Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Tulareanus (08.10.2025 08:21): Vždyť to snad nemusí být doslovný překlad, naopak je někdy lepší (a nezřídka se používá) překlad volný, protože každý jazyk má jiné výrazové prostředky. Není to pro mě podstatné, za sebe bych užil klidně výraz kouřové, příp. i dýmající (namísto "dýmící") zrcadlo, ale ani kouřící zrcadlo me pohoršovat fakt nebude :-)
Ja jsem se setkal s termínem kouřové zrcadlo. A osobně mi to přijde lepší než kouřící nebo dýmící...
@jones1240 (07.10.2025 16:26): Mě osobně se třeba ani jeden ze tvých nabízených názvů nelíbí. A myslím si, že vytvořit nějaký alternativní název by u fanoušků sklidilo ještě víc kritiky, než konzervativnější verze...
@special_plan (07.10.2025 14:54): To samozřejmě, ono totiž "kouřící zrcadlo" ti vyjde jako první, i když to dáš do překladače. Podle mě je "kouřící zrcadlo" asi správnější co se týká překladu a možná i po odbornější stránce. Naopak "dýmající zrcadlo" mi přijde víc démoničtější, tajemnější. Víc se hodící do populární literatury/filmu.

Ono je to totiž v češtině složitější, než v angličtině. Smoking mirror se totiž používá obecně jako jméno Tezcatlipocy, ale taky jako obsidiánové zrcadlo či sklo obecně. Oni použijou Smoking mirror a dá se to aplikovat na všechno, čeština je v tomto košatější. I největší čeští aztekologové Oldřich Kašpar a Jaroslav Malina používají ve svých dílech obou výrazů (i když pravda, častěji jako to kouřící zrcadlo). Naopak jeden z největších českých záhadologů Arnošt Vašíček zase používá dýmající zrcadlo.

A jen pro zajímavost názvy v jiných zemích:

Německo: Baphomets Fluch II: Die Spiegel der Finsternis (Bafometova kletba: Zrcadlo temnoty)
Francie: Les Chevaliers de Baphomet II: Les Boucliers de Quetzalcoatl (Štíty Quetzalcoatla)
Itálie: Broken Sword II: La Profezia dei Maya (Mayské proroctví)
Španělsko: Broken Sword: Las Fuerzas del Mal (Síly zla)
Rusky: Slomannyy mech: Dymyashcheyesya zerkalo
Polsko: Pan Dymiącego Zwierciadła
Nizozemí: beze změny
A takto je to arabsky: بروكين سورد اي: ث سموكينج ميرور
@Pluto (07.10.2025 14:43): To přece není o tom, co ChatGPT ví nebo neví, já ho požádal, aby mi vypsal všechny odborné české zdroje, které najde. Našel cca 18 případů pro kouřící zrcadlo a 7 pro dýmající.
@special_plan (07.10.2025 14:32): ChatGPT jsem osobně taky zkoušel. A protože jsem si k tomu už předtím zjistil nějaké informace, tak jsem se s ním snažil dostat víc do debaty a zjistil jsem, že toho o tématice zase tolik neví...
Podle ChatGPT je častější překlad (v bakalářkách apod., odbornou literaturu nenašel) kouřící zrcadlo.
Jedno i druhý je za mě v pořádku, ač mi to trhá uši stejným způsobem :D. Když jsem dříve četl nějaké texty o Tezcatlipocovi, tak většinou to bylo překládáno jako Kouřící zrcadlo, v polštině pak " Pan Dymiącego Zwierciadła ", což do překladu je pořád "Kouřící".
@Pluto (07.10.2025 12:27): Jako mě se upřímně nelíbí ani jedno. Kouřící zní dost no ehm a Dýmající působí trochu toporně. Nepřemýšleli jste nad volnějším překladě něco co třeba já nevím se odráží od mexika aztéků atd? Třeba Zrcadlo Oběti?


Například na variaci toho co jsi napsal zní lépe třeba Zakouřené Zrcadlo nebo Zrcadlo Dýmu nebo Zamlžené Zrcadlo. Ale kdybych měl vybrat z těch originál dvou tak asi Dýmající no.
Když už to tvůrci vypustili ven, tak můžu fanouškům hry položit dotaz, nad kterým jsme vedli velké dilema. Jak byste pojmenovali hru v češtině? Broken Sword - Dýmající zrcadlo a nebo Broken Sword - Kouřící zrcadlo?
@Fritol (06.10.2025 18:05): Dost mě zaskočil ten český název, jak jsem ten Steam otevřela kvůli seznamu přání, když tomu tak u vylepšené jedničky nebylo. Navíc si nevybavuji, že bych někdy na Dýmající zrcadlo narazila, zvláštní. Ale nestěžuji si, jelikož je samozřejmě skvělé, že i zde dojde na češtinu.

EDIT: Ok, tak teď jsem zjistila, že první díl se na Steamu už taky jmenuje Stín Templářů, ale nemá počeštěnou grafiku. Tak jsem se zase něco nového dozvěděla.
@Drolin (22.04.2020 14:21): Já jsem nedávno (no, už to bude asi loni) zvažoval zahrát si zase celou sérii, ale nakonec jsem dojel na to, že jsem nenašel českou verzi trojky nebo čtverky. Ale vzhledem ke spoustě času, který teďka je, tak se možná na to přeci jen vrhnu. I když jsem stále "zhnusený" z třetí Syberie, kterou zmrvili přechodem do 3D, obdobně jako u BS. A pátý díl? Nedosahuje úrovně jedničky, ale je to příjemný návrat do známého světa, který sérii určitě ostudu neděla a za zahrání stojí.
@Drolin (21.04.2020 17:08): Trojku by som ešte skúsol - trpela konzolitritídou, no je to uzavretie príbehu, z ktorého tým pádom urobili trilógiu.

Štvorku som zatiaľ ako jedinú z celej série nehral, no súdiac podľa dobových recenzií + názoru ľudí, ktorých herný vkus si vážim, som o nič neprišiel.

Ale plánujem si ju niekedy zahrať, no neponáhľam sa na ňu.

Pätka je návrat do formy, nemám jej čo vážne vytknúť, až na jedno konkrétne riešenie puzzlu v druhej polovici hry, ktoré bolo dosť WTF + tradične slabý (rozumej narýchlo odbytý) koniec.
@Pluto (21.04.2020 19:56): V době vydání jsem zkoušel, ale nebylo to nějak ono. I kritiky nejsou zrovna nejlepší, takže BS5 spíše pokud by nebylo nic jiné po ruce. Radši bych asi někdy dohrál čtvrtý díl, který byl i má jediná výhra ze Score :).

No a třetí díl jsem nikdy nezapl, a připadá mi i nejméně lákavý. Ale věřím, že špatný není.
@90210 (21.04.2020 16:50): Začátek znám z minula, pak rozhovorové Quaramonte, poté krátká džungle, a následují malé epizodky Karibik/Londýn. Vlastně i těch předmětů je v BSII málo. Na co jsem zapomenul bylo to malé interaktivní místo u výtahu (Marseille) a skoro nenajitelné peří (Karibik).

No a nejlepší je, jak tam prozradí AA celý závěr :)). Ale i tak tu hru nejspíše nehrál nějak pořádně, dle recenze. Trochu opak u až přehnaně nadšené recenze na první díl.

Nicméně další díly už asi vynechávám, aneb postrádají největší přednost - kouzelnou grafiku.
@90210 (21.04.2020 16:18): Broken Sword II byl hodně jednoduchý, takže zde by to snad bylo i pomalejší a méně efektivní. Problém zde byl ale s tradičním neduhem, pixel-huntingem (zbytky z peří o velikosti 1x1 px). No a závěrečná "hádanka" byla spíše zdržovačka než něco jiné.

Rozehrál jsem to cca 3x, ale vždy jsem měl lěpší alternativy. Až nyní jsem se dostal i zahrání celého BS II.

Jinak ve Score je docela vtipná recenze a podezřívám AA, že to snad ani nehrál :)). Aneb delší jak první díl nebo Nico v evropských metropolích (je pouze v Londýně).
@Drolin (21.04.2020 15:08): Tys to predtim nehral? U me je to poctivych 80, ale vic ani o pid. Rozhodne to uz neni zadna udalost, jednicka je ale vyborna.

Skoda, ze to vsechno hrajes krok za krokem s navodem, protoze to ma ferove nastavenou obtiznost, tento zasadni aspekt ti pak uplne unika.
@Richmond (21.04.2020 16:07): Je to krásné, hudba výborná, dabing stejně tak, ale právě, příběh tedy - a to zde byl potenciál podle mě větší jak u prvního dílu (kterému jsem musel zvýšit hodnocení) - byl opravdu slabý. Vlastně je to jen o získání kamenů a poražení záporáka, což je málo i na FPSku :)).

Ale jsem rád, že jsem si to po cca 10 letech od prvního dílu doplnil. Karib je tu skoro stejně pěkný jako v The Curse of Monkey Island.
Žádná sláva, ale příjmené slunečné prostředí to povyšuje na trochu jinou úroveň. Po dohrání mi ale přijde, že ve hře chybí minimálně 1/3 obsahu, podobně nekompletně působící adventuru si nepamatuji.

Hru jsem také také nadhonotil, ale průměrných 82 procent je opravdu přestřelených.
@Red (26.08.2019 01:18): Mě to kdysi nepřišlo zas tak rozdílný, ale člověk stárne, je cyničtější a kritičtější. Ale třeba oproti trojce je to pořád úžasné, tu hraju teď a tam se teprve v komentáři vyřádím :)
@Han22 (komentář): Oproti jedničce mi připadal druhý díl na druhé dohrání opravdu slabý, a to jsem ho tenkrát hrál jako první a byl jsem nekriticky nadšen.
@Maximus (14.12.2015 12:35): "teleportačný pohyb z jednotky je zrušený"

Počkat, tohle asi bude vina převážně toho remasteru, anžto právě "teleportační pohyb" byl přidán až ve dvojce a jednička jej původně neobsahovala.
Po rokoch dohrané druhýkrát (sranda, pamatal som si to nejaké lepšie či čo) a teda oproti vtipnej jednotke, ktorú som dohral pár dní dozadu, to bola nehorázna nuda. Občasná vtipná hláška ma držala ako tak pri zmysloch, ale inak sa to na hláškujúcu jednotku ktorá mala ešte aj celkom vydarený príbeh (tu je to veľká bieda) teda vôbec nechytá.

REMASTER o hovne, pridáva len škaredé tváre v rozhovoroch a robí hru jednoduchšou, inak nič.

Horšie ako prvý diel úplne vo všetkom (teleportačný pohyb z jednotky je zrušený, postava sa šmochce po obrazovke, nudné rozhovory, príbeh aj postavy)...ok, niektoré obrazovky sú krajšie nakreslené.

No som zvedavý, aký bude Broken Sword 3 - Sleeping Dragon :)
Se ScummVM si jaksi nerozumím.. a tak hraju předělávky pro Android (něco zakoupeno ve slevě, něco v Humble bundle...klasika...)
Ale jak je dohraji, a budu mít čas (spoustu času) , tak se do ScummVM pustím (indiana Jones a jiné adventury ještě čekají).
Tak jsem se (po letech) pustil do hraní, a musím uznat, že se jedná o jednu z nejlepších her na tablety... (spolu s prvním dílem a Simonem)....
Zkrátka tablet, teplý bebech, dobré kafe a adventury- to se k sobě vysloveně hodí.
Na béčko to má miestami celkom nadhľad, nie je to psychologická dráma, ale niečo odľahčenejšie a vždy sa tam nájde miesto pre iróniu (pre to mám rád aj dialógy v BS), akurát záver je uletený.
Moje označení kvalitní příběh bylo asi ovlivněno tím že já miluji béčkový filmy :DD
@Crash (18.09.2014 19:29): Jo, už chápem :D Potom je to v poriadku, príbeh dvojky je u mňa dosť možno najhorší, hoci hra ako taká sa hraje výborne. Teda pokiaľ nerátam ten fanúšikovský úlet menom The Return of the Templars, ten je úplne mimo :)
@M.a.t.t. (18.09.2014 15:41): Jejda to je ale nedorozumění ... zatrolená čeština ...občas bychom potřebovali dodržovat správný slovosled jako v angličtině.
"poměrně hodně adventur" = podmět ..."strčí do kapsy" .... koho/co ..."příběh BS 2" = předmět :D
kapišto? ;-) Naprosto s tebou souhlasím ... roztomilo béčkový.
@Crash (18.09.2014 14:40): Príbeh dvojky by som označil skôr za roztomilo béčkový ako kvalitný. Svoj účel samozrejme plní, ale s tvrdením, že do kapsy strčí pomerne veľké množstvo adventúr by som sa krotil :)
No já do toho šel s ničím (myslím první díl ale i druhý)jen sem věděl že sem to dřív hrál a tak sem to zkusil bez znalosti toho o co jde atd . A byl sem hodně překvapen a příběh mě bavil :D
@Drolin (18.09.2014 09:58): A tak ty seš zase extrémně náročný. ;-)

Ale myslím, že příběh BS2 strčí do kapsy poměrně dost adventur, a upřímně se vůbec nedivím podobným komentářům jako tu má třeba jablek. Člověk neznalý věci do toho jde, s tím jak je to úžasná hra s "kvalitním příběhem" a pak nestačí valit bulvy...
@Crash (18.09.2014 08:28): Ano. Ono, jen u málo adventur jde použít spojení "kvalitní příběh". Ono ve formě, která musí počítat s nucenými i nenucenými přestávky a určitou strukturou vhodnou pro videohry (výpravné prostředí, větší množství postav) se to povede jen minimu zástupců.
Prvý diel má široko ďaleko najlepší a najrealistejší príbeh v celej sérii ;)
Příběh byl dobrej na poli dobrodružné hry splnil kvality a celou dobu mě bavil.
On Indiana Jones Fate of Atlantis,Lost Horizon apod Taky nemají kdo ví jak výtečnej příběh ale v podžánru dobrodružný to splňují. To samé tento díl byl dostatečně dobrý abych byl napjatý jak to skončí.
@jones1240 (komentář): Já vím, že je to subjektivní, ale vážně si použil termín "kvalitní příběh" ??? Aby bylo jasno, mám Broken Swordy moc rád, hlavně kvůli humoru a taky u mě dost pracuje nostalgie, protože první dva díly byly hry, který mě k adventuram vlastně přitáhly. Ale kvalitní příběh si fakt představuji jinak a to i ta jednička měla příběh lepší, i když ani to nebyla žádná sláva...
Překvapuje mě, jak je hra jednoduchá a krátká. Oproti prvnímu dílu je to taková jednohubka na jedno odpoledne.
Bože... Tohle bylo teďko zadaramo pro iOS zařízení... větší nudu jsem snad nehrál
Flowerpot: ALe ja som pôvodne narážal na "dobrá polovina hry je tam jednoduše jen pro prodloužení hrací doby". :)
Tulreanus:
1) jablekov komentár: circa polovicu hernej doby strávi hráč činnosťami, ktoré sú nelogické a nedávajú v rámci hry žiaden zmysel.
2) tvoja reakcia: jablek kritizuje to, čo vôbec robí hru zábavnou.
-> aby bola hra zábavná, musí mať nelogičnosti v hernom designe.
Za prípadný sylogistický laps sa ospravedlňujem.
Príde mi to ako preháňanie, naposledy som to hral pred 4 rokmi. Takmer každá adventure má určitý "kiks", kde jednoducho zlyháva logika autorov, to však neznamená, že v niektorých tých prípadoch sa postava jednoducho chce zachovať slušne voči iným postavám alebo nemá fyzickú silu na to, aby niečo zvládla.

Flowerpot: Konkrétne na základe čoho to vyplýva? :)
Prostě jsem si tam už chvílema připadal jako blbec... Třeba když jsem musel prosit indiána, aby se mnou převrhnul sud s vodou a tím zchladil kámen (kterej byl v rozžhaveným popelu) místo toho, abych tam prostě přišel, a odkopnul ho stranou nebo abych vzal malej kyblík, co se válel hned vedle, a polil to s ním... Kdo vymejšlel takovou blbost proboha???
Dvojka je "jen" solidni adventura, ktera skvele vypada a dobre se hraje. Zadna udalost, treti dil je lepsi. Ani nevim proc jsem dal 80%, je to spis na 70...
Pokiaľ je sranda nutne podmienená logickým nezmyslom, ako to vyplýva z Tulreanovho príspevku, tak žijeme v smutnom svete.
No já nevim, kdys to naposledy hrál, ale tipuju, že to už bude pár let... Já to dohrál dneska a jsem z toho docela rozčarovanej... U jedničky jsem neměl pocit, že bych tam polovinu věcí dělal zbytečně... Můžeš si to zkusit zahrát znova a trošku u toho přemejšlet ;)
Jasné a prečo tá hra má vôbec nejaké jadro, prečo tam nie je len intro a záverečných 15 minút. Načo je komu sranda. :)
Už to koupit nejde, zato jsem si vzal Syberiu (už ju párkrát mám, ale za 10 centů) :-) a hlavně Post Mortem (nějak za 60 centů), která se taky moc sehnat nedá.
4willa - je to trochu zmateny misto. jakmile s pomoci toho theodolitu najdes jeskyni, tak se ti v lokaci na skale otevre jeste jedna moznost kam jit. je v prave dolni casti. Projizdej to kurzorem, nemuzes to minout. mel jsem stejnej problem btw.
Ahoj.Poraďte mi prosím někdo,jak se mám dostat z té skály přes ten teodolit?Píšou,že mám otáčet doprava,ale nijak mi nic nejde.Mám totální zásek.Díky moc za pomoc.
Vzdyt ta dzungle neni tak hrozna, tusim ze mela snad jenom asi 4 obrazovky a kazda tak 3-4 cesty, takze staci save/load... (ale opravdu to nebylo nic zabavneho:)).

OT: To treba v takovem IWD2 mi bloudeni po tom jednom lese vadilo krapet vice:).
Mě v tom případě taky. Já si nikdy nevšiml, že by to bylo zaškrtnutý, ale je možný, že sem loadoval z tátovy pozice (to občas dělám), kterej tou džunglí prošel.

Moment, ale já si pamatuju na závěrečnopu akci v tý mayský pyramidě...
Malignus: hmm, tak tedy trochu by mě zajímalo, proč máš zaškrtnuto, že jsi hru dohrál?
Kubulus: jinak nic proti tvému nadšení (mám pravda u takových komentářů chuť dávat "-", ale "nesouhlas s nadšením" mi přijde jako ještě více horší odůvodnění než "nesouhlas s kritikou"...), nicméně první díl byl - tedy dle mého - mnohem lepší. A to nejen díky té "nelinearitě" (myslím pohyb po městě), dabingu Nico, ale i příběhu (první přišel mnohem tajemnější a zkrátka lepší).

BTW - vzpomínám si, že mě při hraní BS2 opravdu vytočilo bloudění v džungli. Jestli to mělo nějaké logické rozuzlení - o čemž bych pochyboval - tak já na něj ani za mák nepřišel, pročež mám za to, že šlo čistě o hříčku se štěstím hráče, a to tedy neberu.
Last jedi: Adventurista nejsem, takže o tom nemám tak dobrý přehled, nicméně už jen z doslechu od mých známých vím, že The Dig, Infinity Spring a třeba King's Quest VII rozhodně víc konců mají (jen dva nebo víc, to už netuším).

90210: Kdyby to byl třeba Quest for Glory, tak možná i jo :-)
4kubulus - a co nejaky najdi/prines subquestik odmeneny mecem +1, ten ti tam nechybel?
Väčšina starých adventúr má viacej koncov? napr? Monkey Island séria nemá, Sam & Max nemá, Kings Quest nemá, Quest For Glory nemá, Space Quest nemá, Neverhood nemá.
Jediná stará adventura, ktorá ma napadla, že má viac koncov a to dva, je prvý Gabriel Knight.
No myslel jsem jako neustálou. Možná tě překvapím, ale většina adventur (tedy těch starých) má hned několik konců. Dneska se to ignoruje, ale je to fakt. Ale řešení hádanek je věsměs stejné. Co se ale týče různých rozhodnutí, ty ve spoustě adventur byli.
Kubulus: Adventury nejsou úplně mým šálkem kávy (kromě prvních dvou Broken Swordů a dvou TLJ jsem jich moc nehrál, ale stejně mne zaujalo to o té linearitě... Opravdu je u adventur zvykem, aby byly nelineární? Já takovou nehrál (to nemusí nic znamenat), ale i z logického hlediska mi ke hře, která sází na řešení hádanek ta linearita přijde jako nejlogičtější možnost.