Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Ringo (27.04.2018 14:09): s tím jakých "kvalit" jsou nová RPG bych možná řekl, že se ta doba kdy na delší chvíli usednu k nějaké zaprášené archivní hře nezastavitelně blíží. Obzvlášť, když už je pro mně víc RPG zážitek "hloupý" gamebook, než nové RPG hry.

Navíc mě baví číst komentáře, které popisují jak ten člověk vnímá obecně, než jen suše popsat hru.

@Jab (27.04.2018 14:32): všichni jsme troll. :-D říkejme si legion. každopádně ano, neshody tvoří diskuzi a zrovna na téma starých RPG her se to čte docela hezky. Připomíná mi to doby, kdy jsem četl taťkovy časáky nemesis a snil o dokonalé fantasy hře.

Co mi dnes už možná dochází že ty hry byly právě tehdy. Dnes už moc ne.
@SilentWolf (27.04.2018 13:46): Tos neviděl tu diskuzi, kde si mě popletl s Delosombrem. :)

Ringo je btw trochu troll. Hlavně jak se diskutují IE hry, Diablo a některá novější RPG. Píše ale dobře a zase jindy má u těch svých preferovaných her docela zajímavý pohled, který tu jeho lásku k nim ozřejmuje. Tedy... To co v těhle hrách vidí a popisuje já i tak nevidím. Ale to se stane. Alespoň ta neshoda umožňuje zajímavou diskuzi. Pokud se nezvrhne.

Hodil by se tu dave. Ten měl rád RPG napříč dobou. Vysoko hodnotil třebas DA:O. Doteď moc nechápu proč. S ringem ale sdílel společnou nenávist k Diablu (a trollení diskuzí k němu na RPG hrách). Na druhou stranu zase měl hodně rád Planescape.
@Charllize (27.04.2018 13:52): Proč hned lenost? Ne každý aspekt ve hře musí být tím, kvůli čemu ji hraješ a co tě na ní baví. Nekteré hry jich nabídnou nespočet mnoho a můžeš si vybírat. To, že mě nějaká minihra, subquest a podobně nebaví, protože mi přijde třeba nezajímavý nebo hloupý přece neznamená, že jej ze samotné píle budu na síu plnit, i kdyby to mělo znamenat dva dny nucení se a až to splním, tak si oddechnu, že to mám za sebou. Hra by měla především bavit, jak mi začne klást nezajímavé povinnosti, tak se přistihnu, že jdu raději dělat nebo hrát něco jiného.
@Charllize (27.04.2018 12:28): delas, jako by hrani her vyzadovalo vic, nez jen cas. :-D pro znacne procento populace budes liny lempl ty, protoze porad sedis u compu a nic nedelas. Je to uhel pohledu, ale zrovna lenost bych v te souvislosti kterou pouzivas ty fakt nepouzival. Moudrost tim tuplem ne.

U Ringa by sis mel vzit priklad. To je clovek, ktery se urcite nepretvaruje tim, ze pise slusne. Zvladl bez vztekani i Jaba. :-D
Téme kdy je dohraná hra... V tomhle směru se mi líbí, jak to má rozdělené How long to beat :
1. Main Story
2. Main + Extras (všechny side quest, samo, že generované nikdy nedohrajete)
3. Competionist (dříve prolézt všechno, vysbírat všechny vlaječky atp. dnes bych k tomu připojil achievementy).
@SilentWolf (27.04.2018 11:30): nebo lenost, ale kazdemu co jeho jest. Kazdy at si hraje jak mu vyhovuje. Ja treba nepovazuju hru za dokoncenou pokud mi tam strasi nejaky nepovinny boss nebo nemam proslou lokaci ktera neni soucast pribehu.
Jinak samo nekonecne generovane ukoly dohrat nejdou, to je jasne ale jde diky nim dosahnout dalsich dilcich veci ktere svuj vrchol maji.
@Tarhiel (27.04.2018 11:29): Tak to je skutečně poctivý průchod. Já mám nejvíce ve hrách typu Dark Souls (v každém dílu něco nad 100 hodin), ve Skyrimu mám kolem 60, časem se chci putit do remasteru, tak pak uvidíme :-)

Hrál jsem některé věci i vícekrát, ale na 300 hodin jsem se nedostal asi u ničeho.

@Phoenix (27.04.2018 11:15): Fúha, no Morrowind som hrával s prestávkami niekoľko rokov, ale tak odhadom, počítam, tých 300 - 350 hodín som tam utopil určite (s oboma datadiskami). Ale hrával som ho v podstate až do roku 2005, kedy sa začalo pošuškávať o pokračovaní.

U Oblivionu predpokladám tak 200 - ale to sú len približné odhady, hral som ich v dobe vydania, a vtedy som sa nejaké odohrané hodiny neskúmal, to prišlo, až neskôr, keď sa to stalo viac moderné/všeobecne používané.

Skyrim som zatiaľ nehral - ja viem, ja viem. Naozaj sa naň teším, no Zaklínač mi teraz zaberá všetok čas, a to som ho nainštaloval na konci roku 2016. No už som v Skellige :)
@Tarhiel (27.04.2018 10:40): On je skutečně rozdíl mezi proběhnutím hlavní dějové linie co nejrychleji na sílu (byť je to dohrání hry) a plněním nějakého rozumného počtu vedlejšáků spolu s hraním hlavní dějové linie. Já se u RPG snažím plnit také všechny úkoly, ale zrovna hry ze série Elder Scrolls už jsou na mě na takový styl hraní příliš velké. U některých takto velkých her se mi totiž naopak stává, že mi plnění všech vedlejších úkolů přestane dávat smysl, protože jsou mechanicky příliš podobné (patřím k těm, kteří tolik neřeší příběh a naopak zkoumají herní mechanismy). Nehledě na to, že minimálně ve Skyrimu se prostě Radiant questy generují pořád dokola.

Kolik Ti zabralo hraní posledních tří dílů Elder Scrolls stylem Full Exploration?
@Tarhiel (27.04.2018 10:40): U krokovacích dungeonů jsem měl zásadu, vždy šlápnout na každičký čtvereček. jakmile RPG přešly k openworldům, naprosto jsem nějaké kompletní procházení všeho vzdal. Přijde mi to jako vejít do obchoďáku a z principu takm vlézt do každého krámku, co kdyby tam bylo něco zajímavého. Přitom tam jdu původně s úmyslem a hlavní dějovou linii třeba jen pro pivo do potravin :-)
@Charllize (27.04.2018 09:45): Já teda za dohrání považuji dojetí hlavní dějové linie, prakticky u všeho. Subquesty nepovažuji teda za povinnost, jo, dám si je, když jsou zábavné, ale jsou i hry, kde některé druhy subquestů nebo miniher přímo úmyslně míjím. Přece u Dragon Questa třeba neřeknu, že jej považuji za dhraného až po té, co hráč vyhraje všechny výhry u výherního automatu v Kasínu :-)

Takovou Arenu bys třeba nemohl považovat za dohranou nikdy, protože má nekonečně mnoho subquestů :-) Vždycky ti hra nějaký prostě vypočítá. Pokud někdy rozjedu morrowind, tak jen kvůli hlavní dějové lince, plnit drobné lokální úkoly typu nepoorané pole a po jeho poorání se stanu členem zemědělské guildy....tohle moc porpavdě nevyhledávám. to patří spíše do Onlineovek, které v zásadě nehraji.
@90210 (27.04.2018 09:37): Úmorný? Mě Morrowind v té době bavil celou dobu. Teď už bych se na to třeba dívala jinak ale tehdy jsem z Morrowindu byla nadšená :) Teda jediné co bylo peklo, byla instalace hry s datadisky + čeština. Musela jsem stáhnout X patchů aby to fungovalo...to bylo děsný. Před pár lety jsem to zkoušela znovu rozehrát a bohužel se mi tam krátce po začátku objevil bug v hlavní linii a nešlo to dohrát. Teď bych si to ale nejradši znovu zahrála jak o tom mluvíte :)
@90210 (27.04.2018 09:37): Aha, tak už chápem :)


@Charllize (27.04.2018 09:45): "Tak u TES se dost tezko posuzuje jestli to nekdo dohral nebo ne. Vetsina lidi posuzuje dohrani tim ze dokonci hlavni linii. Coz treba ja neuznavam."

Ludí, čo len hrou prebehnú hlavnú dejopvú nechápem ani ja, ale je kontraproduktívne ich označovať ako niekoho, kto hru neprešli - keď ju prešli! :D

Argument, že hru viac poznajú hráči, ktorí vedľajšími questami + brúzdaním viac poznajú hru než tí, čo len splnili hlavný quest (2 protipólne extrémy) beriem ako samozrejmosť, no drvivá väčšina ten hlavný quest splní (lebo je tak nadizajnovaný, aby splniť išiel) a zároveň popritom, podľa nálady, splní aj nejaké tie vedľajšie (ktoré niektoré sú častorkát ťažšie/zapeklitejšie) - uznať toto ako dohranú hru nemám žiaden problém, predpokladám, že drvivá väčšina hráčov tie hry hrá práve takto.

Ja som explorationist + completionist, kým nemám prelezenú celú mapu a splnené všetky questy, hru neodinštaluvávam, ale uvedomujem si, že nie všetci to majú takto.

A inak, práve Elders Scrolls hry, po splnení všetkých questov, sa stávajú nudným sandboxom, kde nie je čo robiť, a vtedy to už vypínam - očividne boli dizajnované s tým úmyslom, že keď všetko dokončíš, už sa tam veľa robiť nedá - ak niekoho nebaví donekončena niečo zabíjať, craftiť, etc...

Mňa nie, ak ma neťahá dopredu príbeh, nejaký dovod, aby som tieto doplnkové veci k príbehu (ktoré mi ho uľahčujú splniť), akokoľvke zábavné, robil.
Tak u TES se dost tezko posuzuje jestli to nekdo dohral nebo ne. Vetsina lidi posuzuje dohrani tim ze dokonci hlavni linii. Coz treba ja neuznavam. To muze byt treba brano v potaz u jinych her, ale u TES podle me moc ne. Protoze 80 % neni hlavni dejova linie. V dnesni dobe se treba da rict ze nekdo neco dohral kdyz ma splnene vsechny achievmenty. Ale taky ne vsude, jen nektere hry je maji udelane tak ze odrazi vetsinu hry. U TES bych taky posuzoval herni dobu jak to kdo dlouho hral. Nekdo kdo tam stravil 500 hodin a nedohral pribeh bude toho vedet vic nez nekdo kdo hral 70 a dojel dejovou linii.
@Red (27.04.2018 00:40): Jak definuj? Proste dohral. Mam zato, ze vetsina lidi co Morrowind hrala, ho treba hrala dlouho, splinila spoustu questu a prolezla velkej kus uzemi, ale samotnou hru nikdy nedohrala, protoze je to dlouhy a umorny a pokud se clovek soustredi jen na vedlejsi questy, tak se v tom IMHO casem ztrati, coz je obecne problem cely serie a Ringo to popisuje i v komentari k Arene.
@90210 (26.04.2018 14:53): Tak soundtrack bude asi vždy otázkou vkusu, Morrowind jsem hrál chvíli, asi to bude možná ještě jeden jediný díl The Elder Scrolls, kterému dám šanci a budeš se možná divit, bude to právě kvůli pověstem o hudbě k této hře, četl jsem o ní spousta chvály. Takže uvidím, z té chvíle, kdy jsem se do toho kdysi pokoušel proniknout jsem nenarazil na něco tak úchvatného, jako byla temná znepokojující hudba hned v prvním podzemí Areny, takže z toho vychází zatím můj názor o nejlepší hudbě v sérii. Hudbu k Oblivionu třeba považuji za vrcholně nudnou, v Daggerfallu je hudba výborná, ale hudbu z Areny nepřekonala.
[neexistující komentář]: Koukam, ze te ty stavajici 3 komentare na hovno (2 pochvalne, 1 negativni) dokopaly k prvnimu solidnimu komentari k teto klasice, ale ohledne OST nevim, asi jsi nehral Morrowind.;0)

@Jab (25.04.2018 22:42): Bylo by vtipny, kdybysme te jeste dohnali k dohrani DM, zmene hodnoceni na 80% a napsani pochvalneho smirliveho komentare. To uz je podobna komedie jako Chuck s Deus Ex.:)
@Rapier (25.04.2018 22:01): Mám DS i 2DS a hry z DSka samozřejmě jsou kompatibilní i na tom 2DSku. Kartičky s hrami pasují do obojího. Ono to 3DS/2Ds je v podstatě upgrade DSka a New3Ds/New/2DS je jen vylepšené 3DSko. Základ bude v podstatě stejný. Mám na tom všechny ty Dragon Questy, Pokemony, Castlevanie, Zeldy, Final Fantasy, Chronotriggera, Radiant Historia, Bravely Default atd. :-)
@Rapier (25.04.2018 22:01): první je Planescape (viz můj profil a žebříček tam), tablet nemám, v okně hrát nechci kvůli "vtažení" do hry (to raději ta černá obrazovka okolo - věc vkusu), Fallout 2 hodnotím stále na 85% (jedničku na 90%). A že staré hry pohoří se stane. Ty, které nepohoří, můžeme vynášet jako skutečné legendy. Uf, snad jsem odpověděl na vše. :)
@Jab (25.04.2018 17:02): a které je ta první, smím-li vědět?

@Richmond (25.04.2018 18:08): ve své době to byla fakt pecka. O tom žádná. Kamarád o ničem jiném nebásnil s takovým nadšením jako o Areně.

@Ringo (24.04.2018 18:11): souhlas. Jen o super nadupané grafice to není, protože kdyby ano, tak lidé nehrají staré hry!
I staré hry mají své kouzlo, které ne a ne vyprchat. Viz moje srovnání s leteckými simulátory z roku 1995-2000 jako např. EF2000 nebo F-22 Total Air War a těmi dnešními jako DCS: Flaming Cliffs 3.
Podobný pocit jsem zažil pokaždé když jsem hrál Cardhalia (2005) vs The Keep (2014). Zatímco na první jmenovaný mám jen dobré vzpomínky a stále mě baví, druhý, a co na tom že grafika byla lepší, jsem dohrál více méně z profesionální povinnosti a jsem si jist, že se k němu už nevrátím. Zas tak dobrý dungeon to rozhodně nebyl.

@Jab (24.04.2018 19:46): tohle se snažím nedělat. Podle mě nejde srovnávat staré hry alá Arena na základě zkušeností s moderními hrami alá Whitcher 3. Ty hry vznikly v rozdílné době, za rozdílných okolností, tehdejší rozdílné technologii, atd... na jednu stranu Tě chápu, že se snažíš o max. objektivní hodnocení na základě celkové zkušenosti z hrami napříč roky, na druhou stranu v tomto ohledu obvykle staré hry pohoří. A přitom kdysi byly pecky.

@Richmond (24.04.2018 21:41): prakticky jsem pořádně nehrál ani ten TES Oblivion (jen pár desítek hodin) a celkem chápu proč Tě baví staré RPG. Ono totiž když se podíváš na to co nabídla Bedhesda v TES Arena/Dagerfall vs Morrowind/Oblivion/Skyrim tak je to přesně jak píše Phoenix. Ty hry jsou menší a menší, a proto také vizuálně propracovanější. Jsem zcela přesvědčen, že to platí i pro všechny 3 Whitcher hry.

Můj dobrý známý, hardcore RPG + MMORPG pařan, je neuvěřitelný fanoušek do moderních RPG alá Dragon Age 2, Mass Effect, Whitcher 3, Skyrim a nedá na ně dopustit! Odmítá hrát staré RPG (všechny je hrál v době vydání), protože nejsou jeho slovy: především o příběhu, o zážitku ale o zdlouhavých bojích a zdlouhavém putování pustou krajinou, prostě jednoduše o výzvě. A on už prostě výzvu nehledá. Chce hlavně příběh a super uber grafiku.
Jenže on má podobný názor i na Star Wars (ty moderní) vs. ty první (epizoda IV-VI). Já jsem pravý opak. Ocením kvalitu, ať je starší a vizuálně méně atraktivní.

@Jab (25.04.2018 08:50): dal jsem své první mínus zde na DH za názor kam patří hráči starých her.

@Jab (25.04.2018 10:22): na Fallout 2 mě prosím laskavě nešahej! To byla taková pecka, že dodnes na něj s láskou vzpomínám. Samo hrál jsem ho až vyšel v Levelu na CD v CZ, což už ani nevím kdy bylo. Neskutečně propracovaná a fantastická hra. Ano žiji z vlastních vzpomínek. Já vím. :)

@Phoenix (25.04.2018 10:59): naprostý souhlas. Hodnotit hru na základě opakovaného hraní není dobrý nápad. :) Je to přesně jak píšeš. Vše víš, vše znáš, nic Tě nepřekvapí.

@Ringo (25.04.2018 13:25): 100% souhlas. Hry jsou forma umění a nutno dodat, že tehdejší programátoři často dokázali z minima vytřískat maximum. Podobně to umí některá studia u her na konzolích a PC hráči to ne a ne pochopit....

@Jab (25.04.2018 14:49): dnes můžeš tyto hry hrát na tabletu pod Magic DoxBox emulátorem DOSu. Hraji tam Panzer General 1 úplně v pohodě. Takže 7-8" IPS tablet....souhlasím, že na 23" LDC to asi nebude ono ale co Ti brání spustit to pod DOSboxem v malém okně na ploše? Něco mě uniká?

@Ringo (25.04.2018 16:03): Ocarina of a Time je důvod proč si chci stále koupit New 2DS ale chci ho v bílem do 3 tis. :) Myslím si, že na New 2DS bude v rámci zpětné kompatibility možno hrát řadu pecek z původního DS.

@pajmič (25.04.2018 17:02): gratuluji k překonání návštěvnosti KCD. :)

@Ringo (25.04.2018 16:34): "Skoro bych k tomu se zamyšlením řekl, že opravdový hráč do těch starých dílů klidně jde a užije si je. Casual hráči narychlo zkonzumují nejvíce cool věc, pochlubí se, že to dohráli a jedou dále. Nové hry, nové platformy, nové verze konzolí, nové díly čehokoliv, hlavně, ať se jede dále, to není už zapálené fanouškovské hraní, to je ryzí konzum toho, co projde zrovna kolem a je to cool, moderní, všichni o tom mluví, je to prostě NEW!, NEU!, NOUVEAU!"

Souhlas. Vidím to stejně. Vidím to skoro denně v práci jak se tyto typy hráčů předhánějí v tom kdo má lepší HW, kdo má min. 60 FPS a FreeSync a kdo dohrál poslední pecky! Tesat do kamene. Když o tom všichni mluví musím taky abych byl in a nebyl out. :)
@Richmond (25.04.2018 18:08): Jo, tenhle zážitek byl opravdu silný, Arenu bych se klidně nebál označit jako jednu z nejimpresivnějších her historie :-) Zejména i proto tak vysoké moje hodnocení. Ono vlastně to bylo tehdy dáno i tím, že se vše vyvíjelo a člověk to vůbec nečekal. Dneska ty momenty chybí, protože každý už vlastně počítá s tím, že to bude vypadat jako v reálu.
@pajmič (25.04.2018 17:02): Náhodou dobřes udělals! :) Vylezli zas jednou boží bojovníci a střetli se s protivnou inkvizicí :))
Hele a zapůsobilo na tebe alespoň, když ses dostal z toho podzemí ven? Mně se to tenkrát povedlo v době, když jsem už chtěl jít spát, tedy pozdě večer. A zrovna v té hře, když jsem vylezl ven, byla noc (což jsem nevěděl, v podzemí jsem to pochopitelně neřešil). Do toho padal tiše sníh a začla hrát skvělá hudba. Pro mě jeden z nej zážitků "kariéry" :)
@Jab (25.04.2018 17:02): Už si opravdu nevzpomenu, na jaké zákysy jsem před 20 lety narazil. Jen vím, že tam bezmyšlenkovitě, jak se tady snažíš nastínit, proběhnout nešlo.

Jinak ten Witcher 3 hodnotíš objektivně nebo je to optikou novodobého nadšení z hraní něčeho nového (to jen tak abych kontroval teorii o tom, že staré hry jsou dobré jen jako nostalgická vzpomínka a při aktuálním hraní by pohořely i u jejich vzpomínkovačů:-)