Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
ajne

ajne

30 let / IT technik / ČR - kraj Královéhradecký

Komentáře

« Novější Starší »

The Elder Scrolls V: Skyrim

  • PC 90
Skyrime Skyrime, co s tebou? Jak tě ohodnotit?

Tak když bych to chtěl shrnout do jedné věty, je to prakticky zářný příklad stylu Bethesdy. A to nemyslím nijak špatně, hry od nich jsou jedny z mých nejoblíbenějších, Fallouty prostě žeru, ale pořád se nám tu opakují podobné chyby. No zkusím to vzít nějak popořadě.

Grafika a zvuky jsou dle mého velice dobré. I když hra už není žádná novinka, pořád se na grafiku dobře kouká, prostředí žije, jsou tu roviny i hory. Všechno je vymodelováno velice hezky a uvěřitelně, pohyb po mapě prostě člověka baví. A navíc pokud jde o grafiku, Skyrim má výhodu v tom, že se dá úplně snadno namódovat, takže není absolutně žádný problém si na Steam Workshopu či jinde postahovat několik módů, které ji dokáží vylepšit až k nepoznání (většinou teda je to ale znát na nárocích hry). V základu je to typická Bethesda, nejsou to žádné grafické orgie, ale dobře se na to kouká, a byť nepůsobí ani v době vydání nijak extra moderně, tak nemá problém vypadat koukatelně i po pár letech.

Množství úkolů je rozsáhlé, a opět jako třeba u Falloutu platí, že základní linie hry není příliš obtížná ani těžká, dá se dokončit relativně rychle, ale opět tvoří spojnici mezi kvantem dalších epizodních questů. Bohužel ani tady se nevyhnuli hromadě generických úkolů dojdi tam/seber tohle/osvoboď tohodle/zab tohodle. Tyhle úkoly se stále opakují a není to zábava. Kvalita questů je různorodá, od typu ať už to mám z krku, po škoda, že je konec. Ale celkově je to velice dobré, Skyrim nabízí opravdu spoustu herních hodin. A jako typické RPG, můžete věnovat čas i zlepšováním vlastností a dovedností postavy (mimochodem tu si můžete udělat doslova jak chcete, od bílé rasy císařské po kočku a ještěrku, a upravit vše od výšky nosu a huňatosti obočí, no takový The Sims ve Skyrimu). Můžete se učit kouzlit, kovat si zbraně či brnění, bojovat různými druhy zbraní, krást…Tady není co vytknout, postavu si lze opravdu „vychovat“ k obrazu svému, takže ať má hráč jakoukoli náturu, tady si přijde na své.

Herní principy i ovládání jsou slušné, dá se s tím sžít, ale třeba takový inventář, tak ten je hrozný. Jak toho má člověk víc, tak v tom něco hledat je zážitek (i proto existují módy právě na provedení inventáře). Sice jsem někde četl, že za to mohou konzole, ale podle mne ten inventář prostě zvorali. Souboje jsou někdy tak zvláštně nevyvážené, že nějakého trasořitku pomalu nemůžu zdolat, a pak obřího draka vezmu dvakrát kladivem po hlavě a šmitec.

Společníci jsou taky tak napůl cesty, je jich velké množství, že je člověk ani pomalu nemůže pořádně odzkoušet, na druhou stranu strašně opakují svoje výroky a neustále stojí v cestě, tak že často ani nemůžete projít dveřmi.

Rychlé cestování je fajn a navíc nutnost, protože běhat pokaždé po celé mapě je opravdu nepředstavitelné. Kůň bohužel moc nepomáhá, cestování s ním není nějak znatelně rychlejší než pěšky (opět, existuje mód). Dobrý doplněk je vozka, který Vás dokáže odvést od velkého města k ostatním velkým městům., zezačátku to pomůže při objevování mapy (a později už člověk používá jen fast travel).

Co je obří problém jsou Bethesdovské typické bugy. Kolik úkolů mi už nešlo splnit, protože se to a ono zaseklo, nebo jsem je splnil a nešly dokončit, protože ten poslední skript nějak zůstal viset, a k tomu různé grafické „zajímavosti“ (třeba pokud v Bílém průsmyku místo oživení starého stromu zasadíte nové semínko, tak ten nový strom sice hezky roste, jenže tak nějak skrz ten starý, očividně jej zapomněli nechat odstranit).

A dalo by se toho napsat hromady a hromady dalšího, ale nebudu už to natahovat. Když to shrnu, Skyrim má docela dost větších či menších chyb, ale to nemění nic na tom, že je to epické výpravné RPG, kde se hraním dá strávit velké množství hodin. A baví to dokonce i přítelkyni :-)

Pro: Velké množství úkolů, slušná grafika i ozvučení, RPG prvky, snadná modifikovatelnost

Proti: Bugy, generické úkoly, inventář

+16+16 / 0

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 100
Mafia, co k této hře dodat? Myslím, že ve všech recenzích zde i jinde muselo být řečeno vše. První Mafia se stala absolutní legendou a klasikou nejen mezi českými hráči. Já osobně jsem se dostal k Mafii až po GTA3. A byl to docela šok. Zatímco GTA3 (a tím nesnižuji jeho kvality, protože oboje jsou skvělé hry) mělo takovou zvláštní „mazanou“ grafiku, aby chodilo plynule, tak Mafia na mém tehdejším starším stroji chodila na rozumné detaily úplně plynule a působila realističtěji. Zároveň příběh a dabing, zatímco v díle Rockstaru hlavní postava vůbec nemluvila a příběh byl takový makový (spíš epizodní úkoly než linie příběhu), Mafia je kompletně dabována, dokonce česky (plná hvězdných jmen) a tady je na vrcholu právě příběh. Je to jako sledovat film.

Grafika a ozvučení jsou na svoji dobu absolutně skvělé, dneska je bohužel už grafika poněkud zastaralá, je to přeci jen už 15 let od vydání, a to prostě musí být znát. Musím ale říct, že kdyby byla vydána ve stejném pojetí, jen v novém grafickém kabátku, s chutí bych si ji hned opět zahrál. Dneska už bohužel není prakticky možné si zahrát originál, původní CDčka někam odvál čas, a koupit ani elektronicky bohužel nejde, co já vím, nikde v nabídce není. A ani nevím, jestli by to šlo na dnešním HW bezproblémově rozchodit.

Příběh a herní principy jsou tím, čím se stala legendární. Skvělý filmový příběh, vyprávěný retrospektivou, kdy zásadní životní epizody hlavního hrdiny absolvuje právě hráč. Dobře navržené a zpracované chování zbraní a vozidel dodává hře šmrnc. A nezapomenu na prvotní šok, kdy jsem po vzoru GTA absolvoval jízdu městem, a hned na třetí křižovatce jsem nafás pokutu za projetou červenou :-). Moc pěkné, člověk má pocit, že herní svět opravdu funguje blíže k realitě. Tohle mi ve dvojce chybí, tam jenom případně vezený společník pronese něco o alergii na červenou a policajtům je to šumák. Aspoň že rychlost pořád řeší. Podobně i nošení zbraní, v GTA je každému šumák, jestli se po ulici promenádujete s bazukou či samopalem, dokud nezačnete střílet. To v Mafii ne, jak u vás zmerčí bouchačku, máte policajta za zadkem. Pěkný detail je i ten, že když v rámci přebíjení zahodíte nevystřílený zásobník, tak náboje zbylé v zásobníku jsou logicky ztracené, těžko je bude hrdina v rámci přestřelky vytahovat a nabíjet do jiného.

A v rámci svých vzpomínek na Mafii nemůžu zapomenout na jednu věc, na kterou jsem dodneška pyšný :-) Asi proto, že už odjakživa mám rád simulátory aut, tak už jako dítě mnohými proklínaný a nedokončitelný závod jsem dal napoprvé. A to jsem měl starší verzi hry, ne tu, kde byl později závod ulehčen. Ale přiznám se, že to byl nervydrásající závod, protože soupeři se na člověka pořád lepili, tak nebyl prostor pro chybu. Navíc byl docela dlouhý. Při dalším hraní jsem většinou závod podvodem přeskakoval (vzít to zkratkou a resetnout auto).

Každopádně pokud to shrnu, je úplně jasné, proč se Mafie stala legendou. Skvělý filmový příběh (byť lineární, ale to tady vůbec nevadí), výborné a zábavné herní principy, dobově pěkná grafika a vynikající dabing. Škoda, že série pak šla do kopru, protože dvojka sice měla pár mušek, ale jinak skvělý herní zážitek, no a trojku, po tom všem co jsem si přečetl a viděl, tak jsem ani nekoupil, škoda peněz. Totálně to jméno zazdili.

Edit: Tak jen co jsem napsal tento komentář, tak se na GOGu objevila Mafie ke stažení :D Tj. má stížnost na nemožnost koupit padá.

Pro: Grafika, dabing, příběh, zbraně, vozidla, pokuty

+25+25 / 0

Fallout 4: Nuka-World

  • PC 85
Nuka World je takový zvláštní datadisk. Na jednu stranu je to opravdu rozsáhlá nová lokace, posazená do celkem zajímavého zpustlého zábavního parku. Na druhou stranu příběhová linie je dost zvláštní, a pro mne jako typického klaďase (vždycky si vybírám tu hodnější stranu :-) ) je celkem těžký výběr, jak plnit úkol. Protože bych nejradši ty nájezdníky rovnou odstřelil, ale to se zase připravím o kus datadisku. Přiznám se, že tento datadisk mi připadá matoucí, a nějak se mi nepovedlo úplně v tom příběhu zorientovat (hrál jsem to pouze jednou, na rozdíl od základní hry, a přiznám se, že hře nájezdníků jsem se opravdu moc nevěnoval, spíše jsem zkoumal a procházel jednotlivé části lokace).

Ačkoli je z datadisků nejrozsáhlejší, s přehledem u mne vede Far Harbor. Třeba po dalším rozehrání změním názor, ale zatím to vidím takto.

Cenu vs. užitek nehodnotím, získáno v rámci Season Passu.

Pro: Nová rozsáhlá mapa

Proti: Matoucí příběh

+4+4 / 0

Fallout 4: Far Harbor

  • PC 95
Far Harbor je opravdu plnotučné rozšíření původní hry. A zřejmě i nejpovedenější ze všech DLC dostupných pro F4. Autorům se to povedlo i hezky napojit na původní příběh, kdy s postavou, kterou již znáte ze základní hry, detektivem-robotem Nickem Valentinem se vydáváte na detektivní pátrání po ztracené dívce. Aby to nebylo příliš obyčejné, lokace úkolu není na běžné mapě Falloutu, ale hráč se vydá na úplně novou ostrovní lokaci. Ta je řekl bych povedená, dostatečně rozsáhlá, trochu tajemná, místy zpustlá. A to k linii příběhu krásně sedne. A opět platí, že hlavní linie DLC tvoří spojnici mezi množstvím vedlejších questů a příběhů, které jsou povedené, a dokáží na pár hodin zabavit. Máte zde i možnost výběru a směrování příběhu ostrova v určitých mezích dle svého uvážení.

Celkově velice příjemný datadisk, odehráno na rozdíl od základní hry zatím pouze jednou.

Cenu vs. užitek nehodnotím, získáno v rámci Season Passu.

Pro: Nová zajímavá mapa, příjemný a tajemný příběh

Proti: Nemám

+4+4 / 0

Fallout 4

  • PC 95
Tak ačkoli mám už Fallout 4 dohrán 3x, nějak jsem se ještě neodhodlal k sepsání komentáře, protože to pro mne není zrovna jednoduché. Ale co, jdeme na to.

Pro mne osobně je celá série Fallout srdeční záležitost. Izometrická 1 a 2 je již dávno stálicí mezi klenoty herního průmyslu. Atmosférická RPG plná humoru, absurdity, násilí a naprosto jedinečného herního zážitku. Třetí díl už z dílen Bethesdy měl od začátku celkem negativní ohlas, mnoho obdivovatelů původní izometrie neskouslo přechod hry do 3D. Mne to ale nevadilo, naopak, pobíhání a objevování pustiny jsem si při pohledu „z vlastních očí“ náramně užil, a atmosféra mne pohltila úplně stejně. New Vegas už jenom z mého pohledu dovedlo třetí díl na úplnou špičku, jelikož se to dá brát spíš jako masivní DLC než nová hra (engine a herní styl je téměř totožný). Takže na vydání 4 dílu jsem se hodně těšil. A už předem řeknu, nezklamal jsem se.

Ano, já vím, čtvrtý díl měl od počátku opět poměrně špatné ohlasy, a sám musím říct, že změna některých herních principů překvapila i mne. Ale celkem rychle jsem si zvykl a cestování po pustině jsem si naprosto užil.

Když začnu grafikou a zvukem, tak tady nelze nic moc namítat. Hru jsem zatím odehrál na svém starším NTB, který i když nesplňoval výrobcem uvedené nároky, tak hra běžela celkem dobře i s pár detaily navíc (teprve teď jsem si dopostavil nové PC, kde si budu moct užít plné detaily, takže si grafiku užiju až nyní). A dobře se na ní dívá. Prostředí je přehledné a je dost co k objevování. Co zamrzí je absence češtiny, ve 3 a NV byla. Proto nyní i s dalším rozehráním čekám na český amatérský překlad, který se po dlouhé době snad konečně vyklube na světlo. I když anglicky rozumím, je pořád příjemnější číst v rodném jazyce.

S tím souvisí rozhovory, které jsou nyní sice plně dabované, ale odpovědní systém byl zjednodušen prakticky na kategorie souhlasím, vřele souhlasím, nesouhlasím, jdi do pr… atp. Tady se mi líbil víc předchozí díl.

Pokud jde o příběh, je to typický Fallout. Hlavní linie není příliš rozsáhlá ani košatá, což ale vůbec nevadí, protože svůj účel splní a pak tvoří prakticky jen úlohu spojnice mezi obrovským množstvím menších či větších questů. Těch je opět obrovské množství (byť některé jsou méně zábavné, jiné více). Opět máte možnost výběrem stylu a odpovědí změnit průběh příběhu a svoji reputaci u jednotlivých frakcí (byť si myslím, že v mnohem menším měřítku než v předchozích dílech). A jak je u Bethesdy zvykem, jsou tu i otravné generické opakované úkoly typu dojdi tam, zastřel toho/tamty a tamtoho třeba osvoboď. Tyhle úkoly jsou pořád stejné, a většinou i na stejným místech. To není dobrá vycpávka herního času.

Předělaná stránka s RPG prvky hry (perky/dovednosti) je zjednodušená oproti předchozím dílům, osobně bych nechal původní provedení, než tento obrázkový styl, ale používat se to dá. Předměty a zbraně se neopotřebovávají (kromě obleku, který se poškozuje ranami nepřátel), ale lze je celkem výrazně upravit k obrazu svému, včetně přejmenování. PowerArmor nyní na rozdíl od předchozích dílů není určen pro trvalé nošení, musíte si do něj sehnat/koupit „baterky“, a původní oblečení máte pořád na sobě, nepřevlékáte se do něj. Baterie se při používání spotřebovávají, takže nelze oblek použít neomezeně. Na druhou stranu zdrojů je k nalezení v herním světě celkem dost, tak se dá využít většinu času. Opět je možnost oblek různě upravit a vylepšit. Na všechny tyto úpravy – crafting – potřebujete materiál. To je opět smíšeně přijatá novinka tohoto dílu. Když to řeknu na rovno, je to tak, že musíte sebrat skoro každou kravinu, na kterou narazíte, a tu pak u stolu rozmlátit na součástky. Takto můžete craftovat nejen zbraně a oblečení, lze dokonce postavit celé osady, kde se staráte o své obyvatele. Je to zajímavý nápad, mne to celkem baví, ale dokážu pochopit, že někoho tato část opravdu nenadchne.

Potvory a nepřátelé se drží zaběhnutých zvyklostí, souboje taky, tam se moc změn neudálo a nemám tomu co vytknout, to mne baví. NPC taky v pohodě, opět velká přehlídka různých osobností. Taky se v tomto díle roztrhl pytel se společníky, už v předchozích dílech jich bylo dost a tady nevím koho dřív. Hlavně taky proto, že se společníkem si budujete vztah, dle jeho povahy souhlasí nebo nesouhlasí s vašimi rozhodnutími. Pokud si ho nakloníte, může sdělit nějaké informace nebo otevřít jeho soukromý quest. Bohužel je společníků tolik, že nevím kolik bych na to potřeboval zahrání. Navíc se mi líbí mít u sebe psa, je to sympaťák, a bohužel kombinace hráč + pes + interaktivnější společník není možná. Škoda.

Stabilita hry a zabugovanost je naopak lepší než předchozí díly. Byť se pořád něco najde (typická Bethesda), tak záseků, které mi znemožnily postup ve hře, nebo pádů výrazně od předchozích dílů ubylo. Neměl jsem s hraním či výkonem zásadnější problémy, a to potěší.

A možná z toho celkového popisu je vidět, proč se mi to hodnotí těžko a proč jsem s tím tak váhal. Nemám růžové brýle, a prostě tam ty nedokonalosti vidím, a spousta věcí byla v předchozích dílech fajn, a tady udělaly krok zpět nebo jinam. Jenže na druhou stranu je to FALLOUT, a hrozně mne to baví, užívám si hru ve spoustě zábavných herních hodin a je to prostě super. Tak si moji recenzi přeberte jak chcete, ale všechny Fallouty jsou moje srdcovka, nemůžu čtyřku nemít rád. Je to pořád skvělé otevřené RPG v dechberoucím postapokalyptickém světě.

Pro: Grafika, postapokalyptický svět, mnoho questů, společníci, mnoho herních možností, zábava

Proti: Některé prvky jsou krokem vzad oproti předchozím dílům

+15+15 / 0

Gray Matter

  • PC 85
Tak co k této hře napsat? Skoro vše už zde bylo řečeno. Je to taková rozporuplná adventura. A to je o to smutnější, když za ní stojí známá autorka Jane Jensen (Gabriel Knight) a dlooouhá doba vydání. Grafická stránka hry je v pohodě, prostředí jsou velmi pěkně vyrenderována, postavy jsou OK (i bez ohledu na stáří hry), na polostatické animace se hezky dívá, dabing i ozvučení jsou velice dobré a hudba je příjemně atmosférická. Celá hra je atraktivně laděna do temnější nálady, včetně hlavní postavy pologotičky. Potud je vše OK, ale mám trochu problém s příběhem. Ten se dělí na dvě linie a zatímco ta hlavnější, když se působením osudu dostane hlavní postava na místo asistentky samotářského vědce, a postupně rozplétá příběh, tak tato linie je skvělá, záhadná a zábavná k objevování. Druhá linie, kdy se postava dostává na stopu rádoby kouzelnické hře, tak tam to je už slabší. Tahle linie je spíš otravná a závěrečná „zkouška“, no tak ta to korunuje. Osobně bych celý klub Daidalos ze hry vyhodil a raději rozšířil první linii. Je to škoda, Gray Matter je dobrá atmosférická adventura, ale přeci jen měla potenciál být absolutní špičkou. Škoda no.

Pro: Pěkná grafika, atmosféra, zvuk a hudba, hlavní linie příběhu

Proti: Sekundární linie příběhu

+15+15 / 0

Warpath

  • PC 70
Jak tu uvedl předchozí recenzent, tak Warpath je taková klikací oddechovka, když třeba koukáte na seriál, tak aby se trochu zaměstnaly ruce. Hra je celkem dost jednoduchá, ani na vyšší obtížnosti nejsou protihráči žádní extra soupeři (snad až na extrémní). Ale o to je hra oddechovější, není třeba se jí zvlášť věnovat.

Ve hře jde o zabírání planet a následnou likvidaci soupeře. Moc možností tu není, neobsazenou planetu lze obsadit vlastní posádkou. Obsazenou neutrální planetu lze spřátelit investicí do infrastruktury, a nepřátelskou vyhladit. Z prázdné planety lze také těžit suroviny, a prodejem vydělávat.

Grafika a zvuk jsou hodně triviální, ale fungují k účelu dobře.

Nicméně jako hříčka na pobavení funguje skvěle. A jako hříčku je to třeba brát, protože herní činnost se dost opakuje, takže pak rychle omrzí.

Pro: Hříčka na pobavení, jednoduchá funkční grafika

Proti: Opakováním omrzí, slabší a nevyvážená inteligence soupeřů

+4+4 / 0

Far Cry 2

  • PC 70
Far Cry 2 se hrozně těžko hodnotí, a já to nebudu nijak zvlášť rozebírat, tak jen zkráceně.

Na jednu stranu má jako hra spoustu otravných chyb, které mají tendenci unudit hráče k smrti. To je hlavně především až otravné a pomalé cestování skrz džungli. Pěšky je to nekonečné, ale bohužel ani vozidla nejsou žádné formule, takže přesun mezi lokacemi se dost vleče. A to je u hry, kde se v kuse přesouváte vážně otrava. Sice se dá použít bus, kterým se dá rychleji přesunout větší vzdálenost, jenže těchto míst k přesunu je opravdu hrozně málo a stejně musíte obrazit kus cesty k zastávce. Zároveň se ne moc dobře dá orientovat na herní mapě, takže často koukáte a zkoumáte kudy kam. Taky mám problém se střelbou, když maník se několikrát, poté co mu vystřelím na obličej, jenom zakroutí v bolestech a pak po mne pálí dál, tak mne vážně zajímá, jak rozchodil ten několikanásobný headshot. Celkově je systém střelby v této hře podivný a ne zrovna úplně hráčsky zábavný. A hlavně je otravný respawn nepřátel. Když vystřílím posádku stanoviště, tak si stačí kousek odskočit, a nepřátelé jsou zpět. Fakt je prakticky nemá cenu střílet, protože hned jsou zpátky. Lepší je prostě projet to co nejrychleji a zmizet.

Na druhou stranu je zde několik věcí, které jsou opravdu super. Například to, že hra začíná onemocněním postavy malárií, takže kromě boje za svoji věc musíte i bojovat s vlastní nemocí. Mne se to líbí, přijde mi, že se člověk pak lépe ponoří do své postavy. Systém kamarádů se mi také líbí, stačí si někoho spřátelit, pak si u něj aktivovat schopnost pomoci, a jakmile na tom budete bledě, vytáhne vás z bryndy a nemusíte loadovat. Systém léčení mi taky vyhovuje, buď máte lékárničku (zde injekce), a dáte se do kupy, nebo nemáte, tak si jen postava nouzově ošetří zranění s menším účinkem na zdraví. Je fajn možnost řídit a opravovat vozidla, případně použít jejich zbraně. Nákup a odemykání zbraní s tím, že si můžete vzít jen tři (jedna z každé kategorie) je taky fajn a nutí hráče přemýšlet nad výběrem. Sice se dají vzít zastřeleným nepřátelům, ale ty jsou nespolehlivé (zasekávání zbraně). Možnost zapálit prostředí taky potěší, když pomocí molotova vytáhnete nepřátele z úkrytu. Co jim zbývá, když jim hoří tráva pod zadkem?

Příběh hry je celkem dobrý, nic extra, ale zapadne a pobaví. Zvuk je v pohodě, grafika už po téměř deseti letech začíná zastarávat, ale pořád je slušně koukatelná.

Tahle hra prostě působí zvláštně. Když ji hraju, tak mám po chvíli ji při tom neustálém přesouvání chuť vypnout. Ale na druhou stranu má celkem kouzlo, takže když nad tím přemýšlím, mám zase chuť si ji pustit znova. A takhle je to pořád dokola. Prostě rozporuplnost v plné parádě.

Pro: Zajímavé nápady, přátelé, možnost řídit vozidla, nemoc postavy, možnost zapálení prostředí, dobrá grafika

Proti: Neuvěřitelně táhlé cestování, podivný systém boje, okamžitý respawn nepřátel

+12+12 / 0

Crysis 2

  • PC 85
U Crysis 2 nebudu komentář nijak rozvádět. Jedná se o celkem atraktivní hru, příběh hry není žádné terno, ale bezvadně zapadá do konceptu. Akční i stealth stránka vyvolává slušný prožitek. Grafická stránka hry je hodně dobrá, i přes stáří se neztratí mezi novinkami (ostatně v době vydání plné detaily zvládla málokterá sestava, možná až další generace). Ozvučení a ovládání bez výhrad.

Jediné s čím mám problém, a to už na druhém notebooku, že v průvodních filmečcích se mi zadrhává zvuk. V menu i ve hře není problém. Asi nemá ráda Realtek zvukové čipy :-)

Crysis 2 je solidní hra, poskytne velice slušný zážitek, ale pro další procházení toho nemá tolik co nabídnout, je lineární a příběh není tak zajímavý, aby to stálo za opakování (hold to není Mafia). Nicméně se jedná o hodně solidní střílečku, kterou můžete proložit plížením, když se nechcete prostřílet.

Pro: Grafika, ozvučení, zážitek z akční i stealth části

Proti: Lineární a průměrný příběh

+13+13 / 0

The Witcher 3: Wild Hunt

  • PC 100
Tak mám dohrán i třetí díl (ještě bez datadisků, ty nebyly obsahem akčního balíčku na Steamu). A dá se říct jen jediné – wow!

Začnu popořadě, jako obvykle grafikou. Ta je vynikající, ale má pro mne bohužel menší háček, a to je HW náročnost. Hraju na notebooku, a není to žádný nový herní nabušenec, nicméně Fallout 4 a GTA 5 si na něm v klidu zahraju plynule a ještě si můžu dovolit přihodit balík efektů (běhá mi to plynule tak na střední detaily). Zaklínač 3 ne, toho dám jenom na úplné minimum a ještě se to lehce trhá. Grafika ale i tak vypadá dobře, především postavy jsou jak živé. A živé pocity máte z celé grafiky, když jste na polích, začíná vichřice, stromy se ohýbají a do sluchátek fičí vítr, úplně jako byste tam byli.

Tím plynule skočím k ozvučení, které je naprosto úžasné. Orchestrální hudba plynule podbarvuje děj, mění se v adrenalin nahánějící kompozice při soubojích. A pak dorazíte na Skellige, kde začnou do uší znít sférické melodie…dabing je opět bez výtky, a přitom je ve hře neskutečné množství textu. Automaticky jsou k dispozici kvalitní české titulky.

Příběh hry je jako se dívat na film, na skvělý film. Nejenže je opravdu pečlivě vyprávěný a rozsáhlý, ale hlavně je spojitý a opravdu chytlavý. Myslím, že pokud jde o příběh, je trilogie Zaklínače asi tím nejlepším v herní oblasti. A třetí díl je opravdu rozsáhlý, bezmála 100 herních hodin, a to jsem úplně všechno neprolézal (skryté poklady, jeskyně a poklady zaklínačských škol). A opět herní volby hráče mají vliv na průběh příběhu, nejenom toho blízkého, ale mohou se projevit až o řádný kus příběhu dále. Herní prostředí je opravdu komplexní, promyšlené a hlavně s obrovskou rozlohou. Krásné jsou i takové detaily, jako když při načítání hry se zobrazí komixově zpracovaný pohyblivý obraz, a k tomu krátké nadabované shrnutí aktuální situace. Krásný detail.

Naštěstí se tu nekoná nekonečné běhání jako v prvním díle (ve druhém bylo prostředí takové kompaktní a aktuální cíle byly vždy poblíž). K dispozici máte totiž rychlé cestování (formou rozcestníků, které je třeba objevit, nebo zakoupit jejich pozice od obchodníka), a hlavně koně, který je na rozdíl od Skyrimu opravdu použitelný. Nejenže je k dispozici téměř kdykoli na zapískání, ale ve cvalu je s ním opravdu rychlé cestování. Můžete jej i vylepšit doplňky, včetně brašen, které kdykoli zvyšují nosnost hráče, ale přitom není třeba otravné přesouvání mezi inventáři, prostě zvýší hráčovu nosnost. Jediný malý zádrhel je, když se v rámci úkolu dostanete do oblasti, kde není kůň k dispozici. Najednou je postava přetížena, pokud toho máte více a dá se leda odházet předměty. Ale takových situací je minimum. A i si zazávodíte.

Stabilita a vyladěnost hry je perfektní, pouze asi dva pády, což mohlo být způsobeno čímkoli, ale hlavně si mi nikdy nezasekl quest, postava atp., jak se často stává v jiným RPG (co, Skyrime a Falloute?).

Dalo by se toho napsat opravdu hodně, ale shrnu to asi tímto. Pokud jde o prostředí, je mi mnohem blíže Fallout, který je moje srdcovka. Takže i 4 díl si dokážu užít a přehlédnout jeho sporné stránky. Ale kdyby byl poslední Fallout zpracován a vytvořen s takovou pečlivostí a láskou, jako je třetí díl Zaklínače, asi bych se zes*al do výšky. Fakt, bez osobních preferencí, je dle mého Zaklínač 3 asi jednou z absolutně nejlepších her na světě. Je kvalitně naprogramovaný, netrápí ho programové chyby, má výborně napsaný a chytlavý příběh, překrásnou grafiku a úžasné ozvučení.

Pokud jste Zaklínače zatím náhodou nehráli, doporučuji, a dejte si celou trilogii, tohle fakt stojí za to.

Pro: Grafika, zvuk, hudba, dabing, české titulky, excelentní chytlavý příběh

Proti: Jen vyšší HW nároky (ale jsou oprávněné)

+16+16 / 0

The Witcher 2: Assassins of Kings

  • PC 95
Tak jsem zdárně prošel i díl druhý. A prakticky není co dodat, je to naprosto suverénní a skvělé pokračování prvního Zaklínače.

Začnu grafikou, která je asi tím největším rozdílem. Pryč je zastaralost a stáří dekády prvního dílu, hra je plná fantastických a detailních efektů. Grafika je úžasná, a teda taky pěkně náročná :-) Jsem si na notebooku suverénně nastavil plné detaily, a co jsem dostal? Slideshow. No nic, tak detaily dolů, nakonec jsem musel skončit na druhém nejnižším stupni. A ještě se to občas zadrhne. Na to, že GTA 5 mám na vyšší střední, a jde mi to naprosto plynule, a to je to novější hra...no ale nevadí, i na tyto snížené detaily je grafika parádní.

Ke zvuku také není co vytknout. Orchestrální hudba perfektně drží atmosféru, dabing tentokrát není česky, ale anglický je opravdu povedený a k tomu jsou pečlivě udělané české titulky.

No a to hlavní, příběh, ten je opět skvělý. Navazuje na první díl, dokonce je možnost i použít save z jedničky, takže hra naváže na rozhodnutí, které hráč učinil. Dokonce jsem měl i Havraní zdroj, kterou jsem získal na konci předchozího dilu. To potěší, že je příběh takto ucelený, a hráč si jej může prožít celý. Opět máte možnost volby, ke komu se přiřadíte, hra servíruje i několik nepříjemných rozhodnutí, kdy nechcete jít ani jednou cestou, nebo naopak splnit obě, ale jste donuceni vybrat si pouze jednu. Dodává to na dramatičnosti.

Co se hodně změnilo, je způsob boje. Zatímco v prvním díle se z menu na straně obrazovky vybral potřebný styl (rychlý, silný či skupinový), a levým tlačítkem stisknutým ve správný čas se tvořily komba, a pravé seslalo znamení, tak ve druhém díle je levé tlačítko rychlý útok a pravé silný. Úplně to mění způsob souboje. A asi je způsob ve dvojce jednodušší, nicméně v předchozím díle jste si souboje víc užili, protože bylo nad nimi třeba trochu přemýšlet. Ve dvojce většinou stačí zběsile klikat oběma tlačítky a výsledek se dostaví (hrál jsem na nižší obtížnost, chtěl jsem si užít hlavně příběh). Můžete si pomoct i pastmi a výbušninami, ale ty jsem já moc nepoužíval.

Tvorba vlastností a dovedností je více ikoničtější a jednodušší, a lépe se mi v tom orientovalo. Jen trochu nezvyk, ze lektvary se pijí při meditaci, je tedy nutno si je vzít před soubojem.

Zaklínač 2 je perfektním pokračováním, a hře není téměř co vytknout, opět propracovaná špička. Málokdy je vidět takto konzistentní pečlivost, jako u autorů Zaklínače.

Pro: Grafika, zvuk, české titulky, senzační příběh

Proti: Vyšší HW náročnost, zjednodušení některých principů oproti prvnímu dílu

+17+17 / 0

The Witcher: Enhanced Edition

  • PC 90
Jelikož tady jsou všechny díly Zaklínače vysoko v žebříčku, využil jsem letošní Vánoční akci na Steamu a koupil si balík s díly 1 až 3. Kdysi jsem zkoušel pouze díl druhý, ale jelikož jsem neznal souvislosti, tak jsem to jen přelétl. Neznám knížky, ale chtěl jsem aspoň hry vzít popořadě.

První věc, se kterou jsem se musel bohužel potýkat, byl problém s grafikou. Zasekávala se a hra padala. No jo, už má hra za sebou skoro dekádu. Překvapivě pomohlo přepnout z dedikované nVidie na integrovaný Intel a zapnout kompatibilitu s Win 98, pak už hra šla korektně.

Začnu grafikou. Tady je trochu problém vnímání člověka, protože když hraje věc, kterou zná z dřívějška, je to návrat ke starému známému. Jenže když něco hraje poprvé, má tendenci k tomu přistupovat jako k novince, takže mu v kontextu přijde hrozně zastaralá (Gothic 3 je ze stejné doby, a jelikož ho znám dlouho, tak mi to nepřijde, že tak zastarává). I já jsem chvíli měl tendenci se s grafikou nesblížit, jenže to už ve druhé kapitole opadlo, a byl jsem jako doma. Ve své době to musela být naprostá špička. Spousta detailů, několik různých prostředí s celkovou obří rozlohou, přes venkovské krajinky až k zámožnému centru a královské loži. Mnoho druhů nepřátel, postav a vedlejších postav dokresluje celý obrázek velkého živého světa, ve kterém se se svým hrdinou pohybujete. V tomto ohledu nemá Zaklínač chybu.

Ozvučení hry je OK, překvapil mne kompletní český dabing. U něj je sice k pousmání, že herci mluví téměř pořád hrozně monotónně, ať se bavíte s hospodským, nebo s nepřítelem v největší vřavě. Je na tom vidět, že dabéři měli pouze holé texty bez situace, kterou představují. Ale hře to s klidem odpustím, za prvé je to neuvěřitelné množství textu, a dnes moc her plným CZ dabingem není, takže za to mohu být jen rád.

A k příběhu, ten je famózní, i když jsem spíše na technické zaměření (Fallout), a fantasy zas tak nemusím, hraní Zaklínače si nesmírně užívám. Krásně promyšlený příběh, žádné pohádky, ale celé temněji laděné, spousta detailů, možnost průběh ovlivnit rozhodnutím...k tomu i trochu detektivního pátrání a lásky (dobře, spousta obrázků nahatých žen, které hlavní hrdina svádí :-) ). Kvůli příběhu stojí za zahrání, to si opravdu člověk užije. Délka hry je opravdu rozsáhlá, tohle za večer skutečně nedáte. Na hře je vidět, že autoři ji tvořili maximální pečlivostí, ale zároveň ji dělali s radostí a humorem. Ve hře například detektiv pronese slovo elementární (odkaz na Sherlocka Holmese), nebo po odpočinku mé postavy v přístavu si zde okolo jdoucí dělník pískal Imperial March (melodie z Hvězdných válek). Dobré je, že postava začíná amnézií, což je sice trochu klišé, ale díky tomu ví o příběhu stejně postava i hráč.

RPG část hry je také promyšlená, mnoho kouzel (zde nazývána znamení), úprav zbraní, lektvarů. Všechna svá umění můžete postupně rozvíjet.

Některé věci mne trochu otravovaly, při soubojích někdy postava sekla (nebyla omráčená) a nechtěla mlátit protivníka, podobně se postava sekla mezi protivníky a nešlo mi uhnout. Při pohybu po mapě je sice velký otevřený prostor, ale spousta i malých kopečků a mělkých potoků se nedá projít, musíte to obcházet. I díky tomu se ve hře opravdu hodně naběháte, často sem a tam, až je to trochu otravné. To jsou ale jen drobné výtky, zážitek ze hry to nezkazí.

Neprobíral jsem detaily, kterých je ve hře a o hře opravdu hodně, ale nikdo by to nečetl a navíc bych to na tabletu psal rok :-) Každopádně je Zaklínač jedna z největších pecek, co jsem kdy hrál. Famózní hra. Těším se, až si vychutnám další díly.

Pro: Příběh, detailní prostředí, rozsah, kompletní čeština

Proti: Občas záseky v boji a spousta běhání

+23+23 / 0

Fallout 4: Automatron

  • PC 75
Tak já tady budu Kosimu trochu v opozici, jelikož mě technika a robotika baví, tak jsem si užil i tento DLC. Nedostanete skoro žádné nové lokace (za zmínku stojí asi jen doupě Mechanika), a vše se odehrává na běžné mapě Falloutu 4. Doprovodný příběh je jen takový rozlehlejší quest, není špatný, ale taky to není gró. Hlavním tahem zde je platforma pro stavění robotů, které je provedeno celkem dost dobře. Díly získáváte především z robotů, kteří vám zkřížili cestu, a je možno kombinovat různé druhy robotů + vylepšení. Upřímně, po vylepšení robotického společníka na smrtící zbraň, tak proti slabším protivníkům ani nestíhám vytáhnout zbraň a už se válí na zemi. Ale je trochu problém, že ve Falloutu 4 máte takových možných partnerů, že se snad nedá v jedné hře stihnout si se všemi vybudovat maximální vztah, a tady přibývá další na scénu.

DLC jsem získal v rámci Season passu, takže cenu vs . užitek nehodnotím.

Pro: Funkční stavění robotů - široké možnosti, celkem příjemný nový quest

Proti: Jinak nepřináší nic nového

+7+7 / 0

Gothic 3

  • PC 80
Předem poznamenám, že k prvnímu a druhému dílu jsem se nedostal, takže nebudu srovnávat. Gothic 3 je i pro mne takovou trochu rozporuplnou záležitostí.

Začnu typicky grafikou a zvukem. Obojí je velice dobré, a i když hra už zažila dekádu, stále se na ní dobře kouká. Hlavně příroda v mírném pásu je příjemně zelená a působí hustě (ve smyslu množství a průchodnosti). Infrastruktura měst a vesnic také působí uvěřitelně, a hráč si snadno zapamatuje, co se kde nachází. Pohyb v Myrtaně jsem si opravdu pokaždé užil a od hry se nemohl odtrhnout, i přes někdy nejasné zadání úkolů (jdi na severovýchod k jeskyni - a kde to proboha je? Člověk to vzal dle mapy cca na severovýchod, a tam pak běhal všude možně a hledal jeskyni). Dobré je, že nemáte daný postup příběhu, můžete si jej hrát relativně dle svého, a dokonce se přidat ke skřetům (já to teda nikdy neudělal). Ale je třeba si dát pozor, jaké úkoly plníte, protože pokud úkoly jsou vysloveně na některou frakcí útočné, tak si je můžete znepřátelit nadobro (takhle jsem si naštval skřety a nemohl jít do žádného města, proto se vyplatí projít si města, vyhnout se úkolům, které někoho naštvou a likvidaci provést až pak najednou). V každém městě se členům frakce musíte zalíbit, jinak se nedostanete ke skřetímu veliteli, nebo k zásadním úkolům pro povstalce. Někdy je docela obtížné to zkombinovat.

Obdivuhodná je rozloha hry, jenže je v tom trochu i problém, jelikož je každému novému městu a místu nutno doběhnout. A že to je často dost dlouhý maratón. A zde se automaticky neotevírá rychlé cestování, je nutno v lokaci objevit teleportační kámen. Nevyplatí se bez něj odcházet, protože pokud je třeba se vrátit, opakujete přespolní běh.

Úkoly jsou relativně rozmanité, takže aspoň že začátku neomrzí. Občas je problém, že se úkol sekne a nelze splnit, prostě bug. A to jsem hrál vždy s Community patchem, moc si neumím představit, jak to fungovalo bez něj. Zamrzí i dlouhý loading, když pro souboji prohráváte, a snažíte se ho zopakovat, dost to zdržuje. A aspoň pro mne je nejhorší, že ačkoli přes všechny výtky jsem si hru v Myrtaně vždy užíval, po postupu do Varantu a následně Nordmaru mne hra přestala rychle bavit, takže jsem ji nikdy kompletně nedohrál. Prostě už mě to běhání mezi úkoly, které následně bylo hodně po pustinách, přestalo bavit.

Levelení postavy a zbraní je celkem v pohodě, to mi nevadilo a bavilo. Jen občas nedostatek materiálů.

Gothic 3 je opravdu dobrá hra, ale dojíždí na svoji epičnost (zdlouhavé cestování, prázdná místa, problémové hledání místa úkolu) a na provázející bugy (hodně hře pomohl Community patch).

Edit: Tak dohráno až do konce a celkem nemám potřebu měnit recenzi. Prostě slušná hra, ale Varant a Nordmar se už celkem táhnul, příliš rozsáhlá plocha a ne až tolik zábavných úkolů k řešení.

Pro: Grafika, ozvučení, velké množství úkolů a lokalit, Myrtana

Proti: Zdlouhavé cestování, bugy, loading time, pustiny

+13+13 / 0

Machinarium

  • PC 85
Machinarium je takový zjev mezi hrami. V tomto případě ani nejde tolik o samotné hraní, ale o vizuální požitek.

Z toho vyplývá, že hlavně pokud jde o grafickou a vizuální stránku, tak tato hra má jen minimum konkurence (již např. zde zmíněné World od Goo), protože vizuální ztvárnění bych se u této hry nebál označit za umění. Veškeré detaily robotího světa, postavy a jejich animace (to celé poháněné flashem) jsou dovedeny k dokonalosti. Všechno ve 2D, žádný 3D render. To ostatně Amanita design převedla už u svých předchozích děl, že tohle opravdu umí. Zvuková stránka k tomu plně koresponduje, je neobvyklá, a skvěle doplňuje celý obrázek.

Potud lze sázet samé superlativy. Dále už je to ale trochu horší, protože samotná adventurní a herní stránka na určité mezery. Co většinou tvoří adventuru adventurou, je příběh. Ten je v tomto případě dosti jednoduchý a celkem klišé. Většinu času se snažíte jen někam dostat, v čemž vám většinou brání různé hádanky. Ty také vytvářejí celkem znatelnou část herní doby. Hádanky nejsou špatné, ale některé umí být až otravně zdlouhavé. Naštěstí je ve hře zakomponován systém nápovědy, kdy po krátké minihře získáte kompletně rozkreslený postup - návod. Možná bych ocenil, že by hra obsahovala i menší nakopnutí správným směrem k řešení, než rovnou kompletně podaný výsledek. Jen pro minihry, jako je v Machinariu např. Space Invaders, tam není žádná pomoc, to prostě musíte odehrát.

Další připomínkou, která tu už byla zmíněna, je nutnost pro sebrání předmětu dojít s postavou na určité místo, a často jej ještě skrčit či vytáhnout. Jelikož aktivní místa a předměty nejsou zvýrazněné, je to někdy trochu detektivka.

Poslední připomínkou je délka hry, jak jsem již zmínil, znatelnou část herní doby hráč stráví u logických hádanek, a i přes to není herní doba nijak zvlášť dlouhá. Nebudu se ti pouštět do přemítání ohledně ceny, vím, že po vydání byla cena hry relativně vysoká (na její délku), ale jak chcete ocenit umění? Na to já si netroufám. Já ji nedávno pořídil v akci na Google Play za pár desetikorun.

Mohlo by se zdát, že negativ je napsáno relativně mnoho, a pokud by šlo o obyčejnou adventuru, byla by to pro ni jistá smrt. Jenže vizuální a sluchový vjem z této hry tvoří při hraní perfektní požitek, kdy se budete kochat někdy jen pohledem na robotí městečko. Rozhodně stojí aspoň za jedno projití.

Pro: Vizuální ztvárnění, zvuky a hudba, dostupná nápověda

Proti: Není to zas až tak dobrá adventura, některé herní mechanismy a herní doba

+15+15 / 0

Family Farm

  • PC 70
Family Farm je taková rodinná oddechovka, i když bude bavit spíše partnerky a děti. Chvíli jsem to hrál, co potěší, je taková příjemně koukatelná grafika a adekvátní ozvučení.

Ve hře máte určitý cíl, který musíte dosáhnout v průběhu herních let. Herní rok je rozdělen na etapy - jaro, léto, podzim. Tyto etapy určují, jaké činnosti můžete vykonávat, tj. na jaře se především sází, plodiny v průběhu léta a podzimu dozrají a lze je sklízet. Prostě tak, jak to známe z běžného života. K dispozici je určitý počet lidí, a je nutno je delegovat na práci, aby vše potřebné bylo stihnuto. Je možno i počít potomka, který za určitý čas doroste do věku, kdy se také může zapojit do práce. Kromě práce na farmě si zvelebujete i dům, který pak pojme více lidí. V domě musí někdo zůstat, kdo uvaří oběd. Tento krok je dosti důležitý, protože kvalitní a včasný oběd dodá pracujícím sílu. Člověk totiž může pracovat pouze určitý čas, než se unaví, a pak musí odpočívat. I toto je nutno vzít v potaz při rozdělení práce, aby měl za odpočívajícího kdo zaskočit a stihl případně dodělat práci.

Jako farmáři můžete pěstovat zvířectvo a plodiny. Jsou méně náročné a náročnější druhy, o které je třeba se kvalitněji starat a užít zkušenější dříče (zase za ně ve výsledku máte lepší výdělek). Lze i sbírat plody keřů a kácet stromy.

Je to vcelku příjemná a celkem komplexní hra. A od českých autorů. Jenom se poté průběh hry stále opakuje dokola, takže přijde stereotyp.

Pro: Příjemná grafika, promyšlené mechanismy, český výtvor

Proti: Časem stereotypní

+5+5 / 0

Zahrádka

  • PC 50
Á, Zahrádka. Na tuto hru si vzpomínám, byla tenkrát zdarma mezi pár dalšími hříčkami na CD u nějakého časopisu. A docela jsem si kdysi i pohrál, byla to taková ta oddechovka, kdy si člověk patlal na stole něco jiného a tohle si k tomu proklikával. Bylo nutno udržovat rostliny zalité, aby neuschly, pěstovat ty druhy, o které měly zájem obchodníci, kterým se produkty pak odprodaly. Když si člověk vydělal na automatické zavlažování, stačilo skoro jen zasadit a čekat. Hra samozřejmě brzy byla stereotypní, ale na amatérskou hříčku celkem pobavila. Není nic víc uklidňujícího, než se dívat, jak roste salát :D

Pro: Hříčka na pobavení, odpočinková

Proti: Brzký stereotyp

+6+6 / 0

Doom

  • PC 100
Doom je naprostý pojem, znám lidi, kteří hry nehrají, a přesto u této hry strávili více než pár minut. Je to až neuvěřitelné, když se přitom vlastně jedná jen o "hloupou" střílečku. Ale tahle hra má neuvěřitelně kouzlo. Naprostá kombinace rychlé akce a nekonečného masakru v zajímavé grafice prostě pohltila svět. Ne nadarmo dala tato hra název celému žánru. A odpůrcům herního násilí novou munici.

Byl jsem ještě dítě, když mi naší po mnoha smutných očích sehnali na inzerát starší 486 IBM, očividně ještě před soukromým prodejem vyřazenou z nějaké banky. Měla slušnou RAM (jestli paměť neklame, tak celých 16MB), WIN95, ale žádnou zvukovou či CD-ROM. Nezbývalo než koupit balík 3,5" disket a dát je kamarádovi, aby mi tam něco nahrál (ano, o legálnosti her tenkrát nikdo nemluvil, v našem periferním městečku neexistoval ani poblíž žádný obchod s hrami). Když se balík vrátil, začalo hledání, co jsem vlastně nafasoval. Mezi disketami ležely i s tužkou napsaným nápisem DOOM. To mi nebylo úplně neznámé, jelikož brácha kupoval tehdejší Excalibur. Tak šup s tím do mechaniky, a - NÁŘEZ! Já do té doby zvyklý na 8-bit Atari, a najednou toto. Úžasná grafika, všude samý výbuch, vnitřnosti a akce. A to jsem byl ochuzen o zážitek zvuku, jelikož skřípání z PC speakeru neumělo moc podpořit atmosféru. Ale i s tím jsem si poradil, dal jsem oblíbenou kazetu do jezevčíka a pařba mohla začít (bóže, když si to po sobě čtu, tak to mi opravdu bude už 30?). Nastaly dlouhé hodiny zábavy s příbuznými i kamarády ze školy. Střídání u kompu, likvidace hordy potvor...A i když jsem teď dlouho si hru z nostalgie nepustil, tak pořád mám v živé paměti design především prvních levelů, tajná místa a pekelné potvory. A kódy, které jsme tenkrát hojně využívali (každý chtěl BFG).

Design levelů byl promyšlený, sem tam se člověk zasekl u hledání skrytých dveří, ale i v tom kuřecím věku se hra dala hrát a dohrát. Arzenál zbraní byl dostačující (včetně masakrózní motorové pily), a každý si mohl vybrat oblíbence. Kromě pistolky a boxera, tím trvalo dobu zabít i základního zombíka, tužší soupeře nemluvě. Protivníků byl taky slušný zástup, mne hlavně iritovalo "neviditelné prase", jak jsme tehdy říkali. Hlavně když byly v temných chodbách, kde vůbec nebyly vidět (a díky absenci zvukovky ani slyšet).

Doom byl a je naprostý pojem. Která jiná hra se může pochlubit tím, že i po dvaceti letech ji lidé hrají, a že se po ní jmenuje celý žánr? Na této hře si prostě iD software dalo záležet, a i jednoduchý koncept střílečky dovedli do neskutečně hratelné legendární pecky. A jak jinak ohodnotit otce (děda Wolfenstein takový dojem nevzbudil), než plným počtem.

Pro: Kouzlo, hratelnost, nadčasovost

Proti: Co hledat na klasice?

+25+25 / 0

Sherlock Holmes: The Devil's Daughter

  • PC 75
Tak tenhle díl je dosti rozporuplný. Jedná se o hybrid mezi předchozími díly. Testament of Sherlock Holmes byl jednolitý příběh a jedno vyšetřování, Crimes and Punishments byly naopak nesouvisející případy nijak neprovázané. Devil's Daughter má několik oddělených případů, ale jsou průběžně spojeny jedním příběhem, který navazuje právě na Testament - příběh Holmesovy adoptované dcery. Bohužel případy nejsou tak dobré jako ve Zločinu a trestu. Nejsou tak zábavné, místo zajímavých míst (venkovské zapadlé nádraží, lázně) se většina koná v šedých ulicích Londýna. Působí to trochu chmurně a člověk si to tolik neužívá. A hlavně jsou docela krátké a je jich málo. Herní doba je jen pár hodin.

Grafika a ozvučení hry je jinak bez chyby, prostředí je vykresleno detailně, hra není extrémně náročná na HW a běží naprosto stabilně.

Vyšetřování případů naštěstí kopíruje ZaT, hledáte stopy, kombinujete závěry, můžete se rozhodnout, koho obvinit a jaký bude jeho osud. K tomu jako pomocníka máte představy, svůj archiv, psa Tobyho a deník. Tento princip byl vymyšlený skvěle a naštěstí ho zachovali. Spojnicový příběh ale bohužel následuje Testament, a není také nic moc.

Stále je to jediná řádná adventurní série o Sherlocku Holmesovi, za to je třeba vzdát lidem z Frogware hold. Ale bohužel je tento díl spíš krokem zpět oproti předchozímu. Hlavně délka a počet případů je neadekvátní, trochu to působí spíš jako DLC k předchozímu dílu, ne jako nová hra.

Pro: Je to Sherlock, vyšetřování případu, možnost volby závěru případu, grafika

Proti: Šedé prostředí, slabší příběh, DÉLKA!

+14+14 / 0

Need for Speed: Porsche 2000

  • PC 100
Need for Speed Porsche Unleashed bylo odklonem od tradiční série. Docela se proti tomuto dílu zvedla kritika ohledně toho, že můžete řídit pouze jednu značku. Tahle kritika byla naprosto neoprávněná. Sice můžete řídit pouze vozy Porsche, ale díky tomu máte k dispozici nejenom klasickou 911, ale úžasný rozptyl od starých houpavých klasik, přes kabriolety, až k závodním speciálům. K tomu nové typy závodů, které čerpají právě že zaměření na jednoho výrobce.

Grafická stránka hry udělala oproti čtvrtému dílu skok vpřed. Vizuálně působila mnohem lépe, přitom nároky na dobový HW nebyly krvavé. Při pohledu z vozu měl konečně řidič ruce na volantu. A hlavně narozdíl od předchozího dílu mi tento nedělal nikde problémy se spuštěním na HW akcelerací. Grafika dnes samozřejmě trochu zastarala, z vnějšího pohledu sedí za volantem panák, projekce světel je taková kostrbatá, prostředí hranatější... Přeci jen už to není žádná novinka. Zvuk a hudba, jako vše od EA, super.

Ovládání vozu a celkový pocit řízení se opět lehce posunul blíže směrem k větší realističnosti, ale stále se jedná o arkádové závodění, žádný simulátor. Hra není tak rychlá jako byl díl 2 a 3, ale ježdění je zábava a chování vozidel působí uvěřitelně. Pěkně je provedeno houpání u starých klasik.

Nové závodní módy jsou jedním z nejlepšího, co se v sérii NFS objevilo. Tovární jezdec ozvláštnil závody o drobný příběh a úkoly typu výzva, zručnost (kličkování mezi kužely, otočky na ručce), závod s omezeným časem bez poškození vozu atp. Evoluce byla podobná módu kariéra z předchozího dílu, ale vylepšena o postupný průchod historii Porsche. Navíc bylo možno kupovat i ojeté vozy, které byly levnější než "nové" (takhle jsem si vydělával, jelikož koupený starší vůz se dal po opravě prodat za víc, než stála ojetina + oprava). Každou etapu navíc zahájilo video, které příjemně nabudilo zájem. Byla zde i možnost (nutnost, když jste chtěli vyhrát) výkonnostního tuningu (koupě lepší převodovky, odlehčení karoserie atd.). Tuning ale nebyl vizuální, vzhled vozidla šlo upravit pouze barvami + nějakým tím závodním číslem.

Tratě byly povedené, v různém prostředí, takže se neokoukaly. Byly tam i zkratky. Policie v tomto díle byla jen okrajem, obtěžovala při některých závodech, ale zatknout ani zastavit Vás nemohli, ani za ně nešlo hrát. Klasické honičky z předchozích dílů se nekonaly.

Pátý díl byl jedním z nejpovedenějších, nebyl tak rychlý, ale nabídl pořádnou porci zábavy, skvělé nové módy a důkladný náhled na historii firmy Porsche. Je škoda, že není další hra v podobném duchu. Za ten skvělý nápad a provedení musím dát plný počet bodů. Ve své době to byla špička ve všech ohledech, jaké NFS může mít.

Pro: Grafika, zvuk, mód evoluce a tovární jezdec, velké množství vozidel od historie po nové

Proti: Neexistuje nástupce ve stejném duchu

+22+22 / 0