@Isair (22.03.2026 21:28): U M&M3 jsem si vedl i character sheet psaný na papíře (podobně jako ve Wizardry 6), do kterého jsem si zapisoval, co má postava na sobě a v jaké kvalitě.
Diskuze
Chvíli mi trvalo se do toho dostat, ale už mám prošlý dungeon pod městem a okolí prvního města a nesmírně mě to pohltilo, ta radost z každého kousku vybavení a z každého expíku je tu nesmírná :), do toho zábavné hledání indicií, které pak využijete v jiné části světa...
Ale ten manuál u GoG verze (a asi obecně u každé PC verze?) mi přijde úplně k ničemu, pořádně nic důležitého nepopisuje (je plný jen nějakých žvástů toho jednoho dobrodruha), na netu jsem naštěstí našel nějaký z NES verze, který už je takový standardní a popisující základní herní mechanismy (co znamenají jednotlivé ikonky, statistiky postav aj. důležité věci).
Asi si ještě vytisknu odstupňování jednotlivých materiálů, elemental dmg atd. z clubooku, u zbrojí je to celkem asi jedno, tam to zjistíte z resistance/AC po nasazení, ale u zbraní je to horší, tam se ve hře nějaké konkrétní hodnoty dmg asi nevypisují.
Ale ten manuál u GoG verze (a asi obecně u každé PC verze?) mi přijde úplně k ničemu, pořádně nic důležitého nepopisuje (je plný jen nějakých žvástů toho jednoho dobrodruha), na netu jsem naštěstí našel nějaký z NES verze, který už je takový standardní a popisující základní herní mechanismy (co znamenají jednotlivé ikonky, statistiky postav aj. důležité věci).
Asi si ještě vytisknu odstupňování jednotlivých materiálů, elemental dmg atd. z clubooku, u zbrojí je to celkem asi jedno, tam to zjistíte z resistance/AC po nasazení, ale u zbraní je to horší, tam se ve hře nějaké konkrétní hodnoty dmg asi nevypisují.
@Richmond (20.03.2026 10:05): Jako ano, ale já když jedničku končil, tak jsem toho nebyl přesycený, naopak jsem se na dvojku těšil. Koneckonců sám píšeš, že na druhou rozehrávku dvojka nebude, zatímco jedničku by sis dal klidně znovu - mám to úplně stejně.
@Ringo (19.03.2026 17:45): Excel je na to super nápad, zpětně bych to dělal taky tak, abych po sobě mohl snadno některé věci zpětně opravovat (resp. zpětně bych využil nějaký externí tool na automapování, který by mi tu mapu kreslil sám). Já to jel s čtverečkovaným sešitem a tužkou :-) Ta dvojka byla fakt taková "otravná" a neměla to kouzlo co jednička. Já ji tu i z celé série hodnotím výrazně nejhůř.
@Ringo (19.03.2026 17:45): Excel je na to super nápad, zpětně bych to dělal taky tak, abych po sobě mohl snadno některé věci zpětně opravovat (resp. zpětně bych využil nějaký externí tool na automapování, který by mi tu mapu kreslil sám). Já to jel s čtverečkovaným sešitem a tužkou :-) Ta dvojka byla fakt taková "otravná" a neměla to kouzlo co jednička. Já ji tu i z celé série hodnotím výrazně nejhůř.
@Pralev (19.03.2026 15:48): A nebylo to tím, že jsi hrál dvojku hned po jedničce? Sice je dvojka ještě rozsáhlejší, na druhou stranu už není potřeba vše prolézt. Hlavně ty astrální roviny tomu daly asi největší záhul, ty zmapovat je očistec :) Přesto jsem rád, že jsem to dokončil (na druhou rozehrávku to asi nebude, na rozdíl od jedničky, kterou bych si, mít čas, dal klidně znovu).
@Pralev (19.03.2026 15:48): Je to tak, jednička byla neskutečné dobrodružství a vlastně i díky tomu pravěkému vizuálu bylo napínavé sledovat, co ta hra všechno dokáže (a překvapivě dokáže prakticky vše co pozdější díly). Zmapoval jsem ji kdysi celou v Excelu (ostatně výřez z mé excelovské mapy světa M&M1 mám jako Avatar, respektive spíše v ikoně:-).
Dvojku mám x let prolezlou asi do někde do 3/4 a nejsem schopen ji dorazit. Mnohé lokace mám komplet zmapovány v dungeonmapperu na DJ oldgames, Jakoby to byla 10x znásobená jednička, navíc mi přijde, jakoby někdy ta dvojka nedávala smysl. Prostě jako schválně natažený datadisk. Ale třeba až se někdy dokopu k závěru, změním názor a ocením její nespornou historickou hodnotu.
Dvojku mám x let prolezlou asi do někde do 3/4 a nejsem schopen ji dorazit. Mnohé lokace mám komplet zmapovány v dungeonmapperu na DJ oldgames, Jakoby to byla 10x znásobená jednička, navíc mi přijde, jakoby někdy ta dvojka nedávala smysl. Prostě jako schválně natažený datadisk. Ale třeba až se někdy dokopu k závěru, změním názor a ocením její nespornou historickou hodnotu.
Za mě jednička byla náročná, ale zábavná. Zatímco dvojka náročná a úmorná. Určitě bych začal až trojkou, ale pokud někdo fakt chce zažít herní pravěk, tak jedničku jo, dvojku ne.
@Jab (18.03.2026 20:33): Těžko říct, pro někoho možná :).
@Isair (18.03.2026 20:18): Není to utrpení součást toho udajného zážitku? :)
@Jab (18.03.2026 12:55): Jako vizuál a stylizaci (hlavně nepřátel) to má tedy hodně specifické, jen co je pravda :). Imo na tom možná i dělal nějaký grafik, který dělal i na Homamech 1 (nebo se minimálně snažili o podobnou stylizaci), které taky působí spíše parodicky. Ale časem jsem si i na ten vizuál jedničky zvykl a v jistém smyslu si jej i oblíbil, i když dvojka už je o značný kus dále.
@Malignus (18.03.2026 10:14): Yop, trojka už vypadá právě docela v pohodě. Do té jedničky a dvojky bych už asi taky dnes nešel.
Tedy nad dvojkou jsem přemýšlel, ale poté co jsem si přečetl diskuze a komentáře (kde třebas zrovna i tady RIngo zmiňuje ukrutnou úmornost), mě to zase rychle odradilo.
@Malignus (18.03.2026 10:14): Yop, trojka už vypadá právě docela v pohodě. Do té jedničky a dvojky bych už asi taky dnes nešel.
Tedy nad dvojkou jsem přemýšlel, ale poté co jsem si přečetl diskuze a komentáře (kde třebas zrovna i tady RIngo zmiňuje ukrutnou úmornost), mě to zase rychle odradilo.
@Malignus (18.03.2026 10:14): Hodně cringe jsou i nepřátelé v těch dílech 3-5. Hrál jsem nějakou dobu to spojení čtyřky a pětky. Ale celkem rychle jsem seznal, že to není pro mě.
Já mám jedničku z těch dohraných (1,2,3) a skoro dohraných (4,6,7) na druhém místě :) V té jedničce je boží ta možnost ukládat jen na pár místech v celé hře. To činí především v dungeonech krásnou tenzi na rozhodování, zda jít dál nebo ne :)
@Phoenix (18.03.2026 10:11): OK, možná to od trojky nahoru možná zkusím, ale jedničku už od pohledu na screenshoty nedávám. :-D
@Malignus (18.03.2026 10:01): M&M od trojky nahoru jsou už přiměřeně user-friendly (jedničku a dvojku jsem ještě nehrál, takže neumím posoudit), vůbec bych se toho nebál. A speciálně WoX je IMHO vrcholem série (jakkoli obsahuje více vynikajících dílů).
A přitom M&M3, 4, 5 jsou nejlepší díly z celé série a s odstupem času a zopakováním si MM 3 a 4 před pár lety jsem dospěl k tomu, že ta trojka je úplně nejlepší :-) Jinak MM2 automapu má, jenom je dobré si ji překreslovat bokem a vpisovat si do ní poznámky, co se kde nachází.
@Isair (17.03.2026 20:17): Upřímně řečeno, myšlenka na hraní Might&Magic 1-5 mě děsí. To už je na mě moc starý. :-D
@Red (17.03.2026 22:00): Tak nevím, jestli jí sjedu celou v kuse (myslím od trojky do devítky/desítky), ale s nějakými přestávkami na jiné hry, bych snad během následujících let si tenhle obří rest mohl konečně odškrtnout :).
@Isair (17.03.2026 16:26): Tak to jsem zvědavý, odvážné rozhodnutí se takto přihlásit:)
@Malignus (17.03.2026 19:44): Yop, tuším někdy v dobách Heroesů 5, poté, co značku začal vlastnit Ubiosoft se to změnilo. MaM X pak používá i spoustu postav, grafiky a objektů z Dark Messiah of Might and Magic a Might & Magic Heroes VI . Ty už nemají se staršími Heroesy a Might and Magicy v podstatě nic společného, krom základní hratelnosti.
@Isair (17.03.2026 16:26): Might & Magic X: Legacy je v úplně jiném universu než předchozí díly, co jsem tak slyšel... :-D
@Richmond (17.03.2026 16:43): Měl jsem za to, že dvojka už má i automapping (i když by to pro dobu vzniku bylo asi hodně atypické, to je pravda), tak to bych do toho určitě nešel bez nějakých mapovacích prográmků (pokud nějaké jsou). Jako na kreslení mapek na papír/v Excelu/whatever jsem nikdy neměl trpělivost. A hrát podle už hotových map imo boří imerzi. Ale myslím si, že MaM 3 bude celkově nejlepší volba.
No myší úkroky fungují, ale na klávesnici nevím (nechápu proč k tomu nepřiřadili klasicky 7 a 9 klávesu, to měl snad už i Dungeon Master ne?). Pravda, v soubojích to bude asi k ničemu, spíše k pohybu v prostoru by to asi s úkroky bylo občas příjemnější, ale tak holt je budu naklikávat myší, pokud bude třeba.
No myší úkroky fungují, ale na klávesnici nevím (nechápu proč k tomu nepřiřadili klasicky 7 a 9 klávesu, to měl snad už i Dungeon Master ne?). Pravda, v soubojích to bude asi k ničemu, spíše k pohybu v prostoru by to asi s úkroky bylo občas příjemnější, ale tak holt je budu naklikávat myší, pokud bude třeba.
@Isair (17.03.2026 16:26): Úkroky se dají dělat, ale tím, že jsou tahové souboje, tak to moc velký význam nemá (i když někde se ti dovedu představit, že by se to hodilo). Ale jinak asi děláš dobře. Jedničku i dvojku bys musel mapovat nebo hrát podle map.
Teď se vrhnu nejspíše na Might and Magic sérii, což je další z obrovských restů a chystám se na ní už hrozně dlouho. Jediný díl, který jsem hrál a dohrál byl MaM X někdy v době kdy vyšel. Nicméně začnu až trojkou, neboť jednička vypadá už příliš archaicky a dvojka by se asi i dala, ale pořád to není úplně ono (navíc mě trochu odrazují některé informace z komentářů- přehnaná rozlehlost, pozdější souboje s 200 orky apod.), trojka mi přijde jako taková nejshůdnější volba (a má skvělou hudbu ve městech, kterou si už roky čas od času pouštím :)).
Nicméně otázka, dají se tu provádět úkroky stranou? V každém dungeonu to bývá tak, že na numerické klávesnici slouží čísla 4,6 k úkroku a čísla 7,9 k otočení se, nicméně to v MaM 3 nijak nefunguje a otáčí se pomocí 4, 6 (alternativně pak pomocí šipek) a 7,9 nedělá nic.
A manuál je tu úplně k hovnu, rozsáhle popisuje příběh nějakého dobrodruha, ale čert aby se v něm vyznal či si dohledal nějaké užitečné info :).
Nicméně otázka, dají se tu provádět úkroky stranou? V každém dungeonu to bývá tak, že na numerické klávesnici slouží čísla 4,6 k úkroku a čísla 7,9 k otočení se, nicméně to v MaM 3 nijak nefunguje a otáčí se pomocí 4, 6 (alternativně pak pomocí šipek) a 7,9 nedělá nic.
A manuál je tu úplně k hovnu, rozsáhle popisuje příběh nějakého dobrodruha, ale čert aby se v něm vyznal či si dohledal nějaké užitečné info :).
@hanak_v_exilu (23.06.2019 17:41): Ringo má pravdu, pětku doceníš jedině tak, že si jí odehraješ samostatně. Platí to samozřejmě i pro čtyřku, ale u WoX se čtyřkou většinou začíná, takže to není problém. Na druhou stranu, pokud ti jde o rychlý průchod a jen se podívat na odlišnosti, pak WoX je asi lepší volba. Oproti trojce se moc věcí nezměnilo, ba naopak, něco se zjednodušilo, ale herně je to v podstatě to samé. V tomhle by se trilogie 3-5 dala přirovnat trilogii 6-8. V pětce tě jinak čekají taktéž minotauři, a tentokrát se jím nebude snadné vyhýbat ;)
@Ringo (23.06.2019 16:29): Dobře, napíšu si to do svého nekonečného seznamu. Ale teď nechci nějakou dobu dungeony ani vidět. Možná ještě ten Black Crypt dohraju.
@hanak_v_exilu (23.06.2019 15:17): MMV není tak dobrý v tom propojení jako samostatný. Takže určitě bych volil cestu - World of Xeen, dojet striktně jen oblasti MM IV (tedy fakticky dohrát jen MM IV a do světa MM V nevstupovat). Pak si projet úplně samostatnou pětku a pak znovu nahodit World of Xeen s dohránou čtverkou a pokračovat znovu té pětce v rámci World of Xeen.
Není to moc dlouhé, za měsíc to zvládneš.
Není to moc dlouhé, za měsíc to zvládneš.
@hanak_v_exilu (23.06.2019 15:17): Tak to rovnou propoj. Co si vzpomínám, tak gog varianta umožňuje obě varianty.
@Ringo (23.06.2019 12:56): Mám jenom verzi z gogu a netuším jestli to je v ní možné. Tak jako tak to plánuji projít asi jenom jednou. Respektive v dohledné době.
@hanak_v_exilu (22.06.2019 22:57): MM 4 + 5 doporučuji dohrát nejprve každou zvlášť. Až potom si to spoj dohromady a zahrej to znovu spojené ve World of Xeen. Ono je to rozlohou ve skutečnosti asi menší než MM3
@hanak_v_exilu (22.06.2019 22:57): 4+5 jsou imho dost podobné. Soubojový systém nevím, zda se změnil. Ale jednoduchý je i nadále, takže asi ne.
@Elemir (22.06.2019 23:06): Ono i hrabání v inventáři bylo na dlouhé lokte. A při cestování nebo otevírání dveří si hra hodila mincí jestli zamrzne a já ji budu muset vypnout skrz správce úloh, nebo mi milostivě dovolí dokončit akci.
Pokud jde o load časy, doporučuji původní verzi Gothic 3 (1.1 i 1.2), poté by si každý zcela zaručeně rozmyslel kritizovat nahrávací časy :D
@Ringo (22.06.2019 22:41): Sedmička se mi líbila nejvíc. Možná tedy proto, že jsem ji hrál jako první. Přišla mi nejkompaktnější, nejvíc dotažená a s nejlepším příběhem. Devítku jsem zkoušel několikrát a vždycky ji vzdal kvůli katastrofální optimalizaci. Pozice se nahrávala klidně minutu a hra s gustem zamrzla pod jakoukoliv záminkou. A to jsem ji opatchoval vším co jsem našel.
Might And Magicky mám rád. Však taky 75% je solidní hodnocení. Věřím že i tu devítku bych si oblíbil. A hodně si slibuju od 4+5. Ale ty si radši nechám někdy na potom.
Might And Magicky mám rád. Však taky 75% je solidní hodnocení. Věřím že i tu devítku bych si oblíbil. A hodně si slibuju od 4+5. Ale ty si radši nechám někdy na potom.
@Ringo (22.06.2019 22:41): Já mu trošku s tou atmosférou rozumím, my to bereme moc podle sebe. Ono dneska naskočit na staré dungeony je problém, vyžaduje to po hráči až moc "ústupků". Tohle chce prostě čas.
Ad MMIX ... ta není vůbec špatná, JVC se pokusil o návrat ke starším dílům, ale bohužel nedostal dostatek času. Wizards & Warriors to vystihli lépe.
Ad MMIX ... ta není vůbec špatná, JVC se pokusil o návrat ke starším dílům, ale bohužel nedostal dostatek času. Wizards & Warriors to vystihli lépe.
@hanak_v_exilu (22.06.2019 21:30): Nevím, no, pro mě má Might and Magic III atmosféru absolutní. A nejen ten z téhle série, stejně tak M&M1, 4, 5, 6, 10.
Trochu slabší ji má M&M 2 a 7, u obou těchto dílů mám pocit, jakoby to byly účelové datadisky dílu předchozího.
Co se týče té osmičky, tak u ní jsem si pochvaloval asi největší ucelenost a technickou dotažënost z cvelé trilogie na tomto engine. A ten svět fungoval perfektně.
Devítka - hrál jsem jen chvíli, všichni na ní nadávají, ale něco mi říká, že se mi bude strašně líbit :-)
Trochu slabší ji má M&M 2 a 7, u obou těchto dílů mám pocit, jakoby to byly účelové datadisky dílu předchozího.
Co se týče té osmičky, tak u ní jsem si pochvaloval asi největší ucelenost a technickou dotažënost z cvelé trilogie na tomto engine. A ten svět fungoval perfektně.
Devítka - hrál jsem jen chvíli, všichni na ní nadávají, ale něco mi říká, že se mi bude strašně líbit :-)
@hanak_v_exilu (22.06.2019 21:30): Osmička je o zvyku, mě to taky úplně nesedlo, ale to je dáno hlavně tím, že osmička je prostě prototyp, stejně jako devítka. Ty hry byly vydané jako alfy.
@Ringo (22.06.2019 19:59): To nebylo ani Lands of Lore a mělo skvělou atmosféru, protože ji vybudovalo pomocí protahovaného questu na záchranu umírajícího krále. A nebo první Gothic měl luxusní tísnivou atmosféru a podzemních lokací tam moc nebylo. Might nad Magicky mi vždycky přišly spíš o prozkoumávání světa a levelování postav. Ale ne tolik o atmosféře.
@Elemir (22.06.2019 20:25): Tož já jsem schopný hrát kde co. Když už něco nedávám, tak spíš kvůli ovládání nebo pro idiotské mechaniky nebo optimalizaci. Grafiku zase tolik neřeším. Taky se mi třetí díl líbil víc než osmý. Protože i když je osmička v mnoha věcech dotaženější, tak je fádnější a ne tak zábavná.
@Elemir (22.06.2019 20:25): Tož já jsem schopný hrát kde co. Když už něco nedávám, tak spíš kvůli ovládání nebo pro idiotské mechaniky nebo optimalizaci. Grafiku zase tolik neřeším. Taky se mi třetí díl líbil víc než osmý. Protože i když je osmička v mnoha věcech dotaženější, tak je fádnější a ne tak zábavná.
@hanak_v_exilu (komentář): Tabulka materiálů je základ a kupodivu si s její znalostí bohatě vystačíš. Není to nic strašného na naučení ;) Pokud jde o ty zbroje, v trojce je jednodušší se na zbroje vykašlat a třídu zbroje dohnat prsteny, protože ty se jednak nerozbíjejí a jejich bonusy se sčítají (každý prsten však musí být jiného typu, např. +1 a +2 se sečte, +1 a +1 nikoliv). Ale jinak v pohodě, ne každému ty hry musejí sednout. Osobně spíš obdivuji, že se do toho dneska ještě někdo dokáže ponořit a baví ho to.
@hanak_v_exilu (22.06.2019 19:18): No, není to klaustrofobní dungeon, odehrává se hodně venku. Ale to myslím není na škodu.
Jinak taky jsem lezl hned i tam, kde jsem neměl, když to šlo, ale mnohé lokace byly zjevně na průzkum později, třeba už jen tím, že jsi v nich neznal odpověď na něco, co ses dozvěděl později jinde nebo jsi k tomu prostě neměl klíč.
Jinak taky jsem lezl hned i tam, kde jsem neměl, když to šlo, ale mnohé lokace byly zjevně na průzkum později, třeba už jen tím, že jsi v nich neznal odpověď na něco, co ses dozvěděl později jinde nebo jsi k tomu prostě neměl klíč.
@Ringo (22.06.2019 18:59): Já mám rád klasické dungeony. Takové kdy parta dobrodruhů vleze do podzemí a ví že každým dalším krokem jsou dál a dál od denního světla a bezpečí. Schody dolů sice znamenají postup, ale taky fakt že jim nad hlavou přibudou další metry skály a pomoc se o trochu vzdálí. Tomu říkám atmosféra. M&M to ve mě prostě nevyvolává. Možná i kvůli možnosti se kdykoliv teleportovat do města, nebo kvůli tomu že když jsem v pozdějších dílech zemřel, tak jsem se automaticky oživil v Sorpigalu (Harmondale). A pochopitelně kvůli tomu, že jsem v pozdějších fázích hry lítal od lokace k lokaci a odškrtával co je potřeba udělat. Připadal jsem si spíš jako krizový manažer, než jako dobrodruh který riskuje vlastní život.
Já naopak rád prozkoumávám všechno hned. Klidně vlezu do dungeonu na který ani omylem nemám a postupuju dopředu jen čirou zarputilostí, abych si vítězoslavně ukradl kus vybavení, které je o tři parníky nad tím co momentálně používám.
Já naopak rád prozkoumávám všechno hned. Klidně vlezu do dungeonu na který ani omylem nemám a postupuju dopředu jen čirou zarputilostí, abych si vítězoslavně ukradl kus vybavení, které je o tři parníky nad tím co momentálně používám.
@hanak_v_exilu (22.06.2019 18:41): Podle mě ses netrefil do žánru a tylu, prostě ti to nesedlo. Protože pro hračičky, jako jsem třeba já, který si od dětství sní o svých dobrodružných světech, představoval MM III něco, čemu se říká 100% dobrodružství a 100% atmosféra. Nevím, jak se na tu hru dívají lidi, kteří jsou ryzími technokraty a hrají statisticky pro splnění, ale pokud e člověk do hry ponoří, tak ta atmosféra z ní doslova sálá od prvního kroku. Já bych třeba ani nemusel hned vidět obraz, ale už jen jak jsem uslyšel ty břinkavé podmanivé zvuky, tak mi běhal mráz po zádech a úplně jsem si představoval kde jsem. Obraz mi to pak jen potvrdil. Takže mě se autoři naprosto trefili do vkusu, fantasie....mno, holt to tak nemá každý.
A jinak co se týče stylu questů, tak hra mi přišla fantastická v tom, že ne vše otevřeš hned, jak se k tomu dostaneš, prostě některá místa zůstávají zamčená a je příjemnou satisfakcí někde na jiném konci světa nalézt předmět a Ťuknout se do čela a říci si, no jo, to bude asi na odemčení tám toho, kde jsem nemohl před tím vstoupit. Já mám tenhle styl moc rád. Když něco jde příliš striktně z bodu A do bodu B, tak mě to moc nebaví a je to jen taková výplňovka na chvíle, kdy se mi nechce moc namáhat.
A jinak co se týče stylu questů, tak hra mi přišla fantastická v tom, že ne vše otevřeš hned, jak se k tomu dostaneš, prostě některá místa zůstávají zamčená a je příjemnou satisfakcí někde na jiném konci světa nalézt předmět a Ťuknout se do čela a říci si, no jo, to bude asi na odemčení tám toho, kde jsem nemohl před tím vstoupit. Já mám tenhle styl moc rád. Když něco jde příliš striktně z bodu A do bodu B, tak mě to moc nebaví a je to jen taková výplňovka na chvíle, kdy se mi nechce moc namáhat.
@Richmond (22.06.2019 18:15):
atmosféra - neříkám nutně bát, ale hra by mě měla pohltit, což se v M&M nestává. Jsou zábavné a je zajímavé je prozkoumávat, ale vtahující mi nepřijdou
krokování - já jsem to pochopitelně věděl ještě než jsem to zapnul, ale překvapila mě ta mapa. Chvilku mi trvalo než jsem si uvědomil, že jedním krokem překonám obrovskou vzdálenost jako v Ultimě 1 a ne malé políčko jako v Branách Skeldalu
prozkoumávání - v pozdějších dílech byly NPC které mě poslaly mě do nějaké blízké jeskyně za úkolem. Věděl jsem že dokud nebudu cestovat dostavníkem, tak pravděpodobně nezabloudím nikam kde bych zatím neměl co dělat. Tady se to stane úplně v pohodě. Má to svoje výhody, ale občas jsem kvůli nim trpěl
btw, do toho dungeonu jsem se nakonec musel vrátit. Nechtělo mě to pustit do konečné kapsle. Když jsem prošel všechny zbývající hrady a nikde nepochodil, tak jsem v zoufalství zkusil projít i zbytek toho pekelného bludiště
atmosféra - neříkám nutně bát, ale hra by mě měla pohltit, což se v M&M nestává. Jsou zábavné a je zajímavé je prozkoumávat, ale vtahující mi nepřijdou
krokování - já jsem to pochopitelně věděl ještě než jsem to zapnul, ale překvapila mě ta mapa. Chvilku mi trvalo než jsem si uvědomil, že jedním krokem překonám obrovskou vzdálenost jako v Ultimě 1 a ne malé políčko jako v Branách Skeldalu
prozkoumávání - v pozdějších dílech byly NPC které mě poslaly mě do nějaké blízké jeskyně za úkolem. Věděl jsem že dokud nebudu cestovat dostavníkem, tak pravděpodobně nezabloudím nikam kde bych zatím neměl co dělat. Tady se to stane úplně v pohodě. Má to svoje výhody, ale občas jsem kvůli nim trpěl
btw, do toho dungeonu jsem se nakonec musel vrátit. Nechtělo mě to pustit do konečné kapsle. Když jsem prošel všechny zbývající hrady a nikde nepochodil, tak jsem v zoufalství zkusil projít i zbytek toho pekelného bludiště
@hanak_v_exilu (komentář):
- hnízdo pavouků --> to je známý bug, probíralo se to tu vícekrát
- žádný díle nemá atmosféru --> ty jo!!! já tedy atmosféru cítil v každém díle, který jsem hrál. Přece atmosféra neznamená nutně, že to musí být nějak strašidlené (tedy pokud jsem to dobře pochopil...)
- proč tě překvapilo, že trojka je krokovac dungeon po prvních dvou dílech?
- ad častá situace, kdy není jasné, kam jít --> jo souhlas, je to tak. Ale otázka je, zda to je špatně? Tohle je vlastnost série od počátku. Takovej trademark. Mně osobně se to právě líbí. člověk nemusí být nutně veden point-to-point cestičkou. trochu záhady a nejasnosti neuškodí :) v prvních 2 dílech to dobře fungovalo a tady je to dle mého taky dobře podané.
Jinak souhlas s většinou komentáře - identifikace mě vadil taky, občas bizarní nepřítel mě přinutil zvednout obočí. To, že na samotném konci hry jsou hrdinové monstra je pravda, ale to už je fakt konec hry a člověku to dává docela fajn pocit zadostiučení, protože hra to je hodně rozsáhlá (pokud tedy člověk jde po všem).
- hnízdo pavouků --> to je známý bug, probíralo se to tu vícekrát
- žádný díle nemá atmosféru --> ty jo!!! já tedy atmosféru cítil v každém díle, který jsem hrál. Přece atmosféra neznamená nutně, že to musí být nějak strašidlené (tedy pokud jsem to dobře pochopil...)
- proč tě překvapilo, že trojka je krokovac dungeon po prvních dvou dílech?
- ad častá situace, kdy není jasné, kam jít --> jo souhlas, je to tak. Ale otázka je, zda to je špatně? Tohle je vlastnost série od počátku. Takovej trademark. Mně osobně se to právě líbí. člověk nemusí být nutně veden point-to-point cestičkou. trochu záhady a nejasnosti neuškodí :) v prvních 2 dílech to dobře fungovalo a tady je to dle mého taky dobře podané.
Jinak souhlas s většinou komentáře - identifikace mě vadil taky, občas bizarní nepřítel mě přinutil zvednout obočí. To, že na samotném konci hry jsou hrdinové monstra je pravda, ale to už je fakt konec hry a člověku to dává docela fajn pocit zadostiučení, protože hra to je hodně rozsáhlá (pokud tedy člověk jde po všem).
@Elemir (22.06.2019 09:52): Netroufl. Já se zatím plácám pod třicátým levelem. Ale teď už to jde nahoru rychle, tak jestli se zaseknu, znovu se tam vrátím. I ty nesmrtelné zelené draky mám v plánu.
@hanak_v_exilu (21.06.2019 23:05): Ale nakonec sis do středu troufl? ;) Maze from Hell je jeden z nejtužších dungeonů hry - ty jsou pro postavy tak level 40 a výše.
Pokud jde o ty hinty, ve hře je ještě jedno místo, kde se dají odpovědi na řadu hádanek a puzzlů najít na jednom místě, ale na to časem přijdeš.
Pokud jde o ty hinty, ve hře je ještě jedno místo, kde se dají odpovědi na řadu hádanek a puzzlů najít na jednom místě, ale na to časem přijdeš.
@hanak_v_exilu (22.06.2019 09:24): No jelikož tam není respawn, tak by návrat měl být celkem na pohodu, ne? Ono nejde jen o klíčové předměty, ale jak jsem psal, v podzemních dungeonech jsou občas různé hinty k řešení puzzů na úplně jiných místech. člověk si pak třeba i ušetří x hodin dumáním nad řešením. Ale tak každý máme svůj způsob hraní, nic ve zlém :)
@Richmond (22.06.2019 09:01): Touhle obsesí naštěstí netrpím. Pobral jsem tam klíč a tři orby a utekl s jednou polomrtvou postavou a ostatníma zkamenělýma. Jestli tam ještě něco je, tak se vrátím kdyby mi orby chyběly.
@hanak_v_exilu (21.06.2019 23:05): To předpokládám je Maze from the Hell :) Určitě bych se tam vrátil a doexplořil všechny políčka. Mně by to teda nedalo spát. co když tam něco zůstalo (hint na zdi, cennej předmět...)?
To je fakt zvláštní bludiště. Držel jsem se u stěn a posbíral co se dalo. Do středu jsem si moc netroufal. I tak jsem se z podzemí sotva vymotal.
@Elemir (21.06.2019 22:12): Nabral jsem si na sebe všechny bonusy ze studní a soch na které jsem si vzpomněl, zakouzlil Heroismus a je to bomba. Teďka si zase neškrtnou oni. Akorát to musím projít na jeden zátah beze spánku, jinak to ze mě popadá.
@hanak_v_exilu (21.06.2019 22:10): Ti v podzemí se celkem dají v pohodě. Ale ten jeden na povrchu, ten, co je zobrazen i na té mapě, tak na toho jsem si troufnul až hodně pozdě :)
@hanak_v_exilu (21.06.2019 22:10): Zbraně lepší kvality, Heroism nebo Den Bohů a měl bys být schopen je škrábnout.
@Elemir (21.06.2019 22:00): Alespoň vím, že dělám co můžu. Zkusím ještě někde nasyslit zkušenosti a pak se tam vrátit. Většinou to pomohlo.
@Richmond (21.06.2019 22:02): Nejde zabít ani ten na povrchu, ani ti v podzemí. Kartu jsem naštěstí sebral, ale bylo to peklo a mnohokrát jsem nahrával.
@hanak_v_exilu (21.06.2019 21:52): A to je obyčejný minotaur nebo ten, vy víte jaký MINOTAUR? :)
@hanak_v_exilu (21.06.2019 21:52): Dostatečný level a pevné nervy :)
Existuje nějaký trik na zabití minotaurů? Buším do nich hlava nehlava a ani ho neškrábnu. A to se krajinou prosekávám s prstem v nose.
@Elemir (17.06.2019 21:11): Nedá mi to, když se tu bavíme o těch teleportech, zmínit teleportační kouzlo (tedy je z 2) v prvních Wizardry. To vás prostě hodilo někam, náhodně na daném patře :) Já to použil snad jednou za 3 díly, protože je to fakt neřízená střela. Už jjsem tu asi kdysi zmiňoval, co to natropilo crpgaddictovi :)
mám rád kouzla, kolem kterých se mohou tvořit pěkné příběhy nebo vůbec, která se člověk vryjí do paměti, protože jim přinesly nějaký jedinečný zážitek.
mám rád kouzla, kolem kterých se mohou tvořit pěkné příběhy nebo vůbec, která se člověk vryjí do paměti, protože jim přinesly nějaký jedinečný zážitek.
@Ringo (17.06.2019 21:24): To ne, pastwall, nebo jak se to jmenuje, jsem ani jednou nepoužil. Mě se to možná plete s fast travelem po automapě. Nejhorší je, že mě se občas před očima objeví útržky nějaké hry a neumím to prostě najednou nikam zařadit :D
@Elemir (17.06.2019 21:11): Že by Arena? :-)
@Ringo (17.06.2019 08:09): Mě si s těma teleportama něco připomněl, určitě jsem nedávno hrál něco, kde právě ty teleporty mimo odkrytou oblast použít nešly, ale co to k sakru bylo? :D
@Elemir (17.06.2019 07:53): No jo, vlastně, teď koukám na tu mapu a už jsem si vzpomněl. Tak to s mi ty teleporty asi teda spletly s jinou hrou, kdy to nešlo použít na místo, kde jsem ještě nebyl. A nebo je ještě možnost, že jsem tohle zkoušel právě v dungeonech, kde teleporty nefungovaly a tak jsem si tohle vyvodil :-)
@Ringo (17.06.2019 07:43): V dračí jeskyni je několik místností (bonusových) dostupných jedině teleportem. Souřadnice jsou součástí hintů na stěnách.
@Elemir (17.06.2019 07:20): Tak to mám teda sklerózu, jakou tipovačku teď myslíš? Vůbec si nepamatuji, že bych někde byl nucen k teleportaci do neznámého prostoru :-) A to jsem to dohrál 2x :-) Ale já obvykle zapomínám řešení nějakých zapeklitostí do pár měsíců :-)
Teleportace na viditelnosti nezávisí, v jednom dungeonu to dokonce ani jinak nejde - je to součást tipovačky;) Druhý příklad je teleportace z ostrova na ostrov pro ukrácení cesty.
Kyvadlové pasti a bodce lze proskakakovat, proto jsou za nimi často ty dveře, aby to nešlo snadno obejít :) Levitace funguje jen na díry, tekutý písek apod. Teleportační pasti lze taktéž proskočit nebo zmást kouzlem Etherealize. Doporučuji se obeznámit s úkroky, pokud to ještě neděláš, protože otáčení na políčku s pastí taky není dobrý nápad, což jsou třeba zrovna ty rohové chodby.
Kyvadlové pasti a bodce lze proskakakovat, proto jsou za nimi často ty dveře, aby to nešlo snadno obejít :) Levitace funguje jen na díry, tekutý písek apod. Teleportační pasti lze taktéž proskočit nebo zmást kouzlem Etherealize. Doporučuji se obeznámit s úkroky, pokud to ještě neděláš, protože otáčení na políčku s pastí taky není dobrý nápad, což jsou třeba zrovna ty rohové chodby.
@hanak_v_exilu (16.06.2019 23:13): Tak s Wizard Eye asi jo...já po pravdě teleport používal velmi zřídka a to jen když jsem potřeboval k východu dungeonu, se svým stylem hraní povinně šlápnout na každý čtvereček jsem žádné obcházení zavřených dveří nedělával.
A ten Wizard Eye já vůbec nepoužíval, protože jsem chtěl vidět, kam jsem už šlápl a kam ještě ne :-)
A ten Wizard Eye já vůbec nepoužíval, protože jsem chtěl vidět, kam jsem už šlápl a kam ještě ne :-)
@Ringo (16.06.2019 23:08): Stačí aktivní Wizard eye a jde to. Respektive nejde, protože teleport nefunguje. Ale když funguje tak se teleportuju i do neprozkoumaných částí dungeonu.
@hanak_v_exilu (16.06.2019 23:05): hmm, tak to už si teda nepamatuji, já měl za to, že teleportovat se mohu jen na políčko, které mám už na mapě zakresleno.
@Ringo (16.06.2019 23:01): Vždyť jsem to běžně dělal. Když jsem nechtěl rozbíjet dveře, tak jsem skočil do tajné chodby, sebral svitek a skočil zpátky
@hanak_v_exilu (16.06.2019 22:49): Tak u těch zavřených dveří by ani teleportace neměla význam, protože se nejde teleportovat do oblastí, které neznáš.
@Richmond (16.06.2019 22:50): Ta nefunguje vždycky. Ale v těch prvních dungeonech jsem si s ní připadal jako polobůh. :-)