Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Hmmm...právě jsem dohrál první epizodu a nějak mě nenapadá co říct/napsat...

Že jsem, pod tíhou kritických recenzí čekal něco mnohem horšího? Že mne spousta sekvencí doopravdy štvala? Že jsem se, protože jsem nemusel dva roky čekat, královsky bavil? Vezmu to raději popořadě...

Episode One se v těch světlejších momentech odehrává v klaustrofobních prostorách rozbombardovaného města. V těch temnějších chvílích pro změnu v o mnoho (a jakože o MNOHO) klaustrofobnějších chodbách Citadely, nemocnice nebo podzemních garážích. Pokud si to necháte líbit, atmosféra umírajícího města, či rovnou světa, si vás vezme do náruče ani nemrknete. V tom mě Valve nazklamal ani v nejmenším - pokud jde tradiční skript jízdy kamkoliv v čemkoliv, o nervydrásající boje v temných podzemních garážích plné vylapšených zombies, kde vám postupně zhasíná baterka a horečně hledáte mdlé svítilny, které vyvrcholí šíleným bojem o přijíždějící výtah, či procházení vylidněné nemocnice, nebo závěrečný boj o vlak, vždy mě znovu a znovu uchvátila half-lifeovská atmosféra plná adrenalinu a boje o holý život. Mě, jelikož trpím úchylkou na umírající města, se to doopravdy líbilo...

Půlku hry procházíte jen s Gravity gun a další zbraně získáváte jen zvolna a postupně, čemuž jen tleskám, na rozdíl od původní hry tak epizoda získává ještě větší nádech boje o přežití a člověk musí hodně (no dobře, zas tolik ne) přemýšlet, kterou zbraň použije.

Alyx získala podstatně větší roli a slavné skripty dostaly do pařátů i ji. Hezky se na to koukalo, Alyx to slušelo a do příběhu to zapadlo.

Na druhou stranu díky tomu neskutečně bila do prázdna Gordona němota. Valve si sice sama ze sebe občas dělala srandu (viz "nepovedený vtip o Zombine), nicméně Alyxina samomluva dělala velké díry do atmosféry. Stejně tak několikeré a vpodstatě stejné převádění civilistů působilo nudně a ani rozdílné druhy útoků nemohly po páté prováděnou činnost oživit.

Co říct nakonec? Úrovně obou her to ani zdaleka nedosahovalo ale zároveň to zvysoka převyšuje většinu stříleček z poslední doby...

Pro: Atmosféra, postupné sbírání zbraní, Alyx, boje v ryze urbánnín prostředí

Proti: Gordonova němota, občas stereotyp, občas Alyx...

+36
  • PC 95
Po takřka dokonalém HL2 (můj komentář) přichází po nějaké době první datadisk.

Hra začíná tam, kde skončil původní HL2. Nechci nijak psát o příběhu, ten kdo to hrál, ví jak se situace má.
Od samotného začátku se apeluje na rychlou akci v podobě útěku z města City 17. Není nouze o solidní dávku adrenalinu a vývojářům se to opět povedlo. Nebylo zapotřebí nějakého ujíždění ve vozech, se vším si vystačíte vy a vaše nohy a mě to náramně bavilo.
Krasotinka Alyx vám bude dělat společnost téměř po celou dobu hraní, bude vám i pomáhat. Užijete si s ní mnoho příjemných chvil :)

Grafické ztvárnění a různorodost jednotlivých lokací se opět povedla na jedničku, ať už se jednalo o exteriéry, či interiéry. Grafika doznala mírného vypilování, přibyly HDR efekty. Textury mi přišly zase o něco detailnější a kvalitnější. Animace jsou zase o kus vylepšeny a vychvalovaná mimika postav je opět dokonalejší. Nemohl jsem spustit oči z Alyx a jejích reakcí, ale i povídání.
Zvuková stránka jako u základního HL2 opět bez výtek. Vše hraje a zvučí tak jak má.
Stejně tak umělá inteligence ničím nepřekvapí, ale ani nezklame. Nepřátelé se opět kryjí, spolupracují apod.

První epizoda hry HL2 se podle mého vyvedla výborně, je nadupaná akcí od začátku do konce, opět mě po celou dobu hraní nepřestala udivovat krásná grafika, různorodost prostředí, sžití s Alyx a než jsem se nadál, tak byl konec. Dohrání tohoto datadisku zabere cca 4 hodiny (hraju pomalejším tempem).

Pro: opět nadupaná akce od začátku do konce, oblečená v perfektním grafickém kabátku ...

Proti: ... která velmi rychle skončí

+36 +37 −1
  • PC 75
Episode One se mi docela líbila, a to i přes to, že neobsahovala téměř žádné novinky oproti původní hře. Jediným novým nepřítelem je Zombine, neboli voják Combine přeměněný na zombii s granátem v ruce. Stejně tak zbraňový arzenál je prost veškerých změn. Graficky hra vypadá na první pohled stejně, avšak změna k lepšímu nastala díky použití HDR efektů, které hodně přidávají na atmosféře.
Stejně jako v původním Half-Life 2 mě nejvíce bavila část v Citadele, a to zejména díky rozšířeným možnostem Gravity Gun. Co mě naopak bavilo nejméně, byly podzemní garáže plné otravných zombií.
Téměř celou hru spolupracujete s Alyx a mnohdy je její pomoc nezbytná pro zvládnutí některých úkolů. Spolupráce je zpracována na výbornou. Co však, podle mého názoru, trochu vázne je komunikace mezi Alyx a Gordonem, respektive vtípky na Gordonovu mlčenlivou povahu. Nemohu si pomoci, ale ve většině případů na mě působí poněkud nuceným dojmem.
Celkově ve mě zanechala Episode One dobrý dojem, prostředí města mi, až na výjimky, vyhovovalo a i přes poměrně krátkou herní dobu jsem se dobře bavil. Akce už nebyla tak roztroušená jako v původní hře a hratelnost byla mnohdy intenzivnější.

Pro: HDR efekty, městské prostředí, spolupráce s Alyx

Proti: Téměř žádné novinky

+34 +36 −2
  • PC 85
Nu a jelikož před pár měsíci slavila Episode One svoje desetileté výročí (ano, vstřebejte do sebe, jak depresivní to je), tak možná už je taky na čase uctít jí nějakým tím komentářem.

Episode One na hráče opět chrlí všechny ty parádní aspekty, které činily původní hru tak skvělou: efektní a parádní podívaná, zábavné přestřelky, vynikající atmosféra. Rozpadající se Citadela byla žrádlo, obzvlášť to chránění skleněného výtahu byla jízda. Z Alyx se stala permanentní parťačka, která se bude v rámci celého příběhu, na rozdíl od jiných parťáků v jiných hrách ("Cough", "cough"Lionheart, Skyrim), chovat nápomocně a racionálně... Upozorní vás, abyste si přebili zbraň, se zděšením vykřikne vaše jméno, když si jen tak ze srandy rozhodnete skočit ze srázu dolů, a opravdu neocení, když jí budete baterkou svítit do xichtu. Plus je vtipná, respektive Valváci jsou vtipný, to především, když si prostřednictvím Alyxina nepovedeného fóru o zombie Combinu dělají srandu z Gordonovi němoty. Hlavní příběh se točí především kolem útěku ze samotného města, přičemž, jak můžem znát Gordona, tak jednoduchý to nebude. Do toho všeho na scénu přichází tajemní Advisors, kteří se prezentují jako vůdci rasy Combine. Hmm... zajímavé... už se nemůžu dočkat, až se o nich dozvím něco víc, taktéž se těším, až si proti jednomu z nich zabojuju. Doufám, že to bude brzy. :) :) :) ..... :( :( chjo...

Samotný postup hrou je opět zábavný jak prase, snad jedině v těch garážích mě to štvalo, ale to je především díky mému obrovskému odporu z headcrabů. (Ve ventilacích jsem do každý zatáčky hodil granát, pochopitelně úplně zbytečně) A od kdy se ti zmetci umí zavěsit ke stropu!!? Jako kapitola to je super, už ten nápad hrát v naprosté temnotě je parádní, já se ale prostě jen nerad lekám. Fightění v ulicích města jsem už ocenil více, i když jednotek Combine značně ubylo, plus mě hrozně mrzí, že ant-lioni, ty moje dětičky, mi zase chtějí rozervat hrdlo. Asi nejvíc zapamatovatelná část z města však byla zamořená nemocnice, kde jsme spolu s Alyx vzali brokárny, a bok po boku se předháněli v tom, kdo sestřelí nejvíc dýní z hlav těch drápovitých dementů. Do toho nám ještě hrála parádní hudba, při které jsem si pomalu opravdu připadal, jako nějakej killer z Planety Terror.

Čekal jsem však trochu víc novinek. Trochu víc nepřátelských vojáků, závěrečná bránící přestřelka byla fajn, ale stejně mi chyběla nějaká žhavá bitva, jako byla ta v poslední městské oblasti před Citadelou v původní hře. A především - nečekal jsem, že to skončí takhle rychle. Škoda.

Nicméně Episode One je opravdu pěkný a zábavný přídavek, který kouzlo Half-life nijak nekazí. Jo, a Alyx je šikovaná sniperka.

Pro: Alyx a její spolupráce, efektní podívaná, hratelnost, atmosféra, hudba

Proti: Nic moc nového, krátkost, mohlo být víc nepř. vojáků

+30
  • PC 80
Komentářů k první epizodě je tu už kopa, takže jen v rychlosti.

Hra je krátká, určená hráčům HL2 a pokud se vám nelíbila dvojka, nemá cenu epizodu 1 vůbec hrát. Valve pokračuje nejen v příběhu samotném, ale navíc i dodržuje pravidla daná sérií - o přerušení děje se může postarat pouze G-man se svými hrátkami s časoprostorem. Klidně by mohla být součástí původní hry, zde by ovšem narušila dramatický oblouk - zničení nejvyššího patra věže, kterou máte po většinu hraní na očích a kam se horko těžko vydrápete, abyste po triumfálním vítězství opět lezli dolů... ne, díky za to, že dvojka končila tam, kde skončila a že Epizoda 1 je právě takovou výplní, jakou je.

Nabízí koncentrovanou směs prakticky všeho, co tvoří Half-life Half-lifem - intenzivní boje i puzzly, v některých případech nešťastně v ten samý čas (antiloní garáž). A že těch intenzivních bojů si užijete až až - kromě garáže bych vypíchnul čekání na výtah za nekonečného přílivu zombies, eskort spolubojovníků k vlaku i finální boj se striderem. Obtížnost těchto segmentů IMHO snese srovnání s nejtěžšími úseky dvojky. Průchod nemocnicí, byť nepříliš obtížný, mi pro změnu připomněl připomněl snímek Hard Boiled.

Nakonec bych rád zmínil achievementy, přidané do hry dodatečně při jejím znovuvydání v Orange box. Je jich celkem třináct a přestože třetinu z nich získáte pouhým projítím hry samé, ty zbylé jsou pěkně vypečené. Projít hru pouze za použití páčidla, granátů, raketometu a gravity gunu a jediného výstřelu (na odstřelení zámku) je pořádná výzva, stejně jako zneškodnění reaktoru bez zabití jediného stalkera (kteří aktivně ničí energetické mosty, po kterých musíte přecházet). Osobně jsem obdržel ze třinácti achievementů deset.

Ještě poznámka k Alyx - super parťačka ve zbrani, radost ji poslouchat i pohledět na její sošné tělo... škoda jen, že Gordon jí díky limitaci enginu nedokáže ani zabučet na pozdrav. Ať už je to problém Source (co si vzpomínám na hry, které na něm běží, protagonista nemluvil snad nikde) nebo jen pokus Valve o větší sžití hráče s postavou, taky už mě to začíná pěkně štvát...
+26 +28 −2
  • PC 70
Half-Life 2 se mi dost líbil a tak jsem se hned po dohrání pustil do První epizody. Hrál jsem to dost rozkouskovaně, protože mezitím jsem pařil ještě jiné hry po netu. Stejně ale celkově hra dá zabrat okolo 3 hodin čistého času. A to je opravdu málo.

Příběh navazuje na konec dvojky. První třetinu hry ještě strávíte v útrobách citadely. Tato část mě opravdu nebavila, protože jste pouze s Gravity Gunem a vlastně si vůbec nezastřílíte (krom chvilky, kdy budete mít "Gravity Gun upgraded" známý z konce dvojky). Zde je to jen o logických hádankách a tudíž mě to vůbec nebavilo. Místy mi to až připomínalo Portal bez portálů. Ne, že by byly hádanky těžké. Byly právě moc lehké a hlavně zdlouhavé. Jakmile se dostanete ven, už je to lepší, ale pořádně se to rozjede stejně až někde v půlce hry. Dále mi celkem vadil respawn těch podzemních brouků. Lezou z děr tak dlouho, dokud jim neucpete autem díru. Všechny tyto neduhy jsou v první půlce hry. V druhé polovině jakoby se po nich slehla zem a hra dostane ten správný náboj. Hlavně nemocnice byla zábavná. Bohužel ale hra skončí v tom nejlepším.

Graficky se hra od původní HL2 nezměnila. Co jsem si všiml, akorát byl přidán HDR efekt. Vypadá to stále celkem pěkně a hlavně jsou tím pádem i nízké HW nároky. Ve výsledku mě ale Episode One dost zklamala. Až na nudný začátek se to hrálo docela dobře. Skončilo to ale moc brzy. 70%

Mimochodem, nechápu na čem ty dva roky pracovali. E1 mí připadá spíš jako velmi dobrá modifikace než jako pořádná 2 roky vyvíjená hra.

Pro: nízké HW nároky, graficky je to stále pěkné, Alyx máte téměř celou dobu při sobě, druhá půlka hry, pro mě cliffhanger na konci

Proti: první třetina hry, opravdu velmi velmi krátké, pro někoho cliffhanger na konci

+23 +24 −1
  • PC 90
Gordon je zpět. Alyx je zpět, Dog je zpět. A svět se hroutí. Aby se nezhroutil úplně, vracíme se zpět, abychom získali více času, abychom si užili ještě více post-apokalyptického prostředí , díky rozpadající se Citadele, než jen rozbořené budovy. Užijeme si víc a tvrdších Zombie (...Zombine, haha... ehm), užijeme si další a hutnější atmosférické jevy i prostředí, vražednější bitky i Kleinerův proslov, ačkoliv není žádným řečníkem, ale pokusí, směrovaným k přeživším obyvatelům City 17 a jeho okolí, tedy lidem, však oni to naši Vortigaunští přátelé pochopí, a nabádajícím jim k několika hlavním bodům: Milujte, se, množte se, obnovujte, ale teď hlavně zdrhejte!

A tak tedy zdrháme nejen my, Alyx a Gordon, ale celá hra, která díky tomu působí a skutečně i je poměrně dosti krátká. Valve si tady okusilo způsob epizodního vydávání příběhu na pokračování, aby po dvou letech vývoje zjistilo, že to asi nebude ten úplně nejlepší nápad. Hráči totiž po dvou letech čekali trochu víc, než "průlet" světem City 17 a úprk do neprobádané divočiny za hranicemi již padlého udržovacího pole města.

Vypadalo to pěkně, moc pěkně, pěkně se to i hrálo a největším plusem tak byl zřejmě návrat zpět do ruin města a pokračování v boji s neznámými silami. Jenže to bylo skutečně dost krátké. Po kratičké ukázce Lost Coast se také čekalo trochu více technického pokroku, možná lehkého zpomalení postupu hrou a trochu prohloubení příběhu. A nastalo tak nekonečné, skoro rok a půl dlouhé čekání na další epizodu, která bude určitě jedinečná a ještě lepší. Určitě!

"Here we go. We did it, Gordon."

Pro: Pokračování tam, kde jsme v předchozí, nulté epizodě, skončili, koncentrovanější boje, atmosféra prchání před záhubou, Half-Life!

Proti: krátkost, bugy ve scriptování, Antlionci znovu nepřáteli, kvanta dalších zombie

+23
  • PC 70
Podobně jako Blue Shift k prvnímu Half Life, je Episode One kvalitou a originalitou jen pouhým stínem původní hry a do již známého prostředí nepřináší mnoho nového. Příběh nemá snad ani smysl zmiňovat, lineární úprk z města už viděným typem lokací jasně ukazuje že jde pouze o nepříliš důležitý předěl mezi dějově bohatším HL2 a HL2:E2. Hratelností sice není o mnoho horší než jejich některé slabší části a místy, zejména při "neozbrojeném" putování černočernou tmou podzemních komplexů, se dá mluvit i o slušné atmosféře... ale většinou ji spolehlivě zlikviduje všudypřítomná a hlavně takřka nesmrtelná Alyx. U té se ale na druhou stranu dá pochválit její "sympatičnost" a dobré naskriptování (zdráhám se takto přednastavené chování označit jako skutečnou umělou inteligenci), které hráče nenutí rvát si vzteky veškerý porost z hlavy jako mnoho jiných her

Pro: hratelnost, nic nového a tedy víceméně i vše dobré z původní hry, Alyx

Proti: krátkost, linearita, nic nového a tedy víceméně i vše špatné z původní hry, Alyx

+22
  • PC 80
Z nějakých záhadných důvodů jsem po dohrání Half-Life 2 dlouhá léta Half-Life 2: Episode One a Half-Life 2: Episode Two odkládal a dával tak přednost dalším a dalším titulům, které obě pokračování poněkud upozadily. A jelikož tento herní hřích, na který jsem nikdy nezapomněl, byl jednoho dne přece jen zapotřebí napravit, stalo se tak teprve před pár dny. A musím hned v úvodu prozradit, že jako Black Mesa u mě rozhodně Half-Life 2: Episode One nedopadla.

Skoro jako kdybych těch několik dlouhých let ani neuplynulo, jelikož hratelnost a zábavnost žádné šrámy neutrpěla a já se tak ve společnosti Alyx při prchání ze City 17 cítil jako kdysi, když jsem s Half-Life 2 začínal. Nepřátelé jsou tak stále stejně solidně otravní, opět se vyskytují v nemalé početné přesile a dokáží tak občas potrápit, ovšem díky Alyx, která na rozdíl od jiných parťáků skutečně pomáhá, lze jejich útok kvalitně odrážet a netrpět tak pocity zoufalství. Musím říct, že jsem při bojích trochu odvykl taktizování a rozčiloval se tak kvůli respawnu nepřátel, abych ovšem brzy záhy zjistil, že zejména v případě Ant Lions, není rozhodně nekonečný, jak se na chvíli zdá, a že opravdu mým vlastním přičiněním lze takový respawn vcelku jednoduše zarazit, stejně tak jako rozluštění zpřístupnění trasy, kterou se mám dále vydat.

Z hlediska hratelnosti pro mě byly jednoznačně zábavnější venkovní lokace, kde hra začala nabírat grády a způsobila stavy, kdy jsem tak trochu zapomínal hru přerušit a pošetřit si ji zase na příště.

Co dodat? Těžko říct, jak by Episode 1 dopadla, kdybych ji hrál brzy po základní dvojce, ale něco mi říká, že moje načasování na letošní rok bylo možná přece jen dobrým nápadem a zároveň i vstupenkou do Episode 2, která na mě čeká vyloženě za dveřmi a od které očekávám ještě o něco více.
+21
  • PC 80
Po dohrání Half-Life: Alyx se mi nechtělo hned opouštět známe univerzum, a protože jsem epizody hrál vlastně jen jednou, pustil jsem se hned do první z nich. Byl jsem zvědavý, jak hra obstála testem času.

Úvodní kapitola v citadele mě nepříjemně překvapila svou šeredností. Ty strohé chodby a nuzný design mně moc neoslnily a ptal jsem se sám sebe, jestli takhle vážně hra vypadal vždycky. Jakmile jsme s Alyx ale vlezli do podzemních garáží, byla atmosféra zpět a vydržela až do konce hry. Grafity, oprýskané stěny, bordel všude kde se člověk podívá. Tak jsem si to pamatoval.

Příběh tu není žádná megalomanská záchrana světa, jen poměrně komorní útěk dvou lidí před jistou smrtí. A díky tomu to působí tak nějak intimněji a dokázal jsem se do toho rychle vcítit. Přispívá tomu i Alyx, která je tentokrát po celou dobu s hráčem, dobře komentuje situaci (a jemně laškuje s Gordonem) a v úzkých průchodech zavazí naštěstí jen málo. Pro takové to nutné odlehčení je tu pak Dr. Kleiner mluvící z všemožných obrazovek, jehož nabádání občanů k sexu jsem pochytil až teď a hodně mě pobavilo. Všechno to funguje jak má.

Co bych ale vytknul je tempo hry, které mi přišlo občas až moc roztahané, některé lokace by zasloužily i zkrátit (takové čekání na výtah mě nebavilo už tehdy ~14 let zpět). Oproti tomu chválím finální pasáž na nádraží, která pro mě byla perfektním vyvrcholením. Tam už mi dokonce i srdce bušilo, když jsme se snažil odolávat jedné vlně Combine za druhou a přitom se mi nemilosrdně krátily zdroje. Když jsem si pak vydechl u závěrečných titulků, cítil jsem se vážně dobře, že jsem to dokázal, utekl jsem.

Episode One slouží jako perfektní úvod před dalším dobrodružstvím Gordona a Alyx. O to víc zamrzí, že to další dobrodružství nebylo nikdy dotaženo do konce.

Pro: postavy, útěk z City 17

Proti: první kapitola neobstála v testu času, tempo hry by mohlo být svižnější

+20
  • PC 60
Tma a vy najednou uslyšíte známý zvuk "valící se" ocel a první koho uvidíte je samozřejmě robotický Dog, který vás vyhrabe zpoza trosek. Zprvu se vám naskytne pohled do samotného víru obráceného pekla, neboť do ruda zbarvený vír z oblaků, který se točí nad samotnou Citadelou je úchvatný. Sotva jste dokončili misi a opět se ocitáte na úpatí Citadely a zjišťujete, že to nestačilo a musíte se vrátit zpět do jejich útrob.


Citadela je před zhroucením a všudypřítomná temnota se záblesky přerušených elektrických obvodů, výbuchů, nevysvětlitelných anomálií a pádů jednotlivých částí Citadely tento dojem jednoznačně potvrzují. To samé vaši nepřátelé mají většinou problém sami se sebou ..., a to buď sami se stávají obětmi svých vlastních zbraní, anebo nástrah, či nestabilní padajících struktur bortící se Citadely. Prostě nejste v kurzu a hledáček zbraní Combine spočinou na vaší kombinéze poskrovnu. V Citadele strávíte dvě kampaně (UNDUE ALARM a DIRECT INTERVENTION), které plní roli "zaváděčů". Mě osobně Citadela v HL2 moc nebavila, ne jinak to bylo i zde, ale konec v druhé kampani (DIRECT INTERVENTION) je fenomenální a "vzteklej" stalker mě velmi vylekal ...

To jsem ale netušil, že to byl předvoj ke kampani "LOW LIFE", která splnila svou roli (v mém případě až zde zavaděče) - tato kampaň je hodna být opuncována jako starý dobrý Half life. Dokázala pojmout vše co na HL miluji (kdo četl mé předešlé komentáře, tak to již zná), potemnělá atmosféra až s občasnou klaustrofobickou představou, .... Design tohoto levelu zcela odpovídá tomu, co považuji za "Half life standart", kde není náročný, ale o to víc zajímavý, kde mě hudební pozadí a celková atmosféra opět pěkně "brnká" na nervy. A ten konec..., kdy postoupíte k souboji v naprosté tmě, kde se se utkáte s "větším než malým množstvím" zombíků a jejich variací... sakra (nová jednotka, kterou pojmenuje Alex jako Zombine). Cesta výtahem, byla jistě pro mnoho slastným pocitem vítězstvím nad tmou a zombíky, ale já jsem se obával, že již mi hra nedokáže nic lepšího nabídnout... (bohužel konstantuji, že se to potvrdilo)

A sakra, po zombie masakru, přichází externí bitka v ulicích City 17, kampaň URBAN FLIGHT, kde přidáte se k soubojům proti Combine a Atlionům... a už jsem opět spadal do letargie, když mě vzbudila bitka s létající Combine, trocha asociace... jako bylo seznámení s Striderem v HL2, to samé je vlastně v bledě modrém právě zde, ale opět jsem byl ve hře... nicméně tato kampaň opět nabídla "trocha nervů" nakonec a bitka v nemocnici byla zpestřením na závěr.

Na povrchu již zůstaneme a pokračujeme do další kampaně EXIT 17, která je poslední a tato kampaň je pouze triviálním rébusem o dvou neznámých a konečné řešení jsou rychlé přesuny a přesná muška... prostě konečná řežba na dvou frontách ..., ale opět po letargické smršti mě Valve nenechá v úpadku a nabízí mi poměřit síly se Striderem, který je však finálním bossem ... a po shledání s Alyx odjížídíte z města a zpětným pohledem uvidíte, jak Citadela, tak ohromná masa železa se bortí a stává minulostí ... také jste byly naplnění smíšenými pocity?


Episode One je velmi krátká a Valve se zde dopustilo velké chyby - pokračovalo v příběhu, kterému však nedali nic nového a poutavého a svezly se na námětu HL2 - což vyústilo v to, že příběh pouze natáhly jako dědovi staré dobré kšandy.

Graficky a na hratelnosti hře nelze nic vytknout, příběh již však pokulhává a "nemasíruje", nebo "masíruje" v malých a přerušovaných dávkách, což jakékoli hře nesvědčí. A bohužel ale ani finální pasáže, které se mi líbili a bavili to u mě moc nespravili.

Nicméně já tuto chyby "nechci" vnímat, pro mne je HL série nostalgií a přes tyto své chyby, které prakticky vycházejí na povrch po "druhém zapaření" beru trochu s rezervou.


Přesto, přesto všechno dávám velmi vysoké hodnocení. Nedivte se, bojuji zde mezi prvním a druhým pocitem, kdy sem hru hrál (rozdíl je cca 3 roky). Zatímco poprvé jsem ji hrál s velkým nadšením a bezprostředně po HL2, dnes jsem konzervativnější a musím říct, že už to prostě nebyl takový prožitek.


Pro: LOW LIFE kampaň

Proti: Krátký a slabý příběh, prakticky pouze prodloužení bez jakékoli zamyšlení.. možná marketingový tah na druhou episodu

+17 +18 −1
  • PC 90
Pokud se nepletu, Newell se dal slyšet, že epizody 1 a 2 jsou vlastně HL3. K tomu bych chtěl říct „sorry jako“ ale takhle ne. Epizode One je datadisk a je to znát od začátku do konce. Oproti samotnému HL2 přináší jen minimalistické změny. Graficky se hra kapánek zlepšila, přibyl nový druh zombie a zlepšil se soundtrack. Jinak je to stále to samé. Což není špatně, ale i herní doba která se má pohybovat něco přes 4 hodiny napovídá, že nejde o plnohodnotnou hru. Navíc i Steam nainstaluje tenhle řekněme „obložený chlebíček“ do instalační složky HL2.

První epizoda je thriller místy přímo horor. Příběh začíná tam, kde skončil předchozí a vlastně jdete opačným směrem, i když jdete zkratkou. Je třeba co nejrychleji zdrhnout. Level design se opět povedl. Navíc celou cestu Gordona doprovází Alyx, která tak konečně plní svůj opakovaný slib „Už tě neopustím“. Jdete z akce do akce a pokud šlo v plné hře o záchranu světa, tady jde jen o holý život.

Hru jsem spustil s tím, že splním všechny achievementy. Běžně to nedělám, ale tady je těch achievementů málo, tak jsem si řekl, že si oživím hratelnost. Nakonec se mi to nepovedlo. Zůstalo mi „Conservationist“ (zabij 5 nepřátel tou samou energetickou koulí) a „Zombie-que“ (Použij světlici k zapálení 15 zombie). K tomu se ale nejspíš vrátím. Herní doba se mi tak prodloužila na 6 hodin, a to především kvůli „The One Free Bullet“ (Dokonči hru s výstřelem jen jedné kulky. Zabití granáty, páčidlem, raketami, a Gravity Gun je v pořádku!). Chtělo to tedy co nejvíce akce ponechat Alyx, která se ukázala jako velmi dobrý pomocník. A její reakce přímo ve hře jsou excelentní. A ke konci hry jsem už jen běhal s raketometem, což chtělo správné načasování a opakované načítání.

Arzenál máte stejný jako v plné hře, rozdíl je v tom, že ho získáváte více měně opačně. Tedy Gordonovu nejoblíbenější věcičku (páčidlo) dostanete až později. O to víc jsem využil Gravity Gun.

Pokud jste hráli HL 2, tak si toto prodloužení zahrajte.
Protože pokud by Half Life 2 dostal ve škole za jedna, pak Epizode One je hvězdička za tou jedničkou.

(Dodatek: Zbylé dva achievementy pokořeny.)

Pro: více Alyx, o něco lepší soundtrack než v HL 2, vizuál

Proti: krátká herní doba

+17
  • PC 85
Epizoda 1 je oproti Half-Lifu 2 nestydatě krátká, méně různorodá a pochopitelně také o něco méně originální, ale stále je to svět Half-Lifu se vším všudy, a ten se spoustě hráčů, včetně mně, hraje mnohem příjemněji, než většina ostatních FPS. Pokračujeme ve velkolepém, sympatickém a vtahujícím příběhu, procházíme propracované garážové i nadpozemské lokace, vnímáme variabilní design prostředí a necháváme se oslňovat vylepšenou grafikou s HDR efekty...

Byl jsem jako v ráji, byť ten ráj netrval tak dlouho, jak bych si představoval. Hratelnost je opět fantastická, mohutně nascriptované scény vůbec nepůsobí křečovitě, AI funguje bez problémů, herní prostředí je sympatické a hlavní charaktery jak by smet. I hrátek s gravity gunem si zde užijeme do sytosti.

PS: Mám pocit, že některé negativní reakce pramení čistě jen z nezdravě vysokých očekávání a neobjektivních měřítek. Nemůžeme přeci chtít po mistrovi, aby se každým svým dílem překonal.

Pro: Excelentní svět Half-Lifu se vším všudy - příběhem, grafikou, prostředím, hratelností...

Proti: Krátká herní doba

+16 +18 −2
  • PC 80
Co si budeme povídat, interiéry citadely nebyly nějaký odvaz už v původním Half-Life 2. Tady tomu není jinak. Je to sice logická návaznost děje, ale já čekám od Half-Life akční hru. Když si budu chtít zahrát něco logického, pustím si raději Portal. První třetina hry není z mého pohledu to pravé ořechové.

Naštěstí se hra poté zlepší. A to tak, že s každou novou zbraní je to zábavnější, aby pak v druhé polovině vygradovala do monstrózní bitky s dechberoucím koncem. K tomu vám většinu času sekunduje pohledná společnice, kterou ještě k tomu graficky vylepšili. Grafika je celkově vylepšená. Nevím čím to je, už jsem viděl i technologicky mnohem vyspělejší hry. Source engine mi stále vyráží dech. Všechno je krásně vymodelované, ostré a fyzika tak propracovaná, že jí stáří neubírá. K tomu to v pohodě spustíte i na staré šunce s průměrnou grafickou kartou a pamětí. Nejinak je na tom i skvělé ozvučení.

Trochu mě mrzí rozhodnutí Valve pojmout sérii jako seriál. Hra je opravdu krátká. Samozřejmě s otevřeným koncem. Dost to smrdí těžkým rýžováním peněz. Na druhou stranu je všecko propracované, bez chyb a hluchých míst. Citadela se mi osobně nelíbila, ale i ta byla zpracovaná podle jasné vize autorů, a někomu naopak může sedět víc než akční scény.

Pro: technické zpracování, akce, atmosféra, pokračování příběhu

Proti: prostředí citadely, krátké

+16 +19 −3
  • PC 75
Tak jo, pro mě nejhorší díl Half-Life co jsem hrál (krom HL:Blue Shift jsem projel všechno). Neříkám, že je to špatný, dokonce bych řekl, že proti jiným střílečkám se drží dost nad průměrem, ale v řadě všech Halfů je to velký propad.

Tak za prvé hrací doba.. jakože dvouletý čekání na to, že si sotva sednu k PC a je dohráno.. to je doslova ubohý, zvlášť když se hraje pořád ve stejných lokacích. To je další problém EO. City 17 už zdaleka není tak zajímavý, jako v HL2.

Takových těch Halfovských momentů, které se nevytrácí z hlavy tu taky moc není, ale pokud jsou, tak zase stojí za to (průjezd/let autem do citadely), čekání na výtah ve tmě a střílení do zombíků (ukřižujte mě, pokud tohle bylo v HL2 :-D) anebo pasáž v nemocnici, o které bych řekl, že je to nejlepší část celé hry. Příběh si jen tak uprdnul, aby se neřeklo, každopádně víc se toho dozvídáme v Episode Two, která je o světelný roky lepší jako EO. Smůla no.

Pro: Tak pár momentů tu je, pořád je to Half-Life

Proti: ale není to tak dobrej Half-Life, City 17, hrací doba, žádnej posun v příběhu

+15 +17 −2
  • PC 90
Jsou jen dvě věci, které kdy dokázaly rejžu HL vyvézt z míry. Když Adrian Shepard vypnul bombu mající zničit Black Mesu a když v závěru HL2 došlo na place ke vzpouře, v důsledku které rejža přišel o svého hlavního herce. Rejža byl s nechutí nucen sledovat, kterak se natáčí přímé pokračování jeho veleúspěšného HL2, ovšem bez jeho kontroly nad vším, co se kde šustne. Příběh navíc dostal název Episode One. Tento troufalý název, jako kdyby říkal, že se dokonce počítá s mnoha pokračováními! A tak začalo neočekávané nové dobrodružství Gordona Freemana a nejen jeho. Alyx se díky svým rozličným schopnostem, hereckým umem, dobrou muškou, mimikou obličeje a kýblem charisma vyšvihla do role plnohodnotné Gordonovy společnice a těžké parťačky. Vznikající love story na pozadí trosek města, mělo jeden zásadní problém – když si pak zvukaři sedli k záznamu a začali jej upravovat pro potřeby filmu, zdálo se, že Alyx trpí samomluvou. Alyx však reagovala s úsměvem: „Nevadí mi, že musím na všechny své otázky odpovídat za Gordona. Aspoň se nikdy nestane, že by mi odpověděl něco, co nechci slyšet.“

A tady už máme krátký přehled tohoto dobrodružství, které sice bylo složeno z pouhých pěti snímků, ale i když je výsledný film ‚pouze‘ tříhodinový, kvalitou si moc nezadá s původním HL2.


Panoramatický plakát 1 – Nad Citadelou se vyskytuje zajímavý druh bouřky.

Film I – Undue Alarm (35:00)
Putování Citadelou zdaleka neskončilo. A dokonce se na scéně objevilo mnoho známých postav, i když řada z nich měla pouze krátké štěky, tedy až na Doga. Vojáci Combine se ani po explozi své věže nestáhli a tak boj o holý život pokračoval. Bohužel se ukázalo, že hroutící se interiéry Citadely jsou pomalu vražednější než sami vojáci.

Film II – Direct Intervention (20:00)
Vypnout jádro Citadely nebylo tak jednoduché, jak se zprvu zdálo. A tak musel Gordon po dlouhé době zapojit mozkové závity. Výsledek měl jednu velkou nevýhodu – když chtěl Gordon vzít Alyx do náruče, už mu nestačilo sáhnout po Gravity gunu.


Panoramatický plakát 2 – Podzemními garážemi se potlouká lehce toxický domácí mazlíček

Film III – Lowlife (30:00)
Že je Gordonova baterka extrémní křáp se vědělo už v HL1. Na druhou stranu se díky atmosférickým podzemním pasážím mohou diváci jen domýšlet, k čemu stačilo tam dole dojít mezi oběma hrdiny. Někdo říká, že tam ve tmě, krátce po pasáži, kdy se Alyx zeptala Gordona jestli nemá v obleku ještě jedno místo, následuje sotva patrný střih, za kterým se může schovávat cokoli, včetně obsahu pro dospělé. Každopádně se ale ve tmě našlo dost potvor a protože Gordonovi trvalo než konečně našel první bouchačku tohoto příběhu, musel velmi úzce spolupracovat s Alyx... A kruci, už jsme zase u toho.


Panoramatický plakát – 3 – Ve zničeném městě doktor Kleiner a Lamar vysvětlují uprchlíkům, že je načase se množit.

Film IV – Urban flight (01:05:00)
Dlouhý to snímek, který naše hrdiny zavedl zpátky do ulic města. Pro řadu diváků bylo jistě poutavé shlédnout zničené město 17, které oproti poslední návštěvě řádně zpustlo. Postapokalyptický komorní příběh pomalu nabíral na obrátkách a do Gordonových pracek se dostal starý dobrý (a bohužel známý) palebný arzenál na pořádnou pouliční bitvu. A aby toho nebylo málo, Alyx ukázala, že umí Gordonovi skvěle sekundovat i s brokovnicí a sniperkou. Mezi jejím a Gordonovým arzenálem holt zaúřadovala chemie.

Film V – Exit 17 (20:00)
Město 17 má světový unikát minimálně v jedné věci – v žádném jiném městě není tak zatraceně těžké zajistit si místenku ve vlaku! Bohužel závěrečnou překážkou mezi našimi hrdiny a titulky se stal již známý Strider. Gordon se sice řádně zapotil, stejně jako u finále HL2, nicméně někteří diváci by jistě uvítali něco nového.

---

Na závěr se opět vrátím k secretům. Ty v HL2 nebyly úplně nejšťastněji řešeny ale pořád to bylo lepší než secrety z E1. V celém příběhu jsem nalezl pouze dva Lambda secrety! Z čehož jeden byl navíc součástí trasy a nic neobsahoval. Alespoň, že se tu stále dá nalézt několik neoficiálních secretů s různým obsahem. Rozhodně tak platí, že prošmejdit každý kout herního světa má smysl nejen pro dobrý pocit, ale i pro pár užitečných věciček.

Pro: Návrat všech postav, nové prostředí (nápady a situace), Alyx, + vše dobré z HL2

Proti: Málo nového obsahu (zbraně žádné, nepřátel jen pár)

+15
  • PC 90
Naprosto nechápu, co mě na tomhle "dílu" Halfu tak bavilo. Pořád jsem si říkal: "Je to zase koridorovka! Je to zase koridorovka!", ale je tak neskutečně chytlavá, že jsem po dlouhé době něco dojel na jeden zátah. Sice mi to trvalo jen 6,4 hodiny, stejně to byl velice příjemně strávený čas.

Nepřátelé, postavy, nic se nemění, dokonce hratelnost se drží pořád na vysoké úrovni. Opravdu sand není co vytknout. Ikdyž něco by se našlo. Určité pasáže, kde opakujete stále stejnou věc Třeba vodění zbylých obyvatel na vlak mi přišlo jako vyložené protahování herní doby.. Taky mi přišlo zbytečné, mít ke konci kompletní zbraňový arzenál, který nemáte vůbec šanci využít.

Nicméně to jsou věci, kterých si při samotném hraní opravdu nevšimnete a dojdou Vám až po dohrání. Koncový filmeček k Ep2. Vás jenom natěší na pokračování...

Pro: atmosféra!!!

Proti: těžko říct, něco se najde, ale prakticky to nevadí

+13 +14 −1
  • PC 85
Ve zkratce bych Epizodu 1 popsal jako - to, co se nevešlo do původního HL2, ale kdyby sme to tam dali, tak by to mělo ještě větší konec nekonec, za což by nás zabili.

Po celou dobu hraní mi hučela tahle myšlenka v hlavě, ale i přesto sem se bavil přibližně stejně jako u HL2. Plus u mě mají autoři především za humor a za Alyx, která je ťuťu ňuňu a hlavní zdroj zmíněného humoru. Párkrát se mi i stalo, žem sem se uchechtl a v dobrém nahlas řekl monitoru "Ty mrcho".

Co se ale novinek týče, tak ty jsou veškeré žádné. Jeden nový nepřítel a HDR. Jinak opravdu pořád stejný HL2, stejně různorodý gameplay, stejné postapo lokace, stejné zbraně, stejné přestřelky (až na ty ve tmě, to byla celkem změna), prostě stejnota...

...která se mi i přesto líbila. :)

Pro: Humor, Alyx, HDR, pasáže v tunelech

Proti: stejnost s HL2, zombine (bo jsou to mrdky bouchací dotěrný)

+12
  • PC 85
Kratšia, no o to intenzívnejšia epizóda. Hovorte si kto chcete čo chcete, ale mne sa to seriózne páčilo. Možno to bolo spôsobené tým, že som Episode One hral ihneď po dokončení Half-Life 2 (Orange Box, chápete), ale určite som bol okrem dĺžky absolútne spokojný. Našlo sa zopár pamätných momentov, na ktoré len tak nezabudnem - okrem úvodu hry, keď vás Dog vytiahne spod trosiek, vy sa následne spojíte s doktorom Kleinerom a Elim Vanceom a následne sa vydáte na cestu Citadelou, zombie mumlanie Alyx alebo čakanie na výťah v absolútnej tme... Asi sa to skončilo skôr, ako sa malo a príbeh sa smerom dopredu prakticky nepohol, ale mne to ku spokojnosti stačilo.

Pro: Hrateľnosť, adrenalín, intenzívnosť, stále grafika, Alyx

Proti: Krátkosť, nerozvinutosť príbehu

+10 +11 −1
  • PC 85
Jaká je Episode One k druhému Half-Life? Trochu kratší, maličko slabší...ale jinak velice dobrá.

Po konci Half-Life 2 jsem byl v hlubokém zamyšlení, co se vlastně stalo s Gordonem Freemanem a mojí oblíbenkyní Alyx. Jsem moc rád, že odpovědi jsem dostal ve více, než uspokojivém příběhovém hávu.

Opět jsem byl vtažen do té nezáviděníhodné situace a stálo to sakra za to. Cesty křížem krážem po City 17, to bylo něco. Alyx, kryjící mi záda skoro na každém kroku, občas prohodivší nějakou tu vtipnou poznámku (scéně ve vlaku, kdy Alyx prohodí poznámku o "Zombine" se směju doteď :)) ), dodává příběhu takový osobnější nádech a já si ji po čase oblíbil ještě víc.

A samotný příběh...nechtěl bych znovu zaběhnout k vychvalování, ale udělám to - je dokonalý. Episode One ho sice nějak extra rozsáhle nerozvíjí, ale je v něm obsaženo to nejdůležitější, co dělá prostor pro jeho další větvení. A když se tedy zamyslím nad tím, že jediný cíl Episode One je utéct z City 17, docházím k závěru, že ten útěk je sakra dobře provedený a zábavný.

Grafická stránka je oproti původní hře trochu vylepšená, ale pokud se na to člověk vyloženě nesoustředí a nehledá, která kostička už není tak kostičkovatá, moc konkrétního toho nezaznamená. Jen je mu prostě dojde, že je tam cosi hezčího. a například epický záběr na Citadelu, ten se prostě nezapomíná.

Zvuková stránka hry je bezvadná. Ocenil bych sice trochu více té "nakopávací" muziky, která hraje jen v momentech, kdy na vás běží tisíce krvežíznivých nepřátel, ale na druhou stranu mě o to víc nabudilo, když jsem ji slyšel jen zřídkakdy.

A když už mluvím o tisících nepřátel, nelze zapomenout na věc, při které bych si rval vlasy i kdybych měl pleš. Některé souboje jsou dosti nevyvážené a deprimující (konkrétně cesty skrze metro nejprve prolezlé antliony (mrchy jedny!) a potom výjezd výtahem z metra, kdy mě chtělo sežrat snad více zombíků, než do kolika umím počítat) Jinak jsem ale celkově velice spokojen.

Možná mě trochu mrzí, že tvůrci nepřidali do hry nějakou tu novou zbraň, ale to je jen detail. Ony vlastně ty nové zbraně nejsou potřeba, ale prostě jsem si potřeboval postesknout :). Taky je třeba zmínit, že Episode One je poněkud krátká. To zamrzí obzvlášť mně podobné, kteří se rádi do her vžívají a ono to najednou z ničeho nic skončí.

Celkově však klady jednoznačně převyšují zápory a já jsem rád, že jsem si mohl zahrát další část příběhu, který je tak zábavný, záhadný a tak dobrý.

Pro: Hustá atmosféra, Alyx, příběh, vtípky, fyzika

Proti: Přál bych si to delší (ošemetné slovní spojení :))) ), pár deprimujících bojů

+10 +13 −3