Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
Druhý díl Monkey Islandu vyšel pouhý rok po jedničce a nepřinesl zdánlivě nic moc nového. Ale to staré, co fungovalo v prvním díle je vyladěné k dokonalosti. Co se tedy změnilo? Grafika je trošku detailnější, zmizely krásně ručně kreslené obrazy ale pár působivých scenérií zůstalo, například prostřihy na působivou ostrovní pevnost. Z ovládání zmizelo pár nepotřebných příkazů a předměty v inventáři už jsou vidět jako obrázky a ne jen jako textový popisek.

Příběh navazuje na první díl - Guybrush je slavný a bohatý pirát, ale jeho historky o zabití LeChucka lezou všem na nervy a o jeho bohatství ho obere na Scabb Islandu lump jménem Largo Lagrande, který drží celý ostrov v šachu. A tak pouštíme do nelehkého úkolu - vyrobit jeho voodoo panenku a zbavit se ho. Jenže díky Guybrushově chvástání se podaří oživit jeho nemesis - LeChucka. Jeho duchovní podstata byla sice zničená, ale LeChuck ožívá jako znilá, zelená zombie a je pekelně naštvaný, tím spíše že Guybrush hledá 4 části mapy k legendárnímu pokladu Big Whoop.

Příběh je rozjet parádně, od druhé kapitoly dostáváte na průzkum další dva obrovské ostrovy, přičemž na každém z nich je zhruba 5-6 lokací a hra se stává opravdu obrovskou. Autoři naštěstí zachovali hratelnost z jedničky - zmizely sice souboje na meče, ale jinak je tu všechno stejné. Žádné podrazy, žádné limity, žádné dead endy, jen tuna možností co udělat a občas nějaké ty nelogické úkoly či pixelhunting. Nějaké ty největší prasárny jsem si ještě pamatoval použití opice na pumpu, lístek za dveřmi, na jiné věci se dá přijít, když zapojíte vlastní škodolibost krysa v polívce, uřezaná dřevěná noha, ale i tak jsem se párkrát do návodu podívat musel. Soutěž v plivání, nebo závěrečný voodoo souboj bych asi bez návodu nevyřešil.

Naštěstí jinak zůstalo všechno jak v jedničce, takže je tu opět spousta humoru, hlášek, gagů (plivání ve vězení, Hermanova zkratka), vrací se staré dobré postavy - voodoo čarodějka, trojice pirátů s krysou, Herman je trosečník na jiném ostrově a Stan prodává tentokrát použité rakve :) Vrací se i Elaine, který se sice s Guybrushem rozešla, ale stále pro něj má slabost. Každý ostrov na který se podíváte je trošku jiný, hra má bezvadný dobrodružně-komediální feeling. Zkrátka dokonalá zábava, která jen trošku vázne ke konci.

Ano Monkey Island obsahuje jeden z nejdivnějších konců co jsem ve hrách viděl. Nejprve je celý poklad jen lístek. Pak se Guybrush doví, že LeChuck je jeho bratr a když ho zabije, ten si sundá masku a ukáže se, že je to tak. A nakonec jsou z obou malé děti a rodiče je odváží ze zábavného parku. Jsem zvědavý jak to vysvětlí v třetím díle.

Každopádně bez ohledu na podivný konec je dvojka stále stejně dokonalá dobrodružná zábava jako první díl, jen mnohem mnohem delší a větší a pro mě jednoznačně adventurou roku 1991.

Pro: Stejné jako jednička, jen delší, vyladěnější, spousta humoru, trošku hezčí grafika, návrat starých postav

Proti: Podivný konec

+14
  • PC 70
Mnozí tvrdí, že druhý díl je lepší než první. Mě to tak nepřijde. Je fakt, že MI2 má detailnější grafiku, lepší OST a hlavně je delší, ale příběh mi moc nesedl. Navíc je hra roztahaná na tři ostrovy, na kterých je několik lokací, což ve spojení s pixelhuntingem (párkrát jsem se ošklivě zasekl) dosti zvyšuje obtížnost. Vyřešíte jednu hádanku a najednou nevíte jak dál, nezbývá než chodit pořád dokola přes tři ostrovy a doufat, že vás něco napadne - dosti nepříjemné.

Bohužel hře se nevyhnulo i několik nesmyslností, třeba zhypnotizování opice pomocí banánu a metronomu a následné použití ztuhlé opičky na hydrant, lístek do prádelny schovaný za dveřmi, apod. . Zamrzelo mě taky, že slavný "Insult swordfighting" z jedničky tu chybí. Humor a výborné dialogy tu ovšem zůstávají, stejně tak různé narážky na Indiana Jonese a Star Wars.

Pro: HUMOR, grafika, soundtrack, dialogy

Proti: místy vyšší obtížnost spojená s pixelhuntingem a nelogickými hádankami, chybí Insult Swordfight

+12 +13 −1
  • PC 60
Zahrál jsem si další historickou událost.

A tou se hra stala především z důvodu prvního užití systému iMUSE, který umožnil plynulé hudební přechody a komplexní práci s hudebním materiálem. Jedná se vůbec o první pokročilé užití adaptivní hudby. Krásně je to slyšet například, když se hráč dostává k voodoo šamance, postupně se přidávají nástroje a když jde zpátky, tak zase přirozeně ubývají. Několik minut jsem si s tím hrál. Stejně tak na konci hry při konfrontaci s hlavním zlounem v každé místnosti hraje jiná melodie, jiná část skladby, ty části do sebe vplouvají podle toho, jak hráč chodí a tím tak tu skladbu generuje. Nádhera.

Co se týče samotné hry, nemile mě překvapila grafika. Monkey Island jednička se mi líbil víc. Krom toho, že není zdaleka tolik blízkých detailních záběrů, tak ve dvojce je především úvodní Scabb Island podivně přeplácaný a neostrý. Měl jsem docela problém rozeznat, co vůbec kde je. Jednička byla graficky mnohem čistší a přehlednější. Později na dalších ostrovech se to zlepšilo. Asi jsem měl hru také příliš tmavou oproti videím na youtube, ale to nevím jak ovlivnit. Mému vkusu nějak hrozně neladí ta přeplácaná hlavní lokace mola na Scabbu, kde hráč tráví úvodní třetinu hry a zbytečně mi to zkazilo dojem.

Stejně jako jedničku jsem hrál dvojku s českým fanouškovským dabingem a je to vynikající práce, která zážitek rozhodně zvedá.

U adventury je strašně zásadní příběh a tam je hlavní kámen úrazu pro mě. Je to prostě blbina, což se dá čekat, ale zároveň jsem se pousmál jen párkrát (nejvíc je asi zkratka k pokladu) a celé to nedává smysl. Tahle hra byl očividně hlavní inspirační zdroj pro asi tak 10 prvních českých adventur (a nejen pro Oslí ostrov). Mám z toho totiž hodně podobné pocity - klíčové jsou pro hru prdlé dialogy, prdlé řešení problémů, předvídatelný jednoduchý humor a malý tah na branku. Prdlostí se jistě dá vysvětlit i zásadní díra ve scénáři, a sice zcela nesmyslné pachtění celou hru za mapou pokladu, která ale není vůbec potřeba a z které se hráč nedozví vůbec nic jiného, krom názvu ostrova, na kterém se poklad nachází, což ale ví od začátku hry z knihy. Takže ve chvíli, kdy hráč o mapu přijde, je to úplně jedno. A vůbec, postava kartografáře Wallyho je taky další scenáristický fail. (ale vysvětluji si to tak, že prostě byl Guybrushovou sirkou roztrhán na sračky) 
S tím se pojí zásadní díra ve scénáři číslo 2, a sice, že nedává ale vůbec smysl, proč poklad před Guybrushem nikdo nenašel.
A zásadní díra ve scénáři číslo 3 je nedokončení filosofické debaty na ostrově Dinky!

Krom toho teda člověk dělá věci, které pak vůbec nepoužije, což je teda na jednu stranu realistické, ale spíš si myslím, že je to nějaká chyba a že je to spíš nedodělávka, protože se to děje hlavně na konci hry (nepochopitelný E ticket, naplnění rukavic a balónku héliem, což k ničemu není atp.).

Výrazně jsem co se týče příběhu zpozornil až u onoho kritizovaného konce. To jsem si vlastně řek prvně wow a začlo mě hodně zajímat, jak to bude dál. Což už jsem se teda nedozvědel. Jinak moc nemám rád, když adventura najede na následující systém:
1. úvod
2. dlouhý prostředek, kde člověk stráví většinu hry a je to pískoviště, kde může úkoly dělat v různém pořadí na celé ploše hry a chce se toho po něm hrozně moc, takže časté zákysy jsou jistotou
3. kratší přímočarý konec
Tuhle formu má spousta adventur a vlastně mě to nebaví, protože to zároveň vede k tomu, že se většinu hry příběhově nic neděje a jde se jen po adventuření a pachtění se pro jednu věc, aby se pak na konci rychle všechno sfouklo příběhovým vyvrcholením.

Co ještě mohlo být lehounce přátelštější, je inventář a zejména mizení nepotřebných předmětů. Celou hru jsem tahal věci z úvodu hry. ve všech variantách (prázdné dopisy, všechny barvy nápojů atd.). Většina předmětů, které se použijí, se dají znova sebrat (například jídlo z misky pro aligátorka) a já jsem naučený to dělat, protože člověk nikdy neví, kdy to bude potřebovat. Jenomže tady ta potřeba snad nikdy nenastala. Předměty nemizí. Mizí paradoxně jen ty, které nemůžete sebrat znovu (přitom by se bývaly hodily), takže ve výsledku jsem měl inventář naplněný pookraj nepoužitelnými nesmysly a zbytečně mi tím stoupla herní doba (ta nezábavná).

Často zmiňované věci typu opice nebo lístek na dveřích mi přišly docela v pohodě. Co mi ale nejvíc hlo žlučí je Lechuckova pevnost a tamní bludiště, které člověk má projít na základě písně, která ve hře proběhla poměrně dlouho předtím, jen jednou a nedá se k ní vrátit. To je dost proti smyslu LucasArts Game Design Philosophy a je to prostě sviňárna. Řešení bylo naštěstí relativně snadné, a sice sejvovat a loadovat při každém kroku. A vůbec, bludiště na konec, tohle klišé začlo v adventurách kdy přesně?

Hlavní klad hry, krom revolučního užití hudby, vidím v postavách. Jsou to opravdu roztomilé postavičky, které na malé ploše dokáží udělat divy. Ať už se jedná o navrátilce jako je Stan nebo Herman Toothrot, případně boží týpek ze soutěže v plivání. Výborný je i záporňák Largo LeGrande.

Věřím, že mému vkusu bude nejvíce sedět díl třetí.

Pro: Postavy, hudba, příjemné zasazení tropických ostrovů, lehce humor, český fanouškovský dabing

Proti: Scénář, příběh, grafika, inventář

+12 +13 −1
  • PC 95
Hnilobný zloduch Le Chuck se vrací a to díky nešikovnosti jednoho individua... Ano je to náš starý známý nešika Guybrush Threepwood který je teď v domění že je to vvvelký pirát a proto po večerech otravuje u táboráku dva piráty a pořád dokola je otravuje příběhem o tom jak porazil Le Chucka.

Celá hra začíná na Scabb islandu který má pod palcem Largo Lagrande což je takový mini padouch s úchylným tajemstvím. No jak už sem říkal díky Guybrushovi nešikovnosti je Le Chuck vyvolán zpět na náš svět bohužel pro něj jen jako páchnoucí zombie.

A tak začíná další poutavé dobrodružství nesmrtelného Guybrushe. Pokračování je věsměs stejné jako předešlí díl. Obsahuje hromadu kvalitních a zábavných dialogů,velkou porci humoru a hlavně zase spoustu skvělých postav. Oproti minulému dílu také naštěstí zmizeli šermířské souboje za co sem docela rád aspoň vás nic nevyrušuje od příběhu.

Takže nemá cenu to dále rozepisovat... Líbil se vám první díl ? Pokud ano tak tento díl je prostě povinnost.


NEPODSTATNÉ! :
Jelikož tohle je můj poslední díl Monkey Islandu který mi zbýval okomentovat tak bych chtěl dodat že tahle adventura je opravdu srdcovka a je hezké vidět jak se postavy postupně vyvíjejí ať už je to Stan nebo Le Chuck (který jak už sem psal je jeden z nejlepších herních záporáků který bohužel hodně prostoru dostal až v Tales of Monkey Island).

Pro: Příběh,humor,délka

Proti: zase nelogičnosti

+8
  • PC 70
Druhý díl Monkey Islandu přináší opět další adventurskou honbu za pokladem, tentokrát jde o Big Whoop v hlavní roli samozřejmě Gaybrush - “slavný, a od poražení LeChucka, bohatý pirát”. Na ostrově Scubb ho připraví o love šméčko Largo Lagrande, který má celý tento kus země pod palcem a Gaybrush se vydává za jeho zneškodněním.

K ostrovu Scubb přibudou ještě další dva ostrovy, aby se mladík nenudil a mohl bádat v hádankách, což častokrát přijde hodně otravné, kdy se ocitnete v pasti a lítáte z lokace na lokaci, abyste našli řešení hádanek Nesmí samozřejmě chybět několik takových, které z části nebo úplně postrádají logiku a bez rady s návodem bych na jejich řešení nepřišel – opice nebo soutěž v plivání. 

Ve výsledku bych to viděl ve stejné kvalitě jako první – lepší grafika, hudba i animace I dávky humoru, ale zase nebylo šermířských soubojů a dialogy byly misty opravdu zbytečné obsáhlé – 70 %
+7