Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Herní výzva 2017
8. "Pokračování příště!"


Je druhý díl lepší, než ten první? Není. Je jeho dobrým nástupcem? Ano, je.

Mafia II mi nikdy nebyla sympatická. Nevím proč, ale je to tak. Jenom pomyšlení na to, že bych si jí někdy zahrál, jsem se vyhýbal jako čert kříži. Inu, osud tomu chtěl, abych si ji zahrál v rámci Herní výzvy. No a protože chci výzvu splnit se vším všudy, tak napíši i nějaký ten komentář.

Hru začínáte krátkým, ale dle mého velice zábavným tutoriálem. Prostředí Sicílie za 2. světové války se mi líbilo.

Původně jsem si myslel, že nic lepšího, než první díl už nebude. Dvojka nad jedničkou vyhrává pouze v jedné věci. Hratelnosti. Zdokonalení střelby, krytí a hlavně pěstního boje, se povedlo na jedničku!

Nechybí výborné hlášky, zejména balící hlášky Joa. Oproti jedničce zde nejsou mafiáni žádní hodní pánové, tady se točí děvky, drogy, prachy a vraždy. Celkově mi přijde dvojka více akčnější, dynamičtější. Později jsem zjistil, že druhý díl si zahraji možná i radši, než ten první.

Kámenem úrazu je však jednoduchost. Většinu misí jsem dal naprosto v pohodě, oproti jedničce, kde jsem umíral skoro furt.
Nevyvážené jsou také miste. Některé máte spíchnuté za pár minut, jiné trvají třeba i hodinu (například předposlední mise). Některé mise jsou také poměrně nudné. Například jeď za Joem do baru, vyhoď ho před barákem a potom jeď zničit auto s mrtvolou.
Smutné je i to, že se z misí poté stává stereotyp. Jeď z bodu A do bodu B a z bodu B jeď přes celé město až do bodu C.

Mafia II je také mnohem kratší, než její předchůdce. První díl jsem hrál cca týden, druhý díl jsem měl dokončený za víkend.

Na závěr snad jen řeknu, že jsem si hru neskutečně užil a rád si ji někdy v budoucnu zopakuji.

Pro: hratelnost, příběh, hlášky, grafika, Mafia, návaznost na předchozí díl

Proti: občas zbytečně dlouhé a nudné mise, autosave

+28
  • PC 80
Dohráno v rámci Herní výzvy 2022 - 8. Rodina nadevše [„Dohraj hru, ve které se herní postava setká či komunikuje s někým ze své rodiny.“] --> Odůvodnění: Ve hře se vyskytuje sestra a matka hlavního hrdiny, se kterými lze prohodit pár dialogů. Též koncept mafie lze chápat jako „rodinu“ a s jejími členy je ve hře skoro neustálá interakce. 

Konečně jsem po skoro 12 letech dohrál pokračování legendární české hry (kterou jsem mimo jiné taky dohrál teprve před rokem). Hrál jsem klasickou/originální verzi Mafia 2, ne ten moderní remaster.

Příběh a postavy opět patří k tomu nejlepšímu ze hry. Působilo to jako taková simulace života v 50. letech, kdy se poctivou prací moc nevydělalo a tak se muselo sáhnout po práci v podsvětí. Postavy byli dobře napsané, s různorodým charakterem, které se krásně doplňovali. Nemluvě o dialozích a výborném českém dabingu, včetně hereckého obsazení. Avšak napříč kvalitě, všechno působí nedopečeně. Všechno se děje strašně rychle a uspěchaně. Spousty událostí, které byli v cutscénách, by se hodili spíše jako příběhové mise a delší herní doba by taky nebyla ku škodě.

Hratelnost je poměrně jednoduchá a parádní. Střelba a přestřelky jsou zábavné, i když v první hře to bylo zábavnější, vyžadovalo to větší skill a zbraně více kopali, ale furt se jedná o dostatečnou výzvu. Musím hodně pochválit ovládání auta při nastavení na „simulaci“. Také mechaniku s hledáním policie, rozlišené na SPZ auta nebo popis hledané osoby, též páchání přestupků v blízkosti policie (kdy ne vždy reagovali, ale přesto chválím). Podobné mechaniky ve hrách nevídám (kromě první hry) a jsem rád, že jejich autory jsou české ruce.

Město je krásně živé a určitě patří k tomu lepšímu, co otevřené světy zažili. Bohužel i přes svoji živost, je neskutečně prázdné, není tu moc co dělat, vyjma hlavního příběhu. Sbírání playboyů nebo zatykačů (které považuji za originálnější sběratelské předměty, za které chválím) ale prázdnotu nenahradí. Když jsem chtěl vyzkoušet kradení aut na zakázku u Bruskiho, nikdy pro mě nic neměl. Nevychytával jsem správný čas, nejspíš. Tohle mohlo být designově ošetřené lépe, ale nevadí. K tomu jde ruku v ruce nulová motivace za cokoliv utrácet peníze (vyjma oblečení), když většinu podstatných věcí získám z příběhových misí. Navíc sortiment zboží mohl být trochu větší, ale bída to určitě není.

Hrál jsem na PC, grafika je dost pěkná i na dnešní dobu a měl jsem plynulých 60 snímků. Zde asi nemám co vytknout. Umělecké ztvárnění je taky povedené, postavy mají dobrý design, město vypadá reálně a nic nenarušuje herní svět.

Hudební doprovod byl slušný, ale vzpomenu si hlavně na znělku z hlavního menu, zbytek mi spíše vyšuměl. Rádiové stanice jsou fajn a pomáhají navodit tu starou atmosféru. Potěšili mě i rádiové skladby z první hry.

Když to shrnu, i přes celkovou nedopečenost, se jedná o kvalitní kousek a jeden z nejlepších z našich českých končin…jen to mohlo být daleko lepší.

Pro: Příběh, postavy, dialogy a český dabing, jednoduchá hratelnost, živé město, policejní mechaniky, ovládání auta a jeho fyzika, grafické zpracování, playboye

Proti: Nedopečenost, prázdné město, nulová motivace k utrácení peněz, malý sortiment zboží v obchodech, kratší herní doba

+28
  • PC 90
Mafii hodnotím vysoko. Psal to tady přede mnou kolega a já si dovolím vypůjčit 1:1 jeho hlášku: hodnotím hru za to, co v ní je, nikoliv za to, co v ní být mohlo.

Budu se držet svého schématu a u her, co hodnotím vysoko, začnu nejdříve zápory:

- Já osobně nějvětší zápor mafie vidím v její arkádovosti. To znamená, že u sebe můžete například nosit po kapsách zbraní a munice, že by se nevešly pomalu ani na kárku. Auta můžete krást jak na běžícím pásu. Můžete dělat po městě bordel jak šílenec a v podstatě se vám nemůže nic stát. Můžete udělat genocidu civilistů a když si v obchodě s konfekcí převléknete hadry, tak je najednou magicky vše odpuštěno. Munici sbíráte automaticky tím, že přes ní přejdete, když sežerete plesnivej párek ze stánku, tak jste najednou vyléčeni, apod. Prostě je tam spousta takovejhlech věcí. Já osobně bych si přál diametrálně jiný přístup.

- Jako další zápor mafie musím uvést výše nakousnutou neinteraktivnost prostředí. Město je sice pěkné, ale na všem je patrné, že to je tak nějak vygenerováno v rámci vaší `range of sight'. Je to prostě na tom znát. Po ulici se ledabyle pohybují vygenerovaní lidičkové, na kterejch je patrné, že vlastně nikam nejdou, případně nejedou autem, že tam jsou prostě aby tam byli. Reálně se toho moc ve městě dělat nedá a je to škoda. Můžete si tak maximálně jít koupit hadry na sebe, jít do hospody nebo baru a tam vypít sud piva, co vás ani neopije. Není tam jediná možnost udělat třeba něco jako vedlejší misi. Prostě nic.

- Jako poslední zápor musím uvést opět výše nakousnutou trestuhodnou ledabylost 2K Czech. Prostě mafie 2 neudělala co se týče nějakého pokroku od jedničky naprosto žádný krok dopředu. Akorát to má hezčí grafiku. Vývojáři prostě vykakali hovínko na vrch zlaté, nicméně vevnitř nudně hnědé. I když jim nebudu vyčítat 30 chybějících fíčur, co bych od pokračování mafie očekával, tak musím vytknout alespoň jejich ještěří lenost. Je tam např. strašně málo modelů lidí. Furt ty stejný xichty. Až je to trapný. Stejnej dědek v každým obchodu s kvérama, stejnej trotl na každý benzínce, stejnej černoch a stejnej vietnamec - obzváště trapně je to patrné v kriminále, jeden model babičky, co když se rozhlídnete v libovolnou chvíli po ulici vidíte z jednoho místa několikrát najednou, 3 druhy hadrů co se liší jen barvou, a tak dále. Ve hře je třeba model čokla, ale proč se čokl nevyskytuje nikde na ulici nevím. Policajti např. nereagují na vaši jízdu, můžete jezdit na červenou - proč to 2K vyhodilo nechápu. V určitejch ohledech je dokonce ve hře oproti jedničce regres.

Myslím, že bych určitě ještě docela dost záporů dokázal vyjmenovat a za výše uvedené bych nemohl hru hodnotit víc než nějakejma 55% kdyby to ale nebyla mafie. A ona to naštěstí mafie, kterou dělaly sice líné, ale velmi šikovné ručičky, je, protože:

+ Hra má prostě skvělej příběh se skvělým scénářem. V podstatě to je takovej interaktivní film a díky tomu se nedá vyčítat mafii naprosto tupá lineárnost. V podstatě nemůžete dělat nic jiného než co je zrovna objective vaší mise, každá kapitola je ale naprosto unikátní. Každá kapitola je vlastně úplně jiná, každá kapitola má naprosto unikátní minipříběh se skvělejma hláškama, kterej se sice odehrává pořád ve stejným městě, typicky ve velmi podobným aranžmá (nejdřív udělej nějaké pojezdy autem, pak někde spáchej nějakej zločin - haha), ale ona rozdílnost jednotlivejch kapitol je tou atmosférou a feelingem zcela unikátní. Za zmínku stojí skvělé hlášky ("Jsou tři ráno, buďte už zticha!", "Zavři hubu ty štětko !!"), spousta krásnejch cutscén. Prostě mafie je opravdu spíše takovej interaktivní film, na kterej se fakt moc příjemě kouká.

+ Hra má příjemné herní mechanismy. Příjemnej jízdní model, příjemnou střelbu ze zbraní - a tady mafii nevyčítám, že tam nejsou například iron sights, prostě taková je mafie -, kterých je tak akorát, ani moc, ani málo (je jich spíš vlastně docela dost). Auta jsou různorodá a jde je krásně ničit. Boj pěstma je sice v podstatě tupá záležitost, ale vypadá to pěkně a neruší to svojí jednoduchostí, atd ....

+ Hra má opravdu moc hezké visuals. Město je krásné. Zažijete roční období, střídá se i počasí, den noc. Jednotlivé čtvrti jsou více různorodé než v jedniččce a ta mapa a layout toho města je opravdu dobře udělaná a vy máte pocit, že to město je opravdu veliké. Nutno pochválit zvukovou stránku. Hrál jsem pouze s českým dabingem, kterej je prostě excelentní.

+ Jako poslední plus mafie uvádím takovou větší dospělost. Hajlzové jsou fakt hajzlové, kteří především kopou za sebe. Každá postava ve hře má naprosto jasnej a osobitej charakter. Nejsou to prostě zaměnitelní panáci jak v 9/10 konkurenčních titulů. Prostě máte z těch ostatních postav, tedy z těch, kteří mají jméno, pocit, že jsou živé - ale opravdu živé způsobem v herním průmyslu zcela ojedinělým a unikátním.

Mafii jsem dohrál několikrát. Kdyby ta hra měla v sobě to, co 2K na začátku plánovalo, pak je to naprostá a neopakovatelná bomba. Takhle ta hra je i přes všechny své neduhy pouze skvělá a zábavná i v podstatě s tím tragickým málem vzhledem k herním mechanismům, interaktivnosti a výše uvedenému. Škoda, strašná škoda. Ta hra má strašně daleko a zároveň strašně blízko k hodnocení 200%.
+27 +28 −1
  • PC 90
Dlouho jsem váhal, zda má cenu psát vůbec komentář, když už všechno podstatný bylo řečeno. Dospěl jsem k závěru, že napíšu alespoň něco menšího. Tedy pokud to půjde.

První díl před lety nahodil laťku tak vysoko, až se zdálo, že jiná hra toho žánru nemůže bejt lepší. Právem se tak Mafie stala nepřekonanou legendou, která i po osmi letech láká hráče po celém světě. Když se snad rok, možná dva po úspěchu prvního dílu objevil titulek, že má vzniknout díl druhej, muselo se čekat až do roku 2010. To čekání bylo ubíjející a každym odkladem jsem o hru ztrácel zájem. Říkal jsem si: "Je to ve vývoji už několik let a nakonec to bude sračka!" Jó, byla to chyba takhle přemejšlet. To čekání se sakra vyplatilo.

ALE! První mise se mi vůbec nelíbila. V domnění, že to takhle bude vypadat celou hru jsem ji už téměř vypínal. A to byla další chyba (kterou jsem ale neudělal;) hrál jsem dál. Moment, kdy jsem se s kufrem v ruce procházel po Empire Bay znamenal v mym hrání totální zlom. Všechno vypadalo fantasticky. Rozmanitej život na ulicích, obrovskej provoz a snim spojenej velkej výběr vozů, nádherná detailní grafika (a pozor! Všechno běží krásně na maximum), parádní nasvícení, super zvuk a tak dál. Zkrátka mě hra pohltila. Ve jmenovaných faktorech na plný čáře poráží osm let starou legendu (navíc, hra má spoustu vychytávek, který parádně zpestřujou hraní).

Pak jsou tady ale faktory, ve kterejch první Mafie pořád vede. A to hlavně příběh a jeho průběh. První díl držel víc při sobě a nabízel větší dávku akce a větší množství efektnějších zvratů. Navíc měla líp vykreslený charaktery hlavních postav. Druhá Mafie je v mnoha případech jenom remake (když to tak řeknu), některý mise jsou úplně stejný a nebo při nejmenšim podobný (zbytek je takovej, že: "Jeď tam a pak támhle. A potom sem a tam" Pořád někam jenom jezdíte). Každá mise k tomu všemu působí jako epizoda sama pro sebe. Navíc závěr je docela What the fuck (tak nějak tam chybí asi pět minut). Ono to ale ve výsledku nijak nevadí, protože to je zkrátka zábava. A když navíc můžete téměř všechno efektně roztřílet, tak úplně zapomenete na nějaký nedodělky a necháte se zkrátka unášet tou nádherou, kterou umocňuje geniální hudba, jenž vytváří atmosféru, kterou známe z filmů Quentina Tarantina či Martina Scorseseho (smíchejte vtipnej náboj Pulp Fiction a vážnost filmu Goodffelas a máte Mafii 2).

Nebudu dál prodlužovat něco, co mělo bejt původně krátký, takže na závěr řeknu asi tohle: To čekání a odkládání mě už pěkně sralo! Ale všechno mělo svůj dobrej důvod a dneska, když mam Mafii II za sebou můžu říct, že ostudu prvnímu dílu nedělá (to ani nemůže) a naopak jej v mnoha ohledech mocně překonává. Bomba! Nic menšího nakonec napsat nešlo. Jak velká je hra, tak velkej je hold i komentář ;)

Pro: Krásná grafika, zvuk, atmosféra, hudba, život města Empire Bay, reálně působící přestřelky

Proti: častý kopírování jedničky, až moc rychlej konec, nesplněný sliby od vývojářů, ale vem to čert.

+26 +27 −1
  • PC --
Už je to pár let, co jsem kvůli nějaké hře dělal "herní víkend".

Mafia II mě, jakožto věčně nabručeného pesimistu, maximálně překvapila. Opravdu jsem si jí užil od začátku až do konce celých 15 hodin. Uznávám, že je ze hry velmi okatě odstraněno velké množství obsahu, ale k čertu s tím. Bavil jsem se královsky. V množství jmen jsem se občas trochu ztrácel, ale neustálé změny v příběhu pro mě byly hlavním hnacím motorem. Některé momenty mě opravdu dostaly a zakončení už bylo jen takovou olivou na loveckém salámu.

Jízdní model je, stejně jako v prvním díle, famózní. Mnohokrát jsem jen tak ledabyle kroužil městem a nasával tu atmosféru poválečné doby. Miluji ty detaily - jaxe auto postupně sviní, jak z něj pak to svinstvo déšť smyje. Jak se po vypnutí motoru stále ozývá tikání čehosi nebo jak funguje palivová nádrž...

Zkrátka je pro mě Mafia II nejlepší hrou tohoto roku a pravděpodobně jí už žádná sesadit nestihne. Díky 2K!

Vzkaz pro Take2: jste nenažrané svině, nemám vás rád!

*****/5
+26
  • PC 60
Týhle obyčejný third person cover based střílečce v sand box kulisách neuvěřitelným způsobem podkopávají nohy dvě věci. Jde o pokračování hry která má v ČR výsostné postavení a jde o hru neuvěřitelně hypovanou. Nešlo o klasický hype ve stylu masivní reklamní kampaně ale o daleko plíživější a zákeřnější způsob masírky. Jeden z tvůrců několik let vytrvale plival na jednu hru za druhou, což samozřejmě vedlo k doměnce, že ta na které pracuje on bude něco vážně skvělýho. Jinak by to znamenalo, že si docela dlouho jen tak pro radost sral do huby. Světe div se, revoluce, zázrak, groundbraking masterpice se nekonal. A je hodně těžké výše zmíněné skutěčnosti nepromítat do celkového hodnocení, když jediné co ze vzdušných zámků zbylo, je nějákých 10 hodin ježdění z jednoho místa na druhé a rekord v počtu pronesených spisovných nadávek.
+25 +29 −4
  • PC 80
Zatímco první Mafie ve svém naivním idealizovaném pojetí organizovanýho zločinu jasně čerpá z Kmotra, dvojka se inspiruje spíše u Goodfellas a nastiňuje tak trochu realističtější a špinavější obraz činnosti italskejch mafiánskejch rodin v USA.

Tohle nový pojetí na jednu stranu přispívá autentičnosti zápletky a atmosféře, ale současně trochu brání identifikaci s hlavním hrdinou a motivací postav obecně. Celá partička příběhovejch postav je totiž složená z oportunistickejch bezskrupulózních hajzlů, co by pro pár zlaťáků odkrouhli i vlastní babičku. Ve výsledku se mi ale příběh líbil víc než v jedničce, včetně lehce otevřenýho závěru. Vávra se konečně trochu krotil a tentokrát neměl zapotřebí cpát tam nějaký doslovný, těžce banální morální ponaučení...

Po herní stránce se jedná o plus mínus to samý, jako je první díl. Jsem rád, že autoři se nijak nesnažili přiblížit větším městským sériím a udělat z toho sandbox plnej jalovejch vedlejších aktivit a kravinek, stále se jedná o čistě lineární záležitost, která stojí a padá s příběhovou linkou. Město slouží spíš jako pěkná kulisa, než jako kdovíjak dynamický prostředí, ale přesto, nebo možná právě proto, se jedná o jedno z nejatmosféričtějších a nejlíp udělanejch měst v žánru.

Česká verze zůstává věrna originálu i svým mizerným dabingem, jehož nekvalita je tentokrát ještě umocněna tragickým překladem dialogů z primárního jazyka hry (angličtiny).

Pro: Příběh, technický zpracování

Proti: Český dialogy, dabing

+25
  • PC 70
Na produkční peklo slušný. Nemáte potřebu z toho spáchat sebezohavení pohrabáčem jako u Gothicu 3 nebo Ďábla 3 a to potěší. Stát ve stínu legendy je vždycky hrozná votrava. 
... 
Nemá to vedlejší mise, takže celej role-playing systém škudlení na auta a zbraně jde do kelu. Žádnej Vincenzo ani Ralph nebo systém služeb ve trojce. Nedodělaný, náhodný a nepřehledný, kdy prachy i zbraně mají místo pouze v příběhu, ne v open worldu. Nic není specifikováno, takže hráč neví, že to existuje. A nelze mu to vyčítat ani z druhé strany, protože Empire Bay je poměrně papundeklové. Jasně, ještě se vzpamatovávám z naprosto plynulý explorace trojky, kde už jenom chybí proskakování oken a lezení komínem, ale dvojka je druhý extrém. Je dobře, že nefunguje MHD nebo taxislužby; kam bych taky jel, když to celý přeběhnu za 20 minut a kam bych taky šel, když ulice jsou koridor - výloha next-gen textur oproti plochý jedničce, ale bez života. Fakt taky nepomáhá, že 14x za sebou potkám model tý flundry z první návštěvy Joeova bytu. Dyť i Vitova sestra tak vypadá!  

To je největší problém, chudé prostředí, menší nesnáz je akce. Nesmrdí, jen je moc jednoduchá. Red v druhém nejoblíbenějším komentáři trefně poznamenal, že mu chybí větší počet animací a pod to se podepisuju. Je to moc tuhý, gejmi, s kamerou narvanou do ksichtu (vypadá to moc jako rail shooter) a bez řádný odezvy zbraně do celýho těla. Super je naopak fyzika a mrzí mě, že se na to kolikrát hledí jako na gimmick. 

Opět, jak bylo rozpoznáno ve 45 z 89 komentářů pode mnou, hlavní tu je (respektive hlavní tu zůstal) příběh. Vávrova labutí píseň, než se z něj stal byznysmen. Je to parádní psaní odspodu. Srovnej s romantickou jedničkou. V ní se často postavy ohání abstraktníma pojmama jako přátelství, smysl života, čest. Mluví se o tématu: jaké to je být maffióssem. Je lepší umřít mladej a bohatej? Jakej je rozdíl mezi státem a státem ve státě. Dvojka na tohle všechno úplně sere. Tohle nejsou inteligentní frajeři jako Tommy, ale smolař a prasák, který se do těch hoven narodili a smyslem jejich života je: „kupovat si věci, víš jak, obleky, auta, coury, baráky.“ 

I zápletkama je to samozřejmě úplně jiný. Postavy přicházejí, odcházejí a až v půlce hry, v lochu, se trochu dozvíme, v čem se to vlastně Vito pracovně pohybuje. Asi třikrát nebo čtyřikrát se změní protagonistův náhled na situaci (postavu), prostě protože nemá dost informací. Jsou to Mario a Luigi ve směšnejch knírcích, co si ani neumí namotat dost roznětky. Tough shit for tough guys. Není náhoda, že hlavní tahouni děje, donové, tady mají pouze nepřímé role. 

Nemá to tu režijní sílu jedničky, ale v tom si Vávrův orpheus minimum, jeho bigus dikuson, maže na chleba většinu her, takže to neberu jako mínus. Scény fungujou a v bordelu a „mise“ po něm jsou vyloženě šmakovní. 
... 
Moc nemůžu doporučit definitivní edici. Finančně to asi s trojkou a dlcéčkama vychází dobře, ale rozdíly jsou minimální nebo na škodu. Vito má lepší expresivitu, ale Henry vypadá jako okousanej nugátovej bonbón. Vizuál je moc kontrastní a barvy moc syté. Vlasy a zamrzlý silnice vypadaj líp, šlápoty ve sněhu, stíny. Na 10 let je toho dost málo a ukazuje se, jak byla dvojka ve své době graficky luxusní. Tak moc, že v produkci zabila hratelnost.

Pro: scénář, grafika, překvapivě výborný orchestrální OST - úplně jsem zapomněl, že je takto dobrý, normální menu - ne katalog ze kterýho mě bolí hlava 

Proti: hlavně ne v češtině, slabý herní obsah, zbytečné další akční tlačítko u auta - furt sem troubil místo abych vystoupil, na mapě chybí ikonka mýho auta - furt sem ho hledal, nesundaný trenky do sprchy ani falešný uniformy po přepadení,blicí kamera u sprintu

+25
  • PC 90
Mafia. Tohle slovo dokáže vyvolat nostalgii a zároveň nadšení jako málo které jiné slovo hlavně u hráčů. Bodejť by ne, jednička byl kult se vším všudy a jeho nástupce to měl opravdu těžký. Ale já jsem byl spokojen. Jednu věc ale je říct hned, je to jiný jak jednička a já to určitě nebudu nijak porovnávat. To prostě nejde. Beru to jako jiné hry a ono to jsou rozdílný hry. Ale dycky jsem tuhle hru zbožňoval kvůli příběhu. Malo který mafiánský příběh mne nadchl jako tento. Tohle je prostě dokonalost, připočtěte si k tomu dokonalý dabing s famózními hláškami a máte jasnou zábavu na víkend. Hra se hraje dobře, řízení vozidel je zábava a střelba je vylepšená a neměl jsem s ní absolutně žádný problém. Akce tu je dost, ale ne tolik, představoval bych si klidně ještě víc. Ale prostě město je fantastické a byl jsem hrozně rád jeho součástí, bavilo mne plnit úkoly a dělat vše možný. Ústřední dvojice šlape jak hodinky a příběh taky. Určitě by se záporů dalo najít spoustu, ale proč si kazit takový zážitek. Jo tenhle díl má taky něco do sebe a kdo se s tím nikdy nesetkal, neváhejte.

Pro: famózní příběh, grafika, ovládání vozidel, střelba, dabing, ústřední dvojice

Proti: ocenil bych více akce, více lineární

+25
  • PC 90
Na pokračování legendární Mafie si fanoušci počkali dlouhých osm let a všichni do ní vkládali hodně velké naděje. Bohužel, je nenaplnila. Nelze však říct, že jde o špatnou hru. Právě naopak, i když mohlo to být lepší.

Příběh je na velmi dobré úrovni. Hráč se tentokrát ujímá Vita Scaletty, který je poněkud zápornější (nebo možná realističtější?) verzí Toma z jedničky. Může se zdát, že ti dva jsou hodně odlišní, ale když se nad tím člověk zamyslí, jsou si naopak hodně podobní. Vito však neukazuje tolik emocí a má větší štěstí na úkoly. Nikdy nedostane za úkol zabít přítele a tak skoro neukáže svoji lidskou část. Jenže, vzpomeňme si co udělal, když Henry dostal za úkol zabít Lea a jak zareagoval, když zjistil jak je to s jeho otcem. Tehdy mě přesvědčil, že se s Tomem od sebe tolik neliší. Je však pravdou, že Vito má o něco tvrdší povahu. Ostatně Vito je uvěřitelnější mafián než Tom, o což autorům zjevně šlo. Co však musím vytknout je délka a také konec hry. Osobně jsem na konci necítil pocit zadostiučinění jako u první hry. Cítil jsem, že by tam mělo být ještě něco.

Hratelnost je také dobrá. Systém krytí a pěstních soubojů mě bavil, jen tam mohlo být méně ježdění. Také musím pochválit řadu novinek, jako možnost vykrádat obchody a měnit oblečení. Co mi však vadilo je osekání hry. To by nebylo tak hrozné, kdyby nebylo ze hry tak patrné a kdyby ve hře nechyběla spousta věcí kterou jsem měl na jedničce rád. Není tu, venkov (přičemž mapa naznačuje, že byl v plánu), možnost užití hromadné dopravy (přestože zde nadzemka je, ačkoliv postrádá vlak), vedlejší úkoly (o kterých se postavy spolu baví) a také volná jízda, což vadilo asi nejvíce. Na druhou stranu, DLC ji nakonec dodala, i když v poněkud jiném stavu než jsem čekal. Taky mě po čase začalo nudit ježdění, bylo ho prostě moc.

Město je i tentokrát skvělé,detailní a živé. Díky tomu vyniká povedená grafika. Město je tentokrát "složitější". Je zde více budov do kterých lze vstoupit. Bary, obchody, benzínky či byty. Můžete po něm prohánět div ne ve stylu GTA protože policisté Empire Bay na vás při nedodržení rychlosti často nezareagují a při přejetí na červenou už vůbec ne. Navíc jim lze lehce ujet. Je zde také odlišný způsob hledanosti, který je mnohem lepší než v jedničce a než v kterékoliv hře ze série GTA. Vysvětlovat ho tady však nebudu, to by bylo moc textu.

Pozornost si jistě zaslouží i hudba, která se mi v Mafii 2 líbila o něco více než u jejího předchůdce. Její kvalita obzvláště vynikla ke konci hry.

Celkově mohu říct, že Mafia 2 je dobrou hrou, od které se čekalo více a které uškodilo osekání (musíme si uvědomit, že v hře chybí spousta věcí, které autoři hráčům ukázali, že tam budou) a vysoká očekávání (dáno předchůdcem hry). Hru však můžu jen doporučit, ale raději ji neporovnávejte s původní Mafií (což se mě úplně nepovedlo). Jen to zkazí zážitek.

Pro: Příběh, hudba, grafika, systém krytí, pěstní souboje, hledanost, vykrádání obchodů, město

Proti: očividná osekanost, délka, neuspokojivý konec, mohlo být méně ježdění

+23 +24 −1
  • PC 80
Už od začátku bylo jasné, že to dvojka nebude mít lehké. Navazovat na veleúspěšný první díl je vždycky dřina a dost často to končí průserem. Naštěstí se tak v tomto případě nestalo. Jasně, mohlo to bejt o trochu lepší ale i o hodně horší. Takhle to skončilo "jen" 10-12 hodinama kvalitní pařby skládající se z relativně rozmanitých misí (pokud pominu fakt, že většinou jde o to vystřílet vše co se hýbe). Srovnávání s GTA je na jednu stranu OK, na druhou je to nesmysl - Mafia je prostě jiný typ hry, sází na kvalitní přísně lineární příběh a ty blbosti typu "můžeš si jít koupit nový hadry nebo si vytunit káru" tu beru jen jako příjemný bonus. Proto nechápu některé ohlasy v diskuzích, kde si lidé stěžují, že ve městě není prostor pro vyblbnutí a chybí tu vedlejší mise (pokud pominu že můžete vozit auťáky na sešrotování).

Hodně potěšilo, že se hra neodehrává jen v Empire Bay, ale také na Sicílii za války a ve vězení. Hru jsem hrál s českým dabingem a ten, i když nijak neexceluje, mě taky nijak vyloženě nesral. Hodněkrát jsem se během hry zasmál a to hlavně u některých hlášek. Třeba když jsme šli srovnat pár šikmovokejch, tak Joe prohlásil: "Kde se tady sakra pořád berou?", načež Vito odvětil "Musej tady někde mít tunel přímo až do tý zasraný Číny" :)

Přišlo mi, že autoři až moc sázeli na Joea a ostatní postavy (až na Lea) trochu vyšuměly. Přitom potenciál tu rozhodně byl - klidně bych snesl ještě pár chvil s Franceskou a Martym. Každopádně nejvíc posranej je jako obvykle konec. To, že je poslední mise zase jen o "vystřílej hordy nepřátel a pak zabij hlavního špatňáka" bych ještě skousl, ale to poslední video je vážně tragicky neuspokojující a jediné vysvětlení je, že příběh bude nějakým způsobem pokračovat v DLC.

Ze dvojky se legenda jako z původní Mafie nestane, i tak je to ale hodně kvalitní hra, podle mě o chloupek lepší jak GTA IV. Mafii 1 jsem dal 90, GTAčku 80, takže abych dodržel rovnici (Mafia 1 > Mafia 2 > GTA IV), dávám zasloužených 85 %.

Pro: Zhruba 11 hodin kvalitního lineárního příběhu, humor, nápadité mise, Joe

Proti: Zakončení, možná až moc nedostatečně využitých postav, chybí sniperovací mise

+22 +23 −1
  • PC 85
Druhý díl (a nebojím se napsat) dnes již kultovní české akční pecky Mafia celosvětové publikum dělí na dva tábory hráčů. Na ty, kteří hráli první díl a přistupují ke dvojce jako ke hře, jenž by měla svého předchůdce v lecčem překonávat, a ty, stojící na straně druhé, nezasažené původním dílem, srovnávající Mafiu 2 s podobnými hrami, vydanými v roce minulém nebo současném, hodnotící hru bez návaznosti po stránce technického zpracování, příběhu či žánru.

Nevím zda jsem schopný přiklánět se čistě k jedné z těchto dvou stran, svůj dojem proto beru jako takový průsečík z obou táborů. První díl jsem hrál a patří mezi mé nejoblíbenější hry, ale také si uvědomuji, že druhý díl si z původní hry bere už jen námět, zasazení, žánr a pouhopouhý jeden jediný střípek, připomínající první díl. Tímto způsobem jsem ke hře přistupoval a jako ti, kteří se nenechali ovlivnit sliby, hypem nebo živou myšlenkou na Mafii, mohl jsem si dopřát mnoho hodin výborné herní zábavy.

Své hodnocení začnu plusovou stránkou hry. Opět jsem sáhl po kusu, který je velmi výborně graficky a hudebně udělán. Podmanivě libý hudební doprovod se skvěle trefil do zasazeného období. Každé ze čtyř ročních období je zde nadmíru pěkně vykresleno a je to prvek, který atmosféře hodně pomáhá. Po začátečním válečném intermezzu se jako první představí zima, plná poetiky, vánočního shonu, ale i deprese a marastu. Jako válečný veterán přijíždíte do Empire Bay, města vašich dětských lumpáren, města, které jste opustil svým odjezdem na frontu (a vyhnul se tak jistému kriminálu). První, kdo přichází Vitovi Scalettovi (hlavní hrdina) naproti k vlaku, je starý známý výlupek z pubertálních let Joe. Joe, chlapík kterému v podstatě “vděčíte“ za svůj odchod z města, vás nyní bude zasvěcovat do dění celého systému hierarchie podsvětí.

Dostáváme se tak k dalším výrazným pozitivům hry. Jsou jimi příběh, atmosféra a hratelnost. Uznávám sice, že v prvních dvou třetinách hry vystrkuje nuda a jednotvárnost sem tam své růžky a nechápu, proč seznamování se s principy hry museli autoři roztáhnou do 5-6 kapitol, ale poslední třetina vše naplno vynahrazuje a ze hry se stává dílo, které právem patři nálepka “ještě jednu kapitolu drahá a jdu opravdu spát“. V ději se začnou odehrávat funkčně překvapivé zvraty, kdy jsem se nejednou přistihl, že hledím na monitor jako tele na nová vrata. Další povedenou části, která se až tak často ve hrách nevídá, je nechtěný pobyt v nápravném zařízení a přechod do jarního období, kdy vše pučí a z monitoru jde až cítit příjemné šimrání slunečních paprsků. V tuto chvíli začínáte pomalinku šplhat po pomyslném žebříčku mafiánské rodiny, kde neúspěchy a strádání střídají dny blahobytu, užívání si krásných aut a kvalitních obleků.

Ano i taková materiální fixace je zde možná a kromě již zmíněných oděvů nebo kvalitního vozového parku, lze i upravovat dopravní prostředky (velmi trpí arkádovým stylem řízení), pořizovat rozmanitý proviant nebo nakupovat zbraně. S dopravou jako takovou a bděním nad dodržováním zákonů jsou spojeni i muži zákona, kteří mnoho inteligence nepobrali. Pokud dojde ke sváru s policií ve většině případů se to dá vyřešit včasným úprkem. Město je v tomto výborně uděláno, plné života a věrohodného chování obyvatelstva. Po nějakém čase si sice začínáte všímat stereotypu a nic vás nepudí jen tak se procházet, celistvost takového rozměru je ale potřeba ocenit.

Zbraní je ve hře v celku velké množství, po nějaké době ale začnete používat pouze dvě, Colt 1911 a Thompson 1928. Ty byly na můj vkus přeci jen až moc účinné a přesné. Se zbraněmi souvisejí i samotné přestřelky a nový krycí systém, který mně zrovna moc k srdci nepřirostl. Nutnost opětovného stisknutí klávesy pro odpoutání se od překážky mě vysloveně vadila. Také díky tomuto a zbraním jako takovým se souboje staly sice atmosférou prosycené, ale ve výsledku velmi jednoduché.

Další výtka směřuje k českému dabingu, i když určitě musím vypíchnou kvalitní namluvení Joeho a Hanryho panem Šťastným a Zavřelem (část, kdy jsem musel zakopat mrtvolu a Joe byl zlitý na krupici, sedící a chrlící své hlášky, mě málem sesunula smíchem ze židle). Namluvení více postav jedním hlasem je možná v anglické verzi lehce přeslechnutelná maličkost, v české ale ne.

Má posledním záporná poznámka směřuje k zdlouhavým přejezdům po městě. Jistě, chápu, že když už si s tím vývojáři dali takovou práci, tak v tom chtějí hráče pořádně “omáchat“, nevím sice jak ostatní, mě už to ale pěkně iritovalo.

Pro: grafika, přestřelky, příběh, atmosféra, hratelnost, hudba

Proti: přejezdy, některé dialogy, krycí systém, policie

+22 +24 −2
  • PC 90
Jako převážná většina fandů první Mafie, jsem i já, pln očekávání, čekal na vydání druhého dílu, který spatřil světlo světa v srpnu loňského roku. Jelikož jsem se ale k Mafii II a ke stroji, na kterém by šla spustit, dostal až letos, zahrál jsem si jí až nyní.

Ihned po spuštění mě překvapilo, že hra neumožňuje vytvoření jakéhokoli profilu, což jsem u dnešních her pokládal za samozřejmost, nehledě na to, že profily byly už i v předchozím dílu. Musel jsem tedy počkat, až bratr hru dohraje, abych si ji mohl spustit od začátku. Dalšímu překvapení jsem byl vystaven, když jsem zjistil, že Playboye, které bratr sebral při předchozím hraní, již znovu sebrat nejdou, protože už se ve hře nevyskytují. Proč se při spuštění nové hry veškeré statistiky neresetovaly, je mi záhadou.

Po tomto nelichotivém začátku se ale vše urovnalo a já se mohl vžít do role Vita Scaletty, který se z pouličního zlodějíčka postupně vypracoval až na člena mafiánské rodiny. Příběh, jenž o vzestupu Vita pojednává, sice už není takový, jako v Mafii: The City of Lost Heaven, ale stále je, oproti ostatním hrám, nadprůměrný. Je vyprávěný formou interaktivního filmu, až se mi zdálo, že více než na samotné hraní, je kladen důraz na filmové sekvence. To ale určitě neubírá na jeho kvalitě. Celá hra je rozdělena na kapitoly, ale nečekal jsem, že každá kapitola, bude v podstatě obsahovat pouze jednu misi. Výjimku tvoří pouze kapitola číslo 14, která je nejdelší, nejtěžší a podle mě i nejlepší.

Někomu může vadit, že se v Mafii II hodně jezdí autem, ale mě to tedy nevadilo vůbec, ba naopak, když jsem sbíral zatykače, abych měl hru splněnou na 100%, jízda autem pro mě byla skvělým zážitkem. Občas mi začal dokonce blikat ukazatel benzínu, tak jsem na benzince za pár dolarů vzal plnou nádrž a blikání přestalo. Líbila se mi i možnost opravy rozbitého vozidla, když už nejelo, Vito se trochu pošťoural v motoru a já mohl jet zase o pár kilometrů dál. V autech (nebo i v bytech) je navíc rádio s úžasnou dobovou hudbou a co jsem docenil nejvíc, jsou tři rádiové stanice, mezi kterými se může ladit a mimo hudby jsou na nich i zprávy o vývoji války nebo o vašich činech.

Jelikož se zde vyskytují prodejny oděvů a zbraní a opravny aut (kde si mimo opravy můžete auto nechat přelakovat, vytunit, nebo na něm změnit SPZ), jsou potřeba peníze. Ty si vyděláte jak plněním misí, tak třeba vykrádáním zmíněných obchodů nebo lisováním aut.

Český dabing, se kterým jsem hru hrál, patří mezi ty lepší, ale dabingu v první Mafii nesahá ani po kotníky. Navíc je v něm řada vět, které by asi žádný rodilý Čech nevypustil z úst, jako příklad mohu uvést souhlasné prohlášení mé nejoblíbenější postavy ve hře Joa "to si vsaď".

Největším zklamáním je pro mě jednoznačně závěrečné video, které by se určitě dalo zvládnout lépe, ale nikdo s tím už nic nenadělá. Navíc po dohrání hlavní kampaně zde chybí volná nebo extrémní jízda, takže jediné co zbude, je buď prohlížení sbírky a grafiky anebo hraní znovu o začátku.

Pro: příběh, filmové sekvence, 14. kapitola, jízda autem, možnost opravy aut, tři rádiové stanice s dobovou hudbou, vykrádání obchodů, český dabing, Joe

Proti: chybí profily, při novém rozehrání se neresetují statistiky, závěr, chybí volná nebo extrémní jízda

+22 +23 −1
  • PC 80
Na Mafii II jsem se velice těšil a tak jsem si řekl, že si hru pořádně užiju.
Už teď mohu prozradit, že příběh jedničku bohužel nedotáhl a proč?

Na první dohrání je ze hry cítit, že je dělaná jako spotřební produkt.
Nečeká vás žádná jízda, ani bonusové úkoly, které jsou až dodatečně podané formou dlc, ale jejich arkádovost může dost hráčům vadit.

Hra na vás dýchá filmovým nádechem, ovšem nedotaženým do konce, protože je ze hry dost znát, že spousta misí (hlavních i vedlejších) byla ze hry vypuštěna.
Vyzdvihnout musím příjemnou grafiku, povedenou destrukci prostředí a kvalitní optimalizaci na PC. Hra je téměř bez bugů a jako celek funguje bez problému.
Příjemná a plynulá je hratelnost, výtečná hudba, dobová atmosféra a skvělý jízdní model aut.
Město má své kouzlo. Je různorodé a působí autenticky, ale nevyužilo svůj veškerý potenciál.
Akční pasáže hry jsou zábavné. Systém krytí a animace postav působí věrohodně.
Výtka se vztahuje hlavně k počtům nepřátel, kdy v některých situacích jich na vás nabíhají desítky, což nepůsobí věrohodně.
Hlavní postavy mají skvěle napsané charaktery a do Empire Bay zapadají, ovšem vyznat se ve všech rodinách je někdy chaotické. Může za to uspěchanost hry, která se dá dohrát i pod 8 hodin, což je oproti jedničce až směšné.
Cutscény tvoří velkou část hry a jako celek jsou na špičkové úrovni, hlavně v nich vynikají výkony herních postav.
Co se týče českého dabingu, tak ten hodnotím jako povedený, ovšem v některých situacích naprosto nesedí a je nedotažený. V tomto ohledu šlo udělat určitě více a to i ve vybraných dabérech vedlejších postav.
Anglický dabing je vytvořen na profesionální úrovni což není překvapivé, jelikož je primární.

Celkově hru hodnotím nadprůměrně a povedeně a rozhodně doporučuji už jen kvůli dobové atmosféře, hlavním postavám i příběhu, který ale působí krátce až očesaně.

Pro: Dobová atmosféra a hudba, hlavní postavy, příjemné grafické zpracování, skvělý dabing (anglický).

Proti: Uspěchaný příběh, délka hry, téměř žádná znovuhratelnost, konzolovost.

+21
  • PC 85
Byl jsem jedním z těch, kteří hru předobjednávali hned, jak to bylo možné. S láskou k prvnímu dílu jsem se vzrušením očekával díl druhý. Každý den jsem kontroloval novinky a o hře věděl první poslední a přesto tak málo. Pamatujete si vůbec na první wallpaper a screenshoty? Kdo z vás při prvním sledování gameplaye s atentátem na Clementeho sáhl po myši a klávesnici a chtěl hrát? Já ano. Stejně tak nezapomenu na to, když u nás doma zazněl zvonek, před dveřmi stál pošťák a nesl mi balíček s hrou. Tak jsem se dočkal.

Kvůli problémům s českou lokalizací, která byla ze začátku na steamu jsem ke hře nesedl hned. "Když jsem čekal tak dlouho, tak to ještě chvíli vydržím." Vyčkal jsem a ke hře sedl nedlouho potom. Od fanouškovských webů jsem se nadobro odstřihl, abych si nepřečetl nějaké spoilery. Menu bylo hezké, jednoduché, fajn. Zapnul jsem hru a nechal se unášet příběhem. Hned první mise byla taková, jakou jsem si celou dobu představoval. Vito jako voják.Přesně to jsem očekával, ačkoliv jsem o tom nikde předtím nečetl. Seznámení s hrou, které vás vůbec nešetří. A pak druhá kapitola a návrat do Empire Bay. Takhle atmosférický začátek hry jsem jinde nezažil. Sníh, snížek. U toho hraje Frank Sinatra a jeho Let it snow. Dokonalost. Pro mě nejlepší začátek hry, jaký mohl kdy kdo udělat. Začne první seznamování s městem a s lidmi v něm. V tom přichází ale první zádrhel. Tím je například Mike Bruski. Když od něj odjíždím, říká mi: "Stav se někdy pro nějakou práci." Můžete si být jistí, že toho chlápka vidíte naposled. Podobně je to s Giuseppem. Proč tam toho chlápka vůbec dávali? Můžete si u něj koupit paklíče. Ok, užitečná věcička, bez které byste se neobešli (nebo obešli?), ale když je neztratíte ani tehdy, když vám podpálí barák a vy utíkáte v trenkách bez peněz, bez ničeho a logicky i tedy bez paklíčů, tak je to trochu zvláštní. Harry je ten stejný případ. Stačilo by jen oba dva spojit dohromady. Derek jakbysmet. Někteří můžou argumentovat Žlutým Petem z prvního dílu, ale přece jenom ve dvojce je tech Petů trochu moc. To mě přivádí k názoru, jak je ta hra hrozně moc osekaná. Kupa misí a slibovaných mechanismů ve hře není. Nevadí, hrajem dál. Kapitol je celkem 15 a musím říct, že mise v nich obsažené, se mi líbily. Jak na koukání, tak úkolem. Problémem je, že výzvou se hra začíná stávat až ke konci od 13 kapitoly. Město žije, jsou zde obchody, hospody, restaurace, Bruskiho šrotiště. Nic z toho ale téměř nevyužijete. Peníze máte furt a vlastně je na nic nepotřebujete. A pak je tu poslední kapitola odehrávající se v observatoři. Vzhledově snad ještě lepší skvost než poslední mise z jedničky. Prostřílíte se kupou nepřátel a pak přijde ten okamžik. "Joe ne. To mi nemůžeš udělat." Říkal jsem si se zbraní u spánku. Tohle jsem vážně nečekal a byl totálně v šoku. Pak se ale situace obrátí a já se dočkám vítězoslavného finále. A jaký mám vlastně názor na tak moc diskutovaný konec? Vyzněl jasně, byl výborný. Kamera odlítá a já si říkám "Hm, ale jo, byla to docela dobrá hra." Přepnu se zpět do menu a teď co? Žádná jízda ani extrémní jízda se nekoná? To je jako všechno? Hra ačkoliv tak třeba byla dělaná, jako jízda prostě nefungovala a v tom vidím další zádrhel. Když nakouknu do statistik, svítí na mě 9 hodin herní doby. To je zatraceně málo. A co dál, když jsme se jízdy ani ničeho podobného nedočkali, nebo ano? O tom až v komentáři na Mafia II: Joeova dobrodružství.

Tímto komentářem nechci říct, že je hra špatná. Dokonce jsem zvyšoval hodnocení z 80% na 85% a ještě teď uvažuji o tom, zda-li bych neměl dát 90%. Při hraní Mafie 2 se hráč celou dobu baví. Nemá slabá místa a dokáže několik opravdu fajn věcí. Takové detaily jako puštění kohoutku, sprchy a podobně, k ničemu nejsou, ale autoři si s tím dali práci. Tak proč ne. Navíc musím vyzdvihnout nápad sbírání Playboyů a zatykačů. To je výborný nápad, souvisí to s hrou a člověk se v některých případech i hezky pokouká...ehm. Dobová atmosféra podpořená soundtrackem je takřka unikátní. Přesto se nemůžu zbavit dojmu, že Mafia 2 měla být jiná a lepší. Ne lepší než jednička, ale aspoň stejně dobrá. M2 trpí hlavně na obrovské očekávání, které na ní hráči měli a já nejsem výjímkou. Nadruhou stranu, kdo jiný může říct, že pro něj hra byla největším herním zklamáním a přesto to byla skvělá hra?

Pro: mise, město, atmosféra, humor, sběratelství, boží soundtrack

Proti: osekanost; nedostála jedničce, otázkou je, jestli vůbec mohla...

+21
  • PC 80
Hru jsem dohrál hned po prvním dílu, takže mám poměrně čerstvé srovnání. Každá hra má své kouzlo. První hra je v mnoha ohledech zábavně neohrabaná. Druhý díl je viditelně vypilovaný, zejména v audiovizuálním zpracování. Přesto nedokáži říct, zda je jedna zjevně lepší než druhá. Hodně se liší v jednotlivých aspektech.

Začněme vizuálem a ovládáním. Srovnání je samozřejmě nefér kvůli 8 letem rozdílu, ale Mafia II opravdu exceluje ve ztvárnění města a prostředí. A teď nemyslím jen špičkovou grafiku, ale samotný pocit, že se nacházíte ve 40.-50. letech 20. století. Iluze je perfektní, od oblékání, aut, hudby až po výstavbu města. Strašně se mi líbily detaily zejména v začátku hry, kdy strávíte nějaký čas pěšky, procházíte městem, a potkáváte postavy zapředené do rozhovorů, které se vás vůbec netýkají, ale můžete si je poslechnout, a dávají smysl. Jako úvod do prostředí to bylo perfektní. Škoda, že v pozdější části hry už tady na tyto detaily tak často nenarážíte. S technickým zpracováním se váže i ovládání a UI, které je už příjemně moderní a značné zlepšení od prvního dílu. Animaci postav jsou na špičkové úrovni, a zejména při přestřelkách se chovají krásně realisticky.

Jízda je opět význačnou částí hry. Tak jako mi v jedničce přišlo hodně zvláštní začínat hru s velmi specifickým jízdním modelem automobilovou honičkou, tak ve dvojce autoři nepolevili, a hned od začátku vás dají na zledovatělé silnice. Podle mě to jen přinutí většinu hráčů použít jednodušší jízdní model a už nikdy ten simulační nevyzkoušet. Samotná jízda ve městě se mi principiálně líbila a mám z ní dobrý pocit. Co mi přišlo ale výrazně horší, je skladba silnic a okolní provoz. V jedničce jste měli široké silnice, často s tramvajovým pásem uprostřed, ale nebyl problém snadno auta objíždět. Ve dvojce máte často velice úzké silničky, kde nemáte jak auta objet. Provoz přitom podle mě výrazně zhoustl, takže je průjezd ulicemi často dost nepříjemný. K tomu se přidala zvýšená agresivita okolních aut, nebo možná tupost AI, každopádně se mi velmi často stávalo, že jsem zastavil na silnici, a po 5 sekundách do mě nabořilo nějaké auto (které by v první Mafii bez problémů zabrzdilo). To stejné u odbočování, vyjíždění z parkoviště, atd. Na výpadovkách auta přejíždějí agresivně z pruhu do pruhu bez ohledu na to, jestli tam zrovna jedete. Celkově hodně zvláštní. V jedničce jste také díky radaru věděli, zda můžete bezpečně střihnout zatáčku, to už tady nejde. Místo toho máte permanentní navigaci, což je určitě další sporný bod. Nemám na to jednoznačný názor. Zjednodušuje to hru, ale asi až moc. V první hře jsem si v podstatě pamatoval město, a tady vůbec. Asi bych byl radši jen za nějaké částečně řešení, které mě směřuje ke správným městským částem/nájezdu na most/atd, ale ne úplně konkrétně v každé ulici. Hodně se to projeví i u automobilové honičky - když vidíte čáru kudy jet, tak to není taková zábava. Kdybych opravdu musel stíhat všímat si, za který roh auto zahnulo, hned by mise byla výrazně zapamatovatelnější (a jako pomůcku by spolujezdec na mě mohl pokřikovat "tady myslím jelo vpravo!" - to by bylo super). Jinak hudební stanice v autu perfektní a za to velký palec nahoru.

S příběhem mám trochu problém. Ne, že by byl špatný, snaží se být rozmáchlejší než v prvním díle, což je fajn. Ale je tam záplava postav, se kterými se setkáte jen velmi zřídka, a pak o 5 hodin později o nich někdo začne mluvit jako bych je znal celý život, občas použije jen křestní jméno, občas jen příjmení, často úplně bez kontextu, a já jsem pak totálně mimo a nechytám se. Celkově tam bylo podle mě příliš mnoho postav na tak krátkou hru.

Skladba misí by asi mohla být o něco rozmanitější. Ale hodně oceňuji misi, kde jste zabili sama sebe z prvního dílu (včetně použití stejné hudby), to byl moc pěknej detail. Možná to ale jen bylo tím, že jsem většinou misí projel jak nůž máslem, na střední obtížnost. Až na konci jsem musel něco párkrát zopakovat, jinak vůbec. Takže na střední obtížnost mi přišla hra dost lehká. S tím souvisí obecné zpřístupňování masovému publiku, které je oproti prvnímu dílu dost znatelné. O navigaci v autě už jsem se zmínil. Zdraví se nyní samo doplňuje, což ulevuje jisté frustraci, na druhou stranu to je až přílišné zjednodušení. Přišlo by mi v pořádku kdyby se mi doplnilo mimo přestřelku. Ale když se krčím za sloupem ostřelovanej ze všech stran a čekám až se mi vrátí zdraví do normálu, to je hodně divný. Zároveň by to znamenalo menší počet nepřátel, což bych taky ocenil, protože mě ty desítky mrtvých přišly dost přehnané (i když přehnané to bylo už v jedničce). Dalším zjednodušením je možnost nést libovolný počet zbraní, což jsem vážně nesnášel. V prvním dílu to přidalo trochu strategický a plánovací aspekt, rozmyslet si, co si do mise vezmu. Zároveň vás to nutilo být kreativní a vybírat si ze zbraní padlých nepřátel. Nyní Vito přijde do baru v košili a kalhotech, prohlásí "jsem neozbrojený", ačkoliv u sebe má 4 kulomety, brokovnici a nespočet pistolí. Na druhou stranu, to, že parťáci nemohou umřít, je změna k lepšímu.

Celkově tedy moc pěkná hra, od prvního dílu krásně dopilovaná, ale kvůli přílišné snaze zjednodušit a přiblížit se masovému publiku už bohužel nepůsobí tak zapamatovatelně.

Celkové hodnocení: Výborná
+21
  • PC 95
Jako mali kluci jsme zboznovali Mafiu 1 a Tommyho. Autorum se tehda povedlo vystihnout charakterniho mafiana. Byl cestny, nezabijel zeny a hlavne byl dobrej kamos. Jenze cloveku neni navzdy patnact a naivni pohled na svet se casem take rozpusti v nalevu zkusenosti. Tommy by pro me dnes byl jen mafian, kterej je sice cestny, ale trosku mu chybely koule. Vito je v tomto uplny opak.
Sice mi Mafia 2 dlouhou dobu nesedela, nemohl jsem si zvyknout na osekane mesto a pribeh. Jde opravdu hodne videt, ze spousta obsahu byla vyskrtnuta (nadzemka, taxiky, blinkry, manualni razeni). Postupem casu jsem se vsak dokazal do Vita vice vzit jak do Tommyho. Jde hlavne o to, ze Vito je mafian, tak jak jsem si ho vzdy predstavoval (pokud bych byl nekdy mafianem, tak asi jenom jako Vito). Je nelitostny, cynicky, ale nadruhou stranu slusne vychovany a taky nezabiji zeny. Neni tak zbesile naivni, jako hrdina prvniho dilu a taky si projde daleko vetsim peklem (mise ve vezeni je opravdu dobre zmaknuta).
Co se tyce kamosu, tak Joe je sice slaba nahrazka za Paulieho (ten byl bezkonkurencni a Petr Rychly ma fakt skvely hlas), ale i tak ma praseci Joe neco do sebe a nevadi, ze ho dabuje Homer. Hlavne je to uplny protiklad Vita, diky tomu vznika dost vtipnych scen. Joe je proste fajn hovadak. Henry a ti dalsi na me zadny dojem neudelali, jelikoz toho s nema moc nezazijeme.
Auta jsou ve hre na stejne vysoke urovni, jako v jednicce. Jizda je opravdu rozkos a k uplnemu orgasmu chybely uz vyse zminene blinkry, ovladani svetel a manualni razeni. Ale i tak je jizdni model opravdu zazitek. Oproti takovemu The Saboteur, ve kterem jsou vsechny auta stejne, je fakt o co stat.
Celkove hodnoceni bych kvuli osekanosti videl na 80%, avsak povedlo se mi najit par modu na nexus.com a ty udelaly z hry naprosty klenot. Mod ktery upravuje svetla, diky cemuz je ve dne opravdu vse dobre videt a v noci je tma jak v pytli je velmi prijemnou upravou. Nasledne par dalsich, upravujicich free ride, grafiku v celem meste a podobne, mohu jen doporucit.
Mafiu 2 musim po dlouhe dobe hrani hodnotit opravdu vysoko. Sice je bez modu nemastna a neslana, ale kdyz si clovek da couda, tak se stane z projizdky mestem opravdu prijemna vec.

Pro: Auta, Vito, mesto

Proti: Nadzemka, taxi, blinkry, manualni razeni

+21
  • PC 85
Mám pocit, že 10 let zpět jsem tu komentář měl. Kam se poděl netuším :(

Pokračování úspěšné hry Mafia: The City of Lost Heaven přišlo po velké době. Vzpomínám si, že jsem hru hrál dříve než první díl. A také jsem si ji občas zahrál mezi datem vydání až dodnes.
Příběh této hry je famosní. Opět tu máme filmový příběh, který vlastně hrajeme. Jednotlivé postavy jsou skvělé. Kluci dělají různé problémy a za to je většinou krutý trest.

Grafika je opravdu krásná i po letech. Ty efekty destrukce při té přestřelce mám dodnes před očima. Taky musím pochválit atmosféru. V zimním období je taková správně depresivní, v létě je naopak pozitivní. Do toho ty neonové reklamy, dobové auta a rádio. Tohle se opravdu povedlo!

Co se mi na hře nelíbilo bylo vězení a hlavně to, že hra působí nedodělaně. Což se vlastně brzy potvrdí. Tady je mi i trochu líto, že tvůrci Mafia 2: DE tu hru nedokončili tak, jak měla být. Místo toho vyšel modernější port, kde jsou horší stromy a déšť v tunelu...

Pro: Příběh, grafika, efekty, atmosféra, propracovaná zima, mise

Proti: Nedodělaná hra

+21
  • PC 70
Takže čím začít - třeba OBSAHUJE SPOILERY! Stále přemýšlím jestli mé hodnocení není moc vysoko, z důvodů které vypíšu níž ale na druhou stranu moc podobných her v poslední době nevyšlo. A Mafia 2 rozhodně překonává většinu těch lepších titulů.. jenže mohla být lepší.

Po zahrání dema jsem byl jeden z těch co byli hrou unešení. Jedničku jsem dohrál asi 3x, poprvé si pamatuju ještě když jsem potřeboval pomoc u strýce v misi dobrý obchod. Přesto k ní žádný extra vztah nemám a nemám jí ani v TOPce. Dokonce jsem jí tu myslím ani nehodnotil. Ale bylo by to na 95%. Grafika dvojky byla v demu parádní. Park před domem působil skutečným dojmem a interiér domu působil opravdu jako domov. Co se mi zvláště libilo byla animace Vita jak přelézá vyšší překážku. Žádné škrábání se nahoru jako v GTA ale hezky vyskočit a přehoupnout. Dojmy byly parádní a s chutí jsem očekával plnou hru..

Ta začne opět skvěle, jenže tady nastává jeden problém. Úvod má asi jen 5 minut a je počítán jako jedna kapitola. Osobně bych radši uvítal tohle jako "prolog" a ani by to nevadilo, jenže teď vyšlo info o misích jak měly původně vypadat. A z první válečné mise rozhodně neměla být pětiminutovka. Vývojáři zvolili opravdu chytrý tah a smázli přes polovinu mise z války a místo toho hodili krátký monolog Vita jak ho sestřelili. A v mafii 2 toho chybí víc. Ale k tomu se ještě vrátíme později.

V další misi se vracíme domu, a plníme různé úkoly které nám mají pomoci pochopit svět kolem vás. A tak si opatříte auto, zbraň, seznámíte se se spoustou lidí a díky vašemu příteli z dětství Joemu nemusíte zpátky do války. Co hráče překvapí je parádní atmosféra studené zimy a jízdní model aut. Ano podle videí jsem právě auta považoval za nejslabší část hry ale to bylo způsobeno asi jen tím že za tím seděl nějaký hňup co myslel že se stane něco hrozného pokud nenabourá do každé druhé věci na silnici. Nicméně auta se pohupují, mají svou váhu, při rychlé jízdě vám odletí kapota nebo poklice na kolech. Zvláště poprvé co mi odletěla kapota jsem to opravdu cítil a autem to pěkně zatřáslo. Stejně jako je parádní jezdit v kombinaci se zmrzlými, mimochodem parádně graficky zpracovanými silnicemi. Hlavně v jedné misi večer jsem tam to náledí opravdu viděl.

Hra obsahuje taky celkem hodně skriptů které dodávají na atmosféře. Jenže později ustupují do pozadí a ke konci už myslím nejsou vůbec. Maximálně vždycky někdo spadne na prdel na zamrzlém chodníku.

No a takhle si nějakou dobu osvojujete svět aby nastal zvrat. Vězení kde se jen mlátíte a bum jste zase na nule. Svět se změnil, sníh roztál a hra chytla jakoby druhý dech. Mise začaly být zajímavější ale lidi pro které je děláte moc propracovaní nebyli. Hodili do hry 3 bosse, všem třem dali hnusný necharismatický xicht , nějaké ty ještě méně charismatičtější poskoky a celé je to tak uspěchané že je vám u prdele jestli pan A umře a že je pan B bastard protože cítíte že na něj taky dojde.. cítíte že nakonec na všechny dojde. A ni se pořádně nerozkoukáte je tu konec hry. Který je opravdu hodně uspěchaný. Vždyď když je Vito na vrcholku všechny jeho "práce" pokryje krátká cutscéna a zase vás hodí do mise kde se "něco stane". Tady jde pěkně vidět že jich tam mělo být prostě víc, v jednu chvíli plníte mise pro jednoho a ani se pořádně nerozkoukáte jedete ho zabít, z důvody který sami pořádně nechápete ale je vám to prostě jedno- žádný vztah k němu nemáte a viděli jste ho 12 sekund. A proč třeba nikde dál není zmíněno co se stalo s vaši sestrou ? Vám řekla že vás nechce vidět a to je vše? Vito na to jen OK ? Vždyď je to jeho sestra.. poslední příbuzný.

Ještě že jsou ty mise tak dobré, vrchol všeho je asi hotel spolu s perfekními hláškami Joeho.
Pár misí má i víc řešení, nejsou to nějak velké věci ale máte pocit že tam patří, a jsou tam opravdu v malinkatém množství. Co si pamatuju tak pokud se po misi v kanálech nepřevlečete tak budete pěkně smrdět a lidé to budou vnímat. To samé když jdete varovat vašeho starého známého a musíte se po bytě schovávat. Tohle opravdu připomíná třeba hru fahrenheit. Ale jak říkám .. jsou to rarity!

Příběh považuju za špatný, děj to má možná dobrý, jak se mise vyvinou apod.. ale celkový příběh je ale HODNĚ slabý!! A když se Vito nasere víc na vypálený barák než na vraždu kamaráda je už hodně divné. A přímo skvělé momenty má asi dva. Henryho a začátek 14mise.

Pocit se střelby je skvělý ale stejně mi chybí možnost střílet do mrtvého těla které by se pořád třáslo. Vždyď i max payne tohle uměl. Ale vše ostatní s physx působí dokonale. A pocit že opravdu hrajete za mafiána s oblekem který je parádně texturovaný a díky physx skvěle ohebný je parádní. Zejména v jedné části hry kde kropíte do karavanu a vše kolem vás lítá.

A nakonec k tomu co všechno usekli. Když pominu Vávrovy kecy z prvních videí(sice on za to asi nemůže) o tom co ve hře bude ale není to tam- budu se věnovat tomu co ve hře je, ono to tam JE! jen je to z nějakého důvodu zamklé. A to jsou zbraně nablízko, ikonky pro různé vedlejší úkoly které ve hře nejsou (ani jeden!) dokonce epilog! Hra měla mít 3 konce. Nakonec řekli že tam dají teda jen jeden a to ten nejpovedenější - no a nedali tam ani jeden z nich xD tady si toho smajlíka nedopustím. Hra taky obsahuje volnou jízdu, proč ji proboha zamkli. A dokonce artworky postav co ve hře vůbec nebyly. Zbraně nablízko!! A NIC Z TOHO ve hře oficiálně neodemknete. Můžete leda tak sbírat playboye a plakáty hledaných lidí (a tohle je bez volné jízdy opruz).

To vše ale nic nemění na tom že těch 10 h (já 8 a půl a jedu to teď na Hard) se budete skvěle bavit. Po dohrání si sice řeknete WTF? a pak znovu když se dozvídáte že nic jiného než rozjet hru znovu nemůžete. (Jediný plus je možná že tyhle možnosti "odemknou" v nějakých DLC. Chci vidět tu vlnu nepokoje pokud budou placené. Byť jen dolar. ) Ale jinak to je super hra, teda to co z ní zbylo.

A nakonec.. Henry byl fajn přes to všechno..

A úplně nakonec by mě zajímalo co tak dlouho dělali.. desítky DLC dopředu ?

Pro: mise, zbraně, auta, hudba, fyzika, Henry a Joe

Proti: Ostatní postavy, příběh,zamknutí obsahu

+20
  • PC 55
Hodnotím hru jako Čech, jako fanda jedničky a jako odpůrce autohealu.

Mafii 2 jsem přestal sledovat od prvního gameplay videa. Bezedná garáž a arkádoidní styl jízdy mě natolik otrávily, že jsem se dostal až k demu. Zatímco jsem u hlavního menu seděl jak pěna a s mravenčením po celém těle poslouchal líbivou melodii, zbytek hry bylo utrpení.

Nakonec to ale nebylo tak hrozné. Ba naopak. Hra mě bavila.

Vito je sympatický pouliční rošťák, který se za války naučil střílet a zabíjet lidi. Rovněž tam získal některé nadpřirozené schopnosti (nesmrtelnost) a kouzelné artefakty (kabát, pod který se vejde výzbroj celého pluku a bezedná garáž, která sama dokáže opravovat vozidla). Začíná se odvíjet nepřehledný příběh o třech rodinách, které vládnou městu a pro které je Vito taková děvka pro všechno. Takže Vito mění co pár misí zaměstnavatele, aby nakonec skončila hra dříve, než se hráč stačí rozkoukat.

Náplně misí jsou skvělé. Díky nim ani nevnímáte děj o ničem, ale jen si užíváte přestřelky a cut scény. Horší je to s gameplayem jako takovým. Nesmrtelnost hru poměrně kazí. Na nejtěžší obtížnost jsem zemřel 30x (z toho jsem 2x naboural a 3x mě sejmul civil při obraně prodavačky) a jediný problém byly sledovací mise na zapnutou simulaci jízdy. O napínavých momentech nemůže být ani řeč, hrou projdete jako nůž máslem, ani se nezapotíte.

Hra si bohužel neodpustila nejrůznější zbytečné obchody. Ani jeden z nich jsem nevyužil ani jednou, pokud mě do toho hra nenutila. Zbraní je všude dost, oblečení máte doma a jídlo nepotřebujete, protože autoheal se vám vždy doplní téměř do maxima. O speciálních krámech ani nemluvím a nechat si vytunit auto? K čemu?
K tomu se pne další veličina - peníze. Absolutně zbytečná věc, která nepřidává hře vůbec, ale vůbec nic. Co dvě mise se stejně vaše situace změní buď k lepšímu či hrošímu, jak se to hře hodí, takže je to úplně fuk.

Město samotné je ovšem brilantní. Krásná grafika, změna ročního období (konečně! to mělo být v městských akcích už dávno!), dokonalé animace postav, paráda. V misích je to ještě lepší, skvělé cutscény, "herecké" výkony, moc hezky se na to kouká.

Hůř se to poslouchá. Chápu to. Chápu, že je potřeba dělat primárně anglický dabing, ale DOPRDELE, jak je možný, že je překlad tak odfláknutý, když je to naše hra? Hlasy jsou skvělé, ale ten text? "Kurva" za každým slovem, páčidlo místo paklíče, věty vytržené z kontextu... tak např. Vito sahá do ledničky a ptá se Joa "nezajdem na pivo" a pak jedno vytáhne z ledničky apod. A to ani nemluvím o naprosto podělané scéně s Tomem Angelem, která je namluvená ÚPLNĚ jinak než v jedničce. Měla fandy asi potěšit, ale mě spíš nasrala. Chápu, že si nepozvali Marka Vašuta kvůli jednomu slovu, ale aspoň ten překlad mohl být stejný.

Druhá Mafie by mě bavila, ale po celou dobu mě otravovalo příliš věcí. Přístup k českému trhu, autoheal, nemožnost vyhodit prázdné zbraně zpod kouzelného kabátu, nedotaženost vedlejších příběhových linek, nedovykreslených vedlejších postav atd. Kdyby se hra omezila jen na čisté ježdění a plnění misí, udělali by lépe. Ale je pravda, že se všechna pozlátka dají vynechat a zbyde poměrně kvalitní akce pro předškolní děti.

Vysoké hodnocení dávám za několik věcí - vychytané cut scény, originální náplně misí, přestřelky a Joeovu košili. A potěšily narážky na první díl, jako nošení beden apod. A překvapilo jméno Michala Rybky v creditech.

Nakonec musím poděkovat Indianovi, kvůli kterému jsem si hru určitě užil víc ;)

No ale klobouk dolů - dva dny po dohrání a ze závěru mi běhá mráz po zádech. Joea je mi líto a Vita považuju za svini a takové emoce ve mně hra dlouho nevyvovala.

Pro: malé město, grafika, náplň misí, město, muzika, narážky na první díl, snaha o osobnější děj, jízdní model (na simulaci)

Proti: nesmrtelnost, bezedná garáž, nafukovací kabát, nemožnost vyhodit prázdné zbraně, nemožnost trefit spolubojovníka/civila při misích, nijaký děj, žádné vyšší poslání, nemožnost vytvoření profilu

+20 +23 −3