Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Mně v té diskusi pod článkem ještě zaujala Chetova věta, že je možné mít dobré rpg se souboji a bez příběhu, ale už ne dobré rpg bez souboje i kdyby se skvělým příběhem. Dokonce psal, že pokud by měl porovnávat sedmičkové hry, tak U7 je sice lepší hra než Wizardry 7, ale W7 je zase o dost lepší rpg :) A ještě přihodím další jeho názor:
"But CRPGs are called such because they computerize the mechanics of tabletop RPGs, and I´ve never seen a tabletop RPG that didn´t focus to some degree on combat. You´ll all tell me that they exist, but the point is they didn´t exist when CRPGs took their name."

@Ringo (16.08.2020 14:17): I Ty Brute? :)
On dle GIMLETU hlavně porovnává neporovnatelné. Chce třeba mít v každé RPG položku, která v různých podžánrech bude úmyslně z hlediska prostředí chybět. Třeba u Dungeon Mastera nejde o to řešit rozhovory s NPC a přes to u něj bude v této kategorii tato dložka hry hodnocena a povhopitelně za nulu, což jasně hru v hodnovcení podsekne.
@Richmond (16.08.2020 09:20): Tak to potom jo. :-D Já ale vlastně dodnes nevím, jestli hodnotí stylem např 1-5 hvězdiček kdy používá celou stupnici rovnoměrně. Nebo stylem, kdy 1 hvězdička je 10-50%, dvě hvězdičky 60-70%, 3 hvězdičky 80% a tak dál. Co jsem pochopil, tak překvapivě hodně lidí považuje cokoliv pod 60% za odpad, 60% za špatnou hru a ty průměrné pro ně začínají až na 80+.
@Tulareanus (15.08.2020 21:32): Ty kategorie z drtivé části jsou postavené dobře, na tom si celkem stojím. Jak jsem psal, asi bych k nim přidal váhy. Ale posuzovat komplet všechny hry nějaký jednotným metrem, byť rozhodně ne ideálním, mi přijde jako naprosto relevantní forma. K tomu BG, nemyslím si, že to je přímo šité na míru této hře, ona v pár kategoriích zahučí (souboje např.), ale je spíš šité na míru hrám, které jsou tak nějak dobré ve většině kategorií, úzce profilované zapláčou. Ale proč by to mělo být špatně? Je to jeho subjektivní pohled, jak by měla asi být ideální hra a to je dle mého v pořádku. Každý má své představy o tom, jak by mělo ideální rpg vypadat. I zde na DH si myslím najdete dost příkladů hráčů, kteří na tomto žánru oceňují úplně jiné herní prvky.
A jak poznamenal hanak_v_exilu, moc se možná soustředíme na čísílka. Jeho GIMLET s podrobným slovním zhodnocením je naprosto úžasná věc, a čísílka samotná už jsou jen taková třešinka a někdo holt třešně nemusí :)
Pro mě určitě lepší než kdyby každou hru zakončil "jen" suchým 75% :) Takhle si můžu krásně vyhledat pořadí her podle nejvyššího ohodnocení v kategiri Gameworld a začít hrát Starflight. Podle absolutních procent bych se k tomu nikdy nedostal.

@hanak_v_exilu (16.08.2020 07:17): Máš naprostou pravdu. Jenže mě celkem baví o těch číslech diskutovat :)
Záleží až tak na číselném hodnocení? Vždyť on většinu výtek a kladů rozepíše a zdůvodní. Důležité je, jestli hra člověku sedne. Jestli GIMLET vyjde 100 nebo 250, je už jedno.
@Richmond (15.08.2020 16:42): V tomto kontexte by tie jeho texty boli asi lepšie bez tých číselných hodnôt.

Viem, že Baldur's Gate má rád a on ten jeho GIMLET sedí až podozrivo ako riť na šerbel BG, až si človek myslí, že to robil podľa toho alebo čiastočne podľa D&D, ale predtým a potom tam bude množstvo odlišných hier. Navyše BG má tiež vyše 20 rokov, takže žiadna "moderná" hra to už nie je. :)

K tomu prirovaniu k hudbe, čo som dal. Viac na to sedí tá tvorba webstránky, čo som dal predtým. Každopádne aký zmysel má robiť, hoci súkromnú súťaž, ak vopred vystaviam podmienky tak, aby vyslovene nadŕžali špecifickému kandidátovi? Z mnohých pohľadov je to vlastne podvod. Načo vôbec potom niečo hodnotiť a súťaž organizovať. Je to ako keby som teraz chcel nájsť hru "dobrú" ako Baldur's Gate, ale kritéria hodnotenia by som postavil na tom, či to má parametre ako BG bez ohľadu na to či je to Morrowind, Gothic, Might and Magic, Grimrock, Witcher alebo Mass Effect. Lenže to nepreukáže aká je hra dobrá, len ako veľmi sa podobá na Baldur's Gate...

A áno, samozrejme, že estetika je subjektívna, ale to treba tiež zohľadniť pri hodnotení a pri rôznych aspektoch. Nepodliaha naše vnímanie grafiky estetickému cíteniu? Hudby a zvukov? Spôsobu akým sú napísané dialógy a postavy? Theodor Adorno a aj Hegel tvrdili, že skoro každý objekt alebo jeho časť, ktorá má nejakú funkciu, má aj estetickú hodnotu, ktorú jej pripisujeme. Biela plastová stolička z Číny má estetickú hodnotu tak ako aj starožitný nábytok, len tá hodnota je podľa väčšiny spoločnosti oveľa nižšia, ale existuje. Navyše estetická hodnota nie je konštanta a mení sa časom, spoločnosťou a kontextom. A preto niektoré hry pre nás časom prestávajú byť hrateľné a niektoré sa naopak stávajú atraktívnejšími na hranie. Ale hlavne preto vymyslieť si jednotnú hodnotiacu šablónu nedáva zmysel. Účel samozrejme chápem, vytvoriť si škatuľky, ale čím viac na nich človek trvá, tým viac strácajú svoju hodnotu a tým pádom funkciu.


Ja teda neviem, či on tak veľmi technickej stránke hry nerozumie alebo prečo to takto zhrnul dokopy, ale pôsobí to absurdne amatérsky. Obzvlášť ak chce niekto hodnotiť niečo čomu nerozumie.

Ono z istého hľadiska je veľká škoda, že má ten GIMLET a tomu prispôsobuje aj nazeranie na herné aspekty, lebo predsalen, to že hrá takto tie hry, je v podstate veľká drina. A digitálna muzeológia vo svete je úplne zaspatá a stále v plienkach, hoci software ako taký existuje desiatky rokov. Vďaka tomu sme prišli vlastne o skoro všetky artefakty mapujúce vznik softwaru, vznik hier a podobne, lebo to nikto nikdy nijak nezálohoval a zdokumentované sú väčšinou len tie programy, ktoré boli pre vládu. No a on takúto dokumentáciu tých rpg mohol urobiť, keď už sa serie aj s hrami, o ktoré by väčšina ľudí neoprela ani bicykel. :)
@Richmond (15.08.2020 16:47): Možná jsem to napsal nejasně.

Přijde mi, že celá jeho "mise" "dohraju chronologicky všechna počítačová RPG bez jakékoli pomoci" (jakkoli z toho slevil třeba po dvaceti hodinách Bloodwych nebo díky mapám u Knightmare) je spíše "pracovní zadání" než něco, co dělá člověk pro zábavu (protože v takovém případě si dáš trochu více omezujících podmínek a evidentní ptákoviny končíš po hodině marných pokusů).
@Phoenix (15.08.2020 16:29): Řehola versus zábava. U některých her si myslím, že to řehole určitě je :) Ale zrovna u U7 si myslím, že to psal s nadšením, z těch jeho příspěvků to dost čiší. I přes kritické poznámky. Jak někdo napsal v diskusi: "It's not the story the game tells, it's the stories you tell about the game." A v tomhle vyniká zřejmě dokonale.
@Tulareanus (15.08.2020 16:07): Tak podľa mňa sa ti zdá, že tie jeho zložky fungujú dokopy, pretože máš možno na dané hry rovnaký pohľad ako on a to je v podstate určitý confirmation bias.
Kdepak, svou konfrontaci s jeho hodnocením jsem vůbec neměl na mysli. Pouze a čistě jeho odstaveček, kdy po udělení všech bodů se zamyslí, zda to výsledné skóre odpovídá tomu všemu, co s hrou prožil. Tedy zda to je/není v souladu. O toto mi šlo, že tedy až na ty 2 velké diskrepance to vše plus mínus sedí.

Čím viac pôjde do budúcnosti, tým viac to imho nebude sedieť, pretože tie kritéria tvorcov aj hráčov - evolúcia žánra - sa dosť menia. Vidíš, já si tohle nemyslím vůbec. Naopak, hry jako Baldur's Gate (což je mimochodem jeho šálek kávy) zde budou zářit. Nemyslím, že ty kategorie jsou definovány nějak starosvětsky, jde o dost obecné termíny, do nichž lze škatulkovat i novodové hry a crpgaddict to určitě svede v komentáři rozvést textově.

crpgaddict ide hodnotiť všetku gitarovú hudbu na základe rock n rollu 60. rokov, ktorý má rád, ignorujúc evolúciu gitarovej hudby a rôzne subžánre a odnože, ktoré majú iné parametre, iný kontext.
Přijde mi, že možná zapomínáš, že jeho hodnocení je subjektikvní. Jeho gimlet je postven subjektivně. Nikde nehlásá, že tohle je objektivní analýza se všeobsažným hodnocením. Pokud mám rád rock'n'roll 60.let, a můj gimlet tyto hry upřednostní, nebude to ten správný gimlet pro vyhodnocení nej her podle mých preferencí? Estetika hry...není tohle dost subjektivní věc?

A inak vadí mi aj to, že graphics, interface a sound je v jednej kategórii. V tom s Tebou velmi souhlasím, toto jsem uváděl jako největší zápor gimletu společně s kategorií Ekonomika (tam mi ani tak nevadí, že tam ta kategorie je, jakože má stejnou váhu jako ostatní). V té trojkategorii G/S/I se s ním asi nejvíc rozcházím. Viž např. Amberstar, kde mu díky jeho barvosleposti tak trochu vše splývalo. A ještě se moc nesmířil s ovládáním, které tedy hra nemá ideální, jenže výsledek 3/10 u Amberstaru mě fakt zamrzel, protože na to ovládání se postupně dalo s přehledm zvyknout.

Jinak jeho gimlet se probíral na jeho webu bezpočtukrát a řekl bych, že už většina kritiků se s tím smířila, protože prostě to není věda :)
@Phoenix (15.08.2020 16:29): Taky mi to tak prijde. Ja kdyz sem si pomerne dlouho daval dokupy to svoje taky jsem bojoval s tim ze to bude trpet na to, ze neco nektere rpg neobsahuje nebo naopak neco obsahuje a ja na to nemam kategorii.
Ale pro me to smysl ma a jsem si jisty ze by se s tim dost tezko nekdo ztotoznil.
@Tulareanus (15.08.2020 15:03): jj, ke GIMLETu mám také výhrady, např. to, že zdaleka ne každé RPG musí obsahovat nějakou ekonomiku nebo naopak třeba NPC. Pokusil se vytvořit nějaká srovnávací kritéria, ale v podstatě jde o snahu lehce nešikovně objektivizovat něco, co je z podstaty věci subjektivní, na základě ad hoc kategorií, které daná hra může nebo nemusí obsahovat. Zkrátka vzal kategorie, které jsou konkrétně pro něj podstatné a snaží se je napasovat na nejširší a téměř nejstarší herní žánr.

A řekl bych dobrý postřeh s tím, že je to celé trochu smutné. Jeho blog je unikátní, o tom žádná, ale přijde mi to často spíše jako řehole a posedlost než zábava.

Na druhou stranu nemám zase takový problém pochopit, že se někdo výborně baví u hry, kterou označí následně za průměr (i když zrovna QFG je jako příklad dost mimo). Může jít třeba o třeskutě originální hru s technickými chybami.

@Richmond (15.08.2020 15:34): W3 je v porovnání s DS více příběhový, zaměřený na komunikaci a plnění questů, DS má nesrovnatelně lepší bojový systém a daleko širší výběr povolání. Vyber si :-)
@Richmond (15.08.2020 15:34): Tak podľa mňa sa ti zdá, že tie jeho zložky fungujú dokopy, pretože máš možno na dané hry rovnaký pohľad ako on a to je v podstate určitý confirmation bias. Ale myslím, že hlavný problém jeho hodnotenia a prečo mu to možno vychádza, je aj v tom, že on zatiaľ v podstate hodnotil prevažne 80. roky a pár zo začiatku 90. rokov. Čím viac pôjde do budúcnosti, tým viac to imho nebude sedieť, pretože tie kritéria tvorcov aj hráčov - evolúcia žánra - sa dosť menia. Navyše jeho stupnica - on odporúča od 30 vyššie a stupnica má max 100. To je podľa mňa tiež absurdné a znefunkčňuje to stupnicu, ak jej 70% vieš odporučiť, to by mohol znížiť na polovicu a stále by to bolo zle merateľné v takom prípade.

Ten jeho slovný popis má samozrejme väčšiu váhu, než tie čísla a mne osobne sa viackrát stalo, keď som ho čítal, tak mi to číslo nekorešpondovalo s jeho popisom, ktorý býva zvyčajne pozitívnejší než číslo. Navyše práve to, ak absentuje nejaká kategória alebo kategórie, zbytočne zábavnej hre strháva. Čo vlastne platilo aj pre nižšie spomínané Dark Souls a Witcher 3. Witcher nemá tvorbu postavy, nevyberáš si povolanie, hráš za konkrétnu postavu. Dark Souls pre zmenu nemá questy, npc a dialógov je tam úplne máličko. Ono to potom fakt pôsobí tak, že crpgaddict ide hodnotiť všetku gitarovú hudbu na základe rock n rollu 60. rokov, ktorý má rád, ignorujúc evolúciu gitarovej hudby a rôzne subžánre a odnože, ktoré majú iné parametre, iný kontext. No a potom mám pocit, že on napríklad okrem vizuálnej stránky vôbec nerieši nejakú estetiku hry, ktorá napr. (a nielen) pre mňa má zmysel. Aj keď pri tom uznávam, že toto je niečo, čo sa cielene začalo budovať až v 90. rokoch. Ale hlavne, väčšina jeho kategórii, ak ju hra obsahuje, nemusí automaticky znamenať, že je to pre hráča zábavné. A inak vadí mi aj to, že graphics, interface a sound je v jednej kategórii. Komické je to napr. preto, že on a priori nemá hudbu v hrách rád a vypínajú a existuje dosť rpg, kde hudba je podstatnou zložkou atmosféry a v podstate aj hrateľnosti, lebo vie niektoré veci aj signalizovať (najmä v prípade jej absencie a náhleho nástupu). No a okrem toho, grafika a interface nemajú nič spoločné okrem toho, že ich vnímame očami. Zažil som kopec hier, ktoré mali super grafiku a otrasný interface a naopak. No a so zvukom, to nič spoločné nemá už vôbec. + on tam má napísané, že hodnotí, ako veľmi je zvuk realistický, pričom to je opäť len jeden pohľad na vec a o to viac, že väčšinu rpg tvoria fantasy hry, ktoré sami o sebe asi veľmi realistické nebudú.

Podľa mňa to, že Witcher 3 v jeho kategorizácii dostal len 66/100 svedčí práve o tej absurdnosti toho bodovacieho systému, kde hodnotenie stojí a padá na umelo nastavenej latke, miesto toho, aké pocity hra v človeku vyvoláva. Witcher 3 ako som písal vyššie stratil napr. na tvorbe postavy - hráš za zaklínača Geralta, nemáš v hre rôzne povolania, pohlavia, nemôžeš mu zmeniť tvár, len počas hry účes. Má to svoje opodstatnenie a logiku. Napr. vo vyobrazení sveta a jeho otvorenosti je Witcher 3 na čistých 10 bodov. A mám pocit, že takto sme mali väčšinu kategórii, buď v nich hra dostala takmer plný počet bodov, lebo ich obsahovala a robila dobre, alebo veľmi nízky počet bodov, pretože tie veci neobsahovalo.
Ohľadom Dark Souls a RPG. Ono to podľa mňa RPG je. Zober si dungeony tiež sú to RPG a u addicta môžu strácať a získavať body za to isté, čo Dark Souls - Dark Souls má bohatý výber zbraní a equipmentu, bohaté možnosti boja, ale skoro žiadne npc, žiadne questy a hra v podstate nemá ekonomiku, lebo ty predmety v podstate väčšinou ani nevieš predať (v DS 1, ktoré sme hodnotili, je jedno NPC, ktoré od teba berie predmety za symbolické ceny).
Az ted jsem se na ten jeho Gimlet podival a pobavilo me ze pro sebe mam doma udelane neco podobne podle ceho si hodnotim hry/rpg. Jen tech kriterii mam vic a maximum je 280 bodu. Vetsinou hry kterym treba tady dam 100 mi vyjdou na 160-180 bodu. Takze celkem podobne a prakticky zadna hra nema sanci se na tech 280 bodu dostat. Coz asi bude i pripad adicta?
Ja si chtel pro sebe udelat system hodnoceni v kterem bych se dokazal orientovat pri mojich hernich preferencich ale na verejnost bych s tim asi nesel. Prijde mi ze mu jde o neco podobneho jen to prezentoval. Mozna se pletu, vubec ho nesleduju.
@Tulareanus (15.08.2020 15:03):
ad anketka : Chápu důvod, proto jsem tu myšlenky na nejnenáviděnější záporáky zapudil.

ad gimplet: Nemyslím si, že se nějak tváří, že zrovna ten jeho je bůhvíjak vědecký. On prostě chtěl mít nějaké univerzální (pokud možno, je jasné, že to nelze stvořit) kritérium pro hodnocení her jednoho žánru napříč časoprostorem. Ono mu to ale v podstatě až na výjimky typu QfG1 nebo právě Ultima VII vychází! To, co píšeš, že ti chybí, tedy !ako jednotlivé herné zložky fungujú dokopy", je dle mého obsažené v části Gameplay. Nebo se mylím? Popřípadě má ještě možnost přidat/ubrat bodíky v bonus části, kterou přiliš neaplikuje. A to právě proto, že mu výsledné body sedí! Pro mě je největší problém toho gimletu právě v tom, že ho dovyvjíel až po pár desítkách hrách (pak tedy je třeba Ultima III trochu nadhodnocená). Ale pokud by to bylo jak píšeš tak absurdní a mimo hodnocení, jak je tedy možné, že to pořadí odpovídá jeho pocitům (opět tedy až na ty dvě výjimky)? Nemělo by těch výjimek být mnohem více? Nemělo by to pořadí být úplně podivné a mimo realitu? Zatím se mi to fakt nezdá. Tituly, které jsou na prvních místech jsou skutečné perly žánru.

Jak jsem psal, pro mě to má navíc velký bonus v tom, že si mohu dohledat jeho slovní popis k jednotlivým kategoriím, což je k nezaplacení. Já bych v jeho případě (tedy pokud bych měl stejnou ambici) si stvořil také nějaký asi dost podobný algoritmus pro hodnocení, které bych mohl aplikovat na co možná největší portfolio her.
Mně mrzí ta jeho averze na hudbu ve hrách. Sám ji mám z velké části podobnou, nicméně jsou hry, kde to zamrzí (moc jich není pravda). Ale to je prostě subjektivní pohled. Holt to nedá no :)

ad Witcher 3 vs. Dark Souls - není ten rozdíl daný především tím, že W3 skutečně je více rpg než Dark Souls? Tedy že výsledek je očekávatelný, podobně jako když Curse of Azure Bonds s přehledem porazí Dungeon Master? Ano, v okamžiku stvoření gimletu je asi očekávatelné, jaké hry získají nejvíc bodů. Ale je to opravdu chyba? Mimochodem, šlo by to zveřejnit? Ty vaše jednotlivé bodíky? Není těch 66 málo na hru, kterou jste oba poměrně výrazně kladně zde hodnotili?

Víš, co je ale vůbec nejhorší na Tvém příspěvku?! A za to by ses měl smažit v pekle! Že totiž si pohrávám s myšlenkou zpětně si takto (jako vy dva) ohodnotit podle Chesterova gimletu svoje dohrané rpgčka :)))
@Richmond (15.08.2020 13:59): Pred existenciou DH, keď ešte časť tunajšieho osadenstva chodilo na level.cz, tak sme si rôzne herné ankety zvykli robiť, no práve pri ankete o naj záporáka sme natrafili na problém spoilerov. Nakoniec sme tú anketu o záporákov urobili, ale následné ankety o najzdrcujúcejší/najsmutnejší herný moment sme už pre spoilery nerealizovali. Ono je logické, ale i škoda, tiež sme chceli urobiť anketu o najlepší príbehový zvrat/najšokujúcejšie odhalenie a z rovnakého dôvodu sa to tuším tiež nerealizovalo.


S Mattom sme sa len nerozumeli pri hodnotení. Vyšli nám absolútne čísla Witcher 3 66/100 a Dark Souls 54/100.

Mne tiež príde GIMLET ako absurdný systém, kde sa snaží hodiť do škatuľky nejaké veci/mechaniky, ako niečo exaktné a nutné pre RPG, hoci to nie je pravda. Kvalita takmer nikdy nie je o kvantite a retrospektívne to vidím napr. na Hero's Quest: So You Want To Be A Hero, ktorému dal 53/100 a pritom sám uznal, že to moc nereflektuje jeho zážitky a je to jediná hra zo zoznamu, ktorú dohral dvakrát po sebe, lebo ho tak bavila. Mne napríklad veľmi chýba v jeho číselnom hodnotení zohľadnenie toho, že ako jednotlivé herné zložky fungujú dokopy, lebo to je pre mňa to podstatné, nie aké sú vo vákuu, lebo v tej hre nikdy nebudú vo vákuu, lebo sú súčasťou jedného celku. Zažil som hry, kde napr. mikromanažment inventára, predaj predmetov a podobne zaberal priveľa času v pomere k samotnému exploringu/questeniu. Alebo hry, kde to pre mňa ťahal príbeh a aj grafika a hudba pôsobila na mňa pôsobivo, ale boje to neskutočne naťahovali a ubíjali moju vôlu byť zvedavý, čo sa v príbehu stane ďalej.

On sa ale hlavne snaží zobrať najširší žáner, aký v hrách máme, ktorý prešiel za 40 rokov obrovským vývojom a svoje subjektívne hodnotiace kritéria predávať ako niečo objektívne, až exaktné. Pričom nič z toho, čo jeho GIMLET hodnotí exaktné nie je. Možno akurát tak dĺžka hry alebo počet lokácii/questov. No na základe počtu povolaní, questov, oblastí a podobne by sa sotva dalo stavať hodnotenie. Navyše tým, že je hráč, ktorý hral predovšetkým staré hry, bude to hodnotenie o to viac skreslené pri tých novších, ktoré sa už špecializujú a on ten systém až absurdne znevýhodňuje rôzne subžánre. Pôsobí to ako keby si niekto postavil kritéria o tom, ako má vyzerať webstránka v 90. rokoch a aplikuje tieto tabuľkové kritéria na súčasť. Alebo ako keby niekto robil "prieskum" o tom, ktoré zviera je "najlepšie" a meral to podľa toho, ktoré zviera vydrží najdlhšie pod vodou, ktoré zviera vie vyliezť najrýchlejšie na strom a mal pred sebou nastúpeného slona, kenguru, hada, rybu a podobne...
Ono to potom pôsobí komicky, že on to berie akože archeologicky, vedecky, ale v skutočnosti je jeho postup (bez ohľadu na moje dojmy z neho) absolútne nevedecký a subjektívny.

No a čo sme vlastne spravili s Mattom, je, že sám nám ten jeho systém nezdal, tak sme si potvrdili svoju teóriu dôkazom - vybrali dve od seba odlišné a špecifické a zároveň dnes veľmi uznávané RPG a prešli ich jeho testom.

Záverom mi však príde smutné to, že hranie ako voľnočasová aktivita má predsa v prvom rade priniesť zábavu a on aj napíše, že sa pri hre bavil, ale pôsobí absurdne, ak napíše, že sa pri tom bavil, ale hra dostane nízke hodnotenie, lebo v umelo nastavených a príliš všeobecných a mechanických kritériach je "not enough RPG". To je podľa mňa úplny backfire a aby sám seba a svoj systém porazil, nepotrebuje ani oponentúru. :)
Mně ještě po tom jeho článku napadlo hodit do rpg diskuse na DH anketku, jestli jste v nějakém rpg opravdu nenáviděli/neměli rádi záporáky (jednotlivé postavy či skupiny). On to psal v souvislosti právě s U7, kde se přistihnul, že opravdu nenáviděl Fellowship. Jenže pak jsem svůj záměr zahodil, protože by to asi bylo moc spoilerodní :) Navíc nevím, jestli bych já vůbec k nějakému záporáku dospěl...
@M.a.t.t. (15.08.2020 13:52): Nemělo by vám vyjít nějaké aobslutní číslo? Nebo 6,6 je průměr ze všech kategorií? Jeho GIMLET se na DH už x-krát rozebíral. Těžko vymyslelt něco lepšího pro srovnání stovek her. Mně to až tolik nesmyslené nepřijde, koneckonců na výsledcích to je vidět. Je ale pravda, že na frak dostávají hry, které se soustředí na méně herních prvků a byť je dělají velmi dobře, nizké či žádné body v těch ostatních je táhnou dolů. Ono pro mě osobně má stejně největší cenu jeho komentáře pod ratingem. A jak jsem psal už několikrát, díky němu jsem "objevil" spoustu her, o kterých jsem si myslel, že je nemá vůbec cenu hrát. Pro mě to je polobůh! :)
V náväznosti na aktuálnu diskusiu som inicioval menší experiment, ktorý som realizoval ja a Tulareanus a teda - rozhodli sme sa prerátať podľa GIMLET systému dvojicu oceňovaných RPG hier. Konkrétne Witcher 3 a Dark Souls, pričom nám z toho vyliezli krásne čísla 6,6 pre Witchera a 5,4 pre Dark Souls. K experimentu sme pristúpili zodpovedne a snažili sa hodnotiť tak, ako by asi hodnotil on, no aj tak sme sa po ukončení zhodli, že reálne by tie čísla boli asi ešte o niečo nižšie. :D

Ak mám pridať môj subjektívny názor, tak celý GIMLET systém je úplne nezmyselný, pretože nezriedka kladie dôraz na neveľmi podstatné prvky RPG hier, občas oddeľuje zásadné zložky od iných, naopak tie nesúvisiace občas spája do jednej kategórie a to že ani nehodnotí hudbu, ktorú bežne vypína, radšej ani nebudem komentovať. :)
Mně se líbi úvaha jednoho diskutujícího:
I think it fails on the GIMLET rating because it isn't doing the same things as other RPGs. It's not combat-focussed but narrative-focussed, so things like combat, magic, and even the economy (which is really there to allow you to slowly improve your combat and magic power) are downplayed and under-baked. The things it does well aren't really part of the GIMLET - for instance, freedom to do what you want; speed of the story. That you were able to clean up the lake, or distribute the runes across the world is a fun part of the game. Sure there aren't any consequences for doing this, so it's all just internal role-playing like playing with action figures, but that you can do it at all is huge.

Nicméně po přečtení všech diskusních příspěvků pod ratingem se o to víc těším až se k sedmičce propracuju. Speciálně který z dílů 4-8 se mi bude líbi nejvíc. I tak ale Origin udělali neuvěřitelnou sérii, která dle mého nemá srovnání. Oni dělali rpg tak nějak "po svém". Počínaje čtyřkou a vlastně konče podivnou osmičkou.

Ještě k tomu, že U7 neporazila U3 (o dva bodíky). Chester uvedl, že GIMLET "dokončil" až po odehrání trojky, dnes by prý asi dostala 43 bodů (i tak slušná porce).
@Ringo (15.08.2020 10:10): Aha, ok. Na mé "nemusíš se vyjadřovat, když nechceš" si zareagoval stylem "nemusím se vyjadřovat, když nechci." ;)

Pro případné další tedy znovu... Ta crpgaddict kritika role-play je pomýlená? Pokud ano, tak proč? Richmond to sem přinesl. Mě zaujal tenhle bod, anžto jsem jej tady neviděl zmíněný.
Pro mě stále hra, která bude na druhém místě v mém TOP10 PC RPG. S tím teda, že o tu druhou pozici kapku bojuje s Ultimou Underworld 1 :-) U7 je vždycky hra, které mi připomene, jak je Bladurs Gate slabá hra. Jastně, U7 nemá tak promakaný RPG vývoj postav a souboje, které kdyby byly na tahy, tak by to bylo lepší. Nicméně když jsem se do ry ponořil, tak mě pohltila tak, že to pro mě bylo jako alternativní realita, od které se nešlo odtrhnout a to je rozhodující.
@Richmond (14.08.2020 18:22): Viděl jsem tu kritiku soubojů, práce s inventářem aj. Neviděl jsem tu kritiku absence role-play voleb, kterou popisuje. U RPG mi to přijde tak nějak celkem důležité. A odkazuji na diskuzi, v níž by to mělo proběhnout a kterou si rád přečtu.
@Jab (14.08.2020 17:45): Možná ti to nedošlo, ale on hodnoti podle Gimletu, nikoliv procentama, takže se všemi negativy i klady, které zvolený styl má. Při hraní vypíná hudbu, je barvoslepej a musel při startu začít s nějakými hodnotami u prvních her, což je podle mě vůbec to nejtěžší. Sám přiznává, že možná u starších her to občas přestřelil. Některé kategorie jsou trochu zvláštně koncipované (např. grafika/zvuk/ovládání) a některé dle mého zbytečné (nebo přesněji, dal bych jim malou váhu - viz ekonomie). Ale tohle jsme tu už debatovali.

To poukázání na "bad" ending mělo znamenat co? To jsem asi nepochopil.
UPDATE:
jo aha, jakože crpgaddict, že kromě volby bad konce tam není moc rozhodování? Tak k tomu se vyjádřit nemůžu, U7 jsem hrál kdysi tak 10 hodin dohromady, to musí udělat jiní.
Ugh... To je teprve u roku 1992? Anyway: "We've got a compelling main quest but no role-playing choices except the option to take what is clearly intended as the "bad" ending (you don't even get a "congratulations" screen if you take it)."

Hra tu má jen pár hodnocení. Ale tohle mi přijde docela signifikantní, aby se to u Ultimy VII zde řešilo, když je to RPG. Diskuze je tu alespoň celkem rozsáhlá. Je pak škoda, že to v ní nezaznělo. Resp. kdo vám pak má ty devadesátky a stovky věřit? :)
Tak hodnocení U7 crpgaddictem zřejmě zarazilo i jeho samotného :) Protože to nestačilo ani na Ultimu 3! A to přesto, že se celou dobu bavil, strávil u toho 4 měsíce a napsal o ní nejvíc příspěvků :) Nevím, jestli mám číst tu diskusi pod ratingem.

Ovšem závěrečný text pod hodnocením pojal vtipně :-D
I want to thank those of you who are departing my blog at this point; it's been nice having you as readers.
@Richmond (21.07.2020 17:40): Necetl jsem zdaleka vsechny jeho prispevky k U7, respektive jsem je po urcite dobe prestal cist, protoze Chester hraje U7 velmi nestandardne. Ignoruje pribehovou linku a mesta navstevuje podle poradi z Ultimy 4, coz tady absolutne nedava smysl a spis zkousi jestli s tim hra pocita a zdrzuje se s detaily a klasickymi ultimackymi vychytavkami.

U7 neni kratka hra, ale pokud se jde po pribehu, tak by se dala dohrat relativne rychle, ale prolitnout U7 s navodem na kline by byla velka skoda, protoze toho nabizi mnohem vic.
@Richmond (22.07.2020 07:26): Nepočítat mapování by muselo být strašně složité, protože to, co mapuješ dvě hodiny, proběhneš třeba za 15 minut. Nevím, jak by tohle zvládl rozlišovat, jakože "teď mapuji" a "teď už hraji". I při tom mapování vlastně člověk hraje, protože hledá ve hře detaily, které pak zakreslí. Moc si to teda neumím představit. Spíše možná ten odhad, když přemýšlím, kolik jsem u hry strávil času a kolik nějakým lelkováním, tak si vždycky ten výsledný čas nějak podělím. Blbě se to měří, když vím, že jsem hrál 2 měsíce, ale kolik z toho bylo opravdu hraní? Dvě hodinky denně? Hodinka? Někdy nic, někdy zase více než 2 hodiny...Možná by bylo zajímavé se ho zeptat.
V případě UVII je čas nutný k dokončení velmi individuální, když většinu obsahu tvoří poměrně dlouhé dialogy (a tedy záleží na rychlosti četby) a explorace otevřeného světa. Hranice 60-70 hodin při pomalejším hraní je reálná, jako i 40h nebo 100+h.
@Ringo (21.07.2020 21:22): No vidíš a já s lemirem jsem to rozebírali a oba jsme došli k tomu, že ten čas neuvádí dobře :) (Wiz7, UU1, MM1...) Speciálně u MM1 to vyznívá vyloženě nepřesvědčivě. Tím nemyslím, že crpgaddict to uvádí nějak záměrně špatně.
To by mně zajímalo, jak to Chester časuje. Podle mě do hraní dané hry počítá čas, který u toho stráví, včetně zákysů, včetně map a pod. Prostě vše, co patří k času, který hře věnoval.

Mě třeba pobavil na GoG Galaxy údaj, že jsem Eye of the Behodlera 3 hrál 250 hodin. To je kravina jak mraky. Samozřejmě mi GoG počítal i to, že jsem si odběhl na kafe, do sprchy, že jsem měl hru spuštěnou a třeba zrovna lelkoval v diskusích na netu a pod. :-)
@Phoenix (21.07.2020 19:27): No u her, které jsem hrál taktéž a i jako on si dělal mapy, tak jsem měl většinou o dost hodin víc (o 30, o 50 atd.). Podle mě tam nezapočítává některé činnosti, jako je častější load, kreslení map, hledání řešení atd. Netvrdím, že to je tak všude, jen tam, kde ty "vedlejší" činnosti jsou časově náročnější.
Tak Chester už má 62 hodin, na to že jste tu psali o tom, že to je krátký, mi to přijde docela dost. Navíc on většinou ty hodiny má podstřelený.
@Richmond (15.04.2020 14:05): Ten hrad prosel kompletne, vic tam toho uz asi opravdu delat nejde. S takovou to bude jeste asi tak 50 clanku, ale je zrejmy, ze hradu venoval specialni pozornost v ramci sve filipiky vuci Lordu Britishovi, coz je vubec zajimava herni postavicka a Lord British a slovutny Lord Hoven jsou jedini dva zastupci slechty, ktere uznavam.
Tak Chesterovi nezávidím. V podstatě prošel malinko hrad, nahrál trapných 7 hodin, ale přitom už v blogu popsal přes 4 tisíce slov :) S tím strávil mnohem delší čas. To vypadá, že se v té hře fakt děje spousta věcí! :)
CRPG Addict po case opet rozjel zajimavou hru, tentokrat konecne nic mensiho, nez U7. Zatim se celkem trefne strefuje do zjevnych nedostatku jako miniaturniho a tim padem defakto nerealistickeho herniho sveta, Britannia ostatne vypadala v tomto smeru realisticky az v Ultima Online a zatim jeste nenakousl souboje, ktere jsou opravdu mizerne. V jeho hodnoceni IMHO nebude mit vic, nez 4. nebo 5. dil, protoze pribeh tam ma stejnou vahu, jako treba ekonomika a cRPG addict nedava moc bodu navic za vizualni stranku.