Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

ajne ajne

30 let / ČR - kraj Královéhradecký / uživatel / 606 bodů

Komentáře

« Novější Starší »

Warpath


Jak tu uvedl předchozí recenzent, tak Warpath je taková klikací oddechovka, když třeba koukáte na seriál, tak aby se trochu zaměstnaly ruce. Hra je celkem dost jednoduchá, ani na vyšší obtížnosti nejsou protihráči žádní extra soupeři (snad až na extrémní). Ale o to je hra oddechovější, není třeba se jí zvlášť věnovat.

Ve hře jde o zabírání planet a následnou likvidaci soupeře. Moc možností tu není, neobsazenou planetu lze obsadit vlastní posádkou. Obsazenou neutrální planetu lze spřátelit investicí do infrastruktury, a nepřátelskou vyhladit. Z prázdné planety lze také těžit suroviny, a prodejem vydělávat.

Grafika a zvuk jsou hodně triviální, ale fungují k účelu dobře.

Nicméně jako hříčka na pobavení funguje skvěle. A jako hříčku je to třeba brát, protože herní činnost se dost opakuje, takže pak rychle omrzí.

Pro: Hříčka na pobavení, jednoduchá funkční grafika

Proti: Opakováním omrzí, slabší a nevyvážená inteligence soupeřů

+4+4 / 0

Far Cry 2


Far Cry 2 se hrozně těžko hodnotí, a já to nebudu nijak zvlášť rozebírat, tak jen zkráceně.

Na jednu stranu má jako hra spoustu otravných chyb, které mají tendenci unudit hráče k smrti. To je hlavně především až otravné a pomalé cestování skrz džungli. Pěšky je to nekonečné, ale bohužel ani vozidla nejsou žádné formule, takže přesun mezi lokacemi se dost vleče. A to je u hry, kde se v kuse přesouváte vážně otrava. Sice se dá použít bus, kterým se dá rychleji přesunout větší vzdálenost, jenže těchto míst k přesunu je opravdu hrozně málo a stejně musíte obrazit kus cesty k zastávce. Zároveň se ne moc dobře dá orientovat na herní mapě, takže často koukáte a zkoumáte kudy kam. Taky mám problém se střelbou, když maník se několikrát, poté co mu vystřelím na obličej, jenom zakroutí v bolestech a pak po mne pálí dál, tak mne vážně zajímá, jak rozchodil ten několikanásobný headshot. Celkově je systém střelby v této hře podivný a ne zrovna úplně hráčsky zábavný. A hlavně je otravný respawn nepřátel. Když vystřílím posádku stanoviště, tak si stačí kousek odskočit, a nepřátelé jsou zpět. Fakt je prakticky nemá cenu střílet, protože hned jsou zpátky. Lepší je prostě projet to co nejrychleji a zmizet.

Na druhou stranu je zde několik věcí, které jsou opravdu super. Například to, že hra začíná onemocněním postavy malárií, takže kromě boje za svoji věc musíte i bojovat s vlastní nemocí. Mne se to líbí, přijde mi, že se člověk pak lépe ponoří do své postavy. Systém kamarádů se mi také líbí, stačí si někoho spřátelit, pak si u něj aktivovat schopnost pomoci, a jakmile na tom budete bledě, vytáhne vás z bryndy a nemusíte loadovat. Systém léčení mi taky vyhovuje, buď máte lékárničku (zde injekce), a dáte se do kupy, nebo nemáte, tak si jen postava nouzově ošetří zranění s menším účinkem na zdraví. Je fajn možnost řídit a opravovat vozidla, případně použít jejich zbraně. Nákup a odemykání zbraní s tím, že si můžete vzít jen tři (jedna z každé kategorie) je taky fajn a nutí hráče přemýšlet nad výběrem. Sice se dají vzít zastřeleným nepřátelům, ale ty jsou nespolehlivé (zasekávání zbraně). Možnost zapálit prostředí taky potěší, když pomocí molotova vytáhnete nepřátele z úkrytu. Co jim zbývá, když jim hoří tráva pod zadkem?

Příběh hry je celkem dobrý, nic extra, ale zapadne a pobaví. Zvuk je v pohodě, grafika už po téměř deseti letech začíná zastarávat, ale pořád je slušně koukatelná.

Tahle hra prostě působí zvláštně. Když ji hraju, tak mám po chvíli ji při tom neustálém přesouvání chuť vypnout. Ale na druhou stranu má celkem kouzlo, takže když nad tím přemýšlím, mám zase chuť si ji pustit znova. A takhle je to pořád dokola. Prostě rozporuplnost v plné parádě.

Pro: Zajímavé nápady, přátelé, možnost řídit vozidla, nemoc postavy, možnost zapálení prostředí, dobrá grafika

Proti: Neuvěřitelně táhlé cestování, podivný systém boje, okamžitý respawn nepřátel

+12+12 / 0

Crysis 2


U Crysis 2 nebudu komentář nijak rozvádět. Jedná se o celkem atraktivní hru, příběh hry není žádné terno, ale bezvadně zapadá do konceptu. Akční i stealth stránka vyvolává slušný prožitek. Grafická stránka hry je hodně dobrá, i přes stáří se neztratí mezi novinkami (ostatně v době vydání plné detaily zvládla málokterá sestava, možná až další generace). Ozvučení a ovládání bez výhrad.

Jediné s čím mám problém, a to už na druhém notebooku, že v průvodních filmečcích se mi zadrhává zvuk. V menu i ve hře není problém. Asi nemá ráda Realtek zvukové čipy :-)

Crysis 2 je solidní hra, poskytne velice slušný zážitek, ale pro další procházení toho nemá tolik co nabídnout, je lineární a příběh není tak zajímavý, aby to stálo za opakování (hold to není Mafia). Nicméně se jedná o hodně solidní střílečku, kterou můžete proložit plížením, když se nechcete prostřílet.

Pro: Grafika, ozvučení, zážitek z akční i stealth části

Proti: Lineární a průměrný příběh

+13+13 / 0

The Witcher 3: Wild Hunt


Tak mám dohrán i třetí díl (ještě bez datadisků, ty nebyly obsahem akčního balíčku na Steamu). A dá se říct jen jediné – wow!

Začnu popořadě, jako obvykle grafikou. Ta je vynikající, ale má pro mne bohužel menší háček, a to je HW náročnost. Hraju na notebooku, a není to žádný nový herní nabušenec, nicméně Fallout 4 a GTA 5 si na něm v klidu zahraju plynule a ještě si můžu dovolit přihodit balík efektů (běhá mi to plynule tak na střední detaily). Zaklínač 3 ne, toho dám jenom na úplné minimum a ještě se to lehce trhá. Grafika ale i tak vypadá dobře, především postavy jsou jak živé. A živé pocity máte z celé grafiky, když jste na polích, začíná vichřice, stromy se ohýbají a do sluchátek fičí vítr, úplně jako byste tam byli.

Tím plynule skočím k ozvučení, které je naprosto úžasné. Orchestrální hudba plynule podbarvuje děj, mění se v adrenalin nahánějící kompozice při soubojích. A pak dorazíte na Skellige, kde začnou do uší znít sférické melodie…dabing je opět bez výtky, a přitom je ve hře neskutečné množství textu. Automaticky jsou k dispozici kvalitní české titulky.

Příběh hry je jako se dívat na film, na skvělý film. Nejenže je opravdu pečlivě vyprávěný a rozsáhlý, ale hlavně je spojitý a opravdu chytlavý. Myslím, že pokud jde o příběh, je trilogie Zaklínače asi tím nejlepším v herní oblasti. A třetí díl je opravdu rozsáhlý, bezmála 100 herních hodin, a to jsem úplně všechno neprolézal (skryté poklady, jeskyně a poklady zaklínačských škol). A opět herní volby hráče mají vliv na průběh příběhu, nejenom toho blízkého, ale mohou se projevit až o řádný kus příběhu dále. Herní prostředí je opravdu komplexní, promyšlené a hlavně s obrovskou rozlohou. Krásné jsou i takové detaily, jako když při načítání hry se zobrazí komixově zpracovaný pohyblivý obraz, a k tomu krátké nadabované shrnutí aktuální situace. Krásný detail.

Naštěstí se tu nekoná nekonečné běhání jako v prvním díle (ve druhém bylo prostředí takové kompaktní a aktuální cíle byly vždy poblíž). K dispozici máte totiž rychlé cestování (formou rozcestníků, které je třeba objevit, nebo zakoupit jejich pozice od obchodníka), a hlavně koně, který je na rozdíl od Skyrimu opravdu použitelný. Nejenže je k dispozici téměř kdykoli na zapískání, ale ve cvalu je s ním opravdu rychlé cestování. Můžete jej i vylepšit doplňky, včetně brašen, které kdykoli zvyšují nosnost hráče, ale přitom není třeba otravné přesouvání mezi inventáři, prostě zvýší hráčovu nosnost. Jediný malý zádrhel je, když se v rámci úkolu dostanete do oblasti, kde není kůň k dispozici. Najednou je postava přetížena, pokud toho máte více a dá se leda odházet předměty. Ale takových situací je minimum. A i si zazávodíte.

Stabilita a vyladěnost hry je perfektní, pouze asi dva pády, což mohlo být způsobeno čímkoli, ale hlavně si mi nikdy nezasekl quest, postava atp., jak se často stává v jiným RPG (co, Skyrime a Falloute?).

Dalo by se toho napsat opravdu hodně, ale shrnu to asi tímto. Pokud jde o prostředí, je mi mnohem blíže Fallout, který je moje srdcovka. Takže i 4 díl si dokážu užít a přehlédnout jeho sporné stránky. Ale kdyby byl poslední Fallout zpracován a vytvořen s takovou pečlivostí a láskou, jako je třetí díl Zaklínače, asi bych se zes*al do výšky. Fakt, bez osobních preferencí, je dle mého Zaklínač 3 asi jednou z absolutně nejlepších her na světě. Je kvalitně naprogramovaný, netrápí ho programové chyby, má výborně napsaný a chytlavý příběh, překrásnou grafiku a úžasné ozvučení.

Pokud jste Zaklínače zatím náhodou nehráli, doporučuji, a dejte si celou trilogii, tohle fakt stojí za to.

Pro: Grafika, zvuk, hudba, dabing, české titulky, excelentní chytlavý příběh

Proti: Jen vyšší HW nároky (ale jsou oprávněné)

+12+12 / 0

The Witcher 2: Assassins of Kings


Tak jsem zdárně prošel i díl druhý. A prakticky není co dodat, je to naprosto suverénní a skvělé pokračování prvního Zaklínače.

Začnu grafikou, která je asi tím největším rozdílem. Pryč je zastaralost a stáří dekády prvního dílu, hra je plná fantastických a detailních efektů. Grafika je úžasná, a teda taky pěkně náročná :-) Jsem si na notebooku suverénně nastavil plné detaily, a co jsem dostal? Slideshow. No nic, tak detaily dolů, nakonec jsem musel skončit na druhém nejnižším stupni. A ještě se to občas zadrhne. Na to, že GTA 5 mám na vyšší střední, a jde mi to naprosto plynule, a to je to novější hra...no ale nevadí, i na tyto snížené detaily je grafika parádní.

Ke zvuku také není co vytknout. Orchestrální hudba perfektně drží atmosféru, dabing tentokrát není česky, ale anglický je opravdu povedený a k tomu jsou pečlivě udělané české titulky.

No a to hlavní, příběh, ten je opět skvělý. Navazuje na první díl, dokonce je možnost i použít save z jedničky, takže hra naváže na rozhodnutí, které hráč učinil. Dokonce jsem měl i Havraní zdroj, kterou jsem získal na konci předchozího dilu. To potěší, že je příběh takto ucelený, a hráč si jej může prožít celý. Opět máte možnost volby, ke komu se přiřadíte, hra servíruje i několik nepříjemných rozhodnutí, kdy nechcete jít ani jednou cestou, nebo naopak splnit obě, ale jste donuceni vybrat si pouze jednu. Dodává to na dramatičnosti.

Co se hodně změnilo, je způsob boje. Zatímco v prvním díle se z menu na straně obrazovky vybral potřebný styl (rychlý, silný či skupinový), a levým tlačítkem stisknutým ve správný čas se tvořily komba, a pravé seslalo znamení, tak ve druhém díle je levé tlačítko rychlý útok a pravé silný. Úplně to mění způsob souboje. A asi je způsob ve dvojce jednodušší, nicméně v předchozím díle jste si souboje víc užili, protože bylo nad nimi třeba trochu přemýšlet. Ve dvojce většinou stačí zběsile klikat oběma tlačítky a výsledek se dostaví (hrál jsem na nižší obtížnost, chtěl jsem si užít hlavně příběh). Můžete si pomoct i pastmi a výbušninami, ale ty jsem já moc nepoužíval.

Tvorba vlastností a dovedností je více ikoničtější a jednodušší, a lépe se mi v tom orientovalo. Jen trochu nezvyk, ze lektvary se pijí při meditaci, je tedy nutno si je vzít před soubojem.

Zaklínač 2 je perfektním pokračováním, a hře není téměř co vytknout, opět propracovaná špička. Málokdy je vidět takto konzistentní pečlivost, jako u autorů Zaklínače.

Pro: Grafika, zvuk, české titulky, senzační příběh

Proti: Vyšší HW náročnost, zjednodušení některých principů oproti prvnímu dílu

+15+15 / 0

The Witcher: Enhanced Edition


Jelikož tady jsou všechny díly Zaklínače vysoko v žebříčku, využil jsem letošní Vánoční akci na Steamu a koupil si balík s díly 1 až 3. Kdysi jsem zkoušel pouze díl druhý, ale jelikož jsem neznal souvislosti, tak jsem to jen přelétl. Neznám knížky, ale chtěl jsem aspoň hry vzít popořadě.

První věc, se kterou jsem se musel bohužel potýkat, byl problém s grafikou. Zasekávala se a hra padala. No jo, už má hra za sebou skoro dekádu. Překvapivě pomohlo přepnout z dedikované nVidie na integrovaný Intel a zapnout kompatibilitu s Win 98, pak už hra šla korektně.

Začnu grafikou. Tady je trochu problém vnímání člověka, protože když hraje věc, kterou zná z dřívějška, je to návrat ke starému známému. Jenže když něco hraje poprvé, má tendenci k tomu přistupovat jako k novince, takže mu v kontextu přijde hrozně zastaralá (Gothic 3 je ze stejné doby, a jelikož ho znám dlouho, tak mi to nepřijde, že tak zastarává). I já jsem chvíli měl tendenci se s grafikou nesblížit, jenže to už ve druhé kapitole opadlo, a byl jsem jako doma. Ve své době to musela být naprostá špička. Spousta detailů, několik různých prostředí s celkovou obří rozlohou, přes venkovské krajinky až k zámožnému centru a královské loži. Mnoho druhů nepřátel, postav a vedlejších postav dokresluje celý obrázek velkého živého světa, ve kterém se se svým hrdinou pohybujete. V tomto ohledu nemá Zaklínač chybu.

Ozvučení hry je OK, překvapil mne kompletní český dabing. U něj je sice k pousmání, že herci mluví téměř pořád hrozně monotónně, ať se bavíte s hospodským, nebo s nepřítelem v největší vřavě. Je na tom vidět, že dabéři měli pouze holé texty bez situace, kterou představují. Ale hře to s klidem odpustím, za prvé je to neuvěřitelné množství textu, a dnes moc her plným CZ dabingem není, takže za to mohu být jen rád.

A k příběhu, ten je famózní, i když jsem spíše na technické zaměření (Fallout), a fantasy zas tak nemusím, hraní Zaklínače si nesmírně užívám. Krásně promyšlený příběh, žádné pohádky, ale celé temněji laděné, spousta detailů, možnost průběh ovlivnit rozhodnutím...k tomu i trochu detektivního pátrání a lásky (dobře, spousta obrázků nahatých žen, které hlavní hrdina svádí :-) ). Kvůli příběhu stojí za zahrání, to si opravdu člověk užije. Délka hry je opravdu rozsáhlá, tohle za večer skutečně nedáte. Na hře je vidět, že autoři ji tvořili maximální pečlivostí, ale zároveň ji dělali s radostí a humorem. Ve hře například detektiv pronese slovo elementární (odkaz na Sherlocka Holmese), nebo po odpočinku mé postavy v přístavu si zde okolo jdoucí dělník pískal Imperial March (melodie z Hvězdných válek). Dobré je, že postava začíná amnézií, což je sice trochu klišé, ale díky tomu ví o příběhu stejně postava i hráč.

RPG část hry je také promyšlená, mnoho kouzel (zde nazývána znamení), úprav zbraní, lektvarů. Všechna svá umění můžete postupně rozvíjet.

Některé věci mne trochu otravovaly, při soubojích někdy postava sekla (nebyla omráčená) a nechtěla mlátit protivníka, podobně se postava sekla mezi protivníky a nešlo mi uhnout. Při pohybu po mapě je sice velký otevřený prostor, ale spousta i malých kopečků a mělkých potoků se nedá projít, musíte to obcházet. I díky tomu se ve hře opravdu hodně naběháte, často sem a tam, až je to trochu otravné. To jsou ale jen drobné výtky, zážitek ze hry to nezkazí.

Neprobíral jsem detaily, kterých je ve hře a o hře opravdu hodně, ale nikdo by to nečetl a navíc bych to na tabletu psal rok :-) Každopádně je Zaklínač jedna z největších pecek, co jsem kdy hrál. Famózní hra. Těším se, až si vychutnám další díly.

Pro: Příběh, detailní prostředí, rozsah, kompletní čeština

Proti: Občas záseky v boji a spousta běhání

+22+22 / 0

Fallout 4: Automatron


Tak já tady budu Kosimu trochu v opozici, jelikož mě technika a robotika baví, tak jsem si užil i tento DLC. Nedostanete skoro žádné nové lokace (za zmínku stojí asi jen doupě Mechanika), a vše se odehrává na běžné mapě Falloutu 4. Doprovodný příběh je jen takový rozlehlejší quest, není špatný, ale taky to není gró. Hlavním tahem zde je platforma pro stavění robotů, které je provedeno celkem dost dobře. Díly získáváte především z robotů, kteří vám zkřížili cestu, a je možno kombinovat různé druhy robotů + vylepšení. Upřímně, po vylepšení robotického společníka na smrtící zbraň, tak proti slabším protivníkům ani nestíhám vytáhnout zbraň a už se válí na zemi. Ale je trochu problém, že ve Falloutu 4 máte takových možných partnerů, že se snad nedá v jedné hře stihnout si se všemi vybudovat maximální vztah, a tady přibývá další na scénu.

DLC jsem získal v rámci Season passu, takže cenu vs . užitek nehodnotím.

Pro: Funkční stavění robotů - široké možnosti, celkem příjemný nový quest

Proti: Jinak nepřináší nic nového

+4+4 / 0

Gothic 3


Předem poznamenám, že k prvnímu a druhému dílu jsem se nedostal, takže nebudu srovnávat. Gothic 3 je i pro mne takovou trochu rozporuplnou záležitostí.

Začnu typicky grafikou a zvukem. Obojí je velice dobré, a i když hra už zažila dekádu, stále se na ní dobře kouká. Hlavně příroda v mírném pásu je příjemně zelená a působí hustě (ve smyslu množství a průchodnosti). Infrastruktura měst a vesnic také působí uvěřitelně, a hráč si snadno zapamatuje, co se kde nachází. Pohyb v Myrtaně jsem si opravdu pokaždé užil a od hry se nemohl odtrhnout, i přes někdy nejasné zadání úkolů (jdi na severovýchod k jeskyni - a kde to proboha je? Člověk to vzal dle mapy cca na severovýchod, a tam pak běhal všude možně a hledal jeskyni). Dobré je, že nemáte daný postup příběhu, můžete si jej hrát relativně dle svého, a dokonce se přidat ke skřetům (já to teda nikdy neudělal). Ale je třeba si dát pozor, jaké úkoly plníte, protože pokud úkoly jsou vysloveně na některou frakcí útočné, tak si je můžete znepřátelit nadobro (takhle jsem si naštval skřety a nemohl jít do žádného města, proto se vyplatí projít si města, vyhnout se úkolům, které někoho naštvou a likvidaci provést až pak najednou). V každém městě se členům frakce musíte zalíbit, jinak se nedostanete ke skřetímu veliteli, nebo k zásadním úkolům pro povstalce. Někdy je docela obtížné to zkombinovat.

Obdivuhodná je rozloha hry, jenže je v tom trochu i problém, jelikož je každému novému městu a místu nutno doběhnout. A že to je často dost dlouhý maratón. A zde se automaticky neotevírá rychlé cestování, je nutno v lokaci objevit teleportační kámen. Nevyplatí se bez něj odcházet, protože pokud je třeba se vrátit, opakujete přespolní běh.

Úkoly jsou relativně rozmanité, takže aspoň že začátku neomrzí. Občas je problém, že se úkol sekne a nelze splnit, prostě bug. A to jsem hrál vždy s Community patchem, moc si neumím představit, jak to fungovalo bez něj. Zamrzí i dlouhý loading, když pro souboji prohráváte, a snažíte se ho zopakovat, dost to zdržuje. A aspoň pro mne je nejhorší, že ačkoli přes všechny výtky jsem si hru v Myrtaně vždy užíval, po postupu do Varantu a následně Nordmaru mne hra přestala rychle bavit, takže jsem ji nikdy kompletně nedohrál. Prostě už mě to běhání mezi úkoly, které následně bylo hodně po pustinách, přestalo bavit.

Levelení postavy a zbraní je celkem v pohodě, to mi nevadilo a bavilo. Jen občas nedostatek materiálů.

Gothic 3 je opravdu dobrá hra, ale dojíždí na svoji epičnost (zdlouhavé cestování, prázdná místa, problémové hledání místa úkolu) a na provázející bugy (hodně hře pomohl Community patch).

Pro: Grafika, ozvučení, velké množství úkolů a lokalit, Myrtana

Proti: Zdlouhavé cestování, bugy, loading time, pustiny

+13+13 / 0

Machinarium


Machinarium je takový zjev mezi hrami. V tomto případě ani nejde tolik o samotné hraní, ale o vizuální požitek.

Z toho vyplývá, že hlavně pokud jde o grafickou a vizuální stránku, tak tato hra má jen minimum konkurence (již např. zde zmíněné World od Goo), protože vizuální ztvárnění bych se u této hry nebál označit za umění. Veškeré detaily robotího světa, postavy a jejich animace (to celé poháněné flashem) jsou dovedeny k dokonalosti. Všechno ve 2D, žádný 3D render. To ostatně Amanita design převedla už u svých předchozích děl, že tohle opravdu umí. Zvuková stránka k tomu plně koresponduje, je neobvyklá, a skvěle doplňuje celý obrázek.

Potud lze sázet samé superlativy. Dále už je to ale trochu horší, protože samotná adventurní a herní stránka na určité mezery. Co většinou tvoří adventuru adventurou, je příběh. Ten je v tomto případě dosti jednoduchý a celkem klišé. Většinu času se snažíte jen někam dostat, v čemž vám většinou brání různé hádanky. Ty také vytvářejí celkem znatelnou část herní doby. Hádanky nejsou špatné, ale některé umí být až otravně zdlouhavé. Naštěstí je ve hře zakomponován systém nápovědy, kdy po krátké minihře získáte kompletně rozkreslený postup - návod. Možná bych ocenil, že by hra obsahovala i menší nakopnutí správným směrem k řešení, než rovnou kompletně podaný výsledek. Jen pro minihry, jako je v Machinariu např. Space Invaders, tam není žádná pomoc, to prostě musíte odehrát.

Další připomínkou, která tu už byla zmíněna, je nutnost pro sebrání předmětu dojít s postavou na určité místo, a často jej ještě skrčit či vytáhnout. Jelikož aktivní místa a předměty nejsou zvýrazněné, je to někdy trochu detektivka.

Poslední připomínkou je délka hry, jak jsem již zmínil, znatelnou část herní doby hráč stráví u logických hádanek, a i přes to není herní doba nijak zvlášť dlouhá. Nebudu se ti pouštět do přemítání ohledně ceny, vím, že po vydání byla cena hry relativně vysoká (na její délku), ale jak chcete ocenit umění? Na to já si netroufám. Já ji nedávno pořídil v akci na Google Play za pár desetikorun.

Mohlo by se zdát, že negativ je napsáno relativně mnoho, a pokud by šlo o obyčejnou adventuru, byla by to pro ni jistá smrt. Jenže vizuální a sluchový vjem z této hry tvoří při hraní perfektní požitek, kdy se budete kochat někdy jen pohledem na robotí městečko. Rozhodně stojí aspoň za jedno projití.

Pro: Vizuální ztvárnění, zvuky a hudba, dostupná nápověda

Proti: Není to zas až tak dobrá adventura, některé herní mechanismy a herní doba

+14+14 / 0

Family Farm


Family Farm je taková rodinná oddechovka, i když bude bavit spíše partnerky a děti. Chvíli jsem to hrál, co potěší, je taková příjemně koukatelná grafika a adekvátní ozvučení.

Ve hře máte určitý cíl, který musíte dosáhnout v průběhu herních let. Herní rok je rozdělen na etapy - jaro, léto, podzim. Tyto etapy určují, jaké činnosti můžete vykonávat, tj. na jaře se především sází, plodiny v průběhu léta a podzimu dozrají a lze je sklízet. Prostě tak, jak to známe z běžného života. K dispozici je určitý počet lidí, a je nutno je delegovat na práci, aby vše potřebné bylo stihnuto. Je možno i počít potomka, který za určitý čas doroste do věku, kdy se také může zapojit do práce. Kromě práce na farmě si zvelebujete i dům, který pak pojme více lidí. V domě musí někdo zůstat, kdo uvaří oběd. Tento krok je dosti důležitý, protože kvalitní a včasný oběd dodá pracujícím sílu. Člověk totiž může pracovat pouze určitý čas, než se unaví, a pak musí odpočívat. I toto je nutno vzít v potaz při rozdělení práce, aby měl za odpočívajícího kdo zaskočit a stihl případně dodělat práci.

Jako farmáři můžete pěstovat zvířectvo a plodiny. Jsou méně náročné a náročnější druhy, o které je třeba se kvalitněji starat a užít zkušenější dříče (zase za ně ve výsledku máte lepší výdělek). Lze i sbírat plody keřů a kácet stromy.

Je to vcelku příjemná a celkem komplexní hra. A od českých autorů. Jenom se poté průběh hry stále opakuje dokola, takže přijde stereotyp.

Pro: Příjemná grafika, promyšlené mechanismy, český výtvor

Proti: Časem stereotypní

+5+5 / 0

Zahrádka


Á, Zahrádka. Na tuto hru si vzpomínám, byla tenkrát zdarma mezi pár dalšími hříčkami na CD u nějakého časopisu. A docela jsem si kdysi i pohrál, byla to taková ta oddechovka, kdy si člověk patlal na stole něco jiného a tohle si k tomu proklikával. Bylo nutno udržovat rostliny zalité, aby neuschly, pěstovat ty druhy, o které měly zájem obchodníci, kterým se produkty pak odprodaly. Když si člověk vydělal na automatické zavlažování, stačilo skoro jen zasadit a čekat. Hra samozřejmě brzy byla stereotypní, ale na amatérskou hříčku celkem pobavila. Není nic víc uklidňujícího, než se dívat, jak roste salát :D

Pro: Hříčka na pobavení, odpočinková

Proti: Brzký stereotyp

+6+6 / 0

Doom


Doom je naprostý pojem, znám lidi, kteří hry nehrají, a přesto u této hry strávili více než pár minut. Je to až neuvěřitelné, když se přitom vlastně jedná jen o "hloupou" střílečku. Ale tahle hra má neuvěřitelně kouzlo. Naprostá kombinace rychlé akce a nekonečného masakru v zajímavé grafice prostě pohltila svět. Ne nadarmo dala tato hra název celému žánru. A odpůrcům herního násilí novou munici.

Byl jsem ještě dítě, když mi naší po mnoha smutných očích sehnali na inzerát starší 486 IBM, očividně ještě před soukromým prodejem vyřazenou z nějaké banky. Měla slušnou RAM (jestli paměť neklame, tak celých 16MB), WIN95, ale žádnou zvukovou či CD-ROM. Nezbývalo než koupit balík 3,5" disket a dát je kamarádovi, aby mi tam něco nahrál (ano, o legálnosti her tenkrát nikdo nemluvil, v našem periferním městečku neexistoval ani poblíž žádný obchod s hrami). Když se balík vrátil, začalo hledání, co jsem vlastně nafasoval. Mezi disketami ležely i s tužkou napsaným nápisem DOOM. To mi nebylo úplně neznámé, jelikož brácha kupoval tehdejší Excalibur. Tak šup s tím do mechaniky, a - NÁŘEZ! Já do té doby zvyklý na 8-bit Atari, a najednou toto. Úžasná grafika, všude samý výbuch, vnitřnosti a akce. A to jsem byl ochuzen o zážitek zvuku, jelikož skřípání z PC speakeru neumělo moc podpořit atmosféru. Ale i s tím jsem si poradil, dal jsem oblíbenou kazetu do jezevčíka a pařba mohla začít (bóže, když si to po sobě čtu, tak to mi opravdu bude už 30?). Nastaly dlouhé hodiny zábavy s příbuznými i kamarády ze školy. Střídání u kompu, likvidace hordy potvor...A i když jsem teď dlouho si hru z nostalgie nepustil, tak pořád mám v živé paměti design především prvních levelů, tajná místa a pekelné potvory. A kódy, které jsme tenkrát hojně využívali (každý chtěl BFG).

Design levelů byl promyšlený, sem tam se člověk zasekl u hledání skrytých dveří, ale i v tom kuřecím věku se hra dala hrát a dohrát. Arzenál zbraní byl dostačující (včetně masakrózní motorové pily), a každý si mohl vybrat oblíbence. Kromě pistolky a boxera, tím trvalo dobu zabít i základního zombíka, tužší soupeře nemluvě. Protivníků byl taky slušný zástup, mne hlavně iritovalo "neviditelné prase", jak jsme tehdy říkali. Hlavně když byly v temných chodbách, kde vůbec nebyly vidět (a díky absenci zvukovky ani slyšet).

Doom byl a je naprostý pojem. Která jiná hra se může pochlubit tím, že i po dvaceti letech ji lidé hrají, a že se po ní jmenuje celý žánr? Na této hře si prostě iD software dalo záležet, a i jednoduchý koncept střílečky dovedli do neskutečně hratelné legendární pecky. A jak jinak ohodnotit otce (děda Wolfenstein takový dojem nevzbudil), než plným počtem.

Pro: Kouzlo, hratelnost, nadčasovost

Proti: Co hledat na klasice?

+23+23 / 0

Sherlock Holmes: The Devil's Daughter


Tak tenhle díl je dosti rozporuplný. Jedná se o hybrid mezi předchozími díly. Testament of Sherlock Holmes byl jednolitý příběh a jedno vyšetřování, Crimes and Punishments byly naopak nesouvisející případy nijak neprovázané. Devil's Daughter má několik oddělených případů, ale jsou průběžně spojeny jedním příběhem, který navazuje právě na Testament - příběh Holmesovy adoptované dcery. Bohužel případy nejsou tak dobré jako ve Zločinu a trestu. Nejsou tak zábavné, místo zajímavých míst (venkovské zapadlé nádraží, lázně) se většina koná v šedých ulicích Londýna. Působí to trochu chmurně a člověk si to tolik neužívá. A hlavně jsou docela krátké a je jich málo. Herní doba je jen pár hodin.

Grafika a ozvučení hry je jinak bez chyby, prostředí je vykresleno detailně, hra není extrémně náročná na HW a běží naprosto stabilně.

Vyšetřování případů naštěstí kopíruje ZaT, hledáte stopy, kombinujete závěry, můžete se rozhodnout, koho obvinit a jaký bude jeho osud. K tomu jako pomocníka máte představy, svůj archiv, psa Tobyho a deník. Tento princip byl vymyšlený skvěle a naštěstí ho zachovali. Spojnicový příběh ale bohužel následuje Testament, a není také nic moc.

Stále je to jediná řádná adventurní série o Sherlocku Holmesovi, za to je třeba vzdát lidem z Frogware hold. Ale bohužel je tento díl spíš krokem zpět oproti předchozímu. Hlavně délka a počet případů je neadekvátní, trochu to působí spíš jako DLC k předchozímu dílu, ne jako nová hra.

Pro: Je to Sherlock, vyšetřování případu, možnost volby závěru případu, grafika

Proti: Šedé prostředí, slabší příběh, DÉLKA!

+13+13 / 0

Need for Speed: Porsche 2000


Need for Speed Porsche Unleashed bylo odklonem od tradiční série. Docela se proti tomuto dílu zvedla kritika ohledně toho, že můžete řídit pouze jednu značku. Tahle kritika byla naprosto neoprávněná. Sice můžete řídit pouze vozy Porsche, ale díky tomu máte k dispozici nejenom klasickou 911, ale úžasný rozptyl od starých houpavých klasik, přes kabriolety, až k závodním speciálům. K tomu nové typy závodů, které čerpají právě že zaměření na jednoho výrobce.

Grafická stránka hry udělala oproti čtvrtému dílu skok vpřed. Vizuálně působila mnohem lépe, přitom nároky na dobový HW nebyly krvavé. Při pohledu z vozu měl konečně řidič ruce na volantu. A hlavně narozdíl od předchozího dílu mi tento nedělal nikde problémy se spuštěním na HW akcelerací. Grafika dnes samozřejmě trochu zastarala, z vnějšího pohledu sedí za volantem panák, projekce světel je taková kostrbatá, prostředí hranatější... Přeci jen už to není žádná novinka. Zvuk a hudba, jako vše od EA, super.

Ovládání vozu a celkový pocit řízení se opět lehce posunul blíže směrem k větší realističnosti, ale stále se jedná o arkádové závodění, žádný simulátor. Hra není tak rychlá jako byl díl 2 a 3, ale ježdění je zábava a chování vozidel působí uvěřitelně. Pěkně je provedeno houpání u starých klasik.

Nové závodní módy jsou jedním z nejlepšího, co se v sérii NFS objevilo. Tovární jezdec ozvláštnil závody o drobný příběh a úkoly typu výzva, zručnost (kličkování mezi kužely, otočky na ručce), závod s omezeným časem bez poškození vozu atp. Evoluce byla podobná módu kariéra z předchozího dílu, ale vylepšena o postupný průchod historii Porsche. Navíc bylo možno kupovat i ojeté vozy, které byly levnější než "nové" (takhle jsem si vydělával, jelikož koupený starší vůz se dal po opravě prodat za víc, než stála ojetina + oprava). Každou etapu navíc zahájilo video, které příjemně nabudilo zájem. Byla zde i možnost (nutnost, když jste chtěli vyhrát) výkonnostního tuningu (koupě lepší převodovky, odlehčení karoserie atd.). Tuning ale nebyl vizuální, vzhled vozidla šlo upravit pouze barvami + nějakým tím závodním číslem.

Tratě byly povedené, v různém prostředí, takže se neokoukaly. Byly tam i zkratky. Policie v tomto díle byla jen okrajem, obtěžovala při některých závodech, ale zatknout ani zastavit Vás nemohli, ani za ně nešlo hrát. Klasické honičky z předchozích dílů se nekonaly.

Pátý díl byl jedním z nejpovedenějších, nebyl tak rychlý, ale nabídl pořádnou porci zábavy, skvělé nové módy a důkladný náhled na historii firmy Porsche. Je škoda, že není další hra v podobném duchu. Za ten skvělý nápad a provedení musím dát plný počet bodů. Ve své době to byla špička ve všech ohledech, jaké NFS může mít.

Pro: Grafika, zvuk, mód evoluce a tovární jezdec, velké množství vozidel od historie po nové

Proti: Neexistuje nástupce ve stejném duchu

+22+22 / 0

Need for Speed: Road Challenge


NFS 4 byla zvláštní, nebyla tak rychlá a zábavná jako předchozí díly, ale přinesla spoustu novinek a rozšířila svět NFS.

Grafika hry byla trochu zklamáním, jelikož sice dostala nové efekty, vymodelovanou palubní desku, ale oproti trojce vypadala vizuálně hůř. Prostě autoři měli velké plány, ale tehdejší akcelerátory nedokázaly vykreslit vše v dostatečné kvalitě. Zvuk a hudba nemá výtku, na to byly vždy EA mistři.

Velkou novinkou bylo poškození vozu, které ale bylo hlavně formou několika ukazatelů na obrazovce. Vizuální změna vozu byla ještě jen minimální, a ani v chování nebyl zas tak zásadní rozdíl, i s "totálkou" se dalo normálně závodit. Nejzásadnější bylo rozbití světel, jeden naráz a jeli jste noční trať potmě.

Druhou největší novinkou byl režim kariéra, tj. nákup základního vozu za přidělené peníze a jeho postupné vylepšení (byla tu možnost výkonnostního tuningu) a poté nákup výkonnějších vozidel. Prostě klasika. Tento mód přinesl nové možnosti a využila se i vlastnost rozbíjení vozidel, protože opravy byly placené. A do hry šly přidávat i nová vozidla, vzpomínám si, jak jsem jezdil kariéru s Fábkou :-)

Ostatní druhy závodů jsou jako v předchozím díle, včetně honiček s policií.

Need for Speed 4 (nebo taky High Stakes či Road Challenge, dodnes nechápu proč tolik názvů) byl velice solidním nástupcem předchozích dílů. Nebyl bohužel až tak návykově zábavný jako 2 a 3, ale přinesl odklon k lehce realističtějšímu závodění (stále ale to byla hlavně arkáda), a nabídl nové zásadní novinky. Narazil na technická omezení, hlavně na grafice to bylo znát, že i když vše bylo detailněji zpracované, nepůsobilo to tak dobře jako předchozí díl. A měl jsem i technické problémy, nechtělo se mi to na některém HW spouštět s akcelerací (pouze softwarovou, a to vypadalo strašně a bylo to pomalé). Ostatní nýdy z té doby mi žádné funkční problémy nedělaly, běhaly jako víno.

Pro: Kariéra, poškození vozidel, hudba, zábavnost

Proti: Grafika (není to prostě úplně ono), poškození vozidel mohlo být zpracováno lépe, technické problémy

+10+10 / 0

Knights and Merchants: The Shattered Kingdom


Tahle hra byla také jednou z prvních, kterou jsem poprvé viděl na modernějším počítači (tenkrát to byl Cyrix 686MX 200), a jako dítě jsem nestačil zírat. Až pohádkově barevné prostředí, detailní animace veškerých postav, adekvátní hudební doprovod a mluvilo to česky.

A tahle hra nebyla jen o prvním okouzlení, v průběhu dalších let jsem nad ní strávil velké množství hodin.
Grafika hry je vyloženě krásná. Ano, má již hromadu křížků na krku, a je zobrazena pohádkovým stylem, ale právě díky tomu vypadá dobře i dnes. Narozdíl od všech her, které se snažily vypadat realisticky a neskutečně zastaraly, tahle díky svému stylu působí na pohled stále velice příjemně. Na obrazovce je neustále nějaký pohyb, všechna zaměstnání dělají co mají, nevolníci nosí každý kus zboží ručně, dělníci kopají a staví...k tomu zvuky čvachtání vína, řezání dřeva, kácení stromů. Žádná snaha o nějaké realistické ozvučení, ale aby zvuk podbarvoval atmosféru. Hra prostě působí dobře a ukazuje, jak 2D zobrazení má narozdíl od 3D vlastnost zůstat dlouho aktuální a koukatelné.

Ačkoli hra působí až pohádkově, tak obtížnost hry je naopak relativně vysoká. Veškeré funkční mechanismy vesnice musíte postavit důsledně a s rozmyslem. Pokud nemáte odzkoušené principy funkce jednotlivých stavení, tak se Vám nepodaří postavit funkční ekonomiku. A i pokud je znáte, tak někdy něco postavíte a prostě to nefunguje. Hlavní problém je jídlo, občas působí zdání, že je ho hromada. Jenže stačí nakrmit vojsko, k tomu nějaké zdržení výroby a najednou je prázdná hospoda (ano, tady veškeré postavy kromě vojáků, kterým se jídlo nosí, chodí se najíst do hospody). A jakmile je prázdná hospoda, tak tam ale stejně pracovníci chodí a vracejí se do zaměstnání hladoví, takže výpadek výroby (hladoví nepracují a jen chodí do hospody a z hospody nebo jen čekají). A díky tomu se jídlo přestává vyrábět, a celá infrastruktura se rozpadne, protože postavy umírají hladem. Někdy se to podaří zachránit čerstvou silou ze školy (zde se vyrábějí veškeré profese a postavy), ale většinou se jedná o konec.

Zatímco hráč začíná téměř každou misí od nuly, soupeř má již vše, včetně armády. A jeho útoky jsou načasované, takže musíte stihnout vše postavit a vybudovat obranu v relativně krátkém čase. Např. mise č. 4 by byla krásná možnost si vyhrát se stavbou města, jenže začínáte jen se skladem a pár vojáky, musíte vše postavit a vybudovat armádu, protože za hodinu čistého času na Vás pošle soupeř obří armádu. Takže vše v časovém presu.

Další problém je inteligence postav, spíš jejich úplná tupost. Často potřebujete něco nosit, a nevolníci si dělají a nosí vše ostatní. Když do nich mlátí soupeř, stojí a nechají se zabít. Vojáci zase, když kdokoli že skupiny narazí na soupeře, okamžitě celá skupina (neovládáte jednotlivé vojáky, jsou ve skupinách) přestává poslouchat rozkazy, takže nejdou ani stáhnout. Takže často všichni dělají co nechcete a nelze to ovlivnit. To dokáže pokazit celou hru. Naštěstí soupeř je stejně tupý, takže toho lze využít. Takže není výzva porazit inteligenci počítače, ale všechny jednotky a obranu kterou má již od začátku k dispozici, narozdíl od hráče.

Bohužel je tedy obtížnost trochu postavena na tom, zkrotit své absolutně neposlušné poddané. Někdy to umí lézt na nervy.

I přes tyto výtky se jedná o velice zábavnou strategii, která těží z pěkného vizuálu a celkového pocitu z hraní.

Pro: Grafika, ozvučení, zábava, styl

Proti: Inteligence postav, neférové výzvy

+11+11 / 0

Original War


Original War dostál svého názvu. Jedná se opravdu o originální strategii a dodnes neznám nástupce v podobném duchu. Hlavní rozdíl oproti běžným strategiím jsou postavy. Zatímco jinde chrlíte desítky či stovky anonymních panáčků, tady mají všichni jména, svoji osobnost a své zkušenosti, které jim v průběhu hry zlepšujete. Takže je tato strategie "líznuta" stylem RPG. Všechny postavy jsou unikátní, a také mohou nenávratně zemřít (tady se na žádné vyrobit vojáka nehraje). Takže si postavy šlechtíte, a při úmrtí některé přichází na řadu LOAD, protože ztráty si většinou nesmíte dovolit, a hlavně si k nim vypěstujete jakýsi "vztah". V průběhu hry získáte možnost ochočit si opičí lidi, ale z nich si osobnost nevypěstujete, je to jen "hloupá síla".

Grafika hry je moc pěkná, postavy, hýbající se příroda, působí prostě příjemně. Dokazuje, že všechno nemusí být ve 3D. Zvuky jsou OK, občas je hře vytýkána kvalita českého dabingu, ale mne přišel ucházející, zážitek mi rozhodně nekazil. Co se mi moc líbilo jsou příběhové vsuvky vyprávěné formou mluveného slova s obrázky kreslené jakoby rukou a tužkou. Moc hezký detail.

Příběh hry není nijak zvlášť komplikovaný, ale ke hře se hodí a hráč jím příjemně proplouvá. V misích se dozvídáte stále nové informace, postavy spolu komunikují, hašteří se atp. Hrát kampaň můžete za dvě strany, třetí strana se objeví v průběhu jako nehratelná.

Hře se dá vytknout pouze pár mínusů, třeba inteligence počítačem řízených postav není ideální, někdy dělají pěkné kraviny. A naopak dobití některých bašt je dost obtížné a frustrující. Tj. obtížnost je někdy dost nevyvážená.

Celkově se jedná o skvělou a zábavnou strategii, jejíchž největší chyba je v tom, že nemá nástupce v podobném duchu. Byl by to svěží závan.

Pro: Grafika, zvuk, příjemný příběh, RPG prvky, unikátní postavy

Proti: Někdy inteligence protivníků a nevyváženost obtížnosti, nemá pokračování

+20+20 / 0

Need for Speed III: Hot Pursuit


NFS 3 má nádhernou nostalgii, a narozdíl od dvojky (viz můj komentář) se dá zahrát i dnes. Stále je to arkáda, ale řízení aut je zde již komplexnější a zajímavější.

Grafika se velice povedla, byla i na tehdejších obyčejných strojích plynulá, a nevypadá zle ani dnes, i když má už hromadu křížků na krku. Zvuk a hudba, je jak je u EA her zvykem, jsou skvělé. Splitscreen nechybí.

Tratě oproti dvojce se umírnily a jsou si samy sobě více podobné, také se ale neokoukají a jsou zábavné k jízdě. Jsou také relativně dlouhé, ale tak akorát. Jízda v noci přinesla nový zážitek.

A policie, tak ta nastolila nové herní možnosti oproti předchozímu dílu. Nejradši jsem honil zločince v Lambu Diablo. A při běžném závodu uměla potrápit, takové pásy na silnici nepotěšily. A místo v cíli jste mohli skončit v base.

Auta se nám trochu umírnila, zmizely šílené prototypy a nastoupily superauta z běžného života (no z mého teda bohužel ne :-) ). Potěšila možnost dát jakoukoli barvu laku (nikdo neměl tak zářivě žlutozelenou jako já :-) ).

NFS 3 pro mne patří mezi ty nejlepší díly ze série Need for Speed. Ale z nějakého důvodu jsme tenkrát asi víc propařili dvojku (zřejmě pro nás v dětství byla jednodušší, dneska bych preferoval právě třetí díl).

Pro: Grafika, zvuk, hudba, tratě, řízení vozidel, policie

Proti: Nevím, ve své době opravdová špička

+11+11 / 0

Need for Speed II


Moje hodnocení i komentář bude brán dobovým pohledem a nostalgií.

NFS 2 byla jedna z prvních her, které jsem viděl na modernějším PC s Pentiem. A tenkrát to byl těžký zázrak. Do té doby nevídaná grafika (měl jsem verzi SE a v PC Voodoo 1), full motion videa, super káry a splitscreen. Většinu druhého stupně na základce jsme pak většinu odpoledních přestávek trávili s kámoši u nás doma nad "nýdy". Těch hodin bylo neuvěřitelně. Neskutečné množství pařby. A zábavy.

Grafika je platná své době, ale opravdu dobře se na ní dívalo a hlavně verze pro 3dfx vypadala skvěle. Zvuk a interaktivní hudba jen podbarvovala zážitek. Tratě jsou posazeny do různých i lehce ujetých prostředí, ale tím se dostavuje neokoukanost.

Jízdní model byl triviální, naprosto arkádový. Většina tratě se dá projet s plným plynem i do zatáček. Ve své době to stačilo, nicméně pro zahrání dnes je to kámen úrazu. Tím, že není prakticky výzva v řízení, hra dnes přestává rychle bavit.

Naopak výběr aut je skvělý, od Lotusu po McLaren, ke všem specifikace a ukázková videa. A k dispozici jsou i auta, která zůstala pouze ve fázi prototypu.

Need for Speed 2 byla ve své době neuvěřitelná zábava, dneska bohužel nemá moc co nabídnout. Ale z nostalgie a za ty hodiny (dny, týdny, měsíce...) pařby musím dát těch 95. :-)

Pro: Na svoji dobu grafika (hlavně s Voodoo kartou), zvuk, hudba, prostředí tratí, videa o vozech

Proti: Triviální jízdní model, dnes již nepříliš zábavný

+14+14 / 0

Grand Theft Auto V


S hodnocením GTA5 jsem otálel, a po dvou dohráních a třetím rozehrání jsem se odhodlal ke komentáři.

Začnu jedním obřím negativem, a to je Social Club. Hned při instalaci jsem zalitoval že nemám Steam verzi, protože spouštění hry instalace aktualizací přes tenhle "zázrak" je opravdu něco. Dodnes je to za trest a absolutně nechápu, jaktože tuhle aplikaci za tu dobu nikdo nepředělal do něčeho lidského - problém s instalací updatů, neustálé odhlašování, nemožnost odložit update...no paráda.

Hra je ale už o něčem jiném, GTA jak má být, vyladěné a vymazlené i do malých detailů. Pryč je nuda čtyřky, vrací se potrhlost San Andreas, velká mapa, humor a akce.

Grafika hry je úžasná, zde není nic co k vytknutí. Krásně vykreslené prostředí měst i venkova, rozlehlé krajiny, husté lesy i výhledy. K tomu počasí (zvláště bouřka je vizuální lahůdka). A to všechno jde na solidní detaily i na mobilní GT 740 naprosto plynule. Dobře se na to dívá, a detaily prostředí jsou často přímo ohromující. Potěší i takové detaily, jako že při lezení na žebříku jsou nohy i ruce postavy skutečně na "šprinclu" žebříku, ne v nějaké nedefinované mezipoloze. Zvuk nezaostává, veškeré prostředí, radiostanice s hudbou a WeazelNews atp. je velmi povedený. Dabing, především Stephen Ogg v roli Trevora, je vynikající. A zde musím vypíchnout i neoficiální český překlad, sem tam nějaká nesrovnalost, ale celkově velmi dobrá práce.

Hlavní novinkou je hra za tři různé postavy. Z počátku jsem měl z tohoto strach, jelikož autoři her při více herních postavách mají často problémy právě s přechody mezi nimi. To ale není problém GTA, tady je přepínání mezi postavami udělané do detailu, a není problém skákat z postavy na postavu i v průběhu akce (naopak je to po hráči občas žádané). Bez problémů prožíváte příběhy všech tří hrdinů, a zatímco hrajete za jiné postavy, ty nepoužívané zatím mají své životy - převlékají se, jezdí po městě, navštěvují bary, kluby, a když se na ně přepnete zpět, naleznete je pokaždé při jiné činnosti. Krásný detail.

Auta jsou tu opět na výsluní, mnoho druhů připomínajících své reálné vzory, možnost tuningu a uchovávání vozidel v garáži. Řízení je ideálně postavené tak, aby auta působila uvěřitelně a přitom se dobře hrálo. K autům mám jednu výtku, stále je tu problém s mizením vozidel. Vytuníte si káru, dojedete k misi, ale po ukončení mise na Vás často již nečeká. Občas je k nalezení na policejní stanici, často ale je úplně pryč. To v Mafii 2 je tohle uděláno mnohem lépe, když přijedete na misi autem, po skončení je vedle Vás nebo v garáži. Naštěstí auta hrdinů se vrátí vždy, bohužel není na výběr, jaká to budou, musím se smířit s výběrem autorů. Možnost pilotovat skoro vše co se hýbe, letadla, vrtulníky, kola jen pokračuje v nastolené tradici.

Mise jsou zajímavé, pořád děláte něco nového, loupeže s výběrem způsobu provedení a týmu jsou skvělý nápad.

Vedlejších činností je opět mnoho a většinu z nich maximálně vyzkoušíte, ale není to gró hry.

Vím, že sázím samé superlativy, ale zde to jinak nejde. O GTA5 by se toho dalo napsat opravdu moc, je to vymazlený kousek plný detailů, ale spousta toho bylo řečeno a navíc bych si na soupis musel vzít dovolenou :-) Pro mne je to jedna z nejlepších her.

Pro: Grafika, zvuk, úkoly, postavy, dabing, prostředí...prostě všechny detaily

Proti: Social Club, mizení vlastněných vozidel při vstup do misí

+17+17 / 0

Grand Theft Auto III


GTA 3 byla průkopníkem ve 3D hrách za zločince. A ve své době jsme nad ní strávili spoustu času. Obrovská mapa s volným pohybem, velké množství zbraní a vozidel, které jste si kdykoli a kdekoli mohli "půjčit". Velké množství úkolů, podúkoly (sanitka...) zaručilo spoustu hodin zábavy. Ve dnešním srovnání s např. GTA5 by člověk našel spoustu nedokonalostí a nedodělků, ale musíme nahlížet z doby vydání, a tenkrát to byla pecka. A hlavně, i když jsem doma neměl zdaleka poslední model PC, běhala hra dobře a rychle i na tom, co jsem doma měl.

Grafika hry je zvláštní, celá taková"rozplizlá", rozmazaná při pohybu, zvláštně se na to koukalo. Technické detaily jsem tenkrát neřešil, dnes bych odhadem asi řekl, že to bylo právě kvůli náročnosti na HW a taky aby tehdejší 3D nevypadalo příliš hranatě. Typický humor série GTA byl jasný i zde, a vůbec tomu nevadil nemluvný hlavní hrdina. Cutscény při přípravě na misi to vynahradily.
Příběh ve hře moc nebyl (rozhodně nijak zvlášť zapamatovatelný), takže se jednalo hlavně o jednotlivé mise, které byly celkem rozmanité a dokázaly vydatně zabavit. Ve trojce ještě narazíme na prvky z předchozích 2D dílů, hlavně na telefony s úkoly a bohužel i rozbíjení aut stylem párkrát naráz = plamen a následně výbuch. To mne na této hře vadilo asi nejvíc, protože člověk se při útěku nebo rychlém přesunu nárazu nevyhnul a tak se neustále vybíhalo z aut těsně před výbuchem. Auta šlo schovat do garáže, kde se i opravily. Bohužel jakékoli nechání auta mimo garáž znamenalo téměř jistě jeho ztrátu, ať při pohybu po mapě, misi či načtení hry. Tohohle neduhu se ale bohužel úplně nezbavila ani pětka. Řízení aut bylo lehce gumové, ale dalo se na to zvyknout a i přejezdy byly zábava.

GTA3 rozhodně na to, že byla první že série 3D her GTA, byla velice slušnou hrou a autoři dokázali právě dobře provést ten přechod do třetího rozměru, který tenkrát hodně značek neustálo. I přes nějaké neduhy to byla skvělá hra a znamenala spoustu hodin zábavy.

Pro: Zábava, nové možnosti, zvládnutý přechod do 3D, typický humor, ozvučení

Proti: Styl poškození vozidel

+26+26 / 0

Grand Theft Auto IV


GTA4 je pro mne asi nejrozporuplnější díl, a soudě dle hodnocení zde v tom nejsem sám. S GTA jsem začal od druhého dílu, protože za dob GTA1 jsem neměl dostatečné PC, jinak celou historii mám prošlou.

Na GTA4 jsem se dost těšil, ale první zklamání přišlo hned po prvním spuštění hry, kdy se to na mém tehdejším notebooku nedalo hrát, ani když jsem to osekal co šlo. Takže hra šla na více než půl roku k ledu, protože jsem na ní celkem zapomněl. Když jsem ji znova vytáhl, bylo již na světě několik patchů a na stejném NTB najednou po vyladění šla celkem slušně. Takže očividně stačilo optimalizovat.
Hlavní postavy příběhu k srdci úplně nepřirostou, jejich příběhy a chování není uhozené a gangsterské jako v předchozích dílech, ale víc vážné a spíše smutně politováníhodné. Zmizela tím část humoru předchozích dílů.

Grafika je povedená, ta od třetího dílu a jeho derivátů udělala velký skok vpřed, město žije, postavy mají mimiku a gesta, auta, ulice, vše je vykresleno detailně a dobře se na to kouká. Zvuk a dabing je také naprosto OK. Kromě rádia, to jsem v tomto díle spíš vypínal.

Herní možnosti a customizace postavy dle mého udělala spíš krok zpět oproti San Andreas. Tam došlo k celkovému zjednodušení, což bylo v některých aspektech dobře (netřeba zvětšovat svaly a výdrž dechu), na druhou si svoji postavu nešlo tolik upravit dle svého. Vedlejší zábavy naopak celkem přibylo, můžete se chodit dívat na představení nešikovných kouzelníků, dát šipky a dokonce si umýt auto (wtf?). Vozidel je tu opět mnoho, ale tentokrát žádné úpravy, takže žádné nitro, dunivé basy, křídlo... škoda.

Randění zůstalo, ale to mne příliš nebavilo ani tady, ani v SA. Úkoly jsou celkem dobré, klasické GTA, ale opět mi přijde, že předchozí díly byly lepší, zapamatovatelnější. Zbraně na úrovni jako vždy, takže dobré. Hodně dobré bylo vložení mobilního telefonu, posílání fotek sledovaného uprostřed mise a obecně možnost takto komunikovat s NPC rozšířilo možnosti o něco dál.

O takto komplexní hře by se dalo napsat hodně, ale jelikož mne tento díl nechal spíše chladným, nebudu se ani u komentáře nějak rozvášňovat. Je to GTA, takže to není špatná hra, ale oproti ostatním dílům to nemá tu správnou šťávu.

Pro: Grafika, zvuk, množství možností ve hře, možnost řídit skoro cokoli

Proti: Nezapamatovatelné postavy, z počátku silná nevyladěnost, není tak dobré jako ostatní GTA

+15+15 / 0

Grand Theft Auto: San Andreas


Nad touto hrou jsem strávil hodně chvil. Opravdu jedna z nejlepších her tohoto žánru. San Andreas uvedl otevřený svět hraní prakticky do dokonalosti. Toho co můžete dělat a kam jet je opravdu hodně, od úplných blbůstek, až po činnosti nutné k postupu. Je libo cvičit, nechat se tetovat, ostříhat, řídit, létat... Zde můžete opravdu skoro vše.

Herní příběh je zase prakticky lineární, nemáte možnost jej nijak ovlivnit, pouze v malé míře je výběr z několika misí, které můžete zrovna plnit, ale výběr neovlivní postup, můžete je plnit stejně všechny a stejným způsobem. Ale to je u her GTA zvykem.

Co dokáže ohromit je rozsáhlost světa. Než autem přejedete z jedné části do další, chvíli to trvá. Pohybujete se ve dvou velkých městech a rozsáhlém venkově, mne asi nejvíc bavil venkov :) Příběhové postavy jsou hodně své a dobře zapamatovatelné. Příběh zabaví, není sice nijak složitý ani promyšlený a překvapující, ale ke hře sedí. Humor provází celou hru. Velké množství úkolů znamená slušnou herní dobu, a přesto se autoři vyhnuli nudnému opakování stejných misí, stále se děje něco nového.

Pak přicházejí i frustrující aspekty, někdy cestování k misi zabere dost času a není to úplně nejzábavnější někam stále přejíždět. Uložit můžete hru jen na určených místech a k těm se musíte neustále vracet, to při opakování mise celkem otravuje. Pro některé mise je třeba zvýšit svaly či kapacitu plic, což zrovna mne úplně nebavilo. Grafika v některých aspektech byla už v době vydání zastaralá a to se časem prohlubuje. A co mne nejvíc štvalo bylo získávání území, pro postup ve hře je nutné získat určité jejich množství a navíc o získané musíte pořád bojovat. Je super, když k novému úkolu přejedu celé město, aby v tu chvíli začalo na druhé straně blikat území.

I přes tyto výtky je San Andreas jednou z kultovních klasik.

Pro: Zábava, množství činností, otevřený svět, rozsáhlé území

Proti: Některé aspekty grafiky, zdlouhavé cestování, boj o území

+18+18 / 0

Mobil 1 British Rally Championship


Na tuhle hru mám skvělé vzpomínky. Byla tenkrát jako plná hra v Levelu a strávil jsem s ní spoustu času. Nezapomenutelná je grafika, autoři v ní použili fotorealistické sprity, takže vypadá jinak, než ostatní hry, ale díky tomu na velmi zajímavé barevné podání a působí to velmi realisticky, hlavně když bereme v potaz dobu vzniku. Jinak je samozřejmě dnes grafika už dost zastaralá, přeci jen má hodně křížků, ale stále se na ní dobře dívá, je zajímavá. Zvuk a hudba nemá chybu.

Hratelnost hrozně záležela na nátuře hráče, kdo chtěl (třeba jako já) ten nejreálnější požitek ze hry, stala se z ní jasná srdcovka. Zmíněná realistická grafika, skutečné tratě, mnoho vozidel, podhled z kokpitu pro správný pohled a možnost poškození vozu (spíše ale virtuálního, vizuální změna byla jen minimální). Pro hardcore hráče super. Běžné hráče musela odradit obtížnost. Tratě byly opravdu dlouhé, jedna RZ klidně 20 minut reálného času. Při šampionátu jedete tři takové tratě za sebou mezi uložením, stačí jeden blbý naráz, rozbijete chladič a konec, za chvíli uvaříte motor. Na servis je omezený čas, nestihnete dát auto dost do kupy - nepustí Vás dál pro velké poškození. Soupeři nejsou chudáci, když nejedete na doraz, nemáte šanci na dobré umístění. Tohle asi mnoho hráčů nedokázalo překousnout, pro milovníky simulátorů to byl ráj, a já ji žral.

Tahle hra byla naprosto úžasná, člověk si mohl u počítače připadat jako za skutečným volantem. Dodnes mi chybí nástupce ve stejném stylu, ale chápu, že dnešní trend je hry zjednodušovat. Ale je mi z toho smutno, z této hry měl člověk opravdovou radost, když se mu povedlo zajet celou rally a dal první místo, to po nervydrásající jízdě hodinu reálného času na plný plyn, bez možnosti tvrdě nabourat. V dnešních hrách trvá závod max pět minut a soupeři se Vám pomalu bojí ujet. Aspoň jeden zástupce takovéhle hardcore rallye závodní simulace by mohl existovat i v dnešní zjednodušené době. Byl by to příjemný závan.

Pro: Realističnost, zajímavá grafika, náročnost, zábava, prožitek ze hry

Proti: Nemá žádného novodobého nástupce

+10+10 / 0

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments


Tak tenhle díl Sherlocka se opravdu povedl, a to hodně. Žádné dlouhosáhlé vyšetřování naroubované na občas trochu za vlasy přitažený příběh (že, The Testament..?), ale několik vzájemně nesouvisejících příběhů a záhad, které zvlášť vyšetřujete, a ke kterým můžete určit různorodé závěry. Tenhle přístup se mi opravdu líbí, dává hře novou dimenzi a jelikož se s každým příběhem posouváte jinam, nedostavuje se okoukanost a nuda.

Další prvky, kdy používáte Sherlockovy představy, kombinujete důkazy do logických celků, a střípek po střípku skládáte, hru obohacují. Navíc by velice snadno teď šel naroubovat datadisk, který by prostě přidal nové případy. Těch je ale i v aktuální hře celkem dost se slušnou herní dobou. Potěší i odkazy na knižní příběhy.

Grafika hry postavená na Unreal Enginu vypadá opravdu skvěle, prostředí je vykreslené parádně a přesto náročnost na HW není tragická. Zvuky jsou skvělé, tam není co vytknout.

Celkově se jedná o velice povedenou hru, občas se drobně zaseknete a pobíháte po okolí, co se kde zapomnělo aby šlo pokračovat, ale to už k adventurnímu stylu hry asi patří.

A druhé menší mínus je to, že hra nemá moc co nabídnout pro druhé hraní, když už člověk ví, k čemu směřuje a jaký je výsledek.

Každopádně jestli aspoň trochu rádi adventury, a nehráli jste tuto hru, rozhodně ji zkuste.

Pro: Grafika, zábava, nejednotvárnost, herní detektivní prvky

Proti: Občas zdlouhavější hledání přehlédnutého kousku, nemá moc co nabídnout pro opakované hraní

+15+15 / 0

Fallout 3


Co k tomuto dílu napsat? Pro mnoho lidí uctívajících původní první a druhý díl je trojka něco jako satan pro křesťany. Nesnášejí ji. Většinou padne názor, že nemá původní atmosféru a 3D způsob se ke hře nehodí.

A já budu nesouhlasit. Ano, předchozí izometrické díly jsou klasikou, nicméně ať chcete nebo ne, dneska tento způsob hraní v A titulech už prostě nejede, to tak v open-source, ale vydat v posledních letech hru bez 3D prostředí není pro vývojáře rentabilní. A tak i Bethesda, ve snaze přizpůsobit se trendu, šla tímto směrem. A mne to rozhodně nepřijde špatné. Atmosféra radiací zničené země krásně funguje, právě mi spíš přijde, že díky pohledu z vlastních očí se do průzkumu zabřednete o to více. Na rozdíl od jiných her z vlastního pohledu je toto plnohodnotné RPG, tudíž přináší obrovskou variabilitu možností a způsobů hraní, včetně tvorby postavy. Stejně tak příběh, který provází celou hrou a můžete si ho projít dle svého. Grafika trochu zastarává, ale dívá se na ní dobře, a běhá i na slabém HW. Zvukový doprovod je dobrý. Množství zbraní a předmětů je obrovské.

Hře se ale nevyhnuly bugy, občas dokážou potrápit. Taky někdy dokáže otrávit zdlouhavé chození mezi štacemi, kde se dostavuje už trochu nuda (hlavně neustálé zdlouhavé lození po metru). Naštěstí po jejich objevení je už možno se mezi nimi přesouvat rychle.

Ohledně této hry by se dalo napsat mnoho, ale nebudu se vláčně rozepisovat. Dle mého názoru je slušným RPG, které těží z atraktivního a dobře provedeného prostředí, komponenty z původního Falloutu a velkým množstvím herních variací. A tento dobrý začátek se později projevil v úžasném herním kousku: Fallout - New Vegas.

Pro: Atmosféra, variabilita, RPG možnosti

Proti: Grafika (lehce zastarávající), bugy, občas táhlost příběhu a přesunu.

+13+15 / -2

Fallout: New Vegas


Tato hra je pro mne kultovní klasikou. Dohrál jsem ji už několikrát (včetně všech DLC), a pokaždé jsem se nemohl odtrhnout, a pokaždé hra měla jiný průběh příběhu. To je skoro k neuvěření, a nevím, kolikrát bych ji musel hrát, abych odkryl každou možnost, rozhovor, konec, předměty, množství textů, postav, nepřátel, dělení zkušeností, perků...

Postapokaliptická atmosféra dýchne už od začátku, grafika sice začíná mít pár křížků, ale stále se na ní dobře dívá. Zvukový doprovod hru parádně podbarvuje.

Někomu vadí, že tento díl i s předchozí trojkou je ve 3D a pohledu z vlastní osoby (lze i ze zad), mne naopak tento přístup dopomohl se vžít do hry a užít si každý moment, a i mi víc vyhovuje real-time systém souboje (s malou berličkou ve VATS). Tím nechci znevažovat 1 a 2 díl, které jsou kultovní, nicméně právě v těchto dílech mi někdy tahový systém souboje připravil perné (a vzteklé) chvilky. Především, když jsem při rychlém přesunu narazil na trable a neměl zrovna dost stimpaků a munice na souboj.

Každopádně herní příběh chytne, a díky variabilitě si jej každý může poohnout dle svých představ. Můžete být hodní, zlí, sympatizovat s tou či onou frakcí, či některou vlastnoručně vyhladit (nebo si vypomůžete, třeba Heliosem 1 ;-) ). Dává to prostor k ohromnému množství kombinací a variant hry. Ani báječný Skyrim se Falloutu nemůže rovnat, tam je příběh mnohem lineárnější.

DLC jen zmíním, ale jsou prakticky přímo hrou ve hře, skoro se netýkají hlavní linie, zavedou do úplně nové lokace a představí postavy nezávislé na původním příběhu. Ale rozhodně je nedoporučuji hrát ze začátku, jsou obtížnější.

Každopádně kdo tuto hru ještě nehrál a nemá odpor k RPG, tohle musí zkusit. O Falloutu by se dalo psát dlouho, ale nebudu dlouho prudit. :-)

Zápory: grafika už ani ve své době nebyla dokonalá, a zastarává každým rokem (tím nechci říct, že je špatná, ale existují více grafické lahůdky - ty ale zase nemají na herní prožitek), hlavně mi vadí třeba prolínání postav a předmětů. Občas se ve hře objevují bugy, někdy nelze ve hře pokračovat, protože zásadní postava/lokace se sekne a nedá se s tím nic dělat, člověk se musí vrátit zpět a doufat. Také mne upřímně hra docela často padá, a to na vícero počítačích co jsem měl. Nevím proč, možná je to tím, že hraju na noteboocích.

Ty výtky jsou ale jen drobné, mám jen jednu velkou - chybí mi další díl v tomto duchu :-)

Pro: Příběh, variabilita herního stylu, rozsáhlost, atmosféra, anglický dabing, množství zbraní a postav.

Proti: Grafika (lehce), bugy, pády hry.

+12+12 / 0

Fish Fillets


Jedna z opravdu dobrých logických her. A bezpochyby jedna z nejtěžších. Nikdy jsem ji celou nedal. Ale je kultovní nejenom obtížností, ale i humorem a nápaditostí. Grafiku nemá cenu hodnotit, ta je hodně svérázně kreslená, a k tomuto typu hry se hodí, dabing jakbysmet.

Musím obdivovat toho, kdo tenkrát hru dohrál a vyhrál počítač, který byl hlavní cenou.

Pro: Svéráznost, humor, pojetí

Proti: Obtížnost (pro někoho to může být + :-) )

+8+8 / 0

Mafia II: Jimmy's Vendetta


O tomto DLC se dá říct prakticky úplně to samé, jako o druhém Jimmyho přídavku. Je zde drobné vylepšení, objevil se tu drobný příběh, ale příliš to nezachrání, jinak se jedná opět o samé arkádové ježdění, opět samé opakování úkolů. Postava Jimmyho je zapomenutelná, a i přes občasné dobré hlášky se s ním prostě nesžijete jako s Vitem. Osobně bych uvítal raději datadisk s novým příběhem navazujícím na původní hru a stejným stylem hraní.

Nebýt kvality původní hry, zapadl by tenhle kousek úplně do zapomnění.

Pro: Drobné zlepšení oproti předchozímu Jimmymu.

Proti: K Mafii by sedl jiný datadisk.

+12+12 / 0

Mafia II: The Betrayal of Jimmy


Tento DLC přídavek mne nenadchnul. Postava Jimmyho mi k srdci nepřirostla, úkoly se opakují a konzolový (arkádový) způsob hraní není mojí parketou. Příběh tu prakticky není a vůbec nemá souvislost s původní hrou.

Jízda v autech, souboje a grafika je samozřejmě stejně tak dobrá, jako v původní hře. Na zablbnutí dobrý, ale rozhodně to nenadchne.

Pro: Kvality původní hry (fyzika, souboje, vozidla).

Proti: Absence příběhu, nezáživnost, k srdci nepřirostoucí postava.

+6+6 / 0

Mafia II: Joe's Adventures


Z DLC obsahu pro Mafii 2 je tento asi nejlepší. Sice pořád je tu zachován takový silně konzolový způsob hraní, ale DLC zapadá do příběhu Mafie a vypráví nám příběh Joea, když je hlavní postava Vito za mřížemi. Tohle doplnění příběhu není zlé, a celkově mne tento doplněk bavil. Navíc přidává další várku erotických časopisů ;-) Kvalitě a zábavnosti originální hry se to nevyrovná, nicméně je to slušný přídavek, který prodlouží zážitek ze hraní Mafie 2.

Ale za klasickou formu hraní bych byl raději.

Pro: Doplnění příběhu, prodloužení herní doby.

Proti: Mohlo to být lepší.

+11+11 / 0

The Testament of Sherlock Holmes


Jelikož jsme oba s přítelkyní fanoušci Sherlocka Holmese a oba máme rádi adventury, nemohli jsme tuto novou hru minout. Odehráli jsme téměř všechny předchozí díly (až na Případ stříbrné náušnice), takže jsme se dost těšili. A naše pocity byly nakonec trochu smíšené.

Grafika na rok 2013 neoslní, ale nedívá se na ní zle a nároky na HW jsou velice rozumné. Zvuky jsou v pohodě, stabilita hry taky bezproblémová, takže k technické stránce nelze mít výrazné námitky.

Horší je to s herní stránkou, ovládání je celkem v pohodě, ale občas dokáže otrávit, když hledáte místo, kudy pokračovat, běháte všude okolo, přepínáte pohledy, nadáváte, a nakonec po třičtvrtě hodině naleznete, kde byl ten bod schován. To není zrovna zábava.

Holmesův šestý smysl taky není vždy nápomocný, místo nápovědy pro případ zmatení je z toho nutnost, bez které nemůžete postoupit.

Přepínání mezi postavami je známá věc už ze starších dílů, nijak mi nevadí a občas to může být i příjemné osvěžení. Bohužel ale musím říct, že postava Watsona místy působí dost dementně, a ačkoli i v románech a povídkách sira Artura Conana Doyla má excelovat především Holmes, není Watson popsán jako hlupák.

To byly spíše menší výtky, které ale bohužel kazí výslední dojem. Co je ale nosnou věcí u adventury je příběh. Celé vyprávění je tu podáno formou retrospektivy, kdy děti naleznou na půdě a čtou zápisky jejich dobrodružství. Už ty děti mi tam přijdou trochu zbytečné. Chvílemi příběh zaujme, chvíli je to trochu nuda, chvíli i zůstává rozum stát. Celkově průměr, postavy nabízejí mnohem větší a kvalitnější možnosti, které tvůrci nevyužili.

Logické hádanky mne bavily, a s většinou nebyl problém, že by byly skoro nevyřešitelné.

Adventura je to dobrá, ale přeci jen mohla být ještě o kapku lepší. Každopádně stojí za zahrání.

Pro: Slušná grafika, solidní ozvučení, rozumné nároky, je to Sherlock.

Proti: Občasné trhliny v příběhu, přílišná "dementnost" Watsona, záseky v postupu.

+7+7 / 0

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia


Tato hra se stala kultovní klasikou a s kamarády jsme u ní strávili spoustu úžasné zábavy. Prvotní přijetí hry bylo vlažné. Když jsem ji prvně nainstaloval, nechápal jsem, o co se jedná, ani grafika mne příliš nezaujala. Brzy jsem ale pochopil, jak se nevyplatí někdy dát na první dojem.

Po prvotním seznámení mi došlo, jak úžasně promyšlená a zábavná záležitost tato hra je. A i grafika, která mne z prvu neoslovila najednou dostala smysl a pochopil jsem, jak se ke hře hodí.

Tahová systém hry vás donutí zvážit budoucí kroky. Stačí neuvážený posun, a ocitnete se v soupeřově pasti, ze které není úniku. Případně mu bez okolků předáte svůj hrad, který budete s obtížemi získávat zpět.

S tímhle přicházejí i frustrující aspekty hry, kdy především počítačový soupeř běhá s několika hrdiny a zabírá vám kde co může i se směšnou armádou. A nedá se tomu moc bránit, třeba mne osobně nebaví mít příliš postav a ovládat je všechny najednou. Navíc většinu jednotek musíte nechat hlavnímu hrdinovi, jinak s ním žádné pevněji opevněné bašty nedobijete. A s množstvím počítačem řízených hrdinů přichází i otravná část, kdy je na tahu a dobu to trvá, než ho dopočítá. I když jsem se díky tomu časem naučil odhadovat, kolik toho má podle času tahu.

To jsou ale jen mé drobné výtky, stejně je hra tak zábavná, že i když vás takhle buzeruje, prostě si to vezmete zpátky a půjdete mu za to do jeho hradu nakopat zadek.

A tohle definuje dobrou hru. Rozhodně i dnes má co nabídnout, i přes to, ze existuje mnoho modernějších bratříčků.

Pro: Zábavnost, chytlavost, hodící se grafika, multiplayer.

Proti: Občasné frustrující momenty.

+19+19 / 0

Carmageddon TDR 2000


Po dvouch božských dílech přišlo zklamání v podobě třetího dílu. Grafika se sice technicky zlepšila, ale vizuálně na mne působí hůře. Uměle napasovaný podivný příběh, a hlavně zombie místo lidiček (efekt odpůrců násilí ve hrách), to už hře jenom dále podráží nohy. Zábavnost předchozích dílů je pryč, ani metalová hudba podbarvující celou hru to nezachrání.

Sice je možné obnovit klasickou krev patchem, ale to neberu jako vlastnost hry.

Celkově průměr, kazící jméno předchozím dílům.

Pro: Ojedinělost, likvidace soupeřů.

Proti: Grafika, zábava se nevyrovná předchozím dílům, zombie.

+5+5 / 0