Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@90210 (04.05.2020 11:55): To jo, s těmi hrami, u kterých jsem nechápal, jak se hrají, jsem se setkal taky. Dost často to byly nezvyklé strategie, jako třeba první díl Duny, Transarctica atp. Nebo simulátory. K pirátsky šířeným hrám pochopitelně chyběly manuály, takže pokud ty hry nebyly relativně intuitivní, měly smůlu. Taky jsem si uvědomil, že v Praze byly ještě dva bazary, kde jsem hry točil (jeden v Malé Palacké, druhý blízko Bílé labutě), protože jinak byly pochopitelně samy o sobě dost drahé, ale takhle jsem se dostal k relativně velkému množství originálek za rozumnou cenu. Ale to už bylo někdy v r. 95 a později.

EDIT: Co si pamatuju, tak jedinou textovku, kterou jsem tehdy hrál byly strategie Playboy nebo jak se to jmenovalo.
@90210 (04.05.2020 11:55): Já se tedy spíš musím přídat k Atranovi, já na svý disku měl především (řekl bych tak z 50%) adventury (Monkey Islandy, Zack McCracken, Martian Memorandum + Countdown od Access, Kyrandie, Loom atd.) Druhým nejpočetnějším žánrem byly pak plošinovky pokud si pamatuju.
A zrovna Belegost tak, ale to jsem jen vyzkoušel jak to vypadá a nechal to pak ležet.
@Artran (04.05.2020 11:33): Ja jsem vyrostl v Brne a kolem me adventury jako Monkey Island nebo Indiana Jones nikdo nemel a cetl jsem o nich akorat ve Score, kdyz uz tak se hraly adventury od Vochozka Trading, ale zase kolovalo spousta RPG, na kterych jsem se zase ucil anglicky ja. Na Dungeon Masterovi nebo Isharech spis jen ty nazvy zbrani a kouzel, ale Betrayal at Krondor nebo Lands of Lore uz byly o poznani ukecanejsi. Jinak se jel uz tehdy tezkej mainsteam, Need for Speed 1, Mortal Kombaty, Wolf 3d, Doom, NHL 93 a strategie jako Transport Tycoon, Ufo a SimCity 2000, to mel hral uplne kazdej.

Jinak jsem o nejaky pul dekady mladsi, takze u nas spis fungovala euforie z toho, ze se hru podarilo spustit (no sound/pc speaker) a naucili jsme se ji hrat. Pamatuju si, ze se tehdy na hd u ruznych pribuznych i znamych valela i spousta dnes uz totalne zapomenutych "her", u kterych jsme vubec nepochopili jak se hrajou a nesly ani vypnout jinak, nez resetovanim pocitace, klasicky ctrl/alt kombinace nic a menu tam zadny nebylo. Docela rad bych vedel co to tehda bylo za hry.
@90210 (04.05.2020 10:45): Na mojí první 286 v první půlce 90. let jsem měl mj. Monkey Island a to byla taky první hra, kterou jsem dohrál. Tu angličtinu jsem nějak dával. V zásadě jsem se jí na těch adventurách (a RPG) učil. Se slovníkem, ale šlo to. Adventury byly v mém malém mého vzorku kamarádů a známých celkem rozšířené. S hrami od Sierry jsem se setkal taky. Jsem tedy z Prahy - nevím, jak to bylo jinde v republice. V Praze byl také poměrně brzy obchod s počítačovými hrami ve Skořepce a nedlouho nato taky nahoře v pasáži Světozor, kam jsem si adventury taky chodil kupovat. A co si pamatuji, tak textové hry jsme brali jako těžce předpotopní a amatérskou záležitost. Mluvím o těch českých, o hrách od Infocomu nebo Magnetic Scrolls jsem vůbec nevěděl (ani nevím, psalo-li se o nich kdy ve Score nebo v Excaliburu).
@ugraugra (29.04.2020 12:47): V prvni polovine 90.let by si i na PC jeste textovky zahralo relativne dost lidi, pokud by byly v cestine. Je jasny, ze pokud jsi mel na HD tehdejsi zlaty font jako Golden Axe, Stunts, Prehistorik, The Lost Vikings, The Cycles: International Grand Prix Racing, Sid Meier's Civilization a par dalsich, tak byly az na poslednim miste, ale jeste ted si vzpominam, ze tehdy v mym okruhu nehral adventury vyjma tech pocestenych vubec nikdo a skoro nekolovaly, nepamatuju si, ze bych tehdy videl neco od Sierry nebo Lucase a jediny co kolovalo a hralo se byla Dune, coz je spis poloadventura a je tam malo textu, ale cesky textovky se celkem hraly, protoze proste byly v cestine. Ten jazykovej faktor byl tehdy a jeste kolem zacatku milenia fakt klicovej, protoze prumernej hrac umel anglicky vicemene jen load, save, quit to dos, sword a fireball. O neco malo vic umely jeste "ucitelky" anglictiny, ale jinak celkem bida.
@ugraugra (29.04.2020 12:47): Já jsem na PC hrál docela dost textovek. Tehdy jsem je poctivně otrocky mapoval. To mě tak znechutilo, že jsem to už nikdy nechtěl dělat. :-D Nejvíc mi v paměti zůstala jakási fantasy textovka s šíleně zamotaným lesem a jakýmsi panstvím, nebo možná hradem. Nikdy jsem se pořádně nikam nedostal, ale přísahal bych, že jsem v tom lese strávil půlku prázdnin.
@90210 (29.04.2020 11:23): Textovky byly doménou osmibitů, protože vytvořit grafiku do hry a hlavně to všechno nacpat do 48 kB a nějak rozumně to rozběhat umělo v našich amatérským podmínkách jen pár lidí. Daleko snazší bylo vytvořit textovou hru. Na PCčku už ty možnosti byly jinde, takže nikdo textovky dělat nechtěl, resp. nikdo už je nechtěl hrát.
Psal se rok 2004 a Level měl v čísle 115 (minuta hledání CD, abych zjistil, že tam není nic napsáno, teprve metadata po vložení do mechaniky prozradila číslo vydání) článek o herní hudbě spolu s unikátní kompilací herní hudby. Přítomni: Pierre Esteve (Atlantis, Black Moon Chronicles), Jesper Kyd, Frank Klepaczki, hudba z WoWka, Diabla 2 atd... a jako třešnička na dortu - Merunka. Pardon, Fuka, a hudba z Belegostu.

První tři minuty hrobové ticho a pak to začne, je to ta hudba z verze pro Spectra (jak jsem si teď poslech na Youtube).

V pc/DOS verzi jsem bohužel žádnou hudbu neměl, velké mínus. DOS verze má taky jiný
(lépe čitelný, ale ne tak evokativní) font, akorát první písmeno názvu diamantu je vyvedeno umělecky.

Jak z obrázků od Ugry, tak z let's playe na Youtube lze na první pohled vidět, že spectrovská verze vypadá daleko lépe a DOS je chudý příbuzný, o dva-tři roky mladší.

(i ten boxart je z ČB DOS verze)

Českých textovek jsem moc nehrál, ale co jsem hrál, to mě nepřesvědčilo, že bych se jim měl nějak věnovat...
Jak to tady čtu, tak tahle hra by si zasloužila porovnání verzí pro různé platformy.
Jste moc krutí. Belegost má slušné technické zpracování, ovládá se to příjemně kurzorem, možnost vlastních ovládacích kláves, save/load do paměti, hezká hudba, příběh inspirovaný Tolkienem, rýmované hádanky, není tam žádné zásekové místo - věci jako pohybující se skřet a vyhasínající oheň snad nemůžou žádného zkušenějšího pařana rozhodit :) Na dobu vzniku, tzn. 1989, je to povedený kousek. Více zde ;)
@90210 (27.04.2020 17:42): Jj chápu, že Belegost získává body za to, že je v češtině, ale prostě... jakmile máš to srovnání s anglickou konkurencí, hrozně těžko by se mi chtělo jít s hodnocením výše (třeba ten The Witness, ke kterému jsem teď napsal komentář, je kvalitativně úplně někde jinde a to jsem mu dal 60%). Tahle hra mě taky úplně minula a není tam ani ten faktor nostalgie. Pravda taky je, že jsou i ještě horší české textovky. Těm bych tady už musel dávat nula.

Edit: Ještě musím dodat, že se nemůžu zbavit pocitu, že textovky mají kvůli těm špatným českým obecně v čr blbou reputaci jako nějakého nedochůdčete grafických adventur.
@Artran (27.04.2020 17:28): Uz v 90.letech to bylo trochu na hrane hratelnosti. Klasicka textovka, ktera se bez navodu hrala jen tezko, ale zase to bylo v cestine a kdo tehdy umel anglicky natolik, aby byl schopen hrat anglicky? Je to prlste dobovka, za me velle plus za tu tolkienovskou tematiku.
Belegost působí ve srovnání s hrami od Infocomu či nějakými novějšími nezávislými textovkami v angličtině extrémně diletantsky.