Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Dohráno. Oproti 2013 bohužel menší spád, horší story, více hluchých míst. Naopak brutálně víc lootu a collectibles, natahovaná herní doba. U 2013 jsem se vždycky těšil, až to zase zapnu. Tady ani omylem a docela jsem se do toho tlačil. Bylo by to 70 %, 5 % přidávám za povedenou technickou stránku. Grafika je spíše evolucí, ale už to není barevně tak vyblité a to nejdůležitější - vlasy vypadají podstatně přirozeněji a přitom framerate nepadá k 20.
Heh, tak jsem si uvědomil, že tohle je jedna z těch pár her, co podporují funkci Radeon Boost, tj. něco jako DRS závislé na rychlosti pohybu inputu, tedy myši nebo gamepadu. A i při nastavení nejlepší kvality to není použitelné. 83,3 % z 1440p vypadá hrozně (podle mě to vůbec nijak nefiltruhe, prostě to udělá kostky jako blázen), přechody mezi plným DRS rozlišením způsobují frametimes problémy a hlavně to vypadá, jako by hra běžela proměnlině rychle. Takže ne, není to použitelné.
A to máš co za HW? Holt těch 400 pixelů na výšku, co mám navíc, můžou způsobit, že už se to si paměti prostě nevejde. Ale ruku na srdce, asi i při side by side srovnání bych měl problém ten drop v nastavení poznat. Hlavní je přepnout vlasy z on, což je default pro very high, na very high. Rozdíl na pohled velký, ve výkonu žádný.

Babu mám za sebou, teď mi zavalili Kubajse v dole.

Edit: Jo tak vidím hw v profilu. Tak to je trochu jinej level.
@Sasakr (27.11.2021 10:36): Rise je tím celkem známý, že není tak úplně hw friendly. Už si přesně nepamatuju, na čem jsem to v době vydání hrál. Karty jsem jeden čas měnil jak ponožky, ale hrál jsem si s tím taky mrtě. Někdy v únoru jsem to hrál už na současný mašině v 2560x1080 a konečně na plno, bez omezení. A musím říct, že jsem si to strašně moc užil. Všechny hrobky, dlc Baba Yaga.... Vyloženě jsem se plavil.
Tak kvůli FPS jsem dropnul stíny z Very High (který jsou stejně celkem zubatý) na High a stejně tak reflexe z Very High na High. S overclockem to pak jede na těch 45 minimálně a většinu času 55+. A dropnul jsem i textury na High, protože prostě když se zaplní 8GB VRAM a 16GB RAM, tak tam jsou záseky. Mít víc RAM, asi by to nebylo potřeba. Tohle je fakt poprvé, co mi 8+16 nestačí. U 5 let starý hry. Bizár.
@Cobot (24.11.2021 08:42): Tak variabilní framerate nebo variabilní úroveň detailů :-D Variabilní framerate mi s VRR zas tak nevadí, ale pod 45 už je to takové nic moc. A variabilní úroveň detailů... jsem si jistej, že bych si nevšiml :-D

No ještě se v tom pohrabu. A nebo to nebudu řešit, protože dipy k 35 jsou asi furt nic, když to miliony lidí hráli na konzolích v sub FullHD s lockem na 30...
@Cobot (24.11.2021 08:42): S tím, že je to nejhezčí TR souhlasím. Shadow je sice více hw friendly, ale Rise mi taky přijde vypiplanější. Ale je fakt, že zase Shadow má úžasný podvodní scenérie.
@Sasakr (23.11.2021 23:54): to je snad poprvy co čtu, že někomu vyhovuje variabilní framerate. Resp. Upravováni kvality scény podle fps. Já vždycky hledám optimální nastavení pro celou dobu hraní. Ale je fakt, že zrovna u tyhle hry to bylo najednou víc náročný než na začátku a musel jsem snižovat. Graficky se mi ale tenhle Tomb Raider líbil nejvíc.
@Sasakr (23.11.2021 23:54): Tak stačí se zaměřit na ty efekty, kde je největší rozdíl v nastavení. Ty zkusit o jeden stupeň snížit a sledovat, jak se to projeví při hraní. Rise je ještě v pohodě. Třeba takový Ghost Recon Wildlands jsem ladil několik hodin.
@Korbitch (23.11.2021 10:25): Na to jsem koukal, ale upřímně srovnání minimálních a maximálních detailů moc neřekne. Chtělo by to "recommended settings", jaký dělává Digital Foundry. A nebo prostě nebejt vůl a z Ultra High to přepnout na High :-D
Je vlatně docela škoda, že vzhledem k tomu, že detaily jdou přepínat za pochodu, tak nejde nastavit nějaké variabilní nastavení, aby se to nastavovalo samo podle frameratu.
Jsem to trochu přechválil. Na Sibiři se poměry dost mění a hra si v klidu sežere všem 8GB VRAM a 16GB RAM. A bohužel jsou záseky a framerate taky padá k 35.

A páčky jsou nějak divně akcelerovaný, přestřelky nejsou nic moc.
Tak pár poznatků po první hodince, dvou.
- Hra má bug. Po restartu se vždy zapne v 60 Hz režimu, i když ukazuje 120 Hz. Je potřeba to přepnout na 60 a pak zpět na 120, aby to skutečně jelo na 120 Hz.
- Vizuál oproti minulému dílu jen lehký upgrade, nicméně barvy jsou méně vyblité. Perfektní je také výkonnová stabilita, framepacing je dokonalý, žádné výkyvy ve frametimes, takže i když mi to kolísá od 40 po 70, s VRR je to naprosto na pohodu.
- Opět jsem zkoušel zprovoznit HDR přes SpecialK a opět se mi to nepovedlo. Ale možná je to tím, že hraju EGS verzi a jak známe EGS, verze tam bývají různě dodrbané.
- Gameplaywise je to to samý, co předchozí díl. Takže super oddychovka. Jen mám pocit, že docela často nemám kontrolu nad kamerou. Z předchozího dílu si to nepamatuju. Looting a crafting voser, jako vždy.
Ok, když to vidím, tak je ve dvojce detailnější. Ale celkově mi vizuál nebo grafika nepřišla až o tolik lepší. Spíš taková povinná evoluce.

Btw. taky se mi nejvíc líbí v jedničce. Ještě horší je, že i ve trojce vypadá jinak.
Já hrál obojí vymaxované na PC a nějak zásadní rozdíl v grafice jsem taky neviděl. Určitě ne nějaký generační skok.
@onovy (29.05.2021 19:33): Nevím o tom, že by první díl dostal nějaký upgrade na novější verze HW. Možná v té trilogii, co nedávno vyšla, je upscalované rozlišení? Ale ani to si nemyslím, na XSX může být maximálně odemčený framerate.
@onovy (komentář): Dvojka je graficky srovnatelná s jedničkou 

To je teda docela silný tvrzený se kterým se absolutně neztotožňuju, zvlášť když od druhýho dílu byl na Laru použitej mo-cap pokud si dobře pamatuju a dost výrazně se změnil její obličej, o animacích ani nemluvě. Generační skok konzolí je tam teda taky podle mě hodně vidět. Hlavně barevná paleta toho prvního dílu, kterej spadal do vlny těch her, co byly všechny stejně hnědo-zelený. Nevím co to bylo za trend, ale chvilku to bylo všude.
Spíš by stačilo donutit se ty nesmysly (collectibly) ignorovat. Jinak je to parádní hra. Trojka je v těch nesmyslech ještě horší. Jednička je nejvíc přímočará a ma podle mě nejlepší gunplay. Dvojka je grafický nejhezčí.
Sice hezčí, jak předchozí díl, ale do háje, proč to tak natahují nesmyslama.. Ta hra je prokleštěná hovadinama... Kterou hru ničí.
Koupil jsem nějakou aniversary edici či co, jde jsou ty zombie a Croft Manor. Přes něj se dostanu k těm dvěma DLC. Steam mi tvrdí, že obsah Baba Yaga už vlastním. Ale v menu to nikde nevidím.
@Bursoft (10.05.2020 13:51): Tak to jsem zvědavej, zrovna to rozjíždim. V jedničce mě to přšlo s lootováním na hraně tady už toho bylo moc. Já na to prostě oběcně nejsem. V Rise to ale bylo podle mě víc nutné, aby člověk odemkl schopnosti. V jedničce to sice bylo podobné, ale příšlo mi to míň nucené. V jedničce mě taky víc bavil boj. Je to zvláštní, protože v Rise je vlastně stejnej, ale něco jinak je. Nevim, nějaká maličkost to trochu změnila.
Včera dohráno, hra super. Až na extrémní objem colletibles, které fakt to tempo hry brzdí hra takřka nemá chybu. Je to vypilovanej předchodí díl. Když k tomu započtu hromady znovuhratelného obsahu z DLC, tak je to zábava na měsíc. Na to já ale nemám čas a tak jsem z DLC dohrál jen Babu Yagu, Cold Darkness Awakened a Craft Mannor. Ostatní obsah jsem jen prubnul. Nápady pro DLC ale dobrý.

Hurá na další díl!
Stejně jako u každé hry v GOTY edici, ta i tady rozesraný sytém sbírání a vylepšování věcí. Co je tohle za demecni? Jak těžký je udělat jedno přepínátko "ne nechci bonusový obsah". Od začátku mám obyčejný luk. Pak jsem našel revolver a AK47. Ale ne díky DLC už na začátku hry můžeu mít kladkový a další luky, pušku, SMG a nevim co ještě. To jim nedochází, že tím člověk přichází o jeden aspekt hry a to motivaci a radost z novejch zbraní? Obleky jdou naštěstí komplet ignorovat.

Zkusmo jsem vypnul všechny DLC. To samozřejmě pomohlo, ale i tak mi zůstala pistole a puška, kterou jsem určitě nenašel. Jenže vypnutím DLC zas člověk přichází o bonusový obsah, ktrerý chce. Baba Yaga DLC třeba a i pár dalším má nějaké nové lokace a úkoly. Úplně to vyladit nejde ani, když to člověk prochází jedno DLC po druhém a postupně je vypíná podle návodu. Ke 100% spokojenosti to nevede.

Hra je super, ale ten o něco větší open world a přehršel collectibles o něco víc zpomaluje tempo hry. Pokud chce člověk levelovat schopnosti, tak se ale collectibles vyhnout moc nedá.

Co mi taky vadí jsou ty zprávy a deníky co člověk nachází. Zdá se mi, že nejdou moc za sebou, ale to bude asi mnou, že nějaké míjím. Pak ale číst si je zpětně z menu je dost nepřehledné. V jeničce jsem se mám pocit neztrácel.

A už jsem se přesvědčil, že se zapnutým survival instincs glows to nejde hrát. Všechno svítí a všechno tak hned vidíte. Extrémě to kazí hru. Bez něj ale naprosto v pohodě. Jen je blbý, že si můžete koupit schopnosti, které fungují jen když máte survival instincs glows zapnutý. Stopování zvířat a právě zvýraznění colletibles. Dost demence. Nechápu proč se nemůžou zapnout právě jen tyhle dvě a ostatní věci zůstat vypnuté.
Vypinali jste survival instincs beacons a glows? Připadá, mi, že to strašně prestreleně kazí hádanky kudy jít. Jako až moc. Člověk nemusí premeslet ani déšť vteřin a hned mu hra ukazuje kam jít. Tak jsem to vypnull, ale zas bez nich je navigace ve hře nepohodlná. Hlavně když si označím v mapě nějaký předmět ke kterému chci jít a ten nesvítí, tak musím koukat do mapy. Taky jsme čuměl kolik větví a celkově predmetů je aktivních. To bych bez rozsvícení ani neviděl. Ale asi to vypnu natrvalo. Jako nápověda je strašně prestreleně. Přitom v minulém díle to bylo akorád.

Ještě mě napadá jestli to není na začátku schválně víc jako součást tutoriálu. Jsem na Sibiři v té lokaci u prvního tábora. Jestli se ti třeba samo neomezí.

EDIT: tak možná dobrý, asi stačilo vypnout ten druhej survival instincs glows. V tý Sýrii na začátku ta asi bylo jen přehnaná kombinace rad co Lara sama říkala, že má udělat a ty záře co mi ukazovala kudy jít. No uvidím dál.
@mattesak (08.03.2019 16:44): úplne súhlasím, akože skvelý dabing naozaj ale niekedy mi to prišlo, že to tam bolo úplne zbytočne... vieš ako keď v animáku nastane to trápne ticho a počuješ zakrákať havrany... tak tu to boli jej povzdychy :D
Pokud by měl někdo problém stejně jako já (a x dalších lidí) s coop Endurance módem, tak stačí zvolit na Steamu beta verzi číslo 811.3 a pak už by neměl být problém s připojením :-)
@Walome (13.02.2019 08:34): Ups, měl bych dospět :D Tu obálku si pamatuju. A pak ještě obrázek (nebo to byla taky obálka?), kde je Lara taky nahá a prsa jí zakrývá Duke Nukem. Mohli jsme se tenkrát s bratrancem užárlit :/
@mattesak (13.02.2019 06:41): i feel u bra, já tohle měl někdy kolem třináctého roku života, a to Lara byla prakticky kostičkovaná. Ale na obálce pc gameru byla nahá v ručníku, tehdy to stačilo ke štěstí.
Nepřipadala vám tahle Lara hrozně zubatá? Jakože viditelné ostré hrany?

Jak se ukázalo, tak kombinaci 2560*1440 a SSAA 4x moje GTX 1070 už úplně nedává. Dokonce i na lowest detaily se to horko těžko dostávalo přes 40 fps. Jinak normálně při hře si to bralo i 7,5 GB VRAM :)
[neexistující komentář]: Rozebral jsi to věru dobře. Ale před SOTR tě musím varovat. Tam ti bude vadit už i Lara :-D
Celkem jsem se do toho zažral. Štvou mě na tom ty samé věci, co na předchozím díle, ale celkem vzato se dost dobře bavím.
Dnes poprvé rozehráno a fascinují mě na tom dvě věci. Jak hra vypadá dobře, zatraceně dobře. A jak si někdo dal tu práci s nabušenými cutscénami v enginu hry, aby je totálně zabil nelogičnostmi, které se vrší jedna na druhou. Zatím jsem připraven tomu dát šanci.
@Walome (05.09.2018 11:24): No myslim, ze je uplne mimo misu resit jaka je Lara archeolozka :) jelikoz ta hra pochopitelne se skutecnou archeologii nema nic spolecneho (a nikdy nemela, lokace ze hry navic nikde na svete neexistuji), stejne jako nema nic spolecneho s realnym horolezectvim ci prekonavanim prekazek jake vidime ve hre (ackoli jsem krystalicky cisty nehorolezec, mam nejake zname, kteri shodou okolnosi jezdi slizat rusky hory, a troufam si rict, ze Larin styl tam nepraktikuji)... Stejne jako vsechny ostatni (akcni) hry je tedy TR potreba brat s nadhledem.

Ze se ti nelibi v Rusku (ve tvem pripade to tak tipuju prstem po mape) a openworld je legitimni argument, ale vse bylo zjevne z mnoha gameplayu a letspayu pred vydanim, z tohoto uhlu pohledu se divim, ze sis hru vubec koupil (pokud sis ji tedy koupil). Ale stava se mi to bezne taky.

Pribehy jsou slaby ve hrach obecne, nejen v TR, jsou slabsim clankem i velmi kvalitnich her (Dishonored 2). Problemem mozna bude, ze TR za to dostal nejakou nesmyslnou cenu za to, coz odpurci hry vetsinou nerozchodej.

AI v tomto dile (a pravdepodobne i dile budoucim) stoji za hovno, pracuje se ciste s kvantitou slepych a hluchych nepratel (jak nazorne ukazal treba prostoreky Mack na kanale Worthabuy). Asi uz jsem si zvykl na to ze to neudelaji lepsi, holt TR neni realita, nybrz alternativni svet, ve kterem je zrejme v mode hloupe umirat :)
@Walome (komentář): Dobrý komentář. Obdivuju, žes to dokázal dohrát, já to nezvládal po pěti hodinách. Nechápu to vysoké hodnocení tady.

Obvykle nemám rád kecy jako "Dnešní hry stojí za prd", ale u Rise to sedí. Ta hra je prostě naprosto vyhrocenou ukázkou primitivnosti ačkových casual her dnešní doby. Mix všeho špatného.
@Walome (komentář): kámo, tak to je po ránu rant jak čůrák :)

Než lidé vykulí za Tomb Raidery další a další krejcary, měli by se pravděpodobně smířit s několika podstatnými fakty.

1. Místa, která jsou v TR k navštívení, nikde na světě v této podobě nenajdete.

2. Ženy jako je Lara Croft neexistují.

3. Lara Croft není skutečná archeoložka.

4. Hra nemá nic společného s archeologií.

5. A pochopitelně ani s horolezectvím či slézáním skal.

Jasná implikace tedy je, že Tomb Raider není hrou, která by odrážela cokoli reálného z tohoto světa.

Ověřeno a podloženo zkušenostmi z 30+ zemí světa :)
Tak konečně jsem tuto hru dohrál a jsem spokojen, stejně jako u předchůdce. A těším se na další díl, co vyjde zanedlouho :)
@Milfhunter (31.07.2018 19:40): To je právě to, že za centrální "hub" bys mohl označit cokoli. Firelink Shrine stejně dobře jako třeba Anor Londo. Protože narozdíl od ostatních dílů série není ve hře jedna lokace, ze které by se rozbíhala neprotínající se "ramena".

Srovnej mapu jedničky (ok, je to umělecké ztvárnění, ale ilustruje tu kompaktnost výborně), dvojky, trojky. A v Demon's Souls máš světy a mapy dokonce očíslované.

V Dark Souls jedničce si každou chvíli člověk otevře průchod v rámci jednoho komplexního světa, v ostatních dílech se z jednoho "ramena" do jiného nedostaneš, průchody se otevírají pouze uvnitř daných "ramen".
@Phoenix (31.07.2018 19:28): Jo, řeč byla hlavně o DS1. Já bych se ji za metroidvanii zdráhal označit už jen kvůli tomu, že až na Lordvessel tam nejsou žádné "upgrady", co zpřístupňují další oblasti ve světě, ale tam už zas záleží na každého měřítku.
@Ronik (31.07.2018 13:09): Vidím to tak, že pouze Dark Souls jednička. Ostatní díly (Demon's Souls a dvojka/trojka Dark Souls) nemají kompaktní svět, ale centrální hub a z něj paprskovitě se rozbíhající "ramena" s jednotlivými mapami.

@Charllize (31.07.2018 12:50): Já toho mám z metroidvanií nahráno celkem dost a kdybys chtěl být fakt striktně přísný (tzn. ty hry si musí brát něco z "metroid" i "vania", musí to být 2D plošinovky, musí to být jeden velký svět, který je propojený a ne rozdělený na menší nezávislé oblasti, musí tam existovat backtracking, měla by tam být nějaká nelinearita), tak ti v tom žánru opravdu zbudou jen 2D Castlevanie od SotN a pár indie věcí jako Valdis Story nebo Dust, což je dost smutný žánr :) Aby se tam vešel Metroid, tak ta definice prostě musí být pružnější a pak vznikají podobné debaty.
@Ronik (31.07.2018 12:42): pri trose snahy tam naroubujes i Doom nebo i dalsi hry. ja nesem fanousek tohohle zanru a hral jsem jen 3D verze obou titulu, ale za mne osobne bych zrovna u tohohle byl striktne presny, prijde mi to jako sr*ni na hlavu legendarnim hram ktere neco ovlivnily. Nechapu proc, TR je legenda sama o sobe a tohle vubec nepotrebuje. Ale samo, ty posledni dily mozna ano, punc serioznosti jim asi dost chybi:)
@Charllize (31.07.2018 12:17): U prvního rebootovaného TR je ta propojenost světa a nutnost backtrackingu o něco větší, než v Rise, ale klasickou metroidvanií bych to asi taky nenazýval. Inspirace tam určitě nějaká je, ale Super Metroid to zrovna není :)
@Ronik (31.07.2018 12:13): ja kdyz si vybavim ty hry dle kterych ten nazev vznikl a podivam se na posledniho TR tak jen nechapeve kroutim hlavou jak to vubec nekoho napadlo. Jasne nejaky vztycne prvky se tam najdou, ale ...skoda mluvit. Citim za tim zase potrebu fanousku hry udelat posledni TR vice serioznimi, podobne jako kdyz se UBI snazi hracum vnutit ze AC je vlastne typicke rpg.
Tomb Raider je Metroidvania?..eh..to jsou veci. Uz se to zacina rozmelnovat jako pojem rpg. Lidi jsou nepoucitelny.
@PRIVATE MARTIN (30.07.2018 17:50): no z videí bych tipoval, že trojka bude ještě větší open world, nebo teda "metroidvania", ale aspoň to prostředí je hezčí. Sice okoukaný, ale hezčí, navíc se Lara vrací ke kořenům.

Bohužel gameplayově to vypadá naprosto totožně, nějak nechápu co jim na vývoji trvá tak dlouho.
@Walome (komentář): Tiež mi to po tej zábavnej a akčnej jednotke prišlo slabšie. A súhlasím aj s tým prostredím. Ten tropický ostrov v jednotke mi prišiel ďaleko zaujímavejší. Snáď sa trojka vráti k poňatiu jednotky a nie tohto.
@Marcusss (30.07.2018 09:10): co Ti na to mám odpovědět jiného, než co jsem napsal v komentáři :) podle mě trocha svobody TR nepomáhá vůbec, resp. ne takto hloupě, kdy máš na každém kroku deset různých zvířat a tři velevzácné hrobky a milion vhodných úchytů.

A jinak já jsem ten poslední, co by chtěl chválit Uncharted, ale tady nešlo jinak :(
@Walome (komentář): Wtf? Vždyť už předchozí hra nebyla lineární. A navíc to není open world, je to úplně normální metroidvania = propojené lokace mezi kterými si hráč otevírá cestu získáváním nových schopností/prostředků.

Zrovna gameplay, gunplay a level design je to co novému TR fakt jde.
Jen ten příběh je nahovno.

Právě linearita by té hře fakt neslušela. Stejně jako nesluší Uncharted. Naughty Dog teď dělá fajn příběhy a dobře napsané příběhy, ale jejich lineární gameplay je na jedno brdo a gunplay je vyloženě nudný, tak moc že i ten špatný stealth co tam mají je lepší alternativa než se srát s přestřelkama. Lost Legacy se alespoň pokusilo na chvíli trochu otevřít.
TR ta trocha svobody a exploringu pomáhá.