Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@90210 (23.09.2020 10:27): no, právě že možné to je, horší je to s naplněním :)... taky to tak mám, když hraji Fallout 1+2, BG, Planscape atp. Ale musím říct, že nezřídka se ta očekávání naplní, nicméně někdy tam vadí něco, co by v té době vadit nemohlo...
@Red (komentář): S tim ovladanim, klic i spellbook se otevrel dvojklikem, tam bych asi manual nekritizoval, jinak ty chyby technickyho razu zpusobil Exult, mel jsi to hrat bez nej, nebo minimalne zkusit bez nej.

Za me - skvela hra, bohuzel velmi slaby souboje a otravny respawn.
@Red (22.09.2020 09:40): No ony témata byly stejné, rozšiřovaly se ti akorát dle toho, co nového ses dozvěděl a postavy ti říkaly ale občas něco jiného než postavy jiné. Otázky jsi kladl stejné proto, že ses potřeboval dozvědět ty věci kolem vraždy. Takové detektivní pátráním, jako když vyslýcháš x lidí a kladeš jim stejnou otázku a sleduješ, v čem se u nich liší odpověď.

Jinak ty prachy právě uvezla ta loď :-)
@Jab (22.09.2020 07:06): Upraveno, díky.

@Ringo (22.09.2020 08:48): Já házel peníze jako všechno jiné na střechu hradu a časem zjistil, že mi to tam nějak řídne. Ono nosit to u sebe bylo jak táhnout další zbroj a smysluplně utratit to šlo jen za trénink a kouzla. A nejvýnosnějším zdrojem peněz a zkušeností byla u mě jeskyně v Jhelom s respawnujícími loupežníky.

Inventář je originální, dlouho jsem hledal odpovídající přídavné jméno:) Chápu proč to tak udělat a asi by mě to v nějaké nové hře mile překvapilo kdyby nebyl jeden inventář a postava místo toho nesla ruksak a v ruksaků různý pytle a pytle u opasku, toulce na munici a předměty za opasek, v ruce nebo na zádech...jenom to bylo hrozně nepřehledný.

Rozhovory pro mě byly opravdu únavné. Ono je to dané i tím, že většina rozhovorů je ve městě a tak prokecáváš jednu osobu za druhou a mají z velké části stejná témata. Někde dole v dungeonu jsem už celkem na rozhovor měl chuť:)) V Baldurs Gate celkem přesně oddělíš ty podstatné postavy od těch nepodstatných, jinde třeba už ubyde téma protože ses na něj ptal. Tady ubyde jenom to důležité:)) Ale ty drby kdo s kým to oživují a příběhově byl nejsilnější ten ostrov duchů.
@Red (12.09.2020 18:53): Za komentář jsem ti dal plusko, i když s číselným hodnocením, které jsi hře dal, nesouhlasím :-) Je vidět, že jsi ke hře přistupoval s jistou skepsí vzhledem k její letitosti, ale zvědavost ti nedala a rozehrál jsi to. Je potom fajn číst uznání, že hra v podstatě žije, jako téměř žádná jiná ne. Stejně tak přitažlivost a malebnost toho světa, která ti vnukne pocit, že ten svět fakt existuje, má své kouzlo a cítíš se v něm být doma. Zajímavé bylo sbírat pořád ty bylinky a ingredience, díky kterým jsi v různých poměrech těchto ingrediencí mohl sesílat kouzla.


Mimochodem zmiňuješ peníze, ony jistou funkci mají, u pekaře jsi mohl míchat mouku s vodou, udělat těsto a upéci si sám chléb. Tento chléb jsi mohl chodit prodávat a vydělávat první peníze, za které sis třeba pak koupil něco lepšího na sebe.

Další možnost, jak vydělat, byl myslím sběr vajíček u farmáře, mimochodem sis možná všiml ztroskotané kosmické lodi na zahradě, byla to loď z Wing Commandera :-)

Pro mě vrcholem ekonomického snažení bylo, že jsem si koupil loď, přeplaval na bukanýrský ostrov, a tam v kasínu vydělal tolik peněz, že jsem to pak po jedné truhle, jak to bylo těžké, na tu loď tahal. Loď měla celou palubu napěchovanou bednami s penězi. Sice jsem je neměl už na nic v takovém množství, ale bavilo mě, že to šlo :-)

Co se týče chybek, jistě, z hlediska ovládání nějaké má a inventář lze dnes udělat jinak a šlo udělat i tehdy. Ale ten bágl, kde to naházíš na hromadu a pak se v tom prohrabuješ, prostě vypadal tak autenticky. Kdyby byl vnitřek rozčtverečkovaný, nevím, jestli by to nepostrádalo kouzlo, byť z hlediska ovládání by to bylo přehlednější.

Některé chybky, co zmiňuješ, se mi jeví jako chyby exultu, mně se hra v soubojích nezasekávala a problémy se světlem jsem taky neměl.

Jinak je zvláštní, jak jsi vnímal ty rozhovory, protože mně přišlo právě zajímavé, co ty postavy říkaly a to rozhodně nejsem na prázdné tlachání ve hrách, proto mi přehnaně tlachací RPGčka vesměs nesedí. Mě třeba nebavilo číst odpovědí právě u Baldursů a spol., zatímco u Ultimy 7 jsem je hltal, abych se dozvěděl další střípek do mozaiky detektivního příběhu. Ty odpovědi jsou docela úsporné a neobtěžují zbytečnými stories mimo mísu.
@Richmond (22.09.2020 08:25): Já hrál Ultimu VII v ideálním období, v posledním ročníku, kdy byl dostatek času a mezi Black Gate jsem ještě dokončil Albion a Final Fantasy VII - a prakticky jsem k zmíněným třem hrám neměl výtky a bavil jsem se maximálně. Takže kritický myslím komentář asi nebude :)).

Ale docela by mě zajímalo, jak bych to viděl dnes po 10 letech. Motivace vydržet u jediné, zvláště dlouhé, hry se zkracuje.

Ale, 65 procent mi přijde opravdu málo, ale zase, Red má i 5/10 u Morrowindu nebo 4/10 u Heroes III, takže v tomto kontextu to je ještě pěkné :).
@Jab (22.09.2020 07:06): Možná by stálo za úvahu taky někdy ty stávající komenty přečíst :) Nebo máš pocit, že ugrův a Drolinův koment je nekritický? (Redův koment je fajn, dal jsem mu plusko mimochodem).
@Red (komentář): Moc pěkný komentář plný podstatných informací! Jen bych asi "živelnost/životnost" nahradil "živost, živý svět" aj.

V posledním odstavci pak:
"Nakonec musím říct, že jako hra má Ultima VII velké nedostatky (grafika, hudba a nakonec i příběh rozhodně dnešní hry netumfnou"

Vedle toho vypadlého "r" to významově čtu spíše tak, že dnešní hry nemají na U7 zvukem, grafikou a příběhem. Přičemž si to podle kontextu myslel opačně.

Jinak díky za každý takový koment, který se nebojí říznout do klasik z pohledu dnešního hráče a zároveň v nich umí hledat i to dobré! ;)
Tak Avatar ve své cestě zdárně pokračuje.
Ze střechy hradu jsem si udělal dobrou zásobárnu.

Už mám plně magickou zbroj, dvě firedoom hole atd
Asi jsem neměl propouštět Sparka, teď ho nemůžu najít. Snad ho už nebudu potřebovat.
Jak mám navlíknout prsten (neviditelnosti)? Nějak se mi to nedaří, klikám mu na pracku ale on si to strká do baťohu.
@Richmond (27.08.2020 23:02): Budu na to dávat pozor, zatím opravdu žádný strach. Potloukám se tak nějak okolím, dostal jsem za úkol nějaký donášky do ostatních měst ale moudrej z toho sám nejsem. Nevím ani na jakou světovou stranu jít:D
Už je nás pět. Neustále hladovějících a bloudících(ztracených) v hlavním městě. Ukradl jsem nějaký šutry z chrámu, co Iolo chtěl abych ukradl, no nějak mi uniklo co s nimi dál. Všichni máme v baťohu nakradený dýně z místní zahrady.... mám obouručák a spellbook z hradu, no nevím jak tam vybrat koupený kouzla....koupil jsem si taky oblek pro představení, no všichni herci se někam zdejchli, doufám že neumřeli a někde chrněj. Zavraždil jsem lišku, dostávám i za tohle nějaký body? Asi už pudu do dalších měst. Jo a ta hra je ukecána tím šíleným způsobem, fakt prokecnu dva lidi a je čas zase pracovat:D
@Bellerofontes (27.08.2020 10:30): ja si myslim ze ctila, plno veci z toho vychazi. Jen po tom preklopeni do plneho 3D tam jaksi plno mechanik z izo hry nemuze fungovat. Ten Fallout v tech dilech od Bethesdy pozna kazdy.
A nevim jak tobe ale definice rpg a definice nejake herni serie mi neprijde jako jedno a to same.
@Charllize (27.08.2020 09:50): Proč ne. Je to jako bys říkal, že se na hry můžeme koukat samostatně a na definici RPG se vykašlat. Beze všeho.

Ale pokud se vzápětí přikloníš k tomu, co píšeš o "určujících prvních hrách", měl by sis přiznat, že zrovna Bethesda tohle nectila.

Zřejmě si budeš muset vyjasnit priority.
@Bellerofontes (27.08.2020 08:30): Na kazdy dil Falloutu taky muzes koukat samostatne a na definici serie se vykaslat. Plno lidi to tak treba i ma aniz by chteli. Hrali jen ctyrku, protoze je jim 16 a proste to zrovna byla novinka. Ja koukam na hry spis jednotlive, nez abych si delal zavery na zaklade vseho co k danemu tematu vyslo. Ale i tak se priklanim spis k tomu ze ty prvni hry z jakekoliv serie jsou proste urcujici a zasadnejsi. Kazda vec ma nejaky pocatek, a mysim ze je dost dulezity a snaha udelat z toho jednu polivku ktera tak nejak chutna vsem, coz je podobne dnesni dobe, neni moc dobra cesta.
@Ringo (24.08.2020 09:56): Jak chceš, odpovídal jsem na tvé reakce na mě. Nikdy jsem nezastával názor, že nějaká hra žánr definuje, naopak - on se skrze ně realizuje a pozměňuje, což můžeme pozorovat v čase. U toho jsem ostatně začal.

Co nejstručněji shrnuto, žádná z Fallout her sama o sobě nedefinuje, co je série Fallout, definují to všechny hry, z nichž série Fallout sestává, ať už je zařadíš pod jakýkoliv žánr. Tak jednoduché to je. A pro opravu: Ne, s LotRem a jeho filmovou adaptací to není to samé. Nevím, z čeho sis vyložil, že by ona sama měla LotR definovat, z mých slov to nevyplývá. Přesto by bylo absurdní tvrdit, že LotR od Petera Jacksona nezískal za posledních 40 let Tolkienovu dědictví největší ohlas a pozornost, v tom je tvá intuice správná.

Já přiznávám legitimitu jak dungeonům a party-based hrám, tak i těm novým odnožím a formám, na něž reaguješ výsměšně. V tom je mezi námi rozdíl. Pokud ti činí lépe projikovat si do toho krach a úpadek starých, lepších časů, kdy se věci nazývaly pravými jmény, prosím.
@Bellerofontes (24.08.2020 04:42): Jasně, ti první fanoušci fandili RPG, ti druzí střílečkám a tak začnou RPGčkem nazývat kdejakou střílečku s RPG prvky. Pořád nejde o definici žánru, ale o to, kdo čemu fandí. Je to jako říci, že LOTR je definován tím filmem a fandit LOTR dnes je jiné fandovství než třeba před 40 lety.

A už to tu nerozpatlávejme a raději sledujme, jak U7 hraje Red. Docela mě to taky láká si to po 25 letech zahrát znovu. Možná jak znovu dojedu Ultimu Underworld.
@Ringo (20.08.2020 00:32): Ale rozumíš. Ukazuje se v něm, že být dnes fanouškem série Fallout znamená něco jiného než být fanouškem série Fallout před dvaceti lety. To samé platí pro RPG. Tenhle příklad se nabízí, protože o nových dílech někteří tvrdí, že nejsou Fallout, a to právě proto, že v tom Fallout vidí, jen se jim nepozdává, kudy se vydal. Jedna věc je rozumět, druhá nechtít porozumět.

@Ringo (20.08.2020 10:22): Odpovídal jsem na jiný příspěvek a o žádnou obdobně rozvolněnou analogii se nejednalo. Takhle se pracuje. O poškrábání nosiče ze mě nepadlo ani slovo.
@90210 (20.08.2020 13:05): Ale manuál je taky v normálním! Zatím jsem přečetl popis místa a lore, ty kouzla atd budu řešit za běhu.

Nakonec hraju na celé obrazovce: odkaz. Možná jak jsem originál nikdy nehrál tak se mi to líbí:)

Zatím zkouším hrát bez kradeží a nákupů, uvidíme kdy mě to dožene:)
@Red (20.08.2020 11:42): To je proste font z jiny hry, ale proti gustu....

Ten hitpoint bar jde myslim aktivovat v nejakym nastaveni, v Serpent Isle uz je pak pritomen ve vanille.
Tak jsem to nakonec zprovoznil přes Exult. Dalo to docela fušku, oni mají mnohostránkový readme soubory o ničem.

První zádrhel byl GOG a jeho Ultima VII collection. Na GOG Galaxy, tam nejsou dvě karty a tak to působí dojmem, že je jeden společný installer a jedna složka, no Exult chce cestu jak k BG tak Serpent, GOG Galaxy se tváří se to že prostě instalujete serpent.... teprve projetím googlu a diskuzi o GOG ultima jsem zjistil že rozkliknutím destičky vlevo nahoře zjistíte, že instalujete BG a je tam druhá položka k instalaci Serpent...uff. Takže nainstalujete dvě hry / dvě složky.

Stáhnul jsem a spustil Exult installer, zadal tedy cesty. Spustil, bylo napsáno že chybí hudba. Stáhnul jsem Audio data, někde zase v diskuzi mimo readme jsem zjistil že mám zadat cestu do Exultu. Tak a šlo to, dokud jsem nezačal měnit nastavení, v jedný chvíli to prostě spadlo. Tak jsem zase spustil, spadlo při spuštění...odinstaloval a nainstaloval zase Exult. Zase spadlo. Odinstaloval a nainstaloval obě hry a Exult...zase padá. Začalo mi být divný, že si to pamatuje cesty... Tak jsem zjistil, že někde úplně mimo v appdata se skrývá exult.cfs který drží původní nastavení. Ručně jsem ho smazal a tak obnovil původní nepadací nastavení.

Asi mě zabijete, ale nastavil jsem video scale bilinearplus a stáhnul jsem si i nový fonty z exultu... z mýho pohledu to vypadá líp a čitelněji, i když původní grafika byla jiná.


Jinak ty grafický nastavení scalingu a full/windowed jsem koukal jde dost upravovat i v nastavení samotného GOGu/dosboxu a ty fonty přepisují fonty ve hře bez potřeby Exultu. Takže kvůli tomu bych to martyrium bylo asi zbytečný, s ovládáním stejně zápasím, nevím jestli je jiný nebo stejný.
@Ringo (20.08.2020 10:22): @Jab (20.08.2020 10:38): Vinyl je nejlepší. Spotify a podobně je fajn maximálně do mobilů. Co se FLACu a jiných moderních formátů týče, záleží na nastavení a samozřejmě na zdrojovém formátu. Ale 384kHz/32bit už je fakt bezkompromisní. Problémem je malá dostupnost hudby v kvalitních formátech.

Co se týče Exultu, hrál jsem Ultimu 7 na DOSu. A až se dostanu k opakovanému hraní, zůstanu u původní verze, těch změn je pro mě moc a hra je pak prostě jiná. Neřešil bych lepší nebo horší, ale ten zážitek se změní a to je škoda.
@Phoenix (20.08.2020 08:42): Teď nevím, jestli to byl Bell, nebo někdo jiný, který přirovnával inovaci vs. Retro jako poškrábat si hudební nosič, aby se přiblížil retro zvuku u hudby. A přesně tady dal další důkaz, jak to pokulhává i v tomto případě, protože masám stačí komprimovaný formát na Spotify nebo z iTunes, zatímco fajnšmekři se drží vinylů a pohrdají i někdejší inovaci jako CD. A pak se někdo diví, že druzí budou stát za tím, že líbivá inovace pohodlná pro všechny je ve skutečností degradací :-) A zajímavé je, jak se mnohdy mezigenerační rozpor zúžil na rozdíl 10 let z někdejších asi 30 let.
@Bellerofontes (20.08.2020 00:25): Disco Elysium se ani v obchodech neprodává ne? Vidím na heurece toliko dva eshopy a oba mají jen elektrické licence. Imho prodeje u nás je obtížné odhadnout natož porovnávat. Leda by počet prodaných licencí pro ČR zveřejnil Steam i GOG.
@90210 (20.08.2020 08:52): O tyto maličkosti vůbec nejde, s Exultem je celá hra hlavně svižnější a tedy i lépe hratelná. Shrnuje to například: "Yep I tried it in DosBox for a minute I am very thankful for Exult" zde. Byla by škoda si jedno z nejlepších RPG nezahrát v té nejlepší dostupné podobě. A zvyšování rozlišení je možnost, ale reálně ji málokdo využije (Ultima VII na to není stavěná).

Navíc je sympatické, že Exult je stále vylepšován (ale už před 10 lety, kdy jsem hru hrál, byl jasně nejlepší variantou hraní - také jsem jako první zkoušel DosBox, ale není to ono).
@Red (19.08.2020 18:02): Jediny co Exult dela dobre je, ze do hry dodava mirne zlepseny interface ze Serpent Isle, tj. healthbar clenu party, trochu jine oblekani postav v inventari a keyring. Vsechno jsou to detaily, nejlepsi je asi ten keyring, ale urcite se bez toho da fungovat. Naopak zvysovani rozliseni vylozene kazi hru, vzhledem k tomu, ze herni prostor je uz tak schvalne zmensenej.

Exult byl dulezitej pred mnoha lety, kdyz byl U7 problem standardne spustit na modernich systemech, ale to uz davno neplati.

@Phoenix (20.08.2020 08:42): @Ringo (20.08.2020 00:32): Dobrej byl i Fallout Tactics: Brotherhood of Steel. Fallout 3 me hodne bavil, svet a atmosfera super, ale ve finale to proste byla prachsprosta strilecka a kvuli tomu jsem s tim nekdy v polovine hry sekl, strilecky me nebavi.
@Ringo (20.08.2020 00:32): Asi tak (Fallout), mně se nakonec trojka líbila více než NV krom jiného právě díky tomu, že se v ní nepokoušeli o naroubování původní hratelnosti na úplně jiný engine a tím z toho nevznikl kočkopes typu NV.

Krom jiného jsem v nových Falloutech nepřišel nikdy na chuť VATS a hrál v real-time, což jednak zdaleka nefunguje ideálně a druhá z toho dělá dost jinou hru.
@Bellerofontes (20.08.2020 00:25): Asi ti moc teď nerozumím, protože přesně tím příkladem u Falloutu uvádíš, co je možno ve jménu inovace podělat. Fallout 1 a 2 je Fallout, dalsí díly v Oblivion engine považuji za hybridní spin offy ani náhodou překonávající první dva díly.
@Ringo (19.08.2020 09:16): Ohledně těch nových pojmenování pro žánry nejsem proti, byť se domnívám, že se to v omezené míře i děje, v duchu metroidvanie jdou například pojmy souls-like nebo immersive sim. Určitě se tolik neuchytily, o tom žádná.

Tomu nedorozumění s číšníkem rozumím. Žijeme nicméně ve světě, v němž značné procento hráčů, prohlašujících se za fanoušky RPG, nehrálo nic staršího než Mass Effect. A to ještě v lepším případě, bude to jenom "horší". V takové situaci bys měl kupujícího naopak upozornit, že nejde jen tak o jakési RPG, ale dungeon. Svůj příklad si obrať naruby.

Uvedu ti jiné přirovnání: Představ si, že se nazvu fanouškem série Fallout s tím, že budu narážet jenom na první a druhý díl. V momentě, kdy tyhle hry utváří z celé série minimální díl, jakousi počáteční etapu, stává se takové tvrzení nepřesným. Nebudu fanoušek série Fallout, budu fanoušek jeho dvou dílů, respektive rozjezdu série. A křečovitě si vymáhat, že ty nové díly vlastně už nejsou Fallout, je jako strkat hlavu do písku, abys ty nové díly neviděl. Platí tu situace, již sám uvádíš: koupíš-li si nový Fallout, nedostane se ti dalšího prvního a druhého dílu. Nepochybuj, že číšníci i hosté se s tím naučili žít.

@Charllize (19.08.2020 10:01): Budu ti věřit, v nejnovějších hrách se nechytám a ty se v nich vyznáš určitě lépe, zvlášť když tě živí. Nechám se překvapit. Mám matný pocit, že další hry na způsob Disca jsi v obavách předpovídal ty.
@Red (19.08.2020 18:02): To je slovo chlapa, zvláště po těch bezpředmětných příspěvcích co tu kazí dobré jménu Ultimy VII. A na Richmonda nedávej, jen věří poloslepému hráči co vypíná hudbu, ač je Exult samozřejmě základ příjemného hraní :)).
Abychom trochu odešli z OT, tak zjišťuji jak spustit GOG ultima 7 collection s exultem a jsem mírně řečeno zmaten. Myslím, že jsem se kdysi ptal Drolina, asi projedu historii. Teď musím do hospody:))
@Tulareanus (19.08.2020 14:00): Nejde o paradox, je to naprosto přirozené, je to dáno tím, že na někdejší pokrok nemáš a tak strašně rád bys chtěl. A pliváním na pevné staré základy, nebo jejich bouráním, docílíš akorát toho, že se ti rozsype to vachrlaté, co se na to pokoušíš rádoby pokrokově nastavět navíc.
@emxd (19.08.2020 11:48): Tyhle hry "kde se dá dělat úplně všechno" jsou buď extrémně náročné na vývoj a tudíž ojedinělé, nebo procedurálně generované a tudíž repetitivní. Mám rád když má hra pevný příběh a silnou sadu questů. Komplexní svět je fajn, ale těžiště musí ležet jinde. To co popisuješ ty je v praxi blízko MMORPG. Lidi jsou a možná navždy budou zábavnější než jakkoliv nápadité a adaptabilní prostředí.
Ešte malé addendum > Aj keď je emergent gameplay fajn, jeho pridaním do hier sa z nich častokrát stávajú "hračky". V cz/sk na to teraz nemám dobrý pojem, ale v eng to máš zadefinované ako gameplay/toyplay. Čiže v žiadnom prípade si nemyslím, že všetky RPGčka by mali mať také emergent herné systémy. Rovnako ako šach alebo go nepotrebuje fyzikálny engine :). Niektoré RPG by mali zostať simplicitnými hrami, tak ako šach/go.
Ja si pod tým "dělat si co chci" predstavujem klasické emergent gameplay systémy. Niečo ako kedysi bola fyzika hier predscriptovaná, dnes máš fyzikálne enginy, ktoré ti prerátavajú fyziku realtime. Kedysi bolo nasvietenie predscriptované, dnes je to prerátavané realtime. Rovnako IMO v budúcnosti budeš mať NLP enginy, ktoré budú hráčov textový vstup prerátavať realtime. Pri RPGčkach by si mohol máť nejaký faction engine, ktorý ti bude prerátavať ako sa správajú jednotlivé frakcie. To neznamená, že tie hry nebudú mať pravidlá. Stále bude všetko fungovať na báze nejakých pravidiel, len tým, že to bude prerátavané realtime si ty ako hráč budeš môcť dovoliť hocijaký povolený vstup a hra na to rozumne zareaguje. Hádam ;). Ale ako vravím, to je klasický emergent gameplay.

A tiež to neznamená, že sa RPGčka zmenia na nejaké Second Life hry. Tak ako sa pridaním fyzikálnych enginov z FPS nestali Newton simulátory. Aj keď HL2 sa snažil :). RPGčka kľudne zostanú Fellowship of the Ring hry, kde trpaslíci a elfovia si pôjdu po svoj loot do dungeonu.
@emxd (19.08.2020 11:48): Já si třeba v Dungeon Masterovi dělal co chci a teď si dělám po dlouhých letech opáčko Ultimy Underworld a taky si v ní dělám co chci. Takže moc nerozumím, co si někdo ve hře chce jako dělat více. Já mám rád hry proto, že mě baví hry hrát. Simulátor reálného chování na compu nepotřebuji, od toho mám reál život.
@emxd (19.08.2020 11:48): Maximum možného je právě ono "dělat si co chci v rámci pravidel". Můžeme volat po tom, aby hry umožňovaly více rozličných činností, na druhou stranu to bude vždy vykoupeno tím, že některé nemusí být reálně vůbec k ničemu a vývojářský tým s tím zabije spoustu člověkohodin. Málokdo si uvědomuje, že jde také o rovnováhu mezi tím, co by bylo zajímavé pro hráče a co je alespoň trochu ekonomické vůbec vyvíjet. Kenshi je hezký příklad toho, jak může nadšenec, který hru vyvíjí velmi dlouho (tuším deset let) ve svém volném čase vyrobit něco, co je velmi zajímavé, problém ale spočívá v tom, že by se takovým způsobem práce jednoduše neuživil.

Co se týče věcí typu AI Dungeon, jsem stále velmi skeptický. Jakmile začne člověk s trochu nestandardními přístupy (nechal jsem svého wizarda přečíst v nalezených novinách druhý článek zespoda na šesté straně a hra následnou otázku moc nepobrala), tak je učící mechanizmus v loji, protože to pořád není UI. A UI je proti tomuhle nikoli kvantitativní skok (větší databáze nestačí), ale skok kvalitativní (musí umět smysluplně reagovat na podnět, na který jí nikdo dopředu neřekne, jak má reagovat). Je to dobré, zajímavé ... ale to, co by bylo reálně potřeba, je pořád dost něco jiného.

Teď mě k tomu napadla jedna věc. Malé dítě se také neučí jen tím, že do něj někdo (na počátku rodič, pak učitel, trenér nebo kdokoli jiný) hustí informace, malé dítě se učí i samo zkoumáním světa pomocí smyslů. A to je přesně to, co co tyhle věci neumí, neumí si sami osahat herní svět a odpovědět si na otázku, jestli ja kámen, na který se ptal poslední uživatel, tvrdý nebo měkký.
@Phoenix (19.08.2020 11:32): IMO, pod tým "dělat si co chci" len myslel, aby boli RPGčka viac sandboxové, niečo ako Kenshi :). Nemusíme to hneď ťahať do extrému. Inak tomu scenáru s dialógom na ulici už tiež nie sme až tak ďaleko, viď AI Dungeon. Už som ho tu shilloval v inom threade, ale nedá mi, tá hra stojí za pozornosť :) Hádam za 10-15 rokov sa niečo z toho dostane aj do RPG.
@Red (19.08.2020 10:06): "to ostatní je oproti zkušenostem z hraní RPG her mimo PC zcela mechanické, nezajímavé a zakrněné."

Čistě Tvůj názor. V prvé řadě vůbec nebereš v potaz, že bez použití UI coby Dungeon Mastera ani není možné, aby se zkušenost z pen & paper RPG blížila CRPG, protože jsi omezen na dopředu připravené scénáře.

"si nemůžeš dělat co chceš"

V žádném RPG, a to ani pen & paper RPG, si nemůžeš dělat co chceš, můžeš dělat pouze to, co neodporuje pravidlům. A bez pravidel by daná hra pochopitelně ztratila jakýkoli smysl. Jak píše Ringo, hledáš něco na způsob simulátoru života, ale ani v reálném životě si nemůžeš dělat co chceš, protože existují omezení v podobě fyzikálních zákonů.

Ano, já mám také rád košaté hry, ve kterých testuji, co všechno mi pravidla dovolí a jak bude na mé akce hra reagovat. Ale znovu, bez použití UI je to co chceš holá nemožnost. Představ si už jen jednoduchou situaci, kdy reálně můžeš na ulici zastavit libovolného člověka, zeptat se jej na libovolnou otázku (nadto v různých jazycích) a on na základě svých znalostí a schopností nějak zpravidla celkem smysluplně reaguje. Jak chceš tohle naprogramovat nez UI?

Napadá mě ještě jedna věc, herní pravidla jsou v podstatě analogie fyzikálních zákonů. Jak bys chtěl v rámci "dělat si co chci" řešit třeba situaci, kdy má v nějakém herním světě dojít k interakci dvou hráčských avatarů, přičemž jeden chce tím druhým projít jako by byl vzduch a druhý současně chce, aby jím žádný avatar nemohl procházet? Požadavek na "'můžu si dělat co chci" tak vede k neřešitelným paradoxům a proto potřebuješ nezávislá pravidla.
@Red (19.08.2020 10:06): Já si zdaleka nemyslím, že RPG žánr má nabízet něco jako - můžu si dělat co chci. A že měly dokonalé jen souboje není pravda. Prostě opět cítím, že hledáš jiný žánr a nevím, proč mu chceš podřizovat právě RPG. Pokud chceš simulátor života, tak zo není RPG. RPG zůstanou naštěstí vždy jen hrou.
@Ringo (19.08.2020 09:52): Tak může dojit k pietnímu označení cRPG jako jsou dungeony a tohle bude třeba nazýváno true RPG. Jde o to, že dosavadní hry měly opravdu propracovaný mechanismus jen boje a to ostatní je oproti zkušenostem z hraní RPG her mimo PC zcela mechanické, nezajímavé a zakrněné. Vlastně je člověk rád za tituly, kde vůbec nějaké nebojové mechanismy a svoboda volby jsou. Ale třeba ani v Albionu a BG, skvělých hrách, si nemůžeš dělat co chceš, prakticky ani nemůžeš být uspokojivě zlej.