Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Chasm: The Rift

Action Forms •  General Arcade (XOne, XboxX/S, PS4, PS5, Switch)
30.09.1997
73
47 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Na Zemi se objevily záhadné portály, které z neznámých světů vysílají podivné signály. Záhy se začnou dít zvláštní věci. Na různých místech planety jsou hlášeny útoky neznámých nepřátel. Nikdo neví o koho jde. Na řadu přicházíte vy, jako člen speciálního komanda, abyste tyto události prošetřili. Jatka mohou začít.

Kdyby tato 3D akce vyšla o rok dříve, mohla konkurovat i Quakovi. Nabízí 16 druhů zmutovaných nepřátel, 8 druhů zbraní a 3D akcelerovanou grafiku s pěknými efekty vody, kouře, jisker a výbuchů. Slušná je také atmosféra a měnící se prostředí. Také je ve hře možné svým nepřátelům střelbou amputovat jednotlivé končetiny, což se do té doby v jiné hře neobjevilo. Obsahuje i multiplayer a editor levelů. Na svou dobu povedená hra, která ovšem stála ve stínu jiných titulů.

V roce 2022 vyšla remasterovaná verze od General Arcade, která upravuje především grafickou a zvukovou stránku hry. O rok později se tahle verze dostala také na konzole.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
V době vydání této hry jsem se dostal bohužel pouze k demoverzi. Hra mě bavila a vždy jsem si chtěl zahrát plnou. Ale jak už to tak někdy bývá, dostal jsem se k tomu až po 20 letech. Celou tu dobu jsem o hře věděl, několikrát o ní mluvil a udržel si v hlavě hezkou představu.

Teď po kompletním dohrání včetně bonusových levelů, nevím jak hru správně popsat a ohodnotit. Chasm: The Rift mě bavil celou dobu hraní. Čtyři relativně krátké epizody jsou každá jiná. Střídá se prostředí i nepřátelé a tak rozhodně nehrozí nuda. Atmosféra je nejpodobnější prvnímu Quakovi. Finálové souboje na konci epizod jsou také zajímavé a každý je jiný. Grafika vypadá hezky, ale v pohybu bohužel působí zvláštně. Zprovoznění pod DosBoxem také chtělo chvilku práce. Tři addon levely jsou příjemný bonus a ten první je opět dost jedinečný.

Nejdříve jsou zkoušel hrát pod portem PanzerChasm ve verzi 0.29, ale bohužel několikrát se nespustil script a tak nešlo některé levely dokončit. Je to škoda hra vypadala a hrála se o dost lépe. Nakonec jsem tedy hrál původní verzi pro DOS s patchem 1.04. Chasm rozhodně doporučuji pokud máte tento žánr rádi, jde o povedenou hru ze své doby. Její zapadnutí je způsobeno tím, že nijak nevyniká, ale nejde o špatnou hru.
+24
  • PC --
Prvotina Action Forms (Carnivores, Vivisector, Cryostasis) nedopadla úplně blbě, ale v tehdejší velké konkurenci neměla šanci prorazit. Build engine hry zažívaly zlaté časy a Quake už byl rok na světě. Z něj se docela otevřeně Chasm inspiruje, ale přináší i pár zajímavostí, které byly na svou dobu inovativní. Koukám na dobové recenze (11/1997) a zatímco ta v Levelu je nicneříkající a dostala vyšší hodnocení než Doom II, ta ve Score už popisuje docela revoluční fičuru - ustřelování končetin. Díky tomu bylo nezbytné používat freelook na myši, protože zaměřování na konkrétní části těla tvořilo součást hratelnosti.

Raketometčík dokáže zabít na jednu ránu, ale stačí mu ustřelit pravou ruku a je z něj neškodný kus masa. Zombíci mají zase obrovskou výdrž a pokud jim nemířím na hlavu, jsou schopni absorbovat značnou část mých zásob munice. Celý tenhle zaměřovací systém nefunguje úplně bezchybně a hra nedokáže vždy a úplně přesně vyhodnotit poškození, přesto se ve své době jednalo o zajímavý herní prvek.

Mě zaujala ještě jedna věc a to velká zničitelnost prostředí. Hned na začátku je možno rozstřílet pouliční lampy, okenice nebo světlíky a je škoda, že se autorům nepodařilo udržet množství zničitelných předmětů v levelech po celou hru. Finální chodby jsou už docela prázdné a je poznat, se na nich tvorbu levelů teprve učili. Bohužel je tady hojně zastoupen respawn za zády, což je, v kombinaci s úzkými prostory a velkými nepřáteli s velkou výdrží, dost frustrující prvek.

Autoři z Ukrajiny se Quakovi nedokázali vyrovnat nejen level-designem, ale ani technickým zpracováním. Používali svůj vlastní 2.5D engine, který i ve srovnání s Build enginem, musel vypadat zastarale. V současné chvíli hra běží přes DosBox buď ve 320x240 plynule, nebo v 640x480 pomalu. Samozřejmě vizuál mezi oběma rozlišeními je obrovsky rozdílný a osobně jsem volil nižší framerate, než velké pixely.

Chasm patří ke kratším hrám, celkem 16 úrovní nevydrží příliš dlouho, odhadem tak 4 hodiny. Kupodivu se povedly boss fighty a zvukový ambient by se neztratil ani dnes. Tenhle výlet do minulosti jsem absolvoval spíše ze zvědavosti, protože z nějakého nepochopitelného důvodu jsem o Chasm nikdy předtím nezavadil. Doporučil bych ho dneska už jen herním archeologům a pamětníkům.
+23
  • PC 85
3D polygonová hra, která funguje přes DOSBox. Pokud teda chcete hrát přes hardwarovou akceleraci, tak na DOSBox zapomeňte a pořiďte si raději počítač s Win98 a Voodoo. Já jsem nakonec na nejrůznější nastavování grafiky rezignoval. Ve jménu co nejvyššího frame-ratu jsem to hrál v rozlišení 320x200. Vypadalo to sice jako Doom, ale na notebooku s menším displejem se to dalo.

Hned od začátku jsem se u Chasm bavil. Je to rychlé, hodně akční a nepřátelům upadávají ruce a hlavy. Je to radost je střílet. Nepřátel je docela dost a mrtvoly nemizí. Ani jejich hlavy. Kochat se pěkně odvedenou prací je k nezaplacení. Zvlášť na obtížnost hard (kvůli výzvě). Pár drsných úseků tam je, ale celkově je Chasm spíše jednodušší hra. A bohužel taky dost krátká hra. Spíš taková jednohubka.

Ve čtyřech epizodách se často mění nepřátelé a prostředí. Na konci každé epizody je boss. Bossové jsou skvěle vymyšlení. Souboje s nima nejsou jednotvárné ani zbytečně natahované. Vždy na ně musíte vymyslet nějakou fintu. Když na to přijdete, tak to není ani frustrující. Je to prostě akorát. Tahle hra mi sedla. Žádné zbytečné kudrlinky nebo zbytečné nápady. Jen zábavné střílení v pěkném level designu. Úrovně mají logickou strukturu a nebloudí se v nich. Mapka je taky k dispozici.

Škoda, že pořádně nefunguje PanzerChasm. Vypadá to přes něj hodně dobře. Akorát tu obtížnost ještě víc snižuje. Znáte to, když v Doomovi 3 seberete třeba brnění a zjeví se okolo vás nepřátelé? Tady je to taky.

Herní výzva: "Nervy z oceli" normal

Pro: svižné střílení, pestré prostředí a nepřátelé, mrtvoly nemizí, level design, bossové

Proti: dost krátké, neuspokojivě spustitelné

+20
  • PC 60
Mix Quaka a Daikatany v chudobnejšom prevedení.

S touto strielačkou som sa stretol už v období, kedy bola vydaná (1997). Najprv to bola recenzia v časáku Level. Onedlho mi už kamarát predvádzal na jeho novom kompe ustrelovanie hláv a končatín, až som sa skoro zosral z nadšenia. Ja som mal vtedy len 386-ku. Ešte si pamätám, ako som obzeral (okrem iných) aj krabicu vo výklade nejakého obchodu v Trenčíne na námestí pri vodníkovi, kde to vtedy mali. Stála šialené prachy, (~1500 korún), a ani som na to nemal adekvátnu mašinu. Oči som mal ale poriadne rozžiarené, ked som zbadal toho šaša-goblina s pilovým kotúčom.

Až pri presedlaní na lepšie Pc v roku ´99, som hru celú dohral a zanechala dobrý dojem.
Teraz, po vyše 20-tich rokoch, som sa nechal zlákať na aktuálny remaster, a hneď som aj vytriezvel. Nepríde mi to už proste taká pecka ako kedysi.

Najviac ma sklamala triviálna stavba úrovní. Vačšinou jednoduché, stiesnené, miestami poloamatérske bludisko. Tvorcovia nemali moc talentu a skúseností. Ked si spomeniem na hocijaké konkurečné strielačky z toho obdobia a aj staršie, tak Chasm sa nechytá ani náhodou. Aj prvý Doom/Doom2 je architektúrou a zábavnosťou úrovní podstatne dalej. Mal som pocit, že som sa vrátil do doby Wolfenstein 3D. Všetky levely sú v jednej rovine, žiadne schodiská, poschodia, všetko je len placka. Maximálne sa dá vyskočiť na meter vysoký schodík. Veľa úrovní, hlavne tie v poslednej epizóde, sú jedna jak druhá, nudné bludisko v tmavých úzkych chodbách. Hral som na najťažšiu obtiažnosť, a často mi stúpal tlak z toho, keď niekolko sráčov na mňa vybehlo v maličkej miestnosti/chodbe a nebolo kam uhýbať.

Remaster obsahuje aj prídavok s troma novými levelmi, ale zaujimavý je len ten prvý, kôli zimnému prostrediu. Zvyšok sú blbé nudné chodby.

Na druhej strane sa mi páčilo, ako situáciu zachraňuje rozdelenie 16-tich úrovní na 4 rozdielne časové epochy/prostredia a tomu zodpovedajúca zmena nepriateľov. A potom hlavná náplň hry - samotné strielanie. Je pocitovo dobré, svižné a hratelnosť je dosť uspokojivá. Vychytávka s ustrelovaním hnátov dokáže stále zabaviť a vytvoriť občas vtipné situácie, ako ma prenasleduje skupinka bezrukých vojakov alebo stredovekých šášulov.
Dobrý nápad na tú dobu je aj nutnosť sa trochu zamyslieť pri likvidovaní štyroch bossov, na ktorých nestačí len použiť dostupné zbrane.

Mal som tu hodnotenie z pred dvoch rokov na 75%. Ale teraz znižujem a vychádza mi 60% ako vyšité. Hra je priemer, s niekolkými dobrými nápadmi, ale na viac nemá. A priamy konkurent Quake, na ktorého sa hra najviac podobá, je úplne iná liga.

Pro: variabilita prostredí, ustrelovanie končatín, hratelnosť

Proti: slabý level-dizajn, frustrácia z malých priestorov, krátkosť, 

+16
  • PC 50
Chasm je na svou dobu netradiční tím, jak lineární a krátký je. V naprosté většině případů je zde zpřístupněna jen jedna cesta. Graficky i enginově je hra na úrovni Quakea jedničky a v ničem ho nepřekonává. Dokonce z Chasm jde i naprosto totožná atmosféra, i díky velmi podobně ztvárněným nepřátelům a snad úplně stejným zvukům (zvláště zvuk při skákání bije do uší)

Krátká ta hra je úplně extrémně, čistý herní čas je asi dvě hodiny a ti rychlejší to zvládnou klidně za hodinu. Zákys hrozí maximálně u některých bossů, než přijdete na to, co musíte udělat. Chasm je rozdělený na čtyři episody. Každá z nich má čtyři levely. Některé z nich jsou naprosto titěrné a dohromady asi tři jsou středně dlouhé (to znamená, že vám zaberou třeba i deset minut).

Herní době nepřidávají ani 3 add-on levely, které máte zmáklé maximálně za patnáct minut.

Zrátka Chasm je taková jednohudba, která při hraní docela baví. Je fajn, že vám ta hra říká aspoň nějaký příběh. Je fajn, že každý boss je výjimečný (ačkoliv v momentě, kdy přijdete na fór, jak je zabít, nejsou nijak těžcí) a že každá ze čtyř lokací má naprosto odlišné prostředí. Jinak však Chasm: The Rift poprávu zapadl, neboť jde o skrz na skrz průměrnou hru.
+13