Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Keď sa tak rozvírili na dh diskusie k obidvom častiam Half-Life, tak som neodolal a hru cca po 9 rokoch znova nainštaloval. A teda atmosféru to má stále super, rovnako ako aj grafika vôbec nezostárla zle a stále sa na to príjemne pozerá. Chytilo ma to celkom dosť, ako som hru včera večer spustil, tak som ju vypol až po prejdení Ravenholmu. Ravenholm samotný som tak trochu preskákal a vynechal cca polovicu nepriateľov (aj kvôli achievementu, že za celý Ravenholm budem používať iba gravity gun) a na jednej strane ma teší, že tá hra to umožňuje - človek nemusí vôbec strácať čas vo viacerých etapách hry so všetkými nepriateľmi. To mi pripomenulo ako kopec akčných hier dnešnej doby človeka jednoducho uzamkne v lokácii a cesta ďalej sa neotvorí, kým nevystrieľa všetkých nepriateľov. Čo mi však trochu vadilo bolo, že pri mojom Unreal Tournament štýle prechádzania hrou (neustály šprint a skákanie cez prekážky a z okien na skracovanie vzdialeností) to hra občas nezvládla a dostával som sa do vtipných kolízii, pri skákaní z okna v Ravenholme na strechu domu a na zábradlie schodiska som sa zrazu zasekol o nejakú prekážku a až po dvoch sekundách som si uvedomil, že je to headcrab, ktorý liezol/skákal iným smerom a na pevnom povrchu sme sa o seba zasekli. Prípadne raz som musel loadovať save, lebo som sa pri skoku z výšky na rebrík zasekol nohami o fast zombie, ktorý podo mnou liezol a stál som mu na hlave. :D Chudáci headcrabovia a zombie, takto som im spôsoboval depku a posielal ich na terapiu/úrad práce, keďže okolo viac ako polovice len preletel explozívny barel alebo som im (miestami aj doslova) skákal po hlavách a ignoroval fight. Ale i tak to bola sranda. Čo zostarlo asi najhoršie a už aj kedysi to bolo blbé, je neustále mačkanie "e" na otváranie dverí, ktoré sa ešte otvárajú celkom pomaly, potrebujú veľký rádius a keď sa mňa omylom dotknú, tak sa zavrú naspäť. Dnes budem asi v hraní pokračovať.
V základně do které jsem se tak složitě dostával vznášedlem jsme se po útoku rozdělili. Musel jsem se měl vyšplhat šachtou po takovém strašně dlouhém žebříku, který měl spodní část zadrátovanou. Z věcí co tam byly, jsem vytvořil takovou kvazistabilní konstrukci, po které jsem se na žebřik vydrápal. Zabralo mi to tak půl hodiny kreativní práce s gravitační puškou. To asi není nejlepší postup, co?
Ono je vubec trochu blbe ze pan Freeman nema nejen hlas ale ani ruce kteryma by ty vozitka ridil :) Ale tak to pripocitavam tehdejsi valve hipsterine a zrejme to tenkrat nijak zvlast dulezite nebylo.
@M.a.t.t. (06.02.2020 15:12): Mně principiálně nevadí inovace ve FPS (ani libovolném jiném žánru). V HL2 mi ovšem toho ježdění přišlo zbytečně mnoho a samotné provedení mi dech nijak nevyrazilo (líbí se mi, jak je používání vozidel nejen co do časového rozsahu zpracováno třeba v Red Faction nebo prvním Far Cry).

Že se mnou nesouhlasíš co do konsistence je v pořádku, konsistence designová se definuje podstatně hůře než logická a tím pádem je její hodnocení značně subjektivní.

@Chark (06.02.2020 15:13): To je přesně ono. Třeba na fyzice založené puzzle mě ze začátku nadchly, ale skončilo to v podstatě banalitami (a s vybroušenou hratelností kolem fyziky přišel právě Portál). Je to přesně jak říkáš, v podstatě to působí, jako by autoři neměli jasno v tom, jestli vytvářejí střílečku, horor nebo logickou hru, přičemž žádný z žánrů nejde extra do hloubky a levely na nich založené se střídají bez nějaké velké logiky.
@Phoenix (06.02.2020 14:12): HL2 jsem dohrál znovu na podzim 2019, tak jej mám ještě v paměti. Nejvíce mě z hraní vytrhávala právě ta nekonzistentnost. Např ke konci hry je intenzivní a adrenalinová bojová sekvence v ruinách města najednou vystřídána pomalou skákací pasáží, ve které musím přesouvat sudy z místa na místo abych se posunul třeba o 5 metrů. A následovala další bojová pasáž. Zrovna ke konci hry mi pasáže s headcraby připadly úplně zbytečné.

Nějak mi to přišlo, jak kdyby se autoři nemohli rozhodnout jestli to bude intenzivní střílečka nebo pomalá plíživá, až hororová survival hra. A nebo je možné, že měli udělané různé levely, ve kterých chtěli demonstrovat tu jejich fyziku a gravity gun, a nějak nevěděli kam je napasovat, tak je dali na střídačku za sebe. Občas mi opravdu přišlo, jak kdybych hrál dvě různé hry.

Upřímně, kdyby ve hře nebyl gravity gun a zůstala z toho čistá střílečka, asi bych se bavil mnohem víc. Vím, že jsou to až kacířské myšlenky, ale pořád by mi víc vyhovoval herní tandem Portal - čistá logická skákačka / Half-Life 2 - čistá akce bez přenášení krabic z místa na místo.
@Phoenix (06.02.2020 14:12): To nebola snaha o argumentačný klam, na základe tvojho vyjadrenia mi skutočne prišlo, že ti vadia inovácie čo oživujú klasickú FPS hrateľnosť , viď "Možná proto, že mi někteří nehrajeme FPS za tím účelem, abychom v něm jezdili kilometry autem." Pokiaľ to tak nie je, ok, hrad z piesku si mi nepošliapal a nemám dôvod ti niečo oplácať, len preto, že máš iný názor, ani sa s niečím zmierovať. Akurát s tebou skrátka nesúhlasím - to čo ty vnímaš ako daň za dlhý vývoj, ja zase vnímam ako obrovskú studnicu nápadov, ktoré na seba hra nevŕší náhodne, ale systematicky s nimi pracuje a prechody sú vcelku prirodzené.
@M.a.t.t. (06.02.2020 09:48): Typický argumentační klam jménem straw man.

Half-Life 2 jsem subjektivně (jinak to u něčeho tak neuchopitelného ani nelze) vytýkal nekonsistenci, to nemá s "libovolná inovace je špatná" vůbec nic společného.

Někomu přijde Half-Life 2 díky míře nápadů a inovací jako svěží, jinému jako přeplácaný kočkopes. Se s tím smiř.

Nemám vůbec nic proti tomu, když je ve FPS (nebo libovolném jiném žánru) "pouze" výborně kopírován mustr, stejně jako nemám nic proti inovacím. Oba postupy mají své výhody a svá rizika, pokrok (tedy změna proti současnému stavu) není nic inherentně dobrého, toliko jiného.

Za inovativní a současně vnitřně konsistentní FPS považuji například Dark Forces, System Shock (dvojku už beru jako RPG), Terminator: Future Shock, Clive Barker's Undying, Half-Life, Wheel of Time, The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, Condemned Bloodshot, Tron 2.0 nebo třeba Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth (Deus Ex nebo Prey považuji za immersive sims, nikoli čistě FPS). Z věcí z poslední doby se mi hodně líbil třeba nový Shadow Warrior, který má jeden z nejlepších bojů mečem, co jsem kdy ve FPS viděl (ano, principielně mi jako "nepříteli pokroku" ve FPS dokonce nevadí boj mečem, kdo by to byl řekl), stejně jako třeba Dark Messiah. Naopak hodně špatný mi přišel třeba jinak celkem nápaditý nový Syndicate.

Stejně tak by mě ani nenapadlo řešit, že Doom 2 proti jedničce obsahuje jen jednu novou zbraň a "pár" nových nepřátel. Titanfall 2 taky nebyl nějak strašně inovativní a přitom jde o parádní věc. A další neinovativní věc, na jejíž hraní se těším, je Terminator Resistance.

@Gordon (06.02.2020 10:37): Gordone, jsi si vědom toho, že plácáš dohromady problematiku herní konzistence a vědeckotechnický pokrok (který si také "pár" slepých uliček zažil, neb to bez nich nejde)?
Když někomu přijde, že jednotlivé části hry do sebe nezapadají, tak je hned nepřítelem pokroku?
@M.a.t.t. (06.02.2020 09:48): Je to stejný typ "argumentace" lidí z internetu, kteří pesimisticky nadávají na každou lidskou inovaci, přitom by ti lidi bez vymožeností nepřežily v "jeskyni" ani týden, neb by chcíply na střevní potíže už jen z říční vody. Svým způsobem je to nádherně nihilistické.
@Phoenix (05.02.2020 22:32): Čiže akákoľvek inovácia v FPS je zlá a je lepšie ak sú všetky hry tohto žánru podľa jedného mustra?

Budem parafrázovať to, čo odznelo už nižšie: Dôvod prečo Half-Life 2 pôsobí stále sviežo i z dnešného pohľadu (obzvlášť z dnešného pohľadu, nakoľko skutočne kvalitných FPS je ako šafranu) je obrovská miera inovácií a nápaditosť, o akej môže väčšina strieľačiek z prvého pohľadu iba snívať.
@Phoenix (05.02.2020 22:32): Nemyslím si. Vidím za tím vědomou snahu v každé části hry přijít s nějakým novým nápadem. Právě tím je HL2 jedinečný a dodnes nepřekonaný. Progresivní dílo v žánru, kde všichni ostatní dokola drhnou stále ty stejné akordy.
@Rapier (05.02.2020 22:41): Jsem teprve ve čtvrté kapitole, takže nemůžu ručit za celou hru, ale je to super. Ve všech směrech dotaženější než jednička. Lepší příběh, bohatší svět, různorodější překážky, variabilnější řešení. Akce je zajímavější a ovládání je optimalizované. Skáče se tam tak nějak lidsky. Hra už na tom nestojí.
@Rapier (05.02.2020 22:41): Tak záleží v čem lepší. Gameplay je určitě lepší. Grafiku nebo AI má zase lepší Far Cry, ale obecně jako celek je HL2 větší zážitek.

Nicméně rozvláčný je, je to dlouhá hra, ale proti HL1 má výhodu variabilního prostředí a má šmakózní gravity gun, s kterým je (hlavně v pozdějších fázích hry) hrozná sranda ;)

Hlavně je to studna nápadů.. to co někdo považuje za pejska a kočičku, já bych řekl, že z té hry právě dělá výjimečné dílo.

Každopádně nejkoncentrovanější zážitek a v podstatě to nejlepší z Half Life, je v Episode Two..
Jaký je HL2? Podobně rozvláčný a s mraky skákajících pasáží jako v HL1? Už jsem blízko k dohrání HL1, tak by mě zajímalo co mohu čekat od HL2 o kterém kolují legendy, že je prý lepší než Far Cry. :)
@Kostěj (05.02.2020 20:55): Možná proto, že mi někteří nehrajeme FPS za tím účelem, abychom v něm jezdili kilometry autem.

Když jsem hrál HL2 nedávno znovu, tak mi došlo, jak moc se na něm podepsal dlouhý a trnitý vývoj. Ta hra je podle mého jednoduše poslepovaná z navzájem nesouvisejících kusů. Ať už jde o Ravenholm, ježdění autem, pasáž s brouky ... dort pejska a kočičky.
Stane se z téhle hry postupně i střílečka? Zatím to připomíná spíš survival a já bych se rád dočkal situace, kdy se konečně budu moct postavit na odpor a dokonce přejít do protiútoku.
@Paul (21.11.2019 23:15): Vidím, že tu už sa živo diskutuje - veľké prekvapenie a neskutočný tešinger.
Aj pre mňa je to prvá hra, kvôli ktorej sa pre mňa vlastnenie VR stáva príťažlivým.
Ale jako mohli by už crowbar collective pohnout a dodělat tu Black Mesu, ať si jí můžu dát do výzvy, přes vánoce si sjet HL2 MMod s epizodama a být ready na Alyx :)
Ale bohužel to na 99% tenhle rok opět nestihnou.

Jinak tady je talk o některých aspektech Alyx, aneb jak VR mění takovou blbost jako otevírání dveří:
https://www.youtube.com/watch?v=9kzu2Y33yKM
Alyx není žádná modelka a když prchá před Combine, má špínu za nehty. To baví.
1) “It’s not a side story, nor an episodic one — it’s the next part of the Half-Life story, in a game around the same length as Half-Life 2.”

2) “While it does take place before the events of Half-Life 2, we actually recommend that you play through Half-Life 2: Episode 2 before you play Half-Life: Alyx, for reasons that will become clear as you progress.”

3) “Of course, we’ll have to wait and see how people react to Half-Life: Alyx once it’s out, but we’d love to continue pushing forward.”

@Charllize (21.11.2019 22:15): to nebyla pointa toho příspěvku, jasně že to není regulérní trojka. Ikdyž je to plnohodnotná hra.
Dobrej postřeh :)

Halo 2 & Half-Life 2 & Doom 3 --> 2004

Halo Infinite & Half-Life Alyx & Doom Eternal --> 2020

Funny how all three franchises also chose to replace numbered titles by going for a subtitle.
Pěkné, spolu s Medal of Honor: Above and Beyond snad konečně hry, co VR pořádně nakopnou.
Teda neveril jsem tomu ze ve mne nekdy nejaka vr hra vzbudi nadseni ale hl to dokazal.
@Paul (21.11.2019 19:09): Ha, měl jsem pravdu. Zaujalo je, co se všechno dá dělat s VR, řekli si že udělají hru, co ty možnosti prozkoumá...a pak na to nalepili Half-Life assety a dodělali to do té podoby co je teď :))

Každopádně to vypadá skvěle.