Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Fallout 2


Komentáře

« Předchozí Následující »
  • PC 90
Fallout 2 není realistický v tom smyslu, že by takto mohl vypadat svět po globální jaderné válce. Celý jej vnímám jako hyperbolické vyjádření různých politických postojů ke světu, jehož kouzlo je právě v tom, že se zde tyto světonázory vyskytují vedle sebe. A města, v která jsou ztělesněny, jsou velmi výstižná a politické intriky, jež spolu a proti sobě kují, naopak realistické značně. Fallout 2 pro mne je vážnou hrou, která se – např. prostřednictvím viru FEV a jeho testování na páračích – otírá o závažné otázky, jen k tomu zvolila zvláštní formu: trochu avantgardní, vcelku bizarní, která umožňuje existenci mluvící krysy toužící po ovládnutí světa, dolu zamořeného vetřelci nebo již zmiňované řady popkulturních odkazů, přesto své vážnosti nepozbývající, naopak dodávající prostředí jistou atraktivitu. Osobně se mi tento umělecký přístup zamlouvá.

Věrohodnosti herního světa ohromně prospívá jeho rozlehlost. Z jednoho města do druhého je to opravdu daleko a cesta pěšmo by zabrala spoustu času a skýtala mnoho smrtelných nebezpečí. Běžný člověk (tj. přinejlepším na 3. úrovni) by neměl šanci se dostat nikam, a tak je uvěřitelné, že ona základna nájezdníků sužující Vault City je opravdu „tam někde v pustině“ a nikdo ji nemůže najít. Přitom ale může hráč po vynaložení přiměřené námahy získat prostředek pro snadnější a pohodlnější cestování krajinou: automobil. O kolik je tento systém lepší než možnost teleportování se nebo cestování kliknutím na místo na mapě světa, jak to známe z jiných RPG! Takový úplně odstraňuje vzdálenosti a dojem, že se pohybuji po skutečném světě; že když jsem si znepřátelil člověka v bodě A, v bodě X už na mne nemůže, protože „nás dělí kus světa“.

Jako RPG je Fallout 2 výjmečně propracovaný. Pestré možnosti se nabízejí z hlediska vývoje postavy, ale i role-playingu. Různé hodnoty vlastností nebo schopností otevírají odlišné (a zase zavírají jiné) úkoly, popř. jejich řešení, stejně tak tituly, jež hráč získává na základě některých svých 'nezvyklých' činností jako vykopávání hrobů či zabíjení dětí. Nevybavuji si jinou hru, v níž by bylo lze živit se prostitucí, točením pornofilmů, být závislý na drogách, oženit se či rozvést, pořádat lovecké výpravy na otroky... a i po cca čtyřech dohráních mi nemálo podobných věcí jistě zůstává utajeno; prostor pro znovuhratelnost je obrovský.

V neposlední řadě se jedná o RPG, jehož soubojový systém mě opravdu bavil a na další souboje jsem se těšil, což se mi u RPG stává ojediněle. Jako celek je Fallout 2 unikátní hrou, která sice příběhem či propracovaností postav nedosahuje úrovně např. Planescape: Torment, ale hloubkou herních mechanismů, vyváženou hratelností a nezvyklou atmosférou představuje jeden z dosavadních herních vrcholů.

Pro: svět reagující na činy hráče; atmosféra; souboje; intro a vůbec veškerá videa; Juan Cruz, animace úmrtí a bozar :-)

Proti: chyby technického rázu; některé nedodělky

+61
  • PC 100
Moje nejoblíbenější hra, a troufnu si tvrdit, že jí bude i za řadu let. V podstatě neznám žádného hráče, který by o sérii Fallout neslyšel, nezkusil ji nebo si ji neoblíbil. Nelineární, a přesto vtahující příběh, který těžil z ve své době sporadicky využívaného postapokalyptického světa s nádechem padesátých let nebo velká variabilita předmětů a nepřátel jsou jen začátkem dlouhého seznamů kladů druhého Fallouta. A pak samozřejmě atmosféra, kterou se už napodruhé nepodaří zopakovat.

Jak je zvykem, nejlepší díla vznikají pod tlakem a v časové tísni, a tak, podobně jako film Apocalypse Now, atmosféra prosakuje skrz obrazovku až do místnosti, a pomalu pohlcuje hráče za zvuků narážejících kovů, pomalé rzi a dalších ambientních smyček pustiny. V pomalém, až ospalém tempu, při plné sluneční záři, kdy obchodník u malého stánku prodává leguány, za svitu měsíce při neoprávněné prohlídce hrobů nebožtíků u kostela v Kalamathu, nebo jen při setkání s, řádně radioaktivní stravou krmeným, králem krysopotkanů, tam všude, a v řadě jiných míst pochopíte, s jakým klenotem na poli videoher se setkáváte.

Odysea, nebo lépe řečeno road movie, sleduje putování potomka "Choosen one" nacházejícího se v civilizací nedotčené osadě Arryo. Po prvotní zkoušce a s obeznámením o úkolu nutnosti zisku G.E.C.Ku, hrdina nebo hrdinka může vyrazit do pustiny. Za nedlouho se ale z vašeho charakteru může stát padouch, aneb kdo by platil za černé zboží původní ceny, pustinou ostřílený zálesák, vyhledávající každý souboj s prasokrtem, či jen slečna s nevídaným úspěchem u druhého pohlaví. Volba je jen na hráči. To ostatně platí i o lokacích, kdy navštívíte řadu rozdílných míst, obyvatel pustiny a v neposlední řadě budete zahrnutí problémy, a jejich řešením které uspokojí zadavatele.

To, co ale dělá hru nezapomenutelnou mimo výpravnosti, nelineárnímu průběhu a skvělé atmosféře, je řada kulturních odkazů, které hru přibližují reálnému světu, a hráč je díky nim více vtažen do západního pobřeží Spojených států, kde se druhý Fallout odehrává. Už na počátku strážce mostu odkazuje na film Holy Grail, také je tu odkaz na Stopařova průvodce a tak dále. Mě obzvláště potěšila reference na karetní hru Magic: The Gathering, kterou jsem dříve často hrál. Nezmínit všudypřítomný humor by bylo kacířstvím, takže, u málo her jsem se tak pobavil u různých narážek, vtípků a slovních hříček (každý si jistě pamatuje Experta Expedice). Tím ale detaily nekončí, autoři z Black Isle zahrnují hráče možností objevení náhodných lokací, nebo jen vtipné popisky u každého perku či schopnosti dokáží potěšit díky specifickému stylu popisu a grafickému ztvárnění.

Hudbu a zvuky společně s humorem považuji za ty možná nejdůležitější složky. Ač už jsem druhého Falloutu více než několik let nespustil díky uchovávání jistého respektu ke hře samotné, nedávno uvolněný soundtrack od Marka Morgana poslouchám velice často. Hojně uplatňovaný industrial a noise ambient si poslechnu rád vždy (Khans of the New Republic, Vats of Goo). Po grafické stránce nemám výhrady, vše je účelné, detailní a zachovávající si uvěřitelný ráz. Menším problém tak může být jistá nekompatibilita s moderními systémy, i když to nehrozí v takové míře, jako u dílu předchozího.

Hře jako takové se nebojím přiřknout i kulturní hodnotu, kdy umělecká stránka sice nepřekračuje tu, u podobně zdařilého Planescape: Torment, ale především tím, že je ve druhém Falloutu řada popkulturních odkazů a i jiná reflexe soudobé společnosti. Dílo Black Isle mi sedlo ve všech aspektech a proto ho mohu řadit na samotný vrchol videoherního průmyslu. Skutečná klasika, jedna z mála nadčasových her a především zábava od začátku do konce. Mimo jiné s výborným českým překladem.

Pro: od popkulturních odkazů přes grafickou stylizaci Pipboye po zmutované spolu-obyvatele pustiny

Proti: menší stabilita

+46
  • PC 95
Ano,ano, takhle se mají dělat hry. Děj, hratelnost, grafika, hudba. A pro mě 1000 hodin našlápnuté zábavy. Hlavní dějová linie naprosto úžasná a k tomu vedlejší questy.NPC postavy a rozhovory s nimi, vytváření postavy, a hlavně perfektně zvládnuté animace postav. Jediné mínus je, že mě to sem tam spadlo, jinak bych dal 100%.

Pro: hratelnost, zábava, vtip, humor, grafika, depresivní atmosféra

Proti: občas padá, pomocníci v bandě se sem tam připletou do rány

+40
  • PC 100
K tomuhle počinu lze napsat jen jedno a stačilo by. Tohle se prostě nehraje, ale prožije! Hru jsem zkusil jako naprostý RPG amatér. Předtim jsem smažil jen střílečky, auta a sport. Děkuju za to časopisu level jinak bych hru asi nikdy nezkusil, protože mě prostě podobný hry netáhli. Shodou okolností jsem měl zápal plic a musel jsem bejt měsíc doma. Hru jsem nainstaloval a už po nějaké půl hodině jsem měl ovládání naprosto vžité pod kůží.

První zkouška v chrámu, moje vesnice a první úkoly jako najít psa, ochránit zahradu to byla prostě paráda a to co přišlo po opuštění a odchod do velkého světa už se nedá popsat. Rozličné zbraně, řešení úkolů, náhodné lokace, bojový systém to všechno tvoří naprostou bombu. První začátky boje s oštěpem. Otravní gekoni. To byla atmosféra hry ke které jsem se s nostalogií vracel každé léto. Dohrál jsem jí šestkrát a nikdy mě neomrzela.
Kdo nezkusil nepochopí. Zasloužených 100 procent.
První díl jsem dohrál taky několikrát a je to skoro stejná paráda, ale dvojka pro mě vždycky bude jednička:-)

Pro: atmosféra, příběh, nepřátelé, zbraně, intuitivní ovládání, grafika, náhodné lokace

Proti: padání hry

+37
  • PC 85
Fallout 2 je snáď najrozporuplnejšia hra akú som kedy hral. U žiadnej hry som nemal také protichodné pocity ako práve v prípade tejto hry.

Na jednej strane je toto pokračovanie pôvodného Fallouta snáď lepšie vo všetkých herných ohľadoch. Väčšie prostredie, viac premakaných questov, ktoré idú splniť prevažne viacerými spôsobmi, lepšie napísane dialógy, oveľa viac humoru a vylepšené herné mechaniky. Lenže má to aj druhú stranu mince. Svet už nie je ani zďaleka tak presvedčivý a reálne vykreslený ako tomu bolo u F1. Veľa lokácií je nepresvedčivých a do hry vôbec nezapadá. V niektorých mestách to tvorcovia proste prehnali s humorom a vrcholom toho všetkého je Broken Hills, v ktorom celá atmosféra stojí iba na humore a neustálych pop-kultúrnych odkazoch na každom rohu. Skoro každá postava tam je spojená s nejakým pop kultúrnym odkazom, alebo nie je braná vážne. Napríklad doktor, ktorý sa omylom pomýli a predstaví sa mi ako doktor Mengele, či trpaslík ktorý hľadá poklady atď...

A hlavne Broken Hills doslova exceluje v prepálenej bizarnosti. Rozprávajúca kvetina, starý ghoul, ktorý odo mňa chce nafukovaciu pannu, škorpión ktorý vie páčiť zámky a majstrovsky hrať šachy.... Proste je tam toho príliš veľa na jednu oblasť. Keby autori sústredili väčšinu humorných situácií len do tejto oblasti, tak by mi to až tak nevadilo. Považoval by som to za príjemné humorné osvieženie, lenže podobných oblastí je vo Falloute 2 viacej. Našťastie však už nedosahujú úrovne bizarnosti Broken Hills. Je síce pravda, že humor je tam naozaj kvalitný a sám som sa mnoho krát zasmial, ale čoho je moc toho je veľa. Osobne by som oveľa radšej prijal pokračovanie Falloutu 1, ktoré by sa nieslo v podobnom temnom duchu a humor a pop-kultúrne odkazy by boli zriedkavejšie.

Ďalšia vec ktorá mi vadila, je obrovská rozdielnosť miest. Všetky sú až príliš rozdielne: Sci-fi ladený Vault City, kmotrovské New Reno, westernovský Redding, otrokársky Den, kapitalistické NCR, alebo už spomínaný multi-kulti Broken Hills. Osobne si myslím, že všetky tieto oblasti naozaj netvoria nejaký uveriteľný post-apo svet a celé to pôsobí skôr ako nahromadenie všetkého možného dokopy. Sú tu samozrejme výnimky ako napríklad Modoc, Gecko alebo Klamath, ale tie sú v menšine a týchto pár lokácií to nezachráni. Celkovo mi prostredie vo Falloute 2 neprišlo ako uveriteľný post apokalyptický svet.

Prečo vo výsledku ale dávam také vysoké hodnotenie?

Lebo stále ide o jedno z najprepracovanejších RPG aké som kedy hral. Možností vývoja postavy je neúrekom, questy patria k tomu najlepšiemu v žánri, hra je maximálne nelineárna a hráča nevodí za ručičku. Dialógy, ako som už spomenul sú naozaj výborne napísané, systém hry je premakaný a je super že z inými štatistikami sa otvárajú nové dialógové možnosti a aj questy.

Ešte nemôžem nespomenúť príbeh. Jeho námet mi prišiel lepší než ten u Fallout 1, ale prevedenie už horšie. Fallout 1 mal príbeh podávaný takmer počas celej hry a hráč sa v rôznych oblastiach dozvedal viacej o Masterovi a supermutantoch. Hráčovi sa stále ponúkali nové a nové otázky, ale to nič nemení na fakte, že príbeh mi prišiel dosť klišoidný. Príbeh vo Falloute 2 sa vlastne rozbehol až na konci. Celú hru som v podstate iba behal, plnil questy a príbeh bol iba naznačovaný. Až keď Enkláva uniesla obyvateľov Arroya, tak sa zintenzívnil, lenže to už som bol v 3/4 hry.

Teraz k samotnému námetu... Osobne mi prišla Enkláva s ich plánom na obnovu Spojených štátov a vyhladením nakazených obyvateľov pustiny uveriteľnejšia a logickejšia, než šialený záporák, ktorý chce s pomocou armády mutantov dobyť svet.

Každopádne, toto sú všetko veci, vďaka ktorým som ohodnotil Fallout 2, tak ako som hodnotil a teda sa stále jedná o výborné RPG. Len som mal príliš často taký pocit, že to mohlo byť aj lepšie. V niektorých oblastiach som si hovoril že "to je paráda" a naozaj mi prišli výborné (Modoc, Gecko Navaro a aj Vault City, ktorý mi tematicky nesadol do post-apo sveta, ale questy a postavy mal spracované na jedničku), lenže potom tam boli oblasti ako Broken Hills, New Reno, Den, alebo Temple of Trials, ktorý je snáď tá najhoršia začiatočná lokácia v hrách obecne. Škoda, keby autori pokračovali v trende, ktorý nastolil Fallout 1 a snažili sa vytvoriť naozajstné temné post-apo s reálne zapadajúcimi oblasťami a bez desiatok pop kultúrnych odkazov, nemal by som problém označiť Fallout 2 za jedno z najlepších RPG všetkých čias. Takto ide len o výbornú hru.

Pro: Veľa možností vývoja postavy, prepracovaný systém, výborne napísané dialógy a questy, námet príbehu

Proti: Neustále pop-kultúrne odkazy a humorné narážky, svet nie je uveriteľné post apo, prevedenie príbehu

+37
  • PC 95
Na Fallout 2 nikdy nezapomenu. Právě tahle hra mi přiblížila žánr RPG a naučila mě ho milovat. Už od začátku na člověka působí atmosféra post-apokalyptična, když vidí, jak obyvatelé jeho vesnice zprimitivněli kvůli nedostatku civilizace.
Co bych ale na Fallout vyzdvihla nejvíc a zřejmě je to i hlavní příčina úspěchu je, jak se hráč může prodírat příběhem nejrůznějšími cestami nejen dobra a zla, ale i něčím mezi, nebo různými typy dobra i zla. Hráč si vždy může vybrat právě tu cestu, která mu nejvíc vyhovuje, ale hlavně - jeho činy mají na svět opravdu vliv. Svět tak působí velmi živě a realisticky.

Pro: Atmosféra, možnosti, otevřený svět, na který má hráč vliv, humor a mnoho dalšího

Proti: Bugy, bugy, bugy...

+33
  • PC 95
Patřím do generace, pro kterou je Fallout legenda, evangelium, starej zákon, novej zákon, sbírka zákonů, ústava ... Pokračování od Bethsedy není fallout, je to pouze znásilnění značky a zlatokopeckej pokus, kterej bohužel asi vcelku vyšel, protože tak jako velká část fotbalistů a hokejistů chodí s hloupejma a povrchníma modelkama, tak velká skupina toyů jezdí do FO3 a FO:NV pustiny lízat krel - samozřejmě s CH1 - a spousta renovovanejch médií blbnou hlavu mladším ročníkům tvrdíce, že FO3 je (důstojné) pokračování originální série od Black Isle.

Začnu nejdříve technickou stránkou věci. Pokud si koupíte fallout pack na GOGu, tak k němu dostanete full set neoficiálních (killapových) community patchů a nemusíte vůbec nic řešit. Budete mít na jednom místě vše vč. high-res packu a dalších vychytávek a já mohu potvrdit, že takto vytuněná inkarnace hry je zcela bezproblémová a já v ní nenarazil na jedinej problém - což se bohužel o vanilla falloutu - byť opatchovaném originálníma patchema - říct nedá, ačkoliv FO rozhodně nepatří do kategorie zabugovaná hra.

U her, které hodnotím vysoko, začínám nejdříve zápory. A vypotit ze sebe nějakej skutečnej zápor u tohoto skvostu je poměrně dost obtížné. Zápory, která tahle hra měla byly většinou odstraněny výše zmíněným killapovým patchem. Opravdu mě nic nenapadá. Jedinej zápor, kterej fallout od Black Isle má, je pravděpodobně asi to, že po jeho ochutnání už odmítnete strčit do huby pokračování série od Bethsedy. Mám chuť říct, že tento pseudo-zápor se neaplikuje na každýho, ale řekl bych, že u toyů, kteří s výše zmíněnou CH1 a špickou jazyka povystrčenou z koutku úst zálibně procházejí FO3, asi nebude hrozit situace, že by se jim originální fallout líbil - pravděpodobně kvůli zastaralé grafice, velké obtížnosti, chybějící šipce, co je za ručičku vede všema úkolama, takže oni typicky po příchodu do lokace netuší co maj dělat, atd -, takže moje hodnocení a moje hloupé kecy je nebudou zajímat. Toť k záporům.

Co se týče kladů, je situace stejně obtížná - vše totiž bylo stokrát řečeno, pokusím se tedy vyjmenovat pouze zcela specifické věci, tak jak to vidím já.

+ jako hlavní plus falloutu vidím příběhy. A že těch příběhů je v pustině opravdu dost. Je celkem zábavné, že hlavní quest je svojí jednoduchostí a uvěřitelností asi tak 1% příběhů ve falloutu. Drtivá vetšina příběhů je totiž mimo hlavní quest a zcela nenásilnou a neinvazivní formou vás učí reálie světa mimo vaší vesnici a dělají hlavní postavě nalejvárnu z mytologie a postapokalyptických zákonů, co platí mimo bezpečí vaší rodné vísky. Nebaví mě spoilerovat taže to nebudu dělat a omezím se pouze na lakonické konstatování, že každej vedlejší úkol je radost plnit. Každej vedlejší úkol má jasnej smysl a účel a v drtivé vetšině případů i originální pointu.

+ další velkej plus falloutu je otížnost. Obtížnost je totiž taková, že záhy budete mít exaktně oveřeno, že na všem záleží - od vyvážení postavy, přes taktické plánování vašich akcí (kdy, kam a s kým jít a nebo nejít) po pokorné přijmutí reálií pustiny. Když dojde na lámání chleba a má začít téct krev, tak vám v určitých chvílích prostě jisté souboje neumožní vyhrát ani když budete save/loadovat jak zběsilí (ostatně mě tenhle styl vůbec neba). Na atmosféře velice přidává, že hra vás nevodí za ručičku. Nakousl jsem to výše - jste-li zvyklí, že ve hře je magická šipka, co vám prostě umožňuje pouze prostřílet se kam ukazuje a tam zmáčnout čudlík a nebo si případně s někým promluvit, tak budete zklamáni. Toto není rozhodně příklad FO. Máte např. najít několik jistejch součástek do auta. Nevíte kde a ve chvíli, kdy už máte úkol odepsanej jako nesplnitelnej a vy požadovanou součastku najdete máte radost jak malé dítě, naprosto jinej druh radosti, než když vám nějaká šipka nebo ukazatel na mapě v podstatě z questu dělá akci stylem sem jdi a něco tam udělej a je hotovo.

+ jako poslední plus uvádím celkovej feeling z fo, kterej je umocněnej krásným a citlivým grafickým ztvárněním, nádhernou hudbou, krásně košatejma strukturovanejma rozhovorama, kdy spousta věcí není možná např. kvůli vlastnostem postavy a zase naopak jiné možnosti se otevírají na základě dřívějších akcí a nebo vlastností postavy. Úkoly tu lze často plnit opravdu rozdílným přístupem a skoro každý quest má několik možných konců - jak neobvyklé a vzácné v sequelu od Bethsedy. Za zmínku také stojí nejen vtipné popisy vsech věcí a akcí, co se ve hře dějou. Např. popisy všho co vidíte po kliknutí pravým myšítkem a nebo např. popis následků vašeho útoku - eg varlata krysopotkana se po vašem drtivém kopu rozprskla a krysopotkan .... no prostě LOL

Fallout doporučuju všema deseti. V podstatě neznám moc lepších nebo srovnatelných RPG. Hra je sice skoro 20 let stará, ale 9/10 současnejch her v žánru RPG by se od ní mělo učit.
+32
  • PC 95
Tohle bude děsně nostalgická záležitost; víc než otázku 'je tohle dobrý?' bych pokládal otázku 'jak tě to může bavit, když tu máš 3d Deus Ex?' Tahle příšerně zavádějící kombo-řečnická sračko otázka (a tím spíš odpověď na ní) ale nakonec dost přesně vyjadřuje, jak vnímám Fallout 2.

Ono to není o tom, v roce 2008 najít odvahu to znova nainstalovat (? jo, po formátu .) a koukat na tu placatost, na ty fonty vypalující oči po všech těch Pray, F.E.A.R. HL2 či fakt, že už jsem 100x tuhle část v jeskyni přešel a že mě to už nenaplňuje; tenkrát jednoduše byla doba, kdy jsem se zavřel do toho světa a jal se hledat kód / přístup / správnou kombinaci pro Vault nebo elektrárnu, jal se vyklidit ten prostor od špíny z vesmíru v podpalubí tankeru, jal se uchácholovat slečnu Kitty, jal se uchopit nejlepší zbraň ve hře.

Stejně jako k mnohým věcem přistupujeme po nějakých dobách jinak, tak ta rezonance, kterou jsme tehdy z toho něcěho zažili, tam zůstane navždycky. Atmosféra? Jiná doba? Neodvážím se to hodnotit. Ale stejně tak jako vím, že závěrečná scéna se mohla rovnat orgasmu, tak vím, že ty tuny zelenýho fontu mě naplnily. A to je pro mě sakra dost, pro kluka, kterýmu v tý době mohl dát na kšiltovku podpis John Romero z jednoho ze svých Ferrari a Spectorovi se tou dobou válely doma dokumenty o konspiracích.

Pro: Uvěřitelná herní plocha, možnosti, konverzace, vývoj, fetiš-approved .)

Proti: Občas systém boje, pár bugin

+29
  • PC 100
Hra, díky které stojí za to herní průmysl bránit před nejrůznějšími knižními/filmovými radikály, kteří tu a tam utrousí něco o plytkosti týhle sféry, zejména díky mytologii, loztomilé grafice, hromadě umně zašitých vtípků, opravdu mimořádným dialogům a až nechutně obživlému světu. Ještě bych to byl ochoten udělat pro (BISácký, takže jistě také geniální) Planescape: Torment, ale to bych si ho musel nejdřív řádně zahrát.

Nechat Black Isle ještě nějakou chvíli pokupě a člověk by u jejich her skoro umřel úžasem.
+26
  • PC 100
Fallout 2 jsem hral pred prvním dílem, možná i proto mi vedle dvojky přijde jednička spíš jako beta nebo demo. Každopádně Fallout 2 je úžasně rozsáhlý, plný věcí hodných objevování a prošpikovaný bezvadným humorem. Možnost zvolit si přístup je tu dotažena snad k dokonalosti a pravděpodobně jsem žádnou jinou hru nerozehrál tolikrát. A neměl bych opomenout zmínit perfektní s láskou vytvořený překlad do češtiny.

Pro: otevřenost herního světa, volnost co do řešení situací, svérázný humor, spousta nepromarněného herního času, kvalitní čeština

Proti: v určitých místech má hra skoony padat, jinak nic co by stálo za zmínku

+25(26-1)
  • PC 85
Fallout 2 je takový Kill Bill RPG světa. Jedna polovina lidí běhá po místnosti a pyskuje jaká je to pitomost a jak to vykrádá kdesi cosi a druhá sedí a výborně se baví. (Fajn, možná to není půl na půl, fandové jsou ve většině, ale minimálně argumentačně to vyrovnané je, protože většina podpory F2 je na úrovni "Je tam bozar!!!". Občas má člověk dojem, že to jediné, co je zapotřebí udělat pro úspěšný třetí díl, je bozar MK2 a Super Duper Power Armor)

Ano, nemá tak vážnou a hutnou atmosféru, ano, nedodržuje univerzum, ano, je plná designerských nedodělků a chyb a ano - opravdu je horší než první díl, ale je to show a to se cení. Nejlépe F2 podle mě vystihl komentář uživatelky na jednom diskuzním fóru, která ho přirovnala k výbornému levnému a ujetému béčkovému filmu. Autoři zprznili a zfraškovatěli svět původního Falloutu a zároveň nakopli do koulí všechny, kterým se to nelíbí. Pro ty, kteří to dokáží brát s nadsázkou (nebo pro ty, kterým je tohle jedno a chtějí hlavně tupě kosit respawnující se geckony) to ale stojí za to.
+24(27-3)
  • PC 95
Tak tuhle hru jsem hrál v kombinaci s jedničkou pět let. Mám jí nainstalovanou na každém počítači, neustále jí mám rozehranou a zrovna teď ji hraji. V prvním díle mi vadil časový limit, ale tady se mému řádění meze nekladly. Každým hraním mne nějak překvapila, proto jsem jí odpustil i velkou nestabilitu, kterou byla prosnulá a ze začátku absenci češtiny. Když se ale tento poslední nedostatek odstranil, strhly se orgie. Nespočítám ten počet probdělých nocí, vzteklého řevu, když to v boji do mě napálil Vic, nebo mne Cassidy sejmul dávkou. Ani ty vítězné tanečky, pokud se mi povedlo něco silně těžkého. Vzpomínám na to rád s velkým zármutkem v srdci, protože jsem se těšil na Fallout 3 a on nepřišel. Falloblivion počítat odmítám. Úžasná hra...

Pro: Neskutečně úžasná hratelnost

Proti: technické problémy

+21
  • PC --
Tuhle hru jsem poprvé dostal do ruky, když mi bylo asi 9 nebo 10. Hru jsem měl z Levelu a když jsem ji poprvé nainstaloval, říkal jsem si: Proboha, co je to za blbost, jak se to ovládá??? Asi po pěti minutách mě to přestalo bavit a hru jsem dal někam do poličky.

O několik týdnů později jsem na hru znovu narazil a živě si vzpomínám, jak jsem si prohlížel PipBoye na obalu (PipBoy s pásem granátů a nožem) a říkal jsem si, že ta hra přece nemůže být tak špatná. Tak jsem hru znova nainstaloval i s patchem a češtinou, pro jistotu jsem si nachystal průvodce Falloutem a pustil se do hraní. To byl den, kdy se Fallout 2 stal mojí nejoblíbenější hrou za všech.

Na hře samotné snad nenacházím žádné zápory. Atmosféra úplně pohltí, grafika a hudba tomu dost napomáhají. Příběh sice není na první pohled žádná perla (najdi GECK, zachraň náš lid), ale jak se do hry víc a víc ponořujete, hlavní dějová linie jde víc stranou a vy se vyžíváte v plnění vedlejších questů. Ty jsou opravdu rozmanité, originální a je jich spousta. Hra vám dává naprostou volnost ve všem co děláte a je velmi znovouhratelná, takže ji můžete dohrát třeba 10x a pořád nemusíte vidět všechny konce a splnit všechny questy. Svět samotný je vypiplaný do nejmenšího detailu, dialogy jsou geniální a ten humor... Vážně nemám téhle hře co vytknout, snad jen původně obrovskou zachybovanost, ale v době kdy jsem hru začínal hrát, už dávno existoval patch, takže to můžu pominout.

Někteří lidé tuhle hru odmítají hrát, protože "je stará a určitě by se jim nelíbilia", ale to se sami o hodně okrádají. Sběratelská edice (F1, F2 a FT) dneska už stojí nějakých 600 Kč, takže není problém si ji koupit a užívat si hraní. Ti z vás, kteří hru ještě nehráli, by neměli váhat a pustit se okamžitě do hraní.

Pro ty z vás, co hru, stejně jako já, dohráli už nespočetněkrát, existuje mod nazvaný MIB88 Megamod, který bere ty nejlepší mody pro tuhle hru a dává je pod jednu střechu. Opravuje velké množství chyb, které donedávna nikdo neopravil, přídává nové questy, lokace, předměty, postavy, možnosti a objasňuje některé věci, které v původní hře objasněny nebyly, odkaz najdete třeba na www.madbrahmin.cz .

Pro: Atmosféra, stylová grafika, hudba, questy, svět, souboje, znovuhratelnost, cena

Proti: Chyby, které jsou ale už z velké části opraveny

+20
  • PC 90
Fallout 2 volně navazuje na jedničku. Začínáne v jedné zapadlé vesničce, kde vás pošlou najít G.E.C.K. Diky němu lze z pouště udělat ráj. Postupně budete mít i další úkoly k vyřešení. Fallout 2, RPG drsné i humorné, začíná výborně provedeným intrem, z něhož na vás dýchne atmosféra jaderné války a jejích následků.

Na první pohled je Fallout 2 téměř absolutní kopií prvního dílu. Ve srovnání s prvním dílem má Fallout 2 víc questů, víc předmětů k sebrání, pestřejší výběr zbraní a brnění.
Většinou si můžete vybrat, zda tu kterou questovou nabídku přijmete. Nehleďte přitom jen na peníze a zvažte i morální pozadí celé akce - vaše rozhodnutí budou mít vliv na to, jakou pověst si ve městech vytvoříte. Pokud se například rozhodnete vyhodit do vzduchu ghoulskou elektrárnu, nemůžete se potom divit, že každý ghoul na potkání vám skočí po krku. Na druhou stranu učiníte-li něco obzvlášť bohulibého, nemine vás záviděníhodná pozice místního idolu. Za každý splněný quest či subquest (a samozřejmě i za spoustu jiných projevů vaší dokonalosti) dostanete přidělené zkušenostní body, které, když dosáhnou určité hladiny, posunou vaši postavu o úroveň výše. S každým zvýšením úrovně vám navíc vyvstane příjemná povinnost rozdělit malý počet bodů mezi vybrané dovednosti, čímž vaši postavu dále zdokonalíte.

Oproti prvnímu dílu mužete určovat bojové chování vašich společníků v partě. Je vám dovoleno vybrat jim zbraň, doporučit jim brnění, zakázat jim útěk z boje či stanovit vzdálenost, na kterou mají útočit. Velmi užitečné je i nastavení, kterým postavě řeknete, na koho má prioritně útočit - zda na nejslabší nebo naopak nejsilnější článek nepřátelské skupiny či radši vždy na toho, kdo útočí na vás.
Fallout 2 je prostě supr pokračování Fallouta 1.






Pro: Nastaveníchování vašich společníků, prostě pokračování Fallouta

+20(21-1)
  • PC 85
Rozsáhlý svět Falloutu úžasně znázorňuje reorganizaci rozpadlé civilizace, na každém kroku budete narážet na nehostinnost a úpadek. Ano, opravdu si to lidstvo přivodilo samo, někdy až zamrazí podobnost s naším reálným světem...

Už při tvorbě vašeho charakteru si všimnete poměrně rozsáhlého RPG systému, který vám umožní vytvořit postavu šitou na míru. Pestrá paleta vlastností je zakomponována do celé hry a většina činů má alternativní způsob provedení. Úkoly jsou také rozvětveny a máte na výběr "Jak" plnit, ale občas si i musíte vybrat pro koho. Vaše rozhodnutí vás nejednou doběhnou a vy se střetnete s jejich následky. Scénář je do drobností promyšlený a ideálně naplňuje svět obsahem. Po dohrání mě příjemně překvapilo konečné shrnutí vašich činů, kdy se vám promítne váš zásah do historie :-)

Tahové souboje jsou zpracovány na jedničku, semtam jsem sice nadával, že se musí při boji hýbat celé město, ale jinak šlo o brutální a taktické hody. Vše navíc ohláškováno, byla radost bojovat proti někomu, kdo z vás chtěl mít trofej či oběd :-)

Hrál jsem počeštěnou a celkem opravenou verzi (první Fallout jsem hrál v horším stavu), tudíž hře nemám co vytknout.

Fallout 2 sedí na trůnu DH a nutno říct, že oprávněně.

Edit- tak jsem ten svůj blábol trošku zkrátil do rozumnější podoby.

Pro: Rozsah a obsah světa, RPG systém, čeština, Pipboy, souboje, humor, závěrečné shrnutí vašich činů.

Proti: Autoři na ně zapomněli :-)

+18
  • PC 100
Fallout 2 bude na mém žebříčku zaujímat vždy první místo. Jeho geniální propracovanost a atmosféra může být konfrontována pouze s několika dalšími tituly od Black Isle.

Celá atmosféra postapokalyptického světa na mě dýchá celou dobu hraní. Osobně jsem jeden z těch co miluje tohle kreslené detailní ponuré zpracování, vše je pěkně vyvedeno v dtailech, animce super, nestojím o nějaké 3d pseudo pokusy, které stejně takové množství detailů nezachytí v nejbližších několika letech. Z F2 je úplně cítit ta beznaděj a zoufalství lidí žijící ve zničeném světě, ta zvrácenost a odpor k lidem, kteří zasvětili život jen otrokářství, vraždění a teroru pro tento svět tak příznačným. Hrál jsem ho všeho všudy aspoň 10x, je to taková tradice si ho zahrát každý rok, což je asi tak akorát doba na lehké zapomenutí všech detailů a znovu vychutnání si celé hry. Líbí se mi rozdílnost všech lokací, od Denu, Reddingu po Modoc, vault City a San Francisko. Líbí se mi celkový styl hry laděný do období studené války ač jsme vlastně v daleké budoucnosti. Líbí se mi celková surovost hry, přítomnost zkažených dětí, které kradou pro své šéfíky což je v dnešní době už nemyslitelné by vám bylo umožněno vraždit děti na ulici, ne že by to bylo to hlavní o co jde, spíše jde o tu MOŽNOST, že to zkrátka jde a hra vám nic nezakazuje, dovoluje vám být tím hodným nebo taky tou největší špínou podobně té co se vám lepí na boty kdy s z vás stane jak vrah dětí, pornoherec tak i třeba vykradač hrobů s vytetovaným cejchem otrokáře na čele. Tato hra si na nic nehraje a myslí na každý detail a aspekt takového života v zdevastovaném světě. Celý svět je prolnutý moderní technologiíí ať jsou to moderní hi-tech zbraně jako pulsní puška, gauss puška, elektrické rotačáky, nebo možností být operován ke zvýšení svých schopností jak vylepšením svých vlastností tak imlantáty,pod kůži přičemž vše má svá pro a proti, na straně druhé tu jsou primitivní zbraně jako pistole, brokovnice, oldschool předměty jako staré spotřebiče apod. rozmanitost úkolů se blíží genialitě od nájemných vražd, vymáhání dluhů (Hej Lloyde! Chytej...) hlídání kontrabandu s chlastem, hledání léku na drogu, kupování dolů přes hledání součástek do auta, doručování kufříků, po přesazování kytek a hraní šachové partie se škorpionem či lovení pokladu ze studně. Radši více říkat nebudu ať to neni moc spoilerové, ale ta škála úkolů je skutečně bohatá. V rámci toho se dotáváme k dialogům, které jsou bohaté a hlavně větvené s mnoha možnostmi reakce, která má na chování NPC vliv a s možností strkat nos do těch správných zadnic k dosažení lepších výsledků. Fallout činí Falloutem také humor, často drsný, černý a cynický humor, který ještě umocnil český překlad. Jsou zde všudypřítomné odkazy na filmy, hry, známé postavy a knihy. Vaši spolubojovníci vás nepřestanou bavit svými hláškami zvláště pokud se nemají zrovna rádi (Šéfe, Sulik už na mě zas divně čumí). Setkáte se starými známými Supermutanty a Nightkiny, s novými alieny a jinou chamradí z vůdcovy továrny. Je toho hodně co napsat o tomhle klenotu herního průmyslu, a já si cením především tu otevřenost a naturalitu bez cenzury, vždyť která jiná hra v dnešní době vám umožní zlikvidovat prezidenta USA na několik způsobů a postavit se samotnému Velkému zlému bossovi? Pouze Fallout 2 :)

Takže za sebe říkám "Semper Fi....." Falloutu 2:)

Pro: vše od atmosféry, brutality a zvrácenosti celého světa, naturálnosti přes možnosti celého světa, množství předmětů a NPC po černý humor srážející ze židle

Proti: spousta bugů a technické problémy na které tvůrci zapomněli a neopravili, dále mě napadají jen drobnosti a to už bych jen rýpal do dokonalosti

+17(22-5)
  • PC 100
Geniální pokračování geniální jedničky.Už se těším, až si jí po dvanácté projdu znova, tentokrát s restoration modem od Killapa, a těsně před vydáním trojky.To bude jeden kulervoucí zážitek...zase.

Pro: Všechno

Proti: Nic

+17
  • PC 80
Druhý díl Fallouta by se dal spíše definovat jako parodie na svého předchůdce než jako skutečné pokračování. Tvůrci zacházeli s Fallout universem lhostejně jako s levnou děvkou. Naházeli bez rozmyslu do hry co je zrovna napadlo, hlavně aby toho bylo co nejvíc a bylo to sakra cool. A rychle, aby všechno stihli do roka. Nevadí, že se sem tam najde mezera prozrazující, že něco chybí.
Hutná atmosféra prvního dílu je zabita záplavou prostoduchých vtípků, které spíš zabolí než rozesmějí a popkulturních odkazů bez valného smyslu snad na všechno, co tvůrci kdy viděli, četli, hráli. Samotný svět je pak udolán nevhodnými věcmi, situacemi, postavami i místy, někdy do té míry, že popírají předcházející díl. Tématická města na mě působila jako bych vcházel do různých filmů a rozhodně nedávala dohromady nějaký i jen trochu uvěřitelný svět.
Nechápejte mě špatně, Fallout 2 považuji za kvalitní RPG-čko a zábavnou hru. Ale to je asi tak všechno. Pobaví, nic hlubšího v ní nelze hledat. Se svým předchůdcem nesnese srovnání. Většinu z toho, co dělalo Fallout perfektní hrou, je v druhém díle pryč. Aspoň, že SPECIAL zůstal...
+17(22-5)
  • PC 95
Dokonala hra ktera ma jedno velke minus... a to je ze je prilis kratka :( Jiste kazdy kdo ochutnal krasy tohoto postapokalyptickeho sveta by se do nej rad vracel a prozkoumaval stovky mest, plnil tisice ukolu a u toho zabijem miluiony nepratel svou zbrani.

Dokonala v moznosti dohrat hru nekolika zpusoby. At uz za gaunera ktery dokaze boxerem urvat pulku tela mutantovi, nebo za inzenyra zbehleho ve vede a technice ktery nepritele rozstrili drive, nez k nemu vubec dojde. Za postavu inteligentni nebo uplne hloupou, az se divite ze zvladne sama dychat... Kazda z moznosti otevira jine zpusoby konverzace a zpusobu hrani.

jak jsem jiz zminil v uvodu i pres nedostatek hra obsahuje "hodne" lokaci, do kterych se pri putovani severni amerikou vydate. Pribeh je radost pro sama pro sebe, promakany a ukazujici zhyralost lidske rasy. vedlejsi questy nejsou jen typicke, zabij, prines, ale prokousavate se dialogy a i po nekolikaterem dohrani a hrani jsem ziskaval questy, o kterych jsem drive nemel poneti.

Vyber a arzenal zbrani je uspokojivy, mozna mi chybi nejaka prirucni atomovka stylu Hvezdna pechota, ale co uz, slunecni blaster musi stacit :D Zvukovy doprovod a hudba se dobre posloucha, meni se at jste v meste nebo v pousti... a zvuk 9mm pistole ktera provrtava hlavu vaseho nepritele je proste dokonala!!!

s Killapovym (nebo jak se to pise) patchem hra dostava dalsi rozmer a to co kuci z interplay nezvladli killap dokoncil dle meho nazoru naprosto dokonale. Parta kterou muzete rekrutovat ma taky sve pribehy ktere muzete ovlivnit. skoda jen, ze nikoho z nich nesbalite :D

zaverem, nadherny titul, ktery jiste budu hrat i jako ctyricetilety tatik :D Mohu vsem vrele doporucit!

Pro: Vse...

Proti: Po dohrani si uvedomite ze se chcete do sveta Falloutu vratit!... :(

+17
  • PC 100
Z jedničky jsem byl hodně odvařený, ale to jsem ještě neznal dvojku.

Hned první věc co mě při hraní dvojky potěšila byla, grafika, hudba, atmosféra a systém hraní. Nic se nezměnilo. Druhá věc, co mě potěšila, už po úvodním průzkumu jeskyně, je obtížnost. Přituhlo. Třetí věc co mě potěšila, byli ještě košatější dialogy plné ještě černějšího humoru a s tím souvisí i promakanější systém karmy a reputace ve městech. Čtrvrtá věc co mě potěšila byla tak třikrát větší rozloha a hloubka. Epičtější příběh. Ještě lépe provázaný a fungující svět. Celkově je z hry cítit uvolněnost, svoboda a nadšení pro věc. Ten bojový systém je nepřekonatelný. Potěšilo mě toho víc, ale to vám sem snad ani nemusím psát.

Technické problémy zůstávají. Fallouti 1 a hlavně 2 jsou pro mě nepřekonané a nejlepší hry. Vždycky se k nim budu rád vracet. Už jenom proto, že mají stále velkou podporu fanoušků a vznikají stále nové módy a rozšíření.

Pro: Svět a atmosféra Falloutu, návaznost na jedničku, pocit, že se nic nezměnilo. Jen vylepšilo.

Proti: na společnících není vidět brnění

+17(19-2)