Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Btw ta Windows verze asi k nalezení stále je. Ale vlastní stránku už nemá?
Ahoj všem, jako idiot jsem si zapomněl uložit hru před slunečními hodinami v bílé vězi, pokazil jsem páčky a zavřel se mi portál. Vůbec nevím jak mám postupovat, jelikož ať dělám co dělám, ten portál se už neotevírá, jde to nějak spravit? Děkuju
Ahoj vsem,
po par letech jsem zacal zase hrat BS. Jsem prave dokoncil ledove jeskyne. Po automapingu se mi objevil ctverec na jihu pod stavidlem. Je tam neco? Dostal se tam nekdo?

Dik.
Petr
@Gran (07.02.2022 14:10): Jo, takhle.. Mně zase nenapadlo, že by se bez ní dalo obejít, ale je pravda, že to bude dohratelný asi i bez ní..

No, já měl válečníky dva a doháněl jsem uměle jen třetí postavu, kouzelníka.. I tak to byl vopruz, ale dalo se to.:-)
@veselykralicek: Bílá věž: Přiznávám, nejde. ;D Člověk se musí obejít bez ní. :P 

Co se expů týče, měl jsem za to, že jsou přímo úměrné poškození, ale byla to vždy jen neověřená domněnka. :) Udržet zbytek družiny na úrovni válečníka byl vždy trochu problém. :p
@Gran (06.02.2022 10:01): Tak je mi to jasný, ale Bílá věž prostě nejde bez celé kompletní party udělat, ne?:-)

Expů asi bude o trochu víc, anžto jsem si všiml, že postavy nelevelují všechny stejně, ale jsou tam zásluhy za zabití, možná i nějak za podíl účasti v boji, protože jsem se snažil, aby tři hlavní postavy udržovaly tak nějak přibližný level..
@veselykralicek:
Právěže největší výzvou je hru dohrát skutečně jen s jednou postavu od samého začátku až do úplného konce, to s Graltem je jediná výjimka. ;)
(Tedy ani Bílá věž neomlouvá! A možná půjde obejít i Gralt, ale co si tak vzpomínám, tak se mi to nedařilo.) :)

Dohrál jsem to takhle 3x nebo 4x, existují asi 3 varianty průchodu (co se věcí a míst týče (ta první projde... minimálně jedna z nich je trochu na hranici, protože využívá něco, co bylo ve hře "zapomenuto"... zase je s ní možné provést skutečně ten nejrychlejší speedrun ;))

Expů je v podstatě pořád stejně, i když pocitově je jich víc. A na zlato je teda člověk hooodně v pohodě. :)))
@Gran (05.02.2022 11:30): Jo, to jo, hraje.:-)

No, nevěděl jsem to, ale došlo mi to, když Ti můžou postavy umírat. Ještě bych doplnil, že bude nutné nejdřív vyřešit hádanky, kde je potřeba rozdělovat partu, například v té Bílé věži.

Ale říkám si, jestli by jedna postava aspoň získávala víc zkušeností. I když je pravda, že by při nákupu dost ušetřila.:-D
Jé ono se to ještě furt hraje jo - paráda! :) Jedna z mých nejoblíbenějších her. ;)

Věděli jste, že se to dá dohrát jen s jednou postavou? Říkám tomu hardcore mód - zkuste, je to i překvapivě zábavné. ;D
(na začátku musíte 2 ze 3 utopit na Pláních kousek od startu, stejně tak později Gralta (ten se k vám musí přidat a promluvit si s konkrétním NPC v přístavu, než ho utopíte))
@Jab (11.09.2021 07:00): No, když už teď člověk ví, jak se to hraje, tak ty dva střelci byli asi opravdu zbyteční, ale asi i bez nich jako mágů by to šlo. Teoreticky by stačila parta dva bojovníci a dva mágové. Aspoň by se jim přidělovalo víc zkušeností a byli by lepší.. Ten Roland a Erik tam byli asi opravdu spíš do počtu..
Soubojak mely Brany Xedadlu vybornej, rozhodne lepsi nez klikaci Beholdery nebo Lands of Lore. Jako slabinu hry bych spis videl trochu prazdnej svet, tuctovej herne-klisoidni pribeh, ze ktereho Jindra Rohlik se sebevedomim sobe vlastnim jeste vytriskal knizku a nemoznost trochu variabilnejsiho vyberu dalsich clenu druziny, ale to uz byl spis detail.
@veselykralicek (11.09.2021 03:37): Samozřejmě že šlo, například nepřítele obklíčit bojovníkama, pokud každý sekal z jedné strany, dost často tupější monstra (každé monstrum má skrytou statistiku inteligence, většinou jde o takové ty klasické drtiče nablízko či různé příšery) ztrácejí tah, protože se musí nejprve otočit k cíli, který chtějí napadnout. Nebo třebas mágové s kouzly nablízko (které tu jsou hodně silné, ale je třeba je používat ve správném živlu pro maximální efektivitu- voda vs oheň, vzduch vs země atd.), mágové přeměněni v démony etc., těch možností je tu právě habaděj. Střelci jsou naopak úplně k ničemu (z těch přidělených je lepší udělat mágy, byť u toho zlodějíčka je to složitější, ale dá se...alespoň takový podpůrný mág:)). Nemluvě o spoustě kouzlech, které možná hráč začátečník nevyužije, ale pokud hru dostatečně znáte, zjistíte, že jsou také docela užitečné a souboje jsou s nimi rázem zajímavější, viz. chvění (které může zapříčinit, že nepřátelské postavy nebudou útočit), zdroj many, držení, (opět znehybnění nepřítele), neviditelnost (účinkuje jen na některé nepřátele) atd.. A i ty boosty tu jsou poměrně variabilní, nemusí se jednat pouze o zmiňované zrychlení, které je sice asi nejúčinnější, na druhou stranu notně žere staminu, užitečné jsou ale i oko za oko, nastav tvář, berserkr, vysátí energie a další. Z kouzel na dálku je pak hodně silné třebas "vzplanutí", které dokáže v nejsilnějším stupni zapálit docela solidní plochu a v závěru jsem s ním vyčistil většinu lokací ještě než se nepřátelé ke mně dobelhali :) (toliko k nevyužitelnosti ofenzivních kouzel). Byť samozřejmě nejsilnější ofenzivní kouzla (i v poměru dmg vs mana) jsou asi drcení, ledová krev, vykrvácení, ty jsem využíval hojně během celé hry, asi i častěji než onen boost bojovníků, který jsem používal vlastně snad pouze na různé boss like kreatury- třebas draky (vlastně já dost podstatnou část nepřátel vždy likvidoval ofenzivními kouzly).
Sranda je také na nějakou slabou lemru z party seslat kouzlo "hlubina" vystrčit ho, počkat si, až jej nepřítel sejme a sám zemře :), samozřejmě je nutné pak dotyčnou postavu reinkarnovat... ale je to další z možných taktik, pokud se třebas nechytáte na nějaké silnější monstrum.

Souboje s mnichy a dryádami je pak kapitola sama o sobě, tam to chce opravdu hodně manévrování a obkličování, ale mnohdy se prostě i hodí odstřelování mágy z dálky (dokud nedojde mana). Ale je pravda, že jsou souboje s nimi někdy zároveň i hodně otravné :).

A s tou nutností předvídání "tj. naklikání šesti útoků a prd z toho" jsem právě níže mluvil, to je pro mě také jedna z kouzelných vlastností tohoto soubojáku (u těch dryád, mnichů pak nejvíce, protože se postava může pohnout z místa a vy tak ztratíte zbytečně velké množství útoků).

Neříkám, že to jsou druhé šachy, ale těch možností tu je na poměry žánru imo dostatečně a souboják jako takový je dostatečně nápaditý (hlavně v oblasti manévrovatelnosti, možnost pohybovat každou postavou zvlášť je prostě super a nabízí to mnohem více taktických možností, než většina konkurence, kde celá parta stojí tupě na jednom políčku a mohou se pohnout maximálně o jeden krok).
Já jsem dohrál Brány Skeldalu teď v létě, takže to mám v živé paměti a soubojak mi přišel docela zajímavej. Rozhodně musím souhlasit, že byl zábavnější než v MMX: Legacy, ale je pravda, že tam prostě fungoval mustr naboostovat dva bojovníky a vystrčit je o políčko dopředu. Dva střelci a dva kouzelníci to jistili zezadu a podle mě to ani nešlo jinak hrát..

Taky je pravda, že nutnost taktizování byla do jisté míry kouzelná, i když mě souboje s dryádama a mnichama neskutečně vytáčely. Kor s těma dryádama, kde se většinou nedaly v tom úzkém lese nějak oběhnout a zablokovat z více stran.

To pro mě to taktizování mělo větší význam v tom, že člověk musel předvídat, na kolik tahů nepřítele sejme. Jasně, mohl jsem si naklikat šest útoku na postavu za kolo, ale i když potvora zemřela na ten druhý a zbylých deset útoků (pět za každou ze dvou postav) se nevyužilo, stejně za ně klesala stamina, pokud byly nakliklý..
@Isair (10.09.2021 22:50): Souboják MaM1/2 rozhodně není špatnej, další díly jsou už pak těžce zjednodušený, ale v prvních dvou dílech bylo občas nutn taktizovat hodně. Jak píše Ringo, nejlepší souboje goldbox, pak wizardry 6-8 (i 1-3 super za mě), ROA série. To vše dle mého Skeldal předčí jednoznačně. golsbox obecně považuju za nej souboje v dějinách crpg ( i když taky mají své mouchy).
Mimochodem si u Skeldalu i cenním nutnosti předvídat vývoj souboje, tj. všechny tahy si naklikáte dopředu, někdy se nepřítel pohne a všechny vaše následující tahy jsou tedy v kopru, to v MaM X vůbec nebylo potřeba, tam prostě stojíte na políčku a mastíte jedno zraňující kouzlo za druhým, sekáte a občas zakouzlíte nebeskou zbroj, abyste vydrželi... v zásadě mnohem nižší variabilita boostů než v Branách, ofenzivní kouzla na tom byla možná tak na stejno, ale ta nemožnost manévrovat a nulová nutnost předvídat následující vývoj to dost srážely.

Arkanii a Wizardry jsem třebas ještě nehrál, je možné, že ty jsou na tom mnohem lépe, nevím (jen chvíli Wizardry 8, ten měl poměrně hodně možností, uznávám, ale také mi vadila nutnost stát na místě a chyběla mi tam nějaká propracovanější manévrovatelnost). Ale krom nich rozhodně Brány považuji za top v tomhle ohledu a přijdou mi až zbytečně opomíjené... to se pořád mluví o skvělém soubojáku MaM série, Albionu a kdesi cosi, ale imo tyhle daleko zaostávají právě za Branami Skeldalu.
Dark Sun je tak trochu jiný subžánr, ten bych tam úplně neházel.
@Isair (10.09.2021 22:38): To možná nabízel a osobně jsem chorobný tahovkář, který vždy tak trochu plival na realtime souboje. Jenže komplexně jsem neměl bohužel pocit, že se bavím více než u zmíněných zahraničních dungeonů. Jako tahy s rozděliváním party z vlastního pohledu byl nápad fakt zajímavý, proto hodnotím 85%. Ale když už jsme u posuzování soubojáků u RPG her na PC, tak asi nic nemá na Gold Box hry, Dark sun a pak asi Realms of Arkania Trilogy.
@hanak_v_exilu (10.09.2021 22:39): Vůbec, tam mi právě stačilo několik kouzel, ta nebeská zbroj či jak se to jmenovalo a drtit nejsilnější útočná kouzla (ohnivá magie) a sekat... nic víc nebylo třeba. Do cca necelé půlky byl ok, to člověk musel trochu taktizovat, protože ty možnosti prostě nebyly, jakmile ale získáš ta solidnější kouzla, jde celá taktika do kopru.
Nemluvě o nemožnosti manévrovat, anžto všechny postavy jsou (na rozdíl od Skeldalu) přikovány na jedno políčko... tudíž další zjednodušení. A to jsem to hrál na Warrior obtížnost (tudíž ta těžší z těch dvou).
@Isair (10.09.2021 22:17): MaM X má hodně slušný souboják. Tam jsem se musel občas zastavit a chvilku přemýšlet. Hra není zrovna lehká, takže to chtělo plánovat. Skeldal je v tomhle mnohem víc pohodový a přímočarý. Není to klikačka jako u MaM III - Xeen, ale přemýšlet jsem tam moc nemusel. Variant moc není a postup "naházím posilování a ti dva vpředu to umlátí" neselhal nikdy. Třeba Wizardy 7 má funkčních strategií a jejich kombinací několik desítek, a je nutné je měnit, protože na nepřátelé vždy funguje něco jiného. StarCrawlers, které mi Skeldal hodně připomíná, jsou na tom taky líp. Třídy povolání jsou variabilnější a taktiky pestřejší.
@Ringo (10.09.2021 22:33): Nevím už co v tom bylo, ale přišlo mi to nějaké random, někdy kotel nezhasl jak dlouho a jindy jsem vyšel patro a kotle již byly zhaslé... každopádně nic více frustrujícího jsem snad v žádném jiném dungeonu nezažil, snad krom první návštěvy Bílé věže v Lands of Lore :) (která mi mimochodem při opětovném hraní již také přišla jako zívačka, překvapivě... holt krom znalosti (tudíž skillu) i psychická připravenost dělá své, nicméně když to člověk nečeká jsou podobné části docela šok).
@hanak_v_exilu (10.09.2021 22:12): Skeldal jsem dohrál možná tak 10x za ta léta a můžu říct, že vždycky jsem měl pro kouzelníky uplatnění, krom perfektních boostů pak samozřejmě kouzla nablízko (které chce používat trochu s rozmyslem podle živlů, což umocňuje dmg), které dokáží hodně solidně zranit všechny postavy na políčku, s firebally/magickými střelami je to horší (ty se hodí spíše v úvodu či na Dryády/mnichy či jako drobnější podpora ze zadních řad), stejně jako se střelnými zbraněmi obecně (ty jsou úplně nepoužitelné), ale jinak souboják svým zpracováním daleko předčí téměř všechny ostatní dungeony a vlastně ještě v žádném z nich jsem neviděl možnost si v real-timu rozdělovat partu (což se mimochodem využije dost často i při těch soubojích).

Hodně se mluví o skvělém soubojáku například v MaM X, který mi právě ve srovnání s Branami přišel hodně primitivní a v pozdější fázi vlastně i jednotvárný, tudíž poměrně nudný.
@Isair (10.09.2021 21:54): Souboják nebyl špatný, ale nebyl ani nijak výjimečný. Kouzelníci se jako ofenzivní síla vůbec neuživili, střelné zbraně jsou přinejlepším diskutabilní. Rozvoj postav nemá velkou roli, protože hlavní rozdíl dělají zbraně koupitelné u obchodníka. Rozdělování party bylo docela fajn, ale občas mě vyloženě iritovalo. Když se mi někdo "odpojil" a okamžitě se utopil, tak jsem měl chuť rozflákat klávesnici. V rámci tahových soubojáků je tenhle spíš primitivní a na nějaké Wizardry 6, 7 nebo 8 se vůbec nechytá. Komplexnější než Might and Magic III, IV, V asi bude, ale vyloženě zábavnější ne. S realtime soubojáky se nedá moc srovnávat.
@Ringo (10.09.2021 22:01): No ta atmosféra je asi dost individuální věc, za mě třebas měly Brány atmosféru právě naprosto skvělou (byť vedou především úvodní Skřetí jeskyně), ne třebas takovou jako Albion/první Grimrock, ale i tak skvělou.

Na Branách bych vytkl třebas hlavně ty dialogy, které asi působí, jak říkáš, dost béčkově, ale jinak to byl solidně propracovaný kousek,
A v DM se mi nikdy vývoj postav moc nepozdával, snad jedině tvorba kouzel byla fajn... jinak to bylo dost jednoduché grindování pár základních atributů.

DM 2 jsem hrál také nedávno viz. můj komentář... přeceňované se mi to nezdá, nečekal jsem ho a štval mě. V tvém případě to bylo možná naopak, pamatoval sis naprostou hrůzu a díky tvé znalosti hry už to bylo o něco snesitelnější, to neznamená, že to i tak není přestřelené. Backtracking v poslední fázi byl hrozivý, neustále jsem musel lítat zapalovat ty kotle, které vždycky po chvíli vyhasly... viz. komentář a tamní diskuze.
@Isair (10.09.2021 21:20): Mě na Skeldalu štvaly ty prázdné oblasti. Působilo to strašně nepřirozeně. Neříkám že by se tam musely objevovat potvrory, ale kdyby "vyčištěné" území zaplnili obyvatelé, nebo třeba pocestní, tak by to atmosféře dost prospělo.
@Isair (10.09.2021 21:54): No jak jsem psal, souboják byl fajn, skoro takové UFO Enemy Unknown z vlastního pohledu. Nicméně, i přes koukatelnou komixovou grafiku jsem u Skeldalu nenašel takovou atmosféru, jakou mi přinesly zmíněné zahraniční dungeony. V celkovém dojmu, i přes klikací souboje, mi byly prostě prostředím, příběhem, provedením a atmoškou daleko bližší. U Skeldalu jsem se nedokázal ubránit pocitu, že je to fajn souboják v lehkém béčku. No a co se týče vývoje postav, tak třeba na Dungeon Mastera, který považuji ve smyslu práce s postavami vůbec za jeden z nej, to prostě Skeldal šanci namá.

Ad DM2 - není to tak dávno, co jsem si to zopákl a podle mě je z nějakého důvodu respawn strašně přeceňován. Po prvním hrání jsem měl taky ten zoufalý dojem. Ale po druhém pečlivějším hraní mi to zase tak hrozné nepřišlo. A backtracking? Nějaký tam byl, ale že by nějak katastrofální. Bylo tam dost zkratek na to, aby to nebylo frustrující.
@Ringo (10.09.2021 21:48): Jako fakt. Souboják třebas považuji za jeden z nejlepších v RPG vůbec, naproti třebas klikačkám aka Lands of Lore (nemluvě o málo možnostech v soubojích, malém množství kouzel apod. a hodně otravném respawnu v některých částech, zrovna konkrétně v tom LoL).
DM 2 mě třebas neskutečně sral v druhé fázi hry s jeho přehnaným respawnem a enormním backtrackingem tam a zpátky po té tvrzi, což mi naprosto zničilo celkový dojem (který byl do té doby perfektní). Black Crypt mi obecně přijde dost přeceňovaný, jakkoliv je to solidní klon prvního Dungeon Mastera/Eye of Beholdera. Tím netvrdím že je to vítězství kdovíjak závratné, jen že nemám problém ho postavit i nad tyhle obecně známé kultovní kousky (které jsou super, ale Brány Skeldalu jsou imo právě dost jedinečné, krom zmiňovaného soubojáku třebas i možností rozdělit partu a celkově vyrovnanou kvalitou a solidním designem jednotlivých dungeonů).
@Isair (10.09.2021 21:09): To jako fakt? Jako Skeldal špatný nebyl, ale podle mě srovnání třeba s Landfs of Lore absolutně nesnese. Ten souboják nebyl sice úplně špatný a super, že je na tahy, ale v celkovém dojmu byl Skeldal taky dost vykrádačka všech možných zahraničních dungeonů. Na DM, Black Crypt, EoB trilogy, Ishar 2, 3 a Lands of Lore se podle mě nechytal, i když jsem mu v rámci české produkce dal velmi vysoké hodnocení. Kdybych porovnal třeba s Might and Magic 3 nebo Wizardry 7, tak by asi dokonce i propadl.
@hanak_v_exilu (10.09.2021 21:15): Jen ne respawn, to je prvek, který mě na dungeonech mnohdy spíše štve a jsem rád za jeho absenci ;). Pestřejší výběr party klidně, na druhou stranu ostatní jmenované na tom nejsou o mnoho lépe.

A na The Keep jsem zapomněl, ten je také docela solidní, byť působí trochu jako kratší casual Grimrock s některými fajn nápady.
@Isair (10.09.2021 21:09): Kdyby si udržel kvalitu z první hodiny, kdyby tam byl alespoň nějaký respawn a kdyby tam byl pestřejší výběr party, tak by se jim hodně přibližoval. Já bych je dal lehce před EoB III, ale už jednička je spíš lepší a dvojka o dost lepší.
Za mě rozhodně krom Bran Skeldalu, Cardhalia z těch českých. Jinak tam ten výběr opravdu není veliký.

Nicméně Brány Skeldalu osobně upřednostňuji i před většinou těch zahraničních, vlastně je to jeden z mých top dungeonů, který bych s klidem postavil i nad takové top představitele žánru jako jsou Eye of Beholdery, Black Crypt, Lands of Lore a Dungeon Mastery.
@Jab (02.06.2021 12:38): Avalanskou zbroj, já vím. Už jsem z ní něco našel. Jinak je tam těch zbrojí víc, ale právě ty slabší už mi asi nestačily a na silnější jsem neměl love.

Co se týče zbraní, už jsem se přeorientoval na sekery, takže jsem na 4 Temné úsvity pro své dva bojovníky připraven, teď na ně šetřím. Plus ještě na ty zbroje..

Díky za rychlou radu.
Tak jsem trochu pogrindil, prodejem lahví s vodou vydělal pár tisíc a teď stojím před dilema, jak upgradovat svoji partu. Co se týče zbraní, chápu - jsou lepší zbraně se slabším útokem, které ale přidávají i magický útok, ale jak je to u zbrojí?

Vyplatí se spíše ocelové boty s obranou 4-5 nebo kožené boty s obranou 2, ale +10% ochrany proti vodě? Stejně tak ocelová helma s obranou 6-8 nebo helma s paegasími pery s obranou 2, ale +10% ochrany proti vzduchu? Ty druhé předměty, co dávají bonus k ochranám, ale mají menší základní obranu, jsou cca 3x dražší.

Ale nevím, co je důležitější? Čemu byste dali přednost? Vysoká obrana nebo vyšší ochrany a slabší obrana?
@veselykralicek (21.05.2021 09:28): Spát nejde, pokud nejsou postavy "unavené" (musíš chvíli počkat, chvíli chodit po okolí až se vyčerpá stamina a zase to půjde). Ve městě na ulici spát nejde, musíš v hostinci (a tam jde naopak mám dojem spát vždy, tj. i pokud nejsou postavy unavené, ale už si nejsem jist, moc jsem toho nevyužíval).

CD verze jde nainstalovat jen v Dosboxu (je to ale trochu alchymie:)), od Windows Vista Dosové aplikace nenainstaluješ/nespustíš.
@Isair (20.05.2021 23:19): No, konečně jsem se pohnul z místa, i když ne o moc. Každopádně díky za rady.

V nejnovější freeware verzi to opravdu funguje, díky za tip. Nevím, co jsem předtím dělal špatně nebo čeho jsem si nevšiml. Každopádně teď mi zase nejde spát. Vyčaruju lahve s vodou, dokud mám manu, pak se vyspím, pak zase čaruju, dokud mám, ale pak už spát nejde. Mana je na nule, ale při klikání na odpočinek se nic neděje. Ve městě mi to hodí aspoň hlášku, že nemůžu spát ve městě, že by se to strážným nelíbilo, ale v lese už to podruhé nejde. Nevím.. Přitom postavy nejsou ani hladové ani netrpí žízní.

Každopádně CD jsem našel, ale už to z něho na Windows 10 nejde nainstalovat, hází to chybovou hlášku a dál se nedostanu.

Co se týče nastavení WIndows verze, tak jsem si tam něco nastavil, ale spíš věci, jako prodej a nákup přes Ctrl, automapu i mimo boj atd. Je tam i záložka Cheatů, kde si můžu vypnout hlad a žízeň, když zadám heslo. Heslo sice vím, ale zase mi nejde napsat. Do textového okna nejde nic napsat. Asi zase špatná verze Windows nebo nevím..
@veselykralicek (20.05.2021 22:48): Na 100% to jde v nejnovější verzi, chleba asi ne, ale voda u alchymisty, Brány Skeldalu jsem dohrál mnohokrát a vždy to šlo (a kdysi jsem toho také mnohokrát využil), ať už v nejnovější dosové verzi, tak i v té windows verzi (tedy alespoň z Game4U edice).

Pokud však hru prošmejdíš skrz na skrz (tj. najdeš všechny skryté itemy apod.), myslím, že není podobného "triku" potřeba... a taky určitě stojí za to vyzkoušet trochu toho smlouvání.

Pokud hraješ Windows verzi, zkus se podívat do nastavení, bylo tam dost věcí, které nějak ovlivňovaly gameplay (i dost všelijakých podobných drobností, šly tam třebas vypnout i backfire některých specifických kombinací kouzel apod.) a nejsem si jist, jestli jsou všechny nastaveny implicitně tak, jak by to mělo vypadat v původní hře.
@Londo Mollari (19.05.2021 15:54): Tak jsem na to koukal a ani chleba ani voda mi prodávat nejdou, obchodníci v Caredbaru o to nemají zájem. Takže fakt jen to přeprodává i šípů..

Zkusím pohledat CDčko, jestli na něm není nějaká starší verze, na který nějakej sponzoring družiny jde, jinak to asi nechám zase být. Od začátku to rozjíždět nebudu.:-)
To já rozehrál Brány Skeldalu před lety a právě jsem se zadřel na ekonomice hry, kdy jsem byl už poměrně daleko, ale dál to nešlo a něco s tím udělat, na to zase nebyly finance. Dokonce jsem zkoušel i různý cheaty na nějaký finance, abych se z toho vyhrabal, ale bohužel už jsem hrál tu freeware verzi a na tu už nic nefungovalo (ani spuštění konzole, ani bug se smlouváním, ani duplikování předmětů), jedině ten trik se šípama, ale to je milion klikání a vydělají se 4 zlatky (slovy čtyři), takže to bych pár tisíc našetřil za pár let přeprodávání šípů.

Škoda, sejvy jsem ještě našel, rozehrávat úplně znovu se mi to nechce, tak jedině, kdyby mi tady někdo poradil nějakej trik na finance.
@90210 (17.05.2021 13:01): Samozřejmě, to je častý princip RPG drahý itemy na který člověk má až ke konci hry. Nebo třeba ve Fallout Ressurection jsem do půlky hry v podstatě nic neměl, protože ty dědiny kolem měly taky úplný hovno. Tady mi to ale přišlo už přetažený do extrému - když si to přepočtu, ta prodám obrovský skřetí poklad a mám na 9 noclehů i s jídlem... prostě máme městečko kde obchody nešlapou, tak se pěkně zahojíme na turistech. Dvojka přišla s opačným extrémem, vymlátil jsem celou mapu kolem prvního města, prodal kořist a získal tolik peněz, že s nimi do konce hry nebylo co nakupovat.

@Jab (17.05.2021 13:47): Já to tak nějak měl v plánu po pročtení diskuze :) Ale zaprvé na dva Temné úsvity pro každého jsem opravdu neměl love, zadruhé jsem nerad dělil partu, protože pokud mágové stáli bokem, nezískávaly zkušenosti. Jinak boostování zrychlením jsem samozřejmě využíval a ve finále došlo i na to dělení party.
@Jab (17.05.2021 13:47): Mě zrovna ve Skeldalu dělalo problémy představit si, že hraju za šest ostřílených válečníků, když se všech 6 muselo sesypat třeba na trapného rytíře nebo kostlivce. Ale je to jen můj osobní pocit a s hrou jako takovou nesouvisí.
Já bych nesouhlasil s tou obtížností. Na první dohrání asi ano. Ale na druhé jsem to kostil hlava nehlava. Včetně těch Tirok, neb jsem měl dva válečníky a každého se dvěma Temnými úsvity. Oba samozřejmě maximálně naboostovaní kouzly. Je to drahé je takhle vybavit a musel jsem si předem udělat plán, jak a kdy kupovat ty výcviky, aby ani bod nepřišel nazmar. Ale pak opravdu mohli chodit sami.

Trudné je to, že střelci nejsou dostatečně účinní. Na druhé dohrání jsem už na kuše nikoho nespecializoval. Mág i válečník jsou prostě lepší. Peněz je opravdu tak akorát, aby to stačilo. Celkově bych řekl, že Skeldal stojí na velmi dobře udělaných soubojích. Nechápu ale trochu, proč někdo jde do té magie vody. Ta kouzla jsou silná, ale bez dělení party to prostě není ono. A s těmi naboostovanými válečníky hráč projde hru "čistěji" (bez loadů atp.), jakkoliv možná ne rychleji.
@Han22 (komentář): Dobrej komentar, akorat mi ta ekonomika prisla docela fajn v tom smyslu, ze jsi mel ze zacatku nedostatek a musel jsi se rozmyslet za co prachy utratit, to v RPG fakt nebyva zvykem.

Jo a pribeh to ma taky totalne provarenej, je to az takovej klasickej who cares pribeh, tolik typickej pro pocitacovy hry. Je s podivem, ze na to Jindra Rohlik navazal i knihou, kterou jsem teda necetl, ale Rohlik se toho fakt nikdy nebal, ten sel do vseho po hlave.:D
@Jab (18.01.2021 15:20): Já jsem to asi nijak zvlášť ten systém neždímal, dokonce bych řekl, že jsem si to místy možná i zbytečně komplikoval, ale o to taktičtější to bylo :-) Nakonec jsem se ke konci stejně všem snažil vše cpát to síly a rychlosti, jen u dvou mágů jsem dolaďoval tu magii spíše. Ale u těch dvou postav - zloděj a syn knihovníka, tam se mi nepovedlo docílit, aby v něčem pořádně vynikali, byli slabí ve všem. Používal jsem je jen na podpůrnou magii, ke konci se knihovník trochu naučil máchat kladivem.
@Ringo (18.01.2021 14:35): Naopak není problém s naboostovanými válečníky dát Tiroku za kolo. Ale znamená to využít systém opravdu na maximum, kdy ti skoro nezbývají peníze. Celou hru tak plánuješ, až to dotáhneš ke dvěma válečníkům. Každý po dvou Temných úsvitech a jsou boostováni mágy. Střelec žádný. Ti se nevyplatí stran damage.

Ale nevím, zda jde takhle specifický typ hraní brát za "normalní".

Z mágů jdou btw udělat démoni. To se pak také face-to-face ujmou.
@Greg (18.01.2021 08:43): Já jsem sejmul jednoho, druhého bych taky dal po té, co bych zdrhnul o patro níže, načerpal síly a vrátil se tam, jenže oni tam byli dva dost blízko sebe a ten druhý se do boje brzy připojil. Možná to jde vybojovat s nějakými těmi mrtvými, které by pak člověk oživil pomocí ressurection, ale já jsem celou hru prošel bez jediného oživování. Faktem je, že jsou souboje o hubu, kdy nepřítel kouzelníka sundá na jednu ránu a s tím nejde nic udělat. V takových případech bylo lepší ty slabší postavy schovat dozadu. ale tady ti rohatci uměli na 3 zásahy v jednom kole sundat i nejlepší bojovníky. Jediný kapku odolný byl jeden bojovník s Avalon zbrojí, ten odolával vždycky nejdéle.
@Ringo (18.01.2021 07:55): Se třemi už se asi taktizuje dost blbě a po chvíli tě prostě umlátěj. Ale s tímhle bojovým systémem člověk nikdy neví. Třeba se tam nějaká chytristika vymyslet dá :-).
@Greg (17.01.2021 20:51): Tak ta bitka s těmi třemi rohatými v posledním levelu moc sranda nebyla a dalo by se to považovat za finální souboj se třemi strážci. Jednoho jsem dal (respektive dva, protože jeden hlídal schody o level níže a další dva jsem raději oběhl a skočil do finále :-) Jsou to jediné dvě potvory ve hře, které jsem nezabil (když nepočítám Zenoxe.
Mě tam vždycky na konci chyběl nějakej závěrečnej boss, na kterým bych si finálně otestoval svou družinu. Třeba s tím prvním démonem, co vyleze z podsvětí a je hned zabit mečem odplaty. Nebo aspoň s tou partičkou odpadlých mágů.... přijde mi to zkrátka takový neuzavřený.
Já na Branách hlavně miluju soundtrack, ten je podle mě geniální. Celkově se mi ale líbí výtvarné zpracování, podle mě to té hře krásně sedne. Už se mi pak moc ale nelíbila změna, kterou přinesl Pátý učedník, tam už oceňuji spíš jen tu hudbu. A částečně dabing. Jsem ráda, že se při návratu se 7 mágy Skeldal vrátil ke svým počátkům.

Mimochodem, četl jste někdo knihy?
@Isair (16.01.2021 16:32): Jako vzpomínka na doby minulé je to ideální. Kvůli tomu soubojáku mě to bavilo o dost více, než většina starých dungeonů, které byly "real-time". Klikání na "ikony" spojené občas s ústupem či strafováním přes čtverečky... To mě na dungeonech žralo. Tady je pěkně čas si vše rozmyslet. A možnost dělit družinu přidává další rovinu. I proto bych to i dnes nehrál na ta kouzla živlu vody, kdy pak člověk partu dělí o dost méně.

Grafika se mi btw líbila. Resp. líbily se mi oba styly. Jen prostě nešly dohromady. Do toho prostředí se ty komiks nepřátelé moc nehodili.