Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Grand Theft Auto IV

GTA IV

29.04.2008
02.12.2008
kompatibilní
78
676 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Třetí plnohodnotné pokračování populární akční série Grand Theft Auto (GTA). Tentokrát se ujmete postavy východoevropského přistěhovalce Nika Beliče a vrátíte se do města Liberty City, které podobně jako v předchozích dílech skrývá mnoho hodin zábavy.

GTA IV svým způsobem z řady nijak nevybočuje. Máte před sebou rozlehlé a otevřené město a pár NPC, které vám zadávají úkoly. Na řadu ale přichází mnoho inovací, které hratelnost posunují na jinou úroveň. S Nikem budujete vztahy se ženami, klade se větší důraz na příběh a město je mnohem více propracováno, stejně jako se plno věcí posunulo k větší realističnosti (např. model poškození aut a engine Euphoria, který se stará o pohyby všech postav).

Grafika doznala samozřejmě také velkých změn. A vývojáři z Rockstar vytáhli z jejich enginu RAGE opravdové maximum. Hra oplývá kvalitními texturami, dynamickými stíny a mnoha dalšími efekty. Atmosféru dokresluje jako vždy rozsáhlý soundtrack v podobě rádiových stanic. Hardwarové nároky jsou bohužel vysoké a i na dnešních strojích má hra občas problémy (kvůli špatné optimalizaci a práci s HW).

I když GTA IV vyšlo primárně pro konzole, nenese si klasické problémy z konverze, proto není problém s ovládáním ani kamerou (tak, jak tomu při konverzích bývá), stejně jako je možné hrát ve vyšším rozlišení s lepšími detaily. A jako bonus autoři do PC verze implementovali malé filmové studio, takže lze skládat a stříhat různé sekvence z hraní a dělat si z nich malé "filmy" přímo in-game. První verze hry mají plno technických chyb a bugů, které opravují postupně vydávané patche.

Na závěr poznámka, hra má bezpečnostní systém SecuRom (s nutnou aktivací přes internet) a je nutné se registrovat na Windows Live.

Ke hře vyšlo rozšíření GTA IV Episodes from Liberty City jakožto samostatně spustitelný datadisk složený ze dvou "DLC" v letech 2009/2010.

Série pokračuje hrou Grand Theft Auto V.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Je tomu již mnoho let, co jsem okusil první díly GTA, ještě na prakticky velké kalkulačce. Dnes, v době nepřeberných možností, jsem před nedávnem dohrál tento díl. V zásadě se jedná o klasický Rock Star převrat. Tedy jak tomu bylo v případě GTA 3, kdy nám tvůrci umožnili hrát v 3D režimu. Následující díly a poddíly byly víceméně na stejném enginu, který byl vždy o něco rozšířen a upraven. V tomto díle přichází naprostá grafická revoluce a také konečně dejme tomu reálná fyzika, kdy už si špatně stojící auto neuhnete díky běhu tlačíc na zadní blatník vozu. Naopak. Každé postrčení protijedoucími auty docela bolí a ubírá nemalé množství energie. Damage aut je dosti reálný a jízdní vlastnosti dotaženy téměř k dokonalosti. Jak jsem již zmínil, IV přináší hlavně vymazlené grafické podání, kdy jízda autem v noci za deště působí vážně realisticky. Jenže. Toť je asi celkový výčet pozitiv. Nemohu se ubrátnit tomu, že je to jen dobře vykalkulovaný produkt, který nás má pouze naladit na pátý díl, ve kterém tvůrci slibjují opět stejné možnosti, jaké mělo San Andreas. Zde není nic. Vyjma klasik typu, kulečník, šipky apod. je tu naprosto zbytečná automyčka. Příběh se také nemůže rovnat tomu z SA a už vůbec mi nebyl sympatický ani křupan Belic. Zkrátka doufám, že GTA V bude sakra lepší a to po všech stránkách. I tak si ale IV těch 7/10 zaslouží. Je to ale jen tak tak.

Pro: volnost pohybu, dobrá fyzika a hratelnost, slušná grafika, možnost nahrávání videoklipů

Proti: málo možností proti San Andreas, nesympatický "hrdina", slabý příběh,problikávání textur

+36 +37 −1
  • PC 80
Ti Slované jsou strašní plantážníci.
Jedou na západ za lepším životem a hned tam spadnou do náručí organizovaného zločinu, plného tajných agentů, taliánských mafiánů a gangsta thugů. Ale dokud budou nosit ty svoje adias tepláky, vždycky se z toho nějak vylížou. Nico Belic může vyprávět.

V první řadě se musím přiznat, že mě zprvu velice odrazovala dost nepodmanivě vyhlížející grafika. GTA IV vyšlo v onom divném období (2006-2009), kdy na některých nových hrách bylo sice vidno, že jsou nové, ale zároveň vypadaly mnohem hůř než hry z let minulých. Pokud totiž není zcela jasná sluneční obloha, případně hvězdnatá noc, vypadá hra neskutečně hnusně a zpuchřele. Jako kdyby každý den bylo pondělí. Samotné Liberty City je ale celkově moc hezké GTA město, které vystihlo atmosféru New Yorku vcelku dost věrohodně. Obzvlášť jsem hře zcela věřil ty šílený zácpy na mostech a podchodech, plus pouliční prodavači hot dogů tomu také dodávali atmosféru. Zároveň oceňuji, veškeré ty dobrovolné aktivity, kterých se hráč může zúčastnit - přistihl jsem se, že se mi velice zalíbilo hrát kulečník (ve všech ostatních mini hrách jsem totiž těžce prohrával, protože jsem prostě neskutečný dřevo). Jo, a ten Rockstar humor je boží. A to ať už člověk poslouchá rádio, kde si dělají prdel z ženských, homosexuálů a stereotypních Slovanů, nebo některé dialogy mezi postavami.
,,BOSS!!"
,,Anthony - will you shut up? In fact, will you fuck off?"

Upřímně moc nechápu ten zdejší hejt na hlavního hrdinu. Nico Belic sice není kdovíjak skvěle napsaná postava, ale to samé platí i pro protagonisty z her minulých - je to prostě opět další drsný anti-hrdina, který v cut scénách občas zahláškuje, plus nemá téměř žádné skrupule. Stejně jako Tommy Vercetti nebo CJ. Ale chápu, že je někomu nesympatický, s tím vzhledem ostravského kamioňáka bych s ním na pivo možná taky nešel. Samotný příběh má opět klasickou GTA šablonu "from zero to hero", kdy se setkáváme s nejrůznějšími postavami Liberty City a plníme pro ně jejich špinavou práci. Mise nemají příliš velkou různorodost, ale po většinu času mi přišly zábavné. Obzvlášť kvůli dobrému soubojovému systému, během kterého jsem se několik uchechtl, když Nico svým silným slovanským přízvukem vykřikl: "You like!?" poté, co jsem někomu prostřelil hlavu. Oceňuji taktéž fakt, že některé z nich nutí hráče použít i hlavu (mise vylákání týpka k oknu a zastřelit ho). Postav je mnoho, ale pamatovatelných je jen pár. Třeba Little Jacob. Troufl bych si říct, že umím anglicky docela dost dobře, ale častokrát, když byl v konverzaci s Nicem, jsem měl pocit, že poslouchám Hana Sola, jak se baví se Žvejkalem. Většinu času jsem mu totiž rozuměl pěkný hovno.
Novinka v podobě mobilu a fiktivního webu byla taktéž moc hezká, obzvlášť brouzdání po internetu bylo v prvních fázích hry poměrně návykové. Ano, po celou hru jsem si poctivě mazal všechny spamy.

Hra mě ale v mnoha věcech zklamala. V první řadě jde o zcela nevyužité finance. Asi po polovině hry jsem se přestal koukat, kolik jsme si vydělal peněz, protože stejně si za ně kupuji jen munici a neprůstřelné vesty, přičemž veškeré nemovitosti hráč dostane jako odměnu za splněné mise. A kupovat si nová auta? Pff, na co? Stejně je ztratím či rozflákám při nějaké té honičce. Dále mi také lezl na nervy onen approval systém, kdy mě moji kámoši buzerovali ohledně nějaké aktivity, přičemž když jsem odmítl, ztratil jsem u nich body. Při prvním hraní mě to dost znervózňovalo, protože jsem se bál, že by to mohlo hrát roli v hlavním příběhu. A klidně bych vynechal to silniční placení. Realistické? Ano. Otravné? Nesmírně. A mohlo to být teda těžší. Ta obtížnost a frustrace je něco, co mě na minulých dílech paradoxně bavilo. Podobný problém měla i GTA V.

Celkově mě ale čtvrté GTA velice bavilo, i přestože to je zatím asi nejslabší díl série, co jsem hrál. Má to dobrou atmosféru, mnoho misí má šťávu, rádio je nabité dobrými songy, plus samotný gameplay je pořád fajn.

Jo, a TOHLE ... největší písničkový guilty pleasure za posledních několik let. <3

Pro: Atmosféra města, gameplay, dialogy, rádio, souboje, aktivity

Proti: finance, pochmurná grafika, otravování přátel

+33
  • PC 60
Sérii GTA jsem (tak jako mnoho dalších) začal sledovat až od třetího dílu, kdy se na pc hrách objevilo něco nevídaného. Od té doby se série GTA měnila jen mírně, ve Vice City se objevily motorky, děj, možnost obléknout si jiné šaty, nákup nemovitostí... v San Andreas jsme mohli dělat tolik věcí, že hráč strávil více času v tělocvičně nebo na kulečníku než na silnici, předhodili nám přehnaně obří svět a příběh kopírující předchozí storky.

GTA 4 se zbavilo těch zbytečností, jako možnost sestřihu nebo nutnost návštěvy tělocvičny a "soustředí" se jen na "děj" a "náplň" misí. Kdo by si naivně myslel, že mise v GTA 4 jsou v něčem jiné než mise v předchozích GTA, tak je na omylu. Proto tvrdím, že městská akce je pomalu ale jistě stárnoucí žánr a chtělo by ho co nejdřív něčím obohatit.
V GTA 4 nemůžete dělat nic, co by mělo nějaký význam - jistě, můžete jezdit s kamarády do půbů, ale proč? Abyste pak měli lacinější zbraně? Když stejně máte tolik prachů, že nevíte co s nima... a k čemu vám ty peníze vlastně jsou? Když zemřete, zbraně máte pořád u sebe a poldům se dá utéct, i když už vás zatýkají.

Proč zmizel prvek nákupu nemovitostí? Proč za celou hru nemusíte nahrabat půl mega (nebo kolik to bylo) jako ve třetím díle? Proč vám jsou ty peníze úplně k hovnu???

Jedna věc se Rockstaru musí nechat - snažili se do hry vecpat děj. Ovšem trauma hlavního hrdiny je díky klišé spíš k smíchu, stejně tak vyznění celé jeho touhy po pomstě. Protože mezitím se věnuje tisícům misí "´cause i need money", které nemají s hlavní zápletkou samozřejmě nic společného. Děláte tak mise pro hysterické, násilné a nesympatické zaměstnavatele, u kterých později ztrácíte přehled, kde jste k nim vlastně přišli.

Samotné město je hnusné, šedivé, nudné. Proč jsou tady tři ostrovy, když jsou si všechny podobné jako vejce vejci? Krom Time Square a podobných lokací tu není nic, z čeho by přecházel zrak. Na Ostrově Svobody jsem byl už v Deus Ex, z toho jsem tak odvařený nebyl :)

Ovšem po technické stránce je město dle mého názoru na konečné úrovni. Aut je všude hafo, lidí by teda mohlo být víc, ale to už by nefungovalo vůbec nikomu... auta se vám vyhýbají (jen by řidiči mohli důrazněji brzdit), do lidí můžete strkat, když napadnete ženu, sesype se na vás horda chlapů. Snad jen pravidla silničního provozu by někdo mohl vecpat těm lidem do hlavy. Přednost zprava neexistuje.

Závěrem řeknu jedno - Rocstar měli 4 díly na to, aby dohnali GTA k dokonalosti. Místo toho díl co díl opakují stejné chyby (děj o ničem, umělá demence protivníků), hra je stále lehčí (jakmile si koupíte vestu, jste téměř nesmrtelní). Systém krytí je sice super, ale střelba "na slepo" je stejně přesná jako střela mířená (na rozdíl od Kane a Lynch), takže vás nic nenutí riskovat krk.

Pokud je nějaká pravda o tom, že by nové GTA mělo být z Vice City, tak bych tleskal - Vice City má atmosféru a duši, je různorodé a barevné... I přesto by to ale chtělo změnu - ten systém "až ke mně dojedeš, dám Ti úkol" mi přijde trošku divný. Ve čtyřce jsem docela ocenil mise, kdy vám někdo zavola vy jste museli bez reptání danou misi začít plnit...
Prostě to chce změnu. Té se bohužel nedočkáme, protože většina hráčů skočí po novém/stejném GTA jako pes po kosti.

Poznámka pod čarou - hru jsem dohrál, takže nemůžu říct, že mě úplně nebavila... jdu si zahrát Vice City.

Pro: tecnická stránka, fyzikální model vozů, lidí; taxíky = kdyby tam nebyly, v životě bych hru nedohrál, zmizely taxikářské mise apod.

Proti: "děj"; hlavní hrdina je nesympatickej kretén, stejně tak většina vedlejších; náplň misí, Liberty City; nesmrtelnost; absence známých postav

+30 +39 −9
  • PC 90
GTA 4 v. 1.0.3 PC dohrána, po splnění poslední mise mám podle statistik splněno 68% hry.Ale plnit ty vedlejšáky typu krást auta mě nebaví, takže na to kašlu.
Nejdříve technické záležitosti - za celých 40 hodin hraní ani jeden bug nebo problém.Plynulost v 1680*1050 se vším na high/highest a posuvníky 30/30/30/0, definition a vsync off taky velmi dobrá, ikdyž občasným záškubům jsem se samozřejmě nevyhnul.
Oproti minulým dílům mě trochu mrzelo pár nesmyslných chyb v ovládání - kamera při řízení je tak debilní, že je prostě nutné ji neustále manuálně korigovat - nic gamebreaking, ale zbytečný opruz to je, zvlášť když tím předchozí hry netrpěly.Při řízení mě taky trochu štvalo jak špatně auta brzí, častokrát jsem se chtěl pořádně rozjet, ale pak jsem měl problém ubrzdit zatáčku..jako na ledě.

Anyway, tolik technika.Teď ke hře samotné.Příběh a scénář je skutečně o dost lepší než v minulých hrách.S Nikem se dá celkem slušně sžít - jeho cynický pohled na ameriku a svět obecně dokáže často slušně pobavit.Např. rozhovor o "the whole prison bitch thing" mě rozesmál : ).
Hratelnost....je diskutabilní.Samotná náplň misí je z velké části cut and paste - skoro jsem si připadal víc jak Hitman než jako gangster, Niko prostě zabíjí jednoho člověka za druhým jak na běžícím páse..to je hlavní náplň většiny misí.Občas se vyskytla originální mise jež hru dost osvěžila únos dcery, banka.., ale bohužel jich nebylo dostatek na to, aby dokázaly zábránit občasnému stereotypu.Jenže Rockstaru se podařilo vybudovat nejlépe vypadající virtuální svět vůbec, a hlavně díky tomu mi ani ten stereotyp nedokázal zabránit hru dohrát.
Ještě mi ale trochu vadila jedna věc - neustálé otravování "přátel", jestli si nimi nechci jít zahrát kulečník nebo šipky.Napoprvé, napodruhé je to zábava, ale na podesáté už ně.Ke konci jsem už všechny odmítal, prostě mě to nebavilo.Tenhle mechanismus mohli Rockstaři klidně vypustit.
Na druhou stranu, jedna novinka mě ve hře potěšila - občasná nelineárnost a možnost zvolit, jak se zachovat.Dokonce má, jako první GTA v sérii, dva konce.Já zvolil revenge, protože nebudu dělat obchod s takovým sráčem jako byl Dimitri.IMO to byla správná volba a rozhodl bych se tak i ve skutečnosti.A to i přesto, že Darka jsem nechal jít..ten už si svoje vytrpěl.

Liberty City vypadá naprosto úchvatně.Když jedu taxíkem, koukám z okýnka a sednu si dál od monitoru, tak to vypadá jak reálné závěry z jízdy po New Yorku.Opravdu nádhera.I teď po dohrání mám nutkání to zapnout a jen se tak procházet, popř. projíždět.
K tomu projíždění - rádia ve hře jsou super.Je jich spousta, já si oblíbil nějakých 5-6 - hlavně Radio Broker, ElectroShock, Journey a Vladivostok FM.
Closing words ? GTA 4 je důstojným nástupcem GTA 3. Spolu s trojkou tvoří mé dvě nejoblíbenější hry série - pro Liberty City mám prostě slabost.

Pro: Liberty City, Nico, Dialogy,

Proti: Stereotypní mise, ale nic kvůli čemu bych to nemohl dohrát

+26 +28 −2
  • PC 65
Tak jsem rozehrál pátý díl této série a na čtvrtý jsem si v minulosti jaksi nenašel čas. Nicméně po několika misích pátého dílu jsem si říkal. Kuš, ta hra je peckózní, měl bych hraní přerušit a dát čtvrtému dílu šanci, abych si to odehrál hezky popořadě. No ouha chyba lávky. Zatím to tedy nevypadá nikterak vábně. Navíc je to s podivem, když San Andreas mě bavilo fakt hodně. No nevadí, ještě prubnu Lost a Baladu. Ty datáče by měly mít podle vašich zkušeností tady větší grády. Ale teď zpět ke čtvrtému dílu.

Čekal jsem to tedy mnohem lepší a ze začátku to tak vypadalo. Perfektní filmové titulky v úvodu. První mise super, satira na americký sen a tak. Ale potom? Mise bez jakéhokoli nápadu (pořád dookola až na jednu motivaci bokem: waj ar ju duing dis? Koz aj níd many). Stačilo se vždy vybavit dostatkem munice a koupit si vestu a hurá na věc. Každá mise pak byla vesměs to samé bez jakékoli větší invence. Navíc mise byly vesměs dost krátké, protože asi byl navrhovatel checkpointů zrovna na dovolené, vzhledem k délce vývoje na mateřské, takže se do toho člověk ani moc nevžil a nezdaru v misi se člověk ani tak nebál proto, že by ji musel opakovat, jako spíše toho, že by musel zase na místo té mise zdlouhavě dojet nebo hulákat na taxi. Technickou stránku je tady asi zbytečné rozebírat. Je toho plný internet, ale ve zkratce. Důležitý je lock na 60FPS, jináč některé dialogy a animace končí rychleji než by měly a také poslední mise, když si běží na vyšších FPS, tak nejde dokončit, pokud hrajete z určitých důvodů s patchem 1.0.7.0. Tento bug v poslední misi je opraven v patchi 1.0.8.0, ale ostatní nešvary zůstávají. Blikající textury v dáli (z buffer fighting), tak s tím je nutno se také naučit žít. Co dál, pohyb hlavní postavy. No žádná sláva, jako lepší než v ikonické ergonomické katastrofě Tomb Raiderovi: AoD z roku 2003, ale dostat se v běhu někde přesně na schodiště nebo na nějaké zúžené místo není vždy sranda.

Co bylo ale perfektní a proč tedy hře dávám sice ne úplně nejvíce ale taky ne nejméně? Tak například město, byť je šedivé jak Ostrava, tak je hodně rozmanité. Grafici a modeláři byli fakt šikovní a vytáhli z možností, které měli, fakt maximum. Čímž myslím zadání vytvořit šedé město bez venkova. Textury jsou rozmanité, negenerické a často i docela vtipné. Stejně tak modely budov mají svůj osobitý styl. Kvalita odlesků patří i po více než deseti letech od vydání hry k tomu nejlepšímu, čeho je renderování bez (pseudo)raytracingu schopné. Nakonec tedy bylo fajn objevovat co všechno ve městě je a jak to tam vypadá. Pocit byl ten, že se Niko nepohybuje jen v kulisách typu, "aby tam něco bylo", ale že se celý děj odehrává na reálném místě se svou historií. Dále byly fajn některé, ale fakt jen některé mise. Nejvíce asi poslední dvě. To najednou Housera políbila ke konci psaní scénáře múza, že po sérii misí na jedno brdo napsal scénář na dvě poslední nápadité mise? No asi jo.

Co říci závěrem? Doporučit či ne? Pokud jste herní nadšenec a libujete si v single player hraní a co se týče herní historie, takříkajíce "chcete být u toho", tak hru mohu doporučit. Přeci jenom je to určitý mezník akcí v otevřeném světě, byť trochu přeceňovaný. Pokud to ovšem nevidíte tak horce a zároveň je pro vás čas hodnotnou devizou, tak tady bych již značně váhal :-).

Pro: Sice šedé, ale nápadité město a jeho atmosféra, některé mise, fyzikální systém kromě pohybu hlavního hrdiny.

Proti: Většinou jednotvárné a krátké mise, pravděpodobně kvůli absenci checkpointů. Pohyb hlavního hrdiny a povrchní až naivní vykreslení jeho charakteru.

+26 +28 −2