Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RollerCoaster Tycoon

31.03.1999
83
225 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Chtěli jste si někdy otevřít vlastní zábavní park? Tady máte šanci! RollerCoaster Tycoon je budovatelská strategie, kde převezmete správu nad zábavním parkem. Máte na výběr z desítek atrakcí - od různých typů horských drah až po houpačky, klouzačky, bludiště nebo např. autodrom. Starat se samozřejmě musíte i o vaše návštěvníky. Musíte zajistit, aby byl park čistý a bezpečný a aby byl na každém rohu nějaký ten stánek. Ať už s párkama, cukrovou vatou, nápoji nebo suvenýry a balónky. Čím větší a lépe hodnocený park budete mít, tím více vám bude přicházet návštěvníků a tím více budete vydělávat peněz. Za ty budete stavět nové atrakce, stánky, odpadkové koše, osvětlení... a to až do té doby, než se vám podaří docílit splnění hlavního úkolu daného scénáře. To může být počet návštěvníků, hodnocení parku nebo např. získání nějakého ocenění.

Pro hru vyšly dva datadisky - RollerCoaster Tycoon: Added Attractions (1999) a RollerCoaster Tycoon: Loopy Landscapes (2000).


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Tato hra spolu se s spolu se Zoo Tycoonem stala mými nejoblíbenějšími budovatelskými strategiemi „tycoonovkami“.

Je tomu již slušná řada let, tehda jsme s rodinou jeli na výlet do Německa do aquaparku a pamatuju si, že cestou zpět při zastávce v nějakém německém hypermarketu jsem viděl tuto hru a zamiloval se na první pohled :)
Zaujal mě krásný barevný obal hry (dodnes jej mám v poličce !), zaměření a cíl hry. Budovatelská strategie, kdy se snažíte vybudovat zábavní park, aby byl pokud možno co nejlepší, nejvýnosnější, nejčistší, nejpřehlednější apod. Dodnes je mým snem nějaký takový velký park, něco jako je Six Flags, navštívit osobně a zažít pořádnou dávku adrenalinu, vzrušení.

Než se tak stane, oprášil jsem právě tento díl a pustil se znova do hraní a nostalgicky zavzpomínal na dobu, kdy jsem u této hry seděl pečený vařený.

RCT1 nabízí pouze kampaň, ale netřeba nijak zoufat. Základní verze nabídla tuším něco kolem 20 jednotlivých scénářů (parků), kde se plní úkoly a pokud uspějete, postupujete dále. Začínáte s odemčenými 3 parky, postupným procházením se odemykají další a další. Jednotlivé parky jsou na samotném začátku určitým způsobem rozestavěné a vašim úkolem je dosáhnout daného cíle, kterým se rozumí určitá návštěvnost či zisk či spokojenost návštěvníků, a to vše za určitou dobu.

Hra využívá izometrické 2D grafiky s možností daného zoomu a otáčení po 90 stupních. I dnes je na co se koukat, taková grafika nikdy neomrzí.

Objevuje se zde i určitá ekonomická část. Hra nabízí měsíční přehled příjmů a výdajů, můžete si vzít půjčku, která má pro každou mapu svojí určitou horní hranici, podívat se můžete i na různé grafy a také založit různé marketingové kampaně pro nalákání návštěvníků (kupóny na vstup do parku zdarma, občerstvení zdarma, dráhy zdarma,…). Manipulace s terénem, stavba cest, vybudování konstrukcí nebo jejich provoz, vše stojí peníze. Stejně tak patří do nákladů mzdy zaměstnancům (údržbáři, úklidová četa,…), výzkum nových atrakcí a obchůdků, úroky z půjčky.

Nyní k samotnému stavění. Máte možnost postavit několik druhů struktur a potěšit tak vaše budoucí návštěvníky parku. Vše je rozděleno do podsekcí, od obchůdků, mírných klidných tratí, přes výletní a vzrušující a vodní až po samotné horské dráhy všech druhů a zatáček :)
Horské dráhy mají buď již připravenou hotovou verzi, kdy jen kliknete a vyberete místo, kde chcete dráhu umístit, nebo si ji můžete manuálně navrhnout sami a prokázat tak na svůj um. Osobně jsem to několikrát zkoušel, ale z hlediska bezpečnosti návštěvníků jsem je ani neotevíral a nechal pouze v režimu testování.
Jakmile postavíte jakoukoliv strukturu (krom obchůdků), je potřeba myslet i na umístění vstupní brány a speciálního chodníku na čekání na atrakci + východ z atrakce.

Hra nabízí možnost zkrášlovat váš park v podobě postavení stromů, keřů, květinových zahrad, zdí a plotů, fontán a soch. Abych pravdu řekl, toto využití šlo mimo mě.

Daleko důležitější je rozumné stavění cest skrze celý park. Přehlednost je důležitá, proto není od věci si vždy rozmyslet, kde co jak postavím a jak povedou pěší zóny. I když hra nabízí možnost stavby informačního kiosku, kde si návštěvník koupí mapu parku, často se může ztratit a velmi negativně se to projeví na jeho náladě a na hodnocení parku.
Na vámi postavené cesty je dále potřeba vhodně rozmístit lavičky a odpadkové koše. Lavičky poslouží k odpočinku utahaných návštěvníků. Stejně tak uvítají lavičky návštěvníci, kterým se udělalo šoufl po velmi adrenalinové jízdě na horské dráze, nebo návštěvníci co si koupili nějakou tu dobrůtku a chtějí si ji v klidu sníst a nestravovat se za pochodu.
Hračičkové si přijdou na své. Cesty a čekací zóny jsou různých barevných provedení, typu povrchu apod.

Další nedílnou součástí hry jsou návštěvníci, kteří se rozhodnou přijít do vašeho parku a utratit peníze za atrakce a suvenýry apod. Hra disponuje aktuálním přehledem jednotlivců i všech návštěvníků v parku a můžete se dozvědět nejen, co právě dělají, ale i na co myslí a co si o vašem parku myslí. Tuto složku nelze ignorovat, protože náš zákazník náš pán že ano :). A že někdy jsou až moc vymýšliví. Pro příklad umí vyslovit názor, že daná dráha byla skvělá, nebo vám pochválí čistotu parku. Mezi další méně uspokojivé myšlenky patří pocit na zvracení (to je tak, když leze na horskou dráhu se slabým nebo najezeným žaludkem :) ), stížnost na dlouhé čekání ve frontách, nečistotu parku, přelidněnost v parku, vandalismus, pocit hladu, žízně, toalety, nuda,…
Vše je přehledně zpracováno a je třeba nepodceňovat přání a stížnosti. Vše se dá většinou vyřešit.

K dispozici jsou ve hře i zaměstnanci. Údržbář, jehož náplní práce je čištění cest, zalévání zahrad, vysypávání odpadkových košů, sekání trávy. Jednotlivé práce se dají zapnout / vypnout. Já osobně jsem si vždy vystačil s čištěním cest a vysypáváním košů. Zahrady a dekorace jsem nikdy nestavil a sekání trávy je podle mě zbytečná ztráta času, je potřeba hlavně dbát na čistotě chodníků a přilehlých odpaďáků.
Mechanik opravuje poškozené dráhy a provádí jejich inspekce. Jakmile se nějaká dráha poškodí, vás to upozorní v dolní liště a mechanik poblíž dostane echo do vysílačky a vydá se sám na opravu.
Ostraha v parku se musí najmout v případě zvýšeného vandalismu a baviči (maskoti) se snaží pozvednout náladu čekajícím návštěvníkům v dlouhých frontách na vzrušující horské dráhy.
Každého zaměstnance můžete pojmenovat, můžete mu nastavit o jakou oblast se bude starat, rychle ho přesouvat na jinou část parku, můžete ho sledovat a každý zaměstnanec má i svou statistiku. Dozvíte se jeho mzdu (kolik vás měsíčně stojí) a kolik udělal jednotlivých úkonů.

Na začátku každé stavby nového parku máte k dispozici omezené množství struktur, proto je potřeba vynaložit peníze do výzkumu. Stačí se rozhodnout, kolik peněz chcete investovat do výzkumu, navolit si co chcete zkoumat a je hotovo. Já vždy zafinancoval maximálně a nové atrakce přibývaly s každým novým měsícem.

Zbývá snad už jen zmínit položka přehledu postavených struktur v parku. V této kartičce můžete hromadně zavřít či otevřít atrakce, dává vám přehled o stavu, kolik je na atrakci lidí, ale taky popularitu, doba čekání, délka fronty, profit, …

Na závěr bych ještě pár slov k tomu základnímu, vstupní bráně a samotnému parku. Můžete si přejmenovat park, přikoupit pozemek a rozšířit tak rozlohu vašeho parku, máte zde přehled o celkovém ratingu parku, počtu návštěvníků v parku, můžete zavést vstupné do parku, podívat se na ocenění parku (nejbezpečnější park, nejčistší park apod…) a pokud si nepamatujete cíl daného scénáře, zde se to dozvíte.

Strnuto podtrženo, hra nabízí obrovskou porci zábavy, možností jak postavit zábavní park a udržet jej v chodu, stále velmi přitažlivou izometrickou 2D grafiku, pocit z dobře vykonané práce a spokojenosti návštěvníků, zvuky prostředí parku, cinkání peněz při zakoupení lístku, smích, hudba linoucí se z okolí atrakce elektrických autíček.
Dle subjektivního názoru by se daly ve hře najít i nějaké zápory, ale nijak výrazně to neovlivní moje celkové hodnocení.
Stereotyp během hraní se u mě nikdy nedostavoval, stejně tak obtížnost hry bych nebral jako negativum, spíš jako pořádnou výzvu. Každý scénář v kampani měl různý terén, byl různě rozlehlý, hlavně v pozdější fázi byly začátky krušné, ale vše se dalo zvládnout. Nejvíce potíží mi udělal park s názvem Pokey Park :) na to nezapomenu a těším se, až se k němu opět dostanu.

95 ze 100. A to snad jen kvůli tomu, že mi tato hra sebrala mnoho propařených dní a taky občasná ztráta přehlednosti u velmi rozlehlých parků.
+38
  • PC 95
Počátkem tisíciletí naprostý hit, ke kterému se sem tam stále rád vracím. V první řadě je zatraceně zábavné samotné plnění misí, jež občas vyžaduje vskutku zajímavé kousky (například postavit totálně přehuštěný pidipark, nadělat prachy, nakoupit pozemky za silnicí, a pak se tam podzemním tunelem prokopat), nicméně žádná není tak zase šílená, aby hráče odradila – ač některé trvající 4 herní roky byly přece jen kapku otravné. Stejně tak jsou ale zábavné i ty nesčetné možnosti, které hra nabízí – sledovat jednotlivé človíčky a jejich nálady (a občas je trochu pozlobit, dokud nezrudnou), k východu z horské dráhy nedat ani jednu lavičku a nepustit tam uklízeče, a pak už jen čekat dokud nebude chodník poblitý natolik, že zmizí jeho původní barva, házení lidí do vody, umělých prohlubní, apod., a spousty dalších více či méně humorných blbostí. Skvělé jsou rovněž možnosti hraní si s financemi – půjčky, reklamní kampaně, zdražování či zlevňování a sledování finanční výdělečnosti té které atrakce. Je toho zkrátka moc a na RollerCoaster Tycoon nedám dopustit.
+19
  • PC 90
Mám v sobě flašku vína a 4 hodiny v kuse ve společnosti RCT. Už zase!

Proč už zase? S touto hrou mám zvláštní vztah. Nikdy jsem ani jeden díl nedohrál do konce (a to vlastním všechny tři). Správně jste pochopili, následné sr... do této série nezařadím ani s pistolí u hlavy. Ale vždy to jednou za čas nainstaluju a zaseknu se u toho stejně, jako tenkrát poprvé. A přesně to se stalo i včera. Některé hry prostě nezestárnou a je úplně jedno, ve kterém roce spatřily světlo světa.

Hra vyšla v době, kdy každá ptákovina musela být ve 3D, protože tomu velela doba. Chris Sawyer na to srdečně kašlal a stvořil jednu z nejkrásnějších 2D strategií vůbec. Jen ne s vlaky, auty a letadly, ale horskými dráhami a kolotoči. Já mám rád obojí zhruba stejně, ale tady jsou mechaniky dovedené k dokonalosti. Pro hračičky je to splněný sen. Pojmenovat si každého človíčka? Jasně. Nastavit si veškeré parametry u každé atrakce? Samozřejmě. Práskat ulítnuté balonky? Yeah...

Protože věřím, že většina lidí na DH hru hrála, tak jen stručně moje subjektivní klady a zápory. Hra se sice tváří jako roztomilost sama, ale umí pěkně zatopit. Některé scénáře dokážou zabrat klidně 2 hodiny reálného času a jestli se nepovede splnit cíl (počet lidí v parku, jeho hodnocení, celková hodnota...), tak se může začít od začátku. Lidičky jsou totiž pěkně vybíravé mršky a rozhodně nevlezou na všechno, co jim naservírujete. Stačí postavit trochu šílenější horskou dráhu a budete na ní vozit maximálně vzduch, protože i virtuální žaludky mají své meze. Na druhou stranu, pokud se vlezete do normálních hodnot, človíčci na dolar nekoukají a utrácejí vesele. Tady se mi líbí ten detail, že pokud atrakce už nějakou dobu funguje a je pořád za stejné vlezné, tak na ní človíčci přestanou chodit a brblají, že je to drahé. Na druhou stranu jsou ale poctiví a pokud se jim vstupné do parku zdá vzhledem k obsahu nízké, tak dají najevo, že rádi zaplatí více. V parku je bordel? Nenechají si to pro sebe a díky tomu může přistát nelichotivé ocenění. Čekají moc dlouho ve frontě? Brblají zase. Tyto zdánlivé maličkosti mě na RCT strašně baví.

Mám jen dvě výtky. První je repetitivnost. Mapy jsou sice dostatečně odlišné, ale herní náplň je pořád stejná. Začne se s pár atrakcemi a postupem času (podle nastavení financí na výzkum) se odemykají nové - ale pořád ty stejné. To nadšení a zvědavost mi nikdy do dohrání všech scénářů nevydrželo. A ta druhá je skokové otačení mapy. Jasně, v izometrickém 2D nelze čekat plynulý pohyb, ale stačí omylem (nebo záměrně) klepnout do enteru a pak se musím nějakou chvíli rozkoukávat. Ale to může být jen můj problém. A to je tak všechno, protože vše ostatní je prostě esence hratelnosti.

No nic, teď jsou 2 ráno a já jdu spát. Je mi jasné, že RCT po probuzení zase zapnu a budu pokračovat. A nepochybuju o tom, že i když to třeba za měsíc odinstaluju, tak mi to za nějaký čas stejně nedá a zase se k RCT vrátím. Možná nikdy neodehraju všechny parky, ale to vem čert. Ten pocit radosti z hraní zůstane, i kdybych hrál do zblbnutí jen první 3 mapy.

Pro: Roztomilost, grafika, ozvučení

Proti: Některé scénáře jsou příliš dlouhé, otáčení mapy

+16
  • PC 80
Spolu s Zoo Tycoon podle mě nejlepší tycoon vůbec. Velké množství objektů k postavení, velký počet atrakcí, možnost postavit si vlastní dráhu.... - tahle hra toho zkrátka nabízí hodně. Mise jsou sice občas až moc těžké, na druhou stranu obvykle jsem si stavěl vlastní zábavní park a na nějáké mise se vykašlal. Je toho opravdu hodně a není nad to postavit si vlastní zábavní park. Grafická stránka taky není nejhorší, hlavně je všechno krásně přehledné a i po devíti letech hra dokáže skvěle pobavit, za co má u mě velké plus

Pro: Obrovský počet atrakcí, spousta možností, grafika, hudba

Proti: po čase omrzí

+15
  • PC 90
RCT jsem hrál již před docela dlouhou dobou a sem tam se k němu vracím (narozdíl od TTD, které jsem vyměnil za Simutrans, který více splňuje má očekávání simulace dopravy).

Na začátku chvilku trvá než se člověk naučí používat některé prvky jako jsou vstupní fronty. Ale když už člověk hru hraje poněkolikáté, je start parku pokaždé o něco snazší.

Isometrická grafika nabízí spoustu přehlednosti i při stavbě poměrně složitých tvarů některých horských drah, přestože v mnohých případech by se hodil i prostý půdorysný pohled, který je částečně nahrazen zvýrazněním políčka, kde se právě nachází stavba (ať už nad podvrchem, či pod ním).

Na každé mapě jsou k dispozici jiné atrakce a to dělá hru zajímavější, i když je to i trochu škoda, neboť na některých mapách by se stavba některých atrakcí více nabízela. Ale budiž. Horší je spíše velká nevyrovnanost map. Některé jsou až příliš velké a některé naopak zbytečně malé - a cíle neodpovídají dané mapě.

Někteří zvukovou stránku vyzdvihují jako jeden z kladných prvků této hry. Já však nesouhlasím. Hudba je, bohužel dosti otravná a zvuky nejsou zrovna nejlépe seřízené. Bohužel, nastavení umožňuje oboje maximálně tak vypnout - u zvuků bych však byl raději, kdyby se přehrály např. jen tehdy, když vyberu nějakou atrakci atp.

Ke hře existuje i čeština. A možná ne jedna. Ale ta, kterou mám k dispozici já, je natolik příšerná (protože obsahuje tolik chyb - jako např. mymo), že je lepší hrát s angličtinou.

Dobrovolně se přiznávám, že:
1. nikdy nedojdu dále než k Evergreen Gardens, kterou hraji nejraději - jako jedna z úvodních map poskytuje spíše snadný cíl, dostatečně velkou plochu pro stavbu a přitom velký výběr atrakcí.
2. nejraději mám bobovou horskou dráhu

Pro: grafika

Proti: (krásný) žrout času, hudba a zvuky, čeština

+14