Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@orromis (17.07.2013 15:19): Nic divného v tom není. KotOR má vysoká hodnocení a lidé zde diskutují na stránce k tomu určené. Ty ses navíc s kritikou ozval dříve, než si ji mohl mít řádně podloženou širšími zkušenostmi s hrou.
KotOR ale asi vždy bude trochu otloukánek. Má své neblahé chyby a zjednodušení, které další hry od Bioware jen umocňují. Pomáhá však výborné řemeslné zpracování i příběh. Co já však zkousnu a odpustím může být jiné od tebe či dalších. Stále si to ale můžeme podepřít argumenty a případně si tak doporučit i jiné hry.
@Jab (17.07.2013 14:48): Trefné připomenutí faktu, že komplexnosti a propracovanosti herních mechanik je většinou nemožné si všimnout v rámci krátké chvilky... Mluvilo se tu v tomto smyslu i o DA, které je krásným příkladem. Při hře na "nightmare" se v určitých pasážích jedničky, ale zejména dvojky ukazuje, jak promyšlené a taktizování otevřené ty herní mechaniky jsou (samozřejmě, do DnD to má daleko - DnD pravidla jsou ale absolutní "nerdovina" a imho hrůza každého publishera tříačkových titulů)... Nemám teď na mysli nikoho konkrétního, ale nikdy jsem nerozuměl tomu, jak může někdo ve startovních lokacích v rámci lehké/normální obtížnosti odsoudit RPG systém...
@Jab (17.07.2013 14:48): Hodnocení na DH pro mě nebylo zas tak směrodatné... o ultimátnosti Kotoru jsem slyšel od kamaráda (se kterým mám podobný vkus, co se sci-fi/fantasy týče), četl o něm ve Score, Levelu, ... spíš jsem byl kvůli tomu nahypovaný (ať už to zní jakkoli divně pro téměř 10 let starý titul) a měl fakt velké očekávání.

Ano, hodnotit hru z tak malého úseku je blbost (proto nepíši komentář, nedávám hodnocení). Třeba se k tomu časem vrátím až nebudu mít co hrát. Sám se trochu divím, že můj původní komentář zvedl takovou vln(k)u nevole :)
orromis: Ty poslední rozkazy tuším zrušit jdou. Stačí na ně kliknout ve výběru. Čili měnit by měly jít vždy během soubojů vcelků jednoduše. Děláš mimochodem chybu (kterou ale činí každý včetně mě), že z krátkého úseku hry hodnotíš celek. Chce to mít odehraný minimálně ještě Dantooine, abys mohl více usuzovat. Taris až také terno není. Napoprvé jsem kvůli němu hru odinstaloval.
Bude ti asi také trochu chybět ten pocit (když nemáš SW moc v lásce) budování hrdiny v oblíbeném univerzu (u mě prvotně ovlivněno filmy). Ale hra tě může i tak zaujmout. Tak či tak je výsledný dojem ze hry vždy na tobě (resp. na tvou odpovědnost). A co ti můžeme logicky vyargumentovat má své meze
Dohraj to a napiš komentář, pak se o tom dá diskutovat více. Nikdo ti tu nezaručí, že tě jakákoliv hra bude určitě bavit. Byla by to lež, byť mám pocit, že ji chceme čas od času slyšet každý.
@Sinister (17.07.2013 14:01): Jo, tam jsem udělal chybu.. Dialog vede ke společnému stanovisku je špatně. Správně je že může vést, to uznávám :)

To nic nemění na tom, že reakce toho npc mě nepřesvědčila o tom, že bych ji měl zachránit (alespoň pro svůj prospěch).

Stejně to je fuk... kdyby mě ta hra bavila, tak mi SW universum a dobro vs zlo příběh nevadí. Spíš mi vadí, že jsem všude četl a slyšel, jaký to je ultimátní RPG, přičemž tomu tak prostě není (a nebo jsem se několikrát za sebou špatně vyspal...)
@orromis (17.07.2013 13:49): Scénárista především musí najít poměr a způsob jak hráče protáhnout mantinely scénáře - to se v rámci SW univerza tady podařilo parádně. SW je prostě primárně černo-bílé, když chceš můžeš si rozehrát příbě alá Anakin (začneš jako dobrák a skončíš jako Sith), můžeš být oportunista s dobrým srdcem. Musíš brát zkrátka v úvahu, že je hra přístupná i těm lidem, co u P:T usínali ze čtení.
Mimoto, dialog je interakce. Děj, který rozhodně nemusí a často nekončí společným stanoviskem (leda bys šel do důsledku a stanoviskem by bylo "shodneme se, že se neshodneme").
@Jab (17.07.2013 12:43): Co mi vadí? Inu dobře..

Souboje: Ten systém je stejně mizerný jako V.A.T.S ve Fallout 3 a New Vegas. Systém boje, který je založen na pauzování a rozdání rozkazů skupině postav, by měl být taktický a ovládání by mělo být ve stylu RTS nebo isometrických RPG - tzn mít možnost pohybovat se pomocí kliknutí myši, odzoomovat a možnost sledovat scénu hezky zhora.

Kotor je někde v půli cesty - na jednu stranu tu je podivná 3rd person hra, která se ovládá trošičku nestandartně (Y a C pro pohyb do stran, A a D pro otáčení kamery, ...) a na druhou stranu tu je systém, kdy postava útočí automaticky na zvolený cíl (jako v isometrických RPG, některých MMO, etc...).

Nemožnost odzoomovat a sledovat scénu zhora naprosto zabíjí přehlednost a znemožňuje taktizovat. K tomu si přičtu podivné chování parťáků a celé souboje jsou v tahu a další drobnosti (třeba fronta zadaných rozkazů je debilní.. pokud vím tak není možné změnit jejich pořadí, takže když se překliknete anebo potřebujete použít lékárničku, tak je potřeba všechny rozkazy vyhodit a začít odznova), které zabíjí celek. Ve hře jsem nepokročil moc daleko, takže těžko můžu posuzovat její jednoduchost. Umíral jsem několikrát (třeba ve stokách), ale často to bylo způsobeno tím, že moje postavy nedělaly to, co jsem chtěl...

K příběhu a rozhovorům se asi nemá cenu moc vyjadřovat. Ano, Star Wars je pohádka a je o dobru a zlu (to je také důvod, proč SW nemám rád... co se týče sci-fi tak jsem spíš zastáncem stylu Battlestar Galacticy). Na jednu stranu jsem byl trochu naivní, že jsem očekával něco trochu jiného, na druhou stranu mi do teď všechny herní adaptace SW, se kterými jsem měl tu čest, přišly velmi dobré (především Jedi Knight Academy které jsem dohrál 3x).

Dialog je definován jako rozhovor, který vede k nalezení společného stanoviska. Pro hry je třeba tuto definici nebrat úplně vážně, ale výsledek dialogu by měl být vždy takový, který chce hráč (nebo je hráči nejblíže). Většina dialogů v Kotoru (alespoň v té malé části, kterou jsem hrál) končila tak, jak chtěl scénárista hry. Úplně na začátku je možné hovořit ve stylu "mě je ta ženská uprdele, zachraňovat jí nechci a nehodlám" a to npc mi racionálně nevysvětlí, že nemám na výběr. Doufám, že je jasné, co tím chci říct, a co je na dialozích podle mého špatně...

btw: DA:O nebyla moc dobrá hra, ale určitě se mi tam bojovalo mnohem lépe než v Kotoru (lepší interface, možnost hrát zhora, celkem přehlednost).
@Isair (17.07.2013 13:37): V žádném případě jsem netvrdil, že jsou úžasné-jednorožci-duhy-sedmikrásky-hipíci-muck,muck. Jsou dostačující v tom smyslu, že v nich neleží gró hry (oproti Dragon Age, kde se rubáním trávily 2/3-3/4 hry). Navíc v KOTORu se taky nerubou tak epické počty - proto, a možná jsem to blbě napsal, je, ač podobný (možná téměř stejný), mnohem lépe ke hře pasující.
@Isair (17.07.2013 13:13): Nj, jenže oproti Dragon Age byly tyhle souboje přeci jen podstatně bohatší. Co mě osobně štvalo a vytrvale štve, je ztvárnění těch soubojů - ty prostoje mezi jednotlivými údery/výstřely jsou tragické. Na pozadí se sice hází kostkou, ale postavy by se mohly alespoň nějak pohybovat namísto vytrvalého zírání.
@eremita (17.07.2013 12:27): Docela dobré shrnutí, byť níže se drbe KotOR celkově a včetně druhého dílu.

Moc nevím, co se přesně dá na soubojích KotoR kritizovat. Jsou málo akční? Jinak přehlednost i ovladatelnost si víceméně zachovávají. Dialogy pak nejsou nějak košaté, ale blbé mi rovněž nepřišly. Určitě mají svou míru jednoduchosti, ale tak už funguje univerzum světa Star Wars (tzn. jde v mnoha ohledech o pohádku).
Podkopávat první díl, a naopak adorovat druhý, patří již nějakou dobu k hiprsterské a rádobyintelektuální tradici komunity. Dvojka je z narativního i psychologického hlediska nepochybně ambicióznější a hlubší než jednička. Toť vše. Jednička je mnohem lépe zvládnutá po stránce kompozice, je vyváženější, koherentnější (pročež jako celek promyšlenější) a i z narativního hlediska povedenější - částečně i proto, že není tak ambiciózní (perfektně načasovaná a řemeslně provedená scéna s odhalením ohledně hlavní postavy). Je vyváženější a lépe pracuje s herními mechanikami.

V první řadě byl ale KOTOR od počátku koncipován jako klasické Star Wars dobrodružství se vším, co k tomu patří. Do teď jsem nehrál lepší simulaci Jediho (padawan, trénink, krystal - vlastní meč, titul Jediho apod.). Dvojka jde úplně jiným směrem, zajímají jí jiné věci a není fér je v tomto ohledu srovnávat. Jestli by Bioware mělo na to, aby pracovalo se stejnými tématy a motivy jako Obsidian je věc jiná. Je ale irelevantní to řešit, protože s nimi nepracuje.

Také moc dobře vím, že dvojka měla celkem krátký vývoj, ale ve výsledku to nic nemění. Mimochodem, o čem se už mluví méně je, že jednička měla vývoj skoro stejně dlouhý... a přesto z toho vyšla "polazenější" hra... Jedna Kreia výbornou hru nedělá...
LOL, hráči WoW si stěžují na dialogy KOTORu? Dík, moje ráno nemohlo být veselejší.
Koupil jsem si oba díly, protože jsem žil v domnění, že to jsou skvělé hry... dvojku mám v plánu si zahrát taky, ale nejdříve tam chci nějak nacpat češtinu... každopádně díky za rychlé reakce :)
Prosím vás, existuje nějaký mod, který by alespoň zlepšil souboje? Koupil jsem to v summer sales na steamu a buď jsem divnej, nebo mi to přijde jako nejvíce nadhodnocená hra na DH, kterou jsem kdy hrál... tupé souboje by mi nevadili, kdyby alespoň dialogy stály za to...
Napadá vás nějaký - jakýkoli způsob, jak do hry dostat anglický dabing? Mám německou verzi a to se nedá :(
@FildasCZ (28.03.2013 16:28): Přepneš na easy a jedeš prakticky na autopilota... Na normal sem tam nějaký ten medpack a občas se hodí i nějaký skill, žádná výzva.

Na vyšší jsem ani nezkoušel, protože mi zrovna u téhle hry nešlo o to, abych se potil u soubojů, spíš se mi líbilo, že jsem jako správný Jedi 10x silnější než protivníci :-) Podle zavedeného vzorce pravděpodobně vyšší obtížnost znamená jen více spotřebovaných léčících a podpůrných surovin + delší souboje, což stejně kdovíjak lákavě nezní.
@FildasCZ (28.03.2013 14:13): Taková klasická BW obtížnost (tedy jejich "novějších" titulů). Pravděpodobně bych to nejvíce přiblížil k obtížnosti NWN (podobně se i v samotném závěru lehce zvýší). Dragon Age mi přišlo zpočátku trochu obtížnější, ale zase má podobné souboje a funguje v nich (téměř bezvýjimečně) podobně jednoduchá taktika (znehybnění a porubání).
Celkom by ma zaujímalo, prečo je jeden z mojich najlepších komentárov najhoršie hodnotený užívateľmi... :p
@Malignus (10.03.2013 22:05): "Nevím, jak by se hráči tvářili na hru, kde by byli řadovými vojáky, kteří neví nic a mohou jen plnit rozkazy." Tohle by bylo fajn - koneckonců, jen tak z hlavy mě napadá Incubation a OPF, udělat tohle ve formě RPG by nebylo na škodu.

Koneckonců, záchrana světa a protagonista jako střed vesmíru nejspíš nikoho zrovna nešokují. Jeden z důvodů, proč už ve většině her dialogy nebo texty radši ani nečtu (pud sebezáchovy).

Popravdě myslím, že hodně vývojářů dělá tu chybu, že hráče považuje za idioty a dává jim to najevo. Jako, není chyba, hráče považovat za idioty (ehm), ale trochu to zamaskovat není na škodu. A stačí jen málo. Tipl bych si, že nejpopulárnější bude hra, u které bude mít hráč pocit, že na něco přišel sám. Myšleno specificky na příběhové/adventurní hry.
@Isair (10.03.2013 22:07): Inu, mě jejich způsob dělání her baví se vším všudy, takže jsem naopak vděčný, že to opakují v různých prostředích :-) (Teď samozřejmě myslím spíš celkový styl hraní, než výstavbu děje - tu bych i rád viděl jinak)
A čarodějky jsou vždycky v nesnázích: Dynaheir je unesena do pevnosti gnolů a po krku jí jde Edwin, Imoen je odteleportována do Spellholdu, Viconii se všichni snaží zabít jen tak, pro jistotu... Bastuli zajme gang a chce si z ní udělat otrokyni, Jitřní hvězdu unesou, Liara se naschvál uvězní v nějakým energetickým poli...

Ono je problém být v centru dění a nabýt členem jisté organizace. Nebím, jak by se hráči tvářili na hru, kde by byli řadovými vojáky, kteří neví nic a mohou jen plnit rozkazy. No, to jsou vlastně i tak... :-D
@Borghal (10.03.2013 18:42): Problém není čistě "vykrádání" sebe sama (koneckonců - např. ve FF sérii jsou podobné postavy (NPC), události apod.) problém je v tom, když vykrádáš přes Ctrl+C Ctrl+V a navíc už originální vzor (quest, NPC, životní příběh postavy) nebyla takový zázrak, aby ho člověk musel vidět dvakrát.

Když bych to chtěl hnát do extrémů, tak od NWN/KotORu jsou další hry prostě jen to samé jen s novými texturami a názvem (stejné questy, stejné postavy, stejné zápletky, stejné "prokecávací kolečko").
@Borghal (10.03.2013 18:58): Tak třeba mě to nějak nevadí (toho jejich vzoru jsem si všiml až když mě na to někdo upozornil), ale chápu že to prostě někomu připadá otravný jak jsou Bioware tak hrozně bez fantazie, ale samozřejmě když se chtějí zaměřit na masy tak je nejlepší jít po tom, co už je osvědčené.
@MIGtheDRAGON (10.03.2013 18:51): Já to pochopil, možná jsem se ale špatně vyjádřil. Podle mě to není problém právě proto, že ME, DA i KotOR jsou v zasazení natolik odlišné, že společná hrubá struktura děje snad ani nemůže být brána jako vada.

Zkrátka si myslím, že posuzovat hry vedle sebe lze smysluplně maximálně v rámci série. V rámci produkce studia přes více sérií mi to přijde hloupé - je to prostě jejich styl vyprávění, který jim většina lidí žere, tak nemají důvod snažit se o inovaci.
@Borghal (10.03.2013 18:42): Mám dojem že tím vykrádání spíš měl na mysli to jak všechny jejich hry jedou podle jednoho scénáře. NWN jsem sice nehrál, ale třeba v ME, DA a Kotoru je to furt to samí. Nejdřív začínáš jakou nějakej zelenáč, který se přidá do nějaké organizace která je nad zákonem (Jediové, Spektry, Šedí strážci) pak máš cca 4 lokace do kterých musíš jít a něco tam najít/zničit/vyřešit. No a pak finální boj a je konec. A dále například ve všech jejich hrách nezapomínají na to aby jsi mezi misemi měl nějaké místo kam si můžeš zajít pokecat ze společníky (vesmírná lodˇ/tábor).
Ech, tady je to skoro jako klub "profesionálních kritiků". JE čistý odpad? NWN příšený zážitek? A co je potom třeba Dawn of Magic nebo BorderZone... to bychom museli mít hodnocení i záporné :P

Chápu že nesnášet Bioware je dnes v módě - a já ty tendence chápu - ale to neznamená, že jejich hry jsou špatné. Kupříkladu zrovna Jade Empire byla podle mě dost dobrá hra - nějaké vykrádání sebe sama ze strany BW považuju za bezpředmětné. NWN, KotOR, JE, DA, ME... všechno se to odehrává v různých světech, které se liší dost na to, aby to vznik zmíněných her více než opodstatnilo ve spojení s jejich odlišnostmi.
@Drolin (09.03.2013 14:17): Srovnání s čistým odpadem jako je JE myslím zas tak nutné není. A RPG to je bezpochyby - koneckonců, vývoj postavy (ač dost limitovaný a dá se říci primitivní) je dle mě ta nejzábavnější část hry (Pazaak byl taky fajn, heh). Kritizoval bych možná "Fallout" syndrom (rychlý přechod do stavu, kdy postava kosí nepřátele jako kombajn bez sebemenších problémů), ale vzhledem k relativní krátkosti hry a nenastavovanému příběhu to nebyl až takový problém.