Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Když pocházíte z ČR a sledujete vývoj druhého dílu nejkultovnější tuzemské hry již od prvních zveřejněných obrázků, je zkrátka jasné, že nemůžete po dohrání odcházet se vztyčenou hlavou, aniž by se v ní neshromažďovalo několik otázek proč tak a ne jinak? Mafia II je výborná městská akce a navazuje na tradici prvního dílu a přebírá jeho systém (realistický děj, mise opatřené logickými argumenty v celé své šíři...). Ortodoxní fandové však mohou na dvojce vidět několik hnusných škrábanců, které by mohl kdokoliv, kdo jedničku nehrál (a tím mířím spíš do zahraničí), bez povšimnutí přehlédnout. Problémy nastávají v okamžiku, kdy se slibuje něco, co se nakonec nesplní. A co je horší - je to na hře vidět. O čem je řeč?

1) Hra má pramalou znovuhratelnost. Žádná volná jízda po dohrání, žádné extra výzvy. Playboye a tři obtížnosti to bohužel nezachrání.

2) Město je nádherně navržené, ale totálně nevyužité. Vedlejší postavy (Mike, Derek) jsou mimo hlavní příběh naprosto k ničemu. Při prvním setkání vás vyzvou ke spolupráci, ale kdykoliv se za nimi zastavíte, nic pro vás nemají. Přitom menší prácičky pro Dereka a Mikea by hru tolik oživili...stejně jako Lucas v jedničce. Když už jsme u toho - na co je telefon? To tvůrci nemohli máknout na telefonním seznamu, kde byste mohli různé postavy obvolávat včetně tedy zavolání si taxíka, který také kdysi měl být nedílnou součástí hry? Proč jste pomohli té prostitutce před barákem, když už se s ní dále nesetkáte?

3) Minihra při kradení auta je jednoduchá a účelná, autoservisy a benzinky plní svůj účel...ale k čemu to všechno je, když si auta nikterak neschováváte a nechlubíte se vozovým parkem? K ničemu.

4) Bitky jsou udělané dobře, na úrovni, stejně jako systém krytí. Trošku zamrzí jak neomezený inventář, tak nepřítomnost ručních zbraní. Vyloženě jalový je však systém checkpointů aneb Když si chceš zahrát nějaký úsek, musíš od začátku mise. Zamrzí i nemožnost střílet z auta.

5) K příběhu. Vito je méně sympatický než Tom z jednoho prostého důvodu. Je to voják, chladná mašina na zabíjení a ne nějaký taxikář, který prostě je v brindě. Proto tu je Joe - Paulieho vyslanec, hláškující ožrala a temperamentní chlápek, jenž vždy prozáří scénu. Henry zase charakter podědil po Samovi. Více či méně dvojka v mnoha ohledech vyprávění jedničku kopíruje (několik identických misí, zvraty či přímo narážky a reference), ale na druhou stranu už není tak velkou mafiánskou onanií jako první díl. Stojí spíše na svých pevných základech a otírá se hlavně o kulturní a politickou sféru 40./50. let. Příběh je rozvětvenější, dospělejší a temnější. Bohužel ve spleti postav a charakterů se lehce ztratí jednotlivé motivace a místo jasně definovatelných pozic tu je spousta osob, které se objeví a zmizí a na konci příběhu vlastně pátráte z dialogů, kdo byl sakra tamten chlápek?

Resumé: Tyhle všechny výtky patří k tomu, jak by Mafia II MOHLA dopadnout, KDYBY se všechno dodrželo a stihlo. Takový výčet by však patřil ke každé druhé hře, neboť producenti vždy myslí na finance až v první řadě. Jaká tedy Mafia II ve skutečnosti je, když spolkneme hořkou pilulku s nápisem "kompromis"? Skvělá městská akce, která vyniká famózním Empire Bay a sálá působivou retro atmosférou. Příběhově a obsahově je dvojka značně okleštěna, moderní prvky ale zvládla zakomponovat se ctí (autoheal podpořený jídlem a pitím, benevolentnější policie...). Mafia II se výborně hraje, úžasně se na ní dívá a pak se nad ní jenom nadává. To je osud.

P.S. stanice "classic" v 50. letech je něco tak úžasně pohlcujícího...i při samostatném poslechu

Pro: Fantasticky ztvárněné Empire Bay, soundtrack, dialogy, kouzelná retro atmosféra, přestřelky, brilantně vyřešená otázka policie

Proti: Nulová znovuhratelnost, nevyužitý potenciál města a postav a spousta drobností (žádné ruční zbraně, průběžné checkpointy), nad politikou DLC přídavků se radši nepozastavovat..

+20 +22 −2
  • PC 70
Druhé Mafii jsem se dlouhou dobu vyhýbal, doslova jako čert kříži. Několik odehraných pasáží ve mně nevzbuzovalo moc důvěry.
Letos ale nadešel čas, abych tento rest napravil.

Už začátek slibuje pořádnou dávku akce, jako rána do rozkroku pak ale působí první sada mísí, které jsou jen několika minutovou záležitostí. Město, celková scenérie je opravdu kouzelně zpracovaná. Množství obchodů, ve mně probudilo dojem, že tu bude tolik možností, až mi bude zle. Ale ono je to město vlastně mrtvé. Po krátké misi tu není žádný vedlejší úkol, žádný Lucas Bertone, ani žádné npc, se kterým lze vést rozhovor a zjišťovat nové informace.

Rozdělení příběhu mi přišlo nevyvážené, první část je extrémně krátká, ke konci pak některé mise zbytečně dlouhé, přičemž největší čas zabere doprava.

Hratelnost je opravdu parádní, každopádně podobné i totožné mechanismy tu byly i před mafii 2.

Zpracování postav, to je prvek který naopak naplnil má očekávání. Jsou zkrátka uveritelnejsi, realističtější a kam se na Joeye Barbara hrabe Paulie z jedničky. Takto mají vypadat mafiani. Žádné pokrytectví, alibismus...prostě jen tvrdá arogantní realita, lidí, kteří se chtějí mít dobře a jsou proto ochotni udělat cokoliv.

Mafia 2 je dobrou hrou a určitě si ji brzy zahraju znova. Jsou tu ale tuny a tuny nevyužitého materialu, nevyvážené pasáže, které by si zasloužili dvojnásobek herního času. Dát hře ucelenou formu, aby nepůsobil jako součet náhodných prostrihu ze, sagy rodu Forsytu.

70% - druhý díl takové legendy, jako je mafia, by si zasloužil mnohem lepší rozpracování, mnohem vice vývojářské péče.
+20
  • PC 75
Těsně po vydání by bylo mé hodnocení kritičtější než teď. Jedná se zejména o osekanost a nevyužití plného potenciálu hry.

Dnes hru hodnotím o něco mírněji, pár let už od vydání uteklo a přistupoval jsem k ní tedy jako ke hře, která je nástupcem první Mafie, ale dal jsem stranou některé ze slibů, které vývojáři nedodrželi.
Hra jako taková je velice dobrá, grafika je i na dnešní poměry neobvykle hezká, zvláště pak prostředí a modely aut, ale i různé potěšující detaily jako možnost zhasínat/rozsvěcet, pouštět rádio, otvírat okna, pouštět vodu atd. Zejména pak v zimním období vypadá hra naprosto famózně.
A pak skok do letního období, dobře vymyšlený, je hodně znatelný. Posunete se v čase pár let a venku jako by se změnila doba. Nová auta, některá poupravená místa, nová hudba, noví lidé, a samozřejmě jiné roční období. Grafické zpracování hry je ukázkové a i dnes opravdu pěkné.
Zvukové zpracování taktéž velice dobré, ať už hudba v rádiu nebo misích je atmosférická, zvuky okolí jsou přirozené.
Hratelnost je chytlavá, a to i díky bravurně zvládnutým přestřelkám, poměrně dobrému jízdnímu modelu, pěstním soubojům a náplním misí.
Hra je lineární, během misí je možnost jezdit po městě a zde se objevuje první problém - totiž nevyužití města. Velkou část postav, které během příběhu poznáte, potkáte tak maximálně jednou, dvakrát za příběh. Při tom hra naznačuje, že s nimi byly daleko větší plány. Totéž platí i o samotných rodinách, které svůj potenciál ztratily naplno. Jen pár misí pro každou rodinu je nedostačující a kromě Eddieho a Henryho si snad k žádnému jinému členovi rodiny kladný vztah neuděláte.
Příběh je velice dobře napsaný, mohlo by v něm být daleko více rozvinutého, nevyužitý potenciál zde smrdí na míle daleko. A to je špatně! Postavy jsou totiž dobře napsané, zahrané a každá má svou osobnost. Jedná se o jedny z nejlépe zpracovaných charakterů posledních dob, a právě proto je škoda toho, že některé nedostaly více prostoru.
Kampaň se skládá z 15 kapitol, které zaberou pod 10 hodin času, jednotlivé kapitoly se skládají z různorodých úkolů a právě díky vynikajícím přestřelkám a pěstním soubojům, tak i díky velice dobré AI a vtipně hláškujícím kolegům kapitoly odsýpají a něco ve Vás obvykle zanechají. A zvraty jsou také zajímavé, až na ten odfláknutý konec.
Co chybí, tak jsou vedlejší úkoly, nic takového zde nenajdete a je to ohromná škoda. Open World hra by něco takového měla mít...
Atmosféra města, prostředí a celkově té doby je zvládnuta perfektně, policie je nyní mírnější, honičky jsou v pohodě. Při rozbití auta pak určitě oceníte možnost jeho ruční opravy. Také je zde malý tuning auta, možnost vykrádání obchodů, podplácení policie, dovážení aut a to je vlastně asi všechno.

SHRNUTÍ: Mafia 2 byla po svém vydání mnohými kritizována a to zejména proto, že byla značně osekaná a je to na ní znát. Hra, ač je velice dobrá, smrdí nevyužitým potenciálem, mnohými chybějícími základními prvky a podivným koncem. A to je škoda, protože kdyby vývojáři splnili to, co slibovali, mohla se Mafia 2 stát jednou z nejlepších her ve svém žánru. Takhle se od fanoušků dlouho očekávajících tento díl dočkala průměrné odezvy. Je to škoda, protože M2 k pomyslné vítězné hranici neměla daleko, a měla k ní našlápnuto správným směrem, jen kdyby...


Hodnocení Definitive edition: 
Hra má lepší grafiku na mnoha místech, zvláště pak při odlescích a detailech postav, na druhou stranu se potýká také s řadou grafických glitchů typu podivná pára z kanalizace, blikající odpadky na zemi, roztodivné oči Lea - jednou byly bílé, poté zase Leo koukal pouze do strany, i když byl Vito před ním, atd. Ke konci hry se objevil i zvukový glitch, kdy docházelo k tomu, že Vito a Joe neustále opakovali každou větu dvakrát. Naštěstí to nejsou glitche, které by narušovaly hru a hra tak funguje velmi dobře. Jediné problémy s frameratem nastupují při plném využití PhysX ve spojitosti s velkým množstvím nepřátel na scéně.

Pro: Grafika, ozvučení, dabing, postavy a jejich propracovanost, příběh, prostředí, časové zasazení, pocit ze střelby i souboje, jízdní režim

Proti: Osekané možnosti, urychlený závěr, nevyužitý potenciál

+20
  • PC 90
Nejočekávanější hra v českých zemích a přilehlých rybnících. Čekalo se osm let. Osm dlouhých let čekání a doufání. Stačilo by ještě pár roků, a byl by z toho český Duke Nukem Forever nebo Stalker.

Na účet druhé Mafie se nechci nikterak rozepisovat. Stejně byste to nečetli. A kdyby, sám si myslím, že ve zdejší komunitě je jen minimum jedinců, co nehráli demo. Názor si tedy skoro každý udělal. A jaký je ten můj?

Mafia II je (alespoň dle mě) hrou nenaplněných přání. Na první dohrání je skvělá, nechává vás nasávat parádní atmosféru, nechá vás kochat se vypiplaným městem, jízdním modelem, střelbou a tak dále. Dokonce na vás párkrát pomrkne a nechá vás vzpomenout na zážitky z jedničky. Tohle všechno je parádní.

Ale jakmile se octnete na konci, či se snad rozhodnete dát si tu skluzavku od znova, začnete si všímat těch nedostatků. Těch nevyužitých charakterů, se kterými ve hře jednou promluvíte a pak už je prostě neuvidíte. Těch naslibovaných věcí, které zde nejsou a asi nikdy nebudou. Je to škoda. Velká škoda. Jako by někdo na poslední chvíli zběsile škrtal a druhou Mafii očesával k obrazu svému.

Jak už jsem napsal - první dohrání je paráda. A za to si ode mne vysloužila takové hodnocení, jaké si vysloužila.

Pro: příběh, doba, jízdní model, hudba, akce, první dohrání

Proti: useknutý konec, mnoho chybějících věcí, nevyužité charaktery, které toho mohli říct daleko více, druhé a další dohrání

+19
  • PC 90
Nebudete se mnou určitě souhlasit, ale za největší přednost mafie, považuji právě lineárnost! Protože lineárnost znamená děj a příběh. Ne tisíc voleb až z toho člověk magoří a jsem velice rád že autoři zvolili tuto cestu. Nejvíce jsem však ocenil výborně rozpracované charaktery, jež působily vážně lidsky, jejichž dialogy občas nešetři vtipem, sarkasmy a provokacemi. Dále atmosféru města a jeho změnu po návratu z basy. Děj byl výbornej, plný výsluní a pádů.

Pro: atmosféra, příběh, rozpracované charaktery, grafika, hudba

Proti: vše může být vždy lepší :)

+19 +27 −8
  • PC 70
Na Mafii II jsem se dlouho těšil... no kdo ne? Videa a screeny vypadaly relativně dobře a tak jsem doufal že Mafie II bude výbornou hrou. Jaké zklamání mě pak čekalo při odehrání prvních tří misí a neopustilo mě až do konce hry... Záčátek se mi doceala líbil, pěkné cutscény, hned ukázka akce (itálie) a dobře vypadající město. Český dabing za moc nestojí, vrámci her dobrý ale u Mafie 1 se mi líbil mnohem víc... Nehledě na ten strašnej překlad. Příběh docela zajímavý, ve výsledku mám ale ve všech těch postavách bordel a vůbec jsem nevěděl pro koho vlastně dělám. Pak tam byly myslím nějáký rodiny který to město ovládají, tak o těch už nevím vůbec nic.

Od třetí, čtvrté mise to šlo docela z kopce. Žádná pořádná akce, jednotvárné úkoly... Za chvíli přišlo skvělé zpestření ve formě vězení, což je suveréně nejhorší mise celé hry a ten kdo ji vymyslel by si měl okamžitě plesknout. Dál mě čekalo pár dalších misí s množstvím akce, které ale nebyly vůbec žádnou výzvou (ani na nejtěžší obtížnost) a možná i kvůli tomu mě moc nebavili. Originálních misí které jsem si posléze zahrál moc nebylo (vývojáři vymysleli geniální věc, ve hře neexistuje možnost nahrát si hru takže si na to musíte stáhnout neoficiální mod), jmenujme třeba krádeže lístků na benzín, mrakodrap, klenotnicví.... Závěr byl trochu tužší (ještě že tak) ale bohužel nabídl jen střílení a pochybný konec.

Věc co se povedla je grafika, a to jak interiéry tak třeba i postavy, město nebo auta. Fyzika nic moc, spostu chyb. Hudba mě moc nevzala, stejně ale hraje jenom v autě. Nutnost instalovat Steam určitě nejednoho poctivého zákazníka nasere, ale je to in, cool a bez toho by se složitěj prodávali DLC.

Ve výsledku je sice Mafie II dobrá hra, ale je to jednohubka kterou si už pravděpodobně nikdy nezahraju. Proč taky, nějak extrémě z řady nevybočuje.

Pro: existence dabingu, grafika, příběh (možná), přestřelky a krycí systém (ale nedodělaný)

Proti: chyby ve fyzice, krátkost, stereotyp, některé mise, vzhledem k očekávání celkově sakra slabé

+19
  • PC 90
Konečně se mi naskytla možnost si ji zahrát a napsat sem nějaký ten můj názor :)

Začnu s tou trochou špatného. Byla naslibovaná spousta možností, vylepšení a podobných serepetiček, které se však schovaly někde v zapadlých informácích před vydáním, a tak nám nezbývalo nic jiného, než se spokojit s tím, co nám vývojáři nechali. Co se týká inventáře, zajímalo by mě, kam si Vito, kráčející si v kalhotách a košili, nastrkal 5 pistolí, 5 samopalů, 2 pušky, brokovnici a pár těch granátu s koktejlama. Asi má kapsy z Harryho Pottera. Nesmrtelnost kumpánů je svým spůsobem dobrá i špatná. Pamatuji si, jak mi ta lama Sam pořát zdechal :D....nicméně Mafia je Mafia a počítal jsem s tím. Jsou to sice jen hlouposti, ale od Mafie jsem čekal trochu víc. Naštěstí ten zbytek dělá hru skvělou a určitě mě donutí si ji ještě párkrát střihnout.

Grafika:
U grafiky je můj názor naprosto bezcený, protože než jsem si koupil PS3 spolu s touto hrou, byl na mé staré plechovce grafickým vrcholem Oblivion na nejnižší detaily :) takže je to pro mě jako přejít z Terminátora 1 na Avatara :)

Hratelnost:
Jakožto konzolový nováček jsem měl ze začátku s ovládáním trochu problém. Naštěstí má Mafia tak jednoduchou hratelnost, že jsem se to během krátké doby naskillil jak nic.

AI:
Že se panďuláci postaví vždy na stejná místa není žádná revoluce, ale funguje to.

Sountrack:
Songy z videí si už moc nepamatuji, nicméně písničky v rádiích, zejména v 50. letech jsem si hnem musel sehnat :) Příjemné bylo i téměř nostalgické poslouchání písní z prvního dílu.

Příběh:
Nechci spoilovat, takže jednoduše řeknu: Perfektní. Pěkné zvraty, nostalgická návštěva a tragický konec tomu dal třešničku. Postavy mají také svůj osobitý charakter, který z nich dělal mé velké oblíbence nebo naopak zm*dy kterým bych dal nejradši zfleku přes rypák :D

Jsem nadmíru spokojený a nelituji jediné koruny :)

Pro: Příběh, Soundtrack, Hratelnost, Grafika, Barbaro's Bordello :D

Proti: Sliby chyby, Nesmrtelnost kumpánů a Potterovské kapsy

+19 +20 −1
  • PC 75
Mafia II patří mezi nejrozporuplnější hry, které jsem měl možnost hrát. Zároveň to pro mě byla nejočekávanější hra, do které jsem vkládal velké naděje a doufal ve velký úspěch, který se však dostavil jen z části.

Opět tu máme hru z mafiánského prostředí, v tomto případě však tvářící se mnohem reálněji k jejím podkladům. Hlavní hrdina již není ten dobrák od kosti, kterým byl Tom v jedničce, Vito je téměř jeho pravým opakem. Jeví se jako muž bez zásad soustředící veškeré své úsilí na to si co nejvíce vydělat a udělat jméno. Zde přichází můj první problém, Vito mi byl takřka po celou dobu nesympatický a dost věcí z mého pohledu řešil nelogicky, nedokázal jsem se tedy vžít do jeho situace, což je pro mě při hraní podstatným faktorem.

Příběh hry na mě působil rozkouskovaně, jako kdybych se u seriálu díval pouze na každou druhou epizodu, ve výsledku splývající v jakýsi podivný patvar, ze kterého jsem si nezapamatoval žádnou z vedlejších postav, kterých se během těch pár misí objevilo několik a člověk by si řekl, že budou snad v budoucnu ještě důležité, to je však naprostý omyl. Zkrátka jde velice dobře vidět, že hra byla osekaná a mnoho prvků z ní bylo odstraněno. Zde jsou nejvíc do očí bijící odstraněné vedlejší mise, jejichž ikona během hry stále svítí na mapě, když však člověk dojede na místo činu, osoba za pultem mu pouze oznámí, že zrovna teď nic na práci nemá, a že se mám stavit jindy.

Abych jen nekritizoval, musím opět pochválit výbornou hudbu, skvělý jízdní model zakomponovaný do širokého výběru dobových aut. Potěšily mě i takové detaily jako tuning auta nebo obchody s oblečením. Dále je třeba vyzdvihnout technické zpracování, rozlišení textur v době vydání nemělo konkurenci. Kolik z Vás (tak jako já) si zamilovalo přejezd po mostu z dlažebních kostek ? :) Přestřelky odsýpaly, animace pohybů a krytí jsou provedeny velmi kvalitně, škoda jen hloupé AI, kdy nebyl problém si v krytu počkat, až nepřítel vystrčí hlavu a pak mu ji v naprostém klidu odstřelit.

Ve výsledku Mafia II není žádným propadákem, pořád se jedná o nadprůměrnou městskou akci. Zklamala mě však v tom nejdůležitějším bodě a tím je příběh. Můžeme se jen dohadovat, jak to mohlo dopadnout, kdyby tvůrci hry měli volné ruce tak jako při vytváření jedničky, kdyby hra obsahovala všechny nevystřižené prvky. Bohužel právě KDYBY je slovo, na které jsem při spojení s touto hrou nucen myslet nejčastěji.

EDIT: 20.12. 2020 dohrána Definitive Edition, která hru bohužel ničím neobohacuje, pouze malinko zlepšuje její vizuál, avšak na úkor drastického propadu výkonu.

Pro: celková hratelnost, hudba, jízdní model, technické zpracování

Proti: ''osekanost'' hry, nesympatický hlavní hrdina, uměla inteligence nepřátel, nemastný / neslaný příběh, stupidní DLCčka

+19
  • PC 90
Hype druhého dílu kultovní české hry šel mimo mě a musím uznale napsat, že Mafia II povedla.

První co opravdu stojí za řeč je atmosféra a pocit s perfektně fungujícího města, tam autonehoda, zde policista na procházce, opodál obyčejný člověk, který spravuje své nepojízdné auto. Vše nádherně graficky vyvedeno. V první půlce do zimy, kde mě srdce zaplesalo nad detaily typu vyjíždím s nablýskaným bourákem a po chvíli jízdy se na něm usazuje balast a bílý poprašek a ve druhé do teplejší noty, vše se zelení a malá deprese mizí.

Hudební složka se taktéž trefila do období a výborně podbarvuje 50-60 léta minulého století.

Dalším kladem hry, i když již často vídaným je příběh o nuceně poslaném přistěhovalci z Itálie do bojů druhé světové války a návratu zpět do nového domova, kde mu zbyla jen sestra, matka a věrný kamarád Joe. Joe jej postupně zasvěcuje to tajů kriminality a mafie. Po osvojení si poměrů v Empire Bay dostáváte první úkol v podobě krádeže auta v černošské čtvrti a od tohoto okamžiku jsem plnil úkoly od těch prvních poskoků až po ty nejvyšší členy mafiánské rodiny. Za splněné mise jsem dostával odměnu, za kterou je možné si nakoupit šaty, jídlo nebo zbraně.

Malou výtku bych měl k neomalenému řízení automobilů a velké účinnosti zbraní.

Pro: Téměř vše

Proti: Malé drobnosti

+18
  • PC 75
Nakonec bych se odvážil označit Mafii II za příjemné překvapení. Totiž, příjemné oproti očekávání - nevěřil jsem, že dokáží dosáhnout úrovně dostačující jedničce. Tedy ne, že by druhý díl byl nakonec lepší než první. To ani omylem. Proč?

K Mafii vždy patřilo velké a krásné město. A ono tedy velké a krásné je - v tomhle odvedli hoši opravdu dobrou práci - avšak, jednoduše: Lost Heaven jsem si tehdy opravdu oblíbil, a dodnes si pamatuju názvy čtvrtí a spousty hezkých zákoutí, které skýtaly. Já věřím, že jich pár nabízí i Empire Bay, jenže... Jenže mi je neukázalo. Hra mě vodila po červené lince přes celé město sem a tam, aby nahnala herní dobu (nestěžuju si, k tak krásným autům se jen tak nedostanu), ovšem město jsem při tom nepoznal. Ano, myslím si, že za to může z velké části i ta zatracená GPS, díky které je nemožné zabloudit, a tudíž poznat nová místa. Protože GPSka vyhledává vždy nejkratší cestu, a těch je jen pár. Řekl bych, že dobrou půlku města jsem prostě neviděl. Přitom by snad nebyl takový problém cíle misí trochu... rozprostřít, přidat snad i nějaký výlet do přírody, nebo se alespoň nevykašlat na Lucase Bertoneho.

To se dostáváme k autům. Ano, vozový park je bohatý, krásný a zajímavý. Jenže naprosto chybí motivace se jím probírat a auta sbírat. Však víte, snad jsem nebyl jediný, kdo se v prvním díle těšil na každého nového Lassitera, kterého mi Luca dohodí, abych si jej mohl postavit na dvorek za bar, a občas si jej chodit prohlédnout. Tohle v sequelu zcela chybí. Byť jsem se snažil žihadla sbírat, hra jen hází klacky pod nohy - auto při většině misí zmizí, nebo vám pro jistotu rovnou zmizí garáž. A rozhodně autorům jen tak neodpustím, že mě nenechali vzít si hot-rod (pokud jste se dobře dívali, byly v té továrně dva). Dopadá to pak tak, že zkrátka v každé misi ukradnete nejbližší věc na čtyřech kolech a na konci ji zase zahodíte. Oproti jedničce už totiž ani nezáleží na výkonu či rychlosti, protože se ve městě se stejně jezdí neuvěřitelně pomalu, a honičky autoři nepovažovali za dostatečně zábavné, takže je neočekávejte.

Na druhou stranu, samotná akce mě oproti jedničce bavila nepopiratelně více. Říkejte si co chcete, ale systém krytí je vážně dobrý - efektní stejně jako efektivní. Přestřelky skutečně vypadají jako z filmů a já se mnohdy přistihl, že víc než na zaměřovač koukám tak nějak všeobecně na scénu, kochaje se svištícím olovem. Vzhledem k tomu, že v tomto ohledu nejsem pravý hardcore hráč, a nestydím se přiznat, že docela často hraju na nejjedoduší obtížnost, neboť střílení není to, co mě na hrách baví nejvíce, si na autoheal stěžovat nebudu - byť uznávám, že není zrovna domyšlené jeho svázání s konceptem jídla, které vám dopolňuje životy... Nu, zcela zbytečně. Každopádně, tohle je jediná část hry, která mi přijde oproti předchozímu dílu jako zlepšení. V některých misích prvního dílu byly savepointy vážně nechutně frustrující, a boji jsem se tam co njvíce vyhýbal. Zde jsem si jej užíval. (A, koneckonců, sakra, vy byste se v přestřelkách nekryli?!)

To ovšem zase sráží to poslední, a to příběh. Není vyloženě špatný - je docela zajímavé hrát jednou za skutečného záporáka, který si prostě a jednoduše chce namastit kapsy. Rozumím, že někomu může hra, ve které nezachraňuje svět, připadat jako ztráta času, ale vzhledem k označení, které pro takové lidi mám, se k tomu nebudu dále vyjadřovat. Válka zkrátka donutí člověka koukat na život a morálku trochu jinak. Ovšem, první díl Mafie ve mně vyvolává pravou bouři vzpomínek: Salieriho briefingy, motel za městem, scéna v kostele, výlet do přírody, letiště, parník, bastard se štěstím, honička s Morellem... Ale po dohrání druhého dílu? Ehm... Vybavuju si jen Sawshank, který ještě byl docela nudný, a pak hotel, kde jsem zabil toho chlápka, o kterém nemám ponětí, jak se menuje. A to je to, co sráží titul na kolena dolů z jeho možného vysluněného místečka. Nevýrazné místa, nevýrazné postavy - nic, co bych si opravdu zapamatoval. Ano, věřím, že cutscén je stejně jako v prvním dílu, jenže když většina z nich sestává z telefonování...? Mluvit o filmovém zážitku už, zkrátka a dobře, nejde.

A na konec konec. Líbil se mi. Hodně. Vlastně určitě přidal mému hodnocení deset procent. Pokud ostatní hráče zklamalo, že na konci nebyla žádná hustodémonská scéna s škoujícím odhalením, že Joe je Vitův otec, nebo pětiminutové poslední slovo umírajícího přítele, já jsem byl naopak nadšen, že dokázali jít jiným směrem než Hollywood, a konec mnou narozdíl od jiných tiitulů skutečně pohnul. Vitův konsternovaný pohled za těch pár hodin hraní stál.



P.S.: Proč proboha v každé recenzi naleznu zmínku o "Soundtracku, který skvěle pasuje"? To jako někdo čeká, že písničky z padesátých let do padesátých let pasovat nebudou?

Pro: Stále nádherné prostředí, a svým způsobem zajímavý děj

Proti: To první žalosně nevyužité, to druhé žalsotně zpackané.

+18
  • PC 75
Mafia II se snaží - příběhem, atmosférou, zpracováním, někdy, ovšem jen někdy, i emocemi.

Všechno okolo hratelnosti a grafiky vezmu celkem zkrátka.
Debilní AI z jedničky se tu nevyskytuje. Policajti nejsou tak otravní - nechají vás s vysokou rychlostí, když jedou naproti. Auta jsou rychlejší takže jim jde i celkem dobře ujet. Zase to jsou ostrostřelci jak hrom. Řidiči jsou tež na tom o mnoho líp. Jsou pohotovější, objíždějí vás, nejsou pomalí, atd.. Ježdění po městě je vůbec zábavnější, i když je ho víc, a to už pak sranda není. Auta jsou (v 50. letech) obratnější, rychlejší a stylovější, takže se hned jezdí líp. Střílení je taky lepší, ale ne zas o tolik. Nejvíc tomu nejspíš napomáhá to skvěle zničitelné prostředí. Ovšem možnost mít u sebe neomezené množství zbraní je teda blbost jako sviňa (Kde jsme, v GTA?). A ještě větší blbost, že to nejde zahodit, i když má zbraň nula nábojů. Střílení z auta taky chybělo.
U grafiky si nestěžuju. Hra je stará nějaký ten pátek, takže třeba slabší detaily zas tak neva. Co mi trochu vadí, je mimika v obličejích, na kterou si dost potrpím. Byla trochu slabší. Ale zase - hra už je pár let stará.

A teď příběh. Odehrává se na pozadí nádherně zpracovaného města. Výhled z nějakého vyššího místa na Empire Bay je opravdu něco. Ať už je hnusné šedé počasí, sníh, nebo noc plná světel.
S postavama to už tak světlé není. Celý ten fakt, že vlastně všichni mafiáni jsou hajzlové, je tu zvládnut na jedničku - opravdu jsou všichni gangsteři v téhle hře lumpové, co vraždí, mlátí lidi, jsou na ně hrubí a všichni si taky své prachy vydělali nějakou tou krádeží, pašeráctvím a jinou špinavou prácičkou. Mezi takové se řadí i hlavní postava hry Vito. Který se od takového Tommyho z prvního dílu, chováním a činy vzdaluje na metry, možná i na kilometry daleko. Vito se chce stát gangsterem, Tommy původně nechtěl, Vito je tvrdší než Tommy. Zajímavý mi teda nepřišel skoro vůbec. Stylově vypadá, okej... Ale když měl teda působit chytře, někdy mi přišel jak bezmyšlenkovitá bezmozková mašina na zabíjení. Ke všemu přistupuje chladně. Žádný pořádný propracovaný charakter. Něco o sobě, nebo o tom co se mu stalo sem tam řekne, ale furt mi nepřipadá jako nějaký charakter, co se měl postupem času nějak vyvíjet, nebo nějak se chovat podle toho co zažívá. Vždyť byl nejdřív dva roky ve válce, pak šest let ve vězení, jako mafián se stává proslulejším a bohatším. Přesto působí furt tak nějak stejně.
Pak tu je Joe, který z NPC postav dostal nejvíc prostoru. Joe je vtipný a... je agresivní a... moc neuvažuje a... je krutý aaaaaa....... je zábavný, a legrační. Pár hlubších chvilek má, a jde vidět, že jsou s Vitem velcí kámoši. Ale stejně ho chtělo podle mě napsat trochu líp, když už je to jedna z dvou hlavních postav a dalo by se říct, že je to i příběh o jeho přátelství s Vitem.
Celkem dost prostoru dali tvůrci i Leovi. No a trošku i Eddiemu. Pak už nic moc. Tolik postav, které mají co nabídnout. Vinci, Clemente, Falcone, Gurino, Harry, Derek, Steve. První mise mi přišla celkem zbytečná příběhem, ale na jejím konci představili hodně zajímavého člověka, který tam pak nebyl vůbec. Vím, že Don Calo existoval doopravdy, takže tvůrci si by si asi nemohli moc vymýšlet, ale stejně tam mohl mít nějakou roli. No a pak je tu ještě jeden - Henry. Celkem tajemná postava, a pak celá ta věc s tím, že pracoval pro tajnou policii, která je tak skvělý nápad, ale zas - nijak dál to není rozšířeno.
Celkově je v příběhu hodně věcí, které nejsou rozšířeny dál, anebo jsou odfláknuty.
Příklady: Jeden příběhový úkol pro Pappalarda, pak dlouho nic, a pak ho zabij, protože se postaral o to, aby zemřel (rukou Steva) Vitův otec - tohle taky není vysvětleno, proč ho zabili.
Další příklad: Vitovi umře matka, ho to v jedné scéně, kdy se to dozví, zasáhne, a pak už to neřeší.
Nebo: Sestra se na Vita nasere v telefonu a řekne mu, něco ať se jí neplete už do života. A to je poslední rozhovor Vita a jeho sestry ve hře. Vito už to nějak moc ani prostě neřeší.
Nebo ještě: Co se stalo vůbec s Eddiem?

No a potom je tu závěr. Když už tvůrci začli nějaký příběh, který nějak vygradoval a už aspoň rozvinuli nějaké ty postavy, závěr, který by k tomu všemu sednul a všem by vyhovoval, je nejspíš složité vymyslet. Proto asi člověk s tímto závěrem nebude moc spokojen. Já sem moc nebyl, chtěl jsem ho rozšířenější, emocionálnější a chtěl jsem od něho zkrátka víc. Teď si ale říkám, že završení nebylo nejhorší. Mohlo to být nějak rozšířenější, to jo. Byl skromný. Špatně ale vymyšlený nebyl. Byl mafiánsky chladný, ale vlastně i emocionálně hluboký.
Mise celkově mě nebavili nějak výrazně moc. Jedna kapitola (návštěva v bordelu) byla vtipná, třeba zase 12. kapitola je nudná. Ale i přesto všechno, to hraní pohání samozřejmě hlavně příběh. A vlastně to celé celkem dobře funguje, ne výborně. Ale možná to na těch 85% stačí.

Jo a ještě pořeším dabing a to, že jde vlastně o pokračování.
Mafia 2 se mohla více věcma spojovat s jedničkou, než jen pár zmínkama o Lost Heaven, nebo při loadingu, no, a nebo samozřejmě zabitím Tommyho Angela. Hlavně teda tady mohla účinkovat lupara (mohla být klidně i jako normální zbraň ve hře, ale stačilo by to v téhle ukázce), Joe s Vitem mohli být oháknuti stejně jak v jedničce a třeba tady úplně selhal český dabing. Ani jedna z těch známých vět nebyla vyřčena stejně jak v Mafii 1. Co ale podle mě bylo nejdebilnější na tom všem, že hned jak nasedli do auta a hráč zas získal kontrolu nad Vitem, tak tam okamžitě vlítli ti policajti, kteří Tommyho chránili, kouzlo téhle sekvence z jedničky se celkem ztratilo.
A ještě dabing: Byl dobrý, ale někde celkem odfláknutý, a někde zněl divně. Ale hlasy Vita, Joea, nebo Henryho byly vybrány dobře. Jen to bylo někdy zkrátka divné. Zase třeba Joeovi hlášky, ale hlavně jeho a Eddieho ožralé hlášky byly vtipné, i v češtině.

A ještě se musím vyjádřit k jedné hodně světlé stránce hry. K rádiu a vůbec k hudbě. Písničky byly vkusné a chytlavé. Někde úplně bombovně dotvářely atmosféru situace. Supr chvíle, když na to šlápnete v Hot Rodu a do toho vám hraje Long Tall Sally. Ale nejlepší bylo spojení závěrečné jízdy směrem na observatoř a skladby Rags To Riches. Soundtrack je naprosto špicovní, toť vše.

Pro: Jako i ten příběh no. Atmosféra, město, rádio, hudba, hlášky, někdy nějaký ten nápad, pár postav.

Proti: Taky příběh, který si nakročil dobře, ale byl ve skutečnosti málo ucelený a ne zas tak zajímavý. Délka hry a nemožnost pustit si kapitolu z jednotlivých částí.

+18 +21 −3
  • PC 85
Svého času jsem se na pokračování Mafie dost těšil. Nadšení ale postupně opadalo, a nakonec musím říct, že jsem od toho zas až tak moc neočekával... a dobře jsem udělal.

Sama o sobě to totiž vůbec není špatná hra. Grafika je skvělá, zpracování města perfektní, optimalizace špičková, bugy jsem za několik dohrání snad ani nenašel. Příběh se dlouze rozjíždí, ale ke konci perfektně graduje. 50. léta mě do sebe vcucly a chvílema jsem (stejně jako u prvního dílu) litoval, že jsem se v té době nenarodil. Přestřelky jsou skvěle akční, pokud jste šikovní, ani se krýt nemusíte. AI občas trošku hapruje (v krytu jsou nepřátelé takoví neklidní, a občas jim vyčouhne loket nebo hlava, pokud máte permanentně zamířeno, máte vyhráno...), ale nikde se nijak neseká. Animace a dabing jsou celkem fajn, jen mě mrzelo, že postavy otevíraj hubu po anglicku.

Město je skvěle zpracované, ale tak zoufale nevyužité. A copak o to, že není herně využité, vy se vlastně podíváte v hlavním příběhu jen na pár míst. Avšak DLCčka to naštěstí částečně vynahrazují. Příběh je někdy ve svých vedlejších odbočkách tak nějak nedokončený (Frankie). Není žádná jízda ani extrémní jízda. Opět jedině DLC tak trošku umožňují blbnout ve městě. Tuhle jedinou věc jsem si moc přál... Alespoň že existují moddeři, ale stejně... Kdo to zatrhl? Proč nemůžu vzít taxík a vozit lidi? A ani v DLC? A mnoho dalších "proč??!!" by se ještě našlo.

Vztah k postavám si musí hráč budovat trochu dýl, prostě to charisma se ani zdaleka nepřibližuje prvnímu dílu, a to je docela škoda. Na druhou strau, Vito alespoň není jako andělíček Tommy, celkově hra zobrazuje svět mafie daleko surověji a blíže skutečnosti, a věřím, že takhle nějak to mohlo v 50. letech chodit. Jízdní model mě stále baví, tvůrcům se podařilo vybudovat pocit řízení amerických aut tehdejší doby (v rychlosti se auta tehdy opravdu nedala řídit, už jen kvůli pneumatikám o šířce galusky).

Kladů i záporů je více, nicméně ke hře se dodnes rád vracím, občas si střelím nějakou misi a blbnu v DLCčkách. Ten "feeling" ta hra prostě má. Škoda jen, že tvůrci nesmyslně osekali některé věci, které opravdu mohli nechat. Nebazíruju na tom, aby pokračování hry s tak silnou základnou v podobě předchozího dílu převzalo vše, ale občas tvůrci jakoby odsekly prst nebo i celou ruku. Dávám 90%, protože mě hra i přes vše negativní, co jsem zde vypsal, dodnes baví, dílo samo o sobě si ale zaslouží max. 70%.

Pro: Atmosféra, grafika a optimalizace, jízdní model, hudba...

Proti: Zoufale nevyužité město, osekání věcí, které by osekány být neměly...

+18
  • PC 100
Mafia II je výborná hra, ale jestli stojíte o perličky týkající se vývoje, tak tady nějaké jsou...Pracoval jsem na Tvorbě hry jako grafik a jsem na to docela pyšný, ale... právě to "ale"...Proč?... Ve firmě Illusionsoftworks, později 2kCzech jsem pracoval 5 let - na tvorbě Mafia II jako grafik - zařazen do sekce tvorba vozidel do hry. Pro hru jsem vytvořil následující modely: Shubert 38-taxi, Shubert-38 civil, Shubert Panel, Shubert_Hears, Shubert Pickup Hot Rod, Smith 34 Hot Rod, Shubert_Armored, Smith V8, Shubert_PickUp, Shubert_34, Hot rod WAYBAR (obdoba mého příjmení), dále parní lokomotivu 1522, Rybářskou loď, různé plakáty a billboardy do hry, redesign automobilů a podobně ....píšu to jako perličku proto, že mé jméno v titulcích nenajdete...bohužel...nejsem ale sám, kdo se na hře podílel, vytvořil mnoho práce a v oněch titulcích není. Mrzí mne, že firma neuznala náš přínos pro hru, kdy jsme do díla dali kus svého já a toto právo na zveřejnění našich jmen v oněch titulcích nám bylo odepřeno. Tímto bych chtěl vzdát hold i těmto tvůrcům, kteří se na tvorbě podíleli a bylo to i jim odepřeno......a nebylo jich málo.... Rostislav Vajbar
+18 +19 −1
  • PC 90
Takže po letech čekání jsem se konečně dočkal a mohl jsem si zahrát druhý díl "národního pokladu" se jménem Mafia 2. Nemá smysl zapírat, že po celé ty roky jsem hladově hltal každý uvolněný oobrázek i každé video a stejně jako asi většina hráčské populace v sobě snažil krotit nadšení, v předtuše, že to prostě nemůže dopadnout tak dobře, jak to vypadá. Druhý díl má oproti tomu prvnímu navíc na noze hodně těžkou kouli v podobě velkých očkávání ze všech stran, srovnání s GTA4, které je přece jenom trochu jiným typem hry, ale hlavně porovnání s Mafií 1. Hned na začátku napíšu, že přeměna Illussion Softworks z "nezávislého" studia na jednu z částí molochu 2K Games si dle mého názoru vybrala svou daň a v určitých částech hry jsem to vnímal docela silně, nicméně i přes všechny škodlivé vlivy z toho druhý díl vyšel poměrně se ctí.

Stejně jako v původní Mafii, i tady je důraz kladen na silný příběh, který stmeluje celou hru, nutí hráče pokračovat dál a dál a nedává prostor pro nějaké lelkování okolo. To ostatně nepřipouští ani sami tvůrci a tak, ačkoliv je během misí možné se jen tak projíždět po městě a trochu se vyblbnout, krom hlavního příběhu zde není umožněna nějaká zásadní vedlejší činnost. Příběh je první aspekt, kde vidím určité nedostatky. První část, zhruba do poloviny hry ještě jakž takž drží pohromadě, ale v té druhé už jsem ho vnímal spíš jako sled různých událostí bez nějaké větší provázanosti. Jako by někdo na poslední chvíli vyškrtl tu vatu mezi tím a nechal jen to podstatné, ovšem bez vzájemného kontextu.

Hlavní hrdina tentokrát není takový klaďas, jako Tommy Angelo z jedničky, ale zatímco ze začátku si drží aspoň nějakou linii, tak později se z něj stává celkem bezcharakterní postava, schopná vykonat vše, co mu kdo přikáže. Přes to všechno mi byl Vito celkem sympatický a dokázal jsem se s ním dobře sžít, stejně jako s jeho nejlepším kamarádem Joem, který mi co do propracovanosti přišel ještě lepší než Vito. Tím bohužel výčet zapamatovatelných postav končí, další se během celého příběhu objevují a mizí, buď navždy a nebo se po nějaké době opět objeví, ale žádná z nich nedostane takový prostor, aby byla hodna nějakého výraznějšího zaznamenání. Osobně to považuji za docela průser, vzhledem k tomu, na co Mafiia 2 sází a na čem stojí. Minimálně některé z postav by si zasloužily více propracovanosti a začlenění do děje.

V čem dvojka exceluje je rozhodně prostředí, které je mnohem detailnější, než v prvním díle, autoři občas projevují až maniakální smysl pro různé drobnosti, aby město nepůsobilo sterilně, exteriéry i interiéry (kterých si hráč užije opravdu dostatek) působí neskutečně uvěřitelným dojmem a Empire Bay, ač není jeho rozloha nijak závratná ma opravdu své kouzlo, ať už v zimním kabátku v první části hry, nebo v tom jarně podzimním v té druhé.

Stejně jako prostředí se vyvedly i přestřelky, mohlo jich být klidně více, díky povedenému systému krytí jsem se u nich vždy hodně bavil a střílecí mise mě bavily asi nejvíc, ale ani ježdění nebylo špatné. Osobně jsem jezdil v módu simulace, který mi přišel lepší a nezaznamenal jsem nějaké výraznější problémy, asi je to o zvyku.

Technické stránce nemám co vytknout, grafika je parádní a ani to rozmazávání objektů v dálce, kterého jsem se po vyzkoušení dema bál, se nakonec neukázalo, jako něco strašného a v podstatě jsem si toho při hraní ani nevšímal. Zvuky byly na standardní úrovni a určitě bych vyzdvihl anglický dabing, který mi sedl víc, než ten český. Akorát mě štvalo, že tak nějak nefungovalo taskování ze hry do Windows a zpět, ale vzhledem k tomu, že jsem hru dohrál asi na tři zátahy to nakonec moc nevadilo. Mimochodem herní doba se u mě zastavila na deseti a půl hodinách, dneska v podstatě standard.

Co říct na závěr ... Mafia 2 je důstojným nástupcem prvního dílu, přestože jeho věhlasu asi nedosáhne. Ještě více než první díl sází na lineární příběh a vynikající ingame filmečky, jejichž zpracování nemá chybu, ale občas to už spíš než hra vypadalo jako interaktvní film. Z některých pasáží lze cítit to, že se ve hře asi neobjevilo vše, co bylo původně plánováno a ať už je za tím cokoliv, je to rozhodně škoda. Škoda je i absence čehokoliv, co by mě po dohrání udrželo ještě nějakou dobu ve hře a protože znovuhratlenost je díky striktní linearitě dost sporná, tak musím hru, do doby, než bude nějaký DLC bohužel odložit do "poličky.

Kdyby tady bylo hodnocení po 1 % tak bych dal tak 88 %, protože na devítku to zas tak úplně nevidím, ale protože ta možnost není, dávám za 90, % bavil jsem se skvěle.

Pro: Příběh, prostředí, přestřelky, jízda, Joe :)

Proti: Mohlo to být delší a rozvinutější, pěstní souboje po čase už nudné, potenciál byl ještě větší

+17 +18 −1
  • PC 80
Vito Scaletta není Thomas Angelo. Joe není Paulie. Empire Bay není Lost Heaven. S tím se musí každý chtě, nechtě smířit. Osobně bych se s tím dokázal smířit, jen kdyby nezmizely všechny krásy, které dělali původní Mafii nezapomenutelnou a legen ...wait for it ... dární. Je jiná doba, osm let je osm let a dnešní standarty jsou úplně jinde. I finanční zajištěnost v podobě kolosu 2K si vybírá svou daň. Ano, už se (prý) podařilo "zničit" Vietcong 2, tak proč ... Ne, ne, Mafia 2 není poničená, je velmi podařená, jde vidět ta práce, kterou si tvůrci dali, i s těmi detaily kolem, ať už zbytečnými, či nikoliv.

Příběh, tak jako u prvního dílu hraje tu nejdůležitější úlohu, je daleko pestřejší a zajímavější, než-li se jen potulovat po Lost Heaven, ale i to mělo své kouzlo. S Vitem Scalettou Vám, ale bude nějakou chvilku trvat se sžít. Není to dobrák od kosti, chce moc a peníze. Tam, kde Thomas Angelo jednal v nouzi, tam už je Vito s vidinou pořádné kopy peněz. Ne, opět to není chyba, ale hlavní postava už není, tak ... k srdci padnoucí. Jsem zarytej bastard, já vím, nemůžu si pomoci.

Co se na druhou stranu musí vyzdvihnout, jsou auta (konečně stěrače stírají, hehe - jediný detail, který jsou ocenil), rozrostlý zbraňový arzenál, krásnou grafiku (LS3D je ale LS3D) a hudba. Zvuková stránka je boží, není nad to se jen tak projet za doprovodu Chucka Berryho, Little Richarda, nebo Johna Lee Hookera (jeho hudba z Boom Boom traileru). Spousta ze zde komentujích vyzdvihuje přestřelky, ale ... ne, že by byly špatné, jen s krycím systém nejsou tak napínavé, jsou poměrně jednoduché a strohé. Prakticky žádná na mě nezapůsobila zapamatovatelně a tak, že bych řekl "paráda". Jen stealth části představovali určitou výzvu, kterých je ale pomálu.

Mafia 2 to měla velmi těžké, spousta lidí čekala, že se bude pokračovat na vzdálené metě, kterou nasadila jednička, ale, jak jsem už řekl, je jiná doba a není to taková nezávislárna jako jednička. Smrdí z toho zjednodušení, i když toho Vito zrovna moc při přestřelkách nevydží. No, snad nechci jako hráč hodně, když nechci takové blbosti jako je systém krytí, autoheal, atp. Kdy konečně vyjde nějaká hra a bude obsahovat možnost, tyhle kraviny vypnout?! Pravděpodobně nikdy, když už i Mafia byla tímhle móresem, takhle zjednodušená, radši nechci vidět Hidden & Dangerous 3! Tohle není kritika k Mafii, jen je mi to líto. Ale konečně si může jednička spokojeně odpočinout, má kvalitního bratříčka, který žádnou ostudu nikde neudělá!

Pro: Empire Bay, auta, geniální ozvučení, kvantum zbraní, úžasné skripty, které dělají parádní atmosféru, především při prvních krůčcích, zimní období, zajímavý, přesto nikterak cool příběh

Proti: dohráno za 9h,40min a nevím, co dělat dál, kopírování jedničky, přiliš zjednodušení,

+17 +18 −1
  • PC 85
8 let jsem vydržel, půlnoční frontu taky, dokonce i problém s českou lokalizací jsem si tolik nebral a čekal a proč? Snad se mi to podaří popsat v dalších řádcích. Upozorňuji, že můj komentář se pohybuje na hranici spoileru, takže čtěte na vlastní nebezpečí.

Technologie/Grafika : Tady prakticky není co vytknout. Grafika je perfektní, PhysX pracuje komerčně a dostačujícím způsobem. Počasí a roční období se příjemně mění a vytváří krásné scenérie. Real Clothing vám dělá psí kusy s kabátem mezi tím, co někdo vyplašil klaksonem ptáky na střeše vaší garáže. Horší pohled pak nastává při kontaktu auta s chodcem, zde by potřebovalo na enginu trošku zapracovat.

Hudba: Největší plus hry. OST je opravdu prvotřídní a nejednou se mi stalo, že jsem zůstal sedět v autě a poslouchal dobovou hudbu, které jsem milovníkem i v osobním životě a proto jsem rád, že ve hře zazní mé oblíbené písně. Zde se autoři inspirovali slavnými filmy, ale hlavní bodem hry, kde je inspirací kinematografie je...

...Děj: Tady se člověk musí pohybovat opatrně, aby něco neprozradil každopádně můžu říct, že stejně jako první díl se inspiroval Mafiány, tak zde se inspiruje prakticky celým Scorseseho rukopisem a přidává ještě něco stranou jako bonus. Příkladem bych uvedl třeba Franka Darabonta nebo Roberta Zemekise. V tom nehledejte žádné sci-fi, jen jejich znázornění 50. let. Dost mi přišlo, že děj chvilku po půlce začal dost ztrácet tempo k čemuž dost napomohlo opětovné, nudné a dlouhé ježdění autem (pořád a pořád). Co se týče samotného města berte ho tak, že tam není z důvodu vychloubačného (GTA :-) ) ale proto, protože tam prostě být musí, stejně jako hercova prkna v divadle. Nejde v něm o to, že „proboha teď si koupim párek, pustim bednu, zajdu si do klubu, vožeru se, někoho zmlátim“ (GTA:-) ). Dost mě mrzelo, že ze hry jsou vystřižené scény, které si pamatujeme z upoutávek, jako třeba Vito a jeho matka v kostele (o tom se sám Vito ve hře později zmiňuje avšak vy to neuvidíte), mise s demolicí aut v garáži. V této misi dokonce bylo ukázáno, jak Vita přepadnou a když na zloděje vytáhne zbraň, tak utečou. Místo zlodějů ovšem přijde policista a chce vidět osvědčení o legálním držení zbraně a Vito má možnost mu ho ukázat, ovšem ve finální verzi tahle možnost vůbec neexistuje, škoda!

Postavy/Animace: Charakter postav popisovat nebudu, stejně si obrázek o každém z nich udělá každý z vás sám. Co bych ale rád řek je, že Vitovi chybí pár důležitých pohybů a schopností. Začal bych s nemožností střílet z auta (Epic WTF?!), Vito neumí plavat (všimněte si,že všechny bazény ve městě jsou prázdné, to by tolik nevadilo, ale co takhle mise na vodě, aby se furt nejezdilo autem sem a tam? Epic Fail!), Soubojový systém je, slušně řečeno, primitivní a nechápu, co je to za mafiany, když nemaj bassebolky a nože (Epic Fuck). Na druhou stranu Vito perfektně reaguje na kulky lítající kolem něj a v budoucnu to bude jedna z věcí, která se bude hodně kopírovaná.

Závěrem...
Mafia II je perfektní hra s perfektními dialogy a touhou po absolutní atmosféře. Ono se to celkem i daří jenže já tak ňák za vším viděl urychlení a zjednodušení vydavatele, což je v dnešním herním průmyslu největší zlo a dost mně mrzí, že dorazilo i do naší malé země. Asi nikdy nám vývojáři neprozradí proč odešel Dan Vávra a kolik z Mafie II je jeho práce, ale rozhodně si Mafii 2 zkuste, protože stojí za dohrání!

Pro: Cut-scény, atmosféra, 1.polovina, hudba, grafika, auta, snaha o interaktivní film s podobným dopadem na hráče

Proti: Soubojový system, nemožnost střelby z auta, Vito neumí plavat, zjednodušování, auta jsou jediný dopravní prostředek, autoheal, poslední kapitola měla být víc "kulervoucí"

+17
  • PC 90
V přehršli těchhle sáhodlouhých komentářů dám jeden kratší.

Předně kašlu na všechny marketingový kecy a chování vydavatele před i po vydání hry. Hodnotím hru a ne přístup ohledně (zlodějských) DLC. A hru hodnotím zatraceně pozitivně.

Příběh: Zdaleka mi nepřijde tak strašný, jak to tu občas z názorů vyznívá. Je pravda, že místy je až trochu moc zamotaný a je v něm moc postav. Alce co? Tak je potkáte jednou a pes po nich neštěkne. Já s tím problém nemám. Průvodčí z včerejšího vlaku jsem taky viděl poprvé a dost možná naposled, tak co?

Zpracování: Paráda. Vypadá to dobře, zní to dobře, chová se to dobře. Za celou dobu jsem narazil asi na dva drobné bugy, takže docela pohoda. Grafika možná nemá ty nejmodernější vychytávky, ale účel plní perfektně. Hudba je super a těch pár kousků z prvního dílu to jen umocňuje. Zapojení fyziky sice není příliš účelné, ale je velice efektní (viz všelijaké střílení skrz luxfery, okna, drolení omítky apod.).

Hratelnost: Perfektní. Neměl jsem v podstatě žádný problém, že by mne hra přestala, byť jen na chvíli, bavit. Hraje se to parádně. Zemřel jsem mnohokrát jak vlivem vlastní blbosti, tak díky občasné silné přesile.

Resumé: I přes jasný cíl přiblížit se GTA je ze hry cítit feeling původní mafie a to je dobře! Bavil jsem se od začátku do konce a když bylo po všem, bylo mi líto, že už žádné další kapitoly nejsou.

Přestože Joe občas působil jak osina v zadku, nakonec mi ho bylo líto... :-)

Pro: hratelnost, zpracování, město

Proti: občas bych uvítal jinak rozmístěné save-pointy

+17 +18 −1
  • PC 90
Mafia je pro mě pojem, který jsem oslavoval po jejím prvním dohrání, pak po druhém dohraní a stejně tak i po třetím dohrání. Oslavuju jí ale i teď a oslavovat ji budu stejně tak nejspíš i po smrti. Legendární hra s legendárním příběhem, více se tento pojem popsat nedá.

Dvojka tak pro mě znamenala hrozně moc. A to i přesto, že jsem k ní neměl vlivem starému PC přístup. Pak jsem si ale koupil zánovní NTB a tuhle hru na něm hnedka rozchodil. V tu chvíli jsem se okamžitě ztratil ve světě mafiánů, ze kterého mě vyhrabala až přítelkyně, když si všimla, že kolem mě už týden nikdo neotevřel okno a ani nerozsvítil žárovku. Ale tak, kecám, zase tak brutální to nebylo. Ale je pravda, že do té hry jsem dobře zabředl.

No a za to samozřejmě může samotný příběh. Není to sice taková jízda, jako u jedničky, ale pořád je to hodně slušná práce na dnešní poměry počítačových her. Tak slušná, že je radost na ní vzpomínat. Scény z 2. Světové války, mžitky ze samotného města nebo některé postavy, to jsou momenty, na které u této hry budu moc rád vzpomínat.

Každopádně i taková hra má svá ale. I když jich je hodně málo. Největší problém jsem měl třeba s policií. Ta ve hře byla tak, jako by skoro neexistovala. Když se mě rozhodli honit, já už byl většinou v tahu. Pravda ale je, že občas jsem si i s ní užil docela legraci. Ale oproti původní policii z prvního dílu to byl obrovský rozdíl.

Přesto ale na tuto hru budu vzpomínat. A budu na ní vzpomínat s obrovským respektem. Neuvěřitelně živý svět, skvělé detaily na domech, autech, lidech. Na celém tom projektu je vidět, že všichni ti zúčastnění tuto hru tvořili s obrovským nadšením. Pokaždé si vzpomenu, když jeden herní časopis porovnával křivky aut v Mafii jedničce a americkém Godfatherovi, což bylo prakticky neporovnatelné. Nádherná práce a já za tom klukům moc děkuji.
+17
  • PC 80
Musím říct, že Mafia II mi až tak do poloviny přišla vskutku výborná. Hra začne dynamicky, jste vhozeni do víru akce, samozřejmě s opodstatněným dějovým podkladem, všímáte si nádherné grafiky a stejně tak pěkného designu levelů, následně uvidíte město v zimě (což jsem si fakt hodně přál vidět od doby krátké ukázky zasněženého města GTA 3 v průběhu jedné mise ze San Andreas), jsou vám představeny další postavy a zkrátka je to tu, stará dobrá a přitom nová Mafie!

Časem se však začnou vyskytovat menší pihy na kráse. Začnu příběhem - zatímco první Mafie se inspirovala v Kmotrovi a Mafiánech, zde cítím největší inspiraci v seriálu The Sopranos, což je sice fajn, jenže děj je zde o poznání méně koherentní. V první Mafii byl vzestup a pád vybudován s chirurgickou přesností, tady by pár misí mohlo být zpřeházeno a my bychom nic nepoznali. Stále však jednoznačně palec nahoru pro Dana Vávru a kolektiv.

Město je prvotřídní ještě více, navíc po modernizaci aut se v něm parádně jezdí, už to není šourání se šedesátkou s tím, že do kopce vám to zpomalí na čtyřicet, transportovat se z místa na místo je tak záživné… Skoro jako v GTA… Ehm. Vzhledem k městu mi však chybí nějaká větší motivace pro jeho exploraci – nějaké vedlejší mise, série závodů, sbírání něčeho, co bude mít vztah k hratelnosti. Tady série GTA boduje na celé čáře a musím přiznat, že i ničení pořád těch samých stanovišť v Sabotérovi na tom bylo líp (že lze v Mafii sbírat Playboye jsem se dozvěděl až po dohrání hry… Pěkně děkuji).

Herní principy se téměř nezměnily, máme tu akorát nový systém kryti, který se mi hodně zamlouvá, hlavně proto, že působí realističtěji než střílení naslepo zpoza překážky v GTA 4. Ocenil bych však nějaké delší střílecí, nebo stealth pasáže jako byla např. vloupačka do trezoru či umístění bomby v hotelu z první Mafie, mise jsou zde sice vždy zábavné, avšak poněkud „stručné“. Čímž se dostávám k největšímu záporu a tím je herní doba. Hra dohrána za 9:48, to mi opravdu nejde do hlavy, autoři si dali tolik práce s pěkným, realistickým městem a ono to profičí kolem vás za dvě odpoledne a nezbyde ani hromádka popela v podobě extrémní jízdy…
+16