Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Brány Skeldalu jsou takovou českou pohádkou. Pohádkou v kouzelné grafice prostředí a k tomu nepěkně kontrastujícími "komixáky" z řad civilistů i nepřátel. Naivní dialogy proto nevadí, naopak se hodí do celkové atmosféry hry.

Nicméně souboje rozhodně své chyby mají, byť předchozí dohraní ve mně v tomto ohledu zanechala jakýsi vzpomínkový optimismus. Možná je windows verze přespříliš upravovala, nicméně nevyrovnanost mezi jednotlivými "povoláními" byla skutečně velká. Kouzelníci nedisponují ultimátními útočnými kouzly na dálku. Magická střela je jen o trochu lepší než nejlepší kuše (která se hodí asi jen pro odstřelování prchajících nepřátel) a navíc zvuk sesílání rve uši. :) V živlu vody jsou sice kouzla brutálně účinná, ale můžete jimi odstřelovat leda přední řadu vlastních válečníků. Nedostatek many tomu také nepomáhá, a tak u mě kouzelníci sloužili jen jako zásobárny "kněžských" kouzel boostujících válečníky.

Ti jsou pak skutečně neskuteční. :) Windows verze umožňuje užití dvou zbraní a válečník se dvěma Temnými úsvity a (jak již bylo řečeno) od mága seslaným Bersekrem - to jsou hotové žně. Druhou polovinu hry jsem tak procházel se dvěma obdobně vybavenými tanky (Tiroka za kolo) zatímco ostatní postavy jsem kvůli odsýpání hry vždy někam "uklidil" (dají se ovšem změnit v "démony" a to je to s nimi pak zase krapet veselejší).

Podobné nevyváženosti jsou i u zbraní. Sekery a meče jsou holt dalece nejlepší, byť se tak na začátku hry nemusí jevit. Dovednost se pak zvyšuje právě užíváním zbraní a nikoli při přestupu na další úroveň. Max u každého druhu je ale jen 5 a skáče to poměrně rychle (jinak řečeno nemusíte se nervovat, pokud jste nějakou dobu užívali jiné typy). V posledku tak cca v ke konci první třetiny končí variabilita v užívaných druzích a od té doby už budete kupovat a užívat právě jen meče a sekery (nepočítám kuše pro střelce a hole pro mágy). Ostatní zbraně už budete leda prodávat a budete tak ochuzeni o občas celkem povedené animace při jejich užívání.

Rozhodně bych si dovedl představit i větší množství kouzel. Nadto s poněkud širší variabilitou. Je jich tuším jen 35 a nadto polovina z nich je k sehnání až v závěrečných "dungeonech" před samotným Skeldalem, kdy už ovšem končí "životnost" některých dříve sehnaných.

Peněz celkově úplný přebytek není. Na blbosti (výcvik mágů v obratnosti atp.) mi peníze většinou nezbývaly. Čili v tomto ohledu dobře vyváženo. Byť můj dojem pramení právě ze hry se dvěma válečníky, jejichž výbava je nepoměrně dražší.

Snažil jsem se o informativně kritický komentář. V posledku by to pak mohlo vypadat, že Brány Skeldalu jsou hrou nepovedenou. Pravý opak je ovšem pravdou. A to ač postupem času zábava mírně klesá (Skřetí jeskyně jsou stále mou nejoblíbenější lokací). Souboje se de facto opravdu povedly, grafika je (s výhradami ke dvojici komiksáci vs. grafika prostředí) opravdu pěkná a hra dostatečně nápaditá a tedy předcházející stereotypu a nudě. Byť pro mě osobně zábavnost, jak již bylo řečeno, během hraní pozvolna klesá. Prima je i hudba a střídání prostředí (lokace).

Závěrem zkuste tomu dát šanci i v dnešní době. Jde o dílko přístupné i nováčkům v "žánru" a navíc "uživatelsky" příjemné. :)
+37
  • PC 70
Krokovací dungeony jsem miloval od útlého mládí a v zatuchlých chodbách v pevnosti D(d)ungeon mastera Chaose jsem se cítil jako doma. Českou legendu žánru jsem však pokořil až nyní. Přes určité technické potíže a určité archaismy v ovládání se stále jedna o zábavnou a dobře hratelnou hru. Grafika, díky své stylizaci, i dnes ladí oku a obdobně kladně bych se mohl vyjádřit o hudebním doprovodu. Ten však není nijak pestrý, a proto se velmi rychle oposlouchá. Buďme ale shovívaví a sveďme to na dobová omezeni velikosti instalace. Počátek dobrodružství a zápletka jsou věrné pravidlům žánru a nejde od nich tedy očekávat propracovanější charakteristiku postav či sáhodlouhá dialogy. O to více potěší snaha o smysluplné, i když šablonovité, vyprávění. Jádrem hry jsou však souboje. Ty jsou zde řešeny tahově, což vede k taktičtějšímu pojetí, avšak občas neúměrně prodlužují samotné hraní. Rozvoj a levelování postav bych označil za spíše zjednodušené a nemotivující k větší personifikaci jednotlivých členu družiny. Naopak hádanky byly přiměřeně obtížně a zároveň neházející nesmyslně klacky pod nohy (kromě lesu dryád, kde tu kládu opravdu potřebujete). Tomu velmi pomáhá i automatické zaznamenávání do deníku a automapping.

Pokud jste první díl, dnes již třídílné série nehráli, můžu vám jej s klidným svědomím doporučit. Počáteční problémy s ovládáním stojí za překonání!

Herní výzva 2016, kat. 9

Pro: kus české herní historie, stylová grafika

Proti: existují novější kousky, nic převratného

+32
  • PC 80
Už hrozně dlouho jsem se chtěl ke Skeldalu vrátit, protože jsem si ho na poměry českých her 90. let pamatoval jako slušnou záležitost. A ani po letech mě nezklamal. Brány Skeldalu vznikly v roce 1998, tedy v době kdy klasickým dungeonům odzvonilo a grafika i hratelnost již tehdy působila dost retro.

Kupodivu právě grafika (možná i díky Windows převodu) příliš nezestárla. Zatímco různé první 3D pokusy z té doby vypadají po letech ohavně, Skeldal nabízí tradiční ručně kreslenou grafiku. Některé lokace se povedly více (lesy, ledové jeskyně, hory), některé méně (interiéry budov, tmavě fialový Skeldal), totéž platí i monstrech. Potěšily mě kozaté dryády (které jsou jinak doslova na zabití), to by v zahraničí v té době na 100% neprošlo.

Příběh je takový standart. V krajině Rovelandu se pěti odpadlých mágů pokouší vyvolat velké zlo a tak jiný mág vyvolá trojici lidí a ti se vydají zjistit původ zla a zničit ho. Pominu-li dost podivný začátek (únos hrdinů z jejich světů a defacto vymytí mozků), tak je pro podobnou hru v pohodě. Skeldal není úplně liduprázdný, dá se narazit na NPC, které můžete nabrat, je tu městečko plné lidi, kteří s Vámi i pokecají, ale většinou jde jen o obchod. Dialogy se snaží působit starobyle, ale ve výsledku to zní jak z brakovitého románu, a jsou tu i ošklivé intro a outro, které to rámují.

Hratelnost je tradiční. Vytvoříte si trojici postav (já dal dva fightery a mága), narolujete hodnoty síly, pohyblivosti, obratnosti a magie, poberete v chatce pár věcí a vydáte se do lesa. Z toho vede pár odboček, hned za rohem je první a jediné město, kde můžete spát, kecat s lidmi, prodávat loot a šetřit a kousek poblíž jsou jeskyně plné skřetů, kde se dá nahrabat spousta vybavení i pokladů. Brzy naberete další tři postavy a vydáte se do světa, sbírat legendární předměty a odhalit a porazit zlo. Snadno se to ovládá šipkama, je tu výborná automapa, do které se dá zapisovat a také mapa světa, kterou můžete využít pro fast travel.

Pro start ideální, navíc jsem se většinu hry nenudil. Jednotlivé prostředí i dungeony jsou každé jiné - budete procházet les plný střílejících dryád, ledové jeskyně s mrazivou vodou, sopky, věž plnou hádanek atd.. Většina dungeonů je hlavně o bojích, občas nějakém vybavení a puzzle jsou spíše v menšině a i pokud jsem na něco narazil, dalo se vyřešit i bez návodu. Občas do puzzlu použijete i kouzla (např. teleport). Autoři jsou skromní i různých propadlech, tajných tlačítkách a podobných chuťovkách. Zato jsou dungeony plné průchozích stěn a vřele doporučuji kouzlo true seeing neustále zapnuté, protože tajné zdi neskrývají jen poklady, ale i postup dál. Líbil se mi i fakt, že vyčištěné lokace zůstávají prázdné, žádný respawn a grind se nekonají.

Díky bohu se nekonají ani trable s nosností, co se vleze do inventáře (který lze vylepšovat), to unesete. Naopak neskutečně otravný bylo neustálé hladovění a žíznění postav. Jídlo i vodu sice můžete vyčarovat, ale stojí do drahocennou manu. Totálně mě rozsekalo podvodní kolo, kde se najednou u postavy objevila ikona žízně a já jí musel vyčarovat vodu :D :D. Naprosto jsem nepochopil odpočívání, které málokdy funguje do plného uzdravení a spát můžete asi podle toho jak se to tvůrcům líbí.

Alfou a omegou jsou boje. Ty jsou tahové a chvílemi pekelně těžké, popravdě mě zhruba do půlky (a ke konci znovu) příšerně sraly. Bojovníci se zpočátku netrefují, jejich úběry jsou malé, levely jdou nahoru pomalu, výcvik a lepší výbava pekelně drahé. Mágové nemají žádná pořádná kouzla na dálku (vrchol je magic missille) a k pěkným kouskům na blízko se dostanou až hodně za půlkou hry. To jsou pak chuťovky typu ledová krev či vykrvácení, ale problém u některých monster je, že prostě nechcete, aby byli blízko. Boje jsou přitom zajímavě vymyšlené. I když se odehrávají na tahy, než tahový souboj začne můžete získat výhodu když překvapíte soupeře zezadu. A nebo naopak neopatrně vstoupíte do dveří a sesypou se na Vás z boku. Můžete také rozdělovat družinu, což se hodí nejen u puzzlů, ale právě i v bojích. Můžete tak obklíčit prchajícího soupeře, nebo naopak schovat vzadu slabé mágy a dopředu poslat naboostované tanky.

Druhým základem je ekonomika a tady přichází obrovské minus. V dungeonech sice nacházíte zbraně, zbroje, diamanty, peníze, ale z 99% jsou to krámy výhradně na prodej (to 1% je sada Avalonské zbroje). Ta nejlepší výbava je totiž ve městě a je kurevsky ale fakt kurevsky drahá. K tomu si přičtěte nutnost zaplatit další šílené peníze za základní výcvik (do 20 bodů), pokročilý výcvik (do 30 bodů), výcvik zbraní, výcvik magie či mistrovské magie. Levelů je totiž málo, za každých jen 5 bodů. A vy potřebujete i mágy s trochou energie (síla) či více akcemi za kolo (rychlost). Navíc máte 6 postav, na každou potřebujete zbraň, štít, brnění, helmu, boty. Potřebujete manu, protože spát se dá omezeně, čas od času nějakou specialitu (kožešiny do ledové jeskyně). Pokud si chcete pořídit Temný úsvit, nejlepší sekeru ve hře, vypláznete 8 tisíc, což je suma, kterou nevyděláte ani vyčištěním celého dungeonu a prodáním všeho.

Vtipem dne je například že obří diamant prodáte cca za 300-400 zlaťáků. Skřetí poklad za 2 tisíce. A nocleh se všemi a jídlem (tedy plné uzdravení) stojí 220 zlaťáků... Nakonec mě to vedlo k úvahám o sviních zlodějských - máme tu partu cizinců co nám zachraňují zadky, tak proč je neodřít o poslední groš. Je to tak nějak typicky české.

A když se obloukem vrátím k bojům. Nakonec se mi podařilo jakžtakž vycvičit postavy, luxusně je vyzbrojit, bojovníci dostali temné úsvity, na konci měla hlavní postava kompletní avalonskou zbroj i s mečem. A výsledek? Ve finále mě i taky byly některé obludy schopné sundat na jednu ránu... Nemluvě o boji s Tiroky, pokud si to chcete vyspoilovat tak prosím. Tirokové jsou v posledním patře Skeldalu čtyři. Není se kam schovat, při boji zaútočí většinou aspoň dva. Jednou ranou sundají mága, na které se zaměřují prvotně, mají tři útoky za kolo a 500 životů. Úběry mých bojovníků tak kolem 20-30. Pomohla šílená strategie. Dostat se jednomu do zad, s bojovníky na které bylo sesláno zrychlení a oko za oko. Ustoupit s mágy o políčko zpět a posílat léčení. Tirokové si vlastními brutálními zásahy ubíraly, pokud mi bojovníka zabily, ve stejném kole byl vyléčen, takže se to nepočítá. Po tomto brutálu jsem byl rád, že střetnutí s mágy se odbylo jen animací.  

Každopádně na české poměry 90. let jsou Brány Skeldalu povedeým, pěkně nakresleným i vymyšleným dungeonem, který pro mě sráží jen občas frustrující soubojová stránka a opravdu zlodějská ekonomika.
+29
  • PC 100
Kdo chce zjistit, proč někteří pařani při zmínce o Bránách Skeldalu uroní slzu nostalgie, může si je zkusit nainstalovat: kouzlo celé hry totiž pozná už v prvním "dungeonu", ve Skřetích jeskyních. Ostatně po opuštění Skřetích jeskyní to se hrou jde pomalu ale jistě z kopce - sice si ještě užijete habaděj tajných chodeb, pák, hádanek a hlavolamů, ale boje se stávají monotónnějšími a nevyváženějšími (s jednou družinou jste velmi mocní, s jinou zase máte problém) a celá hra může být dost dlouhá.
Přesto se jedná o skvělý počin, po vzoru her jako je Eye of Beholder, nad jehož lehkostí a hratelností kdysi plesal kdejaký český hráč.

Popularitu hry krásně vystihují i stránky skeldal.vyletnici.net, kde můžete nalézt množství stažitelných dobrodružství - od drobných dungeonů po celé nové rozsáhlé kampaně. Jen je škoda, že některá dobrodružství nefungují: je to trošku pokus/omyl.
(Úspěšně dohraná DLC: Skřetí říše (doporučuji), Heroes, Dungeon, City, Tarnwor, a v Bludišti jsem zabloudil. :D A kolega mi potvrdil funkčnost Magiky se Sférou. Stíny Skeldalu vypadaly dost dobře, ale už si nejsem jist, zda je možné je dohrát. Oslavovaný Darkside bohužel na stopro nejede.)

Pro: Klasická dungeonovka, hezky česky, Skřetí jeskyně + neoficiální DLC

Proti: Pozdější hra je nevyvážená a poněkud stereotypní/dlouhá

+27
  • PC 65
Krokovací dungeony nejsou mým oblíbeným žánrem (o hrách bez automappingu a s respawnem nepřátel ani neuvažuju) a Brány Xedadlu jsem rozehrával asi 10x. Nakonec se však zadařilo možná i díky tomu, že jsem nedávno dohrál přístupnější třetí díl, který to ode mě schytal (40 %).

Proč hodnotím první díl lépe?

Pan Rohlík se zde ještě docela držel a i když dialogy, kvalita textů obecně a příběh jsou i tady podprůměrné, alespoň nejsou tak strašně trapné a rušící jako ve třetím díle. Hratelnost je i tady slušná a mapování každé nové oblasti mi přinášelo zvláštní uspokojení a prostě jsem musel projít každý čtvereček, aby mapa byla kompletní. První dungeon (Skřetí jeskyně) byl velice povedený, pak už ale kvalita trochu kolísala a některé mapy byly kvůli obrovskému počtu opakujících se nepřátel hodně ubíjející.

Co se týče postav, bohužel jsou zde "lučištníci" úplně nanic a za celou dobu jsem pro ně nenašel uplatnění. Důvodem jsou hlavně neexistující slušné kuše / luky. U mágů jsou zase útočná kouzla poměrně náročná na manu a vzhledem k počtu nepřátel a omezenému odpočívání musí chtě-nechtě plnit úlohu supportu, tzn. stojí vzadu a léčí / buffují válečníky (zrychlení, berserkr, atd.). Z toho vyplývá, že s přehledem nejlepší volba jsou válečníci, nejlépe s dvěmi zbraněmi, se kterými jsem probíhal mapu, zatímco zbytek party jim čuměl na záda.

Cením dobře vybalancovanou obtížnost, kdy jsem musel často nahrávat, protože mi zabili postavu, ale stále to nebylo frustrující. Délku, kdy hra zabrala několik dnů (vždy mi to vyšlo tak jedna vyřešená mapa za den - nehrál jsem 8 hodin denně btw) a skončila přesně v okamžiku, kdy jsem začal být netrpělivý. Ekonomiku hry, kdy zezačátku nebylo peněz nazbyt a na konci mi to vyšlo tak akorát, abych koupil vše, co dávalo nějaký smysl. Vybavování postavy, kdy můžete vše hezky přidávat na postavu a vidíte hned v náhledu, jak to vypadá. Povedenou hudbu, která mě vtahovala do hry.

Naopak některé mechanismy byly dost divné - např. když vám v souboji zemře postava a další na ní v rámci stejného kola zakouzlí heal, tak jakoby se nic nestalo a jede se dál (dá se zneužít). Automatické rozdělování party, pokud se nějaká otočí jiným směrem - to mě přivádělo k šílenství v mapách pod vodou, kdy jsem po skončení souboje popošel a půlka party mi okamžitě umřela. "Voda zabiják" - pokud vkročíte do potůčku, zemřete stejně rychle jako kdybyste skočili do nitra sopky. Žádné debuffy - žádný damage over time - pokud vás kousne třeba pavouk, neexistuje, že by vás otrávil. Nepřítomný kámen-nůžky-papír systém - čekal jsem, že když použiju vodní kouzlo na ohnivého elementála, tak mu dám vyšší dmg.

Hloupé je, že některá kouzla na některých místech nefungují jen protože se to tvůrcům nehodilo do krámu - kouzlo teleportace občas zahlásí "chráněno magickým štítem", na některé potvory nefungují určitá kouzla, protože by to pak asi bylo moc snadné. Je tu i bug, kdy nevidíte protivníka, pokud stojí ve dveřích nebo nad/pod schody. Mechanismus smlouvání je vtip, protože obchodník sleví asi 1 % a to opravdu nestojí za námahu. Některé hádanky se dají vyřešit jen haluz stylem, protože k nim neexistují dostatečná vodítka.

Zklamal mě závěr, kdy jsem čekal konfrontaci s "těmi strašnými mágy" a animované outro, ale nakonec jsem se dočkal jen textového popisu. Asi se holt trochu škrtaly původní plány. I tak mě Brány většinu času bavily a je to dobrá volba, pokud si hru dáte do okna a používáte jí jako relax při práci ;)

Finální postava

Pro: Hratelnost, hudba, dobře vybalancovaná obtížnost, délka a ekonomika hry, nepřátelé se nerespawnují, možnost (nutnost) rozdělovat partu, existence windows verze

Proti: Nevybalancovaná povolání, useknutý závěr, několik prapodivných mechanismů, draci vypadají strašně

+27
  • PC 90
Když se mi v roce 2002 Brány Skeldalu poprvé dostaly do rukou, tak se mi nechtělo věřit vlastním očím. Byla to Česká hra a ještě k tomu mého oblíbeného žánru! Vlastně to byla první česká hra, která si u mě získala velké sympatie. V Česku to byla opravu přelomová hra, ale ve světě to byl už jenom mírně nadprůměrný krokovací dungeon ze staré školy.

Nicméně hra měla svůj půvab, a tak prvních několik hodin mě neustále držela u počítače a nechtěla pustit. Poprvé, co jsem uslyšel intro, mi už něco říkalo, že příběh bude sice přímočarý, ale zato nabitý přímo kouzelnými místy, a tak to také bylo.
Skupina hrdinů, levelovací systém nebo hlad a žízeň byla běžná RPG rutina, ale to, co mě na hře při prvním pohledu uchvátilo byla krásná a jedinečná kreslená grafika, kterou jsem nikdy předtím v životě neviděl. Sice to nebyla žádná přelomová grafika, ale komixově nakreslení nepřátelé v sobě měli něco do sebe, co nedokážu vůbec popsat. Tohle všechno dokreslovala hudba o níž se sice nedá říci, že by byla nějak jedinečná, ale nebyla vlezlá, a když máte dobře navržené prostředí, tak to hudba jen podtrhne.

Další plus byl soubojový systém, který sice nebyl nijak akční, ale byl spíše o strategii na jednotlivé druhy potvor - na tuhle tohle kouzlo a na tuhle zbraň atd...

Po těhletěch bezmála patnácti hodinách následovalo tvrdé procitnutí, kdy si člověk uvědomoval, jak jsou dialogy špatně napsány a jak málo úkolů vlastně hra obsahuje. To však dění hry bylo téměř u konce a člověka k dohrání hry táhlo zjištění, jak ten přímočarý příběh vlastně dopadne. A to je právě to, co se mi u BS strašně líbilo - byl to neskutečný tahoun - když jste se cítily, že už nemáte chuť hrát, získali jste něco nového (člena skupiny, zbraň apod.), nebo se udála další část příběhu a tak dál... Jediné, co to možná podkopávalo byly dobře promyšlené, ale občas až příliš dobře promyšlené puzzle.

Brány skeldalu jsou hrou, na kterou jsem jako Čech pyšný a tak si díky tomu (a taky díky nostalgii a přiznejme si i díky tomu, jak byly zpracované) získaly (podle mě) spravedlivých 90%...

Pro: Grafické zpracování, hudba, soubojový systém, kvalitní puzzle, neskutečná "tohovost" hry, jednoduchý příběh

Proti: Špatně napsané dialogy, neskutečně málo úkolů, někdy přespříliš obtížné puzzle

+23
  • PC 80
Je to taková moje neřest, že se ke spoustě dobrých a legendárních her dostávám i s 20 letým zpožděním. Možná proto to mám tady na DH tak rád, neřeší se tu jen nové a aktuální hry, ale zjišťuju, že je podobných jedinců, kteří hrají 20 a více let staré hry, ještě dost.

Jako u spousty her, i do Bran Skeldalu jsem se pustil kdysi před oněmi 20 lety, ale tenkrát mě to moc nechytlo. Dostal jsem se do města Caredbaru a pak jsem dostal na budku ve skřetích jeskyních. Totálně bez zkušeností a se špatně zvolenou partou. Hra mě moc nebavila a brzo mě od sebe odradila. Naštěstí jsem ji měl kdesi vzadu v mozku a prostě jen přišla doba, kdy jsem hledal nějakou hru na zkouškové. Tzn. hru, kde hra nějaká fantasy hudba a hlavně není realtime. Hru, ze které hraje nerušivá hudba celý večer a stačí, když si občas za pár minut párkrát kliknete.

Těžko se mi posuzují Brány Skeldalu po těch letech vzhledem k tehdejší konkurenci, anžto jsem dungeonům propadl až s tou novou vlnou odstartovanou Legend of Grimrock, ale jedná se o celkem příjemné putování do české herní historie. Příběh asi moc neosloví, stejně jako mi nesedla místní mytologie, ale líbilo se mi, že je hra jednoduchá na pochopení, mechanismy se člověku dostanou rychle do krve a tak nějak většina rozhodnutí mi přišla ke prospěchu věci. Jedno město, kde jsou všechny věci dostupné hned od začátku, jen je potřeba si na ně našetřit, transparentní soubojový systém, který je sice férový, ale nezkušenému hráči dá pořádně zabrat, systém učení a sesílání kouzel, jednoduché, ale fungující levelování postav, atd. Co mě na hře štvalo, byla nutnost zásobit se vodou, jídlem a šípy. Jasně, téměř od začátku byly na jídlo a vodu kouzla, ale stejně je to takovej vopruz, že si na to musí člověk myslet a hlídat to.

Soubojový systém byl docela fajn a rychle mi přešel do krve. Mám raději dungeony, kde náročnost soubojů závisí na hráčově taktice a připravenosti než na reflexech, jestli stihne příšeru obíhat rychleji, než se příšera stačí otočit. Jak říkám, hra to byla sice dobrá, ale jelikož nejsem úplně zatížen nostalgií, asi jsem čekal, že to je větší pecka. Přesto jsem si ji užil.

Pro: Osvěžující soubojový systém, jednoduché na pochopení, hudba, čeština

Proti: Nutnost jídla a vody, bez zkušeností se můžete snadno zadřít, nutnost rozdělovat partu, předem daný mustr úspěšných povolání

+22
  • PC 85
Ako priaznivec žánru som vývoj tejto hry sledoval od prvých počiatkov jej oznámenia. Ešte od čias keď graficky vyzerala úplne inak, než je výsledok. Mám taký pocit, že jej trvalo istý čas než sa dostala na svetlo sveta. Ale v tých dobách to stálo za to. Možno posledný komerčný dugneon svojej doby. Klasický, čo do zažitých princípov dávno zašlých čias, avšak s niekoľkými zaujímavými prvkami. Ako rozdelenie družiny (i keď tento prvok mali aj iné hry, dávno pred Skeldalom). Svet bol nádherne graficky stvárnený, systém perfektne fungoval, a rovnako i množstvo zaujímavých hádaniek a puzzlov. Áno, je možné, že ak si hru zahráte dnes, budú vám pripadať dialógy trochu naivné, niekedy možno až úsmevné. Avšak v súvislosti s dobou a nostalgiou, ktorá sa k tejto hre viaže, by to bola jediná menšia výtka na adresu Skeldalu.

Pro: spracovanie (grafika, hudba), prostredie, RP systém, klasická hrateľnosť

Proti: s odstupom času naivnejšia textová stránka, avšak nie je to nič závažné...

+17
  • PC 50
Brány Skeldalu jsem měl v paměti zafixované jako poněkud jednodušší, ovšem celkově příjemně hratelné RPG ze staré školy dosti podobné prvním Lands of Lore. Z jakéhosi dnes mi neznámého důvodu jsem ji tehdy nedohrál, což jsem se nyní rozhodl napravit. Bohužel se ukázalo, že nostalgické vzpomínky v tomto případě dosti ošklivě lhali a hraní se pro mě po čase změnilo v utrpení...

Pro hru není nosnou částí příběh, který je zde osekán na nutné minimum (parta bojovníků je na základě starého proroctví povolána zachránit svět, huh, originální), nýbrž souboje, zabírající v podstatě většinu času. A zde se objevuje pro mě nepřekonatelný problém, spočívají v jejich obrovské stereotypnosti. Pár soubojů mi to zabralo, ale ještě v první důležitější lokaci (skřetí jeskyně) jsem zavedl styl, že ze začátku dva, později už jen jeden bojovník se pohyboval o políčko výš, obstarávaje tak většinu bojů a zbytek skupiny sloužil pouze jako zdravotníci, občas doplnivší postavu sesláním útočného kouzla na doražení nepřítele. Pokusy o změnu taktiky, dané vkrádající se nudou, byly prostě příliš neúčinné a po čase jsem od nich upustil a hru dokončil s výše zmíněnou taktikou. Vůbec nepoměr mezi sílou mágů a bojovníku mi přijde podivný, jelikož rozdíl v zranění nestvůry kouzlem a mečem byl i na konci hry tak velký, že se používání útočných kouzel vůbec nevyplatí. Jediné chvíle nutící mě je použít byly otravné souboje s příšerami bojujícími na dálku jako je stále se opakující duch mága či mnich. Jejich taktika totiž spočívá v neustálém prchání a honit je po místnosti mě strašně nebavilo, jelikož to strategičnost soubojů nijak nezvyšovalo, pouze to zbytečně zdržovalo. A když už zmiňuju kouzla, až na výjimečné situace jsem vystačil s Léčivým dotekem, Oko za oko, Obranyschopností, Stavem nepřítele a Skutečným viděním. Občas se hodila Magická střela, někde zase bylo nutné použít Reinkarnaci či Teleportaci a občas bylo nutno postavy nasytit chlebem a vodou. Toť vše, zbytek jsem si pouze párkrát zkusil pro zjištění efektu a dále nepoužíval. Buď brali příliš many potřebné k léčení či prostě mě nic nenutilo je využívat. Jinak za potěšující bych bral aspoň v první polovině dobrou gradaci obtížnosti, kdy nestvůry v nových lokacích nejsou ani příliš lehké, ani příliš slabé a s trochou snahy se to vždy dá zvládnout. Od určitého momentu (vstup do podzemí) ovšem jejich úroveň stagnuje na stále stejné úrovni a vlastně až do setkání s hlídači v posledním patře věže se tak jednalo o nudné pobíjení vzhledově se minimálně měnících příšer.

Jinak co se týče technické stránky, grafika se mi i přes stáří líbila, což je možná dáno i mou slabostí pro podobný styl, zato hudba a zvuky mě po čase začaly iritovat a proto jsem si raději začal hru podkreslovat vlastním doprovodem. Třeba takový soundtrack k Barbaru Conanovi se hodil výborně. Občasné technické problémy spočívající v padání hry v momentě, kdy se skupinka před lokací vyspí a před vstupem člověk zakouzlí nějaké kouzlo se dalo jednoduše vychytat (nekouzlit, že). Jinak mi hra fungovala bez problémů.

Hodnocení 50% je možná vzhledem ke kritičnosti předcházejích řádků příliš vysoké, ovšem nějak jsem se nedokázal donutit dát méně. Možná kvůli vzpomínce na skřetí jeskyně, kdy jsem ještě nebyl otupen opakujícími se souboji, možná kvůli době, kterou jsem se hrou strávil a přes občasnou chuť ji z disku naštvaně smazat jsem to nikdy neuděla, možná kvůli nostalgickým vzpomínkám, pro které mám prostě slabost. Ale znova už bych ji nehrál. Na to existuje mnoho jiných krásně vypadajících her, které mě lákají a jejichž hraní slibuje mnohem větší zábavu. Doufám.
+17 +19 −2
  • PC 90
Jedna z prvních českých her, která vypadala opravdu "profesionálně". Jedná se o velmi kvalitní, pěkně zpracovaný dungeon, který je zajímavý hlavně svými tahovými souboji, které alespoň mně přijdou, že se do tohoto stylu hry hodí více než realtime. Dále potěší určitě rozdílné a pěkně zpracované lokace. Co si dále zaslouží veliké uznání je stránka zvuková, na pěknou hudbu ze skřetích jeskyní vzpomínám až do dnešní doby, ale pochvalu si samozřejmě zaslouží i zvuky, které jsou zpracované poměrně kvalitně a skvěle dotváří celkovou atmosféru. Ve hře se objevuje i velké množství kouzel i předmětů, které ale mohly být lépe využity, protože předměty většinou kromě útoku a obrany nic jiného nepřidávají, takže to působí trochu suše. Jediné co mi zde občas trochu vadilo, jsou zdlouhavé souboje, i když se mi zde tahový systém líbil, tak bohužel v některých situacích nebyl vyveden úplně nejlépe viz. les dryád. Dále za menší mínus považuji slabší dialogy a linearitu.
Hra byla později uvolněna jako freeware s Windows instalátorem, což mě velice potěšilo. Na závěr bych pouze řekl, že je to jeden z mých nejoblíbenějších dungeonů a pokud je to váš oblíbený žánr, tak neváhejte a stahujte, díky Windows instalátoru to v pohodě rozchodíte i na novějších OS MS Windows.

Pro: Lokace, Zvuková stránka hry, Systém soubojů, Grafika.

Proti: Dialogy, Linearita, Lepší využití předmětů by neškodilo, Občas zdlouhavé souboje v některých lokacích.

+16
  • PC 70
Brány Skeldalu jsou krokovací dungeon s tahovými souboji. Skoková podstata pohybu po světě svádí k myšlence že je tahovost pro žánr typická, ovšem ty nejznámější a nejlepší dungeony jsou realtime. Z proslavených se tahovými souboji vyznačují především série Wizardry, Might & Magic, The Bard's Tale a tuším že i Realms of Arkania. Tahle hra by ovšem byla výjimečná i tak. Je česká a také se může pochlubit nádhernou kreslenou grafikou. Díky tomu jí mnozí odpustili i spoustu drobných a některé větší chyby.

V první řadě mě zklamal svět, který sice vypadá pohádkově, ovšem působí sterilně a prázdně. Možná za to může chudá zvuková paleta, případně jde o důsledek prakticky neexistujího respawnu, kvůli němuž jsem po čase procházel pustou krajinou bez nepřátel. Lokace jsou dobře vymyšlené, i když úvodní Skřetí jeskyně je nejzajímavější a postupem hry zábavnost jen klesala. Orientaci pomáhá funkční automaping. Potěšilo mě, že se do vytvořených map dají vypisovat poznámky. Příběh nevybočuje z fantasy klišé. Neodehrály se v něm žádné dějové kotrmelce nebo překvapivá odhalení. Dá se relativně snadno sledovat a pokud by hráč náhodou zabloudil, vždycky se najde nějaké NPC ochotné poradit.

Sestavování party je specifické. Hra dává možnost naverbovat tři členy a další tři je nutné přibrat po cestě. Respektive mechaniky jedné hádanky vyžadují, aby byla skupinka dobrodruhů šestičlenná. Dá se to obejít, ovšem chce to hodně vynalézavosti a znalostí. Rozhodně je lepší jít s proudem a nepřidělávat si starosti. Na výběr je mezi několika bojovými a jedním kouzelným povoláním. Je bohužel pravdou, že kouzelníci jsou v boji téměř nepoužitelní. Prvních pár hodin mi mágové neustále umírali a pak jsem rezignoval a přijal taktiku s rozdělováním party. Systém vypadá neohrabaně a zdlouhavě, ale funguje naprosto hladce a po chvíli mi přišel přirozený. V praxi boj vypadal tak, že vpředu stáli dva bojovníci s naházenými buffy a zezadu je léčili tři kouzelníci. Jeden univerzální bitevní mág byl připraven jako záloha.

Levelování hraje jen vedlejší roli. Zdroje zkušeností jsou velmi omezené, takže i když je možnost trénovat za peníze u učitelů, z postav se neporazitelní supermani nikdy nestanou. Ten pravý rozdíl dělá vybavení. To nejlepší není k mání v questech nebo pokladech, ale netradičně u obchodníka. Rozdíl je doslova propastný a nákup kvalitnějšího meče může změnit hektický survival na příjemně náročné dobrodružství. Lukostřelba je užitečná zvláště v počátku hry. V pozdějších fázích už je příliš slabá. Obtížnost je dobře zvolená, takže hra při správném průchodu představuje výzvu, ale není frustrující. Nepřátelé jsou různorodí a někteří mě vyváděli z míry taktikou boje, případně trápili protekcemi.

Zamrzelo mě množství nedomyšlených či vyloženě mizerných mechanik. Automatické rozdělování party při otočení postavy mě přivádělo k šílenství. Okamžitá smrt zcela zdravého bojovníka při sebemenším namočení ve vodě také. Smlouvání jsem nikdy nedokázal využít ke svému prospěchu, protože lakomý obchodník odmítal slevit o víc než pár drobných. Dialogy jsou šroubované, prapodivně napsané a vytrhávají ze hry. Na druhou stranu hra oplývá spoustou skvělých nápadů typu Neviditelného města, případně cestování po loďce. Potěšila mě i slušná atmosféra a příjemná délka. Nepotěšily mě některé hádanky, protože se vzpíraly logice. Lahůdkou je třetí patro Bílé věže. Pokud tam uděláte chybu, hru nedohrajete. Já jsem si po několika dnech marných pokusů pomohl díky editoru map.

Brány Skeldalu za zahrání určitě stojí a to nejen pro fanoušky žánru. Je třeba se ovšem smířit s tím, že na nejlepší dungeony pořádný kus ztrácí.

Pro: tahové souboje, krásná grafika, vhodně zvolená obtížnost, sympatická délka, atmosféra

Proti: nedotažené mechaniky, prázdnota světa, nelogičnost určitých hádanek, nevyváženost hry

+16
  • PC 90
Prakticky poslední dungeon klasického ražení, který nejen získal (alespoň v našich končinách) úspěch a nesmrtelnost, ale zároveň je poslední žánrovou hrou, kterou lze doporučit komukoliv, kdo má zájem „ochutnat“ kus herní historie. Nedá se říci, že by každá herní součást byla dokonalá, ale dohromady tvoří velmi vyvážený a hratelný celek. Sám jsem se ke hře dostal až řadu let po vydání, tak můžu z vlastní zkušenosti potvrdit, že i dnešního zhýčkaného hráče může uchvátit a připravit ho o pěkných pár hodin života.

Kouzlo zajišťuje klasický dungeonový interface, ale kromě standardních koridorových kobek nabízí hra i určitou iluzi svobody formou rozlehlých prostranství. Samozřejmě, orientace v takových místech jako je město je problematická a bez mapy nenajdete ani sami sebe. Přesto tyto prvky pozdějších RPG her oživují hratelnost a dodávají na intenzitě prožitku z výborné fantasy atmosféry.

Pro: příjemná grafika, výborná hudba, atmosféra, soubojový systém, rozdílné dialogy u různých postav, mnoho předmětů a kouzel

Proti: občasná frustrující obtížnost některých lokací

+14
  • PC 90
Vynikající dungeon, skvělá grafika, hudba velmi solidní, příběh dobrý, hratelnost skvělá.

V jakém jiném RPG dungeonu můžete (včetně grafického vyjádření) mít mága, co drží v každé ruce štít ? (Dva štíty ? ) Grafika postav a výbavy se mi moc líbila.

Nelíbil se mi ovšem počet a zpracování předmětů - některé zbraňové typy jsou později naprosto k ničemu, schází větší množství a přitom je hra na větší množství výborně připravena, chybí vícero dýk, KOPÍ, .... postupem hry odeznívají různé zbraňové typy, dokud nezůstají jen meče (a popřípadně sekery) Tento nevyužitý potenciál mně neskonale štve.

Pro: Hratelnost, Příběh, Grafika, Hudba, Zvuky, ..

Proti: Nevyužitý potenciál pro typy zbraní, schází větší množství (viz. výše)

+13
  • PC 90
Prvně jsem zaslechl o BS někdy kolem roku 1995, kdy hra vypadala úplně jinak, než v jaké podobě ji vydali o pár let později. Sice to byl obrovský skok ku předu, ale je škoda, že BS nepřišlo tak o 1 a půl roku dříve v té samé podobě, dozajista by se staly minimálně celoevropským hitem. Takhle to byla také pecka, ale pouze česko-slovenská a pro mě osobně to byla první česká hra, na kterou jsem byl skutečně pyšný, ale bohužel zároveň i poslední česká hra, která si mé sympatie získala.
Hra je celkem dynamická, akorát místy nevyvážená a pokud člověk moc neutrácí, tak se dostane k nejlepšímu vybavení tak v půlce hry a pak už ho moc věcí nepřekvapí. Jedinou velikou výtku bych měl k nedostatku úkolů a malé interakci s příběhem, ale díky kompletním nástrojům pro editaci celé hry a možnosti vytváření vlastních dobrodružství, to není až tak hrozné. I dnes si BS velice rád zahraji a v mé sbírce zaujímá čestné místo mezi těmi nejlepšími krokovacími dungeony všech dob.

Pro: Grafika prostředí, hudba, dynamika hry, RP systém, soubojový systém

Proti: nedostatek úkolů, předčasné získání nejlepších předmětů, slabé dialogy

+11
  • PC 70
Není nad to si osvěžit vzpomínky na hry, které člověk hrál a dohrál před X lety. Minimálně před sedmi, když to tak počítám, to jsem měl ještě starý počítač a hru jsem bez problémů nainstaloval z CD. Což se mi teď nepovedlo a musel jsem si stáhnout speciální program ze stránek programátora, který ji přeprogramoval na Windows.

Tehdy to byl myslím můj úplně první dungeon (znal jsem jen pár RPG jako Might and Magic VI a VII a hry na Infinity Engine) a hru jsem dohrál. Od té doby jsem si pár klasických dungeonů vyzkoušel a musím říct, že Brány Skeldalu vypadají v tomto subžánru suverénně nejlíp (aby ne, když přišly několik let po flácích jako Dungeon Master, Eye of the Beholder či Ravenloft). Nemůžu si pomoci, ale mě se tahle grafika prostě líbí. Hudba je příjemná - a snad jediné, k čemu bych měl výtku, je starost o jídlo a pití postav. Jasně, je to realistické a je to standardní náplní boje o přežití v dungeonech, ale mě to prostě vadí. A cheat na vypnutí se mi zatím nepodařilo najít (ani se nezdá, že by se do toho pole dalo něco vpisovat, kurzor se nehýbe).

A teď už jen seznam viníků (který tentokrát bylo celkem snadné získat, neboť je přístupný z hlavního menu). - Přesunuto do zajímavostí.
+10
  • PC 70
Brány Skeldalu... Nadhnerny cesky dungeon, se skvelou grafikou na kterou se da divat i dnes. Kdyz se mi tahle hra dostala do ruky, spolu semnou ji zaclo hrat asi 5 spoluzaku... Bylo to nadherne si kazdy den vyslechnout jak kdo chcipnul, jak kdo co vyresil, kde jsou tajne chodby a spoustu dalsiho.

Pribeh je standartni, ale zase u tehle trosku "loudave" hry jde o neco jineho. Jde o skvelou hratelnost, doprovazenou dle meho nazoru velice vhodnou hudbou... Sice plnohodnotny Skeldal prisel az z rozsirenim "Stiny", ktere jak jsem pochopil meli byt puvodni skeldal. Pridavaji par novych dungeonu a mist, kde se svou partou muzete zavitat...

Musim se priznat, Skeldal jsem nedohral. Skoncil jsem v posledni vezi a nejak me hra prestala bavit. Mozna je to, uz zde casto zminovanym, poctem souboju ktere se po case doorpavdy stavaji nudne a spise Vas nervuji (takove boje s dryadama a magy co se porad musi hybat a vy pul minuty cekate na load... nastvou :D

Nedavno jsem ho opet rozjel a zahral si nejake stahnute dobrodruzstvi, lec bohuzel sjem prestal hrat prave kvuli tomu, ze priser je strasne moc a vycistit lokaci trva i 5 hodin hrani a cekani :-/

Pro: Grafika, hudba, na ceskou hru kvalita

Proti: straaasneee mooooocccc prrrriiiissseeeerrrr naaaa zaaaabiiiijeeeeeniiiiii

+8
  • PC 85
První hra svého druhu, kterou jsem hrál. Neuvěřitelně mě chytla. Po Soutěsku bloudících duší mě to neuvěřitelně bavilo, ale potom mě zábava opouštěla a dal jsem si pauzu. Po 10 letech jsem to nainstaloval znova a dostal jsem se za Neviditelné město a tam mě to přestávalo bavit. Podle mě nejlepší na celé hře je hned první Skřetí jeskyně, pak už mě nic tak nebavilo jako právě Skřetí jeskyně.

Pro: Skřetí jeskyně, město, příběh (na tu dobu)

Proti: stereotipnost

+7
  • PC 45
Zpočátku sympaticky se rozvíjející dungeon, který však postupem času zabředá do stále hlubšího bahna stereotypu až se v něm nakonec úplně utopí. Velká škoda, protože jinak se atmosféričnost, především díky neotřelé a zajímavě vypadající grafice, hře upřít nedá.
+3
  • PC 100
Asi vubec prvni dungeon co jsem kdy jako dite hral, tehdy to byla uplne uzasna hra a jeste se k ni obcas vratim :) A naivni dialogy? mozna trochu jo, ale jinak perfektni hra co jsem mel vzdy rad :) za zkousku stoji i nektere hracske dobrodruzstvi, ale asi bych tu nemel delat reklamu svymu oblibenymu (ale puvodni hra stale vede :) ). Urcite doporucuju nejake vyzkouset ten co uz maji puvodni hru hodnekrat dohranou a chcou si neco peknyho zahrat ;)

Pro: prostredi, atmosfera, hratelnost

Proti: mozna trochu ty dialogy :))) ale moc ne ...

+2 +4 −2
  • PC 65
Já nevím, ale na této hře mě nezaujalo nic. Grafika, když jí srovnám s Dungeon master apod, je prostě děsná. Příběh taky zrovna nijak nevtáhne. Možná zajímavé nějaké hadanky jinak prostě nic moc, spíše nic. No poli krokokovacích dungeonů je mnoho lepších voleb.

Pro: Nic moc

Proti: Moc

-13