Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Když jsem nikdy Mafii nehrála a chtěla bych to zkusit, doporučili byste mi tu původní nebo ten remake?
Tak já se právě (opět) hrabu v Mafii a musím říct, že nechápu, jak ta hra vůbec může v některých ohledech fungovat – je to jeden velký bordel :D
@Garret (07.03.2021 23:42): Já ji dohrál už asi měsíc a půl zpátky a stále se nemůžu odhodlat ke komentáři... což bych asi měl, protože bych hodnotil pozitivně, a to je menšinový názor.
@Brasikona (24.01.2021 21:33): "Mafia ten originální soundtrack na rozdíl od toho GTA opravdu pořádně má"
Len malý dotaz, ale trojka originálny soundtrack mala, resp. to bola kombinácia licencované/orig.

Jeden čas som riešil, či Dezma (Kate McKinnon) je tá McKinnon z SNL.

tl;dr nie je
@Tulareanus (26.01.2021 07:32): @Tulareanus (26.01.2021 07:32): Ty to podstatě bereš čistě statisticky, kterou nechci popírat, ale jak píšeš, podle Spotify je jen pár skladatelů, kteří mají v globálním měřítku nějaká slušná čísla. Ale Adam Sporka má vcelku dost (68 673/měsíčně).
A myslím si, že tohle všechno závisí na minimálně dvou faktorech 1. žánr hry 2. úspěch ve světě
3. důležitost soundtracku ve hře 4. prvotina/série (myslím hlavně TES a AC). Protože NieR: Automata mají velmi dobrý soundtrack, tak přesto na Spotify má Keiichi Ocabe jeden ze skladatelů má asi 174 000/měsíc a druhý má ještě méně, i když z faktorů to splňuje 4. bod a 3. bod, tak stejně to nemá takový úspěch jako skladby od skladatelů, které už nebudu opakovat.


Já s tebou z části souhlasím, OST není důležité z podstaty hry. přeci jen je tam internetové rádio. Sound designem jsme měl na mysli celkové pojetí/zpracování zvuků, jak zní motor, blinkry apod. Špatně jsem si vyložil tvojí větu. :D
@Brasikona (24.01.2021 22:10): Ok, beriem späť to s tým swingom, zle som sa vyjadril, chcel som tým povedať, že kedy bola vytvorená a nahraná licencovaná hudba, ktorá bola použitá v hre, tá by asi sedela len na obdobie z posledných misii Mafie, ale ak to vezmeme ako celok, tak sa to dotýka swingovej doby, moja chyba.

K tomu Euro Truck Simulatoru. Ako spomenul aj Matt, nejde o predajnosť hry, ale čisto o hudbu. Keď si vezmeme hry ako Hotline Miami alebo Furi tak napr. ich samotné soundtracky sú nielen výraznejšie, ale vlastne i známejšie než tie hry z ktorých pochádzajú, hoci ľudia nemusia poznať mená autorov naspamäť. Euro Truck Simulator je jedna z hier, kde nejaká hudba hrá naozaj až xté husle. A myslel som to aj na mená Jaroslav Beck, Adam Sporka. Ty sa českej tvorbe venuješ, tak chápem, že ti prídu známejší a výraznejší, ako iné české mená, lebo sa obaja podielali na hrách, ktoré sa hrávajú aj mimo Česka vo väčšej miere. No ako skladatelia sú stále známi len provinčne. Beck navyše, pokiaľ sa nemýlim robil predtým DJa. Nechcem teraz do hĺbky riešiť, že hoci koncept Beat Saberu je neskutočný hit, vo viacerých zahraničných recenziách bola pôvodná hudba kritizovaná ako jednoducho nedostačujúca a poslabšia. Ide mi skôr o to, že sa stačí pozrieť na čísla na spotify, soundcloud, last.fm a podobne, keďže tieto metriky hovoria o popularite vo faktických číslach. Ja samozrejme nikdy nedávam rovná sa medzi popularitu a kvalitu. Množstvo hudby ktorá počúvam je pre špecifické subkultúry alebo fanúšikov špecifických subžánrov a je to tak ok. Samozrejme, z času na čas mi je ľúto, že niečo nemá viac poslucháčov a väčší "airing", ale to neovplyvním.
Každopádne čísla: Ondřej Matějka 82 followers na soundcloude, to je jednoducho strašne málo
https://soundcloud.com/ondrej-matejka
578 poslucháčov na last.fm, to je tiež máličko
https://www.last.fm/music/Ondrej+Matejka
5673 poslucháčov na spotify je tiež veľmi málo na to, aká populárna je tá platforma...
https://open.spotify.com/artist/6CALuTQrZB8JCaOeIZFo9u

Ide mi o to, že toto je to, čo robí popularitu a nie domienky. A k tomuto "Já se bojím, že když před většinou hráčů zmíním jména jako Uematsu, Kondo, O'Donnell, Licht, Edmonson, Soule... " no týchto ľudí budú poznať. Opäť to nerieš provinčne, že koľko ich pozná na Slovensku, či v Čechách. Ale mená ako Uematsu, Kondo alebo Soule sú už v západnom svete alebo Japonsku dávno známe aj mimo čisto hráčsku časť populácie. A v provinčných rozhovoroch ti určite bude viac ľudí riešiť a počúvať Soulov Elders Scrolls, Uematsovo Final Fantasy 7 a Kondovu Zeldu, než Armu alebo Euro Truck Simulator...

@Beder (25.01.2021 08:53): Viď. vyššie čo som odpísal Brasikone. Iba by som dodal, že Euro Truck Simulator 2 som ani slovkom nespomenul a hovoril som o jednotke. Je naozaj divné, že ak mi niekoho meno nič nehovorí, tak si ho vygooglim a pozriem sa v prvom rade na prvé výsledky, čo mi to dá a jeho počet odberateľov a poslucháčov? Ako by si postupoval ty? A vysvetli prosím, čo si myslel pod "Přitom hra nemá zas tak dobré OST, oproti American Truck Simulator, přitom v obou hrách je důležitější sound design." lebo teraz neviem, či so mnou súhlasíš, že ten soundtrack je nepodstatný alebo nie.
@Tulareanus (24.01.2021 21:47): Nesouhlasím s tím, že swing nezapadá do doby, kdy se odehrává hra, neboť 30. léta jsou označována za éru swingu, ale zase Reinhardt je svojí hudbou někde mezi jazzem a swingem, i když obojí je vzájemně provázané. Žánrově to sedí do doby, v níž se příběh odehrává.

A „vygooglovat“ si nějakého skladatele, a když tam vyskočí Euro Truck Simulator 2 a napsat, že „to hovorí samo za seba“, je zcestné. Přitom hra nemá zas tak dobré OST, oproti American Truck Simulator, přitom v obou hrách je důležitější sound design.
@M.a.t.t. (24.01.2021 22:48): Já to ale nerozporuju, já s tím přece souhlasím :D Jak jsem tu psala kus dál, tak většina Čechů ani neví, kdo je Šimůnek, jeden čas ho všichni měli za starého pána, protože někdo dal špatnou fotku na Wikipedii a Fandom. A svou hudbu na koncertech si užil naprosto v anonymitě a nikdo netušil, kdo je to ten pán, co se s ním fotil Dan Vávra. A zrovna Šimůnek měl vzhledem k titulu, k němuž hudbu složil, asi největší "naději", že by ho někdo znal. Jenže tak tomu není. A i když třeba toho Matějku taky nebude nikdo znát jménem, jeho motiv Flashpointu je známý nejen tady.
@Brasikona (24.01.2021 22:43): "většina hrůču bude znát spíš jejich tvorbu než jejich jména". Teraz už trochu fabuluješ :) Aj keby si mala pravdu (a že to tak u niektorých určite bude), stále platí,co som uviedol nižšie - že tebou uvedených českých, či slovenských skladateľov bude poznať podstatne menej hráčov a väčšina tých, čo ich pozná sa radí medzi fanúšikov ako ty.
@M.a.t.t. (24.01.2021 22:33): Známá jména to samozřejmě jsou, proto jsem je vybírala (a taky tedy kvůli tomu, že jde o mé oblíbence), ale většina hrůču bude znát spíš jejich tvorbu než jejich jména. Nebo se možná nepohybuji v té ideální skupině hráčů, i to je možné. Pokud se mýlím ve větším rozsahu, budu jedině ráda.
A rozhodně jsem nemínila srovnávat "běžný soundtrack" s nějakým už vyšším herně-hudebním posláním, to v našich končinách dělá podle mě fakt asi jen Dvořák nebo DVA, takže v podstatě ta Amanita, kterou zmiňoval Tul. Vlastně by mě ještě někdo napadl, ale jde o neznámá jména.
@Brasikona (24.01.2021 22:10): S tým posledným odstavcom adresovaným kolegovi úplne nesúhlasím. Lebo toto už fakt sú známe mená, a to, že každý ich nemusí poznať poznať je logické. Rovnakú logiku totiž môžem aplikovať aj na tebou uvedených tvorcov, pričom garantujem ti, že túto druhú skupinu bude nepoznať ďaleko menší počet ľudí :D

Inak, popularitu hry na nejakej platforme by som nezamieňal s popularitou, či nedajbože kvalitou daného skladateľa. Vieš aký je rozdiel medzi hrami ako Euro Truck Simulator a trebárs tvorbou Supergiant Games, alebo The Game Bakers? Že tie mnou menované tituly hrajú mnohí len kvôli soundtrackom, ktoré sú tak výrazné, že stoja aj za samostatné počúvanie. Teda, mnohí možno ani nevedia, kto presne stojí za ich hudbou, ale tieto kúsky majú v hľadáčiku už len kvôli nej.
Pardon, teď jsem si všimla, že jsem blbě reagovala, první část je samozřejmě věnována Tulareanovi.

Já osobně "běžnou" hudbu obvykle neposlouchám, takže i poslech městského soundtracku Mafie je pro mě příležitostný, fakt v tom nejedu 24/7, od toho mám k poslechu přímo ty originální soundtracky. Ale když už si člověk něco takového pustí, je to fajn. Navíc jde o hity té doby, takže výběr takových skladeb do hry je podle mě nanejvýš vydařený, abych se vrátila k tomu, co bylo na začátku mým názorem.
K tomu Reinhardtovi... pokud se vám líbí, najděte si Rosenberg trio. Obdobná hudba, akorát kvalita nahrávek z dnešní doby.

Jinak u mě soundtrack z Mafie vždy první věc, kterou mám všude. V každým autě, v každým zařízení. Jezdím hodně, hodně svižně a jedině soundtrack z Mafie je schopen mě trochu zpomalit.
@M.a.t.t. (24.01.2021 21:52): Mám trochu pocit, že mé poznámky na okraj hrají ve tvé reakci větší roli, než jakou jsem jim přikládala. To, že si z Vice City nic nepamatuju, fakta neovlivňuje, to ovlivňuje čistě mě a poukazuji tím na to, že každý jakoukoli hudbu v jakékoli hře vnímá jinak.
Nicméně k tomu swingu... "len, že to nie je dobová hudba pre obdobie, kedy sa tá hra odohráva" – ano, opakuji, je pravda, že tam pár písní dělá bordel, zrovna legendární Belleville (a půlka Djangových songů), ale nemůžeš říct, že nejde o dobovou hudbu, když je většina z přelomu z počátku 30. let nebo i konce 20. Část městské hudby samozřejmě naráží v tom, že nemohla hrát v roce 1930, když je třeba až z roku 1934, ale většina soundtracku plně reflektuje zasazení hry, tedy 1930 až 1938, takže říct, že nejde o dobový soundtrack, podle mě není na místě.

@M.a.t.t. (24.01.2021 21:52): Už na tom pracuju :D Je mi jasné, že se mi bude postupně vybavovat (už se tak děje), to bych musela být jinak během hraní hluchá. Ale z hlavy si nevybavím vůbec nic, což mě zarazilo. Jiné hry z té doby mi v hlavě hudebně rezonují dodnes, a to jsem v nich strávila méně času. Jen upozorňuji, že to nebylo žádné zhodnocení kvalit použitých písní a jejich vybírání, ale čistě můj podiv nad tím. Jak jsem psala na začátku, GTA podle mě pracuje s písněmi bravurně. Ale totéž si myslím právě i o Mafii. Každý to dělá po svém samozřejmě, ve svém duchu.

A jo, že ti ta jména nic neříkají, je mi poměrně jasné. Na odiv je nikdo nedává. Ale hry už ano.

@Tulareanus (24.01.2021 21:47): ETS je coby jedna z nejpopulárnějších her na Steamu málo? Dobře, co tedy Operace Flashpoint? Ten motiv v Armě přežívá dodnes. Jako (snad) zajímavost dodám, i když se to moc nehodí, že v dobách minulých šlo i o významného C64 skladatele. Předpokládám tedy, že Beck a Sporka jsou v pohodě. Ale není se čemu divit, jsou "aktivnější" co se týče prezentace. Či edukace.

A s tím zapisováním do análů... Já se bojím, že když před většinou hráčů zmíním jména jako Uematsu, Kondo, O'Donnell, Licht, Edmonson, Soule... Já nevím, mohla bych jich tu vypsat spoustu. Mám pocit, že lidi často nezajímají jména, jen tóny. Dokud to není třeba Zimmer, že ano. Jehož jméno pak zastiňuje ostatní, třeba Balfeho. Ale to už se dosti vzdalujeme od původního tématu diskuze.
@Brasikona (24.01.2021 21:33): "Strávila jsem většinu dětství ve Vice City, nevybavuju si z rádia jedinou píseň. Čas si ten playlist projít, zda tam bude něco, co mi bude alespoň trochu povědomé.)"

No toto je podľa mňa extrémne smutné, Vice City má veľmi výrazný soundtrack plný legendárnych svetových hitov, ktoré často poznajú podľa melódie aj tí, čo nepoznajú názvy, :)

Inak teda nemyslím si, že by tu niekto spochybňoval hudbu k Mafii ako nekvalitnú, ale to že piesne použité v sérii GTA sú ako celok rozhodne populárnejšie, je myslím neodškriepiteľné. A znova, teraz neriešim kvality ako také, do hry sa určite hodili, tak ako aj Šimůnkov soundtrack. A to, že samostatne nie je až tak dobre počúvateľný (skalný fanúšik to môže, samozrejme, vnímať inak a chápem, tiež to tak občas mám), tiež neriešim, určite je výraznejší ako v GTA, pretože tam sa kládol odjakživa väčší dôraz na tie rádiové hity.

Inak teda úprimne, o hudbu sa v rámci možností zaujímam, počúvam nielen filmové, ale aj herné soundtracky a ani jedno meno z tých, ktoré si napísala, mi veľa nehovorí. Ale čiastočne to chápem, obaja sa pohybujeme v iných sférach. Ty sa viac zameriavaš na domácu tvorbu (na čom nie je nič zlé), ja sa snažím vnímať hudbu z globálneho pohľadu. A z môjho pohľadu nevidím medzi Čechmi, či Slovákmi ani jednu osobu, ktorá by sa po stránke hudby výraznejšie zapísala do análov.
@Brasikona (24.01.2021 21:33): V prvom rade to, o čom sa bavíme vôbec nie je o tom, či ty, ja, fritol atď.. Mafiu alebo GTA má alebo nemá rád. Takže to, že ty si nevybavuješ z rádia žiadnu pieseň nemá absolútne žiaden vplyv na fakty.
Ja netvrdím, že ten swing je zlá voľba, len, že to nie je dobová hudba pre obdobie, kedy sa tá hra odohráva a že to ako žáner je poslucháčsky viac menej okrajová záležitosť. Nikto neposudzuje jeho kvalitu. Čo je na tom tak nepochopiteľné? Djanga Reinhardta počúvajú fanúšikovia swingu samozrejme bez toho, aby tušili, že nejaká hra Mafia vôbec existuje, to je normálne.
Taktiež sa tu ani nebavíme o tom, že či GTA originálny soundtrack má. Áno, má a je tam pár výraznejších motívov, ale taktiež to nemusí byť niečo, čo zaujme ľudí mimo fanúšikov.
Mne ide hlavne o to, že tak ako to býva v tejto diskusii zvykom, vo veľkom sa tu zamieňali osobné dojmy za fakty. Ty ako človek, ktorý sa snaží zbierať informácie o českej tvorbe, by si toto mala chápať a nie fabulácie a mystifikácie podporovať.

@Brasikona (24.01.2021 21:42): Keď ako prvé meno výrazného skladateľa uvedieš človeka, ktorého prvého výsledky v googlu (nepoznám, musel som googliť) sú euro truck simulator a bus driver, tak to hovorí samo za seba.
@Tulareanus (24.01.2021 21:22): Mne celkovo príde, že české hry nemajú výrazných skladateľov,
Ondřej Matějka, Jaroslav Beck, Adam Sporka... Já bych jich napsala víc, ale to už bych asi byla obviněna z toho, že nejsou známí. Možná by šlo dohodit i Matúše Širokého s Adamem Kurucem, i když jsou Slováci, ale stále dělají české projekty. Myslím, že povedených hudebních zářezů je v Česku dost, jen ne všechny hry jsou tak proslulé. Ale někdejší česká bitová hudební scéna byla proslulá, to je ovšem samozřejmě velice úzký okruh posluchačů.
@Brasikona (24.01.2021 21:07): Reinhardtův swing můžu potvrdit. Objevil jsem díky Mafii a dodnes nesmí chybět ve spotify playlistech. I Šimůnkovu hudbu si dost často pouštím, protože mi přijde skvělá. Ale no, radši zas zalezu, mám u Mafie ostatně 95 %. :D
@Tulareanus (24.01.2021 21:11): "pár interpretov okol swingu" – však co jiného by tam tedy mělo hrát? (Rovněž jsem se bavila o jedničce, ale poznamenala jsem, že mimořádně povedený výběr populární hudby dané éry zvládla i dvojka a trojka). Ano, ty nejslavnější hity jsou datací mimo, uznávám, ale byly zařazeny právě pro svou populárnost. Výběr jako takový je však padnoucí, ve hře skvěle funkční a rozhodně rezonující. Dokud YT nevypnul komentáře u témat/topiců na YT, stačilo se podívat třeba pod ty Djangovy písně... To rozhodně nebyli čeští fanboyové. A rozhodně čeští fanboyové ani nepřevládají u originálního soundtracku. (A aspoň Mafia ten originální soundtrack na rozdíl od toho GTA opravdu pořádně má, ale Hunterovi všechna čest.) Budiž, klidně budu fangirl, to mi je jedno, Mafia je v Česku modlou, to popřít nemůžu, protože to je pravda, ale nelze zpochybňovat její úspěch i za hranicemi, protože ten se rovněž dostavil. A zrovna hudba v Mafii uhodila hřebíček na hlavičku. Nemusíš souhlasit, vlastně je mi jasné, že nebudeš, tohle je čistě jen můj pohled, ale popularita těch skladeb nekončí na hraničním přechodu. Však většina Čechů ani neví, kdo Šimůnek je.
(Když o tom tak přemýšlím... Strávila jsem většinu dětství ve Vice City, nevybavuju si z rádia jedinou píseň. Čas si ten playlist projít, zda tam bude něco, co mi bude alespoň trochu povědomé.)
@Fritol (24.01.2021 21:15): Ja mám Reinhardta rád, on bol aj veľmi špecifický gitarista, hral na gitare len dvoma prstami! čo je pri tom vybrnkávaní celkom neskutočné. A tie skladby si vypočujem, dokonca som čosi z toho aj skúšal hrať na gitare. Len, že ja počúvam aj arménske etno a francúzsky black metal. Nie som typický poslucháč. Tie swingové skladby majú šmrnc, ja som však písal čisto o popularite. AJ GTA Vice city má niektoré popiny, ktoré by som najradšej zakázal hrávať (Japanese boy) a nei to počúval, ale je tam kopec toho kultového.

Mne celkovo príde, že české hry nemajú výrazných skladateľov, čo nie je nikoho vina, ale jednoducho to tak je. Za výnimku považujem akurát Floexa, ktorý robil nejaké soundtracky pre amanitu. Samozrejme nikomu nenútim prestať počúvať svoje veci, či už Šimunka alebo niečo iné. Ale ani ja sa tu nebudem teraz tváriť, že Écailles de Lune od Alcest je svetová klasika, ktorá určila smer, len preto, že sa mi to páči. A to i napriek tomu, že to evidentne pozná a počúva viac ľudí ako Šimunkuv soundtrack. :)

To s tým príbehom je tiež ošemetná vec a myslím, že vyplýva aj z faktu, že kopec ľudí na Mafii začínalo a je to podobné ako keď ľudia, ktorý si obľúbia cover nejakej skladby úplne odignorujú alebo ani netušia, že je to cover a tá skladba existovala dávno predtým.
@Tulareanus (24.01.2021 20:46): S tou hudbou je to trochu nefér, protože GTA má, jak říkáš, hudbu populární ve své době, což Reinhardt určitě byl ve své době též, ale je logické, že hráče v 21. století to tak zajímat nebude. Nicméně se Šimunkem máš pravdu, to nikdy nikoho příliš nezajímalo, akorát fanboye. Bratranec teda velmi často v hospodě pouští Belleville, protože borovička u toho líp chutná, ale mám pochybnosti že ví, že to zaznělo v Mafii, protože ji do Definitive Edice nehrál.

Nicméně koukám, že jsem zapomněl ještě reagovat na: "strhující příběh se do té doby neviděným vyprávěním, které se v budoucnu stalo základem mnoha dalších her"

Jako já rozumím, že někdo se prostě hrám a hlavně herní historii zas tolik nevěnuje, ale šmarja... hry tu s námi byly už desítky let před Mafii, tak je snad logické, že měl někdo snahu o příběhové hry dávno předtím a někdo pravděpodobně i uspěl. Když člověk koukne do anglických seznamů top herních příběhů, tak se tam velmi často vyskytují hry ještě z 16bitů. Na Mafii v nich však člověk prakticky nenarazí.
@Brasikona (24.01.2021 21:07): Ale však ty si s prepáčením fangirl. A bavíme sa o Mafii jednotke. Tam je to len pár interpretov okol swingu, ktorý nie je ani dobový pre tú hru. :) Ale hlavne som hovoril o svete mimo Českej republiky, pretože evidentne české publikum má extrémne skreslené vnímanie reality, keď sa jedná o túto hru.
@Tulareanus (24.01.2021 20:46): Tak i Mafia vždycky vybírala (dobře, DE moc ne) světové hity. A rozhodně se nedá říct, že by dnes úspěšné nebyly. A právě díky Mafii se spousta lidí dostala k hudbě, kterou by si jinak nepustili, ať už jde o kteroukoli éru. Obě série si v tomto jdou samozřejmě svou vlastní cestou, přičemž se dle mého názoru oběma v tomto ohledu náramně dařilo.

A jo, nemyslím si, že si na Šimůnkovu hudbu vzpomenou jen fanboyové. Bych se možná stejně mohla zeptat, kdo si vzpomene na cokoli z GTA kromě theme songů. Jo, Soviet Connection je mistrovský kus, ale jinak je pro mě původní hudba to, v čem každé GTA ztrácí. Ale to je na jinou diskuzi samozřejmě. Chci spíš říct, že se taková věc bude těžko prokazovat a posuzovat, kdo je fanboy či cokoli jiného, ale soundtrack Mafie bezpochyby obstojí i jako samotný hudební kus, nemusí to poslouchat jen herní znalec. (Možná škoda, že ti fanboyové nebyli ve vedení vývoje remaku.)
Zasa jeden z tých vyfabulovaných chválospevov, ktorých je tu tak málo. Súhlasím s Fritolom a Mattom. To, že si niekto neuvedomuje aké hry existovali a existujú a aký mali reálny dopad mimo Českej republiky (čuduj sa svete, že Mafia uspela v Čechách).

A tá hudba, GTA častokrát vyberá svetové hity, ktoré boli úspešné vo svojej dobe a sú aj dodnes. Nič proti Djangovi Reinhardtovi, ale je to veľmi štylizovaná swingová hudba pre úzku skupinu ľudí. A na Šimunkovu hudbu z mafie si nikto okrem fanboyov ani nespomenie.
@rikuhahl (24.01.2021 10:40): Já musím říct, že i dneska si pustím na youtubu Rise FM z GTA3, ale i soundtrack Mafie...když ho teda zrovna náhodně neslyším v Ulici, na kterou přítelkyně moc ráda kouká :-D
@Mio (komentář): Schválne som si musel overiť, ako je to ohľadom porovnania máp Mafie a GTA 3 a hoci je Lost Heaven skutočne väčšie, rozhodne nie o toľko ako si myslíš. Obzvlášť ak zoberieme do úvahy iba samotné mesto a nie krajinku na okolo (kde beztak dokopy nič nie je). No a v rámci dnešných open world štandardov sú obe mapy rovnako malé.

Mimochodom, ak Mafia o toľko prekonala svoju konkurenciu a stala sa štandardom pre ďalšie hry, ako je možné, že do dnešného dňa vzniklo ďaleko viac GTA klonov ako hier typu Mafia? Nehovoriac o tom, že to nevídané rozprávanie, ktoré udalo nový smer bolo síce niečo nové v tomto type hier, ale z pohľadu niekoho, kto má viac napozerané, nejde nevidieť ako tunajší príbeh vykráda (hoci šikovne) všetko možné. Kvalitné, na príbeh zamerané hry vznikali už dávno pred Mafiou a nebolo ich až tak málo, ako si zjavne myslíš. Akurát možno nemali až tak atraktívnu prezentáciu z tvojho pohľadu.
@Mio (komentář): "Mafia překonala ve své době svoji konkurenci ve všech ohledech a navíc udala nový směr pro další hry."

Směr pro městské akce udalo Shenmue. Sám Vávra to v některém Levelu uváděl jako jednu z nejzásadnějších her.

Rozdíl mezi městy v GTA 3 a Mafii je takový, že to v GTA je stavěné na arkádové hraní, Mafia nikoliv. Tudíž zatím co v malém městě v GTA bylo co dělat, v Mafii mohls maximálně jezdit, nic víc. To samé platí pro jízdní model. GTA se snaží o svižnou akrádovou akci, nikoliv simulaci. Vytýkat mu to je jako vytýkat NFS, že se nehraje jako Assetto Corsa.

"A právě proto si dnes už neumím představit, že bychom zde v Čechách dokázali vytvořit hru takto zajímavou, která by byla po všech stránkách dobrá a navíc udala směr několika dalším hrám."

Vývojáři u nás vytvořili od vydání Mafie hned několik objektivně zajímavějších her, které vyplnily díru na trhu, udaly směr dalším hrám, a staly se hitem pro svou originalitu. Nicméně líbí se mi, jak to prezentuješ jako "MY". My, hráči, jsme nedokázali vůbec nic. Všechno dokázalo pár desítek vývojářů. Stejně tak když český tým vyhraje MS v hokeji, tak to dokázalo těch pár borců v týmu, nikoliv Franta doma na gauči.

Furt dokola, ale tak nedá mi to sem nenapsat fakta, abych vyvážil tu trapnou českou hrdost tady furt. :D To jen abys věděl, proč tam máš odemne mínus.
@rikuhahl (24.01.2021 10:40): S (ne)pouštěním hudby i mimo hru je to možná škoda. Některé skladby ve hře zní jen chvíli nebo jsem je při hraní tolik nevnímal, protože jsem měl něco jiného na práci (třeba zpěv na výletní lodi) a přitom jsou hezké na poslech.
Ale na druhou stranu zrovna u hudby je to hlavně věc vkusu.
@Mio (komentář): Mně přijde zajímavý, že si třeba ti hudbu z GTA 3 pustim občas i dneska, ale u Mafie by mě to ani nenapadlo :) A to považuju Mafii samozřejmě za lepší hru.
@Mio (komentář): souhlasím s tebou, jen dodám, ze si myslím ze s Kingdom Come ten směr přišel taky. Preci jen koncept Dungeons and No Dragons je pojem, který do té doby nikoho nenapadl. A vyplatilo se :-) ne nadarmo za oběma projekty stojí prave Dan Vavra.
Ty skripty jsou deaktivované a je toho víc. Původně tam měla hrát i hudba na cestě za Lucasem a zpátky. To by společně s policejním naháněním byla opravdu zajímavá kombinace.
Proč v misi Fairpalay mě Ralph a později Bobby varují před tím abych se vyhnul policii, když v celé misi na žádné policajty nenarazím (tedy v té první části kde máte odvést auto k Lucasovi a zpět? Napadá mě jediný důvod že tam původně měla policie být, ale nakonec si Vávra asi řek že by to bylo příliš těžké tak tam policii nedají a text odkazující na policii zapomněli odstranit. Je to druhá mise (po Nabídce, která se neodmítá. A jsou to jen tyhle dvě mise), kde v nějaké misi v celém městě nejsou policajti.