Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Tak jsem po letech pirátství risknul koupi na steamu v rámci podzimního výprodeje a byl jsem dost šokovaný, jak krásně to jede. Soudě podle naštvaných recenzí jsem teda v menšině, už jsem byl i připravený refundnout, ale ono ne. Celý úvodní dialog a útok reaperů bez jediného záseku, krásně plynulé. Zítra v tom zkusím strávit trošku déle, změřit fpska a případně vypnout origin overlay. Zatím ale z té chvilky ve hře spokojenost a příjemné překvapení.
@Vurhor (16.11.2020 07:57): Nebo před, asi máš pravdu, už si zase tu posloupnost taky úplně nepamatuju. Ale určitě ne v první polovině hry.

S tím Arrivalem souhlas. DLC je to dobré, ale vrchol v podobě Suicide Mission nepřekoná. Bral bych ho jako takový epilog nebo lépe teaser na trojku.
@Radecker (15.11.2020 23:18): To je hodně dobrý nápad. Uvidíme, jestli nás překvapí :)

Možná bude přece jen lepší nechat většinu volně, jak to tu vidím. Každý máme své pořadí a připomíná mi to debatu o DAO, jak to kdo hraje. BioWare má vždy hry nelineárně vyprávěné, tak ať si každý vybere :)
@Radecker (15.11.2020 23:18): Asi tak. Ideální je dohrát Suicide Mission někdy večer a Arrival si nechat na další den spolu s rozehráním trojky. :)

@JohnCZ (15.11.2020 23:10): Já bych teda Leviathana rozehrál ještě před Thessií, protože na jejím konci získá hlavní příběh na urgentnosti poté, co tu protheanskou VI ukořistí Cerberus. Anebo si případně Leviathana nakouskovat tak, aby hráč jednotlivé sekvence plnil v různých částech původní hry.
@Cathan (16.11.2020 00:16): Naopak. Na konci suicide mission vypne Harbinger to spojení s filatelistickým generálem s tím, že si najde jiné řešení. Dává smysl, že tohle řešení je Arrival.
Vlastně si skoro říkám, že Arrival by měl být ještě před Suicude Mission. Nebudu lhát, mám to nyní trochu zamlžené, ale líbí se mi podtrhnutí faktu, že Shepard vážně letěl na zemi až po dokončení Suicude Mission, a ne hned na kobereček kvůli mezihvězdnému terorismu :D
@Ria Kon (15.11.2020 22:41): Taky si myslím, že jediný problém je s Arrivalem. Bohužel jeho kvality (byť ho mám docela rád) zdaleka nedosahují kulervoucí Suicide mission a jako finále imho nejlepšího dílu zdaleka nefunguje tak dobře. Možná by bylo fajn ho spíš přihodit jako prolog ke třetímu dílu :-) Třeba jako epizodický flashback v rámci Shepardovy obhajoby. To už je ale samozřejmě utopie, protože nejspíš všechno zůstane tak jak to bylo.
@Ria Kon (15.11.2020 22:41): Pacingově ale často příliš nesedí. Jak říkáš, Arrival zamknout a nechat až na konec. Leviathana určitě až po Thessii. Pokud ho člověk hraje moc brzo, tak je to DLC dost spoileroidní. Citadel DLC bych napasoval někde před konec hry, pro maximální možný efekt na hráče ideálně do doby, než odletí na finální misi. Blbý je, že hra na něj není úplně uzpůsobená a ke konci atmosférou dost tlačí a jakoby říká, že bych měl spěchat zachránit vesmír, takže tahle poměrně velká zastávka taky úplně nesedí a narušuje flow (jakkoli to DLC mám rád, tak pacingově nesedí pořádně nikam, takže upravit a lépe napojit na základní hru). DLC From Ashes bych povinně narval někam hodně dopředu, protože Javik je imo jedna z nejzásadnějších postav universa (že ho ti idioti z EA odstřelili do DLC jsem dodnes nepochopil) a jeden z nejdůležitějších parťáků do misí, co se informační hodnoty týče.
@JohnCZ (15.11.2020 13:00): Ale tak přece fungují i teď?
ME3: Většinu z nich nelze započít před útokem na Citadelu a odehrát se musí před bojem o Zemi.
ME2: Lze hrát jakmile se odemkne volná mapa (snad jen Arrival by mohly locknout až po dokončení hry). Tady bych ocenila spíš úpravu dialogu s Liarou, aby byl organičtější, když ji poprvé potkáte.
ME1: Stejně jako u dvojky - jakmile se otevře volná mapa.
Bylo by fajn, kdyby v tom remasteru ta DLC nějak pevněji ukotvili do příběhu a hráč k nim dostal přístup až od určitého momentu, kde to tak nějak do děje zapadá. Aby neznalý hráč nemusel googlit, co, kdy a v jaký moment rozjet. Zejména co se Leviathana, Arrivalu, ale třeba i Citadel týče.
@Radecker (13.11.2020 21:53): Mně by to asi nevadilo, ale asi by mě to ani nějak nenadchlo mno. Prostě jakože... zničení Reapeři, jakože super... ale asi by mi tam chyběl nějaký plot twist. Ono mimo jiné je s těmi konci spojeno to lore, co jsou vlastně zač že. A ten motiv oběti odlišuje Mass Effect od jiných her. Ale chápu, není to asi pro každého.
@Cathan (13.11.2020 20:35): Tak obyčejná space opera to není, je skvělá. Ale že bych zrovna ME sérii dával za vzor hry, kde dělám těžká rozhodnutí, to ne. Jasně, je tam několik tragických momentů, občas vybíráme mezi větším a menším zlem. Všechno to je ale i např. ve Star Wars a přesto si myslím, že by na jejich konci nikdo neocenil, kdyby měl Luke činit podobné rozhodnutí pro zničení Impéria. Nebo kdyby měl Frodo možnost hodit prsten do tří různých sopek, z nichž jenom jedna by zničila Saurona, ale spolu s ním i všechny trpaslíky :-) Některé příběhy prostě mají skončit dobře, zvlášť ve hře, ve které tolik hodin neděláme nic jiného, než že lítáme po galaxii a můžeme se přetrhnout, abychom urovnali všechny rozpory, staré křivdy a vytvořili největší alianci v dějinách. Že si tenhle dobrý konec někdo našel v syntéze je v pohodě a v podstatě i závidím. Já jsem asi chtěl něco trochu....přízemnějšího a klasičtějšího :-)

@SilentWolf (13.11.2020 20:51): Jo, oni to tam přidali s extended cutem jako úlitbičku těm, co po tomhle volali, ale spíš je to takový výsměch :-) Je to škoda no.
@Radecker (13.11.2020 20:02): To byl takový univerzální povzdech, protože se s tím setkávám často. Stylem, že modrý je totalita, zelený je ztráta svobodná vůle, a pak, že červený je nejlepší. Jde ale o to, že to je jediný konec který v sobě zcela jasně a bez okolků má něco naprosto zlého (dobře, společně se čtvrtým). U těch ostatních je to takový headcanon, že tam něco zlého je.

A celkově nesouhlasím s tou myšlenkou, že Mass Effect je taková obyčejná space opera o záchraně světa. Těžká rozhodnutí má od prvního dílu, proto mě nepřekvapilo, když si to nejtěžší nechal na konec.
@Cathan (13.11.2020 19:07): Já myslím, že o tom, že červený konec je špatný, tady panuje všeobecný konsenzus. Jediný důvod proč jej někdo (napoprvé včetně mně) vybral, je imho ten, že jako jediný umožňuje udělat to, kvůli čemu jsme tuhle space operu hráli. Jestli jsem na konci opravdu poměrně jednoduchého příběhu o záchraně vesmíru něco nechtěl dělat, tak to bylo řešení nějakých etických otázek. Ve hře jsem udělal všechno "správně", nasbíral jsem maximum assetů, tak prostě chci svoji závěrečnou bitvu a happy ending. A když už si musím vybírat mezi třemi konci, z nichž mi nevyhovuje ani jeden, chci si alespoň poslechnout, co si o tom myslí moji parťáci, jak to v podobných hrách bývá zvykem.
Mě nikdy nepřestane fascinovat, že jsme tedy proti fašismu, proti totalitě, ale destroy genocida je prostě bez problému xD Fakt, když už tak ten modrý, to je aspoň ultimátní paragon Shepard případně, a je to bez tutovky vyhlazení minimálně jednoho celého nevinného druhu.
@Vurhor (13.11.2020 18:36): Moudrá slova pravíš, mistře hraničáři :D

Zenelý konec je fašistická idilka. Modrej zase totalistický mokrý sen. A red je prostě konec persekuce uzurpátorských space cuthullu.

Taky bych rád za finální konfrontaci s Hárbím, leč bohužel Shepyho opustil a nechal to na nebohém Murauder Shields, který neměl nárok, ani se svou bandou, na zraněněho Sheparda :(
Já se stejně nestydím za to, že budu na konce pohlížet jako "prosťoučký hloupoučký normie", který chtěl svůj laciný hollywoodský happyend, ve kterém by měl Shepard final boss fight s Harbingerem, na jehož konci by vyšel smrtelně raněný, ale schopný všechny Reapery bez negativních následků odstranit. Ta trilogie není žádnej Ingmar Bergman. Je to klasická hollywoodská popcornovka o boji dobra se zlem. Tudíž tohle závěrečné rádoby filozofování mi tam absolutně vůbec nesedí.
Já ty konce nesnáším všechny. Včetně toho červeného. Hlavní důvod, proč jsem ho nakonec zvolil, tkví v tom, že se mi nejvíce hodí do ducha celé série.

Zelený konec je pro mě rozhodně nejméně přijatelný, protože kromě oněch zmíněných vágních následků jde absolutně proti té překrásné myšlence celé trilogie, tedy že i přes své politické a sociální spory, rozdíly, neshody a konflikty, což jsou prostě aspekty, které k vysoce inteligentním formám života zkrátka patří, a které celá trilogie (hlavně trojka) prezentovala, se přesto všichni dokážeme spojit, abychom bojovali proti společné hrozbě. Syntéza tohle hodí do koše tím, že z celé galaxie udělá místo, ve které převládne (jak psal Cathan) jakási vrcholní empatie u všech bytostí, což jde zcela proti jejich přirozenosti. Ta utopie je šíleně nechutná a děsivá. Moment. Nebo možná taky nic takového neudělá. Možná pořád budou konflikty, války, zločiny, atd. Ale kdyby byly, jakou roli v tom budou hrát Reapeři? Budou se do toho zapojovat? Budou se držet zpátky? Budou se Reapři v názorech lišit? Co jim brání v tom, aby si prosadili svoje? Nevím. To je přesně ta neuvěřitelná vágnost, která mi nesedí. Mimo teda i to, že to je creepy as fuck.
@stepankoby1 (13.11.2020 14:05): Já v tom teda strávila 50 hodin se všemi DLC.

@Radecker (13.11.2020 15:45): Myslím, že klasicky happy ending by byl pro tuhle hru moc předvídatelný. Mě se naopak líbilo, že všechny konce byly šedivé (byť teda byly barevné :D)

@Radecker (13.11.2020 15:51): Vždyť celá galaxie na konci prakticky táhla za jeden provaz a miliony umíraly ve snaze dostat na konec alespoň jednoho vojáka. Celé to bylo jen o šanci. Tady se nerozhodovalo, co uděláme s Reapery, až je zajmeme, ale jestli vůbec dokážeme porazit božské Titány. Myslím, že rozhodnutí patřilo komukoliv, kdo by se do cíle dostal.

Co se konců týče...
Zelený je pro mě headcanon a to proto, že je to vlastně ultimate sacrifice pro vyšší dobro všech. Biotiků i Synthetiků. Shepard se vzdá svého života a galxie jak ji zná pro lepší budoucnost. Je to vlastně dost utopická volba, kdy si všichni mají možnost porozumět a války by měly být věcí minulosti. Už žádné utrpení. A proto volím tuto možnost i přes to, že je to velká neznámá.
Červený konec je pro mne asi nejmíň zajímavý a nejchladnější. Pouze potvrzuje to, o čem Catalyst celou dobu mluví - organici jsou agresivní forma života, která zabíjí, aby sama přežila, jelikož ji pohání strach ze smrti. A právě tento strach skutečný cyklus nikdy nezastaví.
Modrý konec mi prvně přisel nepřípustný, ale když sem ho pak jednou s renegadem zkusila, byla sem pozitivně překvapená. Je to sobecká, majetnická a mocnářská volba, ale výsledek je pro galaxii velmi kladný. Shepard rozhodně po spojení není sám sebou, ale jakýmsi způsobem nahradí Catalysta. Ať byl Shepard renegade či paragon, jejich snaha zachránit život v galaxii byla stejná a to je něco, co se otisklo do této nové entity, která teď vede Reapery, aby v této misi pokračovali. Organici si v tomto scénáři nesou daleko důležitější zkušenosti, jelikož vlastně Reapery nikdy přímo neporazili, ale naučili se, že pokud nebudou stát při sobě a pokud se nenaučí žít společně se Synthetiky, tak celý konflikt může jednoho dne nastat znovu.
A přesně proto tvrdím, že konec Mass Effectu není tak prostý, jak někteří tvrdí. :D
@Jab (13.11.2020 17:01): Pravda, a pokud by už byla nová AI vytvořena, asi by byla poměrně pobouřena při zjištění, jak s ní bylo v rámci záchrany galaxie naloženo :-) Jinak já se pořád nemůžu ubránit uvažování o Catalystovi jako o záporákovi, kterému mám tendenci spíš nevěřit. Asi jako Palpatine, který se pořád snaží vzpouru prezentovat jako insignificant rebellion a přitom mu hoří koudel u zadku :-)
@raisen (13.11.2020 16:49): Btw ale chápu ty etické problémy, které naznačuješ. Nicméně zase jsou toliko možné (resp. velmi pravděpodobné). A to v naší budoucnosti i bez Mass Effect série. Ale to ještě neznamená, že to skončí tím nejhorším způsobem a lidstvo bude banda někým kontrolovaných "robotů". ;)

@Radecker (13.11.2020 16:59): No, to říká i Catalyst. :)) Ale spíše si myslím, že ten červený konec vyvolá všeobecnou fobii z AI. Jakkoliv striktní pravidla při jejím vytváření budou porušena (což asi logicky předpovídá Catalyst).
@Jab (13.11.2020 16:51): Právě že si pamatuju a i proto v tom vidím tu paralelu :-) Akorát neměl na rozdíl od Sheparda možnost udělat to nenásilně.

Ano, pokud se opravdu přistoupí na to, že s Reapery není možnost vypořádat se konvenčně (což je vlastně v ME potvrzeno zvolením reject konce), je zelený konec sice velký leap of faith, ale souhlasím, že za ten risk to stojí víc než dva konce zbývající. Ale zase pokud připouštíš, že v modrém konci by byl Shep schopen vytvořit svůj klon, proč by po červeném konci nebylo možné vytvořit znovu EDI a Gethy.
@Radecker (13.11.2020 16:48): Nezapomeň na Sarumanovi sáhodlouhé přednášky, že Master ve Fallout byl dobrák. :)

Ale jak jsem říkal, není tam nikde naznačeno, že by jednotlivé civilizace přišli o svobodu či individualitu. Dokonce genophage se tím vyléčí a to i kdybys jej nevyléčil sám. Když tedy pomineš ty otázky, které si kladeš, a na které stejně nemáš odpovědi, tak zbývá to gró, že život v rámci Mléčné dráhy dostane nové možnosti. Toho bych se držel. ;)

@raisen (13.11.2020 16:49): Tak v červeném konci část druhů vyvraždíš rovnou. V modrém je zase kontroluješ. Zelený ti dává možnost pochybovat. A o tom právě mluvím. Ty ostatní konce jsou jasnější a s tou jistotou se vyrovnává mozek lépe. U zeleného tolik nevíš a tak tam projektujeme vlastní obavy, co to vlastně znamená. Ale černé na bílém (well... zeleném :)) to nikde není.

Naše evoluce se bude muset odehrávat mimo ruce přírody. To víme už teď. Jinak při cestách do vesmíru na cestách pravděpodobně všichni pomřou. Ten zelený konec je jen a pouze o těch možnostech, které tohle spojení dodává. A ty jsou nepochybné. Však jak píši, zelený konec léčí genophage. A EDI tam mluví o tom, že s touhle změnou se míří k nesmrtelnosti vědomí.
@Jab (13.11.2020 16:24): Vidíš, já naopak zelený konec vidím zase jinak. Dojde k syntéze, změní se genetický základ (třeba vlivem mutace), který může přispět k nějakým změnám, které jsou právě nevratné a neměnné, čímž padá i široké pole možností a svobodná vůle (tou genetiku neovlivníš), jak píšeš. A co když ty změny budou dobré jen pro jejich nositele? Co ostatní rasy v dalekém vesmíru, které tímhle nebudou ovlivněny, a tudíž nebudou čerpat z možné výhody, které by mutace mohly přinést a budou tak oslabené?

Jsou to jen mé myšlenky k tomu a možná v tom vidím až zbytečně nějakou variaci na eugeniku. Můj pesimismus se ale spíše kloní k tomuhle. A vím, že takto upravené bytosti mají být vysoce empatické a je to pořád nejlepší řešení dle Catalyst, ale nevím. Mně se prostě ta možnost ovlivnění genetického kódu moc nelíbí (nebo aspoň si to vykládám tak, že by byl pozměněn)


@Radecker (13.11.2020 16:48): I přes výše zmíněné bych v rámci experimentu také sáhla po zeleném řešení :))
@Jab (13.11.2020 16:24): Mě zelený konec až moc připomíná Vůdcův plán v prvním Falloutu (i tou zelenou barvou :-)). Ale ono někdy řešení, které na první pohled vypadají jako nejhorší a nepřirozené, jsou možná nakonec nejlepší. Já jsem k tomu ale zatím nedošel. Přitom ve skutečném světě bych nějakou syntézu nejradši udělal :-)
@Jab (13.11.2020 16:36): Spíše se míjíme. Tady nejde o to, jestli je to reálně náboženské (ve smyslu je tam Bůh nebo nějaká magie), ale o to, že Mass Effect trilogie využívá struktury z teologie k vyprávění příběhu. V tom je ten náboženský motiv. Shepard tak v rámci příběhu přijímá stejnou roli, jako má Ježíš v Bibli. Pro tyhle struktury není nějaké nadpřirozeno nutné.
Uznávám, že to může být těžko pochopitelné. Já studuju religionistiku, a můj mozek už v tomto ohledu funguje trochu jinak.
@Jab (13.11.2020 16:24): Tak pro náboženský přesah nemusí v současné době být "vyšší moc" :) Ty struktury používáme bez ohledu na to, jestli v tom hraje roli nějaký Bůh. Dokonce jsem si všiml, že dnes se tomu v popkultuře spíše vyhýbají.
Ale mýtologie má určité motivy, symboly, struktury - a ty využíváme hojně, už od antiky.
Já spíše moc nevidím, co se těm všem kulturám Mléčné dráhy stane tak okamžitě zásadního. Běhají po nich zelené čáry a ten zbytek je věcí budoucnosti, kdy lidstvo dostalo novou cestu vývoje. O svobodnou vůli ale, podle všeho, nepřišli.

Imho hráče spíše opravdu dráždí ta nejistota dalšího vývoje. Jakkoliv ten evidentně v zeleném konci nabízí dalece větší možnosti, tak právě ta nejistota mnohým nesvědčí. Osobně bych ji naopak bral za velkou výhodu. Lepší široké pole možností, než stagnace či dokonce riziko opakování téhož (což nabízí modrý a červený konec imo).

Náboženský přesah naopak v zeleném konci nevidím. Shepard tam stojí v roli "spasitele vesmíru", potud ještě ano. Ale už nad ním není žádná "vyšší moc", jejímž by byl nástrojem (tedy... - až na hráče :)).
@Radecker (13.11.2020 15:51): Podle mě měl. Ale i kdyby neměl, on nebyl moc čas to řešit. V současné době moc lpíme na hodnotách svobodné vůle a demokracie, ale někdy to prostě nejde. A kdybych chtěl aby se už někdo dostal do té situace, chtěl bych, aby to byl můj Shepard mno.
Díky kritice Zeleného konce navíc vidíme, proč by se o takové věci nemělo dělat referendum. Jednoduše proto, že lidé se moc bojí změn. Přitom ale víme z toho konce, že všichni nakonec byli spokojení s tím jak to bylo - a to fakt víme, není to jen má teorie, ani Krogané se očividně nebouřili.
@Cathan (13.11.2020 15:47): To jsem tady potom chtěl vlastně hodit do placu jako téma, jestli vlastně pod vás měl Shepard od ostatních ras "mandát" k tomu takové rozhodnutí učinit. Možná kdyby Gethové nebo kdokoliv věděl, že Crucible není jen obří atomovka na reapery, ale jakýsi space magic stroj, možná by řekli "Počkat počkat, k tomuhle bychom chtěli něco říct" :-)
Jen bych dodal, že ona celá trilogie Mass Effect má obrovský náboženský podtext. Zní to lacině, ale vážně je to tak, že Shepard přejímá ve hře roli vesmírného Ježíše. Když se na to díváte takhle, je do jisté míry ten konec více akceptovatelný.

Je zde motiv znovuzrození, Shepard (Pastýř) na konci zemřel ve stejném věku jako teologický Ježíš, a hlavně jeho oběť byla obětí za celou galaxii - podle teologie Ježíšova smrt způsobila něco jako dominový efekt který hluboce změnil lidskou společnost. Co nám to připomíná? Čili ano, byla to nakonec volba jednoho člověka, ale Shepard si v rámci hry vypěstoval právo tu volbu učinit a nakonec ze stal něčím jako bájnou bytostí, což dokazuje také post-credits scéna. Tolik k té mýtické časti. Navíc, někdy zkrátka není možnost nechat proběhnout demokratický proces nebo je důležitější vše nechat na jednom člověku. (Kdo kouká, tak připomínám epizodu Doctora Who Kill The Moon)
@raisen (13.11.2020 15:32): To je pravda, já doteď přemýšlím proč jsem dostal na výběr 3 mizerné konce, u kterých si všichni musí sami hodně domýšlet proč je tenhle lepší, nebo méně záporácký než druhý :-) Dnes už z toho mám srandu, i když mě pořád baví to řešit, ale tenkrát jsem byl opravdu hodně naštvaný. Tu sérii jsem fakt hltal a tohle jsem bral jako podraz. Můj Shepard by si totiž ani jeden z těch konců nevybral. Ten by bojoval do poslední lodi. Možná je to hloupé, ale to, že catalyst tvrdí, že cyklus není možné zastavit bez Cruciblu ještě neznamená, že to je pravda.
Ať je to, jak chce, tak ten konec série mi dal několik podnětů k přemýšlení, a to je skvělé :)
U mě 54 hodin se všemi DLC. Jinak zelený konec je prostě nej. Vysvětluji to ve svém komentu. Nicméně je jediný otevřený. Červený je špatný. Modrý velmi pravděpodobně. A zelený kdo ví. Řekl bych, že dost lidí spíše dráždila jeho otevřenost a nejistota. :)
@Cathan (13.11.2020 14:51): já to tehdy pochopil tak že oba konce byly v podstatě to o co se pokoušel Seren/ Illusive Men v minulosti a to jsme je považovali za padouchy. Destroy mi dával smysl a v něm jediném Shepard přežil a i když jsem počítal, že tam v podstatě umře, tak jsem si vždy symbolicky představoval že umře jako Sheparda ne nějak ovlivněn indoktrinací apod... Přišlo mi to srovnatelné se STALKERem kde byl jakýsi plnič přání ale taky tam byl skutečný konec ho myslím zničit.

Ale je pravda, že by mě hodně zajímalo, jak bych to vnímal dnes, kdybych to hrál znovu. Doufám že ten remaster klapne, bude dobrý a já nad tím budu moci znovu zapřemýšlet. Za mě by byl dokonalý konec čistě jen že se mi podařilo zvítězit všemi možnými assety které jsem měl, ale to by bylo možné jen téměř dokonalým průchodem s pragmatickými volbami a byl by vzácný. Taková suicide mise v galaktickém měřítku, "Máš malé číslo? ok, je po Turinanech apod..", a ne jen "vyberte si".
@stepankoby1 (13.11.2020 14:05): Také kolem třiceti, lehce přes. A díky za připomínku s těmi konci, chtěla jsem se podívat na nějaké srovnání.

@Cathan (13.11.2020 14:51): Zase u zeleného jsi ty, kdo rozhoduje o tom, že všechny živé bytosti podstoupí onu syntézu. Ve všech případech se člověk rozhoduje sobecky sám za sebe.

Už v průběhu hraní (zvlášť po Thesii) jsem si říkala, že snad by bylo lepší, kdyby Reapeři cyklus dokončili a měla jsem takové myšlenky se prostě vzdát. Neměla jsem moc "chuť" se vzpouzet něčemu takovému, co trvá tak dlouho a o čem jsou současné rasy přesvědčeny, že to lze zvrátit. No, jako hrdina bych nebyla ta pravá :)