Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
Jak už jsem se zmínil ve svém profilu, Chameleona považuji za jednu z nejlepších her, které jsem kdy odehrál a tudíž ji zařadil mezi srdcovky, na které se nezapomíná. Když mi hra před pár lety přišla a spustil jsem ji, říkal jsem si, jestli jsem se nespletl v žánru a neudělal hrubou chybu. Herní styl, kde je klíčové, aby hlavní postava zůstala neodhalena, mi totiž nápadně připomněl moji velmi neoblíbenou misi z jinak mojí velké hitovky Return to Castle Wolfenstein a při představě, že v tomto duchu musím proplout všech 17 misí, jsem byl doslova otráven.

Asi po dvou misích, kde je mým úkolem někoho tajně sledovat, odposlouchávat hovor, proplížit se na určité místo atd., jsem byl mile překvapen, že i bez střelné zbraně a permanentně stisknuté spouště zažívám něco úplně nového, napínavého a celkově velice zajímavého. K tomu bezesporu přispěla i skvělá grafika s nádherně vykreslujícími detaily budov a celkového prostředí, různorodost misí, v nichž procestujete půlku světa (např. Irsko, Albánie, Moldávie, Afghánistán apod.) a také především pěkný a realisticky působící příběh, jelikož pátrání po vrazích rodičů mi přišel jako příběh z reálného života, takže jsem měl dojem, že spíše než hra se přede mnou odvíjí film s kriminální zápletkou, v níž rozplétám nitky k pozadí vraždy a odkrývám zajímavé spojitosti, které mě po stopách vraha neomylně vedou. Na střelné zbraně ve hře také dojde a pocit ze střelby je navíc neskutečně kvalitní, takže i tuto herní stránku jsem si spolu s ostatním užil opravdu dokonale. V některých misích jsem si dále užíval i hudební podbarvení, zejména misi Nádraží v Moldávii jsem si nesčetněkrát opakoval právě kvůli doprovodné hudbě, která sklíčenou atmosféru této země perfektně vystihovala.

Co dodat? Jsem si vědom, že Chameleon má i svoje nedostatky, ale jelikož mně osobně přijdou nepodstatné a nikterak mi skvělý dojem ze hry ani v nejmenším nezkazily, nemám potřebu o nich hovořit.

Z mých slov je asi každému víc než jasné, že mě hra opravdu uchvátila a plné hodnocení si proto ode mě určitě zaslouží.

Pro: skvělá grafika, pěkný a realistický příběh, různorodost misí, napětí

Proti: nic, co by stálo za zmínku

+49 +52 −3
  • PC 85
Předně bych chtěl poděkovat Paulovi a ostatním, jejichž kladné ohlasy mě přinutily tuhle hru za směšných 129,- koupit, přesně tohle jsem měl na mysli, když jsem se v rubrice "O webu" rozepisoval a zvyšování povědomí o hrách, Chameleona bych totiž zaručeně minul a nebýt DH, nikdy bych ho nehrál. Nebudu se nijak moc rozepisovat o tom, jaká je škoda, že vydavatel tuhle hru doslova pohřbil, pravděpodobně udělal ze hry propadák a znemožnil jí se případně zařadit vedle takových legend stealth žánru jako je Splinter Cell či Hitman. Ale dle mě by na to měla a narozdíl od výše zmíněných jsem ji jedním dechem dohrál.

Hodně už bylo řečeno, proto zmíním jen to, co mě opravdu zaujalo a udrželo mě u hry od začátku až do konce. Především jde o krásně zpracované lokace, ať už se jedná o letiště, přístav, nádraží či malebnou přírodu s dřevěným kostelíkem, vývojáři dokázali prostředí udělat atraktivní a pohledné, LS3D engine a jeho barevná paleta mi prostě sedí a společně se Source enginem z HL2 je mým nejoblíbenějším. Nejde jen o grafiku, ale také o design. Od hry stealth žánru jsem rozhodně nečekal zpracované a vymodelované celé kusy měst, kde se můžete více či méně volně procházet. Docela zábavná je skutečnost, že si podobné zpracování a iluzi volnosti nepamatuju z žádné hry z poslední doby, která měla na krabici "nelineární postup, rozsáhlá prostředí" a nezapomněla se tím chvástat měsíce před vydáním, ale u Chameleona ano. Přitom autoři mohli celou věc odfláknout a postavit vás na začátek mise do interiéru jako ve většině jiných her a nikdo by nemohl říct ani popel. Ale neudělali to, dali si s tím práci navíc a to si zaslouží velkou pochvalu.

Stealth a akční pasáže jsou v příjemné rovnováze a velmi mě potěšil pocit ze střelby, který je lepší než v lecjaké akční hře a motivuje vás pistolkou s tlumičem dávat headshoty a vše řešit na jeden náboj - čistě a rychle. Podstatnou roli hraje samozřejmě také likvidace nepřátel zblízka, ať už holýma rukama či elektrickým paralyzérem. Bavily mě i čistě akční pasáže, kde přijdou chod rychlé reakce a možnost vyklánění.

Naprosto skvěle je zpracován pohyb, můžete jít či běžet, skrčeně, vleže či ve stoje, se zbraní schovanou (nejrychlejší), připravenou (středně rychlé) či zamířenou (pomalé). Od toho se pak v nepřímé úměrnosti k rychlosti chůze odvíjí rychlost reakce na protivníka - jednoduché, ale pekelně zábavné.

Ještě bych zmínil jeden game-designový prvek - zrychlený tlukot srdce v případě, že je v blízkosti nepřítel. Nerealistické (ve smyslu, že takhle "vidíte" i za roh), ale hodně platné a hře prospívající. Ve stísněných prostorách je pak pocit úzkosti a nutnosti "rychle se schovat" bezchybný.

Když to shrnu, Chameleon má napětí, svižnou hratelnost, nádherná prostředí, pěknou grafiku, jednoduchý, ale příjemný příběh a atmosferickou hudbu. Hra je stabilní, nenáročná a až na pár menších zaváhání umělé inteligence bez chyb. Až budete příště kupovat nějakou hru, zamyslete se, jestli vám nestojí za to vynechat příštích 5 piv a přidat si Chameleona do košíku. :)
+47
  • PC 90
Zásluhou DH, konkrétně Chucka, jsem se dozvěděl o Chameleonovi, což je první hra, kterou jsem na doporučení domovu hráčů počítačových her zakoupil a dohrál a utracených peněz určitě nelituji.

Jelikož jsem již dříve odehrál první dva díly série Splinter Cell, které jsou mimochodem výbornými hrami zastupujícími stejný žánr, očekával jsem od této stealth akce, že se hraní bude více méně podobat. Chameleon však předčil má očekávání a přesto že v několika misích nelze určitou podobnost popřít (vlak, ponorka), nachází se tu i pár opravdu jedinečných misí, které je radost (někdy i opakovaně) hrát (hlavně předposlední mise, kde skládáte zbraň a chodíte kanály). Jednoznačně se od svých konkurentů liší v jedinečnosti všech sedmnácti úkolů, kde mimo jiné utíkáte z jakési fabriky, střílíte z jedoucího vozu nebo figurujete na pozici snipera.

Při hraní jsem nenarazil na žádný bug a jediné mínus tak vidím v nepřátelích, lépe řečeno v jejich AI, protože ne vždy se chovali logicky, ale to se dá u takto kvalitního titulu odpustit.

Plánuji si hru v budoucnu ještě několikrát zahrát na vyšší obtížnost a to samé resp. nejprve zakoupení a poté hraní doporučuji, jako ostatně téměř všichni přede mnou, všem fanouškům stealth akcí.

Pro: jedninečnost každé mise, hratelnost a znovuhratelnost

Proti: nelogické chování nepřátel

+32 +33 −1
  • PC 85
Chameleon je zářným příkladem hry, kdy i s menším rozpočtem může vzniknout kvalitní kousek, nejen schopný konkurovat dražším projektům, v lecčems je ale i navíc předčit. Našince také potěší fakt, že tato hra, patřící do skupiny tichých a plíživých akcí, byla vytvořena v česko-slovenské koalici. Na začátek ještě zmíním, že jsem Chameleona dohrál opět na doporučení člena Databáze-her (dotyčný jistě ví). Tímto mu děkuji, chybu jsem rozhodně neudělal.

Nevím, nějak si nemůžu vybavit jméno hlavní postavy (snad ani nezaznělo) a proto mu budu říkat No Name... Vše u této stealth akce se točí kolem vraždy rodičů hlavního hrdiny, odkrývání pravdy a potřeby odhalit osobu, za tyto události odpovědnou. Náš No Name od násilné ztráty rodiny celý svůj život prahne po odplatě, nikdy nepřestává hledat a každé informace se chytá jako vlk raněné srny. Proto se také nechává zaměstnat u americké vládní organizace CIA, díky svým osobním pohnutkám je ale propuštěn. V tento okamžik se dostává do situace, kdy mu již nic nebrání, aby se plně ponořil do soukromého vyšetřování a za pomocí informací, získávaných od svého zdroje (a kamaráda) v CIA, udělat i nějaký pokrok.

První, co opravdu stojí za upozornění, je grafické detailní zpracování, kde jde z každé textury cítit smysl pro drobnosti (schody, poklop, klika, sklo ve dveřích atd.) a oblastní kolorit, typický pro každou z misí. Irsko je deštivé, ponuré a chladné, s klasickými hospůdkami, ale také všeobjímajícím pocitem neustálého nebezpečí ze strany IRA. Přesným opakem je Bejrút, horký až vyprahlý terén s polorozbořenými domy, s lidmi, kteří se nechtějí s cizinci bavit a ozbrojenými patrolami na každém kroku. Spolu s tak typicky graficky ošetřenými různými kouty naší Země jde ruku v ruce i výborně vybraná hudba a zvuky v pozadí. Ve věznici se rozléhá řev a nadávky vězňů, v argentinském přístavu šplouchají vlnky, v Libanonu slyšíte modlící se muslimy...

Většina ze 17 misí jde projít dvěma způsoby, přičemž záleží na každém z vás, jaký druh boje si vyberete. Já většinou čekal na správnou příležitost a útočil zezadu (lékárniček je přece jen žalostně málo), což také skýtá více možných cest k dosažení cíle. Jsou zde ale také mise (asi 3), kdy jen správně dávkovaný potlesk kulometu dobře vyřeší danou situaci. Plíživé a tiché momenty, ve kterých tkví kouzlo této hry, spočívají v nepozorovaném průniku do týlu nepřítele (na vojenskou základnu nebo policejní stanici) a v získání důležitých předmětů a informací. Musíte být ostražití před strážemi, kamerami, vlastním hlukem a co nejvíce se držet v temných a stinných prostorách. Tady se dostavují první herní potíže - stráže jsou buď bystrozraké nebo úplně slepé a hluché. Jeden příklad za všechny: jdu přikrčen tiše za stráží, musím (což je velmi divné) přeskočit koleje, jinak bych nemohl dále, ale přesto mě neslyší a v klidu jej uškrtím, naproti tomu jdu přikrčen ve stínu, stráž je tak daleko ode mne, že musím použít dalekohled, ale přesto mě zahlédne a spustí alarm... Z toho plyne další kámen úrazu - neschopnost No Nameho přeskakovat vyšší než naprogramované překážky (ale také přímo superhrdinská schopnost zastřelit protivníka přes evidentně vyšší překážku).

Plusem jsou naopak zbraně a technické vychytávky z dílny každého správného špióna. Zbraní je nadprůměrně, s možností dodatečného vylepšení a s realistickým zpětným rázem (samozřejmě, většina z hráčů si najde jednu dvě oblíbené a s těmi si vystačí). Z vychytávek jsem nejčastěji používal paralyzér, kamerku a noční brýle, zbylé si sebou v podstatě berete kvůli jednorázovému využití v určité misi.

Za další kladný aspekt hry považuji samotný příběh, který je sice trochu klišovitý, je ale výborně prezentován a vyprávěn, má funkční zvraty a výborné závěrečné rozuzlení.

Pro: grafika, hudba, hratelnost, příběh, závěr

Proti: některé pohyby, chování stráží

+26
  • PC 80
Můj první komentář tak se mnou prosím mějte slitování.
Poprvé jsem se o této hře dozvěděl, při čtení série článků Český skvost a hra mi po zkušenostech se serií Spliner Cell celkem padla do oka. Po úmorném prohledávání internetu se mi konečně podařilo najít poslední zbytky originálek. A teď už se mi hra krásně vyjímá na mé poličce česko-slovenských her. Tak jaká tedy je?

První čím začnu je příběh a ten je podle mně největší slabina hry. Příběh se točí okolo pomsty bezejmenného hrdiny. Už jen ta bezejmennost brání si k němu utvořit jakýkoliv vztah. Hlavní hrdina je zkrátka akorát panák, kterého ovládáte a příběh postrádá jakýkoliv spád.

Grafika je obstojná. LS3D engine se snaží ze sebe dostat to nejlepší. Celkově se na hru pěkně dívá, jen je škoda těch občasných rozmaných textur předmětů.

Mise se děliní na dva typy. Buď stealth nebo akční. Stealth funguje přesně tak jak má, zkrátka hra světla a stínů. Umělá inteligence je vcelku obstojná. Nepřátelé reagují na bezvládná těla svých vojáků, hlasité výstřely apod. ale to že někdo-sice ve stínu-pár metrů od něj tahá mrtvolu toho si nikdy nevšimne, stejně tak toho, že se někdo plíží tentokrát ve stínu vrhaném jeřábem, ale na horizontu by šel jasně vidět. Druhý typ misí je akční, kdy se hráč musí prostřilet na druhou stranu. Oceňuji systém tasení zbraně, kdy je zbraň buď schovaná, tasená ale nezamířená a zamířená. Vše závisí na tom, jak rychle se chcete pohybovat. Hlavní hrdina moc nevydrží proto je dobré postupovat obezřetně. Dává to přestřelkám trochu toho taktizování. Úrovně jsou pestré a podíváte se v nich do různých koutů světa. Samotný design sice občas trochu pokulhává, ale jako celek si drží svou nadprůmernou úroveň.

Výběr arzenálu zbraní při bríkinku je také výborně proveden. Hráč se dozví základní parametry zbraní a taky něco z jejich historie. Své oblíbence si jistě najde každý, za mě to byl Sig P228 s tlumičem a MP-5 taktéž s tlumičem. Taky různé přídavné vybavení našlo své uplatnění, jmenovitě hlavně paralyzér, kuše a paklíč.

Co říci závěrem. Chameleon je poctivá stealth hra, které k dokonalosti chybí jen propracovanější příběh a hlavní hrdina. Ale i tak se jedná o nadprůměrnou hru kterou můžu vřele doporučit.

Pro: stealth, akční pasáže, level desing, výběr zbraní

Proti: slabý příběh, občasné nelogické chování UI

+26
  • PC 85
Tak, Chameleon dohrán.Nejdříve technické záležitosti - hra vypadá na dnešní dobu velmi slušně, místy dokonce naprosto parádně - uchvátil mě např. Baltimore nebo Irsko.Za celou dobu hraní všech 17 misí (odhadem 10 - 12 hodin hraní) jsem nenarazil na jedinej bug nebo grafickou chybu, stejně tak hra ani jednou nespadla.Zvuk to samý, bez chyb.Hudba je atmosférická a ke hře se hodí, s dabingem jsem taky neměl problém, především hlavní postava je namluvená skvěle.Český překlad bez větších námitek.Koupeno za 129Kč, takže pro fandy stealth žánru jasná nutnost.

A teď k samotný hře.Zaprvé, dostal mě celkovej design - všechno, od menu, přes ovládání, po ty nejmenší detaily je prostě promyšlený.Např. když vás zabijí, hra automaticky nabídne nahrání nejnovější pozice a na nic se vás neptá.Samozřejmě můžete používat quicksave/quickload, což je ještě rychlejší.Menu je skvěle stylizované, s výbornou instrumentálkou na pozadí, prostě paráda.

Design misí i hratelnosti je mimořádný, některé jsou založené čistě na stealth, v jiných použijete i zbraně, spousta jich obsahuje počáteční úsek ve měste, kdy se jen tak procházíte částí města a obdivujete tu tunu detailů...
Co se příběhu týče, není to nic objevného - prostě klasickej revenge story.Ale není to o nic horší než např. příběh libovolnýho Splinter Cellu..
Chameleon na mě prostě hodně zapůsobil, a ty šmejdi z Take 2 jež způsobili jeho dvouletý odklad a následné vydání pouze ve východní Evropě by měli bejt minimálně vyhozeni.

Na závěr takovej detail - v titulcích jsem si pod položkou "additional design" všimnul jmen Michal Rybka a Ondřej Malý : ).

Pro: Hratelnost, design, promyšlenost, atmosféra

Proti: Pár rozmazanějších textur : ).

+23 +24 −1
  • PC 95
Chameleona jsem začal sledovat hned od od chvíle, kdy tato hra vyšla, mám rád LS3D engine a hry na něm založené a navíc naplň hry se mi docela líbila, přestože jinak stealth akce moc nehraju. Kvůli SF jsem dlouho váhal, ale když konečně vyšla CZ verze na DVD bez SF, tak už jsem neodolal.

Začnu tím, co mě uchvátilo hned na začátku a to je vynikající grafická stránka hry. Vyždímat z tak starého enginu tohle si zaslouží obdiv. Na max. nastavení spolu se zapnutým vyhalzováním a AF vypadá hra výborně, některé scenérie berou doslova dech. Hra mi chvílemi připomínala po grafické stránce trochu STALKERa. Zvuková stránka také dobrá, dabing se mi zdál kvalitní, takže jsem rád, že hra byla při lokalizaci doplněna pouze o české titulky.

Na co Chameleon sází je rozhodně atmosféra, variabilita prostředí a skvělý design misí, se spoustou detailů, které velmi přispívají k uvěřitelnosti toho všeho. Málokdy se vidí, aby se člověk ve hře podíval do zemí jako je Moldávie, Argentina, Kuba a další. Líbilo se mi, že hra hráče až na některé vyjímky nenutila hrát jen jedním způsobem. Samozřejmě, že při stealth hře, si člověk hru užívá lépe, je zde k dispozici několik způsobů, jak zneškodnit protivníka tiše, včetně možnosti odklízet těla. Ale pokud se něco pokazí a hra nevyžaduje zůstat po celou dobu skrytý, tak lze misi dokončit i "rambo" stylem. Ovšem není to žádná procházka, protože nepřátelé jsou většinou v přešile a hlavního hrdinu dělí od smrti jenom pár ran. Prostě žádný Doom.

Asi by se ještě slušelo zmínit, některé aspekty hry, které se nepovedly úplně na jedničku. AI je celkem solidní, nicméně občas se stane, že se nepřátelé zachovají trochu hloupě, sem tam jsou některé textury lehce odfláklé, nicméně v žádném případě nejde o nějaké zásadní nedostatky.

Asi jako všichni, kdo přispěli předemnou, mohu Chameleona jen doporučit, za svou cenu nabízí neuvěřitelné množství zábavy a je opravdu velká škoda, že tuhle hru vydavatel doslova zabil, protože potenciál měla velký :(

Pro: hratelnost, HW nároky, atmosféra, variabilita prostředí a herních možností

Proti: nic zásadního :)

+22
  • PC 85
Kdybych měl napsat, to co sem si připravoval během hraní, tak mě obviníte z kopírovaní Memphisova komentáře. Sice by to nebylo tak košatý, ale jinak to je totožný. Takže rekapitulace. :)

Člověk má takový ten správný pocit pří střelbě. Cítí sílu toho co drží v ruce a každou přesřelku sem si užíval. Perfektní možnosti pohybu. Nádherný lokace a s tím spojený grafický design, který mi naprosto vyhovuje.
Jediný co mi vždy přijde divný, že nikdo nevidí plazícího se člověka v polostínu pět metrů daleko, ale to se týká všech stealth akcí založené na skývání se ve tmě.

K Chameleonovi sem se dostal podobně jako Memphis, čili DH splnila svůj účel.

Pro: grafický design, pohybové možnosti, lokace, střelba

Proti: přílišná podobnost hlavního hrdiny s Van Dammem :D

+21
  • PC 70
Jako je chamelemon schopný ukrýt se klidně i mezi citrony, je i Chameleon takový schovaný diamant. Nebo alespoň byl v době vydání. Hrát totiž Chameleona v roce 2016 nepřináší téměř žádné překvapení či invenci.

Příběh je jednoduše průměrný a nenabízí žádný zvrat - bezejmenný CIA agent byl jako dítě svědkem vraždy svých rodičů, opustí agenturu a vydá se nalézt onoho vraha a své rodiče pomstít. Kapitol je celkem 17 a během nich jsem se podíval např. do Moldávie, Kolumbie, Irska nebo Afghánistánu. Mise jsou dost různorodé a díky totožnému enginu jako v Mafii i velmi hezké a detailní. Úkoly jsou pokaždé jiné a v tomto ohledu jsem byl spokojen.

Hudba je tradičně od Illusion Softworks perfektní, to už však nemohu říci o dabingu postav, které mi připomínalo německé béčkové filmy z osmdesátých let. S čím jsem byl spokojen ještě méně, byly náznaky potenciálu Chameleona. Nemůžete třeba skoro nijak odlákat nepřátelské stráže - žádné házení kamínků nebo plechovek, hvízdání nebo nějaký gadget. Jediný způsob je mimo jedné nebo dvou naskriptovaných událostí nechat se zahlédnout. Výběr vybavení na začátku mise by mohlo být super, kdyby to mělo na styl hraní vliv. Někdy si totiž nemůžete vzít střelné zbraně a někdy zase musíte, i když třeba nechcete. Akční pasáže hry mě absolutně nebavily; ne že by mi nešly, zas tak špatný nejsem :), ale Chameleon měl být stealth hra s možností akce, nikoliv stealth hra s akčními pasážemi. Nemůžete vykopnout dveře. Paklíč probíhá automaticky, žádná minihra. AI nepřátel je na velmi slabé úrovni. Taky mi na stealth hrách vadí, když můžete běhat v podřepu a nepřátelé vás neslyší, je to pak strašně jednoduché. Nepřátelé mají k dispozici granáty a vy ne. Nemůžete brát zbraně po mrtvých. Takovýchto více či méně závažných chybek, které po všech těch Metal Gear Solidech, Hitmanech a Splinter Cellech považuju za páteř stealth her, jsem v Chameleonovi našel hodně.

Teď to vypadá, že hru hlavně kritizuju a dávám nadprůměrné hodnocení. Chameleon si ho ale zaslouží. Hra příjemně ubíhá, diagram před každou misí se mi moc líbil, nikde jsem nepotkal žádný závažný bug mimo ten grafický (problikávání plakátů) a 5 % přidávám i za čecháčství. Ty mise jsou fakt krásné, už jen kvůli nim stojí za to Chameleona vyzkoušet.

Pro: rozmanité mise, grafika, hudba, délka hry, stealth

Proti: dabing, akční pasáže, chybky v designu hry (viz třetí odstavec)

+21
  • PC 80
K Chameleonovi jsem ze začátku přistupoval trochu skepticky. Přestože na hře pracovali lidi z IS tak jsem tomu nějak nevěřil (když hra nevýjde pro západní trhy tak to o něčem svědčí, Chameleon je ale výjmka). Nakonec mě Chuck ukecal a tak jsem hru před měsícem nainstaloval a naplno si užil jednu z nejlepších her za poslední dobu...

Chameleon kobinuje dva herní styly - některé mise budete plnit úplně beze zbraně (max paralyzér nebo později uspávací kuše které ale obsahuje jen tři náboje), jindy zase dostanete hned ze začátku mise zbraně a pořádně si užijete střelbu (přesto je ale někdy třeba i tichý postup a mít na zbrani tlumič). Zbraní je sice hodně ale díky počtu tří zásobníků jsem si pistoli vždy vybíral podle kapacity nábojů, stejně nemá smysl střílet jinam než na hlavu.

Příběh je jak vykradený z libovolného filmu s Van Dammem či S. Seagalem, závěr taky nebyl nejlepší. Grafika a celé prostředí je moc pěkné i když jsme občas narazil ne ne zrovna moc ostré textury. K dabingu mám sice několik výhrad (třeba když tři postavy mluvili v obrovské chodbě a ozvěnu měli jenom dva :) ale možná to bylo lepší než kdyby to mělo nějáký nekvalitní CZ dabing.

Co mě na hře dost vadilo byla AI, vojáci jsou hodně hloupí, občas ignorují mrtvá těla ale když se jim podaří mě objevit reagují přehnaně rychle nebo všichni běží na místo kde mě spatřili a podaří se mi jich třeba osm zabít. Vylepšení které nosíte celou dobu v inventáři často nemají žádný smysl, díky tomu že je všeude světlo jsem noční vidění použil jen jednou, kameru jsem po třetí misi přestal využívat úplně a automatické odemykání pomocí paklíče taky není nejlepší nápad (nějáká minihra by byla lepší).

Chameleon je hra s obrovským potenciálem která by podle mě měla šanci uspět v i v zahraničí kde by si klidně hodnocení nad 60% odnesla a určitě by něco málo vydělala, obrovská škoda že se tak nestalo a vydavatel hru zcela nesmyslně potopil. I přes velký počet chyb mě bavila a pravděpodobně si ji ještě někdy zahraju znova.

Hra mi zabrala přesně 9hodin a 40 minut

Pro: grafika, level design, 17 misí, kombinace stealth a střílecích částí

Proti: mnoho různých (i když měnších) chyb, vojáci opakují hlášky

+20
  • PC 60
Celkově mohu říci, že jsem tak trochu čekal průšvih, který se však nepotvrdil. Chameleon není špatná hra, její superlativy však v rámci užitečnosti svého komentáře přenechám spíše jiným, tak jen stručně.

Chameleon je zábavná stealth hra s příjemnou hratelností, pěknou grafikou a slušnou atmosférou. Klasické řádění škrcením nebo s tlumičem je uspokojivé, při střelbě ozdobíte zeď krvavou skvrnou. Venkovní prostředí je navzdory staršímu enginu opravdu malebné. Hra má však také několik sporných prvků:

1)Systém „Jsem ve stínu, teď mě jako nikdo nevidí“. Nejzajímavější okamžik asi když jsem ve dne škrtil velitele cca 5m před postavenými vojáky v řadě zřejmě čekající na jeho rozkazy. Naopak se několikrát za světla lamp plížíte a vrháte několikametrový stín před svou oběť, ta na to nijak nereaguje.

2)Ukládání všude bez omezení prakticky odstraňuje strach z prozrazení, který jsem měl právě ve všech stealth misích ve hrách spojenej. Dělá hru velice jednoduchou. Pro mě plus, pro jiného však zásadní minus.

3)Nemůžete nijak přirozeně ovlivňovat chování stráží. Žádné lákání, kamínky nic. Jediná možnost je buď lákat na neukrytá těla nebo přímo na sebe. I ty nascriptovaná odlákávání vypínáním majáku či rušením televizního signálu lze napočítat na prstech jedné ruky. Spolu s prvky popsanými výše povzbuzuje k hraní pokus-omyl.

4)Chybí zde jakákoliv morální konzistence. Možná teď máte oči v sloup, ale vězte že ve hře to působí až absurdně. Na jedné straně vám hra bezdůvodně zakáže zabít padoucha, i když jste to dceři oběti slíbili, na druhé straně můžete volně zabíjet desítky obyčejných vojáků, policistů a bachařů.

5)Mám rád občas přímočarost a jednoduchost, když prostě plním mise, na loadingu mám statickou obrazovku, z příběhu mě nebolí hlava a nedělám nějaký neuvěřitelný pohyby s high tech technikou. Je však otázka jestli to s tou přímočarostí v Chameleonu nepřehnali. Přeci jen by to nějakou omáčku chtělo. I přes slušný standard některé uzavřené lokace působí zbytečně jako nepřirozená hřiště/prolézačky vytvořené tvůrci.

Pro: grafika, atmosféra, uspokojivý pocit ze střelby

Proti: některé stealth prvky (viz koment), morálni nekonzistence, lineárnost, syndrom hřiště

+17
  • PC 90
Vlastně ani nevím, kde jsem tenkrát zjistil, že Chameleon existuje, ale doteď na něj vzpomínám jako na málokterou hru. Měl jsem našetřeno a chtěl jsem si koupit nějakou hru, nějakou, u které bych měl radost, že jsem jí ty peníze dal. Když jsem na Chameleona narazil, okamžitě mě překvapilo, že o něm příliš nevím, ale hlavně, že ho má na triku slovenské studio a že je hra na enginu Mafie. Okamžitě jsem neváhal a hru koupil a dodnes mi leží ve sbírce her, které jsem si koupil a dodnes jsem na to hrdý. Skutečně. Chameleon je totiž na jednu stranu šíleně nenápadná hra. Příliš se o ní nemluvilo ani se o ní tolik neví. A to je obrovská škoda. Minimálně když vezmu v potaz, že vznikla v nejen naších ale i sousedských luzích a hájích. Tak se stalo, že jsem od ní příliš nečekal ale engine z Mafie mě naprosto uzemnil a já hře od začátku okamžitě podlehl. A neskončilo to až do chvíle, kdy jsem hru dohrál. Užíval jsem si každou misi a doteď na to vzpomínám. Sympatické například bylo i to, že každá mise byla jiná a střídali se akční s tichými. Prostě dokonale vykonstruovaný příběh v trojobale Mafie. Povedlo se jim to, já se bavil a neskutečně si hru užil.

Pro: Zajímavý nápad v parádním enginu od Mafie, dlouhé tak akorát, příběhově nápadité

Proti: někomu může vadit, že to neskutečně připomíná Mafii...ale spíš ne :)

+14
  • PC 90
Na Chameleona jsem měl skvělé vzpomínky. Ztratil po těch letech něco ze svého kouzla? Vůbec. Stále je to skvělá stealth akce, kterou jsem navíc nečekaně dohrál na jeden zátah. Ano, až tak mě tato hra bavila a nejradši bych v paření ještě pokračoval.

Po příběhové stránce není moc co vytýkat. Jako obvykle jde o pomstu a kvůli ní hlavní hrdina procestuje pořádný kus světa. Od deštivého Irska až po písečný Afganistán. Lokace jsou opravdu různorodé a tak stereotyp nehrozí. Hra běží na LS3D enginu známého z Mafie, které je proto Chameleon hodně podobný. Hra vypadá velmi dobře, občas se najde nějaká ošklivější textura nebo mini trhlinka, ale nejde o nic závažného. Hra běží krásně plynule a za celou dobu mi ani jednou nespadla.

Chameleon je mixem akce a stealth akce a je to jedna z mála her, která má oba dva prvky velmi vyladěné. AI funguje povětšinou tak, jak má, i když mi občas přišla v stealth režimu dost slepá a tupá, ale alespoň pak hra není frustrující. Chameleon se po většinu herní doby odehrává ve dne a tak se hráč musí schovávat ve stínech. Trochu problém je, že se dá schovat v jakémkoli sebemenším stínu a to působí dost nerealisticky a někomu to může vadit. Já ale tuto nelogičnost překousl a skvěle jsem se bavil. Hra velmi plynule přechází ze stealthu do klasické střílečky. A oboje funguje na jedničku. Přestřelky jsou velmi zábavné a já si je opravdu užíval. Akci na ve vlaku považuji za jeden z vrcholů hry. Někdo tu předtím psal, že Chameleon postrádá památné herní momenty. Wtf? Ani náhodou, každá mise je něčím výjimečná. Skvěle naskriptovaný civilní život v ulicích, pár skrytých vtípků (záchody na letišti), občasné humorné rozhovory nepřátel...

V každé misi je nějaký originální úkol. Sice jde klasicky o „běž z místa A do místa B, tam něco zmáčkni a vrať se na místo C, tam něco udělej a potom uteč k místu D…“, ale je to celé skvěle zamaskováno. Vrcholem hry je velmi akční konec, který jsem si patřičně vychutnával, a závěrečné plazení se bitevní vřavou, kdy mi kulky doslova létaly nad hlavou, ukončilo skvěle vygradované finále (jen škoda, že jsem toho parchanta nemohl dorazit sám). A nakonec mě vlastně i docela mrzelo, že jsem si autem zajezdil pouze jednou jedinkrát.

A teď takové drobnůstky: Moc se mi líbil systém zaměřování, kdy jsem sice s vytaženou bouchačku mohl běžet, ale jakmile jsem zamířil, hrdina zpomalil. Sice to trošku brzdí, ale vypadá to efektně. Mno, a na závěr zkritizuju xicht hlavního hrdiny, který je opravdu krajně nesympatický. Ještě, že mu do něj většinu času není vidět. Jo, a ocenil bych více slotů na quick save a vyšší obtížnost.

Verdikt: Chameleon je pro mě špička žánru, dá-li se to tak říct. Možná není dokonalý, ale je neskutečně zábavný a to potvrzuje i fakt, že jsem ho dohrál na jeden zátah. 90%

Pro: špičková hratelnost, grafická stránka, vypiplané mapy, vcelku originálně laděné mise, správně béčkový příběh

Proti: copak nejsou herní vývojáři pro jednou schopni vymodelovat sympatického hl. hrdinu? :), na stealth je to až moc lehké (i na hard)

+14 +15 −1
  • PC 75
Když se nad tím zamyslím, tak toto byla má první STEALTH hra ( a defacto i poslední :)) ), musím uznat, že na československé poměry opravdu kvalitně provedená, jak náplní, tak i zpracováním, grafika je pěkná i dnes. Má to atmosféru, pěkně se to hraje a celé to tak nějak odsýpá, střílecí sekvence ve vlaku se mi taky líbila, mám na chameleóna jen pěkné vzpomínky. Vyšší hodnocení nedávám spíše z důvodu mé neznalosti žánru (např takové Hitmany jsem nikdy nehrál a na cold war se pořád jen koukám jak se mi na něj práší na polici :) )

Pro: Dobře se to celé hraje a to o hlavně jde, ne?

Proti: Možná trochu kostrbaté skripty a AI

+14
  • PC 75
To, že Chameleon skončil tak zapomenutý je opravdu trestuhodné a naplňuje mě to smutkem, kvůli vývojářům, kteří na mnoha místech odvedli mistrovskou práci...no a někde zase ne...:-/

Víceméně se kompletně shodnu s pipboyem, co se týče negativ - některé skriptované sekvence (např.Irsko a bohužel i konec) jsou fakt moc, to samé příšerně napsané dialogy (nejen lacině, ale i tak, že nedávají smysl) a celkem mizerně podaný příběh, který tak nějak spojujou různorodou nabídku misí, aby se neřeklo (jak napsal pipboy, mise prostě "jsou").

Dialogy naštěstí nedělají většinu hry, takže pokud člově překousne pomalý a až extrémně skriptovaný začátek, situace se RAPIDNĚ zlepší. Od Baltimoru jsou pak skoro všechny mise opravdu stealth slast, kdy musí každý milovník plížení zaplesat-víc možností průchodu levelem, skoro zádné dveře nejsou zamčené a všemu dominuje až úchylný cit pro DETAIL - to se prostě musí vidět. Na policejní stanici máte kanceláře, archiv, bezpečnostní místnost, jídelnu, automaty na pití, ale i pitevnu... V přístavu jsou všechny ty haldy kontejnerů, jeřáby a sila, suché doky pro lodě, stráže v budce na kraji koukají na televizi...mazec.

Co se mi líbilo je jak je ta nelinárnost organická a tak jakoby PŘIROZENÁ - není o tom, že by vám vývojáři řekli "tak buďto můžeš tohohle sejmout a jít dveřma a nebo to obejít po střeše". Ne, máte otevřené prostředí, budovy i místnosti jsou často průchozí, a tak vzniká hned několik tras, které si můžete vybrat a hlavně zkombinovat.

Ještě k záporům: Kromě špatných hereckých výkonů a podání příběhu celkově mě vadilo i jakési nadpřirozené údílení cílů misí (objectives). Něco seberete a hra najednou řekne kam máte jit... To mi přišlo jak pěst na oko, jako kdyby ke mě mluvil tatíček Vochozka - kdyby si např.hlavní hrdina zamumlal pod vousy, co teď musí udělat (ono to tam párkrát je, ale rozhodně ne vždy) nebo ta informace byla součástí briefingu, neřeknu, ale tohle je fakt zvláštní. Neviditelnost ve stínu na úrovni 3 odpoledne v zimě je u stealth akcí evergreen, takže to asi nemá smysl komentovat...

Celkem rozhodně stojí Chameleon za zahrání i v dnešní době, protože stealth prvky má většinou povedené a hlavně většina úrovní je precizně navržená. Nicméně, nebudu mu dávat větší hodnocení jako cenu útěchy, chyb a nedostatků má dost a je vidět, že nějaký ten dolar rozpočtu chyběl (nejen na marketingu)...(pár bugů taky bylo, včetně fatálního pádu hry).

Pro: nelineární mise, různorodost prostředí, dobře implementované stealth prvky a pouzití gadgetů

Proti: mizerně podaný příběh, špatně napsané dialogy, skriptování v některých případech, nadpřírozené udílení cílů misí

+13 +15 −2
  • PC 90
Povedená napínavá hra, na které je vidět, že vznikala u nás.
Grafické zpracování je bezvadné, schovávání se, plížení se a hledání správné cesty a strategie je taky super. Hra nabízí různá prostředí a různé mise. Dokonce není jen jakousi "plížící" tichou záležitostí, ale občas dojde i na brutální a hodně hlasitou akci.
Chameleon je další hrou, která mě skutečně hluboce oslovila a díky napětí a atmosféře ve mě zanechala určité pocity (a ne že jen tak kolem mě proletěla a hned se vypařila).
Asi jako jediné negativum, nebo spíše zvláštní věc (která však je zásadní a bez ní by ta hra nikdy nevypadala tak, jak vypadá) je schovávání ve stínech. Ve hře se schováte do stínu, na ukazateli je znázorněno, že nejste vidět a nemusíte si pak dělat starosti. I když je nepřítel jen kousek od vás, tak vás nespatří.

Pro: Krásná grafika, různorodost, napínavý děj, povedená atmosféra.

Proti: Pozoruhodná AI v souvislosti se schováváním ve stínech.

+11
  • PC 70
Takže Chameleon. Nebyl skrytým klenotem, jak se tady řada lidí tváří, třebaže totální katastrofa to taky nebyla.

Už na začátku Chameleon docela pěkně překvapí grafikou. Asi by překvapil víc, kdybych hrál v nějakém nižším rozlišení, ale Mafiácký engine je holt kvalitní a grafika na svou dobu obstojná.

Ostatní už ale tak úžasné nebylo - především šílená naskriptovanost skoro všeho, mi vyloženě lezla na nervy a vrcholem bylo, když po mě hra požadovala klíč od hangáru, ve kterém jsem přitom dávno stál. Navíc naprosto zbytečně, protože hangár byl jen bodem na cestě někam docela jinam. Vůbec mise na letišti je prostě lineární skriptovaná sra-ee..humus. Všeobecně jsou mise povětšinou těžce lineární a to i navzdory tomu, že řada z nich obsahuje velká otevřená prostranství. Víc než jedna cesta k cíli je tu menší svátek.

Za další, naprosto absurdní přebytek světla v drtivé většině lokací - sebeslabší stín vás činí naprosto neviditelným na vzdálenost vyšší než pár metrů, i kdyby mělo jít o stín větve nějakého stromu. Ano, tohle je sice běžný problém stealth akcí - viditelnost odvozená podle intenzity stínu na daném místě má k realitě daleko - ale v ostatních akcích člověk běžně nenarazí na otevřené prostory, kde by to bylo tak jasně vidět, nehledě na skutečnost, že mise v Chameleonu se běžně odehrávají ve dne. Není nad to mašírovat si to do vojenskýho přístavu prostředkem mostu jen proto, že na něj shodou okolností dopadá stín z nějakého pilíře nebo tak něčeho. Nepřátelé jsou schopni jít ohledat mrtvolu přes půl mapy, ale že vedle ní stojíte vy si nevšimnou, protože tam, kde stojíte, je o něco tmavší tráva.

Dál jen rychle: Příběh i dialogy jsou otřesným céčkem, většina misí vlastně ani nevyplývá z těch předchozích, prostě se "odněkud" berou. Smysl výběru vybavení na začátku mise mi v podstatě uniká - zbraně ještě budiž, i když je jich tam i tak zbytečně moc, ale výběr dalšího vybavení je prakticky formalita. Stealth prvky a gadgety často nemají rozumné využití, některé vyloženě chybí. AI je v podstatě blbá jak cihla a umí jen pár základních triků, ale bůhvíjak to nevadí. Hudba... nestojí za zmínku.

Akce je v Chameleonovi celkem slušná, ale spíš než stealth mi připomíná libovolnou FPS, ve které vám dají zbraň s tlumičem. Teda krom částí, které jsou navržené tak, aby se zvrhly v ratata - to už je holt obyčejná střílečka jako každá druhá. Nicméně tak či tak v tomhle směru funguje Chameleon celkem obstojně, pokud to autoři dovolí. Zbraně nepřátel jsou přitom dost smrtící na to, aby vás od ratata přístupu běžně odradily, což je asi jedna z těch mála věcí, které Chameleon jako stealth akce zvládá celkem dobře.

Taky bych rád dodal, že druhá polovina, nebo možná spíš poslední třetina kvalitativně jasně převyšuje první část hry - je méně skriptovaná, autoři vám nepředkládají tolik blbostí a taky je poměrně akčnější.
Jo a někde asi uprostřed je mise na jedoucím vlaku, která jako snad všechny mise na jedoucím vlaku fajn :)

Chameleon je prostě slušnou budgetovou hrou, která míchá celkem ucházející akci s poměrně odbytými stealth mechanismy. Výsledek v podstatě není marný, ale příběh Chameleonovi na kvalitě opravdu nepřidává a tvrdit u něm, že "se jedná o jednoznačnou stealth akci" se mi docela příčí, bo kdyby to měl být "jednoznačný stealth", musel bych s číslem tak na 60.

Ale tak poslední mise mi trochu spravily chuť, trochu uvažuju i o 75, ale asi to nechám jak to je. Každopádně je škoda, že tahle hra na západě nevyšla. Ročně celosvětově vycházejí kvanta mnohem větších blbostí.

Pro: na svou dobu grafika, slušná tichá akce

Proti: celkem odbyté stealth mechanismy, linearita, mizerný příběh, AI, skripty, některé nápady, dabing

+10 +15 −5
  • PC 80
Pred niekoľkými rokmi som hral českú stealth akciu Cold War a bol som ňou príjemne prekvapený, s podobnými pocitmi som inštaloval aj Chameleona, ale už na začiatku som vedel, že tieto hry by som nemal porovnávať.

Chameleon je postavený na trochu inom základe, ste bývalým agentom CIA, a k tomu máte aj vybavenie, takže na improvizovanú výbavu môžeme zabudnúť. Chameleon sa takto tvári ako klasická stealth hra, až na jeden výrazný problém, väčšina misií sa odohráva za denného svetla, a nech mi nikto netvrdí, že tým že sa postavím do tieňa, tak budem na dohľad 10 metrov neviditeľný...

Pokiaľ si odmyslíme tento fakt, a zrejme to, že polovica sveta asi vplyvom neznámeho zdroja oslepla, môžeme sa s chuťou pustiť do príbehu za pomstou.

Chameleon ponúka 17 misií rozmiestnených v rôznych oblastiach sveta a to, že v hre vystriedame asi 4 obleky ma zrejme vystihovať názov hry... no čo už, ďalší bod, ktorý zanedbáme a pokračujeme ďalej.

Hra nás nijako nenúti postupovať , či už úplne v utajení s omračovaním nepriateľov alebo sofistikovaným rambo štýlom, kedy môžeme zahrdúsiť skoro každú osobu, ktorá sa nám postaví do cesty a nevyvoláme pri tom poplach. Ale prečo by sme mali vyvolať poplach, veď predsa náš neviditeľný hrdina dokáže zneškodniť nepriateľa pred zrakom jeho troch kamošov a im to je úplne jedno, zrejme ho nemali radi, inak si to fakt neviem predstaviť.

Čo mi inak dosť vadilo, je tichá likvidácia nepriateľov, tým zdĺhavým škrtením ich zabil alebo len omráčil ? Tento systém mohli trochu lepšie prekopať.

Umelá inteligencia je v hre na pováženie, niekedy máte pocit, že môžete kľudne pred protivníkom tancovať kozáčik a on si vás nevšimne, inokedy ste spozorovaný na najmenej možnom mieste. Mŕtve telá sú vhodným spôsobom ako likvidovať nepriateľov, samozrejme najprv sa musí zistiť, či je daná osoba fakt mŕtva kým sa spustí poplach a vyhlásenie poplachu trvá o dosť dlhšie ako zamierenie a odstrelenie daného nešťastníka. Z čoho niekedy vzniká komická situácia, že čo urobiť s tou kopou mŕtvol, aj keď už aj tak ich zrejme nikto hľadať nebude...

Využitie agentských hračičiek je dosť obmedzené, na úvod tak použijete mikrofón, potom asi raz nočné videnie, 2x foťák, pár krát šperhák a pokiaľ ste chceli vystreliť aj tie 3 šípky z kuše tak aj na to máte možnosť.

Zvyšok je už len na vašich rukách (paralyzéri) a keď máte možnosť tak na nejakej strelnej zbrani, najlepšie s tlmičom. Pri výbere zbraní stojíte pred tou najväčšou blbosťou, akú som kedy v hrách mohol vidieť, misie máte obmedzené na 3 zásobníky, nie na muníciu ale zásobníky, ktoré si počas misie samozrejme nedoplníte, tak samozrejme si vyberiete zbraň s najväčším zásobníkom a na ostatné zbrane tak môžete v priebehu hry zabudnúť.

Arzenál zbraní máte ale pomerne široký a hra vám ponúka možnosť hrať aj niekoľko misií, v ktorých je utajenie zbytočné, takže vtedy máte možnosť vyskúšať aj kúsky, ktoré by ste inak nepoužili.

Hra taktiež umožňuje možnosť prepínania medzi 1. a 3. osobou, čo sa hodí medzi prestrelkami a pasážami v utajení. Škoda len, že sa optika na zbraniach nedá približovať, funguje to len pri ostreľovačke v závere hry.

Na záver sa ešte musím vyjadriť k poslednej misií, ktorá v sebe zahŕňa skoro všetko dobré z hry a ako bonus máte možnosť zastrieľať si z guľometu a na chvíľu sa posadiť za volant džípu.

Chameleon je hrou, ktorú by si mali vyskúšať všetci milovníci stealth hier, ale len pokiaľ dokážu prekusnuť tých niekoľko nelogických momentov hry, poprípade znížiť si jas :D Celkovo, ale Chameleon trpí na mizernej AI, zvyšok si ani nejako nebudete všímať, pokiaľ sa sústredíte na to, ako ostať po tých cca. 9 hodín v utajení.

Pro: grafika, príbeh

Proti: AI, nelogické skrývanie sa v tieňoch

+8
  • PC 80
Hodně zapomenutá a často málo zmíńováná česká hra. Na tento skvost jsem narazil už dávno, ale tak nějak nebyl čas a hralo se vždy něco jiného čemu jsme dal přednost.
Když jsem hru načnul, tak sem věděl že to dohraju až dokonce. Je tady znatelně vidět engin z Mafie 1 a ten můžu.
Nechci tady rozebírat detaily hry a proto řeknu jen že na svoje léta mě velice překvapila.

Pro: Inteligence nepřátel, čeština, hratelnost.

Proti: Vždy nejdou vzít zbraně po mrtvých.

+8 +9 −1
  • PC 40
No, celkem zklamání vzhledem k tomu, jaké to zde mělo reference. Příběh měl nějakou skrytou hloubku, nebo byl naopak úplně debilní, že jsem se u hry moc nebavil. Příběh je totiž pro mě to nejdůležitější a Chameleon v tomto dost pokulhává. Asi jsem opravdu blbec já, protože se mi zdálo, že mise spolu vůbec příběhově nesouvisí a nedávají smysl. Navíc si po dohrání z té hry skoro nic nepamatuji, a to ani jméno hlavní postavy (to myslím vážně). Byla mi ukradená, jako celá hra.

Kdyby hra měla alespoň dobrou hratelnost, ale už několikrát zmiňovaný problém v podobě schovávání ve stínu, za poledního slunce, pod větvičkou stromu, což vás činí v podstatě neviditelným, zde vypadá opravdu komicky a znovu to odrazuje od vžití se do postav. (a to je už i teď zhola nemožné) Opravdu jsem nikdy neměl pocit, že hraji stealth hru, ale akční hru bez akce se stealth prvky.

Ačkoliv je hra lineární, líbila se mi velká otevřenost mapy. Máte pak pocit, že hru můžete dokončit stovkami způsobů. Ale opravdu máte jen ten pocit.

Zase, grafiku nehodnotím. Jsem opravdu rád, když na svém počítači rozjedu jakoukoli hru a tahle vypadala stejně jako Mafia skvěle.

Shrnutí: Hru jsem nedohrál jedním dechem. Přirovnal byl to spíše k zdlouhavému a těžkému porodu nechtěného zaostalého dítěte, které při nejbližší příležitosti strčíte do BabyBoxu a budete se snažit na něj zapomenout.

Pro: Pocit nelineárnosti, grafika

Proti: Příběh, "stealth", postavy

+7 +12 −5