Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Half-Life 2: Episode One

01.06.2006
10.10.2007
22.12.2007
15.12.2014
kompatibilní
81
623 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Po Half-Life 2 se Valve rozhodlo pokračovat v sérii epizodicky tj. po více kratších částech. I přes to však trval vývoj Episode One skoro 2 roky. Příběh přímo navazuje na konec druhého dílu, společně s Alyx bude vaším úkolem dostat se pryč ze City 17 s cennými daty, získanými z hroutící se citadely. Episode One přichází s novým konceptem - Alyx jako vaše společnice je s vámi (až na malé výjimky) permanentně a budete se moci na ni opravdu spolehnout. Procházet budete výhradně městskou zástavbou a tak se připravte spíše na kontaktnější boj plný adrenalinových situací.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Hmmm...právě jsem dohrál první epizodu a nějak mě nenapadá co říct/napsat...

Že jsem, pod tíhou kritických recenzí čekal něco mnohem horšího? Že mne spousta sekvencí doopravdy štvala? Že jsem se, protože jsem nemusel dva roky čekat, královsky bavil? Vezmu to raději popořadě...

Episode One se v těch světlejších momentech odehrává v klaustrofobních prostorách rozbombardovaného města. V těch temnějších chvílích pro změnu v o mnoho (a jakože o MNOHO) klaustrofobnějších chodbách Citadely, nemocnice nebo podzemních garážích. Pokud si to necháte líbit, atmosféra umírajícího města, či rovnou světa, si vás vezme do náruče ani nemrknete. V tom mě Valve nazklamal ani v nejmenším - pokud jde tradiční skript jízdy kamkoliv v čemkoliv, o nervydrásající boje v temných podzemních garážích plné vylapšených zombies, kde vám postupně zhasíná baterka a horečně hledáte mdlé svítilny, které vyvrcholí šíleným bojem o přijíždějící výtah, či procházení vylidněné nemocnice, nebo závěrečný boj o vlak, vždy mě znovu a znovu uchvátila half-lifeovská atmosféra plná adrenalinu a boje o holý život. Mě, jelikož trpím úchylkou na umírající města, se to doopravdy líbilo...

Půlku hry procházíte jen s Gravity gun a další zbraně získáváte jen zvolna a postupně, čemuž jen tleskám, na rozdíl od původní hry tak epizoda získává ještě větší nádech boje o přežití a člověk musí hodně (no dobře, zas tolik ne) přemýšlet, kterou zbraň použije.

Alyx získala podstatně větší roli a slavné skripty dostaly do pařátů i ji. Hezky se na to koukalo, Alyx to slušelo a do příběhu to zapadlo.

Na druhou stranu díky tomu neskutečně bila do prázdna Gordona němota. Valve si sice sama ze sebe občas dělala srandu (viz "nepovedený vtip o Zombine), nicméně Alyxina samomluva dělala velké díry do atmosféry. Stejně tak několikeré a vpodstatě stejné převádění civilistů působilo nudně a ani rozdílné druhy útoků nemohly po páté prováděnou činnost oživit.

Co říct nakonec? Úrovně obou her to ani zdaleka nedosahovalo ale zároveň to zvysoka převyšuje většinu stříleček z poslední doby...

Pro: Atmosféra, postupné sbírání zbraní, Alyx, boje v ryze urbánnín prostředí

Proti: Gordonova němota, občas stereotyp, občas Alyx...

+36
  • PC 95
Po takřka dokonalém HL2 (můj komentář) přichází po nějaké době první datadisk.

Hra začíná tam, kde skončil původní HL2. Nechci nijak psát o příběhu, ten kdo to hrál, ví jak se situace má.
Od samotného začátku se apeluje na rychlou akci v podobě útěku z města City 17. Není nouze o solidní dávku adrenalinu a vývojářům se to opět povedlo. Nebylo zapotřebí nějakého ujíždění ve vozech, se vším si vystačíte vy a vaše nohy a mě to náramně bavilo.
Krasotinka Alyx vám bude dělat společnost téměř po celou dobu hraní, bude vám i pomáhat. Užijete si s ní mnoho příjemných chvil :)

Grafické ztvárnění a různorodost jednotlivých lokací se opět povedla na jedničku, ať už se jednalo o exteriéry, či interiéry. Grafika doznala mírného vypilování, přibyly HDR efekty. Textury mi přišly zase o něco detailnější a kvalitnější. Animace jsou zase o kus vylepšeny a vychvalovaná mimika postav je opět dokonalejší. Nemohl jsem spustit oči z Alyx a jejích reakcí, ale i povídání.
Zvuková stránka jako u základního HL2 opět bez výtek. Vše hraje a zvučí tak jak má.
Stejně tak umělá inteligence ničím nepřekvapí, ale ani nezklame. Nepřátelé se opět kryjí, spolupracují apod.

První epizoda hry HL2 se podle mého vyvedla výborně, je nadupaná akcí od začátku do konce, opět mě po celou dobu hraní nepřestala udivovat krásná grafika, různorodost prostředí, sžití s Alyx a než jsem se nadál, tak byl konec. Dohrání tohoto datadisku zabere cca 4 hodiny (hraju pomalejším tempem).

Pro: opět nadupaná akce od začátku do konce, oblečená v perfektním grafickém kabátku ...

Proti: ... která velmi rychle skončí

+36 +37 −1
  • PC 75
Episode One se mi docela líbila, a to i přes to, že neobsahovala téměř žádné novinky oproti původní hře. Jediným novým nepřítelem je Zombine, neboli voják Combine přeměněný na zombii s granátem v ruce. Stejně tak zbraňový arzenál je prost veškerých změn. Graficky hra vypadá na první pohled stejně, avšak změna k lepšímu nastala díky použití HDR efektů, které hodně přidávají na atmosféře.
Stejně jako v původním Half-Life 2 mě nejvíce bavila část v Citadele, a to zejména díky rozšířeným možnostem Gravity Gun. Co mě naopak bavilo nejméně, byly podzemní garáže plné otravných zombií.
Téměř celou hru spolupracujete s Alyx a mnohdy je její pomoc nezbytná pro zvládnutí některých úkolů. Spolupráce je zpracována na výbornou. Co však, podle mého názoru, trochu vázne je komunikace mezi Alyx a Gordonem, respektive vtípky na Gordonovu mlčenlivou povahu. Nemohu si pomoci, ale ve většině případů na mě působí poněkud nuceným dojmem.
Celkově ve mě zanechala Episode One dobrý dojem, prostředí města mi, až na výjimky, vyhovovalo a i přes poměrně krátkou herní dobu jsem se dobře bavil. Akce už nebyla tak roztroušená jako v původní hře a hratelnost byla mnohdy intenzivnější.

Pro: HDR efekty, městské prostředí, spolupráce s Alyx

Proti: Téměř žádné novinky

+34 +36 −2
  • PC 85
Nu a jelikož před pár měsíci slavila Episode One svoje desetileté výročí (ano, vstřebejte do sebe, jak depresivní to je), tak možná už je taky na čase uctít jí nějakým tím komentářem.

Episode One na hráče opět chrlí všechny ty parádní aspekty, které činily původní hru tak skvělou: efektní a parádní podívaná, zábavné přestřelky, vynikající atmosféra. Rozpadající se Citadela byla žrádlo, obzvlášť to chránění skleněného výtahu byla jízda. Z Alyx se stala permanentní parťačka, která se bude v rámci celého příběhu, na rozdíl od jiných parťáků v jiných hrách ("Cough", "cough"Lionheart, Skyrim), chovat nápomocně a racionálně... Upozorní vás, abyste si přebili zbraň, se zděšením vykřikne vaše jméno, když si jen tak ze srandy rozhodnete skočit ze srázu dolů, a opravdu neocení, když jí budete baterkou svítit do xichtu. Plus je vtipná, respektive Valváci jsou vtipný, to především, když si prostřednictvím Alyxina nepovedeného fóru o zombie Combinu dělají srandu z Gordonovi němoty. Hlavní příběh se točí především kolem útěku ze samotného města, přičemž, jak můžem znát Gordona, tak jednoduchý to nebude. Do toho všeho na scénu přichází tajemní Advisors, kteří se prezentují jako vůdci rasy Combine. Hmm... zajímavé... už se nemůžu dočkat, až se o nich dozvím něco víc, taktéž se těším, až si proti jednomu z nich zabojuju. Doufám, že to bude brzy. :) :) :) ..... :( :( chjo...

Samotný postup hrou je opět zábavný jak prase, snad jedině v těch garážích mě to štvalo, ale to je především díky mému obrovskému odporu z headcrabů. (Ve ventilacích jsem do každý zatáčky hodil granát, pochopitelně úplně zbytečně) A od kdy se ti zmetci umí zavěsit ke stropu!!? Jako kapitola to je super, už ten nápad hrát v naprosté temnotě je parádní, já se ale prostě jen nerad lekám. Fightění v ulicích města jsem už ocenil více, i když jednotek Combine značně ubylo, plus mě hrozně mrzí, že ant-lioni, ty moje dětičky, mi zase chtějí rozervat hrdlo. Asi nejvíc zapamatovatelná část z města však byla zamořená nemocnice, kde jsme spolu s Alyx vzali brokárny, a bok po boku se předháněli v tom, kdo sestřelí nejvíc dýní z hlav těch drápovitých dementů. Do toho nám ještě hrála parádní hudba, při které jsem si pomalu opravdu připadal, jako nějakej killer z Planety Terror.

Čekal jsem však trochu víc novinek. Trochu víc nepřátelských vojáků, závěrečná bránící přestřelka byla fajn, ale stejně mi chyběla nějaká žhavá bitva, jako byla ta v poslední městské oblasti před Citadelou v původní hře. A především - nečekal jsem, že to skončí takhle rychle. Škoda.

Nicméně Episode One je opravdu pěkný a zábavný přídavek, který kouzlo Half-life nijak nekazí. Jo, a Alyx je šikovaná sniperka.

Pro: Alyx a její spolupráce, efektní podívaná, hratelnost, atmosféra, hudba

Proti: Nic moc nového, krátkost, mohlo být víc nepř. vojáků

+30
  • PC 80
Komentářů k první epizodě je tu už kopa, takže jen v rychlosti.

Hra je krátká, určená hráčům HL2 a pokud se vám nelíbila dvojka, nemá cenu epizodu 1 vůbec hrát. Valve pokračuje nejen v příběhu samotném, ale navíc i dodržuje pravidla daná sérií - o přerušení děje se může postarat pouze G-man se svými hrátkami s časoprostorem. Klidně by mohla být součástí původní hry, zde by ovšem narušila dramatický oblouk - zničení nejvyššího patra věže, kterou máte po většinu hraní na očích a kam se horko těžko vydrápete, abyste po triumfálním vítězství opět lezli dolů... ne, díky za to, že dvojka končila tam, kde skončila a že Epizoda 1 je právě takovou výplní, jakou je.

Nabízí koncentrovanou směs prakticky všeho, co tvoří Half-life Half-lifem - intenzivní boje i puzzly, v některých případech nešťastně v ten samý čas (antiloní garáž). A že těch intenzivních bojů si užijete až až - kromě garáže bych vypíchnul čekání na výtah za nekonečného přílivu zombies, eskort spolubojovníků k vlaku i finální boj se striderem. Obtížnost těchto segmentů IMHO snese srovnání s nejtěžšími úseky dvojky. Průchod nemocnicí, byť nepříliš obtížný, mi pro změnu připomněl připomněl snímek Hard Boiled.

Nakonec bych rád zmínil achievementy, přidané do hry dodatečně při jejím znovuvydání v Orange box. Je jich celkem třináct a přestože třetinu z nich získáte pouhým projítím hry samé, ty zbylé jsou pěkně vypečené. Projít hru pouze za použití páčidla, granátů, raketometu a gravity gunu a jediného výstřelu (na odstřelení zámku) je pořádná výzva, stejně jako zneškodnění reaktoru bez zabití jediného stalkera (kteří aktivně ničí energetické mosty, po kterých musíte přecházet). Osobně jsem obdržel ze třinácti achievementů deset.

Ještě poznámka k Alyx - super parťačka ve zbrani, radost ji poslouchat i pohledět na její sošné tělo... škoda jen, že Gordon jí díky limitaci enginu nedokáže ani zabučet na pozdrav. Ať už je to problém Source (co si vzpomínám na hry, které na něm běží, protagonista nemluvil snad nikde) nebo jen pokus Valve o větší sžití hráče s postavou, taky už mě to začíná pěkně štvát...
+26 +28 −2