Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Elder Scrolls: Arena


Diskuze

« Novější Starší »
@Rapier (28.05.2019 22:32): Díky. Na Oblivionu mě vadil nejvíce levescaling. Jak hraju hry zásadně ve vanilla verzích, tak jsem si to musel vytrpět, ale zase se mi hodně líbila řada lokací a úkolů, takže je celkem pravděpodobné, že se k němu ještě někdy vrátím.
[neexistující komentář]: opravdu skvělý komentář a ačkoliv jsem hru moc nehrál musím souhlasit. Už tenkrát, když mě to kamarád ukazoval a nadšeně líčil možnosti jsem měl dojem že to nebude jen tak. Někdo okolo roku 98 jsem Arenu sám zkoušel na svém prvním PC, dostal se z podzemí a pak po nějaké době přestal hrát.

Jsem si zcela jist, že pod Morrowind v TES už nikdy neklesnu. :) Oblivion je možná nejslabší díl z moderních TES her ale má přesně to co Arena nemá. Méně je někdy více. I když.
Když nad tím teď tak přemýšlím také mě štve že v Oblivionu je jen pár NPC, rozhovory jsou více méně stejné a v celém hlavním městě není moc zajímavých postav, natož počet, který by odpovídal populaci hlavního města o (ne-)možnosti navštívit každý barák, atd. ani nemluvě.
@Richmond (28.05.2019 22:07): Jo, ja kdyz zapad do diry litat jsem teda jeste neumel, a nemoh sem ven, bylo to strasny :)
A nemuzu si pomoct, to splhani po domech me vzdycky z nejakyho duvodu fascinovalo. A taky si trochu delam srandu a pouzivam hospodske vypraveni historek kde si s logikou veci neni treba prilis lamat hlavu :)

Ale realne mam dojem ze levitace stala tusim dost many a jelikoz vetsinou hraju za postavy co si z kouzlenim prilis netykaji tak u me na litani nikdy moc nedoslo.
@Charllize (28.05.2019 21:17): Jo tak bloudění ve městě v Daggerfallu si ještě pamatuji, protože v průběhu hry jsem byl proměněn v upíra a dohrávat hru jako upír znamenalo sem tam někoho zabít, čímž moje reputace šla postupně do háje, až jsem se dostal do stavu, že se se mnou ve městech odmítali lidi úplně bavit. Pamatuji si, že ke konci jsem nějaké dvě osoby hledal ve městě chozením barák od baráku, protože mi prostě nikdo nechtěl říct, kde přesně jsou, a že tam těch baráků je.
@Richmond (28.05.2019 19:53): Clovece, ja som Daggerfall uz hral asi tolko, ze som sa postupne v tych dungeonoch zacal aj nejako orientovat. Resp. poznaval som jednoltive kusy, z ktorych su tie dungeony postavane. Takze ak clovek aj zabudol zakuzlit, tak sa mu po nejakej dobe podarilo dostat von :) Ale to imho bolo na tom nadherne - dungeon ma byt nieco v com sa da stratit :)
@Charllize (28.05.2019 20:15): Takhle jsem právě Daggerfall ukončil, bral jsem to jako přirozený konec. Moje postava zemřela ve spletitém dungeonu jakési věže někde v pouštním světě :-) Prostě jsem fakt nenašel východ :-) Povedlo se mi tam najít jakýsi dopis, ale to bylo poslední, co jsem v dějové linii zvládl, dopis zůstane nedoručen :-)
@Charllize (28.05.2019 20:15): S mám orientačním smyslem jsem bloudil vždy a pak se snažil vyznat v té 6D mapě :)) Když jsem byl v koncích, najednou jsem slyšel v dáli zařvat liche a to jsem věděl, že je zle :)
@Richmond (28.05.2019 19:53): tak ono taky ma neco do sebe v tom dungeonu zabloudit a potupne tam umrit :)
Ja vzdycky zvazoval jestli si to navratove kouzlo mam zakouzlit nebo ne, preci jen, nejsem maslo abych tam zabloudil a nedostal se ven. To jsem si vzdycky rikal, ale ten fakt ze se v tech dungeonech da skutecne zabloudit a nedostat se ven, nebo aspon nez s tim cloveku dojde trpelivost je fakt, nikoliv strasak pro novacky :)
@Richmond (28.05.2019 19:53): No a to už je skoro jako Morrowind :) No, to by mě ale děsit mělo :D Morrowind jsem dohrál 3x a čas se neodvážím vůbec tipnout, protože jsem ho krom toho několikrát rozehrál jen tak a někde po Balmoře jsem vždy skončil. Tak to jsem vážně zvědav.
@Elemir (28.05.2019 19:47): já hrál Daggerfall pouze se všemi ofiko patchi a pokud mi paměť slouží dobře, tak jsem dungeony propadal jen výjimečně, ale o to víc to byl bizár, když se to povedlo, člověk hned měl oči navrch hlavy, protože tak získal pěknej pohled na spodní "patra" (ony to nejsou patra, prostě spodní části) :))) Ale tak v Daggerfallu je možnost očarovat zbraně, udělat si vlastní kouzla, daedric věci, gildy, určitě to bude lepší než Arena, to ti myslím můžu slíbit. Jen je fakt třeba před vstupme do danžnů zakouzlit kotvící bod pro návrat z chaosu a temna :)
@Richmond (28.05.2019 17:44): Díky a nestraš :) I když věřím, že by v Daggerfallu tolik hodin utopit šlo. Co jsem koukal, tak mám zatím podobnou představu jako u Areny, tedy že bych se pustil po hlavní lince a k tomu si vzal frakci. A pak uvidím, jak se to bude vyvíjet. Určitě tentokrát sáhnu po nějakém univerzálnějším povolání. Možná bych mohl stylově vytáhnout placku a nainstalovat to z ní, ale krom nástinu obsahu jsem si všiml, že asi budu potřebovat i neoficiální patche a tady si nejsem jistý, jak je to s tím obrazem CD, co uvolnila Bethesda jako freeware?

Jinak ještě k tomu hernímu času - přemýšlel jsem, o kolik se to u mě natáhlo těmi častými odpočinky a ona to bude zřejmě dobrá 1/4 herní doby, takže s dobře zvolenou postavou a pokud člověk nebude prolézat komplet vše (třebas i jen v těch příběhových dungeonech), tak čas spadne asi někam k těm 40-45 hodinám. Ono to u mě od 6. dílu hole vypadalo docela děsivě, pokud bych to nahrával, tak je to prakticky nekoukatelné. Škoda, že jsem podcenil lektvary ochran, ono to má totiž dle popisu poměrně krátký efekt, ale v reálu je ten časový úsek docela znát. Kdo to může kouzlit, tak je na tom určitě ještě lépe. Peněz jsem nasbíral dost, takže cena lektvarů mi mohla být ukradená. Jenomže to je prostě klasika, škudlím na finále, kde to nakonec nepotřebuji :D
[neexistující komentář]: Komentá výbornej, skvěle vyváženej. ted si jen pustit trailer na Daggerfall, vzít si rok dovolenou, zamknout se v pokoji a chodit jen na wc :)
Jinak Arena má náhodně generované jen subquesty, což jsou mimopříběhové dungeony, jsou generovány v cca dvou šablonách. Dále je generovaná krajina a to, co se v ní objeví, třeba nějaké zapadlé ruiny. Příběhové dungeony a města jsou pevně dané. Ale pokud procestujete každé město, tak zjistíte, že mapa některých dvou měst je nachlup stejná. Čili že každé město není úplně originál.
Btw dvojka (Daggerfall) také náhodně generuje krajinu, města atp.?
Ono je Arena relativně krátká, ani náhodou nedosahuje např. epičnosti japonských RPG, které nejdou pod 50 hodin, pokud tam člověk chce splnit aspoň 80% věcí. Řekl bych, že není ani tak monstrózní, jako Might and Magic I, II nebo VI, pokud nechcete zbytečně navštívit každé město nebo nejdete bloudit do okolních lesů, kde nic není.

Příběhovou linii odhaduji na slabých 40 hodin i s nějakými těmi komplikacemi. Samozřejmě pokud se tam člověk flinká a jde se podívat na západ slunce, zaujme ho nějaká knajpa a jde si někde testovat nově vymyšlené kouzla, tak to pak čas narůstá.

Jestli se dobře pamatuji, tak to byl nějaký měsíc a půl spíše pohodového hraní po večerech.
@90210 (28.05.2019 13:41): @Jab (28.05.2019 11:38): Díky.

Pokud z celkového času vyhodím cestu pro artefakt a grind v úvodu hry, který není důležitý, tak mi hlavní dějová linka zabrala zhruba 75 hodin (70 když nebudu počítat rozprodej lootu apod.).

@Karasman (28.05.2019 14:35): Celkově 89 hodin, problém byla hlavně ta poslední třetina, ale naštěstí hry tak snadno nevzdávám. Znovu už bych to ale nerozjel.
[neexistující komentář]: Tyjo, to muselo sežrat času. Obdivuju, že to vlastně bylo z donucení. Já u té hry kdysi strávil strašné kvantum času a konec v nedohlednu, dnes už bych to nedal...
[neexistující komentář]: Dobrej komentar, popravde me docela naladil na to dohrat Arenu nebo Daggerfall, ale bohuzel nemam tolik casu. Jak jsi to hral dlouho zhruba tu hlavni dejovou linku, dokazes to nejak odhadnout?

Urcite bych si ale nebral barbariana nebo jinyho cistyho plecha, ale myho oblibenyho spellsworda.
Ten Daggerfall bych měl někdy dohrát :( (když už jsem v tom kdysi strávil snad celej rok)
Mně nejvíce láká dát další pokus a šanci Daggerfallu, hlavně kvůli grafiky.
@90210 (27.05.2019 15:51): Bohužel obsah často není moc kvalitní. Jako ale u všech her Bethesdy. Třeba Gothic dokázal držet hráče v napětí co bude dál daleko více. Morrowind je klasický sandbox, kde jde o hledání vlastní zábavy.

Určitě jedna z těch velmi rozporuplných her, která může být klidně za třicet procent, ale i za sto. Na druhou stranu, mám chut Morrowind na rozdíl třeba od Skyrimu, Daggerfallu a Oblivionu znovu rozehrát nejvíce - obsah a možnosti jsou zde asi nejlepší, plus to je vše ve stále technicky komfortním zpracování.
@Drolin (27.05.2019 13:32): @Ringo (27.05.2019 13:12): Morrowind je obrovska hra, sam jsem ho rozehraval vickrat a nakonec i dohral, ultimatni zalezitost, ktera ale vyzaduje trochu jiny pristup k hrani, nez jina RPG. Je to hra prakticky neomezenych moznosti a je potreba se v tom neutopit, nejde tam delat kazdej quest a pro kazdej spolek nebo gildu, nejde tam prolizat kazdy podzemi a je dobry minimalne zpocatku moc neexplorovat a drzet se pobliz ty prvni osady na samym zacatku a pote dlouho pobliz Balmory.
@90210 (27.05.2019 12:16): Přesně (začátek je super), a také nepamatuji, že by Morrowind někdo na základce dohrál. Mně tedy mamka přivezla krabici ze Švédska, a rozehrál jsme to mnohokrát, vytiskl mapku, snažil se jít po hlavní lince, ale vždy jsme skončil u nějakých dalších úkolů a tak, a pak už to ztratilo drajv. Určitě velký rest, a někdy bych rád Morrowind dokončil.

I když bál bych se to nyní po letech zapnout, zvláště po Oblivionu a Skyrimu.
@Elemir (27.05.2019 11:43): To bych byl rád...Plánuji, že s Rudou bych časem zkusil i Might and Magic, takže tohle je takový první pokus. Ruda je nadšenec amatér a je neskutečné, jak i po těch letech a úsilí, které věnuje hraní je schopen hrát tak blbě....
Na druhou stanu je mi takové hraní milejší než od někoho, kdo je "profesionál".
Ruda v tutoriálu je schopen strávit hodinu, někdy dokonce i celý stream...
Na druhou stranu platí, že čím horší hra, tím zajímavější chat.
@Elemir (26.05.2019 21:54): S WinUAE na NTB jsem míval problémy typu anglická klávesnice. Že mi prostě nešla pravá horní polovina (nešly napsat čísla a pod). Docela jsem si s tím musel vyhrát, ale vždycky jsem to nějak (přes Fn a nebo zapojením externí klávesnice) vyřešil.
Jinak v pondělí 3.6. plánujeme s Rudou z Pařanského ráje stream na Twitchi s Black Crypt, jste všichni zváni.
(když zprovozním mikrofon a discord, budu přítomen i hlasově).
@Ringo (26.05.2019 13:40): Určitě to zkus a dej pak hlavně vědět ;) Docela zvažuji, že bych s Daggerfallem nečekal a rozjedu ho možná hned. Na notebooku mi bohužel blbě funguje WinUAE, takže Black Crypt jsem musel odpískat a tím pádem i Crystal Dragona. Trochu se jen obávám herní doby, protože tenhle rok už musím bezpodmínečně dojet M&M II ... koupil jsem si nové pastelky a ještě jsem neměl možnost je ani vybalit :D
@Ringo (26.05.2019 11:58): Jak už jsem někde vzadu psal, mě se do toho hodně míchá srovnání s Morrowindem, proto se do komentáře zatím nehrnu. Kdybych Arenu odehrál před ním, tak je to taky něco jiného. Vracet se v TESech obráceně u mě moc nezafungovalo (narozdíl od Might and Magiců). Přitom ta hra položila základy, které ty další díly jen rozvíjejí. Přesto jsou to různé detaily, které mi tu najednou chybí. Boj byl pro mě dost jednotvárný a nejlepší výbavu jsem získal už na počátku, takže pro mě jakýkoliv vývoj postavy skončil velmi brzy. Směrem k finále jsem naopak začal dost ztrácet, což je věc, která mě u RPG nikdy moc nesedla (chyběl mi alespoň pocit možného zisku převahy ... takhle jsem trpěl já i můj barbar :D). Možná je to hodně i tím, že teď hraji souběžně Neverwinter, což je vlastně taky jen o bojích a vývoj postavy je tak pomalý, že to ani pořádně neregistruji. Rozdíl je asi jen v tom cíli a motivaci tu hru hrát.
@Elemir (26.05.2019 11:09): Arena podle mě stavěla hlavně na možnosti poflakovat se bezprizorně venku, příběh byl v podstatě vedlejší. Smysluplný obsah je hodně důležitý, ale mě u dungeonů, které mají atmošku fakt na max a to podle mě Arena má, tak mi jako smysluplný obsah stačí klasický dungeon gameplay, z vlastního pohledu sbírat zbraně, zbroj, pobíjet nepřátele a nahánět levely. Třeba teď jak hraji Rytíře Grálu, tak podle mě je to obdobné, některé levely jsou sice zajímavě zapuzzlované, ale určitě nejsou zapamatovatelné jako pasáže z Beholderů, Lands of Lore a podobně. Přes to mě hra záhadně baví a pořád se mi vybavuje právě srovnání s Arenou. Takových her, které nejsou vyšperkované do posledního detailu a přes to se u mě zapíší není pravda moc, obvykle, když je hra špatná, tak je špatná a nezajímám se o ni. Vzpouru Dornských Rytířů třeba hrát nebudu určitě, i když je to dungeon :-)
@Richmond (26.05.2019 10:26): Díky :) Bylo to 89 hodin, já pak deník ještě dopíšu. Z počátku jsem pendloval v nějaké vygenerované věži a kryptách, protože jakmile jsem zjistil, že se patra dungeonů po opuštění resetují, tak jsem si tam jednak nasbíral peníze a lepší loot a pak postavu i vycvičil. Poté jsem dlouhou dobu jel jen příběhové dungeony a po zisku sedmého kusu hole jsem zamířil pro artefaktový štít Spell Breaker, což znamenalo dvojici genenerovaných dungeonů, kde mi každé patro zabralo 1,5 hodiny (od toho 7. kousku hole jsem si nakonec vedl podrobné statistiky průchodu každým patrem). Řekl bych, že s 6. kusem hole se hra ztížila a začala se protahovat (6. kus jsem získal skoro po 13 hodinách). Bral jsem to totiž stejně jako Ringo, i když už jsem znal pozici vstupu na další patro, tak jsem stejnak patro prolezl komplet celé (z počátku mi v dungeonech zbylo jen pár nepořešených místností s lávou, než jsem zjistil, jak mocný je lektvar ochrany proti ohni a nezkoumal jsem úplně podrobně ani ta patra, kde bylo moc vody a ostrůvkový design).

Celý problém s časem spočíval hlavně v tom, že jsem se až na finální dungeon vybodl na lektvary zdraví (tedy já nepoužíval lektvary všeho druhu skoro vůbec), takže mou jedinou ozdravnou možností byl spánek. V některých dungeonech se přitom nedalo bezpečně přespat, takže než jsem se kolikrát vyléčil, tak mě potvory několikrát vyrušily a musel jsem s nimi bojovat. Když mě pak o dvě místnosti dále málem opět zabily, tak jsem si spánek mohl zopakovat a tak to šlo stále dokola. Ve finále se dalo naštěstí bezpečně spát na mnoha místech. Vzít si jinou postavu a neškudlit peníze, tak bych Arenou prošel asi dříve. Obzvláště pokud bych využíval kouzla na průchod zdmi.

Já si právě tak úplně nemyslím, že se Arena Bethesdě povedla ;) Jediným skutečně zapamatovatelným dungeonem je třeba Crystal Tower, všechno ostatní jsou prostě jen podivné spleti chodeb a místností, které jsou navíc nesmyslně rozlehlé. Stejně jako nedávají smysl venkovní generované lokace, tak nedává smysl ani tohle. Struktura úkolů je pořád to samé a po zisku 6. kusu jsem měl chuť Arenu smazat :) Jakákoliv atmosféra hry je mi k ničemu, když tomu chybí smysluplný obsah a ty boje mě jen dorážely. Možná opravdu stačilo zvolit jiné povolání a mohlo to být jinak, ale horší je, že Arenu automaticky porovnávám s jinými dungeony a asi mě interně štve, jak je ten svět nevyužitý, protože první výlez z imperiální vězení byl úchvatný a všechno vypadalo perfektně, ale poměrně brzy jsem narazil na různé limity obsahu. To porovnání s Diablem docela sedí, což bude asi ten důvod, proč mě nikdy nechytlo :D
@Elemir (24.05.2019 23:47): Gratulace k dohrání. Naprosto chápu pocity tvoje i to, co psal Ringo na obranu Areny :) Ale 98 hodin je tedy docela hodně velká porce hodin, tos nejel jen po příbehových dungeonech, že?
@Red (25.05.2019 23:02): No zrovna u TES tohle neplatí, můžeš si dočasně kouzlem zvednout Sílu a tím i nosnost, navíc v Aréně a Daggerfallu si to kouzlo můžeš sám vyrobit na míru. Pak jsou tu samozřejmě lektvary se stejným efektem. V Morrowindu je i kouzlo přímo na zvýšení nosnosti. Takže v TES se wingardium leviosa kouzlí docela často. ;-)
@90210 (25.05.2019 12:40): Díky. Chvilku počkám, až se mi to srovná a pak se do komentáře pustím.

BG jsem prvně rozehrál za mága a přesně jak popisuješ, s povděkem jsem vzal první možnou dvojici postav na cestě a urychleně upaloval do Friendly Arm Inn :D
@Elemir (07.05.2019 19:35): Ja jsem solo maga nehral nikdy i z toho duvodu, ze ma mensi nosnost a ja obvykle ve hrach trpim kleptomanii. sbiram uplne vsecho a topim se v penezich, takze potrebuju, aby muj sverenec taky neco unesl, ale treba saga BG je IMHO za maga (nebo barda) asi nejlepsi a zajimavej je specialne prvni dil, kdy je mag na prvnich levelech slabouckej jako moucha a v tandemu s Imoen jim dela problem i vlk nebo zdivocely pes. Je to pak vic RP a opravdu pak spechas do Friendly Arm Inn, kde maji cekat pomocnici a po ceste klidne naberes mirne podezdrelou dvojici, abys po ceste vubec prezil.

Mix s klerikem je taky fajn, dokonce jsem parkrat chtel hrat primo za klerika, protoze je mi to povolani z nejakyho duvodu sympaticky, ale hra za nej je vetsinou dost nudna. Blunt zbrane jsou casto o nicem a support magie neni tak efektni. Treba BG za klera je vylozene o nicem.

Kazdopadne gratulace k dohrani Areny a vzhuru na komentar! Ta hra samozrejme zestarla, ale byl to zajimavej pokus o minimalne tady mas moznost navstivit cely kontinent, coz uz pokud vim v dalsich dilech nejde. Osobne mam nejradsi Morrowing, to byl velkej restart a Bethesdu defakto zachranil.
@Elemir (25.05.2019 00:15): No, já si pod větou "nevěděli, jak takový dungeon vypadá" představím lecos. Pokud by se to dalo vyjádřit jako, nevěděli jak takový dungeon vypadá a proto se jej snažili vytvořit, tak asi jo a ono se jim to povedlo vlastně skvěle. Ale v podstatě hlavně po stránce atmosféry a to je asi u mě to nej. Ale asi bych Arenu až takhle nedegradoval. Geniální na autorech vlastně bylo, že nevěděli, do jaké škatulky vlastně svůj počin tvoří a ono z toho samovolně vlastně vznikl RPG Dungeon. Přirozeně a samo a v tom je to vlastně geniální. a třeba ta možnost si vytvářet kouzla....v tom vidím tak trochu dávku sofistikovanosti jak u Molynouxe, geniální nápad, který se rozplynul kapku v nekonečných možnostech, které hráč ani neměl šanci využít :-) Atmosféru dokázali svým způsobem dokonale ukrást od Ultimy Underworld 1. A do toho vložili unikátní prvek tehdy, úžasnou atmošku měst, počasí a podnebných pásů. Já vždycky na Areně obdivoval právě tohle. Nikdy ne openworld a jeho nekonečnost a náhodné generování každé kraviny. To bych taky hru mohl sejmout přirovnáním, že šlo o takové první Diablo v FPS provedení :-)