Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Tulareanus (17.10.2021 20:19): Ono celkovo indie scéna + malé a stredné veľké štúdiá sú požehnaním pre herný priemysel, lebo väčšina inovácie pochádza odtiaľ, zatiaľ čo veľké tituly v drvivej väčšine konzervatívne idú po zabehaných koľajach.

Osobne práve tie stredne veľké štúdiá považujem za zdravý kompromis, lebo vedia prijsť s niečím novým/dobre spraveným a zároveň s dobrou prezentáciou/peknou grafikou.
@mazar1234 (17.10.2021 19:37): Stačí si zobrať RPGčka alebo len čisto "balduroviny", ktoré vyšli za posledných 5-6 rokov a je to v podstate aj viac zaujímavých titulov než práve za čias toho Baldura. :) Osobne si myslím, že teraz vychádza celkovo viac kvalitných hier. Trh je širší, viac vyprofilovaný, indie štúdia majú decentné budgety, čiže môžu zamestnávať šikovných ľudí. Stredne veľké štúdia detto. Dopyt po retroštýle alebo ak nie retro, tak povedzme špecifickom štýle, je veľký a vzniká tak veľké množstvo rôznych hier a trendy nie sú také úzke.
@Jab (16.10.2021 10:52): Jasné, tiež by som nechcel ostať seknutý v nejakom období a povedať, že od tejto doby sa už dobré hry nerobia, to je hlúposť - dobré aj zlé hry vznikali v minulosti, rovnako ako aj dnes.

Ale Tul má pravdu, naspäť k Baldur´s Gate 2: - k tomu, čo ste spomenuli, pridám snáď len atomsféru miest, Athkatla mi učarovala, napr. prístav, aj v spojitosti s vedľajšími questami.
No dobre, všetky očakávané trafené husy nám zagágali, takže čas vrátiť sa naspäť k Baldur's Gate 2. :)

Každopádne ako @leonidas: píše, ja som bol z BG2 ohúrený, aké boli lokácie a questy odlišné, že to využívalo množstvo rôznorodých assetov oproti iným RPG, ktoré som dovtedy hral. Nemal som tam žiadnu pasáž "nech už mám toto za sebou, aby som mohol robiť niečo iné". Ďalšia vec, čo mi prišla iná (s výnimkou starých falloutov) z toho, čo som dovtedy hral, bolo, že tá hra mala menej bojov, než bolo na RPG zvyčajné a veľa bojov bolo s pomenovaným konkrétnymi nepriateľmi, čiže o to boli tie boje individuálnejšie a zapamätateľnejšie. Hra hráča doslova nezaspamovala zástupmi totožných nepriateľov, ako to bolo a v podstate i teraz mnohokrát je bežné. Samozrejme Throne of Bhaal toto trochu pokazil práve tým, že tam boje dosť kvantifikoval.
Zase se přetřásá nostalgie. Ale podsouvá se i tam, kde není. Na druhou stranu, pokud tam fakt je, tak je to fajn, kdo na něco nostalgicky nevzpomíná, nic nezažil. Nostalgie je sakra pozitivní emoce. Pokud hraji stařičkou hru, kterou jsem ve své době nehrál, není to nostalgie, je to konečně dostání se k něčemu, co jsem ve svém čase nestihl zahrát nebo dohrát a konečně jsem se k tomu dostal. Byla to dobrá hra tehdy a chtěl jsem ji strašně hrát, tak se na tom nic nezměnilo, je dobrá i dnes a těším se na ni. Pokud si zahraji nějakou starší hru, kterou už jsem hrál a chci si zopakovat ty zážitky, Tak ok, je to nostalgie a jsem za ni vděčný.
@Tarhiel (15.10.2021 22:19): Tak obecně tu občas máme komentářové chvalozpěvy na starší hry, kdy se opomíjí třebas hrozný interface, kostrbaté mechaniky a gameplay, bugy. Či i víceméně absence příběhu u žánrů, kde bychom jej naopak měli očekávat.

Nostalgie je určitě svině. Chápu ale tvůj pohled, že zkušenosti i mohou větší objektivitě pomáhat. Pokud by to tak bylo, bylo by to ideální. Leč nelze se na to zde úplně spolehnout. Koryfejové minulosti mohou novější zcela odmítat. A tím jejich zkušenosti ztrácí na relevanci, anžto je nekonfrontují se současností a připravují se tím o možnost je tak prezentovat na žitém a dále je předat.
@Richmond (16.10.2021 10:22): Aby sme sa chápali. Ja to nehodnotím, tj. nepovažujem to ani za zlé, ani dobré. Len je to vypozorovaný fakt, že kopec ľudí sa tu rozpráva primárne o tom, čo hrávali, nie každý to dnes už hráva ako napr. ty.
@Le0nidas (komentář): Pěkný komentář. Možná dvojce dám ještě šanci :)

@Tulareanus (15.10.2021 23:01): Nevím, jestli jsem to správně pochopil, ale to, že se na DH hodně diskutuje o 90-kových hrách, je důkaz, že "DH je dosť silno zaťažená nostalgiou"? Nebude to spíš tím, že lidi ty hry prostě hrajou i dnes? Tedy, že to s nostalgií nemá nic (nebo minimum) společného? Ale proč se moc nediskutuje o nových hrách, to nemám tušení. Samotného by mě to zajímalo.
@John Mirra (15.10.2021 19:37): Tak s chutí do toho :)

@Tarhiel (15.10.2021 22:19):  Díky. Chápu, jak to myslíš, ale v mém případě jsem spíš chtěl zdůraznit, že hru nemám zažitou z dětství/dospívání, kdy člověk ještě většinou není tak kritický, hru si tak snadněji zidealizuje a snadněji si k ní vytvoří hezčí vzpomínky obecně vedoucí k lepšímu a nekritickému hodnocení. Přesto i já tímto  "nezatížen" hodnotím velmi vysoko, protože objektivně ty kvality má a v mnoha ohledech překonává i mnohem novější hry. Troufnu si tvrdit, že je tu dost vysokých hodnocení a vlastně i komentářů právě od hráčů, kteří hru hráli právě v tomto životním období, což je logické. Chtěl jsem tím tak trochu motivovat i mladší hráče (klidně i ty, co si to přečtou třeba za 50 let :) nebo hráče, kteří hru tak jako já minuli, že hra za to opravdu stojí a není tu hodnocena tak vysoko pouze z nostalgie.
@Tarhiel (15.10.2021 22:19): Práveže DH je dosť silno zaťažená nostalgiou. Stačí sa pozrieť pri akých hrách a sériach sa donekonečna točia tie isté debaty dookola. O nových hrách sa tu ľudia rozprávajú oveľa menej. Väčšinou sa tu kecá o hrách z 90. rokov a prvých rokov nového milénia. A vo väčšine prípadov tá nostalgická záťaž dáva naozaj ružové okuliare, takže naopak, Leonidas bol ešte jemný. :)
@Le0nidas (komentář): Moc pekný komentár :)

Mierny offtopic rant:

Akurát sa mi nepáčilo to slovné spojenie "zaťažený nostalgiou" - dneska je to veľmi moderené používať, ale je to oxymoron jak sviňa - za prvé, keď si niečo hral v dobe, keď to bola novinka, neznamená, že si voči tomu nekritický. Keď už, skôr si kritickejší k novým hrám, pretože vieš, že fičúru XY okopírovali z XYZ rokov starej hry, kde to použili lepšie. A to sa môže mladším hráčom zdať, akože je staršia generácia kritickejšia k novým hrám - ale proste má len viac odohraného.

No až príliš toto slovné spojenie používajú práve mladší hráči, ktorí spätne, častokrát bez skúsenosti s tou hrou, nejakú staršiu hru hodnotia - v podstate tým hovoria "čo na tom vlastne vidíte?"

Za druhé - nostalgia rozhodne nezaťažuje, práve naopak, "dáva krídla" - ale takých užívateľov na DH veľa nenájdeš, skôr mám pocit, že sú tu tí kritickejší :)

ALE - som veľmi rád, že Ty sa teraz radíš k tým, ktorí si, podľa Teba staršiu hru vyskúšali a povedali si: "aha, tak už chápem, čo na tom vidíte" :)
To já budu taky heretik, protože se bavím když se někde mužů zastavit, na všechno se vykaslat a nafarmit si par levelu navíc :)
@90210 (09.02.2021 13:40): "Jen ten cas na to ted uz bohuzel neni, specialne pro muj casove narocny styl hrani RPG, kdy prolizam vsechny mapy a domy, kecam s kazdym, sbiram a prodavam vsechno a co prodat nejde, tak nosim v ramci RP ukladat do truhel v domech chudych vesnicanu na prilepsenou.:)"

Imho toto je ten správny štýl hrania RPG. :) Načo hrať nelineárnu RPG hru, ak človeka nebaví preliezanie? Na lineárne hranie bez vedľajšieho obsahu má kopec iných hier a žánrov. A ukazuje to čiastočne, či je hra dobre urobená, lebo v momente, ako sa človek musí premáhať a dochádza napr. ku grindu alebo potrebe farmenia (čo BG nikdy nemal), tak už sa mi v hlave rozsvecuje výkričník s otázkou "nemal by som sa náhodou pri hraní baviť?"
@Saruman (03.02.2021 04:15): Jj, dohrat celou serii BG s jednou postavou povazuji, spolecne s tim samym u serie Quest for Glory, za ultimatni herni zazitek a bavilo me to jako nactiletyho, pred tricitkou a i po tricitce a to stale stejne.

Jen ten cas na to ted uz bohuzel neni, specialne pro muj casove narocny styl hrani RPG, kdy prolizam vsechny mapy a domy, kecam s kazdym, sbiram a prodavam vsechno a co prodat nejde, tak nosim v ramci RP ukladat do truhel v domech chudych vesnicanu na prilepsenou.:)
No jo, výborné to je. Lepší než za mlada.

Do datadisku se pouštím s menšími rozpaky, ale když už jsem se dostal tak daleko, holt to dorazím celé.
Vzhledem k blížícímu se vydání Baldur's Gate 3 - jsou vlastně i nějaké další série kde mezi jednotlivými díly uběhlo tolik let? Napadá mě jen Wasteland, jehož originál vyšel v roce 1988.
@Jab (19.09.2020 23:29): No asi tak. Předělání 2D hry do 3D tomu dává aspoň trochu větší smysl než nedávno zmiňovaný port Morrowindu do Skyrimu, ale horší a zastaralejší engine si na to fakt snad vybrat nemohli. I když, pokud je to s dvojkou stejné jako s NWN1 (kterou jsem párkrát hrál a trochu i dělal vlastní mapy), tak je modování tohoto extrémně snadné, takže ho upřednostnili...
@Jab (19.09.2020 23:56): Já taky NWN 2 dohrál. Ale tak nějak jsem už neměl potřebu se k tomu vracet.
U jedničky si umím představit, že ty enginový nedostatky můžou být docela pokrytý. Ale stejně bych asi prošel jen tím úvodem Candlekeep pro zajímavost a to nevím jestli za instalaci stojí.

Určitě by byl fajn NWN 3, který by přinesl i slušný engine pro současné fanoušky DD. Mě by bavilo se i jen tak procházet po fan service Faerunu a kecal se starými známými, kdyby to bylo ve fungujícím moderním enginu.
https://www.youtube.com/watch?v=03Th218dUpw

Tak i dvojka bude v enginu NWN 2. Co dodat... Horší engine už vybrat nešlo. NWN 2 mám moc rád. A některé ty modely budou stejně jako v tom modu k jedničce určitě podařené. Ale je to prostě stále předělávka do enginu, který je horší grafikou a naprosto příšerný ovládáním.
Hlavne na jedničke sa človek môže "vycvičiť" na opatrnom postupe, pretože aj partia 4 postáv na leveli 1-2 pre svorku divokej zveri typu medveď, vlk, alebo početnejšiu grupu tých malých modrých zmrdov (xvart alebo tak nejak) nepredstavuje absolútne žiaden problém :-D nie každému však tento herný štýl sadne.
@Jab (26.08.2020 17:21): ja souhlasim nebo je muze vicemene ignorovat (kouzla) a pak na to ve dvojce dojede :)...

Me jeste vyhovovalo to, ze jednicka je hned z kraje takove rozlehlejsi a na da se jit trochu postupne... kdezto dvojka, jak zacina v podstate ve meste, tak hned vyplivne toho obsahu hrozne moc a clovek se jen tak z mesta nedostane :), ale to je spis osobni preference
@MCZ (26.08.2020 15:55): Ona ta jednička není ani moc dobře odvyprávěná, většina hry je ne moc zajímavá a neosobní detektivka, a odhalování původu charname je pak vyloženě zmatené a ani nepůsobí moc důležitě - to až ve dvojce je na to mnohem větší důraz, takže pak ani imho nevadí dát si to nechronologicky.

Ale líbí se mi z příběhového hlediska Durlagova věž, neporovnatelné s tím nudným nic ve Watchers Keep.
@S4TW (26.08.2020 08:55): Taky jsem začínal dvojkou. I s odstupem času mi připadá mnohem přívětivější a také lehčí než jednička, ke které jsem se dostal později.

Nechci tady zabíhat do letité diskuze o tom, který díl je lepší, to záleží na individuálních preferencích každého hráče; BG1 je řekněme docela hardcore, zatímco BG2 už je více mainstream. (A osobně mi vyhovuje více to druhé.)

Jinak jasně, po stránce příběhu dává obvykle smysl začít prvním dílem, nicméně v případě Baldur's Gate se jedná o poměrně oddělené kapitoly a těch pár souvislostí a odkazů jsem si při prvním hraní BG2 odvodil nebo dohledal.
@AlieN (25.08.2020 23:51): já nevím no, začínal jsem jedničkou a jsem rád... hlavně to dává smysl i příběhově, že to navazuje... nikdy jsem nechápal začínat nějakou série od jiného než prvního dílu, pokud se teda nejedná o xxx dílů jako třeba Dragon Quest nebo Final Fantasy... popřípadě velký časový rozdíl ve vydání... a ta jednička je taková jednodušší, aspoň mi to tak přišlo, protože se dá poměrně dobře projít bez nějakého většího pochopení magie, což u dvojky už tolik nejde (aspoň na tu normální obtížnost, co hraji)...

takže já zase doporučuji začít prvním dílem :)
@S4TW (25.08.2020 23:05): Začínal jsem dvojkou a to bych i doporučil začínajícím hráčům, je mnohem chytlavější. Nepochopení systému kouzel a boje vůbec může být problém, ale to řeší nastavení obtížnosti, a hlavně je tu velmi dobře napsaný manuál.
@sandokan (25.08.2020 22:59): no, jako, vždycky si můžeš dát nižší obtížnost, ale pochopit kouzla a hledat různé cesty, jak někoho porazit a jakou kombinací kouzel, ochran a itemů, tomu se prostě nevyhneš... ale já taky s DnD před BG měl minimální zkušenosti a dost si to užil, ačkoliv párkrát jsem se potrápil... doporučuji začít prvním dílem, ten mi přišel na tohle konkrétně o něco lehčí... tam jsem vlastně místy ani mága neměl vůbec...
Nie som si istý či táto hra môže rovnako zaujať aj hráčov, ktorí sa vôbec nezaujímajú o nejaké Dungeons & Dragons
@S4TW (09.04.2020 23:54): Za mě jsou to spíš kosmetický věci. EE je obecně ošklivější a nový obsah za moc nestojí, ale že by tam byly nějaký nepřekonatelný bugy se říct nedá. I když jsem EE dvojku nikdy nedohrál a radši dávám originál.

@MCZ (09.04.2020 20:44): Jj.
@Jab (09.04.2020 23:52): tak bg2 jsem nehral, tak uvidim, ale i 1 to sekani postav o sebe bylo docela otravne, ale co jsem pochopil, tak to bylo i v originalni verzi, navic se to nestavalo nejak extremne casto :)
@S4TW (09.04.2020 23:47): Ne u BG 2. Tam nebylo co enhancovat. Však se mu naopak s těmi enhancy snažili přiblížit. A přidali do něj akorát bugy. Zasekávání postav do sebe (i pěti klidně - daleko horší jak v původní hře), neviditelné naskriptované postavy atp. U IWD, PST a BG 1 smysl enhancu chápu a dokážu se tak přenést přes případný nový příšerný obsah. Well... U IWD ni PST vlastně ani není.
No, ale jak rika mazar, ten content se da pomerne snadno ignorovat... trochu mi to zavani dedkovskym zbrblanim, ale budiz :)
@S4TW (09.04.2020 23:05): Nie som si istý, či má aj BG2 EE také debilné vylepšenia ako sú časovo-obmedzené questy Minsca a Kivana (nehorázna debilina) prítomné v BG EE, ale tuším že do BG2 EE takéto priblblé sračky nenacpali.

Výhoda je, že všetky tie nové postavy a ich questy sa dajú bez akýchkoľvek problémov odignorovať, takže v podstate ako keby tam ani neboli.