Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Bloodstained: Ritual of the Night

18.06.2019
25.06.2019
03.12.2020
06.07.2021
kompatibilní
79
18 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Bloodstained: Ritual of the Night je plošinovkou s prvky RPG a duchovním následovníkem série Castlevania, především dílů spadajících do takzvaného podžánru metroidvania od Symphony of the Night dále. Na hře pracují veteráni série Castlevania v čele s Kojim Igarashim, který sérii v letech 2001 až 2010 produkoval a podílel se i na vývoji zmíněné Symphony of the Night. Po hře Curse of the Moon, která se inspirovala spíše staršími díly Castlevania, se jedná o druhý titul v sérii Bloodstained.

Hráč se ujímá dívky Miriam, která se v mládí stala terčem experimentů cechu alchymistů, jenž způsobily, že její tělo se pomalu mění v krystal démonického původu. Své prokletí ale může zvrátit, pokud se jí povede zastavit démonickou invazi, vyvolanou cechem a proudící ze zámku Demon Castle. Tam na ní čeká vůdce démonů a její starý přítel Gebel, který byl taktéž přeměněn v krystal a v boji se zlem nakonec podlehl...

Po stránce hratelnosti se jedná o klasického zástupce podžánru plošinovek metroidvania. K prozkoumání se naskýtá polootevřený svět zámku Demon Castle, prodchnutý tajnými cestami a zákoutími. Nové oblasti zámku se před Miriam otevírají skrze nově získané schopnosti v podobě různých power-upů, těžících z moci krystalů. Kromě nich Miriam postupem hrou nabírá na úrovních a získává novou výzbroj i výstroj. Kromě Miriam jsou k dispozici i další dvě hratelné postavy.


Poslední diskuzní příspěvek

@7c (13.12.2023 22:52): Mně nepřijde, že je v SotN grind... Možná je to tím, že jsem tu hru dohrál tak 20x, ale když proházíš ty jednotlivý místa v hradu přesně tak, jak se od tebe očekává, tedy v tom pořadí, jak tě hra vede, tak jsi vždy přiměřeně silný dané situaci.

Je teda pravda, že vždycky pak v druhém hradu podvádím tím, že si zvýším luck a pak zajíbím schmoo tak dlouho, dokud nedropne crissaegrim. Zbytkem hry pak projedu jako nůž máslem :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Tentokrát chybí Belmontové, chybí Drákula a chybí zámek Castlevania, ale nenechte se zmást – až na jméno, Bloodstained JE Castlevania. Opět na vás čeká gotický zámek plný rostodivných monster, který formou plošinovky částečně nelineárně prozkoumáváte a během toho postupně nabíráte na úrovních, získáváte novou výbavu a nové schopnosti či kouzla. Tentokrát je ale zámek zase o něco větší, monster je zase o něco víc a RPG prvky jsou zase o něco propracovanější. Nic víc, nic míň.

Aby bylo jasno: Bloodstained je výborná hra, kterou jsem si stoprocentně užil, a ještě víc mě těší, že i když jsem projektu po většinu času od jeho oznámení příliš nevěřil a čekal, že skončí jako katastrofa, co z nostalgických fandů vytřískala nesmyslně moc peněz, tak se ho tvůrcům nakonec povedlo zázračně ukočírovat. Hlavně když hra z ukázek drahnou dobu vypadala děsně hnusně. Finální impuls k nákupu pro mě byl launch trailer, který ukázal, že tvůrcům na výsledku opravdu záleží a připomínky si vzali k srdci.

Na druhou stranu není třeba předstírat, že se jedná o něco víc než „jen“ další Castlevanii. Koji Igarashi a jeho tým v podstatě rezignovali na jakékoliv pokroky a naservírovali prostě další metroidvanii ve stylu, ve kterém je začali dělat dvacet let zpátky a až do roku 2008 vycházely jak na běžícím páse. Kdyby Konami metroidvania linii Castlevanií tehdy nezařízlo, vypadal by osmý přírůstek do řady z roku 2010 asi nějak takhle. Nevybočoval by z řady ani kvalitou, ani nápaditostí. Avšak od vydání posledního dílu nás nedělí dva roky, ale celých jedenáct let.

Zásadním rozdílem je herní svět a zasazení. Na tom je hned zřejmé, že tým se nemusel nechat omezit již existující lore a pustil svou fantazii ze řetězu. Výsledek je ještě o něco divočejší guláš než bývaly Castlevanie a v jednom zámku tak najdeme lávové, pouštní a ledové jeskyně vedle sebe a po boku ozbrojených rytířů pobíhají nindžové, playboy bunnies a metaloví kytaristé. Gameplayi to určitě prospívá a dodává variabilitu, ale příběhově se to už nedá popsat jinak než jako totální škvár. A to nevyjímaje postav a celkové zápletky.

Na tom ale Bloodstained nestojí a zásadní je samotná hratelnost, která je skoro na jedničku. Prozkoumávání hradu je stále návykové jako dřív, ovládání postavy bezproblémové a hra chvílemi překvapivě nabízí i slušnou výzvu. Asi nejblíž má k duologii Aria/Dawn of Sorrow, ze které přejímá i magický systém, kde kouzla získáváte zásadně zabíjením určitých typů nepřátel. Kouzel je několik desítek, jestli ne stovek a každé se navíc dá upgradovat až třemi separátními způsoby. Grindeři si tak užijí dosyta, naštěstí ale obtížnost na výchozí úrovni není nijak extra vysoká a pokud nechcete, nemusíte se magickým systémem nějak extra zabývat. Design světa a progrese je víceméně bez výtek, snad až na tři nesmyslné chytáky (lístek na vlak od upíra, duše na plavání náhodně dropující z jednoho typu nepřátel a až moc schovaná zbroj dávající imunitu proti bodákům), na aspoň jednom ze kterých se zasekne snad každý.

Jediné, co mi výrazně vadilo – za poněkud nesmyslné obohacení castlevaniovské formule považuju novinku v podobě sidequestů a craftingu. Craftovat můžete nejen nové zbroje a zbraně (to je ještě ok), ale dokonce i celou řadu jídel, které vám dávají permanentní bonusy ke statistikám. Suroviny jsou ovšem náhodné dropy z (pro mě) zcela náhodně vybraných nepřátel a bez pomoci nějaké chytré tabulky z internetu, která vám řekne, z jakého netopýra padají rajčata a z jakého kostlivce hrušky, se vaření stává extrémně zdlouhavou záležitostí. Sidequesty jsou pak jen nenápadité fetch/kill questy, které většinou splníte tak nějak mimochodem.

Kontroverzním prvkem hry bylo dlouhou dobu grafické zpracování, což nakonec kulminovalo v jeho kompletní překopání a zmiňovaný launch trailer. Ani po vydání není úplně dokonalé a občas je na něm hodně vidět, že na hře pracovalo více týmů a grafiků s rozdílnými styly. Nepřátelé tak občas zcela neladí s prostředím a některé typy (hlavně obří kočky a obří psí hlavy) působí vysloveně jako pěst na oko. Jednotlivé oblasti zámku se také kvalitativně diametrálně liší a většina těch slabších je bohužel na samotném začátku hry, což může vést k špatnému prvnímu dojmu. Postupem hrou se však dojem více a více zlepšuje a některé lokace vypadají vážně parádně.

Koji Igarashi dodal, co slíbil. Nic víc, nic míň. A pro jednou to byla velmi příjemná připomínka dlouho opomíjené série, kterou se žádné další indie metroidvanii i přes jejich kvalitu nepovedlo úplně nahradit. Až se ale dočkáme Bloodstained 2, doufám, že pokračování bude přece jen trochu odvážnější.
+22
  • PC 70
Jen málokdy se najde hra, která dokáže nabídnout klasickou hratelnost v relativně moderním kabátu a přesto nepůsobit zastarale. Možná je to i díky jednoduchým, stále však funkčním, mechanikám dávajícím vzpomenout na nejeden klenot z dob starých konzolí. Naneštěstí to také znamená, že jaksi nemá čím překvapit.

Hratelnost není potřeba dlouze popisovat. Běháte po 2D obrazovkách a ulevujete od života hromadám všemožných démonů. K dispozici je několik druhů zbraní (používal jsem jenom meče), desítky různých schopností (používal jsem nanejvýš pět) a hromada skrytých cest. Vůbec mapy se mi po většinu času líbily, i když občas dokázaly být docela protivně navržené. Horší už je to s nepřátely, kdy někteří přímo bijí do očí (wtf psi a kočky) a úplně zabíjí atmosféru.

Stejně tak některé mechaniky jsou vložené jen na oko, než že by něčemu pomáhaly. Třeba přivolaný familiar je, s prominutím, úplně k hovnu. Příprava jídel je otrava a docela bych chtěl vidět, jak někdo sbírá hromadu různých inkrediencí potřebných k vaření kvůli minimálnímu posílení hlavní hrdinky. Vedlejší questy, dá-li se jim tak vůbec říkat, taky nikoho nevytrhnou.

Ozvučení zaslouží pochvalu, zatímco příběh nestojí za řeč. Podobný tu stokrát byl a stokrát ještě bude. Za zmínku určitě stojí povedení bossové i přeměřená obtížnost. Na normal nehrozí žádný vyložený zásek, ale s prstem v nose hrou taky neprojdete. Před každým složitějším bojem je navíc přítomen save point.

Bloodstained připomíná dort pejska s kočičkou. Uvařeno z mnoha, ne vždy se k sobě hodících, přísad. Nicméně si na jeho jádru si nejeden hráč dokáže jistě pochutnat.
+21
  • PC 85
Sice mi to trvalo mnoho let, ale nakonec jsem se k hraní Bloodstained: Ritual of the Night úspěšně dokopal. Moc jsem toho od téhle hry nečekal, ale byl jsem příjemně překvapen. Je to velice klasická metroidvania ze vším všudy. Je to jako by hry Symphony of the Night, Aria of Sorrow a Portrait of Ruin měly dítě. Z Aria of Sorrow si to hlavně vypůjčilo systém "duší" (zde ve formě "shards") a z Portrait of Ruin jistou estetiku a drobné qesty pro NPCéčka. Hlavní hrdinka zase trochu připomíná Shanou z Order of Ecclesia.

Koji Igarashi si prostě řekl, že bude dál dělat Castlevanie a protože nemůže název "Castlevania" použít, neboť patří Konami, prostě všechno jen přejmenoval na něco jiného a jede se dál. Dokonce do hry nacpal hromadu různých odkazů na původní Castlevanie, až mi skoro připadalo, že se nějakému copyrightu vysmívá. :)

Též mám radost, že se mu povedlo přetáhnout do svého týmu různé důležité lidi, jako je třeba skladatelka Michiru Yamane nebo umělkyně Mana Ikeda.

Musím říct, že můj první dojem z grafické stránky byl spíše negativní. Celá hra vypadá dost divně a je to taková ujetá kombinace 3D a rádobykomixových shaderů, aby hra připomínala japonské anime či co. Naštěstí jsem si na to brzy zvyknul a nakonec musím říct, že mám ke grafice spíše pozitivní vztah. Později jsou ve hře různé momenty a místa, u kterých jsem si dokonce řekl "Wow! Nádhera!" Plus chci tvůrce pochválit, protože původně všechno vypadalo ještě mnohem hůř, ale oni vyslyšeli hráče a opravili hromadu věcí.

A co hratelnost? Ta je velice příjemná, chytlavá, ba přímo návyková. Stále přináší něco nového - nová místa, nová monstra, nové boss-fighty a zkrátka jsem byl stále zvědavý, co se vyskytne dál.

Zároveň je tu jedna věc, kterou bych chtěl zkritizoval. V téhle hře je nutné dělat to, co se nazývá "grindění" nebo "farmení exp" nebo zkrátka "expení". Tj. objevíte novou lokaci, kde je deset místností v řadě, ale už po vybití prvních dvou zjistíte, že tohle fakt nedáváte - že vám došlo zdraví a každý protivník je hrozně tuhý. V takové chvíli je nutné zbaběle utéct k nejbližšímu save-pointu, doplnit si zdraví a pak se jít někam naexpit. A teprve až budete třeba o dva levely dál, tak se můžete zase vydat do té lokace, na kterou jste před tím byli příliš slabí a začít to tam čistit. A co teprve situace, kdy narazíte na nějakého bosse a zjistíte, že ho fakt neudoláte...

Též se mi trochu nelíbí jistá komplexita hry. To je taková má osobní věc, ale já preferuji spíše jednoduchost a minimalismus. A myslím, že původní Castlevanie měly dobrý balanc mezi minimalismem a komplexitou. Tady už bylo pár herních mechanismů, které bych osobně vystřihl - třeba craftění různých předmětů, vaření jídla z různých ingrediencí, které si můžete i vypěstovat a tak dále. V praxi třeba musíte koupit vejce a mouku a najít Johannese v laboratoři, aby vám z toho uklouhnil buchtu, co doplňuje zdraví.

Abych to zakončil nějak pozitivně - líbí se mi, že se Koji Igarashi pořád o hru stará, jako by to bylo jeho dítě. Např. první verze byla hodně zabugovaná, ale neustále vychází nové updates a sem tam i nový obsah. Dokonce se zdá, že tvůrci sledují sociální sítě a kdykoliv někdo objeví nějaký exploit, jak různé herní mechaniky nějak ojebat, velice brzy ho opraví. Koji Igarashi má na YT i kanál, kde informuje o nových věcech kolem hry a prostě... za mě hezký přístup. Takže tak!
+13