Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Hrdinou série Dead Space je Isaac Clarke, ale s podobným námětem by spíš než Issac Asimov nebo Arthur C. Clarke, přišel Stanislaw Lem nebo Ray Bradbury. Ten první se upnul na téma kontaktu dvou zcela odlišných inteligencí, ten druhý proslul svými deziluzivními příběhy s drtivou pointou. 

Příběh začíná příletem na USG Ishimura, monstrózní kilometr a půl dlouhou loď s více než tisícičlennou posádkou a s impozantní schopností rozebírat na kusy celé planety. Měla to být rutinní oprava, ale už z dálky je jasné, že se něco strašlivě pokazilo. Na volání nikdo neodpovídá, takže se kapitán rozhoduje pro záchranou akci. Pokus o přistání dopadl tragicky a tým ho přežil jen zázrakem. V lodi už takové štěstí mít nebudou. 

Dead Space je hororová survival střílečka okořeněná o lehký nádech RPG, logické mezihry a diskutabilní rozhodnutí. Dlužno dodat, že na většinu z nich je potřeba si zvyknout. Mluvím hlavně o pohledu z třetí osoby, který má zdánlivě jen samé nevýhody. Ztěžuje ovládání, znesnadňuje míření a především ředí atmosféru, protože věci se najednou nedějí mně, ale té zoufale neohrabané postavičce na monitoru. Na druhou stranu vývojáři tyhle nevýhody vývojáři kompenzovali klady - postava má stylový exoskelet s dnes už ikonickým ukazatelem zdraví, a souboje neztrácí přehlednost, jako se to často děje u pohledu z první osoby. 

Takhle je to se vším. Ovládání je zprvu k vzteku, ale postupem času jsem ho ocenil, stejně jako ukládání jen na místech k tomu určených. Oboje stupňuje pocit ohrožení, což atmosféře bez debat pomáhá. Na začátku mi přišla slabší než u svého blízkého příbuzného DOOMa 3 nebo vzdáleného příbuzného F.E.A.R.u. Příběh šetří lekačkami, skripty využívá jen na očekávaných místech, a nechává za sebe pracovat prostředí. Design lodi připomíná nešťastnou Event Horizon a monstra působí jako kdyby utekla z filmu Davida Cronenberga, takže standardní berličky náhle zesíleného zvuku nebo bafnutí do obličeje slouží jen jako doplněk. Nastavení dělá se zážitkem divy. Při správně ztemnělém obrazu a při adekvátně zvolené obtížnosti jde o regulérní syrový horor, ale lidé kteří se neradi bojí můžou ze hry vymáčknout i jen decentně strašidelný příběh.

Podle úvodu by se zdálo, že se hráč může spolehnout na sehranou partu kolegů, jenže tahle varianta vzala brzy za své. Po prvních pár minutách se naše cesty rozdělily, aby se už nikdy nesešly. V kontaktu jsem s nimi byl neustále, ale téměř výhradně přes vysílačku. Koncept je jednoduchý. To co na lodi není Isaac, to ho chce buď zabít nebo zaúkolovat. Takže chudák inženýr, zoufale nepřipravený na situaci do níž ho osud hodil, chodí od čerta k ďáblu a plní drobné mise. Příval požadavků je nekonečný, a stále rozšiřující seznam povinností ho postupně protáhl roztodivnými prostředími od můstku po motory a všechno mezi tím. Dostal se na trup lodi a nakonec i na povrch planety. Cestou příběh po troškách odkrývá indicie vysvětlující způsobenou zkázu. Vcelku nejde o nic originálního, co by protřelé harcovníky bojů na orbitě Tau Ceti V mohlo překvapit. Arogance je univerzální vlastnost, společná všem kteří podlehnou iluzi o své neomylnosti. 

Na příběhu, byť sebelepším by ale hra nestála. Dead Space je především střílečka, a tady odvádí vynikající práci. Efektní akce se docílilo pomocí chytrého triku - nepřátelé jsou v zásadě velice odolní, ale zranitelní odstřelováním údů. Takže místo fádního padnutí na zem se efektivně rozpadají, po ustřelení nohou se zatvrzele plazí pro pomstu a občas se dokonce rozsypou na několik životaschopných tvorů. Protivníci neoplývají stylovou nebo barevnou variabilitou, ale odlišují se různorodým chováním, takže akce neupadá do stereotypu. Zbraně jsou na tom podobně. Je jich relativně málo, ale jsou vylepšitelné a mají efektní účinek. Použitelné jsou všechny - dokonce i úvodní plazmová řezačka dokáže rozpoutat úctyhodný masakr.

K Dead Space jsem se dostával vcelku složitě, ale o to víc odměňující cesta to byla. Sympatické je, že mi po dohrání nabídl možnost začít znovu od začátku, ale tentokrát lépe. Vybaven plně vylepšenými zbraněmi, bojovým oblekem a hřejivým pocitem, že to nejhorší co mě může potkat, jsem už jednou překonal, jsem prošel první dva levely jako nůž máslem. Jako zpětná vazba nově nabytému sebevědomí přibyla další úroveň obtížnosti, která se nejmenuje impossible pro nic za nic.

Pro: prostředí, atmosféra, zbraně, likvidace nepřátel, nulová gravitace, vylepšování vybavení

Proti: některé otravné mezihry, necitlivé skripty, na ovládání je potřeba si zvyknout

+24
  • PS3 80
Herní výzva 2022: Ticho jako v hrobě 

Dead Space byl jeden z mých herních restů. Hru jsem rozehrál "kdysi dávno" a pak se k ní dlouhou dobu nevrátil. Po návratu jsem nejspíše přišel na to proč. Ovládání je na konzoli prostě divné. Místo klasického střílené R1 R2 musíte nsjprve stisknout L1, čímž také otevíráte svoje schopnosti. Po čase si na to ale jde zvyknout.

Hrá má jinak velmi hutnou atmosféru, a to hlavně ze začátku, kdy tak nějak moc netušíte, co se děje. Lekačky jsou opravdu lekavé, rozkrývání příběhu zajímavé a mnohé jiné než střílecí prvky zajímavé. Zahrajete si tak zero-G basket, zastřílíte na střelnici, sejmete pár asteroidů a zalítáte si v atmosféře. Samotné střílení je také zábavné. Řezačka je jedna z nejlepších zbraní ve hrách vůbec a rozhodně má nejoblíbenější zbraň ve hře. Hodně vám pomůže proti rychlým nepřátelům a obecně v boji na blízko. Jste ale donuceni používat i jiné zbraně, protože na některé nestvůry je vám řezačka k prdu.

Vaše hlavní postava Isaac během hry nic neřekne, informace se dozvídáte díky komunikaci ostatních členů posádky a z nasbíraných audiozáznamů. Musím ocenit, že oproti jiným hrám zde není vůbec problém sesbírat veškeré textové a audiozáznamy, protože se k nim v průbehu hry přirozeně dostanete a nemusíte tak hledat na bizarních místech. Jejich počet je dostatečně nízký na to, aby si udrželi zajímavost.

Ke konci jsou některé pasáže velmi frustrující, a to ne zrovna v dobrém slova smyslu. Nestvůra, která nemůže umřít a neustále se regeneruje (a to i když ji nezabijete a jen jí usekáte nohy) vás neustále ruší v tom, abyste vyřešili puzzle. Proti tomu závěrečný bossfight je o poznání lehčí. Je nutnost s sebou mít střelnou zbraň a když vám dojdou náboje, boss vám spawne nestvůry, ze kterých vám náboje padnou. Podle mě dobře vymyšlené.

Na závěr bych ještě ocenil grafiku, která na mě působila velmi dobře i po těch x letech a ještě na PS3 konzoli. Tyhle starší hry zkrátka stárnou dobře se vším všudy.

Pro: Atmosféra, výběr zbraní, hezká grafika

Proti: Frustrující pasáže, podivné ovládaní

+20
  • PC 80
S očekáváním jsem se vrátil ke hře, kterou jsem v době vydání nedohrál. Tenkrát na mě byly ty lekačky prostě moc; obecně jsem si v té době uvědomil, že hry, ve kterých hraje hlavní roli strach nejsou to pravé pro mě. Od té doby ale uplynulo spousta času, a moje reakce (naštěstí) nejsou stejné, jako tenkrát bývaly. Lekačky v Dead Space se mnou sice téměř pokaždé trhly, nikdy jsem ale necítil pořádný strach. Nepřátelé jdou velmi snadno likvidovat – za to chci poděkovat tvůrcům, že jednoduchá obtížnost byla opravdu většinou jednoduchá. Bylo tam pár pasáží, které byly až nelogicky výrazně obtížnější než zbytek hry (nebyli to bosové), ale i tak se jimi dalo s větším vypětím sil projít.

Nasbíraných předmětů jsem měl opravdu pořád hodně, což ale bylo často kontraproduktivní. Z nepřátel totiž padá munice do všech druhů zbraní, nejen do těch, které vlastníte nebo máte u sebe. Stalo se mi tak několikrát, že mi došla minuce do jediné zbraně, kterou jsem měl u sebe, protože jsem měl inventář plný minuce do několika jiných zbraní. Zároveň jsem se musel naučit používat health packy i když jsem je úplně nepotřeboval, protože se mi jimi také inventář plnil. To je ale vina toho sraba ve mně, který si nechtěl zvýšit obtížnost.

Příběhově není Dead Space příliš zajímavý. Téma bylo napříč všemi typy zábavních médií zpracováno na mnoho způsobů. Nevadilo mi to, ale občas se dostavila mírná nuda, a motivace číst třeba textové logy tam nebyla skoro žádná.

Ovládání často působilo těžkopádně. Hodně čekání na doběh animací, a míření je takové trochu žvýkačkové. V době vydání mě od hry odrazoval styl umístění kamery. Nevím jak tvůrci došli k tomu, že tohle umístění je nejlepší, ale měl jsem s ním občas problém. Obzvlášť to, že tělo postavy ve stísněných prostorech zakrývá podstatnou část obrazu, což značně komplikuje orientaci v prostoru.

Něco mě ale stále táhlo dopředu. Mám prostě asi slabost na hry vydané kolem roku 2010, což je doba, kdy jsem měl konečně k dispozici první herní počítač (notebook), kde jsem mohl hrát i novější hry. Nedokážu popsat jak, ale hra mi připomínala první Assassin's Creed, na které ze všech dílů série, které jsem hrál, vzpomínám nejraději.

V kuse bych to fakt dohrát nedokázal, ale na několik odpoledních sezení to bylo fajn.

Pro: nekomplikovaná hratelnost, „příjemné“ lekačky, krvavá akce

Proti: těžkopádné ovládání, pomalý UI, nic moc příběh

+14
  • PC 85
Dead Space patří mezi nejznámější hororové série a především její první díl si ihned získal velkou popularitu. Já se do prvního pokusu o dohrání pustil téměř ihned po vydání, ale bohužel neúspěšně. Hraní hororů je pro mě obecně náročnější, prostě moc nedávám to lekání, a zrovna Dead Space lekacími scénami opravdu nešetří. Prošel jsem tenkrát asi čtyři kapitoly a vzdal to. Nedávné oznámení remaku tak bylo impulzem k novému pokusu.

Tentokrát jsem se rozhodl, že to nevzdám a navzdory některým náročnějším okamžikům se zadařilo. A jsem za to rád. Je až překvapující, jak dobře hra působí ještě dnes. Grafika samozřejmě zestárla, ale svou funkci stále plní dostatečně. Prostředí také působí skvěle a monstra jsou vykreslena dostatečně podivně. Neustálá temná a děsivá atmosféra, spolu s osamělostí, tvoří perfektní zážitek, podobný třeba Alien: Isolation.

Kombinace designu monster a zbraní zajišťují zajímavý soubojový systém a doplnění občasnou ztrátou gravitace nebo kyslíku zaručuje zábavu po celou hru. Loď působí uvěřitelně a její jednotlivé části jsou překvapivě odlišné. Škoda kapitol ve kterých se hráč vrací do již známé oblasti. Sice je vždy trochu jiná, rozšířená a s otevřenými cestami, ale raději bych prozkoumal nové části obrovské USG Ishimura. Příběh je pro relativního nováčka v tomto univerzu zajímavý a vyplatí se hledat všude možně roztroušené střípky dřívějších událostí. Dokonce jsem se dočkal překvapivého zvratu. Konec už je relativně předvídatelný. Menší překvapení z příběhu může být také způsobeno dřívějším čtením románu Dead Space Mučedník, který hrám předchází a tak objasňuje některé záhady. Na druhou stranu bylo potěšující najít ve hře odkazy na známá jména.

Za největší zápor považuji umístění kamery. Ta je opravdu blízko hlavního hrdiny a nějak jsem si na to za celou dobu nezvykl. Možná by měla oddálenější kamera méně tísnivou atmosféru, těžko říct. Největší silou hry je atmosféra spolu s prostředím. U závěrečných titulků jsem byl sice trochu vystresovaný, ale náramně spokojený. Jsem opravdu rád, že jsem se ke hře vrátil a až si psychicky trochu odpočinu, pustím se do dalších dílů. Jsem zvědav jak se budou události dále vyvíjet. A samozřejmě nevynechám ani remake.
+30
  • PC 90
Herní výzva - kategorie č.9 - Okna vesmíru dokořán - Normal

Tak tento adrenalinový výlet do vesmíru jsem si tedy náležitě užil a jen tak už ho asi z hlavy nevypustím. Čekal jsem, že hra bude dobrá, ale ve skutečnosti je naprosto skvělá! Bere si to nejlepší z populárních survival hororových filmů, přesto svým způsobem komorně vypráví napínavý příběh němého technika Isaaca, který je v daleké budoucnosti vyslán k toho času největší vesmírné lodi, která přestala komunikovat zřejmě v důsledku výpadku komunikačního zařízení a úkolem našeho hrdiny není nic jiného než tento nešvar napravit. Měla to být hračka, avšak...

Hrát tuhle hru ve 4k při 144 fps na 144 Hz monitoru byla i přes její stáří audiovizuální rozkoš a dost možná i to se podepsalo na mém výsledném nadšení z celé hry. Mít tak v tomto nastavení možnost hrát i podstatně novější kousky, to by bylo něco. Dead Space však nabízí daleko víc než působivý vizuál, má výborně zpracované souboje, samotný pocit z rozstřelování či rozřezávání končetin nekromorfů cirkulárkou je nepopsatelný. V jeden moment všude stříká krev, smyčce hrají naplno, máte co dělat, abyste si zachránili kůži, po chvilce všechno kolem utichne a vy se můžete kochat zpracováním vesmírné stanice. A tak je to pořád dokola, a pořád je to zábava.

Dead Space si ode mě odnáší cenu za nejlepší hru vydanou v roce 2008, klobouk dolů před autory!

Herní doba: 12h

Pro: audiovizuální zpracování, atmosféra, adrenalin, prostředí, příběh, hudba, hratelnost, systém vylepšování

Proti: němý hrdina, „posbírej a zapni“ úkoly

+20
  • PC 95
K této hře jsem přišla náhodou. Projížděla jsem databázi her a přemýšlela jsem, co že bych si tak mohla zahrát. No, narazila jsem na Dead Space a tak jsem si řekla, že bych si mohla zkusit zahrát. A opravdu, hrála jsem ji jedním dechem.
Tato survival hororovka z pohledu třetí osoby od EA (Electronic Arts) jsem si moc užila. Zezačátku na mě atmosféra působila stísněně a děj byl záživný. V celé hře jsem využila jen dvě zbraně, i když výběr byl.
Líbilo se mi vylepšování obleku, ale i zbraní. Je fakt, že v první části hry se mi špatně mířilo, ale vylepšením zbraní bylo vše v pořádku. Také savů bylo dost, jen škoda, že jich bylo příliš, takřka na každém kroku. Ale při hraní na těžkou úroveň to je potřeba.
Taky rozdupávání nestvůr byl zážitek, i když ze začátku mi to přišlo extrémní. Ta místa, kde jsem nevěděla, odkud se objeví či odkud vyskočí, hlasy, které nejsou vaše a do toho všeho hudba, která tu atmosféru něčeho špatného doplnila na výbornou.
K této hře nemám co dodat. A hra dle mého názoru nemá ani negativa.

Pro: Příběh, hororová atmosféra, která neměla chybu, parádní grafika, nepřátelé, ovládání, audio

+25
  • PC 75
Poslední dobou doháním resty v podobě rozehraných her. Není tedy divu, že se vracím ke starším kouskům jako například právě Dead Space. V tomto survival hororu odehrávajícím se na těžební vesmírné lodi USG Ishimura, se snažíte přežít mimozemskou nákazu, jež má na svědomí mutaci posádky.

Příběh se ze začátku zdá nudný a vlastně nevíte o co vlastně jde a co že se na lodi stalo. Tuto záhadu objevujete postupem hrou a v jednotlivých scénách mezi misemi . Pokud chcete do příběhu proniknout hlouběji, tak doporučuji sbírat informace pomocí textových a audio zpráv, které jsou různě pohozeny po celé lodi. Určitě to není na škodu a hru si tak víc užijete.

Překvapila mě nemožnost upravit si úhel pohledu. Hlavnímu hrdinovi Isacovi tedy koukáte přes rameno. Navíc mě zarazilo dost mizerné ovládání v defaultním nastavení. Takže snad úplně první věcí je, přizpůsobit si ho podle sebe. Chvilku mi trvalo než jsem našel to správné nastavení. Ve hře jde totiž hodně o přesnost střelby, jelikož mutantů se nejlépe zbavíte ustřelením končetin. Na lodi je docela dost odboček a tak klávesa CTRL, která ukazuje směr mise se mi stala dobrou přítelkyní :) . A to hlavně proto, že na některá místa se někdy párkrát vracíte. Při likvidaci nepřátel a odstraňování překážek se mnohdy neobejdete bez telekineze a stáze ( tzv. bullettime ) Zatímco telekinezi máte neustále, tak zdraví a stázi musíte doplňovat. Co mě zklamalo, byl malý inventář, který i když se zvětšuje s každým novým oblekem, tak stále jsem musel dělat kompromisy, co si nechám a co zahodím. Když k tomu připočtu, že na likvidaci nepřátel je potřeba hodně munice, tak ten inventář je opravdu bída. Zbraní ve hře moc není, ale můžete si je různě vylepšit. Mé oblíbené byly řezačka a pulzní puška. Ovšem častokrát budete rádi, když budete mít alespoň trochu munice do čehokoliv :D . Taktéž se dá vylepšit úroveň zdraví a kyslíku. Mnou neoblíbené ,,konzolové“ ukládání u tzv. savepointů, je zde vyřešeno překvapivě dobře. Jsou totiž skoro na každém rohu.

Grafická stránka hry na rok 2008 docela slušná, i když optimalizace nic moc. Např. se zapnutou vertikální synchronizací se hra trhala a to na kartách Radeon 2600 XT , Radeon HD 5770 a dokonce i na GTX 1050 . Takže výkonem karty to opravdu nebude. Nicméně po vypnutí VS jede vše plynule i na ultra detaily. Jestliže se o polovinu hororového zážitku stará grafika vykreslující ponurá zákoutí a chodby na lodi USG Ishimura, tak o tu druhou se stará zvuková karta. A je to paráda, všechno krásně sedí. Kde autoři chtěli, abyste se lekli, tak jste se zkrátka lekli :) . Na svědomí to má Jason Graves, který spolupracuje na ozvučení her už pěknou řádku let.
Ačkoliv se mi před deseti lety nezdál Dead Space zajímavý, nakonec jsem rád, že jsem jej dnes dohrál. Propadák to rozhodně není, ba naopak docela jsem si těch odehraných 24 hodin užil :) .

Pro: Horor, krev, lekačky

Proti: Zdraví škodlivé - při dvacátém loadingu jedné uložené pozice Vám může zuřivostí prasknout cévka v mozku :D

+14
  • X360 90
Je myslím zcela zbytečné rozepisovat se o dění a mechanismech hry, když to udělali mnozí přede mnou (a mnozí skutečně dobře). Takže ve zkratce, ano, jedná se o atmosférický scifi horor s povedeně dávkovaným pocitem neodbytného strachu a klasickým příběhem o nadutosti, fanatismu, strašlivém omylu a závěrečným sypáním si popela na hlavu.

Rád bych se spíš v krátkosti zaměřil na nejtěžší obtížnost (extrémní) - ta se odemkne po dohrání nejtěžší ze tří nabízených obtížností po prvotním spuštění hry - a že to byla občas jízda, která přináší blažené zadostiučinění po překonání několikráte se opakující pasáže jistě netřeba zdůrazňovat. Hru jsem si dal čtyřikrát na všechny nabízené základní (!) obtížnosti a krom jedné smrti, řekl bych s prstem v nose...

V podobně bohorovném rozmaru (vždyť už bych se mohl označit za veterána, ne?) jsem započal kapitolu v extrémním hávu. Mno, hovno veterán, ale pořádná naiva! Nejen že protivníci vydrží o dost víc (to jsem samozřejmě čekal), ale častokrát vyskakují v jiných místech než při předchozích dohráních, svině (jenom těch šoků!). Taky se opravdu musí zvažovat každý krok či utracený kredit (a to není žádné povídání ovčí bababičky), protože tahle verze nedá nic zadarmo a nadbytek se tu používá jako sprostý výraz. Koupit střelivo a doufat v nalezení lékárničky nebo volbu obrátit? To je to, oč tu běží, milá pážata! Tak či tak, mé putování po palubách vesmírné těžařské lodi častokrát končilo nepěknou smrtí, stoupajícím adrenalinem, načítací obrazovkou a... a do běla nažhaveným nervem.

Pro: atmosféra, prostředí, zbraně

Proti: občas kamera

+24
  • PC 90
Herní výzva 2017 - 10. "Zapomenutý kousek"

Opravdu jsem nerada, že mi ve své době unikla taková hromada herních skvostů, obzvlášť těch hororových. Na druhou stranu jsem pak ráda za ty chvíle, kdy se jim můžu věnovat a aspoň pár z nich dohnat. A když se v Herní výzvě objevila kategorie "Zapomenutý kousek", volba byla jasná. Dead Space mi leží v knihovně pěknou dobu. Nikdy jsem ji nezapla, viděla tak 20 minut z gameplayů, ale nikdy na to nebyl ten správný čas. Na pokračování jsem ještě nešáhla, ale první krůček je za mnou. Dead Space dohrán a musím říct, že to audio mi příjde i dnes špičkové!

Izaca jsem během své výpravy nazývala v pravidelných intervalech blbečkem, jako by snad mohl za mou neohrabanost a moji schopnost netrefit ani vrata od stodoly, která je bezkonkurenční. Atmosféra pěkně pracovala a hrála na nervy. Soubojový systém, který přinesl mé oblíbené řezání končetin a výbuchy nepřátel z radosti, že mě zase vidí, byly taky fajn, a to příliš akční složku her v oblibě nemám. Jediné co mě zamrzelo bylo ovládání, kde jsem musela kvůli kameře přistoupit nakonec ke gamepadu, což k mému míření taky moc nepřidalo. Na myši jsem to měla nehratelné, ať jsem dělala, co jsem mohla, a když už jsem si trochu začala zvykat, zaklepala na dveře kinetóza.

Tenhle starší systém ukládání se mi líbí, ale zdržuje. Zdržuje, když hrajete jako já, jste nervózní, paranoidní a nevíte co vás čeká, a proto chodíte savovat každou možnou chviličku. Možná i proto mám nahraných nějakých 16 hodin. Vesmírná loď je zajímavá, lokace různorodé a stejně tak i nepřátelé, i když byly chvíle, kdy jsem si říkala, proč jsem nepotkala ještě takovou a makovou variantu. Nevadí, nakonec jejich počet i různorodost na rozhození hráče stačila. A těším se, až zase budu mít chuť se nechat takhle rozhodit znovu. Třeba u druhého dílu, u toho třetího budu skeptičtější.

Pro: Atmosféra, audio, grafika, level design, nepřátele, obtížnost, příběh, soubojový systém

Proti: Ovládání

+17
  • PC 90
No doprdele... rok 2008 a surová, ošklivá, brutální hra... kde je akční element natolik nechutný, že se vám kolikrát zvedne kýbl. Žádná horrová lekačka ve vyšponovaná atmosféře kde se lekáte padajícícho špendlíku a zvuků, ale survial s drsňákem Isacem, který až téměř do konce neprojevuje emoce a přitom se ocitl v největší noční můře. Animace skonání překonávají fatality mortal kombatu.

Dead Space je pro každého, kdo se toužil ztratit ve vesmíru a zbožňuje klišé příběhy o artefaktech, která měly zůstat nedotčeny. Solidně dlouhá hratelnost a nepřekonatelné surové potyčky s masou příšer o kterých se vám bude zdát. K dispozici je úžasná arsenál laserových cuterů (priroste k srdci), cirkulárek, plamenometů atd... Titul jak ze staré školy, místy méně přístupný, ale o to víc si ho každý vychutná!

Pro: Zbraně, která si budete pamatovat, jo a upgradovat, každý souboj, nápaditá mostra (fakt hnusná), gore

Proti: no ty pseudo boss fighty časem otravují

+22
  • PC 95
Zpočátku jsem se docela pral s ovládáním hry, kde mi nejvíce vadilo pevné umístění kamery těsně za hrdinou, což mi způsobovalo horší orientaci v prostoru a kontrolu nad tím, kde se objeví nepřátelé. Postupem času mi nezbylo nic jiného než si na to zvyknout. Poté jsem pochopil, že to možná byl i záměr tvůrců, neboť to dodalo více atmosféry do celé hry. Nemáte visuelní přehled nad celou místností před Vámi a o to víc Vám nepřátelé, kteří se objeví, zatopí při jejich zabíjení.

Na celé hře se mi líbilo zpracování prostředí opuštěné vesmírné lodi, jejíž paluby a jednotlivé části postupně objevujete. Vaším hlavním úkolem je snaha najít z lodi únikovou cestu, ale aby to nebylo tak jednoduché, najde se vždy nějaký technický problém, který musíte vyřešit, abyste se dostali dále.

Přívlastek hry, hororová, je zde také zcela splněn. Není to hra, kde byste stříleli nepřítele na každém kroku. V klidu si řešíte nějaké technický problém na lodi, když se najednou objeví nepřátelé, kteří se Vás snaží zabít. Atmosféru všemu dodává i pěkné zpracování vnitřku opuštěné vesmírné lodi. Sice je ve hře pár druhů nepřátel, ale každý na Vás útočí jiným způsobem. Byly zde i silní protivníci, kterým když jen to šlo, tak jsem se snažil vyhnout. Ne vždy je jediné řešení zabití. Občas musíte použít i jiné technické vlastnosti lodi, abyste daného protivníka zabili. Klasickou zbraní ho nezneškodníte. Hra je také podkreslena atmosférickou hudbou a zvuky.

Největším zpestřením ve hře pro mě byli místa, kde nebyla gravitace a museli jste se vždy zorientovat, kdy jste nahoře či dole, abyste se dostali ke svému cíli. Nebo na druhou stranu jsou zde i místa bez kyslíku, které musíte překonat, než Vám dojde Vaše zásoba kyslíku.

Během hry sbíráte tzv. energetické uzly, které potřebujete k postupnému zlepšování si zbroje, dovedností či zbraní.

Váš hrdina má vyjma střelné zbraně i schopnost zpomalení času či telekineze věci. Zpomalení času mi mnohdy zachránilo život, když se na mě vyřítilo více nestvůr.

Jsem rád, že mi v rámci herní výzvy byla Indiánem doporučena tato hra. Jinak bych si ji asi jen tak nezahrál a připravil bych se tím o pěkný herní zážitek.
+31
  • PC --
Herní výzva 2017 #10 (Zapomenutý kousek)

Záměr vytvořit System Shock 3, jehož vznik zvrátil příchod Resident Evil 4, v sobě hra nezapře; výsledkem je syntéza dvou ikonických děl, z nichž první málem vzniklo, druhé zase úspěšně redefinovalo survival žánr.

Přesto mě při hraní ani nenapadlo, že bych se potýkal s plagiátem: navzdory řečenému má vše velmi specifický říz.

Už cover dává na srozuměnou, že tu budeme mít co do činění s body horrorem - znepokojivé mutace lidského těla, dosud nespatřené transformace a degradace člověka do pozice kusu masa, jehož údy mohou být amputovány, vnitřnosti vyvrženy, aby z těch části vyrostlo něco nového, možná i lepšího. Nějaký nový, pokročilý organismus. Torzo vpletené do organické tkáně neznámého původu, jehož bolestnému vytržení jsem občas mlčenlivě přihlížel, je dokladem hrůz, jimiž je Dead Space prodchnut.

Nepovažuji se zrovna za horrorového nadšence. Přesto musím přiznat, že zápletka, ač v mnohém až žalostně neoriginální a obludně natahovaná, si mě získala. Jakási tíseň a doprovodné pocity hnusu, při příčinlivém vložení sebe do hry, dovedou vyvést z rovnováhy.

Využívá se v ní odvěkého strachu z diskontinuity existence, kterou slibuje zdejší transformace v odlišný druh překonat; Dead Space patří k těm deziluzivním dílům, v nichž snaha o zdolání tohoto problému končí mrtvými, bolestí a zklamáním. Pro svou sensitivnost se často pozastavuji nad tím, jak podobný nihilistický nádech prostupuje vesměs mainstreamovými tituly v takové podobě, z níž mi není vůbec dobře a kterou ostatní pozůstávají takřka nedotčeni. (Snad ani vývojáři, kteří tento motiv torpidně přebírají ze System Shock 2). Minulé století nás nadobro přesvědčilo, že snaha o "splynutí s celkem" ústí v zásadně katastrofální důsledky: to nás ovšem uvrhuje do bezútěšné pozice, již hra ostatně zobrazuje jako tu jedinou možnou: čelit vesmíru sám, v nejistotě a šílenství. Alternativou je agónie, smrt a zmrzačení.

Jako inspirační zdroj posloužil - krom všemožných horrorových snímků - i můj oblíbený 2001 od Kubricka. Nejde jen o Marker. Nepřímou stopu nese i důraz na opojné visuální ztvárnění a mesmerizující zvukovou složku: z terminálů zaznívá šum a z prázdna se ozývá hlášení, předávající pokyny členům posádky, kteří již transcendovali svou omezenou existenci a zřekli se tak přízemních potřeb a ohledů.

Líbí se mi, že od hráče je vyžadována především soustředěnost a obezřetnost. Nahlížení na situaci "přes rameno" může někomu nevyhovovat, mocně však přispívá na pocitu nevolnosti a zmatku: při náhlém útoku tak je nejdůležitější se vůbec zorientovat a sladit střelbu po nepříteli s ústupem do bezpečí. Vzhledem ke konstituci nepřátel, jež jim umožňuje prolézat skulinami a nepozorovaně se přiblížit, to přidává na nejistotě. Trvalý náhled na "vlastní tělo" zase udržuje v povědomí, že násilí, na něž lze narazit v každém zákoutí vesmírného plavidla, se může kdykoliv rozšířit i do této fyzické soustavy.

Pohled se oddaluje jen ve stavech beztíže, kdy kamera najednou volně poletuje okolo hrdiny jako jednoho z mnoha objektů kolem; při těchto příležitostech se vyjevuje relativita jinak přehledného a účelného prostředí, když se stěny, strop a podlaha v okamžiku promění na indiferentní plochy - v jejichž ohraničení nenuceně a indolentně plují předměty -, po nichž člověk může (téměř) libovolně chodit, vrhat se vůči nim a vymanit se tak jejich prostřednictvím z osidel obvyklé orientace.

Arzenál by měl být už vzhledem k odlišně pojatým soubojům velkou předností. K tomu, abych ho s radostí využíval, mi ale bránila neohrabanost a ne vždy kýžená efektivita. Mám pocit, že kdybych časem nepřišel o munici do plasmové řezačky, jejího využívání bych se držel i po zbytek hry. Mrzí mě, že se jen marně pokouším nekromorfy propéci plamenometem do křupava. Po letálních zasazích se jim oddělí končetiny od těla, jako bych je namísto použití ohně rutinně odřezal. V takových chvílích hra naráží na svoje hranice a přichází o kouzlo, kterým mě sytila předcházející hodiny.

Podobně je to s vylepšováním předmětů, které mi spíše nevyhovovalo.

Motivovat se hra příliš nesnaží: řetězec událostí vláčí oblastmi a hrdina je po všech stránkách pasivní. Účelově dochází k poruchám, komplikacím, které je nutné vydat se opravit, jen aby Ishimura odhalila veškerá svá tajemství a provedla všemi oblastmi. Je to otravné a snaha to nějak rozumně zamaskovat tu není.

Před asi devíti lety jsem tuhle hru výhodně zakoupil a nenašel za tu dobu důvod k jejímu rozehrání. Dokopal jsem se k tomu až tento rok a jsem nadšený. Hrát to byla absolutní rozkoš.
+14
  • PC 80
Série Dead Space je soudě podle prvních dvou dílů skvělou hororovou sci-fi střílečkou. Atmosférou a příběhem dost připomíná film Horizont událostí, akorát jste lépe vyzbrojeni a pobíhá tu více monster. Jinak jde v zásadě o to samé. Hluboký vesmír, izolace, žádná pomoc, šílenství, smrt a minimální šance, že z toho vykráčíte živí a hlavně zcela zdraví.

Jak je to ovšem s poměrem akce vs. příběh? I přes naprostou lineárnost příběhu, kdy vás úkoly přímo táhnou z místa A na místo B bez možnosti se ztratit nebo něco důležitého vynechat, nejde jen o bezduchou střílečku, kde vás příběh vlastně ani nezajímá (zdravím sérii Painkiller). Přilétáte k lodi Ishimura a následně se snažíte rozplést, co se na ní vlastně stalo, přičemž rozplétání je to krvavé a dobře napsané. Chvíli zkoumáte okolí, chvíli se snažíte přežít, chvíli se posouváte v ději. Boj má samozřejmě přednostní místo, zbytek však nezůstává významně pozadu. Jedinou, pro mě dosti výraznou chybou, byla absence charakteru u Isaaca. U tohoto typu her je samozřejmě těžší vykreslit "vaši" osobu, ale Dead Space 2 nám ukazuje, že to jde dost na to, aby si hráč k postavě vybudoval nějaký vztah. V jedničce nám však lítá jen prázdný skafandr. Za to byly první mínusové body.

Další mínusové body jsou za příšerné ovládání, kdy musíte citlivost myši nastavit víceméně na maximum, abyste mohli normálně fungovat. To nevadí, pokud jste ve hře samé. Jakmile se ovšem snažíte na něco kliknout v tabulce, chce to klidnou ruku, trpělivost a praxi několika kapitol. Proč? Jaký to má smysl? Žádný. Leda by tvůrci chtěli podpořit naši frustraci.

Osobní poznámky: Horor bez chapadlovitých monster a ukolébavky není horor. Pohyb ve stavu beztíže vás naučí, že nějaké dole a nahoře je veskrze přízemní představa. Hrála jsem na nejsnazší obtížnost a nestydím se za to. Jsem srab a první tři seance jsem nedokázala vydržet víc jak 15 minut hraní. Hru jsem si osobně přejmenovala na Isaacu, udělej…
"Isaacu, najdi nějaké palivo."
"Isaacu, oprav motor."
"Isaacu, zprovozni nám kyslík."
"Isaacu, zabij to monstrum o velikosti lodi."
"Isaacu, přines mi brambůrky."
Ten chlap poslechne všechno, co má dost inteligence na udělení rozkazu.

Pro: amosféra, audio, akce

Proti: ovládání, absence charakteru hlavní postavy

+27
  • PC 80
Dead Space dělá hororům čest. Opravdu. Výborná atmosféra a pečlivě dávkované tempo v tísnivých chodbách vesmírné lodi dokáže na hráče působit tíživým strachem a díky tomu se hra neuchyluje k levným lekačkám - které se ale neminou účinkem, když na ně dojde. Naprostou většinu hry procházíte lodí sami, jen za pomoci video vysílačky, ze které vás furt někdo posílá někam a pocit blbouna, kterej všechno vyřeší, je bohužel zaručený. Štvalo mě to ale spíš ke konci, vždy jsem se tak nějak uklidňoval, že ta fuchtle co si někde sedí u počítače má vlastně taky důležitou práci, třeba otevírat mi dveře a říkat mi, co dalšího mám ještě najít... Na konci jsem se strašně těšil na pomstu, ale boss to bohužel vyřešil za mě.

Minimalistické UI - a to vzali vývojáři doslova - mám rád, a i když se to nemusí zdát, značnou měrou to přispívá zážitku. Horší to je ale s ovládáním. K+M je něco příšerného, zejména myš s obrovskou dead zone a prostě se na to nedá zvyknout. Je možnost lehce poladit .ini a pak je to znatelně lepší, já jsem si ale v rámci tréninku s gamepadem vybral právě ovladač. Bohužel ani tohle tvůrci nezvládli moc dobře. První asi tři levely jsem neustále přepínal do Win a zpět do hry a ladil jsem páčky ovladače, protože to fungovalo spíš jako on/off, žádné pomalé rozhlížení nebo přesné míření. Nakonec jsem si to ale nastavil na vcelku rozumnou citlivost (vč. kombinace dead zone a anti-dead zone v x360ce) a ke konci hry už jsem si byl daleko jistější v kramflecích.

S mířením mi pomáhali i samotní necromorphové, nejsou kdovíjak rychlí a na střední obtížnost jsou ještě o trošku pomalejší, i když se to hra snaží maskovat. Pokud jsou v pohybu, tak se to nezdá, ale jakmile se rozhodnou k nějaké akci - přeběhnout jinam, vytáhnout chapadla atd. - je dost času odběhnout a zamířit. Při pár soubojích se ale i tak dostavila trochu frustrace a vztek, hra má trochu tendenci k nevyvážené obtížnosti a někdy na vás sype hordu nepřátel. Na druhou stranu zase neplatí, že v každé velké místnosti vás čeká velký boj, přesto je ale člověk daleko více ostražitější, když vleze do hangáru. Další bojové možnosti ve formě stáze (zpomalení pohybujících se mutantů ale i dalších prvků) a kinetického modulu jsou praktická a využíval jsem je často, zejména po upgradu pomocí power nodes.

Nebýt absolutně nezvládnutého ovládání, dal bych možná i 90%, protože Dead Space zůstává kvalitním zástupcem sci-fi hororového žánru, přestože konkurence není kdovíjak početná. Design prostředí a mutantů je originální (inspirovaný filmem The Thing, ale ve herní branži jsem na podobné hnusy nenarazil) a hra celkově ani po téměř deseti letech příliš nestárne.

A teď hurá na druhý díl, ať to mám whole again.

Pro: Atmosféra, prostředí, zbraně, systém vylepšování, sound design, monstra

Proti: Ovládání, kolísání obtížnosti, Isaac nemluví, jen heká

+22
  • PC 100
Muj názor je takový, že DS je strašidelná, hororová hra, protože má taky všechny její aspekty, a kdo říká, že ne, tak si honí triko, nebo si ji neumí užít. Pro mě to byla jasná srdcovka, užíval jsem si ty momenty napětí, fakt si u toho vrnim. To, že hraju nejradši ve tmě, je samozřejmost, navíc mám větší přehled a slyšim všechny zvuky. Dead Space je opravdu smrtící, připomínal mi třetího Aliena, nikdy nevíte, kdy má potvora dost a ještě zautočí. Intra (které nešlo přetočit), ve kterém mě bossák trhal na kusy, jsem si raději nevšímal. Bez munice a ještě nesmrtelná svině, která se mi teleportuje za záda, to bylo už na mě moc! S frustrací hra téměř hraničí, ale nedochází k rutině. Fakt jsem se Izákem sžil, i když jsem ty kecy kolem moc nesledoval. Že jde o romantickej příběh jsem se dozvěděl až později! Nebudu vypisovat všechno, co už znáte, napíšu jen, že takhle měl vypadat třetí DOOM, Deus Ex, Systém Shock ad.! Vzali to nejlepší a dali do jedné hry. Vážně se jim to podařilo (taky tam narvali pár známejch zvuku z HL, AVP, Starcraftu). Poté, co jsem viděl pár videí na youtube, jsem to zavřel, protože z toho nebylo cítit to napětí, které vás na Ishimuře provází od začátku do konce. Nedostatek všeho, jste vděční za každej upgrade – klidně se pár bloku vracíte, abyste si vylepšili zbroj. Díky inteligentí navigaci se ale nikdy neztratíte – to by bylo už psycho, zapomněli ještě na spam! Na soubojích je hra postavena, každá rána se počítá, každej výstřel vedle zamrzí, zpusobu jak eliminovat nepřátele je zde spousta, proto je nezbytný taktizovat. Na začátku jsem to chtěl na Hard zabalit, protože se to dlouho načítá, ale pak jsem si s těma kriplama nějak poradil a už to šlo jako po másle, naučil se používat kinezi, stala se z toho zábava! Vyšší obtížnost rozhodně doporučuju všem! Plusy a minusy, vadí mi, že nenabíjí za chuze, respektive musím zastavit, aby začal. Boj zblízka je občas dost nepřehlednej, když vám něco skočí za krk, ale v reálu by to dopadlo ještě huř, třetí pohled tomudle žánru vyhovuje nejlépe (rozhled). O kvalitách vypovídá i to, že jde (prej) hru projít jen se základní pistolí, takže to není jen o nových zbraní, atmosféru buduje spousta dalších faktoru, ale když nechcete utíkat (to jsem udělal jen jednou, když mi docházel vzduch / nebo když se mi souboj nerentoval), přijdou vám vhod. Emzáku jsou ruzné druhy a na každého funguje něco jiného. Osobně jsem si oblíbil je tlakovou vlnou rozbíjet ještě zmražený ve stázi – to jim nedělá dobře! Jindy je lepší plamenomet nebo mina a šetřit munici do Plasma Cutteru – tři do nohy, tři do hlavy to jistí. Občas se vyplatí impa nechat na vás vyskočit, Izák ho pak sejme sám a vy doplníte jen zdraví. Prostě u toho musíte trochu přemýšlet!
+14 +15 −1
  • PC 90
Pár měsíců mi to trvalo, ale přeci jenom jsem tuhle skvělou hru dohrál. Prostředí dalekého vesmíru po nešťastném přistání. Nikdo se nehlásí. Všude akorát nepořádek. Co se tady vlastně stalo? Kdyby místo nekromorphů jsem nasázeli vetřelce, vůbec bych se nedivil. Hra vypadá strašidelně. A taky je.

Jenom je potřeba si to dát hned od začátku na těžkou obtížnost. Pak se teprve dostaví stěžejní bod všech survival hororů. Málo nábojů. Strach ze smrti. Strach z dalšího postupu. Hra jinak sama o sobě není až zas tak strašidelná. Brzy si zvyknete, že monstra na vás můžou skočit odkudkoli. A jako že jsou to monstra pěkně rozmanitá. Pěkně se dají všechna rozporcovat. Údy mají všechna.

Na každý druh i prý platí jiný druh zbraní a taktiky. To mě ale minulo, protože jsem se jako správný drsňák rozhodl hru projít pouze ze základní řezačkou. Bez stáze bych byl v řiti. Střílet totiž do chumlu malých zmetků řezačkou totiž není moc úsporné, ale věrní pomocníci stáze, různé výbušné sudy a jim podobné mi odvedli velkou službu.

Ve hře je taky pár logických hádanek, které jsou akorát tak těžké aby nerušily. Dost se mi líbilo nemožnost bloudění díky tlačítku B. Nemožnost zastavit si hru použitím inventáře taky docela prospěla atmosféře. Tak dobře, chvilku jsem si zvykal na neprakticky položenou pohledovou kameru. Ovládání trochu těžkopádnější. Jak jinak, když Isaac není žádný mariňák, ale jenom další freemenovskej typ.

Hlavně, že je to maso. A to pořádný. Autoři si s tím zvrhle vyhráli. Občas jsem se nechal schválně zabít abych viděl, jak mě tenhle druh zrovna naporcuje. Všude mrtvoly, krev a maso. Hlavní je, že se v té záplavě masa ukrývá dost zábavná hra. I když mi občas strach bránil jít dál. To ale od tohohle žánru očekávám. A taky je to docela dlouhé. U mě 18 hodin čistého času a hrdina neřekl jediné slovo.

Pro: atmosféra prostředí, obtížnost těžká, strach ze smrti, délka, maso a krev na každém kroku

Proti: němý hrdina, nudní přeživší (až na jednoho)

+23
  • PC 80
Velkolepá hororová akce. Nejvýstižnější popis, ačkoliv skoro nic neříkající. Než přišel na trh Dead space, hrával jsem pouze hry jako Resident evil, Cold Fear (který bych k tomuto přiblížil asi nejvíce), apod.
Dead Space hráčům přinesl hodně nového. Dostatek krve, brutality, odtržených hlav a končetin. Zkrátka to pravé ořechové, vše, co nesmí takové hře chybět. Hra je těžká nejen tím, že nepřátelé mají opravdu sílu a brutální vztek probuzený svými zvířecími instinkty, ale také proto, že musíte hlídat dostatek munice a lékárniček.
Na lehkou obtížnost skoro žádná výzva, pak to může být však úplně naopak. To už by bylo ale trochu moc.
Děj mě hodně bavil, uvítal bych například zdařený film. Bohužel ty předtím se zas tak nezdařily, tak čekám na ten, co právě má přijít.
Nepřátel je tu celkem dost, od malých slabých ale velmi rychlých až po takové, kterým trvá se otočit, nicméně zastavit je je jiný problém.
Zbraní je tu pár, nicméně mívají mimo primární režim střelby i sekundární, což je tu vítáno a také si je můžeme vylepšovat stejně tak, jako svůj oblek.
Hra je velmi temná, perfektně atmosférická a nelekneme se jen párkrát, lekáme se tu docela často, což je to hlavní plus takovéto hry. Očekávám proto další a další pokračování po vzoru prvních dvou dílů, kdy třetí díl byl spíše jen akční.
+10
  • PC 90
Concordance Extraction Corporation (dále jen CEC) hledá schopného technika, který je schopný odolávat vlnám necromorfů jako součást denní rutiny během výkonu své práce.
Od všech uchazečů je vyžadováno, aby byli schopní a zdravotně způsobilí pohybu v nulové gravitaci, měli všechny znalosti potřebné pro kompletní správu lodí třídy planet-cracker, včetně obsluhy všech těžících systémů, neměli problémy s pohledem na těla svých mrtvých kolegů a hlavně, aby byli nekuřáci.

CEC nabízí tuto velmi zajímavou pozici na USG Ishimura, největší a nejstarší lodi své třídy. CEC poskytuje pouze ubytování. Stravu, výbavu a pracovní pomůcky si musí uchazeči o pozici obstarat sami.

Veškerý potřebný materiál bude možno zakoupit přímo na lodi USG Ishimura ve všech provozuschopných kioscích. CEC garantuje, že minimálně 30% všech kiosků bude funkční. Klesne-li procento funkčních kiosků pod 30%, informujte o tom prosím nejbližšího technika, který požadované množství kiosků opraví nejpozději do tři pracovních hodin, tak jak je uvedeno v jeho pracovní smlouvě.

Důležité upozornění: CEC si vyhrazuje právo neuhradit jakékoli odškodné zaměstnancům, kteří přijdou k úrazu během prvních tří měsíců práce, ať už vinou vlastní, nebo vinou všudypřítomných necromorfů. V případě, že se zaměstnanec rozhodne ukončit svůj pracovní poměr, bude od něj požadováno aby si sám obstaral transport z lodi a to nejpozději do tří pracovních dnů.

Své přihlášky posílejte přímo na emailovou adresu našeho personálního oddělení (viz naše stránky). Jako předmět uveďte "Uch. Mech. USG Ishimura 7458" a vaše jméno. V co nejkratší době se vám ozveme ohledně pracovního pohovoru.

Concordance Extraction Company: 'Powering Humanity into the Future'
+19
  • PC 90
Akční horror, to jest ve video herním průmyslu věc, jenž se nepochybně dělá velice těžko. Vyvážit správný poměr adrenalinové akce a napětí, a do toho přidat smysluplný aspekt prozkoumávání. To se může zdát pro hráče nezkušeného něco jako vskutku jednoduchého ba i triviálního, ale věřtě že to je úplně naopak.
Toto se od dob Resident Evil 4 snad nepovedlo uskutečnit žádnému studiu, avšak překvapení na vás číhají tam, kde a kdy to čekáte nejméně, stejně jako tomu je ve hře Dead Space.

Z prvních videí na mě hra moc dojem neudělala. Vypadalo to jako kopírka již zmíněného RE4 ve vesmíru. Pak ale jsem uzřel velice pozitivní recenze, a jelikož se tehdy ještě dalo recenzím věřit takřka na 100% neváhal jsem, vzal prachy a upaloval do Tesca.
EA se povedla úžasná věc. Opravdu se jim podařilo z Dead Space vytvořit napínavé, adrenalinové a vzrušující akční, hororové dobrodružství.
Hru nakopnul velice povedený začátek, začátek kdy jsi říkáte "sakra to je v prdeli" příšery se vynoří, vy jste odříznuti od parťáků a nemáte zbraň. Co dělat? Utíkat!
Munice bylo vždy (krom konce hry, což je logické) velice málo, což vás pochopitelně nutilo otevírat čí rozbíjet každou bedýnku či skřínku. Vaše řezačka, jenž je vaší základní zbraní se stane vaší holkou v nouzi. Opravdu málo kdy ji Isacc odložil ze svých vnitřnostmi zaneřáděných inženýrských rukou, jen opravdu v nejvyšším stavu ohrožení. V základě vás hra nenutí přecházet na nové zbraně, poněvadž díky chytrému systému vylepšování si i z oné "základní" zbraně uděláte věcičku, která prochází končetinami potvor jako nůž máslem za parného letního dne. Tudíž, pokud si najdete svého miláčka, nemusíte ho zahazovat.

Inspirace Carpenterovou Věcí je tu naprosto zřejmá. Tudíž ve hře narazíte na opravdu nechutné nepřátele, minimálně 10 litrů krve a slizu na 1 metr čtverečný a místy značnou míru nejistoty, paranoii a nedůvěry. Což mě jakož to fanouška filmu neskutečně těšilo. Pocit ze střelby je skvělý. Krájení a rozdupávání hnusáků je sranda. Sem tam do toho připočtěte nějakou tu hádanku, nebo minihru a poznáte že se tvůrci snažili co bylo v jejich silách aby hráče udrželi bdělém stavu. Nevím jak vy, ale souboje s bossy mě bavily. Zvláště mě bavil boss u něhož jsi nemůžete být jistý smrtí Po dlouhém souboji, používáním sráze a všech zbraní bosák padl...........NEPADL!!! Pomoc!! Kde je munice?? Tak znova...o 12 min později...příšera opět leží a já na ni šlapu a šlapu "chcípni ty zmetku!!! Huaáááá!!!......... "ne babi nemusíš volat Chocholouška" a to je ono. Tak to má být, užívat si souboje, atmosféru a v neposlední řadě slušný příběh o Isaccově mysli a pátrání po jeho lásce.

Má ta hra nějaká negativa? Ani nevím, délka je více než slušná, optimalizace takřka perfektní, (hra tehdy šlapala i na mé staré šunce) ozvučení skvělé- vakuum...více to snad rozvádět nemusím. Možná že hra ke konci sklouzla k větší akci a nepřátel by taky mohlo být více. Ale což, já mohu konstatovat, že lepší survival horror za posledních několik desítek let na západě asi nikdo nevytvořil. Bohužel, to první díl nasadil laťku moc vysoko a z dalších dílů se vytratila atmosféra. Každopádně doba, kdy EA ještě vydávalo dobré hry si pamatuji, bohužel Dead Space byla na dlouhou dobu jedna z posledních.


Pro: Adrenalinová akce a tíživá atmosféra, intuitivní vylepšování obleku a zbraní, ozvučení, nepřátelé, optimalizace, délka.

Proti: Méně nepřátel........hmmm já nevím.....hm možná trochu frustující minihra s dělem.

+28 +29 −1
  • PC 90
Když jsem instaloval tuhle hru, jediné co jsem o í věděl, bylo to, že je to první díl z rozjeté trilogie a že by to mělo být až strašidelně dobré a zábavné. Už jsem hrál spousty hororů, mám je totiž rád, ale musím uznat, že tenhle si mně získal už v prvních pěti minutách, kdy jsem začal mluvit sám se sebou a říkám si: Tyjo ono to je fakt dobrý Honzku, až nezvykle :-)

Hra začíná ve chvíly kdy jste se svým týmem povoláni zjistit, co se stalo s těžařskou lodí U.S.G. Ishimura, která jen tak pluje vesmírem a poslední známka života, bylo vystřelení S.O.S. majáčku, kvůly kterému tam právě letíte. Mise zní, zjistit co se stalo a popřípadě provést opravy komunikace. Vystupujete zde za hrdinu jménem Isaac Clark, jehož povoláním je technik. Loď byla naposledy těžit na planetě Aegis VII a stále táhne vytěžený šutrák ssebou, avšak z lodi se neozívá žádná odpověď a tak začne nalodění a s ním i Isaacova trilogie. Po prvních deseti minutách strávených na lodi se dáte na útěk před monstry (bývalí členové posádky) které Vás napadnou v místností příletu, jednak Vás to rozdělí od skupiny a za druhé totálně vystraší. Zde začíná opravdová pouť, kde bych rád upozornil to, že Isaac je jen obyčejný technik a nic víc, žadný Rambo, nebo podobný hrdina který jde a kosí a to mi pomohlo se do jeho role vžít velmi rychle, on je smrtelný stejně, jako já sám a to se mi na tom líbilo. Ve hře je neskutečné množství lekacích lokací a někdy když už si říkáte, že to nemůže být horší, hra Vám dokáže opak.

Ve hře máte několik druhů obleků, ke kterým je potřeba sehnat schémata a ty následně v obchodě proměnit na oblek, který začne na velmi levné ceně, ale s postupem času velmi zdraží. Oblek disponuje vymoženostmi jako je stáze, která zpomalí monstrum, což se velmi hodí, protože ty zde eliminujete pouze tehdy, když jim ustřelíte končetiny a takové zpomalení, se na to opravdu hodí, pak si jen vychutnáte pád mrtvého monstra na zem. Dále oblek disponuje telekinezí, která Vám umožní přitáhnout si věci na které nemůžete dosáhnout, nebo na různé lodní součástky které mají pár tun. Menu ve hře je interaktivní a zobrazuje se v podobě promítání, které jsme mohli vidět například ve filmu Star Wars, kde promítání fungovalo při (telefonátech) z lodi na planetu a podobně. Isaac prostě otočí hlavu do směru, kam přikážete a za chůze Vám promíta co máte v inventáři, což je velmi milá a novodobá věc. Stejně tak když s Vámi někdo chce mluvit, zmáčkne si na ucho a před ním se zobrazí obraz a můžete u toho dělat co vás napadne, ne jen čekat až skončí hovor. Oblek a zbraně můžete upgradovat pomocí BENCH (Lavice) za energetické uzly, které jsou dobře schované na celé lodi, nebo si je popřípadě můžete za nekřesťanské peníze kupovat v obchodě.

Zbraní zde máte sedm druhů a každá z nich má sekundární mód střelby. Máme zde například plazmovou řezačku, což je základní zbraň, která velmi dobře odděluje končetiny, dále třeba pulzní pušku, což je obdoba samopalu a nebo třeba plamenomet, který není třeba blíže specifikovat. Každý by si zde měl vybrat to, co se mu líbí.

Mezi plusy bych zařadil určitě na první místo atmosféru, která se rovná Vetřelcům, hlavně prvnímu dílu a filmu Věc. U spousty situací jsem si všiml jisté nenápadné inspirace a musím říct, není to kopírování nápadu, ale opravdu skvělé doplnění hororového žánru. Nepamatuji se kdy jsem se u hry naposled tak bavil, bál a zároveň zabíjel mutanty, ze kterých jde opravdu strach. Na EA Games je to až nevšední práce se scénářem, je vidět že hru vytvářeli opravdu lidé kteří žánru sci-fi opravdu hoví a již zmiňované díla, které použily při inspiraci, považují za opravdová pecky svého žánru. Už jsem slyšel o tom, že Dead Space vykrádá, ale není to pravda, podle mě vykrást, znamená to, že hra i filmy bude jedno a to samé, ale zde se vývojáři pouze inspirovaly a musím uznat, že se jim to opravdu povedlo. Dále za neuvěřitelné považuji to, že se celá hra odehrává na jedné jediné lodi a i přes to jsem se skvěle bavil a prozkoumával každou její část a nechtělo se mi vůbec vidět jiné lokace, než právě lodi.

Jakožto člověk který tento žánr považuje za super věc, opravdu si nemohu vzpomenout na další nedodělky. Možná ještě absence multiplayeru, ale obávám se, že kdyby se vyvojáři namáhali ještě touto věcí, hra by neskončila až tak dobře. Single je totiž jeden z nejlepších hororů na pc a konzole, alespoň podle mě. Smekám klobouk i nad grafickým zpracováním a hlavně ozvučením, které nemá obdoby. Hrát tuhle hru o půlnoci se sluchadly na uších je čistá sebevražda, díky atmosféře a hlavně zmiňovanému ozvučení. Ještě před zahratím všem vřele doporučuji shlédnout film: Dead Space Downfall, který představuje takoví předkrm k opravdu dechberoucí akci. Hra vyjde kolem 8 - 10 hodin hrání.

Pro: - Atmosféra - Syrovost - Horor - Ozvučení - Grafika

Proti: - Občasné selhaní A.I. - Příliš mnoho skriptů

+9 +10 −1
  • PC 85
Dead Space jsem zdárně ignoroval až do doby, kdy vyšel třetí díl této vesmírné ságy. Jaké milé překvapko bylo pro mě přichystáno, jelikož jsem scify/horor pozitivní.

Hnedka z kraje na Vás vybafne úžasné, celkem brutální a hororové, into a naprosto minimalistické menu, což beru jako plus. Na port z konzolí to má poměrně rozsáhlé nastavení grafiky i ovládaní, takže palec nahoru.

Po startu New Game, Vás ihned při výsadku na Ishimuru pohltí temná a studená atmosféra nekonečného vesmíru, jen ten pohyb je takový jaksi "gumový"

Asi ve třetí kapitole už jsem ochutnal všechny chutě necromorphů, někdy dost zblízka a na DH jsem se dočetl, že stací vypnout V sync a ovládání bude ok, stalo se a hra se hraje hned o třídu lépe a krajení neřátel je hned jedna radast.

Prostředí je stejne strohé a minimalistické stejně jako samotné menu, ale ke hře tohoto typu to sedne jak hýždě na papiňák, takže jsem abseci kytiček a usmívajících se králíčků překousnul, jak špagetu v kečupu. Sem tam narazíte na velké prostory s generátory a velké strojovn a v závěru se mrknete i troch na "cerstvý vzduch", ale po většinu času se budete potulovat po krví nasáklé Ishimuře, mě osobně se toto prostředí moc a moc zamlouvalo.

Nepřatelé které jsem ve hře potkal jsou luxusní příšerky s.r.o.. Někdy dokázaly solidně zatopit, povetšinou jsem je stihl pohodlně překrajet na dálku a pak labužnicky rozšlápnout. Jinak se jedná o klasickou sadu humusáků, jeden lehčí na úvod, rejnok, pár chapadel, turbo voják, střílejcí(velice nepříjemné)mimina a jeden tuhej, na kterého se musí zezadu a jeden jestě víc tuhej na kterého se musí chytře, plus černý varianty.

Co se týče zbraní, jsem byl velice spokojen, asi jako každý fanda scify fláku, zbraně jsou velice pesté a já osobně jsem si vystačil s pistolí(řežák), sapikem(pulsní puška), brokádou(provazová pistole) a cirkulou, kterou jsem asi v půly vyměnil za plamenomet.

Nejsilnějsí plus DS je asi ta atmosféra, která je parádní hlavně v noci se sluchátky na uších, vážně se cítíte jak na vesmírné lodi, k tomu různé zvuky jak monster, tak děsů ve vší hlavě.
Příběh je takový nemastný neslaný, ovšem rozhodně ne, zádná tragédie, pár zvratů se najde i když je budete tušit na míle daleko. K tomu se připočte solidní grafika, masivní gore efekty a velice příjemná herní doba. Jelikož jsem nehrál žádný speedrun a dosyta jsem se vyblbnul na minihrách, tak mi DS ukradl něco málo přes 14 hodin života.

Celkově toho není mnoho co vytknou, snad jen že Isak je jen němá loutka, některé, podle mě zbytečné zbraně, trošku tupý scénář.

Jinak velice potěšily místa s nulovou gravitací, místa bez kyslíku a sem tam logická hádanka. Na druhou obtížnost jsem místy musel šetřit s municí. A srada byla i s kinetickým a stázním modulem.

Sečteno a podtrženo velice solidní survival. Časem se vrhnu na DS2

Metascore: 86

Pro: Atmosféra, zvuk, prostředí, suboje, gore.

Proti: Isak, scénár, Vsync

+22
  • PC 95
Dead Space pokořen - už název téhle hry jasně předznamenával, že půjde o můj šálek kávy - nějak mám na survival-horory z vesmíru slabost. Když jsem se potom z recenze dozvěděl, ža hlavní hrdina není ultratvrďáckej bijec superspacemariňák s kanónem v ruce, nýbrž inženýr - opravář již jsem dopředu plesal. A hned dodám, že ne nadarmo.

Příběh jsem až na malý drobnosti (je nutná zrada vašeho kolegy v každé hře?), prosím pěkně, SEŽRAL. Opravdu u mě DEAD SPACE v tomto aspektu boduje v maximální výši. (kolikrát jsem skutečně zapochyboval o osudu Nikole a několikrát mě autoři dokázali zase zviklat zpět k názoru původnímu - skvělá práce)
Atmosféra je potom doslova dechberoucí: Výbornej design lodi, temný textury, dobře zpracovaný pohyby hlavní postavy (když jsem z posledním dílkem života uháněl k obchodu koupit lékárnu, Isac se realisticky pomotával a povzdychával!), bezchybná zvuková stránka. Toto vše dohromady s příběhem dává hře neuvěřitelně tísnivou atmosféru, kdy bojujete neustále o holej život a v podstatě všechny "úkoly" jsou spíše jediný naděje na vaši záchranu - survival horor jak má bejt a tempo zdaleka neztrácí, ale nabírá až do poslední scény!

Poslední boss mi snad jako u první hry vůbec přišel vceku COOL (S takovym monstrem jsem snad ještě neměl tu čest) a závěr vůbec patří k tomu nejlepšímu co hra nabízí.

Výběr zbraní mi moc nesedl, ale naštěstí je plně na hráči, který kousky bude/nebude využívat a vylepšovat. Zůstal jsem tak u základní nejuniverzálnější plazmové řezačky a sympatické pulzní pušky - více jsem za celou nepotřeboval. Naštěstí se náboje v naproté většině generují podle toho, co máte u sebe, takže jiné náboje než se vám zrovna hodí pomalu ani nenacházíte - sice neralistické, ale rozhodně user-friendly.

To, že máte k dipozici inventář jisté velikosti jsem přijal s upřímným povděkem, avšak stejně se to potom zvrhlo v "beru všechno at je to co chce" a nedostatek místa jsem pocítil asi jen 2x. Takže škoda, že tuto stránku autoři nepropracovali detailněji, aby člověk musel u sběru předmětů skutečně přemejšlet a ne jen automaticky pomačkávat tlačíkto USE.

Moc mi osobně nepadla do oka ani stáze. Nicméně, tyto šlo při soubojích zcela ignorovat a tak jsem ji používal jen na předměty a v situacích, kde to hra přímo vyžadovala, takže mi příliš nakonec nevadila. Stejně jako debilní tlačítko navádějící tupé hráče po lince kam má přesně jít jsem nevyužil ani jednou. Proč si kazit hru???

Ačkoli mi na hře nesedlo tak úplně všechno, mě zajímá především atmosféra, design a příběh - jak uvádím ve svém profilu - a v těchto aspektech DEAD SPACE vítězí!
Strhávám tedy závěrem symbolických 5% z maxima, za přílišnou jednoduchost v oblasti postupu - hra příliš vede hráče za ručičku a ani nepoužívání tlačítka pro ukázání správného směru hru v tomto směru příliš neztíží, bohužel.

Pro: Atmosféra, zvuková stránka, gradující příběh, strach, design, absence HUDU, RPG prvky, bezgravitační fáze hry

Proti: Pohyb nešel přenastavit na šipky! (ano opravdu - WSAD jsem použil prvně a doufám naposled), mohlo být delší, příliš jednoduchý postup hrou

+19
  • PC 70
Dead Space je trošku zavádějící název a lživá reklama, ten vesmír je živý až moc! To za prvé, za druhé lepší a mnohem výstižnější by byl název: Údržbář deratizér aneb hra o tom jak dělat děvečku-negra negrovi. Protože celou dobu posloucháte sekýrování negra a běháte tam a zase zpátky, tu přitáhnout matku, jindy šroubek pak zas obtáhnout matku, promazat šroubek, tu spustit jinou blbůstku a po cestě musíte likvidovat veškerou faunu co potkáte, inu i tak jsem si užil pár hezkých chvil, ale lekačky jsou tak laciné že člověk už ví, rozhlídne se a a už vidí áá tamhle tudy to vyleze támhle to sundám, pak tu možná zabliká, nebo se spustí trapná hudba.
Výběr zbraní stojí za prd, nevím jak ostatní ale ja si na vše vystačil s kulometem a litoval jakékoliv jiné koupě, takže zábava v arzenálu tu a tam, můj jediný spolehlivý arzenál je moje mašinkagunka.
Hra rozhodně není špatná, trochu dojem jen kazí předvídatelnost a za každou cenu se nechutně podbízející a vlezlý pokus o atmosféru, který vážně troskotá již v prvních minutách hry, když jsem zjistil že všechno co jsem potkal se podobá jen mým bejvalkám a z nich šel strach jen při pronesení slůvka odcházím.
Fyzika to už je vážně na pováženou a je vážně trapná všechno kopete před sebou a trapné skoky ve stavu bez tíže to jsem se musel zasmát, páč váš panáček si vybírá kam skočí, pche! Ale i tak se jednalo o příjemné zpestření údržbářských prací. Obtížnost hry je nulová což považuji asi za největší škodu, zbytek jsou víceméně věci co se dají vysát ústy a spolknout, ale ta nízká obtížnost vážně zamrzí 70 %

ps: matadore to ti nevěřím že si vedeš herní deník :D

PSS: slovo negr nehodlám mazat, pro vysvětlení, nejedná se o žádné rasistické označení černocha, slovo negr vzniklo od španělského negro "černá" a je to historické označení pro africké obyvatelstvo tmavé pleti, stejně jako my máme ČERNOch, tak oni užívají Negro, Negr, proto na tom neshledávám nic špatného, v té vaší zmatečné logice tedy ČERNOch musí naprosto urputně rasistické označení! pfuj! Nehodlám tedy do toho komentáře nějak jinak zasahovat než pod pohrůžkou banu.
Jestli má však někdo stále pocit že je to rasistické doporučuji jedno, čtěte víc.
+2 +10 −8
  • PC 80
Záznam z herního deníku

záznam č.1
"... konečně zasouvám ... dlouho odkládaný disk s Dead Space je konečně v mechanice a čekám něco neurčitého! Něco, o čem nemám potuchy, že by se mi mohlo zalíbit! Menu mě šokuje svou syrovostí. Úvodní intro s prvními minutami na palubě USG Ishimura vše potvrzuje, přemýšlím, že hru vypnu!"

záznam č.2
"Po menší odmlce se ke hře vracím ... procházím chodbami podezřele často, nemám to rád a nemám ani žádnou zbraň. Konečně po čase nacházím jakousi řezačku, která mi přejde úplně k ničemu, ale lepší než holé ruce! Vyskakují na mě nepřátelé a k tomu mi hra hází k nohám další "módní výstřelek" – mohu uvádět věci do stáze – experimentuji hned na nejbližším nepříteli. Docházím k názoru, že řezačka není tak úplně marná! Hlavně sbírám vše, co mi přijde pod ruku – může se to určitě hodit!"

záznam č.3
"Nahráno mám už několik hodin a pořád mi hra dokáže nahazovat nové nepřátele, bossy, výbavu, či zvraty. Jen lidí tu moc není! Opravdu se mě zmocnil pocit, že jsem na lodi já a že nehraju videohru. Zároveň mě nutí poněkolikáte procházet ty samé úrovně a zjišťovat, že i přes padnoucí level design hra hrozně recykluje a tak trochu se ztrácí v sobě sama! Už nevěřím pozitivním ohlasům, tohle už asi nemá pádného konce!

záznam č.4
"... po dlouhé pauze, kdy jsem nevěřil, že dojdu do konce. Jsem to opět spustil ... asi z nutnosti! I tak jsem do chvilky opět ponořen v té brutálnosti a vylepšuju všechno, co můžu. Očekávám finále! Nedostavuje se! Dostávám před sebe zajímavou minihru, za rekordy jsem štědře odměňován náboji a dalším vybavením, v místnosti s minihrou jsem zůstal dobrou půlhodinku! Pokud to vezmu z tohoto pohledu, nemám co vytknout, motivace hře určitě nechybí."

záznam č. 5
"Do hajzlu, zase jsem nucen někoho tupě následovat! Proč se nemůžu rozhodnout a pěkně se na něj vys*at?! Zase jedu výtahem sem a tam jako debil. Čistím místnosti, likviduju kopy nepřátelem snažíc se zjistit, jestli to vlastně pořád má cenu! Jo, vlastně má! Musím tam vlastně zmáčknout to blbé tlačítko, které po mě chce ten doktor! Jsem postaven před logickou hříčku s palandami a kinectickým modulem. Baví mě to! Zase utíkám! Utíkám, protože musím."

záznam č.6
"... zase se mnou příběhová postava libově vytřela podlahu. Protože Isaac je asi retard bez vlastního názoru! Tohle mě už vážně uvádí v šílenost. Po zvratu se Isaac konečně rozhodne sám, přestal být debilem! Jedná! Konečně za celou dobu se něco děje. Něco, co má smysl a následek. Vracím se ... vyskakauje na mě obří vagína, jako závěrečný boss. Prostě nářez!

záznam č.7
"Po tom všem musím uznat, že to bylo vážně ... jiné! Recyklované, ale kvalitní zároveň. Takovou hru jsem ještě nedohrál, jsem rád a cítím úlevu. Díky Isaacu, i když občas si byl fakt debil!"

Pro: nenáročná grafika, neotřelé zpracování, žádný HUD, chytře odměňující minihry, level design jako takový

Proti: nemožnost se rozhodnout, i když je tam spousta příležitostí, tupé reycklování lokací, bossové!

+25