Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Jakub Hašek • 37 let • Pardubice (ČR - kraj Pardubický)

Komentáře

Hitman: Absolution

  • PC 90
Ultimátní herní, ale i filmový zážitek. A to nejen díky parádním cutscénám, ale hlavně díky příběhu. Plešatý zabiják s číselným označením "47" se vrátil po šesti letech v plné formě.
V dnešní době přeskriptovaných her jde o opravdové pohlazení po kreativní hráčově duši a po nezbytném počátečním tutorialu už jen zazní: "od teď je vše na tobě, řeš mise dle libosti". To je ten okamžik, kdy nastupuje hráčův "hitmanovský" instinkt a většina fanoušků Hitmana se bude cítit, jakoby Blood Money dohrála předevčírem.

Příběh nebudu kvůli spoilerům moc rozebírat. Snad jen zmíním, že se vše bude točit kolem mladé chráněnkyně Victorie, kterou z nějakých důvodů drží Hitmanova handlerka Diana mimo dosah Agentury. A přesně takový začátek, plný otázek, starých i nových postav, jsem si přál.

Hitman: Absolution je graficky na kvalitativní úrovni her roku 2012. Atraktivních scenérií, nebo chcete-li lokací, je ve hře velké množství a užijete si jak venkov, tak velkoměsto. Ale zase se moc nekochejte západem slunce nebo nasvícenými interiéry, aby vás nemile nepřekvapil kolemdoucí strážce nebo údržbář. Umělá inteligence je na standardní úrovni. Tedy když vás nepřátelé spatří, jdou po vás a neváhají povolat i posily. Naopak když se chováte nenápadně, nevšimnou si nepřátelé ani těch přeplněných beden a skříní omráčenými/zabitými kumpány.

Hitman je především o stealth akci. Ale někdy jsem si vzpomněl na Maxe Paynea a řešil misi jeho metodikou. Například misi, kdy přijelo komando jeptišek k mému hotelu a já měl poté za úkol všechny dámy zlikvidovat. Celou hru jsem odehrál na normální obtížnost, většinu misí jsem končil s hodnocením Veterán, ale i párkrát jako Shadow.

Čím víc se blížil samotný závěr, tím víc jsem chtěl hrát. Finále je parádní, dojde i na příběhové překvapení i závěrečné pomrknutí, které v podstatě slíbí další díl. A teď už jen doufat, že to nebude až za šest let. Každopádně tenhle díl Hitmana považuju za jednu z nejlepších her tohoto roku.

Pro: příběh, tvůrčí řešení misí, atraktivní lokace, grafika, soundtrack, dialogy

Proti: čekání na další díl

+20

Medal of Honor: Warfighter

  • PC 80
Když jsem četl recenzi s hodnocením 5/10, nevěřil jsem, že by pod značkou "Medal of Honor" mohl vzniknout takový herní paskvil. A nevěřil jsem správně.

První věc, která srážela hodnocení recenze (a později i hodnocení samotných hráčů) Warfightera byla zabugovanost. Osobně jsem neměl s hrou výraznější technický problém. Nepočítám to, když se mi dvakrát hra minimalizovala do Windows, přičemž nápravu zajistil obyčejný dvojhmat Alt+Tab a asi u dvou misí občasné problémy se zvukem - tzv. echo sound. Naštěstí závažné bugy a padání hry, které byly sáhodlouze popisovány na herních fórech mě naštěstí minuly. Žádný technický ani herní zásek nenastal.

Taky nevím, co je špatného na obyčejném příběhu podle zažitého formátu: hrdina je povolán do služby poté, co se objeví hrozba teroristického útoku a vydá se po stopách organizace, která má v držení nebezpečný materiál. Příběhově tedy sice nic nového pod sluncem, ale zároveň si kladu otázku: je potřeba pro potřeby takovéto akční hry vymýšlet komplikovanější příběh? Není.

Pokud jde o samotnou hratelnost, je to v podstatě princip Battlefieldu či CoD a když něco funguje u nejlepších akčních her, proč zase vymýšlet něco nového. Nechybí tedy vyrážení dveří (tentokrát i s volbou, jestli to chceme provést postaru prostým vykopnutím, páčidlem a nebo třeba brokovnicí), zpomalovačky, filmové sekvence a režisérské triky typu "one hour ago". Tedy opět nic, co by mělo fanoušky tohoto herního žánru zklamat.

Ano, parťáci vám občas znepříjemní situaci nevhodným chováním (například když jsem se v přestřelce schoval za předmět/dveře a parťák se zrovna rozhodl, že by se mu pro krytí líbilo přesně to samé místo a vytlačil mě tak z úkrytu do smršti nepřátelských kulek), ale pokud si jdete svou cestou a parťáky berete jako občasnou pomoc například v situaci, kdy vám dojdou náboje a na vás se řítí fanatický terorista, není moc co řešit a nad čím se zbytečně vztekat.

Řekněme, že herní doba patří k žánrovému průměru a mě osobně připadla nastavená tak akorát. Tedy že se vystřídaly za sebou všechny myslitelné zajímavé lokace (ano, nechybí ani klasická mise na lodi) a šlo se do finále. Nutno říct, že některé lokace díky enginu Frostbite 2 vypadají opravdu úžasně, a to i se sníženými detaily.

Přiznávám, že narozdíl od spousty hráčů mě Warfighter nepotrápil závažnými bugy a už vůbec žádnými fatálními pády a možná to nejvíc přispělo ke spokojenosti s konečným výsledkem tohoto produktu.

Pro: grafika, hratelnost, přiměřená herní doba, zábavnost a atraktivnost většiny misí

Proti: echo sound, AI parťáků, nepovedený vzhled manželky a dítěte hrdiny, bugy

+8

The Expendables 2: Videogame

  • PC 45
Zoufale stereotypní záležitost, která bohužel nese jméno fenomenálního filmového blockbusteru a tak se pár fanoušků Slye a jeho party nechá snadno nachytat. Taktizovat se zde moc nedá, v podstatě jen držíte levé tlačítko myši a prodíráte se houfy nepřátel, kteří vám nabíhají přímo před plně nabité kvéry. Po čtyřech misích jsem tento nezáživný boj vzdal a radši věnuju čas něčemu zábavnějšímu.

Bohužel i Expendables potvrdili pravidlo, že herní adaptace filmů jsou jen levným merchandisingovým produktem, který nabízí zábavu jen na pár desítek minut, čímž zdaleka nemyslím herní dobu. Samozřejmě nemůžu po tvůrcích chtít, aby využívali pro herní adaptace enginy Call of Duty nebo Mass Effectu. Naštěstí mi ke štěstí stačí kvalitní film a nepotřebuju se vztekat nad jednoduchostí a nezábavností filmových videoher.

Pro: vrtulníková mise, bezproblémová odinstalace :)

Proti: stereotypnost, lineárnost, absence taktiky a Chucka Norrise :)

+18

DiRT: Showdown

  • PC 85
Codemasters mají na závodní hry zkrátka monopol. Z DIRT 3 zůstala grafika, parádní jízdní model i pár tratí a hlavním motivem je tentokrát demolition derby. Přiznám se, že jsem od Showdownu nic moc nečekal.

Největší obavy jsem z toho, že mi bude chybět tradiční rally, ale tak trochu "crazy" demoliční závody v kombinaci s techničtěji pojatým módem dělání triků po vzoru Kena Blocka tvoří opravdu zábavný motoristický herní koktejl. A pokud už máte průpravu z DIRT 3 (samotné triky vás tam učí právě Velký Ken), bude pro vás Showdown čistě zabávná záležitost, u které se nebudete vztekat, proč vám sakra nejde udělat ten "donut" kolem lampy nebo drift pod trojicí silničních návěsů. Naopak - vaše benzinem nasáklé srdce zaplesá při každém precizně provedeném triku.

Na to, že je tato hra spíše vedlejším produktem série DIRT, jde opravdu o zábavný kousek. Nevím, jak dobře je DIRT (potažmo Showdown) hratelný na šipkách, ale ze svých zkušeností musím jednoznačně doporučit volant. A to jsem ještě neměl čest hrát závodní simulátor například na Logitechu G27...

Pro: grafika, zvuk, jízdní model, mód demoličního derby, soutěživí oponenti, vozový park

Proti: málo nových tratí

+21

Mass Effect 3: Extended Cut

  • PC 90
Na konci Mass Effectu 3 je vidět, že spousta herních fanoušků ještě asi není připravena na "špatné" konce. Respektive na konce, z nichž ani jeden nekončí happyendem a ve své podstatě Shepard pouze volí cestu relativně nejmenšího zla. A já jsem rád, že se BioWare rozhodlo ukončit trilogii právě takto, protože podobné pocity jsem zažil u některých filmů, ale u her ještě nikdy.

Ač jsem většinu podstatných vítek fanoušků dokázal logicky vyvrátit, jsem rád, že tvůrci vydali právě Extended Cut, který doplnil přesně to, co jsem očekával a v co jsem doufal. Objasnil důvod odletu Normandie, nabízí možnost zjištění dalších informací o Crucible a reaperech, ukáže obrázky z "poválečné" spolupráce bývalých nepřátel (zde se právě projevují rozhodnutí z průběhu celé trilogie!) a ze všeho nejvíc potěšila scéna, kdy se přeživší tým sejde u pamětní zdi.

Po tomto zdařilém přídavku už můžu jen konstatovat, že Shepard, v mém případě Shepardová a její tým mi budou chybět stejně jako celé masseffecťácké univerzum.
A pokud se stále najdou tací, kterým přijde konec ME 3 jako nelogický a nesmyslný, pak nabízím odkaz Filosofování o Mass Effect aneb motivy, které nejsou vidět , kde je přesně podle mého gusta vystižena filozofie celé ME trilogie a kde je naprosto logicky vysvětlena většina hlavních otázek/motivů ohledně konce ME 3.

Pro: srozumitelnější konec ME 3, lepší uzavření Shepardovy linky

Proti: nový alternativní konec, který si ale při dobré vůli snad nikdo nevybere

+12 +19 −7

UEFA Euro 2012

  • PC 50
Pro českého hráče FIFY vidím v EURU 2012 jediné pozitivum - je zde licencovaná česká reprezentace. Velké zklamání však přišlo ve chvíli, kdy jsem zjistil, že lincencované nejsou zdaleka všechny týmy a například soupiska Slovenska mě hodně pobavila.

Bohužel UEFA EURO 2012 je spíše produktem merchandisingu k samotnému šampionátu s originálním grafickým prostředím než plnohodnotnou hrou. Rozhodně lepší investicí je koupě lístku na nějaké utkání, případně jízdenka do centra dění šampionátu.

Pro: licencovaný český nároďák, grafika EURA

Proti: hodně nelicencovaných týmů, nulová přidaná hodnota oproti FIFĚ 12

+6

Need for Speed: The Run

  • PC 65
Po prvních ohlasech a recenzích jsem neměl velkou chuť The Run hrát. Ale abych neporušil sérii, nainstaloval jsem i nejnovější závodní počin od EA a vyrazil.

Už od začátku mi bylo jasné, že na nějaký pořádný jízdní model můžu zapomenout. V předchozích Shift 2 byl vcelku povedený, ale tady je to opět arkáda jako ve znovuzrozených Hot Pursuit, u kterých jsem strávil jen pár desítek minut a přestali mě bavit. A to nejen kvůli tomu úděsnému arkádovému jízdnímu modelu, ale i kvůli těžkému stereotypu.

U The Run je situace podobná. Avšak s tím rozdílem, že jsem bezproblémů vydržel až do konce. Hlavní důvody pro to jsou tři: snaha o příběhovou interakci skrz cutscény, častá změna lokací a příjemná (krátká) herní doba celé té divoké cesty napříč Spojenými státy.
Oceňuju také pár zajímavých nápadů jako jízdu při odstřelování lavin nebo v tunelu metra a občasné efektní zpomalovačky, ze kterých by měl radost i Michael Bay.

NFS The Run jsem úspěšně dohrál a navzdory špatným hodnocením jsem osobně vcelku spokojen. Pokud bych však chtěl zažít pravou radost z jízdy, sáhnu radši po kterémkoliv závodním simulátoru od Codemasters. Hoši z EA tak mají splněný další domací úkol, ale pro příště by to chtělo nějakou změnu. Jízdního modelu, konceptu hry, čehokoliv. A to hlavně proto, aby fanda série neměl pocit, že hraje pořád to samé.

Total Run Time: 2:10:41

Pro: žádné záseky, grafika, lokace, snaha o příběh, akční cutscény, krátká herní doba

Proti: jízdní model a chování auta, arkádovitost v každém směru

+14

Call of Duty: Modern Warfare 3

  • PC 95
Na závěrečný díl herní trilogie Call of Duty s podnázvem Modern Warfare jsme si museli počkat tradiční dva roky a nutno říci, že čekání se opět vyplatilo.

První díl nás poprvé přivedl do součanosti/blízké budoucnosti a do bobtnajícího globálního konfliktu, který přerostl ve 3. světovou válku. Druhý díl pokračoval v nastoleném trendu a příběh obohatil o novější grafiku a především ultimátní akcí. To lze říci i o tomto třetím díle, který se graficky od MW2 liší jen minimálně, což je příznivou zprávou pro spoustu hráčů se slabšími herními stroji.

V samotném singleplayeru na nějaké taktizování uprostřed bitevního pole není čas, takže jediné, o co se musíte pravidelně starat, je dostatečná kapacita aktuálního zásobníku. Nadávat na striktní skript celé hry nemá smysl ani u tohoto dílu. V podstatě jde o jeden dlouhý interaktivní film, přičemž se účastníte všech možných akčních sekvencí, které jsou ve většině případech dovedené až na maximální možnou hranici.

Už po pár misích zjistíte, proč jste povolovali "násilný obsah" na začátku hry. Přesněji po videu v Londýnské misi. České hráče potěší zařazení Prahy do lokací, kam se v rámci pátrání po Makarovovi podíváte.

Přesně po pěti hodinách a pěti minutách mám splněno. Makarov je mrtev, třetí světová válka je u konce a Price si vychutnává zasloužený doutník. Na jednu stranu je mi líto, že trilogie Modern Warfare končí, ale na druhou stranu jsem zvědav, s čím přijdou Infinity Ward příště. Je ale jasné, že překonávat Modern Warfare bude zatraceně těžké.

Pro: grafika, hudba, zvuky, extrémní akce, atraktivní lokace, příběh

Proti: skriptování nepřátelských vojáků, některé odfláklé textury

+15 +17 −2

RollerCoaster Tycoon

  • PC 90
Tehdejší herní vizionář a otec budovatelských strategií Chris Sawyer dostal originální nápad, spojil ho s principy a hratelností Transport Tycoonu a vznikl Roller Coaster Tycoon.

Jakožto správce a ředitel zábavního parku stavíte různé atrakce od klasických kolotočů a strašidelných domů, přes vodní dráhy a ruské kola až po obří horské dráhy, ze kterým se mnohým návštevníkům dělá poprávu špatně od žaludku, což se pak hned promítne na chodníku u východu. K bezproblémovému chodu parku jsou také zapotřebí zaměstnanci, kteří se starají o čistotu, o sekání trávy nebo o bezpečnost.

Při stavbě atrakcí (především horských drah) se nemusíte omezovat jen na ty předdefinované, ale můžete si postavit dráhu přímo na míru. Fantazii se zde meze nekladou. Navíc je k dispozici celá řada dekorativních doplňků, které pomáhají zlepšovat image parku, od laviček, přes živé ploty až po fontány.

Je jasné, že tohle všechno neděláte jako charitu pro lidi, ale jako těžký byznys s cílem udělat pořádný zisk. Tomu pak odpovídalo nastavení cenové politiky u vchodu do parku, toalet, stánků s občerstvením i samotných atrakcí. Výsledkem správné cenové politiky jsou pak fronty na atrakce a spokojenost návštěvníků.

I po letech vypadá RCT skvěle a svou hratelností a především zábavností se zařadil po bok Transport Tycoona nebo Sim City 2000.

Pro: vlastní zábavní park, grafika, hudba a zvuky, spousta herních možností

Proti: žrout času

+13

Transport Tycoon Deluxe

  • PC 95
Vylepšená verze Transport Tycoonu, která nabídla další herní možnosti a tím pádem i další hodiny, lépeřečeno dny zábavy.

Nový systém semaforů nabízel možnost stavět složitější železniční uzly a nové mapy nabídly zajímavá postředí pro dopravní podnikání. Jednalo se o subtropickou mapu připomínají Mexiko, pak zimní připomínající sever Evropy a pak fantasmagorickou zemi hraček. Každá mapa se navíc odlišovala typy průmyslových závodů a komodit, což představovalo zajímavé zpestření a zároveň učení se, co kam vozit, aby výroba nestála.

O hratelnosti a grafice platí to samé jako u předchozí verze Transport Tycoona. Na svou dobu parádní kreslená grafika v režimu 640x480 s relativně dobře propracovanými detaily a rozhodně bych neměl zapomenout ani na návykový soundtrack v podobě několika midi skladeb. Jedinou menší slabinou hry je inteligence protivníků, kteří zásadně staví dopravní cestu nesmyslně klikatě a i dřevo z lesů nebo uhlí jsou schopni vozit letadly.

Pro: grafika, hratelnost, dopravní tématika, zábavnost na dlouhé hodiny, nové herní možnosti

Proti: AI konkurentů, absence kvalitního pokračování

+11

SimCity 2000

  • PC 85
Sice jsem nehrál úplně první Sim City, ale troufám si říct, že to bylo právě Sim City 2000, které definovalo žánr budovatelských strategií, kde máte za úkol vystavět své vlastní město od kanalizace, přes obydlí a továrny, až po přísun tolik potřebné elektrické energie. A když už se vám začne dařit a všichni obyvatelé jsou více či méně spokojení, přijde pohroma typu povodně nebo návštěvy z vesmíru a je opět o zábavu postaráno.

Kreslená grafika v rozlišení 640x480 na svou dobu vypadala hodně dobře. S ovládáním hry a pochopením nebyl problém ani pro sedmileté dítě, takže nebyl problém si časem na hru vypěstovat lehčí závislost.
Nad Sim City 2000 jsem strávil dlouhé hodiny a to nepočítám jen svoje odehrané hodiny, ale i hodiny strávené u kamarádů, kteří také stavěli a budovali jako o život. Sim City jsme vlastně hráli do té doby, než přišel legendární Transport Tycoon.

Pro: jedna z prvních propracovanějších budovatelských strategií, grafika, herní možnosti, editor mapy

Proti: v pozdějších fázích hry lehce stereotypní

+14

Zapitalism

  • PC 80
Poměrně neznámá, ale o zajímavější hra, která těží především z originálního nápadu a povedené české lokalizace. V podstatě jde o ekonomický simulátor podnikání, jehož velkou předností je multiplayer, kdy můžete hrát až proti pěti dalším hráčům. Hra pracuje na principu generování náhodných situací, na které musíte buď vhodně reagovat nebo se na ně dopředu dobře připravit.

Každý z "podnikatelů" má určitou výhodu. Nejčastěji jsem hrál za Grunion, který neplatí daně. Respektive platí, ale celá částka mu je hned vrácena. Docela oblíbený byl i Hoffmani, který mohl cestovat zadarmo.

Celé tohle fiktivní ekonomické prostředí má však reálné základy, takže musíte platit daně, nakupovat zboží a prodávat ho za účelem zisku, pokud se vám nedaří tak můžete zajít k lichváři, musíte si hýčkat zaměstance, můžete investovat do obligací, můžete se pojistit proti různým pohromám, můžete obchodovat s akciemi a tak dále.

Dá se samozřejmě hrát jen proti počítačem řízeným konkurentům, ale proti reálným kamarádům je to daleko zábavnější. Ostatně jako každá multiplayerová hra.

Pro: originalita, česká lokalizace, multiplayer, ozvučení, grafika

Proti: žrout času

+3

Undress Me

  • PC 60
Lehce erotická freewarovka, kterou jsme (jak je i v diskuzi správně zmíněno) zabíjeli čas na hodinách informatiky. Výhodou bylo, že běžela nejen ve flashové verzi v prohlížeči, ale dala se i stáhnout a hrát bez internetového připojení.

Pamatuju, že každý "svlékal" jen první dvě dívky, ta třetí moc populární nebyla. Škoda jen pěti "svlékacích" stupňů každé dívčiny a toho, že jakmile dosáhnete 10 000, tak už toho prostě víc neuvidíte. Dokonce jsem někde viděl podobnou variaci této hry, ale za boha si nemůžu vzpomenout kde a jak se jmenovala.

Pro: dobrý nápad, pěkné slečny

Proti: málo slečen, absence dalších datadisků :)

+16

Football Manager 2011

  • PC 90
Těžce návyková hra pro všechny fanoušky a fanynky fotbalu. Každý, kdo sleduje a zajímá se o fotbal, by si rád vyzkoušel, jak tvrdý denní chléb fotbalový trenér má. A v podobě dalšího Football Managera k tomu máme opět skvělou příležitost.

Pokud máte hru v české lokalizaci, není s orientací ve změti tabulek a čísel větší problém. Vše, na čem záleží, je instinkt a sportovní zapálení pro věc. Časem poznáte, která taktika je ta pravá, kteří hráči dělají v kádru problémy, kdo má problémy s pozdními příchody na trénink a podobně. Je to běh na dlouho trať, vyžadující koncepční práci a hlavně - dobré výsledky. Pokud nepřicházejí, budete bez milosti odejit. A potom budete vděčni za nabídku i z druhé české ligy.

Osobně preferuji začínat v průměrném klubu z průměrné ligy, aby bylo vidět, jaké schopnosti vlastně mám. O to víc potom potěší ligový titul,možnost hrát evropské poháry, nabídky ze zahraničí a podobně. Moje trenérská štace začala jednoho krásného dne v Mladé Boleslavi, odkud jsem se po čtyřech letech a třech titulech stěhoval do anglického Sunderlandu, kde jsem strávil dvě sezony s umístěním vždy v horní polovině tabulky a poté přišla životní nabídka z trápícího se Bayernu. Tam jsem vydržel až do konce své kariéry, přičemž za 8 let jsem získal 7 domácích titulů a 6 titulů v Lize Mistrů. Poté jsem se odebral do zaslouženého trenérského důchodu.

FM 2011 nabízí spoustu herních možností, přičemž si svůj odehraný čas nebudete počítat na hodiny, ale na dny. Samozřejmostí je zobrazení zápasu ve 3D grafice. Zkrátka výborná simulace fotbalového trenéra se vším všudy.

Pro: spousta herních možností a natavení, licence, česká lokalizace

Proti: žrout času

+14

Shift 2: Unleashed

  • PC 85
Jeden z nejlepších dílů Need for Speed za posledních několik let. A překvapivě jde víc o simulaci než o arkádu. Při hraní jsem si také párkrát vzpomněl na exceletní Race Driver GRID, u něhož jsem proháněl volant dlouhé hodiny.

Když už jsem u volantu, tak je nutno říci, že bez volantu je hra prakticky nehratelná. A to platí především pro driftování, které jsem musel dlouho trénovat i na volantu. Právě drift mi způsobil chvilkové frustrace a až postupem času jsem zjistil, jak si správně nastavit auto na drift.

Jak už je u série NFS zvykem, hráč má k dispozici opravdu velké množství lincencovaných aut a tratí. Rozmanitost závodů je dobrá, od časovek, přes klasické závody a drift, až po endurance závody. Při endurance závodech na vyšší obtížnost není problém uvařit motor, což se mi taky povedlo a nadšen jsem z toho zrovna nebyl, poněvadž jsem měl odjetou už asi půlhodinku závodu.

Postupem času se mým dvorním závodním speciálem stalo Lamborghini Gallardo LP 570-4, které s různými úpravami zvládalo 340 km/h a nebyl pro mě problém předjíždět některé soupeře o celé kolo. Mezi mé další oblíbené vozy patřili Ford GT, Nissan GT-R, BMW M6, Porsche 911 GT3 nebo klasický Shelby GT500.

Shift 2 jsou plnohodnotnou závodní hrou, která se zase o něco blíž přiblížila závodnímu simulátoru. Tento fakt může ještě umocnit možnost pohledu z helmy, který jsem však osobně nevyužíval a radši jsem sázel na osvědčený pohled z přední kapoty.

Pro: grafika, vozový park, tratě, noční závody, zvuky aut, hmatatelný adrenalin, jeden z nejlepších dílů NFS

Proti: AI soupeřů, těžší driftování, absence značky Ferrari

+10

Lara Croft and the Guardian of Light

  • PC 80
Zajímavá žánrová odbočka od klasické série Tomb Raidera, která kromě izometrického pohledu nabízí relativně prostý příběh, navzdory tomu několik hodin herní zábavy a samozřejmě i pár menších či větších záseků, jak je u Tomb Raidera už zvykem.

O nové Laře jsem se vlastně dozvěděl až když vyšla a zpočátku jsem tomu příliš nevěřil. Jakožto fanda nové herní trilogie (Legend, Anniversary a Underworld) jsem tedy od tohoto odbočkového dílu raději moc nečekal a o to víc jsem byl pak překvapen. A to nejen z pěkného level designu a dobré hratelnosti, ale i z rozmatinosti puzzlů, u kterých by se občas hodila kooperativní spolupráce s druhým hráčem (což pak řeší multiplayer). Jak už bývá zvykem, soundtrack je dalším pozitivem hry. A to i přesto, že se hudební motivy opakují stále dokola. Grafika je pěkná a přehledná, není přeplácaná zbytečnými efekty.

Na závěr musím s potěšením konstatovat, že Lara opět nezklamala. Dokázala, že změna žánru nemusí nutně představovat krok zpět. Za to patří velký palec nahoru Crystal Dynamics. Teď už jen zbývá čekat na pokračování klasické série s mladou Larou a pak bych klidně uvítal druhý izometrický spin-off s další porcí herní zábavy. A to podotýkám, že nejsem fanoušek žánru RPG.


Pro: level design, grafika, puzzly, hratelnosti, příjemné zpestření pro fanoušky klasické série TR

Proti: ovládání, prostý příběh

+13

Transport Tycoon

  • PC 90
Legenda strategických budovatelských strategií a jedna z nejlepších her vůbec. Byla spousta snah udělat nového nástupce Transport Tycoona, ale nikdy nedosáhly tak výborné hratelnosti jako originál. Není divu, že má stále tak velkou fanouškovskou základnu, která se snaží původní hru dále modifikovat. Jedna z mých TOP 10 her.

Pamatuji se, jak jsme se s kamarády chodili navštěvovat a vzájemně se chlubili, kdo má kolik peněz na kontě, kdo má víc vlaků nebo letadel, kolik máme 8-mi kolejných nádraží, kdo máme nejdelší vlakovou soupravu, radili jsme si, jak řešit semafory na železnici nebo jak se efektivně zbavit konkurence. Mým zvykem bylo i pojmenovávání měst názvy českých měst, přičemž ve městě svého bydliště jsem měl i sídlo společnosti.

Pro: hratelnost, dopravní tématika, zábavnost na dlouhé hodiny, kultovní hra

Proti: absence kvalitního pokračování (nepočítám-li TTD)

+18

F1 2011

  • PC 90
Jestliže znovuzrozené formule v podobě F1 2010 byly velmi příjemným překvapením, o F1 2011 se dá mluvit o nejlepším formulovém simulátoru vůbec, který vychytal nepodstatné, ale i iritující chyby předchozího dílu. Tím myslím především reálnější jízdní model, chování a opotřebení pneumatik (model podpořený přímo firmou Pirelli) a inteligentnější traťové maršály. Potěší i přítomnost technologických novinek v podobě DRS a KERS, které supluje nám známé nitro. Změnu podstoupily i boxy, kdy už se nemusíte starat o pit limiter a správné dobrždění k mechanikům.

Samozřejmostí je volant. Hráči s klávesnicí budou mít velké problémy především na vyšší obtížnost (případně na mokru), kdy je potřeba citlivé zacházení s plynem a volantem.

Mám za sebou první sezonu u Williamsu - 10.místo celkově, 6. místo v Poháru konstruktérů. Ze začátku jsem si zvykal na jízdní model, opotřebení pneumatik, DRS a KERS, což se začalo pozitivně projevovat v druhé půlce sezony, kdy jsem se pomalu dopracoval až na stupně vítězů, a to hned třikrát, ale na své první vítězství si musím počkat do druhé sezony. Dodám jen, že jsem jezdím obtížnost HARD.

UPDATE: Druhá sezona mi vychází na výbornou, pět závodů do konce, první místo v hodnocení jezdců, několik vydřených vítězství a už jsem se naučil jezdit (a sbírat body) i za těžkého deště.

F1 2011 se hodně povedly a Codemasters jen potvrdili, že na poli závodních simulátorů v současnosti nemají konkurenci.

Pro: grafika, počasí, odstranění chyb z předchozího dílu, jízdní model, opotřebení pneumatik, licence

Proti: destrukční model, tolerování nečisté jízdy soupeřů

+13

Grand Theft Auto IV

  • PC 95
Ultimátní pokračování slavné herní série, které svým grafickým zpracováním, rozlehlostí herních lokací, nespočtem herních možností a nekončící zábavností lehce předběhla svou dobu.

Samozřejmostí je spousta popkulturních odkazů ať už na billboardech nebo v rádiu a parádní jízdní a destrukční model aut. Je fakt, že celá hra zabere několik desítek herního času, z něhož by se dalo pár hodin ukrojit vynecháním některých zbytečných misí, ale to už je jen věc názoru a mě osobně to nevadilo.

Oproti San Andreas tady nemůžeme zajít do posilovny a natrénovat kung-fu, což nepovažuju za nějaký velký mínus, navíc by to natáhlo už tak dlouhou herní dobu.

GTA 4 je parádní záležitost, kterou rozjedou ve slušnější kvalitě pouze majitelé nadprůměrně vybavených herních strojů, ale o to větší zážitek ze hry jim čtvrté GTA nabídne. Jedna z mých TOP 10 her.

Pro: zábava, grafika, rozlehlost lokací, mise, příběh, originální dabing

Proti: občasný stereotyp jednotlivých misí, pár drobností související s konverzí z konzolové verze

+5 +8 −3

Mafia II: Joeova dobrodružství

  • PC 65
Nejlepší DLCčko k Mafii 2, které však ani zdaleka nedosahuje kvalit samotné hry. Pro fanoušky Mafie 2 lehčí zklamání, ale pokud si chcete zablbnout v rozsáhlých lokacích města, krást auta na objednávku a oddělat pár zapomenutých mafiánů, lze tenhle přídavek doporučit.

Pro: grafika, hratelnost a zábavnost Mafie 2, dabing

Proti: krátká hrací doba, slabší příběh a s tím související minimum filmových sekvencí

+7