Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@jones1240 (12.02.2023 21:29): v pořádku, taky nechci :-), jen, když někomu řekneš, že jeho názor není validní, tak se to dá vnímat různě :-)

taky si nemyslím, že je ten humor prvoplánový.

jinak bych rád upozornil, že opravdu ho nekritizuju, budž důkazem to, na což jsem už zapomněl, že jsem ho dal dokonce do plusu! :-)

a samozřejmě, že Babovřesky jsou někde úplně jinde. Ten Polda už je tomu za mě teda blíž, to vidím jako něco mezi, ale asi pořád blíž k Troškovi no.
Je to asi i tím, že hlavní postava zde mi stylem připomíná skoro všechny hlavní postavy českých adventur, ať je to Polda, 7 dní 7 nocí, Horké léto, pochopitelně TOO a dokonce i Dračí Historie :-) V jádru hrozní pitomci, kteří ze všeho jen tak tak vyváznou, mají velkou slabost pro ženy, dělají ptákoviny a mají podobné hlášky, rádi provokují autority atd. :-)

btw. teď si čtu, jako mocně jsem naložil stran humoru Poldovi 3, takže možná zpětně to vidím růžovějc anebo ještě vzpomínám s láskou nostalgicky na jedničku.

Jinak s tím ztracením v překladu souhlasím, ale je to invdividuální, dílo od díla, někde to vadí hrozně, někde vůbec a záleží hodně na tom překladu. Nejvýraznější rozdíl je za mě Hotýlek/Fawlty Towers, tam je to opravdu rozdíl mezi takřka odpadem a tou nejlepší komedií, která kdy na světě vznikla.
@Dan9K (12.02.2023 21:04): Panebože :D Útok to nebyl ani se hádat nechci, jen jsem se ptal zda jsi to hrál v originále. Ten humor v angličtině mi přišel fajn, nejsem moc člověk co by si užíval primitivní humor alá Polda série a Babovřesky. Ale v MI 2 mi přijde že je příjemně absurdní humor odpovídající pojmu bláznivé komedie a i tak není prvoplánový :D Ale hádat se nechci, je mi to úplně jedno. Jen mě zajímalo zda jsi hrál i v originále.


Bohužel ale je pravdou že překlad opravdu často zabije hromadu slovního humoru, ne vždy, ale často. Hlavně pokud se jedná o styl co má MI kdy jde o různé slovní hříčky a dvojsmysly.
@jones1240 (12.02.2023 16:10): samozřejmě, že jsem to nehrál v originále. Ještě jsem teda nehrál hru s českým dabingem, kde bych si nechal anglické titulky, ty jo?

Já humor nijak výrazně nekritizuju. Jsem jen na něj náročnější asi. Ty pracuješ s předpokladem, že humor v Monkey Island 2 je objektivně zcela báječný a ve chvíli, kdy zcela nezafunguje, musí to být vina toho překladu. Myslím, že tenhle předpoklad není nutně správný :-)

Navíc já to nevidím jako nějaké výrazné negativum, humor jsem "kritizoval" jen v jedné vedlejší větě, kde jsem psal, že jsem se pousmál jen párkrát a pak dál dvěma slovy popisuju, že je jednoduchý, to je všechno, tak moc vlastně nechápu, že tě to vyprovokovalo hned k reakci o validitě toho, co říkám, protože to vnímám jako svým způsobem útok. Nebo se budem hádat o tom, co je jednoduchý humor, ale to nevím, jestli má cenu :-)
Jinak taky kroutím hlavou nad tím, když mi něco přijde třeskutě vtipné a ostatní to tolik neoslovuje.
Určitě by mohlo něco vyznít v originále vtipněji, ale to jádro to nezmění. Vkládáš mi do úst věci, které jsem netvrdil. Pozor na názorové biasy :-) Primitivní a jednoduchý jsem nepsal. Primitivní už vnímám jako hodně negativně hodnotící. Psal jsem předvídatelný a jednoduchý humor, protože často jsem se moc nebavil proto, protože jsem přesně věděl, kam to směřuje. Proto mě nejvíc pobavila mnou zmiňovaná zkratka k pokladu, protože to bylo překvapivé. Humor je často o tom překvapení a když pointu čekáš, tak tě to tolik neosloví.

Naopak jsem si 100% jistý, že kdybych hrál hru bez dabingu na hlucho, jak je původně, byl by efekt na humor mnohem větší, směrem do negativna. Dovedu si představit, že nějaký anglický dabing ála MontyPython by to pozvedl, ale ten v originále není.

To s tím překladem a validitou je teda obecně dost sporný, protože to bys mohl převést na úplně všechno. Ne jen na hry a ne jen na humor.

@Ringo (12.02.2023 17:15):  To, co označuješ za famózní, mi právě přišlo slabší, což právě popisuju, že mi vlastně ten systém trochu vadí. Ale zase, slabší/lepší, celé to je o tom, co od hry očekáváš, čeho si všímáš, čeho si ceníš a co je pro tebe důležité.

Ta grafika je o vkusu, já uznávám, že je objektivně detailnější než jednička, ale líbí se mi míň než jednička, ta byla taková čistá. Měl jsem tady mnohdy problém rozpoznat, na co vlastně koukám a i kvůli tomu jsem přišel na to, že můžu skočit do kuchyně v lodi docela pozdě, protože jsem se v tom prostoru neorientoval.
Jen pozor na odlišné vnímání slov. Já slovo prdlý nebo blbina nevnímám nijak zásadně negativně. Když něco označím, že je to prdlý, tak to naopak může být pochvala. Není to vyloženě hodnotící stanovisko, jako spíš, co je to za styl, tzn., že se tam neřeší hluboké otázky všehomíra, jsou to spíš hlášky, občas to nedává smysl, reakce a chování postav jsou lehce přehnané a nenormální, celá story nemá žádnou zvláštní závažnost, dějou se tam věci typu vystřelení z ostrova a plachtění několik hodin vzduchem a tak. To je pro mě to, že je to prdlý. Nevnímám nijak zásadní rozdíl mezi rozverným a prdlým. Ty asi jo.



@Artran (12.02.2023 14:30): zajímavý, to bych čekal, ale nezdálo se mi to, protože jsem inventář během hraní prolezl tisíckrát. Zkontroloval jsem si to a žádný takový papír v inventáři nemám. Nechtělo to zapsat manuálně pomocí ptačího pera a papíru? Ale to si jinak Guybrush pořád stěžoval, že stejně nemá inkoust. Mám v inventáři prázdný papír, který jsem sebral extra na začátku a k ničemu nebyl a pak jsem tam měl celou hru papír od slin Larga Legrande, mám tam tři prázdný obálky, jednu ceduli na papoušky a čtyři knížky. Nic o kostech....a to jsem si vytáhnul sejv přímo z toho bludiště.
@Dan9K (komentář): Teda jako beru, že co hráč, to názor, ale zaráží mě, jak to popisuješ diametrálně odlišně, než jsem to ze hry cítil já. Jediný zářez jsou dvě poslední kapitoly, hlavně ta poslední z rozuzlením příběhu, nicméně ten zbytek hry je tak famózní, že to plně vynahrazuje tu mou pochybnost ze závěru. Grafika obou dílů je odlišná a mám rád oba styly a těžko se rozhoduji, který je lepší. Ale z MI2 grafiky mi ve své době spadla čelist a když jsem si to opakoval nedávno, tak se mi to potvrdilo, vypadá to i dnes parádně. Rozhodně lépe než remaková grafika.

Co se týče humoru, jsem ten poslední, který by vyhledával totálně praštěný humor na úrovni parodie, ale u MI2 mi mnohé srandičky vyloženě sedly tak, že mi to nekazilo atmosféru, což oceňuji, rozhodně bych jej nenazval na sílu prdlým. Spíše takovým pirátsky rozverným.
@Dan9K (komentář): Hrál si tu hru i v originále? Nepřijde mi totiž validní kritizovat humor a jeho úroveň když to hraješ s českým překladem a dabingem. Hlavně asi zase tak kvalitní nebude když degradoval humor hry na primitivní a jednoduchý :(
Tak si po nějakých snad 22 letech opakuji tuhle skvělou adventuru a kromě toho, že si z někdejšího řešení absolutně nepamatuji nic, kromě peripetie s opicí (i když jak toho docílit už taky nepamatuji a na kterou teprve při tomto hraní dojde), tak mě překvapily dvě věci. Jsem v třetině hry a zatím pořád bez návodu. To mě zaskočilo zejména proto, že mám v paměti, jak jsem kdysi kvůli několika neřešitelným věcem (kromě opice už nevím kterým) naštvaně sáhl po návodu a dojel to podle něj. Druhá věc je to, že ta hra je neskonale lepší, než jsem z toho někdejšího prvního hraní měl dojem a dodnes mi ten dojem zůstával. Teď na hru koukám úplně jinak a jsem z ní nadšen.

Z čeho jsem ale hodně nervózní, tak z knihovny. Je tady asi 240 knih a většinu si mohu půjčit. Znervózňuje mě to proto, že nevím, jestli je vyloženě cílem jednu z těch knih získat a podívat se do ní. Zatím to jedu namátkově a všechny byly zatím k ničemu. Byť jednu jsem nějak jinde k něčemu použil, ale ne kvůli obsahu. Ale to je fuk.

Tím si neříkám o prozrazení, co s tím, když nebudu vědět kudy kam, tak ty knihy prostě projdu všechny, zatím se mi nechce. Rád bych zkusil tentokráte hru projet bez návodu, případně kdyby to nešlo, tak jen s minimem nakouknutí :-)
@BINGMAN (04.04.2022 19:49): Četl jsem Gilbertovi tweety a i když to nejdříve tak nevypadalo, tak trojka tu prý bude canon, nevyškrtli jí :D Což jsem rád, protože Gilbert vyhrožoval že po dvojce všechny ostatní díly vymaže, takhle aspoň zanechal tenhle. Plus se ještě vrací i Michael Land k soundtracku, takže stará dobrá parta :D

Armanto byl jasný že se vratí, to je jak Pankrác bez Soboty...

Každopádně, Polda může jít do prdele, pravá legenda se vrací! :)
@Han22 (komentář): Ten konec je podivnej z konkrétního důvodu. A jak to vypadá, tak se jej nikdy nedozvíme. Ron Gilbert, autor hry, původně napsal The secret of Monkey island jako trilogii, ale po druhém díle odešel z LucasArts. Licence zůstala ve firmě a ta s ní naložila po svém. Momentálně ji vlastní Disney. A tam je malá šance, že by zamýšleli ji zpátky Gilbertovi prodat.
Já se na tu čtyřku ani nedíval. A Tales from Monkey island měli jeden moc pěknej nápad. soud se všema, ktery jsi v minulých dílech nějak napálil. Stan a sapol tě žalují. Ale provedení pro mě nevkuzny a ani příěh se mi nelíbil.
Ale však jo. Je to diskuze a každej to vidíme jinak. Mně se prostě líbila nejvíc dvojka a dál mě to moc nebralo. Viděl jsem trojku a Tales from Monkey island jako gamesplay. A skoro nic si z toho nepamatuju. Nebralo mě to. I když z té trojky si něco asi přece jenom pamatuju.
@Pelikán (22.01.2017 22:21): Jako hra byla trojka asi lepsi, nez prvni 2 dily, byt byl humor samozrejme min rafinovanej. Grafika byla moc hezka a dodnes vypada dobre, je nestarnouci, samozrejme s vyjimkou samotnyho Guybrushe, kterej vypada priserne a ten jeho trapnej look se bohuzel uchytil i dal.
@90210 (22.01.2017 14:31): Já trojku už nehrál. Mně se to graficky nelíbilo. Ale toto sám řekl Ron Gilbert. Momentálně se snaží z Disneye vymámit práva na MI a udělat ji. Po svém ji udělat.
http://www.pcgamer.com/ron-gilbert-still-wants-to-buy-the-monkey-island-ip/
Kéž by se mu to povedlo. Ale možná je to takhle lepší. Třeba už by podruhé nevstoupil do stejné řeky. Uvidíme, jak dopadne Thimbleweed park, kterej právě dokončuje s Garry Winnickem. Třeba to bude sranda a zase velká zábava.
@Pelikán (21.01.2017 22:48): Ide o kúzlo, ktoré LeChuck vyslal na Guybrusha, aby ho zmiatol. Odkazuje na to aj sćena po skončení titulkov - The last in-game screen, after the credits, shows Elaine standing outside the Big Whoop excavation site, saying "I wonder what's keeping Guybrush? I hope LeChuck hasn't cast some horrible SPELL over him or anything"
[neexistující komentář]: Závěr? Ten měl původně nalákat na třetí díl. Ron Gilbert původně psal trilogii, ale ke třetímu dílu už se nedostal. Proto je to takhle divně ukončeny. Ale třeba se někdy dočkáme "pravé" trojky.
[neexistující komentář]: Díky ukázce ve spoileru jsem zase dostal chuť si Monkey islandy zahrát. Asi vytáhnu tu HD reedici s dabingem :)
[neexistující komentář]: Ten záver som naprvýkrát nepobral ani ja stále si nie som istý, či ho chápem presne tak, ako bol zamýšľaný.V zásade to treba brať tak, že ide o kúzlo, ktoré vyslal LeChuck na Guybrusha, ale i tak...,
Tvrdí to několik lidí na fóru (celkem asi 3) a nepředpokládám, že by všichni lhali. A vzhledem k tomu, že většina lidí kupujících si SE2 bude již vlastnit první díl, tak by tahle předobjednávka byla jinak poměrně zbytečná.
popkec: První díl jsem jen zkoušel, ale ve druhém mi přišel dabing Guybrushe o mnoho lepší.
Mě přijde, že ano, minimálně podle hlasu.

Každopádně tady jsem dokonce rád, že mě Monkey Mánie před těmi 10-15 lety zcela minula... Teď si je totiž mohu vychutnat s plnou parádou a hlavně s geniálním dabingem, který tu hru prostě posouvá o celou kategorii výše ;)
tak mne dvojka sedela viacej aj humorom aj grafickou štylizáciou viacej (bol podobný, ale prepracovenejší). Celkovo tá rozťahanosť mi umožnila v hre sa viacej udomácniť, prvý dielom som na vlastné počudovanie doslova preletel a tým pádom sa vo mne neuchoval tak silný zážitok. Viacej zaujímavých postáv a tak. V adventurách je vždy VIAC výrazné +, pretože sa nejedná o nič tak generické ako nové skilly, zbrane, mapy z napr. FPS alebo RPG.
misadlouhy - taketo hry vacsinou dnes uz vychadzaju len ako freeware produkty, party nadsencov - bohuzial. Avsak, ja by som bol kludne za to, keby dnesne niektore adventury vyzerali ako treti Monkey Island. Ten sa mi graficky pacil asi najviac z celej serie (nie ze by predchadzajuce MI boli zle, to v ziadnom pripade). Ostatne podobny graficky styl slubuje Vampyre Story - pokial sa vydari... Ale to uvidime za vyjde, ak vyjde :)
vůbec nechápu, proč se takovéto adventury nedělají dneska - krásně kreslené a 2D. Vždyť kromě toho všeobecného příklonu k 3D modelování (ve hrách i animovaných filmech) tu máme pořád kreslené Miyazakiho filmy které berou dech i přesto, že nejsou dělané na počítači. ždyť nakreslit takové pozadí po kterém chodí kreslená postavička, s rozdílem, že dnes to pozadí by bylo v nějakém vyšším rozlišení, nemůže být tak těžké. Vývojáři a vydavatelé si asi myslí, že jen to co je 3D je moderní, ale kdyby udělali něco pěkného v 2D, něco na způsob Monkey Island 2, tak by jim lidi utrhali ruce. Máme tu rok 2008, a že by se objevila hra na způsob MI, v té samé grafice, jen detailnější, to se neobjevila. Taková hra je uměleckým dílem, a oni furt mají za vrchol počítačové tvorby brak typu Fallout 3 + Starcraft 2 + Diablo 3 .. a nikde žádná výpravná adventura z kresleného prostředí. Jsem zvědavej, jestli se někdy dožiju spojení tvorby animovaných filmů a adventur - ono to nemusí být z pirátského prostředí aby to bylo dobré. Jakýkoliv Miyazakiho film, kdyby vznikl jako hra, by byl neskutečná bomba. Jenže oni nejsou lidi, a nejsou záměry dělat takové hry. Je to smutné, je to nevyužitý potenciál PC zábavy.