Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Grand Theft Auto IV

  • PC 60
Sérii GTA jsem (tak jako mnoho dalších) začal sledovat až od třetího dílu, kdy se na pc hrách objevilo něco nevídaného. Od té doby se série GTA měnila jen mírně, ve Vice City se objevily motorky, děj, možnost obléknout si jiné šaty, nákup nemovitostí... v San Andreas jsme mohli dělat tolik věcí, že hráč strávil více času v tělocvičně nebo na kulečníku než na silnici, předhodili nám přehnaně obří svět a příběh kopírující předchozí storky.

GTA 4 se zbavilo těch zbytečností, jako možnost sestřihu nebo nutnost návštěvy tělocvičny a "soustředí" se jen na "děj" a "náplň" misí. Kdo by si naivně myslel, že mise v GTA 4 jsou v něčem jiné než mise v předchozích GTA, tak je na omylu. Proto tvrdím, že městská akce je pomalu ale jistě stárnoucí žánr a chtělo by ho co nejdřív něčím obohatit.
V GTA 4 nemůžete dělat nic, co by mělo nějaký význam - jistě, můžete jezdit s kamarády do půbů, ale proč? Abyste pak měli lacinější zbraně? Když stejně máte tolik prachů, že nevíte co s nima... a k čemu vám ty peníze vlastně jsou? Když zemřete, zbraně máte pořád u sebe a poldům se dá utéct, i když už vás zatýkají.

Proč zmizel prvek nákupu nemovitostí? Proč za celou hru nemusíte nahrabat půl mega (nebo kolik to bylo) jako ve třetím díle? Proč vám jsou ty peníze úplně k hovnu???

Jedna věc se Rockstaru musí nechat - snažili se do hry vecpat děj. Ovšem trauma hlavního hrdiny je díky klišé spíš k smíchu, stejně tak vyznění celé jeho touhy po pomstě. Protože mezitím se věnuje tisícům misí "´cause i need money", které nemají s hlavní zápletkou samozřejmě nic společného. Děláte tak mise pro hysterické, násilné a nesympatické zaměstnavatele, u kterých později ztrácíte přehled, kde jste k nim vlastně přišli.

Samotné město je hnusné, šedivé, nudné. Proč jsou tady tři ostrovy, když jsou si všechny podobné jako vejce vejci? Krom Time Square a podobných lokací tu není nic, z čeho by přecházel zrak. Na Ostrově Svobody jsem byl už v Deus Ex, z toho jsem tak odvařený nebyl :)

Ovšem po technické stránce je město dle mého názoru na konečné úrovni. Aut je všude hafo, lidí by teda mohlo být víc, ale to už by nefungovalo vůbec nikomu... auta se vám vyhýbají (jen by řidiči mohli důrazněji brzdit), do lidí můžete strkat, když napadnete ženu, sesype se na vás horda chlapů. Snad jen pravidla silničního provozu by někdo mohl vecpat těm lidem do hlavy. Přednost zprava neexistuje.

Závěrem řeknu jedno - Rocstar měli 4 díly na to, aby dohnali GTA k dokonalosti. Místo toho díl co díl opakují stejné chyby (děj o ničem, umělá demence protivníků), hra je stále lehčí (jakmile si koupíte vestu, jste téměř nesmrtelní). Systém krytí je sice super, ale střelba "na slepo" je stejně přesná jako střela mířená (na rozdíl od Kane a Lynch), takže vás nic nenutí riskovat krk.

Pokud je nějaká pravda o tom, že by nové GTA mělo být z Vice City, tak bych tleskal - Vice City má atmosféru a duši, je různorodé a barevné... I přesto by to ale chtělo změnu - ten systém "až ke mně dojedeš, dám Ti úkol" mi přijde trošku divný. Ve čtyřce jsem docela ocenil mise, kdy vám někdo zavola vy jste museli bez reptání danou misi začít plnit...
Prostě to chce změnu. Té se bohužel nedočkáme, protože většina hráčů skočí po novém/stejném GTA jako pes po kosti.

Poznámka pod čarou - hru jsem dohrál, takže nemůžu říct, že mě úplně nebavila... jdu si zahrát Vice City.

Pro: tecnická stránka, fyzikální model vozů, lidí; taxíky = kdyby tam nebyly, v životě bych hru nedohrál, zmizely taxikářské mise apod.

Proti: "děj"; hlavní hrdina je nesympatickej kretén, stejně tak většina vedlejších; náplň misí, Liberty City; nesmrtelnost; absence známých postav

+30 +39 −9