Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Je tomu již mnoho let, co jsem okusil první díly GTA, ještě na prakticky velké kalkulačce. Dnes, v době nepřeberných možností, jsem před nedávnem dohrál tento díl. V zásadě se jedná o klasický Rock Star převrat. Tedy jak tomu bylo v případě GTA 3, kdy nám tvůrci umožnili hrát v 3D režimu. Následující díly a poddíly byly víceméně na stejném enginu, který byl vždy o něco rozšířen a upraven. V tomto díle přichází naprostá grafická revoluce a také konečně dejme tomu reálná fyzika, kdy už si špatně stojící auto neuhnete díky běhu tlačíc na zadní blatník vozu. Naopak. Každé postrčení protijedoucími auty docela bolí a ubírá nemalé množství energie. Damage aut je dosti reálný a jízdní vlastnosti dotaženy téměř k dokonalosti. Jak jsem již zmínil, IV přináší hlavně vymazlené grafické podání, kdy jízda autem v noci za deště působí vážně realisticky. Jenže. Toť je asi celkový výčet pozitiv. Nemohu se ubrátnit tomu, že je to jen dobře vykalkulovaný produkt, který nás má pouze naladit na pátý díl, ve kterém tvůrci slibjují opět stejné možnosti, jaké mělo San Andreas. Zde není nic. Vyjma klasik typu, kulečník, šipky apod. je tu naprosto zbytečná automyčka. Příběh se také nemůže rovnat tomu z SA a už vůbec mi nebyl sympatický ani křupan Belic. Zkrátka doufám, že GTA V bude sakra lepší a to po všech stránkách. I tak si ale IV těch 7/10 zaslouží. Je to ale jen tak tak.

Pro: volnost pohybu, dobrá fyzika a hratelnost, slušná grafika, možnost nahrávání videoklipů

Proti: málo možností proti San Andreas, nesympatický "hrdina", slabý příběh,problikávání textur

+30 +32 −2
  • PC 60
Sérii GTA jsem (tak jako mnoho dalších) začal sledovat až od třetího dílu, kdy se na pc hrách objevilo něco nevídaného. Od té doby se série GTA měnila jen mírně, ve Vice City se objevily motorky, děj, možnost obléknout si jiné šaty, nákup nemovitostí... v San Andreas jsme mohli dělat tolik věcí, že hráč strávil více času v tělocvičně nebo na kulečníku než na silnici, předhodili nám přehnaně obří svět a příběh kopírující předchozí storky.

GTA 4 se zbavilo těch zbytečností, jako možnost sestřihu nebo nutnost návštěvy tělocvičny a "soustředí" se jen na "děj" a "náplň" misí. Kdo by si naivně myslel, že mise v GTA 4 jsou v něčem jiné než mise v předchozích GTA, tak je na omylu. Proto tvrdím, že městská akce je pomalu ale jistě stárnoucí žánr a chtělo by ho co nejdřív něčím obohatit.
V GTA 4 nemůžete dělat nic, co by mělo nějaký význam - jistě, můžete jezdit s kamarády do půbů, ale proč? Abyste pak měli lacinější zbraně? Když stejně máte tolik prachů, že nevíte co s nima... a k čemu vám ty peníze vlastně jsou? Když zemřete, zbraně máte pořád u sebe a poldům se dá utéct, i když už vás zatýkají.

Proč zmizel prvek nákupu nemovitostí? Proč za celou hru nemusíte nahrabat půl mega (nebo kolik to bylo) jako ve třetím díle? Proč vám jsou ty peníze úplně k hovnu???

Jedna věc se Rockstaru musí nechat - snažili se do hry vecpat děj. Ovšem trauma hlavního hrdiny je díky klišé spíš k smíchu, stejně tak vyznění celé jeho touhy po pomstě. Protože mezitím se věnuje tisícům misí "´cause i need money", které nemají s hlavní zápletkou samozřejmě nic společného. Děláte tak mise pro hysterické, násilné a nesympatické zaměstnavatele, u kterých později ztrácíte přehled, kde jste k nim vlastně přišli.

Samotné město je hnusné, šedivé, nudné. Proč jsou tady tři ostrovy, když jsou si všechny podobné jako vejce vejci? Krom Time Square a podobných lokací tu není nic, z čeho by přecházel zrak. Na Ostrově Svobody jsem byl už v Deus Ex, z toho jsem tak odvařený nebyl :)

Ovšem po technické stránce je město dle mého názoru na konečné úrovni. Aut je všude hafo, lidí by teda mohlo být víc, ale to už by nefungovalo vůbec nikomu... auta se vám vyhýbají (jen by řidiči mohli důrazněji brzdit), do lidí můžete strkat, když napadnete ženu, sesype se na vás horda chlapů. Snad jen pravidla silničního provozu by někdo mohl vecpat těm lidem do hlavy. Přednost zprava neexistuje.

Závěrem řeknu jedno - Rocstar měli 4 díly na to, aby dohnali GTA k dokonalosti. Místo toho díl co díl opakují stejné chyby (děj o ničem, umělá demence protivníků), hra je stále lehčí (jakmile si koupíte vestu, jste téměř nesmrtelní). Systém krytí je sice super, ale střelba "na slepo" je stejně přesná jako střela mířená (na rozdíl od Kane a Lynch), takže vás nic nenutí riskovat krk.

Pokud je nějaká pravda o tom, že by nové GTA mělo být z Vice City, tak bych tleskal - Vice City má atmosféru a duši, je různorodé a barevné... I přesto by to ale chtělo změnu - ten systém "až ke mně dojedeš, dám Ti úkol" mi přijde trošku divný. Ve čtyřce jsem docela ocenil mise, kdy vám někdo zavola vy jste museli bez reptání danou misi začít plnit...
Prostě to chce změnu. Té se bohužel nedočkáme, protože většina hráčů skočí po novém/stejném GTA jako pes po kosti.

Poznámka pod čarou - hru jsem dohrál, takže nemůžu říct, že mě úplně nebavila... jdu si zahrát Vice City.

Pro: tecnická stránka, fyzikální model vozů, lidí; taxíky = kdyby tam nebyly, v životě bych hru nedohrál, zmizely taxikářské mise apod.

Proti: "děj"; hlavní hrdina je nesympatickej kretén, stejně tak většina vedlejších; náplň misí, Liberty City; nesmrtelnost; absence známých postav

+29 +38 −9
  • PC 80
Ti Slované jsou strašní plantážníci.
Jedou na západ za lepším životem a hned tam spadnou do náručí organizovaného zločinu, plného tajných agentů, taliánských mafiánů a gangsta thugů. Ale dokud budou nosit ty svoje adias tepláky, vždycky se z toho nějak vylížou. Nico Belic může vyprávět.

V první řadě se musím přiznat, že mě zprvu velice odrazovala dost nepodmanivě vyhlížející grafika. GTA IV vyšlo v onom divném období (2006-2009), kdy na některých nových hrách bylo sice vidno, že jsou nové, ale zároveň vypadaly mnohem hůř než hry z let minulých. Pokud totiž není zcela jasná sluneční obloha, případně hvězdnatá noc, vypadá hra neskutečně hnusně a zpuchřele. Jako kdyby každý den bylo pondělí. Samotné Liberty City je ale celkově moc hezké GTA město, které vystihlo atmosféru New Yorku vcelku dost věrohodně. Obzvlášť jsem hře zcela věřil ty šílený zácpy na mostech a podchodech, plus pouliční prodavači hot dogů tomu také dodávali atmosféru. Zároveň oceňuji, veškeré ty dobrovolné aktivity, kterých se hráč může zúčastnit - přistihl jsem se, že se mi velice zalíbilo hrát kulečník (ve všech ostatních mini hrách jsem totiž těžce prohrával, protože jsem prostě neskutečný dřevo). Jo, a ten Rockstar humor je boží. A to ať už člověk poslouchá rádio, kde si dělají prdel z ženských, homosexuálů a stereotypních Slovanů, nebo některé dialogy mezi postavami.
,,BOSS!!"
,,Anthony - will you shut up? In fact, will you fuck off?"

Upřímně moc nechápu ten zdejší hejt na hlavního hrdinu. Nico Belic sice není kdovíjak skvěle napsaná postava, ale to samé platí i pro protagonisty z her minulých - je to prostě opět další drsný anti-hrdina, který v cut scénách občas zahláškuje, plus nemá téměř žádné skrupule. Stejně jako Tommy Vercetti nebo CJ. Ale chápu, že je někomu nesympatický, s tím vzhledem ostravského kamioňáka bych s ním na pivo možná taky nešel. Samotný příběh má opět klasickou GTA šablonu "from zero to hero", kdy se setkáváme s nejrůznějšími postavami Liberty City a plníme pro ně jejich špinavou práci. Mise nemají příliš velkou různorodost, ale po většinu času mi přišly zábavné. Obzvlášť kvůli dobrému soubojovému systému, během kterého jsem se několik uchechtl, když Nico svým silným slovanským přízvukem vykřikl: "You like!?" poté, co jsem někomu prostřelil hlavu. Oceňuji taktéž fakt, že některé z nich nutí hráče použít i hlavu (mise vylákání týpka k oknu a zastřelit ho). Postav je mnoho, ale pamatovatelných je jen pár. Třeba Little Jacob. Troufl bych si říct, že umím anglicky docela dost dobře, ale častokrát, když byl v konverzaci s Nicem, jsem měl pocit, že poslouchám Hana Sola, jak se baví se Žvejkalem. Většinu času jsem mu totiž rozuměl pěkný hovno.
Novinka v podobě mobilu a fiktivního webu byla taktéž moc hezká, obzvlášť brouzdání po internetu bylo v prvních fázích hry poměrně návykové. Ano, po celou hru jsem si poctivě mazal všechny spamy.

Hra mě ale v mnoha věcech zklamala. V první řadě jde o zcela nevyužité finance. Asi po polovině hry jsem se přestal koukat, kolik jsme si vydělal peněz, protože stejně si za ně kupuji jen munici a neprůstřelné vesty, přičemž veškeré nemovitosti hráč dostane jako odměnu za splněné mise. A kupovat si nová auta? Pff, na co? Stejně je ztratím či rozflákám při nějaké té honičce. Dále mi také lezl na nervy onen approval systém, kdy mě moji kámoši buzerovali ohledně nějaké aktivity, přičemž když jsem odmítl, ztratil jsem u nich body. Při prvním hraní mě to dost znervózňovalo, protože jsem se bál, že by to mohlo hrát roli v hlavním příběhu. A klidně bych vynechal to silniční placení. Realistické? Ano. Otravné? Nesmírně. A mohlo to být teda těžší. Ta obtížnost a frustrace je něco, co mě na minulých dílech paradoxně bavilo. Podobný problém měla i GTA V.

Celkově mě ale čtvrté GTA velice bavilo, i přestože to je zatím asi nejslabší díl série, co jsem hrál. Má to dobrou atmosféru, mnoho misí má šťávu, rádio je nabité dobrými songy, plus samotný gameplay je pořád fajn.

Jo, a TOHLE ... největší písničkový guilty pleasure za posledních několik let. <3

Pro: Atmosféra města, gameplay, dialogy, rádio, souboje, aktivity

Proti: finance, pochmurná grafika, otravování přátel

+25
  • PC 90
GTA 4 v. 1.0.3 PC dohrána, po splnění poslední mise mám podle statistik splněno 68% hry.Ale plnit ty vedlejšáky typu krást auta mě nebaví, takže na to kašlu.
Nejdříve technické záležitosti - za celých 40 hodin hraní ani jeden bug nebo problém.Plynulost v 1680*1050 se vším na high/highest a posuvníky 30/30/30/0, definition a vsync off taky velmi dobrá, ikdyž občasným záškubům jsem se samozřejmě nevyhnul.
Oproti minulým dílům mě trochu mrzelo pár nesmyslných chyb v ovládání - kamera při řízení je tak debilní, že je prostě nutné ji neustále manuálně korigovat - nic gamebreaking, ale zbytečný opruz to je, zvlášť když tím předchozí hry netrpěly.Při řízení mě taky trochu štvalo jak špatně auta brzí, častokrát jsem se chtěl pořádně rozjet, ale pak jsem měl problém ubrzdit zatáčku..jako na ledě.

Anyway, tolik technika.Teď ke hře samotné.Příběh a scénář je skutečně o dost lepší než v minulých hrách.S Nikem se dá celkem slušně sžít - jeho cynický pohled na ameriku a svět obecně dokáže často slušně pobavit.Např. rozhovor o "the whole prison bitch thing" mě rozesmál : ).
Hratelnost....je diskutabilní.Samotná náplň misí je z velké části cut and paste - skoro jsem si připadal víc jak Hitman než jako gangster, Niko prostě zabíjí jednoho člověka za druhým jak na běžícím páse..to je hlavní náplň většiny misí.Občas se vyskytla originální mise jež hru dost osvěžila únos dcery, banka.., ale bohužel jich nebylo dostatek na to, aby dokázaly zábránit občasnému stereotypu.Jenže Rockstaru se podařilo vybudovat nejlépe vypadající virtuální svět vůbec, a hlavně díky tomu mi ani ten stereotyp nedokázal zabránit hru dohrát.
Ještě mi ale trochu vadila jedna věc - neustálé otravování "přátel", jestli si nimi nechci jít zahrát kulečník nebo šipky.Napoprvé, napodruhé je to zábava, ale na podesáté už ně.Ke konci jsem už všechny odmítal, prostě mě to nebavilo.Tenhle mechanismus mohli Rockstaři klidně vypustit.
Na druhou stranu, jedna novinka mě ve hře potěšila - občasná nelineárnost a možnost zvolit, jak se zachovat.Dokonce má, jako první GTA v sérii, dva konce.Já zvolil revenge, protože nebudu dělat obchod s takovým sráčem jako byl Dimitri.IMO to byla správná volba a rozhodl bych se tak i ve skutečnosti.A to i přesto, že Darka jsem nechal jít..ten už si svoje vytrpěl.

Liberty City vypadá naprosto úchvatně.Když jedu taxíkem, koukám z okýnka a sednu si dál od monitoru, tak to vypadá jak reálné závěry z jízdy po New Yorku.Opravdu nádhera.I teď po dohrání mám nutkání to zapnout a jen se tak procházet, popř. projíždět.
K tomu projíždění - rádia ve hře jsou super.Je jich spousta, já si oblíbil nějakých 5-6 - hlavně Radio Broker, ElectroShock, Journey a Vladivostok FM.
Closing words ? GTA 4 je důstojným nástupcem GTA 3. Spolu s trojkou tvoří mé dvě nejoblíbenější hry série - pro Liberty City mám prostě slabost.

Pro: Liberty City, Nico, Dialogy,

Proti: Stereotypní mise, ale nic kvůli čemu bych to nemohl dohrát

+24 +26 −2
  • PC 65
Tak jsem rozehrál pátý díl této série a na čtvrtý jsem si v minulosti jaksi nenašel čas. Nicméně po několika misích pátého dílu jsem si říkal. Kuš, ta hra je peckózní, měl bych hraní přerušit a dát čtvrtému dílu šanci, abych si to odehrál hezky popořadě. No ouha chyba lávky. Zatím to tedy nevypadá nikterak vábně. Navíc je to s podivem, když San Andreas mě bavilo fakt hodně. No nevadí, ještě prubnu Lost a Baladu. Ty datáče by měly mít podle vašich zkušeností tady větší grády. Ale teď zpět ke čtvrtému dílu.

Čekal jsem to tedy mnohem lepší a ze začátku to tak vypadalo. Perfektní filmové titulky v úvodu. První mise super, satira na americký sen a tak. Ale potom? Mise bez jakéhokoli nápadu (pořád dookola až na jednu motivaci bokem: waj ar ju duing dis? Koz aj níd many). Stačilo se vždy vybavit dostatkem munice a koupit si vestu a hurá na věc. Každá mise pak byla vesměs to samé bez jakékoli větší invence. Navíc mise byly vesměs dost krátké, protože asi byl navrhovatel checkpointů zrovna na dovolené, vzhledem k délce vývoje na mateřské, takže se do toho člověk ani moc nevžil a nezdaru v misi se člověk ani tak nebál proto, že by ji musel opakovat, jako spíše toho, že by musel zase na místo té mise zdlouhavě dojet nebo hulákat na taxi. Technickou stránku je tady asi zbytečné rozebírat. Je toho plný internet, ale ve zkratce. Důležitý je lock na 60FPS, jináč některé dialogy a animace končí rychleji než by měly a také poslední mise, když si běží na vyšších FPS, tak nejde dokončit, pokud hrajete z určitých důvodů s patchem 1.0.7.0. Tento bug v poslední misi je opraven v patchi 1.0.8.0, ale ostatní nešvary zůstávají. Blikající textury v dáli (z buffer fighting), tak s tím je nutno se také naučit žít. Co dál, pohyb hlavní postavy. No žádná sláva, jako lepší než v ikonické ergonomické katastrofě Tomb Raiderovi: AoD z roku 2003, ale dostat se v běhu někde přesně na schodiště nebo na nějaké zúžené místo není vždy sranda.

Co bylo ale perfektní a proč tedy hře dávám sice ne úplně nejvíce ale taky ne nejméně? Tak například město, byť je šedivé jak Ostrava, tak je hodně rozmanité. Grafici a modeláři byli fakt šikovní a vytáhli z možností, které měli, fakt maximum. Čímž myslím zadání vytvořit šedé město bez venkova. Textury jsou rozmanité, negenerické a často i docela vtipné. Stejně tak modely budov mají svůj osobitý styl. Kvalita odlesků patří i po více než deseti letech od vydání hry k tomu nejlepšímu, čeho je renderování bez (pseudo)raytracingu schopné. Nakonec tedy bylo fajn objevovat co všechno ve městě je a jak to tam vypadá. Pocit byl ten, že se Niko nepohybuje jen v kulisách typu, "aby tam něco bylo", ale že se celý děj odehrává na reálném místě se svou historií. Dále byly fajn některé, ale fakt jen některé mise. Nejvíce asi poslední dvě. To najednou Housera políbila ke konci psaní scénáře múza, že po sérii misí na jedno brdo napsal scénář na dvě poslední nápadité mise? No asi jo.

Co říci závěrem? Doporučit či ne? Pokud jste herní nadšenec a libujete si v single player hraní a co se týče herní historie, takříkajíce "chcete být u toho", tak hru mohu doporučit. Přeci jenom je to určitý mezník akcí v otevřeném světě, byť trochu přeceňovaný. Pokud to ovšem nevidíte tak horce a zároveň je pro vás čas hodnotnou devizou, tak tady bych již značně váhal :-).

Pro: Sice šedé, ale nápadité město a jeho atmosféra, některé mise, fyzikální systém kromě pohybu hlavního hrdiny.

Proti: Většinou jednotvárné a krátké mise, pravděpodobně kvůli absenci checkpointů. Pohyb hlavního hrdiny a povrchní až naivní vykreslení jeho charakteru.

+24 +26 −2
  • PC 65
Věděla jsem, že po dohrání GTA: San Andreas bude složité překonat můj zážitek, ale přesto jsem přesvědčeně čekala, že se to tomuto čtvrtému pokračování povede. Když jsem se totiž dívala na ukázky a trailery ze hry, věděla jsem a byla si stoprocentně jistá, že Rockstar odvede skvělou práci a já si sednu na zadek. Jenže se to nestalo.

Vzpomenu si na první zapnutí hry a prvotní zklamání, které nevymažu z paměti dodnes, proto jsem ho schopná vyjádřit v komentáři. Nezapomenu na ten první WTF pohled na hru, kdy si člověk u pár prvních misí myslí, že se něco zlomí, ale ono nic. Nuda, kterou charakterizuje tenhle díl nelze vyjádřit a musí si jí zažít. Teda hlavně po dohrání San Andreas, Vice City nebo pátého dílu. To je labůžo, panečku. Takovýhle propad čekal asi málokdo.
Něco tak nudného, absolutně bez nějaké špetky sebereflexe nelze snad považovat za pokračování do této série. Ten Srbák Niko nebo co to byl, pro mě jedna z nejhorší a nejotravnějších postav historie, ty úkoly a vedlejší mise naprosto tuctové a příběh, který absolutně neodcejpá. Město šedivé, depresivní, a sice plné aut a lidí a přesto úplně prázdné. Kde jsou všechny ty různorodé aktivity z minulých dílů? Kde jsou ty charakterní postavy, které měly koule za to vzít (viz. Trevor z GTA:V nebo Smoke ze San Andreas).
Co je ještě horší než to, že je to nuda? Že i DLC Episodes from Liberty City měly víc do sebe a já se u nich daleko více bavila.

Odpustila bych hře všechny ty prvotní porodní bolesti. Games for Windows Live, pády FPS, pády samotné hry, náročnost na herní mašinu nebo nutnost nastavení na úplně minimální detaily, aby se člověk vůbec podíval dál než na první honičku v autě. Odpustila bych i různá příběhová klišé, které jsme viděly stokrát jinak.
Neodpustím to, že si nemám chuť už hru nikdy zapnout. Nechci tohle všechno zažívat znovu, nemám prostě zájem. Hra mě nechala bez kvalitního zážitku a je to prostě divné, když si radši znovu zahraju o šest let starší Vice City, které je graficky úplně jinde.

Hře dávám mírně nadprůměrné hodnocení, protože přes všechny ty věci, co mě nebavily, tak bylo pár, na které prostě nezapomenu. Město mělo svou atmosféru a byla zábava ho objevovat. Byla zábava seznamovat se s dalšími postavami, protože všechny byly daleko zábavnější a propracovanější než samotný hlavní hrdina. Bavilo mě hledání easter eggů, kterých je ve hře opravdu spousty. Bavilo mě projíždět se městem a poslouchat u toho rádia, stejně jako tomu bylo u San Andreas, kde ovšem byly daleko lepší písničky. Bavilo mě hledání různých dopravních prostředků a možnost je řídit. Jízdní model byl o něco vylepšený a sedl mi. Nezapomenu na využívání internetu, seznamování se dívkami a tu možnost využít mobil. Bavilo mě využívat telefon a dělat si srandu z okolí, policistů a jiných záchranných složek. Bavily mě některé aktivity, kterých je ovšem o poznání méně, než v San Andreas.
Díky tomu, že hra se už nenese v tak humorném prostředí, tak se mi odcizuje a já prostě nejsem schopná přes všechno to negativní, dát GTA:IV druhou šanci. Člověk, tedy hráč, si najde něco co ho bude bavit (srážení chodců, střílení do lidí, utíkání policistům, hledání easter eggů, používání internetu, telefonování na 911,..), ale netrvá to věčně a po chvilce to prostě omrzí.
Ach jo.
+22
  • PC 60
GTA je legenda....GTA je značka kvality...GTA je průkopníkem v otevřené městské (a nejen městské) akci, kde si můžete dělat co se Vám zachce.

GTA 3 přišlo na svět s něcím novým a užasným. Mohli jste běhat po (v té době) krásně vymodelovaném 3D městě, plnili jste úkoly pro gangy, utíkali policajtům a nebo kopali do mrtvol chodců, které jste přejeli a vykopali jste pár drobných :-D
Prostě velká revoluce ve hrách tohoto stylu.

Vice City vylepšilo třetí díl skoro ve všem, hlavně co se příběhu a dialogů týče (hlavní hrdina dokonce začal mluvit) přibyly motorky, vrtulníky, oblečení a hra celkové byla daleko závavnější a rozsáhlejší.

No a pak přišlo San Andreas, které ukázalo hernímu průmyslu vztyčený prostředníček, který budí uprostřed noci některé vývojáře ještě do dnes. Hráč se najednou ocitl v obrovkém světě s třema městama a rozlehlou krajinou, kde si mohl dělat vyloženě cokoliv. Od cvičení v tělocvičně, přes návstěvu kadeřnictví a tetovacího studia, jízdy na kole, až po nákup neuvěřitelného množství oblečení a doplňků.

Teď se konečně dostávám k GTA 4. To přišlo s novým enginem, novou grafikou, obrovským, žijícím městem s některýma opravdu hezkýma lokacema á la New York, ale naproti tomu s nudným příběhem, totalně nesympatickou hlavní postavou se srbským přizvukem a nemožnost dělat to, co mě na ostatních GTA tak bavilo.
Proč mu nemůžu nějak zrychtovat ten jeho krátký sestřih, proč ho můžu obléct jen do pár outfitů a místo doplňků tu máme dvoje brýle..... a tak bych mohl pokračovat dál a dál.
Prostě to,co dělalo v GTA tu zábavu, která hráče zaměstnala na dalších X hodin navíc, tak to se tady všechno vytratilo. Všechno to tak nějak zvážnělo, vytratil se ten správný sarkastický humor a celá hra jako celek mi přišla taková nemastná a neslaná. Hru jsem doklepal do konce jen tak tak.


Zaplať bohu, že se Rockstar vzpamatoval a GTA 5 už zase vypadá tak, jak má GTA vypadat. Už jen aby přišel na PC ať si můžu zpravit chuť :-)

Pro: Nový engine, povedené městské lokace, jízdní model

Proti: nezáživnost, opakující se náplň misí, a celkově úpadek od série GTA

+21 +24 −3
  • PC 85
Čtyřka je po San Andreas teprve druhé GTA, co se mi podařilo dohrát na 100 %. Ještě jsem zkoušel Vice City, ale tam mi chyběl jeden jediný unikátní skok a nepřišel jsem na to, který to je. V San Andreas se skoky k mé radosti do kompletního dohrání nepočítaly, a i když byly ve čtyřce znovu zahrnuty, zvládl jsem je i díky upozornění samotné hry na to, zda jsem daný skok již zdolal nebo ne.

Myslím si, že kdybych hrál GTA IV v době vydání, tak by mě nebavilo tolik, jako dnes. Oproti trojce, a především pak Vice City se San Andreas jde totiž o diametrálně odlišný díl, který klade větší důraz na realitu. Zbraně na ulicích už se nevznášejí, ale leží na zemi nebo jsou opřené o zeď, nelze získat žádné bonusy ve formě nekonečného běhu nebo nehořlavosti a samostatnou kapitolou je chování aut a všech vozidel obecně.

Pominu-li jízdní vlastnosti, na které jsem si musel chvíli zvykat, pak hlavní změnou je poškození dopravních prostředků. Téměř vždy se zdeformuje přesně to místo, kde k nárazu došlo, a to nejen na vozidlech, ale i na překážce ve formě zdi, sloupku či popelnice do níž narazím. To mě opravdu ohromilo. Mohu si dokonce rozbít auto tak, že přestane jet a už nejde nastartovat a při opravdu velkém poškození začne hořet a vybuchne, ale už nevybuchne při pouhém otočení na střechu. Když naberu prostitutku, tak už v její přítomnosti jen nesedíme na předních sedačkách a nečumíme dopředu v houpajícím se autě, ale opravdu se něco děje.

Zpočátku jsem měl problém s výběrem rádia, které budu poslouchat a už jsem přemýšlel, že si do hry vložím vlastní hudbu, ale nakonec jsem na doporučení Paula zkusil Radio Broker a následně Liberty Rock Radio, kde hrají převážně mé oblíbené osmdesátky a devadesátky a bylo jasno. Nic jiného už jsem neladil.

Mise jsou z velké většiny klasické přijeď, zabij a ujeď, ale na to už jsem si za ta léta zvykl. Došlo ke značné redukci vedlejších činností, ale stejně mě v San Andreas štvala nutnost jíst a posilovnu s tetovacím salónem jsem také nijak extra nevyužíval. Stále toho však zbylo dost a nudil jsem se asi jen s kamarády, kteří jsou strašně otravní a chtěli mě vidět snad každé dva nebo tři herní dny. Četl jsem však, že si na to stěžovala spousta hráčů, tak to v dalších dílech omezili.

Nechybí zde ani krádeže aut na zakázku, které mě vždy bavily. Však je to v podstatě motto celé série a jsem rád, že jsem se dočkal i zde, ale měl jsem radši celý seznam najednou, z nějž jsem si mohl vybrat a ne, že mi někdo bude postupně posílat SMS s jednotlivými a navíc zcela konkrétními kusy. Potěšily mě i odkazy na starší díly, ať už jde o vyzvánění mobilu, graffiti s některými známými postavami nebo oblečení Clauda Speeda, které jsem po získání nosil až do konce.

Příslušníků policie je v GTA IV podle mě zbytečně moc, a to ať už se jedná o pochůzkáře nebo pojízdné hlídky, na než jsem narážel snad na každé druhé křižovatce. Na druhou stranu mě zaujal nový únikový systém, kdy se stačilo dostat mimo danou výseč a po chvilce mě už nikdo nehledal. Jednou jsem se zbavil i nejvyššího stupně hledanosti, což se mi ve starších dílech snad nikdy nepodařilo.

Skvělá byla možnost volby, zda někoho zabiju nebo ne. Těchto rozhodnutí bylo ve hře asi deset a několik jich mělo vliv na to, zda se daná postava později objeví s vedlejším úkolem či nikoli a je super, že vývojáři právě tyto úkoly nezahrnuli do kompletního dokončení hry a nikoho tak nepenalizují. Poslední volba má vliv na zakončení a já si je vyzkoušel obě. Konec pomsta, kdy zemře Kate mi přišel lepší než Dohoda, kdy zemře Roman, protože jsem si k Romanovi vytvořil lepší vztah, než ke Kate, která mi celou hru byla tak nějak jedno. Navíc Roman bude otec, takže by byla neúplná rodina a přišlo mi i logické Nikovo počínání, kdy už nebude spolupracovat s podrazákem, ale zabije ho, jakmile se dozví, kde se nachází.

Hodně mi chyběl nákup nemovitostí, a nemohl jsem tak ten svůj vydělaný milion dolarů nikam investovat. S tím souvisí i málo ukládacích míst, což nově trochu kompenzuje automatické ukládání po každé misi. Trochu mi vadila také kamera, která se při řízení šíleně dlouho centrovala a vůbec se chovala prapodivně, ale naučil jsem se díky tomu řídit s myší a šlo mi pak skvěle střílet z auta, což jsem nikdy moc nezvládal. Navíc už dávno hraju na WSAD a ne na šipkách, takže se jednou rukou řídí celkem dobře. V tak monstrózní hře se samozřejmě nešlo vyvarovat bugů, sem tam vypadnutí textury či nelogického chování chodců i řidičů, ale nic strašného to nebylo.

Pro: důraz na realitu, poškození vozidel i překážek, prostitutky, Liberty Rock Radio, krádeže aut na zakázku, odkazy na starší díly, únikový systém před policií, rozhodnutí

Proti: otravní kamarádi, až moc policajtů, chybí nákup nemovitostí, bugy

+21
  • PC 40
Po odehrání pro mě velmi zábavného 3. dílu série Saints Row jsem si říkal, že městské akce pro mě nebudou úplně špatným žánrem. Proto volba čtvrtého dílu série GTA, která tento žánr zastupuje asi nejlépe, mi přišla jako nejlepší volba. Nebyla!

Začal bych hlavní postavou Nika. Jeho vzezření a balkánský přízvuk se mi od samotného začátku nevžily do krve a spíš ji postupně nemilosrdně vysávaly a jeho pochopení u mě narůstalo jen při plnění úkolů, kde jsem jej soucitně považoval za chudáka, jelikož nezáživné úkoly, které s monotónní pravidelností plnil, jej stavěly do role jakéhosi otroka jeho dvorního kámoše, bez něhož je jinak úplnou nulou. Příběh, který bych tak považoval za jednoho z tahounů hry, jsem si proto nijak neužíval a prakticky jej pořádně nevnímal.

Často záporně hodnocená optimalizace hry pro můj komp slabinou naštěstí nebyla, ovšem vezmu-li v úvahu fakt, že mnoho hráčů s ní zápasilo, rád bych ve výsledku viděl hru, jejíž design je jejím nárokům odpovídající a je tedy patřičně nadstandardní. Ničeho takového jsem se ovšem nedočkal, ba naopak mi vzhledem k nepříliš velkému stáří hra přišla z hlediska designu až podprůměrné kvality. Výpis negativ pak završily první pěstní souboje, na něž jsem stihl jen nevěřícně zírat a přemýšlet nad tím, jakou návykovou látkou byli autoři ovlivněni. O přestřelkách, kde jsem měl pocity naprosto stejné, bych raději nepsal, jelikož bych rád svoje herní pocity zmiňoval přece jen ve spisovné češtině.

Co dodat? Ačkoliv bych rád našel nějaké to pozitivum, u čtvrtého dílu GTA jej i s přimhouřením obou očí bohužel nenalézám a jakoukoliv špetku zábavnosti, kterou bych u takovéto městské akce očekával, po sedmihodinovém hraní nepřišla a nic nenasvědčuje, že by mohla přijít alespoň na krátkou chvíli. I přesto se možná časem pokusím s hrou dále pokročit, ale pokud tomu tak bude, tak jen a jen proto, abych svůj vztek za její koupi trochu potlačil.

Pro: .....moment, přemýšlím....

Proti: design hry, hlavní postava, nezáživnost úkolů, pěstní souboje a přestřelky

+20 +25 −5
  • PC 90
Jelikož jsem milovník předchozích dílů, obzvláště San Andreas, musel jsem i GTA IV pořídit hned po vydání PC verze. Hra mi dorazila domů a já obdivoval krabičku. Rychle jsem nacpal DVD do mechaniky. Zatímco jsem instaloval, pročítal jsem si manuál a prohlížel mapu. Když jsem dokončil čtení, zjistil jsem, že instalace je zhruba za půlkou. To mě docela rozhodilo. Instalace je opravdu neobvykle dlouhá, obzvlášť pokud nemáte ještě účty na RS Social club a na Windows Live. Po dlouhé hodině a půl jsem hru spustil a ejhle. Chybová hláška. Áno, neměl jsem tehdy na XPčkách SP3. Další hodinu jsem strávil na updatu systému. Když jsem se po 2 hodinách konečně dostal do hry, zažíval jsem téměř orgasmické pocity. Konečně je tu nové GTA. Bohužel hned po spuštění přišla ledová sprcha. Hra se nehorázně sekala na mém v té době dvouměsíčním PC (Intel Core 2 Duo 2,66GHz, 4GB ramka a grafika GF9600GT 512MB). Hru jsem kvůli tomu na měsíc odložil.

Po několika aktualizacích jsem konečně hru rozehrál. Zpočátku mě zarazil úžasný styl vyprávění, slušná grafika a dokonalý fyzikální engine. Ten z GTA IV tvoří unikátní zábavu. V porážení chodců jsem se opravdu vyžíval (a to nejsem žadný masochistický hovado). A to šrotování aut. Nádhera. Dnes, po druhém dohrání hry, jsem stále spokojen. Příběh celkově sice je slabší, zato geniálně zpracovaný. Především cutscény jsou absolutní špičkou žánru. Co se týče hratelnosti: Misí je míň a nejsou tak variabilní jako u GTASA, ale stejně jsou neskutečně zábavné. Míň je i možností vedlejší zábavy. To je škoda, protože právě hrátek s fyzikou by se dalo využít. Bohužel je konverze z konzolové verze nesmírně odfláklá, takže bez pořádnýho děla si moc nezahrajete. Po posledním patchi se situace sice výrazně zlepšila, ale stále to není to pravé ořechové. Hra má i MP, který je vcelku zábavný, ale žádná špička žánru to není. Ale účel plní.

Takže suma sumárum, GTA IV je velmi povededná sandboxová akce, kterou vytahuje hlavně fyzikální engine, hodně zábavné přestřelky a chytlavá, místy syrová a místy dokonce sebeparodující story o dvou bratrech toužících po penězích a kupě holek.

Pro: fyzikální engine, grafika, příběh a postavy, možnosti, krásná krabička, množství detailů

Proti: chyby v grafice a optimalizace celkově, AI nepřátel, možností je méně než v předchozím díle, dlouhá instalace a nutnost se registrovat

+19 +20 −1
  • PC 70
Další verze GTA se tentokrát podívá do Liberty City (New Yorku), kde město vypadá úplně jinak než v GTA 3.
Příběh hry je klasicky velmi dobrý, avšak oproti San Andreas značně kratší. Stejně tak zmizela spousta aut (+ pár přibylo), není tu možnost řízení letadel, pouze vrtulník, ke kterému se dostaneme cca ve 3 misích, stejně tak je v příběhu minimum misí na vodě. Hodně slabé jsou závody, které není problém vyhrát i se slabším autem s jednou rukou za zády (oproti SA, kde jsou některé závody celkem obtížné). Zmizely kola, motorek je minimum (což asi vyřeší DLC). Zmizelo spoustu vedlejších misí (sanitka, hasiči, pizza, rc modely), zůstalo jen takové pseudotaxikaření pro Romana a policejní mise přes policejní počítač (není třeba jich dělat více najednou). Oproti SA zmizely i RPG prvky a taky možnost měnit účes, změna oblečení zůstala. Ze začátku mi přišel systém krytí v soubojích divný, ale zvykl jsem si na něj. Sem tam se i stávalo, že jsem zuřivě mačkal klávesu, na krytí a přitom si tam Nico vesele stál uprostřed palby.

Přijde mi, že tvůrci zkusili jít oproti dřívějším dílům novou cestou (na předchozí trilogii kromě názvů aut, města a nějakých easter eggů de facto vůbec neodkazují). Celkově mi přišlo, že hře ubylo arkádovosti a došlo k vylepšení jízdního modelu. Například při utíkání policii musíte skutečně utéct, ne najít nějaké hvězdičky. Stejně tak když vjedete do Pay'n'spray, tak vám nepomůžou, když vás tam policie viděla vjet. To je ale co se týče inteligence policie maximum, jinak mi přijde velmi hloupá a je škoda, že v příběhových misích dojde maximálně na tuším 4 hvězdičky.

Hra u mě hodně ztrácí za to, že nedošlo k prodloužení licence na některou hudbu v docela významných rádiích (převážně zrovna v mých nejčastěji naladěných rádiích Vladivostok FM a Liberty Rock) a tak jsou dané skladby ve Steam verzi nahrazeny za nějakou free hudbu. Docela úsměvný je fakt, že celé rádio Vladivostok moderuje Ruslana, jejíž píseň Wild Dances odstranili. Zbytek hudby / náhrada za odstraněnou hudbu mi přišla nemastná neslaná.

Plusy/mínusy:
+ Příběh (i když kratší než v SA)
+ Jízdní model
- Je divné, že po obrácení auta na bok nebo i na střechu se auto po čase samo vrátí na kola
+ Zpracování města se docela povedlo, ale docela snadno se v něm ztrácím.
- Chybí třeba nějaké okolí, venkov, apod.
- Slabé závody
- Žádná letadla, málo lodí, žádná kola, méně druhů aut, žádné kamiony
- Málo submisí
- Hloupá policie
+ Dabing (jednu postavu namluvil Karel Roden :-) )
+- Zábava s přáteli. Napoprvé je to docela sranda (hlavně vystoupení v klubech), ale v pozdějších fázích, kdy furt někdo volá, že chce jít na pivo nebo na bowling, je to nudné
+ Docela mě bavilo hledání aut jen na základě naznačení v jaké čtvrti zrovna parkuje
- Chyba v poslední misi, kdy blbne ovládání při skoku na vrtulník. Píše se, že se má mačkat mezerník, ale ten v daný okamžik přepíná kameru. Naštěstí se to dá uklikat s pomocí gamepadu, ale na to bych asi sám nepřišel

Hra mě bavila, hlavně příběh se opět povedl. Nebýt té odstraněné hudby z rádií na Steamu, mělo by mé hodnocení o 10 % víc.

Pro: Příběh, Jízdní model, Město, Dabing

Proti: Chybí venkov, Slabé závody, bez letadel, hloupá policie

+17
  • PC 70
GTA4 je pro mne asi nejrozporuplnější díl, a soudě dle hodnocení zde v tom nejsem sám. S GTA jsem začal od druhého dílu, protože za dob GTA1 jsem neměl dostatečné PC, jinak celou historii mám prošlou.

Na GTA4 jsem se dost těšil, ale první zklamání přišlo hned po prvním spuštění hry, kdy se to na mém tehdejším notebooku nedalo hrát, ani když jsem to osekal co šlo. Takže hra šla na více než půl roku k ledu, protože jsem na ní celkem zapomněl. Když jsem ji znova vytáhl, bylo již na světě několik patchů a na stejném NTB najednou po vyladění šla celkem slušně. Takže očividně stačilo optimalizovat.
Hlavní postavy příběhu k srdci úplně nepřirostou, jejich příběhy a chování není uhozené a gangsterské jako v předchozích dílech, ale víc vážné a spíše smutně politováníhodné. Zmizela tím část humoru předchozích dílů.

Grafika je povedená, ta od třetího dílu a jeho derivátů udělala velký skok vpřed, město žije, postavy mají mimiku a gesta, auta, ulice, vše je vykresleno detailně a dobře se na to kouká. Zvuk a dabing je také naprosto OK. Kromě rádia, to jsem v tomto díle spíš vypínal.

Herní možnosti a customizace postavy dle mého udělala spíš krok zpět oproti San Andreas. Tam došlo k celkovému zjednodušení, což bylo v některých aspektech dobře (netřeba zvětšovat svaly a výdrž dechu), na druhou si svoji postavu nešlo tolik upravit dle svého. Vedlejší zábavy naopak celkem přibylo, můžete se chodit dívat na představení nešikovných kouzelníků, dát šipky a dokonce si umýt auto (wtf?). Vozidel je tu opět mnoho, ale tentokrát žádné úpravy, takže žádné nitro, dunivé basy, křídlo... škoda.

Randění zůstalo, ale to mne příliš nebavilo ani tady, ani v SA. Úkoly jsou celkem dobré, klasické GTA, ale opět mi přijde, že předchozí díly byly lepší, zapamatovatelnější. Zbraně na úrovni jako vždy, takže dobré. Hodně dobré bylo vložení mobilního telefonu, posílání fotek sledovaného uprostřed mise a obecně možnost takto komunikovat s NPC rozšířilo možnosti o něco dál.

O takto komplexní hře by se dalo napsat hodně, ale jelikož mne tento díl nechal spíše chladným, nebudu se ani u komentáře nějak rozvášňovat. Je to GTA, takže to není špatná hra, ale oproti ostatním dílům to nemá tu správnou šťávu.

Pro: Grafika, zvuk, množství možností ve hře, možnost řídit skoro cokoli

Proti: Nezapamatovatelné postavy, z počátku silná nevyladěnost, není tak dobré jako ostatní GTA

+16 +17 −1
  • PC 70
Po vlně pozitivních komentářu které popisují jak jse hra skvělá jsem se rozhodl napsat komentář kde upozorním na chyby a zápory nového GTA. Nemyslím si že by GTA IV byl špatným dílem série, dokonce si myslím že v mnohém SA překonává, přesto obsahuje obrovské množství záporů.

Prvně začnu instalací, která je zdlouhavá (což je ale docela pochopitelné u takovéhle rozsáhlé hry) a navíc musíte instalovat Rockstar social club. Ok, to se ještě dá ale pak to začíná, registrace na xlive a na tom jejich social clubu, zkrátka než si hru zahrajete zabere vám zprovoznění asi tak minimálně hodinu času.

První část za mnou, hurá na hraní. Zapínám hru a vychutnávám si jízdu městem , ale co to, hra se kouše?! Do hraní GTA IV jsem měl pocit že mám dobrý PC tak co je? Ano, problém je v optimalizaci, hra zkrátka jede špatně téměř na všem co nemá čtyřjádro (nebo alespoň hodně dobré dvoujádro) a pořádnou grafiku. Hm, super takže nejlíp nový HW nebo nížší detaily, já jsem se spokojil s tím druhým.

Dalším obrovským problémem jsou bugy neboli chyby ve hře, kterých je takové obrovské množství které se hned tak nevidí. Chyby v grafice, animacích, či jiných věcech na které ve hře narazíte. (příklad - policista vystupuje z auta a vy ho zabijete ale jemu je to úplně jedno - vystoupí, narovná se pustí zbraň a až potom umře). Respawn aut či lidí téměř před ksichtem taky není nic zvláštního, stejně tak naní dobré opustit na chvíli svoje auto protože jakmile se od něj vzdálíte tak zmizí.

Také nesmím zapomenout na fyziku, které tu sice je ale je udělaná velmi špatně. Když je u stolu 6 židlí a jde pohnout jen s 5ti? Na sobě stojí několik věcí, vy rozbijete tu co je úpně na spod a zbytek stojí bez problému ve vzduchu a tak dále a tak dále je toho hodně. Na druhou stranu si cením toho že se autoři alespoň o něco pokusili, i když to nedopadlo zrovna ideálně.

Dále pak nepříjemné věci přímo ve hře, některé věci z SA chybí ale to mě zrovna nemrzí. Neustále někdo volá a otravuje, je tu slabý příběh, nehrajete za negra (no tak rusák taky není zrovna nejhorší). Co se ale hře musí nechat má jako všechny ostatní GTA výbornou hratelnost a obrovské možnosti. Nebýt všemožných negativních prvků udělil bych hře 80%

GTA IV je hra s mnoha chybami a nedostatky za což bych některým lidem v Rockstaru nejraději naliskal. Přes to všechno ale nabízí výbornou hratelnost a hodiny zábavy.

Pro: grafika, hratelnost a obrovské herní možnosti

Proti: hra je prolezlá chybami a nedodělky, špatná optimalizace

+15 +16 −1
  • PC 40
GTA...GTA je pojem, GTA je označován jako král/vzor sandboxů, zatím poslední díl, vyhypovaný blockbuster a dojná kráva, v dob realisu sklidil všudemožně po světě známky 10/10 jako hub po dešti. Velmi dlouho jsem byl zvědav, jak regulérní 4té pokračování dopadne. Ouch! Holy smokes! Prokousal jsem se hrou až do konce po roce a pár dnech s kontem 33h a jsem rád, že utrpení je za mnou. Bylo to nevkusné.

Pro mne toho má GTA4 hodně společného s 2hou Mafií. Obě dopadli špatně, ale GTA za to nasadila korunu ve všech společných aspektech a je o něco horší, ale je to bestseller, zatímco kolega s obrovskými náklady a nepřesvědčivými hodnoceními průser. Zmíním pár paralel s dodatkem.

Hlavní postava:
Niko Bělič je naprostý D-Bag, odporná troska vyhrabaná někde v hnojí východní Evropy. Nudný, otravný, nezajimavý, necharismatický kretén. Absolutně může být hráči putna - nezžití se s postavou, u Mafie mi ten ulízánek byl aspoň jen jedno.

Vedlejší postavy:
Nezajímavé ubékané fetky, které si stejně nezapamatujete, jelikož je jich plná pr***. Roman je zbytečný, stejnětak žvatlající zhulený rasta. Nikoho bližšiho(na více času) stejně nemáte. V Mafii si aspoň hráli na to, že jsou strašně vážní a seriózní. V lecčem jsi jsou Roman a ochlastaný perverzák Joe podobní. Nad jménama a hloubkou postav nepřemíšlejte, nemá to smysl.

Příběh:
Ehm? Velká devíza dospěláckého světa? Si jako děláte srandu? A to jako psal 14ti letý student? Ač se 4tý díl snaží odprostit od (přiznejme si to) infaltilních témat minulých dílů, stejně je to o drogách, fetkách a šlapkách. Nic nového jen je smutné, že si to chce hrát na něco víc a je to někde mezi. Kdyby zůstali u původního konceptu, udělali by lépe. Takhle to působí směšně. Žádné velké zvraty, žádne seriózní příběhové linky, příběh na pár vět - jeden velký škvár. Mafia se naopak seriózně tváří, ono se jí to i daří, jenže chtěla být tak epická, že se zamotala sama do sebe a už ztratila svůj směr.

Město:
Nuda, šeď, rovinka, 3 ostrovy, pár mostů, pár vysokých budov, žádná volnost. Interaktivita? Pche! PR kecy, dyť nic nevymysleli a je to ještě horší než dříve. Toto město není na hraní/řádění/vychutnání. Pro nudu a ježdění úzkými ulicemi ano. Nezapamatovatelné, nic zvláštního k zapamatování. Mafia je samozřejmě někde jinde ale 2 kopečky nedělají sandcasle...nezapamatovatelná, žádné zajimavé místo.

Jízdní model:
Jelikož auto(případně motocykl) je to pré, jste uvězněni v nekonečném kolotoči přejíždění sem a tam s jíz.mod., který je nepovedený, jezdíte po ledě, ručka tady do zatáček absolutně nepoužitelná. Všechno se brutálně přetáčí a chová nepředvídatelně. Mafia se může jít klouzat a přetáčet společně s kolegou.

Policie:
Absolutní zabiják hratelnosti. Otravná a všudypřítomná trestající i za prd. To, že člověk jezdí na červenou je už několik let nevzrušuje a stále nic ani v novém díle, bouračky to samé, jen ťukance do své kraksny řeší. Koho má bavit zbavování se jich? V Mafii je zbavování dotěrných chlupatých ještě větši otrava.

Mise:
Bez nápadu a myšlenky, starší bratříčci se smějí zvrchu. Ani ten konec nebyl poutavý, brutál repetivní nuda. Nic k zapamatování.

No je tu pár dalších, menších paralel, ale ty už mi nepříjdou tak zásadní k rozepisování, Mafii již nechám napokoji a podruhém zahrání hodím recenzi.

Nemyslete si, já GTA rád a ten výčet nahoře(mimo "mise") bych klidně 4ce odpustil. ALE! A to ale je opravdu velké! Je to neskutečná a nepředstavitelná NUDA! Ač jsem nemusel zasazení a směr předchozích dílů, tak jsem se k sérii neustále vracel. Proč? Jelikož pro mne je tato série o skvělé ZÁBAVĚ a můžu říct, že u 3jky, VC i SA jsem se neskutečně zabavil, pobavil a užil si to. Chci toho po 4ce tolik? Bohužel již velmi záhy jsem zjistil, že se to opravdu nerozjede a zůstane v tempu, jaký nastolil začátek hry. Metodou uspávání hadů jsem třetinu dohrál loni a po roce nainstaloval znovu a zbytek se skřípění zubů dokodrcal. Je smutné, že série přišla o svou nejvetší přednost a stala se zapšklím pozlátkem v cestě za vážnou komorní drámou. Působí tak směšně a stojí tak za dloubnutí klackem, odplivnutí a odfrknutí, v co, že se to vlastně změnilo...

Střílení to je jeden z největších průserů. Je fajn, že implementovali krytí, ale střílení v podobě Mohrhunu opravdu nutné být nemuselo, jelikož vedle jízdy v autě(která je taky zkriplená) je to to hlavní. Nemožnost kroužit si dle svého + špatně ovladatelné + neustále míříte tam kam nechcete + ucukávání a čekání na tupě vyhlížející tupou, tupou, tupou AI je katastrofa rozměrů San Andreas. Nehledě na to, že se dá chcípnout velmi rychle a je fuk, jestli máte vestu či ne. Kdo nechcípá, jakoby nehrál. Hra kolikrát není fér a některé situace jsou až sprosté, kolikrát jsem hru proklínal, jak je hloupá.

Grafika je fajn až klasicky na cut sceny, které jsou hnusné, nemluvě o ksichtech. Skvělé a nádherné jsou výbuchy a ohínky spojené s fyzikálním raráškem, které se dají sledovat neustále. Kolikrát jsem si z radosti odpálil nějaké to autíčko :).

Děkuji hře za taxíky a hlavně vpodstatě "teleportaci" na písmeno. Asi bych zešílel tam dojíždět pokaždé jak blbec(případ Mafie). Chcípá se pořád, neustále nějak unikají pronasledované objekty za doprovodu košatých bugů, které toto jen zpříjemňují, no však mi rádi děláme to samé projistotu 3x+ s dojížděním bez uložení. Přežitek z minulých dílů.

Který chytrák zase vymyslel hru bez MENU?

V každém GTA se daly najit 2-3 slušné rádia, která jsem rád poslouchal a nevadilo mi, že se to omílá neustále dokola. Rádia v GTA 4 jsou absolutně otřesné! Ne! Absolutně obludné a ohyzdné, to se nedá poslouchat! Humus!

Se sociálníma "vychytávkama" jděte víte kam...

Dopravní prostředky/náplň misí? REALLY?REALLY?...! to je ovšem průser! Na co stavý tak kravské město, hlavně vertikálně. Nic mě nezavedlo na střechy mrakodrapů, nic originálního, nic smysluplného a bohužel ani nic dostačujícího! NUDA! Kde jsou mise z Vice City, kdy ste motorkou vyjeli výtahem a přeskakovali z mrakodrapu do mrakodrapu skrz skla skokem velmi dalekám, kde jsou mise s kroskama, kde jsou menší funny mise, kde jsou mise ze San Andreas, zábavné mise se stíhačkou, mise s vrtulníkem, tankem, padáky???? Kde je aspoň něco skvělého??? Dyť tam byly snad 3 nudné mise ve vrtulníku, více se tu jezdí v lodičče - o něco více nudných misí, ale stejně do 8mi. Vše se odehrává v autech/pěšky(střelba) a to prosím pěkně absolutně nezáživně a neustálá repetivnost všeho musí přestat bavit po 5té hodině.
Kde je variabilita dopravních prostředků a zapojení do plnění úkolů. Nudné a zdůrazňuji velmi krátké mise bez špetky invence a zábavy nevytrhnou!

GTA 4:
NUDA bez ZÁBAVY, bez hratelnosti, bez variability, bez nápadu, bez invence a asi i bez mozku, GTA zaspalo a to hodně. Již to není král sandboxu, klesl do hlubokého bahna. Ty recenze 10/10 jsou opravdu směšná, bez kvalit toto prostě nemůže být více jak průměrná hra. GTA strašně spichlo a tímto nás chtěli přečůrat a zapchat hubu suchým piškotem, jenže se strašně špatně políká a leze do krku, takhle by to opravdu nešlo. Za poslední 3 roky vzniklo několik opravdu velmi kvalitních sandbox titulů, které GTA 4 nechalo brutálně vzadu. Je jen na nich, zda se chytnou za nos, feedback v podobě prodejnosti to bohužel nebude. Je úsměvné, že 2 tituly z vlastní stáje Rockstaru, překonaly staršiho bratříčka aspoň co se kvality týče. Ovšem byla to 2 rozdílná externí najatá studia. O kvality by tedy nouze mimo interní tým Rockstaru není.

GTA 4 je absolutně tím nejhorším dílem série a opravdu dělá ostudu GTA sérii, ROCKSTARU i sandboxu jako žánru!
+15 +30 −15
  • PC --
(předem říkám, že jsem hrál PS3 verzi a PC verze s sebou imho nenese nějaké zásadní změny)

GTA 4 bylo poněkud rozporuplným zážitkem. Nabídlo v rámci série zatím nejlepší scénář a o tom, že technické zpracování je mnohem dál, nemůže být pochyb. Propracovanost herního světa taky docela zaráží, i když osobně mi přijde, že všechny ty televizní kanály a radiostanice jsou plné hovadin. Ten druh humoru mi prostě nepřijde vtipný a za celou hru jsem se možná tak třikrát pousmál. Humor okolo příběhové linky a postav je pro změnu velmi kvalitní a když jsem se totálně na mol pokusil přejít se stejně postiženým bratrancem ulici k našemu bytu a následně vyjít po schodech nahoru, myslel jsem že smíchy umřu. (Akorát pokud jste opilí a sednete za volant, stačí abyste popojeli o centimetr a pokud vás zmerčí policajt, jde po vás. Absurdní.)K rádiím bych měl ještě malou výtku - ani jednu stanici mě nebavilo poslouchat a dobrých písniček bych za sebe napočítal tak půl tuctu, takže jsem ho měl většinou hodně ztlumené - snad máte na PC možnost udělat si vlastní. Potěšily mě minihry jako bowling, šipky, nebo kulečník.

Jinak mi ale v tomhle směru přišel silnější San Andreas - hlavně proto, že je v něm mnohem víc druhů oblečení. Tady máte na výběr prakticky mezi teplákama, oblekem a cca tím co má Niko na sobě na všech oficiálních materiálech. Sice je od toho několik variant, ale mě to přišlo hodně slabé. V čem San Andreas taky vede a co je podle mě mnohem důležitější, je originalita misí. Ta mi v GTA4 přišla někde na úrovni GTA3 - prostě takový standardní GTA nášup, skutečně originální až úchylné kousky ála San Andreas se tu moc nekonají. Navíc mezi důležitými příběhovými momenty je misí doslova mraky. Jen dohrát hru je skutečně na dlouho a vzhledem k tomu, že se schémata misí dost opakují, jsem se po cca 2/3 modlil ať už to proboha skončí. Začínala se dostavovat nuda a kdyby měla hra dalších x hodin, tak s ní asi seknu.

Navíc spousta misí trpí klasickým GTA neduhem: Jedete přes celé město někoho vyzvednout, pak s ním jedete přes celé město jinam, následuje velká přestřelka, zdrhání, jízda jinam. A pokud kdekoli v tomhle schématu exnete, zopakujete si to celé znovu. Sem tam se v tomhle schématu najde nějaký kritický bod a po pár pokusech budete proklínat autory, že se nevysrali ne realismus s nemocnicí atp. a nenarvali do těch misí sem tam nějaký checkpoint.

Ve všem ostatním je GTA IV při nejmenším právě tak kvalitní, jak fandové série můžou čekat. Osobně jsem měl ale raději GTA:SA, protože jakkoli GTA IV exceluje jako nová generace GTA her, je tady v porovnání s SA kladen důraz na realismus na úkor zábavnosti. Zážitek z hraní GTA4 bych celkově nejspíš přirovnal k o něco lepšímu zážitku, než který jsem měl z hraní GTA3.

Pro: příběh, postavy, humor, detailní živoucí město, některé nové featury (taxík), minihry jsou fajn, možnost ožrat se jak prase :)

Proti: rádia & televize, je to moc dlouhééé, absence checkpointů, vedlejší serepetičky jako např. oblečení mohly být propracovanější, menší rozmanitost misí proti SA

+14 +15 −1
  • PC 90
Úvod:
Abych opět něco řekl v úvodu, tak řeknu, že je to mé druhé GTA, co jsem celé dohrál (příběhová linka), hned po Vice City, protože ostatní GTA mě tak nebavily, jako tyhle 2. Byli buď příliš těžká, a nebo stereotypní a dlouhá s pitomým příběhem [Nehrál jsem jedině GTA V].

Příběh:
Příběh je oproti ostatním GTA [Před GTA IV] více dospělácký a realističtější. Hrajete za srbského přistěhovalce Nica Belica, který jede do Liberty City za svým bratrancem Romanem, aby mu splnil americky sen. Bohužel, jak se Niko na začátku dozví Roman mu lhal, tak si musí Nico zarobit peníze jinak, a to plněním úkolů pro různé lidi. Vaším takovým hlavním úkolem bude najít Darka Breavice, který zradil vaši jednotku za pouhých 1000 doláčů, a vy jste jako jediní přežili.

Gameplay:
Systém hry se oproti předchozím dílům hodně změnil. Poprvé v historii GTA se zde objevil cover systém, který je až tak zjednodušen, že když se někde zkryjete a střílíte naslepo tak je to stejně přesné jako byste stříleli normálně [z toho vyplývá, že jste skoro nesmrtelní]. Zbraní je asi +-12 druhů a využijete asi tak 3, a to RPG, M4 a MP5K. Jízdní model je krajně nerealistický, protože jak brzdíte nebo stisknete na ruční brzdu, auto se vám otočí klidně i 3x za sebou. Co ale u aut musím pochválit, je model poškození, kdy vaše auto i při menším ťuknutí se otlačí, což si myslím, že by realistické mohlo být. Peníze jsou vám v tomto díle k ničemu. Jen k nakupování zbraní, chybí zde nakupování nemovitostí nebo holič. Město je obrovské a uvítal jsem zde taxíky, které vás dovezou kamkoli i k úkolům které už plníte.

Grafika a zvuk:
Co tvůrci oproti předchozím dílům změnili je grafika. Přešli ze zastaralého Renderware Enginu a vytvořili si vlastní RAGE Engine, který je na jednu stranu obrovsky náročný a neoptimalizovaný, ale na druhou stranu se na hru velice dobře kouká. Hrál jsem na rozlišení 1920x1080 s nastavením High,Medium 36/36/36 a hra mi jela krásných 40-45 fps. Hra mi spadla KVŮLI češtiny 3x. Ale musím říct, že mi šlapala hezky a hodně jsem si její vizuál užil. Co mi ale vadilo, byla nízká kvalita cutscén. Jako by to ani nebylo vykreslováno enginem. Dabing byl na špičkové úrovni, ale zvuky zbraní byly takové obyčejné. Rádia jsou ale oproti perfektním písničkám z Vice City trochu pod úroveň.

Ostatní:
Perfektní věcí co tvůrci přidali je, že několikrát za hru máte na výběr, co udělat (např. můžete zabít toho nebo toho - jeden vám dá barák a druhý prachy). Hra má DOKONCE 2 konce. Ukládání je taky zlepšeno a to tak, že po každé misi se vám hra automaticky uloží. Už nemusíte utíkat po každé misi do savehausu. Hru jsem dohrál za 24,5 hodin, což je ohromující čas + přibyl ještě navíc multiplayer.

Multiplayer:
Poprvé v historii přibyl multiplayer. Bohužel, abyste si ho mohli zahrát, potřebujete se zaregistrovat na RGSC a GFWL. V multiplayeru jsou módy jako freeroom, kde si můžete s kamarády dělat co chcete nebo Deathmatch a Team Deathmatch, ve kterých v určité části města bojujete proti sobě. Začínáte vždy s pistolí a na mapě máte poházené další zbrané jako např ve QUAKE 3. Aby toho nebylo málo, tvůrci zde zakomponovali tvorbu postavy.

Závěr:
Závěrem bych řekl, že se jedná určitě o jeden z nejlepších dílů GTA, který má sice své chyby, ale pokud ho rozjedete bez problému jako já, budete se u něj určitě dlouhé hodiny bavit.

Pro: příběh, hlavní postava, dabing, model poškození aut, grafika, multiplayer,dlouhá délka , GFWL

Proti: nízká kvalita cutscén, chybí checkpointy v misích, Rockstar Games Social Club na multiplayer

+14 +15 −1
  • PC 80
GTA IV byl pro mě neřešitelný rébus. Dá se říct, až mystická legenda. Tradují se doteď o ní legendy, jak fyzika s enginem přechcali tehdejší dobu, jak Rockstaři vyprodukovali hru na pár let dopředu a kdo ví co si. Jak zde figuruje dospělej příběh a jak je vše temné.

Vůbec spustit tenhle zázrak, to chce fakt pořádnou dávku trpělivosti a bloudit slepě po internetu. A když už to člověk spustí, setká se s neexistujícími texturami a zasekaným vizuálem. A když už tohle prolomí, i na vysoké ten svět, vypadá dost....šedivě a temně. Je to i účel a Liberty City skutečně nepůsobí příliš růžově. Je zde větší náklon k realismu a scénář se snaží interpretovat něco jako důležitý příběh o imigrantovi a že je důležité, přežít zdejší události, než žít ten americký sen.

Příběh je však velká slabota. Nabízí určitě solidní téma a myslim si, že Niko je dostatečně charismatický, vtipný a schopný na to, aby z něj byl silný charakter, co by utáhl takovou hru. Umí Krav Maga, prvky parkouru a šplhat po římsách. Umí sbírat píčoviny ze země a házet to po všem, co se hýbe. V cut scénách vtipně hláškuje a ponižuje ty, kteří mi zadávaj úkoly. ALE NEDÁVÁ SI BEZPEČNOSTNÍ PÁSY KURVA. - A též jsem nějak doufal, že si už dupne a otevře si tam na někoho hubu, že zabíjet dál nebude. Nic takového.

Mise jsou strašně šablovité. Ještě chvíli mě bavil první ostrov s přestřelkama, protože se odehrávaj v těsném prostoru, stěny jsou docela ničitelné a v mixu s pumpovací brokovnicí, působí tak střelba hodně intenzivně a kolosálně. Když však i na posledním ostrově děláte to samé a v prázdnějších místech, už to není sranda. Mise, kdy mám odbouchnout 4 trucky s drogama, tak ta stejná cut scéna z ptačí perspektivity byla použitá pro následující misi do přístavu, kde mám rozstřílet pašeráky, co odváží na lodích drogy do Vice City. - To jsem si řekl, že už mám skutečně dost a hru jsem vlastně nedohrál. Jo a Kate je fakt hrozná. 2x v cut scénách jsem jí viděl, jeden hovor s ní proběhl a je to žena mého života. Přitom jsem s ní nikdy nebyl na rande a prý nechce mít ani sex. Zlatá Denisa z SA, která naskočila a střílela po ballasech, šla se mnou do fast foodů a pak mě pozvala na horké kafe!!! - pak mi tu říkejte něco o dospělém příběhu :D

Optimalizace strašná je a celá hra je brutálně zabugovaná. Ale tohle nejsou bugy jako ze SA, které dokázali vykouzlit úsměv na rtech. Tohle jsou bugy, co hráče trestají, když plní mise a postupuje příběhem. To, že nějaká auta jsou zabořená do země, levitují nad ní, a tahle postava je zaháknutá o bednu, tahle bedna zase levituje....to jsou věci, které mě fakt netrápí. Ale bugy, kdy musíte mačkat tlačítka a hra rezignuje vůči vaším úkonům...grr.
Ono vlastně není o co stát. Můžete mít hafo peněz ke konci hry, ale nekoupíte si auto, motorku, loď, baráky, garáže...NIC. Není za co utrácet. Veškeré mé prachy jsem házel do munice, zbraní, platil nemocnici po každém respawnu a když už jsem nevěděl, co s penězi, rozdával jsem bezdomovcům co to jen šlo.
Za oblečení moc utrácet nejde. Moc toho po vás nechtěj a stejně je zde až trestuhodně tenký výběr. Fast foody stojej dolar, takže zde skutečně není motivace peníze vydělávat a dokončit příběh. Hra je hodně utahaná a každej ostrov vypadá stejně, krom neonového středu druhého ostrova. Krajina fakt hře chybí a Liberty City jsem nikdy neměl rád. Je to stereotypní místo, bez svobody.

Jinými slovy: pamatujete, jak jste nedočkavostí odemykali nové lokace v SA a každá byla hezčí, pestřejší a více charakterní? Tady jsem očekával něco podobného, abych zjistil, že třetí ostrov je asi ten nejhnusnější v celé hře :D chválím počet interiérů. Laundromaty jsou moje lásky. Za zvuku praček se poflakovat uvnitř a číst internet, to je moje představa o relaxu! Ty vole, ale to je jedna z mála věcí, co krom chaosu ve městě, lze dělat. Uvítal bych tunu obsahu, kde by nebyla třeba nikoho zabíjet, mlátit, nahánět - assety, kde jezdíte sanitkou, hasičákem, plníte mise v helikoptéře, letadle, lodích, BMX, motorce atd atd atd....VŠECHNO JE KOMPLETNĚ PRYČ. Maximálně policejní, ale já NECHCI ZABÍJET. Dělám to celou hru a jsem tím překrmený. JO, Vice city stories feat Liberty city stories jsou asi desetkrát zábavnější, pestřejší a zajímavější po všech stránkách, krom grafiky, enginu a fyziky.

Město je naštěstí docela alive, všude jsou obří dopravní zácpy a NPC nejsou jen karikatury. Ale není zde ŽÁDNÁ INTERAKCE s okolím. GTA IV je kulisa, která se hezky tváří, ale nepustí vás do sebe - zatímco SA bylo vaší hračkárnou - tu máš obří mapu, desítky pestrých interiérů, tunu dopravních prostředků a dělej si co chceš. TY JSI TU PÁNEM, TOHLE JE SVOBODA PO KTERÉ TOUŽÍŠ.

Internet je též jen kulisa a člověk může jen číst vtípky na netu. Ale všechno je to prostě....za sklem. Hra mě dovnitř nepustí, jen nachutí. Rádia jsou docela v pohodě, Jazz i Journey jsou fakt lahůdky a i ten pop co tu je, se dá poslouchat. Ale rozhodně se to nepřibližuje k SA/VCS. Naštěstí talk rádia jsou ještě vtipné, hlavně Lazlow válí s Integrity. Televize mi přišla v GTA V zajímavější, zde jsem neměl potřebu na nic koukat. Interiérů je dost, i když jsou všechny stejné, tak je to furt větší sláva než v pátém díle, kde máte vše zavřené. Zde figurují ještě fast foody a tak podobně, takže nějakej vztah k městu jsem si trošku vytvořil.

O GTA IV bych závěrem prohlásil, že je to vlastně poslední vyloženě singleplayer GTA a má to ještě dost prvků, které tu herní sérii připomínaj, ale i tak už působí dost chudě a osekaně. Chci tunit auta, kupovat baráky, garáže, tunu hadrů... chci se sžít s charakterem a s chutí plnit i stereotypní mise. Potřebuju důvot u toho zůstat a né doufat, že to už skončí a budu moct zapnout trainer. Chci svobodu, né aby na mě na letišti šli 4 hvězdy KDYKOLIV TAM JSEM. Chválim více realistický jízdní model (sám řídím auto a krom té nesmyslné brzdné dráhy a přehnané přetáčivosti, ty auta maj váhu), ale .... radši bych arkádovej jízdní model. Motorky, lodě jsou peklo. SA mělo kompletně vše vyvážený a do všeho jsem nasedal s chutí, zejména BMX (které tu není ani....) jsem miloval celým srdcem. Tohle je hra, né simulátor, kde se máte učit jak jezdit s autem, takže arkádovej model z GTA V asi mám radši. Jinak tvůrci by se měli totálně vysrat na detaily, které oživí kulisu, se kterou stejně nemůžete nic dělat a jen očumovat a místo toho by měli tunit hratelnost, gameplay na úkor věcí, kterých si ani nevšimnete, protože si s nimi nemůžete vyhrát. Bavil jsem se, ale asi bych čtyřku zařadil hodně dolů, protože s VCS, LCS a SA se absolutně vůbec nedá srovnávat.

Malá poznámka na závěr: nikdo se zde o tom nezmiňuje a ani na redditu. Každopádně režie cut scén je příšerná. Místo toho, aby kamera snímala mimiku, tak jen roh obrazovky, hadry ve velkých detailech a kousek tváře. To se radši podívám na vykouslé obličeje z SA a jejich spojené prstíky. :D Takže nějak nemá ani cenu koukat na cut scény...
+14
  • PC 70
Omlouvám se za délku komentáře, ale mám neodbytný pocit, že když se kritizuje idol, je třeba vše obhájit, snad se mi to podařilo.

GTAIV vás vtělí do role imigranta z Balkánu, Niko Bellica. Niko a jeho bratranec mluví srbsky, takže alespoň zhruba tušíte, z které oblasti, a z jakého zázemí pochází – vzpomínky na válku to ještě trochu lépe lokalizují, ale tím to hasne a to je dobře. Rockstar se elegantně vyhnul politickým kravinám a soustředí se na příběh samotné hry, ten se točí především kolem ruských a italských mafiánů – a to dokonce tak moc, že jsem měl pocit, že v Liberty City (aka New Yorku) nikdo jiný nežije. Tak moc, že jsem chvílemi nabýval dojmu, že se hra odehrává na Sicílii. Ještěže situaci zachraňují Irové.
Co se týče příběhu, tak není vůbec špatný, v podstatě by se dalo říct, že jde o jakousi americkou variaci na Sbal prachy a vypadni a to včetně všech atributů. Sice postrádá silně zapamatovatelné postavy jako ve Vice City či San Andreas a některé archetypy postav jsou navíc už takovým evergreenem, že mě to místy až uráželo, ale dalo by se říct, že co se tohoto týče, je právoplatným členem moderní GTA rodiny. Bohužel, autoři si nedokázali uhlídat, jak vlastně chtějí, aby příběh vypadal, a jak bude vyprávěn. Jinak si totiž absolutně nedovedu vysvětlit, že veterán z balkánského konfliktu křepčí jako buznička s chůzí mutanta kačera a baletky – za prvé stereotypizace homosexuálů snad bylo už dost, za druhé tento vypravěčský 'flip' působí jako flusnutí do ksichtu. Jak chcete věřit příběhu? Tato postava klidně mohla být homosexuálem, ale proč, sakra, buzerant na Ntou? Proč o tom mluvím – takhle je to totiž v GTAIV se vším. Všechno prvoplánově a hlavně pro masy.
Nepříjemné také je, že ve druhé půli hra rozjede řadu dějových linek, které ale naprosto postrádají nějaké skutečné zakončení, po dohrání vůbec necítím úplnost – co takhle nějaký epilog? Nebo zkrátka alespoň něco? Chápu, že dojem má být takový, že hráč je prostě malinkou částí Liberty City, na které příliš nezáleží, ale takové zakopání celé věci jen škodí.
Narace navíc vyvolává i řadu konfliktů v samotném hrani – Niko má být kriminálník se svědomím, jenže tohle je GTA. Takže v jedné chvíli ho slyšíte téměř brečet při vzpomínkách na hrůzy války (a v podstatě genocidy), ale už ve chvíli druhé bazukou pošlete na onen svět třicítku policajtů – do čehož nepočítám ty, kteří se upekli v následném ohni.

Hře škodí i celkový přesun těžiště – zatímco GTA3 a GTA: Vice City byly hry, jež bychom mohli nazývat simulátory zločinu, San Andreas a GTAIV jsou daleko spíš simulátorem zločince. V druhých jmenovaných strávíte více než polovinu hraní pitomostmi, které se hrou prakticky nijak nesouvisí a v podstatě se dá říct, že pro hraní jako takové nemají žádný skutečný dopad. San Andreas to ještě drželo jakž takž v mezích – všechny ty posilovny a pitomosti - jenže GTAIV celé věci nasazuje korunu pitomosi a vás při hraní co chvíli obtěžují postavy, abyste s nimi šli hrát šipky nebo kulečník, případně se napít – jedna taková akce vás stojí klidně i dvacet minut skutečného času. Pokud s postavami nikam nejdete, obtěžují vás zase výčitkami, že s nimi nikam nechodíte. Jak jsem už napsal – sice to v podstatě nemá žádný vliv na hru jako takovou, ale hra jakoby počítala, že s nimi někam půjdete. Příklad: Zhruba v polovině hry (proč, o tom dále) jsem si řekl, že už prostě používám jenom taxíky, jenže na některých místech se auta taxi služby vyskytují jen velmi sporadicky, v určitých hodinách téměř vůbec, což by bylo v pořádku – jenže v celé hře jsem nenarazil na telefonní číslo taxi služby; hra totiž jakoby počítala s tím, že s Romanem, vaším bratrancem, poctivě chodíte na kulečník a tudíž máte taxík zdarma a téměř odkudkoli a kamkoli – což se mě netýkalo.
Ignorace moderních pomáhátek – jmenovitě hlavně checkpointů – hře taky dost ubírá. Jsou mise, které jsou vyloženě debilně nadesignované, ale i prostě takové, které vám zkrátka nejdou, za což vás hra vysloveně trestá tím, že musíte téměř vždy (a tím myslím skutečně 99% případů) absolvovat naprosto zbytečnou cestu na místo mise (což je nezřídka i čtyři minuty). Pokud selžete, přijde vám SMSka, která vás posune před začátek této jízdy – bez štítu, pokud jste zemřeli, beze zbraní, pokud vás zatkli, klidně i bez munice, pokud jste ji vystříleli. V překladu – tahle SMSka tedy nepomůže vůbec ničemu, protože beztak musíte udělat další pojížďky pro náboje nebo neprůstřelnou vestu apod. A proto jsem se rozhodl k neustálému využívání taxíku, kdykoli to jen bylo možné.
Další nechutnou věcí je do určité míry ignorace svobody hratelnosti, kterou GTA hry oplývaly – mohli jste vzít náklaďák a přejet nepřátele, mohli jste vzít rychlejší vůz, zamířit s ním na skupinky nepřátel, vyskočit a rychle ho rozstřílet, když zrovna nebyly po ruce výbušniny – prostě možnosti. GTAIV se však orientuje v přestřelkách velmi často na souboje v interiéru, kde se stává lineární sřílečkou (paradoxně jsou ale tyto části velmi zábavné), když jste venku, většinou si moc nepomůžete (a ani nechcete, protože při neúspěchu testované taktiky je tu zase ono otravné cestování), protože zkrátka není jak. Korunu tomu nasazují místy nesmrtelní nepřátelé při pronásledování, protože autoři vás prostě chtějí protáhnout vším, co si pro vás připravili, a vás tak připraví a pocit svobody, tito nepřátelé jsou pak zničehonic zase zabitelní, o čemž vám hra nijak nedá vědět (např. mise, v níž pronásledujete motorkáře tunely metra), takže sypete zásobníky, aby vám ten moment neutekl. V některých misích jsou zase skriptované situace, kdy např. rozstřílíte vůz FBI (začne hořet), ale k výbuchu ho nedonutíte, auto, i když řidič i pasažér z hořícího vozu vyskočili, vybuchne až na daném místě, před čímž ještě vybírá zatáčky – už jsem slyšel o bezhlavých běhajících kuřatech, ale tohle; nebo podobně, když pronásledujete auto typu Banshee, které bez potíží odhodí Humvee...
Přitom by ale hra v samotném jádru při přestřelkách i honičkách vůbec nebyla špatná – jen systém krytí v kombinaci se třetí osobou (co hůř v interiérech) vede mnohdy k vytrvalému sypání zásobníků do zdi. Jak opravdu funguje házení granátů, to jsem nerozluštil.
Úplně jsem také nepochopil možnost volby při dělení příběhu – některé jsou fajn, ale dopady na hraní jsou opět minimální, děj se také prakticky vůbec nezmění (s výjimkou poslední volby). Takže proč? Protože je to moderní?

Po technické stránce GTAIV rovněž není bez chyby.
Tak především autoři přidali na hmotnosti všech objetků a lidí, takže všechno ve hře má neuvěřitelnou setrvačnost. S některými vozy se tak téměř nedá zatáčet při rychlosti nad 40kmh, jiné se směšně obrací na střechu při jen trochu prudší zatáčce, Niko samotný má brzdnou dráhu asi jako průměrný boening.
Ovládání zejména při pěší části také trpí – jednak se Niko točí jako pitomec, jednak třeba start do běhu strašně dlouho trvá, jednak má Niko jasně předskriptovanou délku kroku, takže neváhá spadnout ze střechy, když byť i jen pošimráte 'W'.
Naprostou osinou v prdeli jsou mise, kdy musíte chránit AI, jejíž zálibou je především umírání prakticky v každé situaci, případně vytváření těchto situací, pakliže žádná nablízku není (viz výčet ze zdejší diskuse: Dělám misi v bance. Packie mi umřel už z těchto důvodů: vběhl mi před hlaveň, vyběhl vstříc mnou hozenému granátu, zasekl se fízláckého auta, když jsme museli přeběhnout ulici, spadl na něj hořící vrak fízláckého auta po explozi, nechal se zastřelit, když čuměl do zdi a nehýbal se, byl zastřelen, protože se kryl za popelnici, kterou si sám ukopl, přetahoval se se SWAŤákem o turniket, tváří v tvář, takže nebojoval, ani neuhýbal.
Velká část z tohoto výčtu se stala opakovaně (situace s granátem a situace s vběhnutím před hlaveň dokonce 3x a 4x).
.
Zejména ve druhé části hry jsem zažil postavy zasekávající se do zábradlí, kdy jsou buď nesmrtelné nebo umřou až třeba po pěti vteřinách, kdy už zabité byly.
Ragdoll ve hře způsobuje, že zejména Niko, když ho třeba srazí klidně i ploužící se auto, spustí jakousi nechtěnou zpomalenou sérii, která je zřejmě variací na break dance. V kombinaci s přestřelkou je to extra výživné.
Taky nepotěší, že postavy jsou zřejmě – po vzoru akčních filmů – polité benzínem a to prakticky non-stop, protože neváhají začít hořet v jakékoli situaci.

Navzdory tomu, co jsem zde vypsal, GTAIV není vysloveně špatnou hrou, je jen hrou, v které jsou designérské prohřešky natolik markantní, že s klidem potopí jinak kvalitní obsah. Graficky hra vypadá velice příjemně, ozvučení a dabing je super – ovšem kapitolou samou pro sebe je soundtrack (tedy rádia), který je definitivně nejhorší z celé moderní série a zainteresovaná velká jména tomu vůbec nepomáhají.

Pro mě se GTA-like hry rozdělují na souboj série Saints Row a GTA – pokud srovnám Saints Row: The Third a GTAIV, je prakticky ve všem jasný vítěz Saints Row.

P.S.
Vím, že datadisky leccos vychytaly, dokonce jsem je hrál s kamarádem, takže si pamatuju i to, že by mi v mnoha ohledech mohly mnohem lépe sednout. Právě se do nich pouštím.

EDIT: Málem jsem zapomněl, ale slíbil jsem si, že to sem napíšu - NAPROSTO MĚ URÁŽÍ, JAK MOHLO OVLÁDÁNÍ VRTULNÍKU PROJÍT BETASTEM!
...alespoň v PC verzi jsou naprosto neovladatelné, tudíž je poslední mise záležitostí několika hodin.

Pro: Pořád je to GTA

Proti: viz. komentář

+13
  • PC 80
Ze série GTA jsem prošel všechny díly včetně různých odboček a musím říct, že čtvrtý díl, byla na svoji dobu sice celkem revoluce, ale na druhou stranu mnoho hráčů nepotěšil. Jak jsem se k němu postavil já? Inu, nejméně třikrát jsem tuto hru rozehrál na PS3 (mimochodem, jsem si tuto konzolku pořídil právě kvůli této hře) a ani jednou nedojel, buď kvůli tomu, že mě jednoduše hraní přestalo bavit, nebo jsem narazil na extrémně těžké mise, kterými je tato hra pověstná. Nedávno jsem tomuhle dílu dal poslední šanci a to na PC. Zakoupil jsem kompletní verzi, včetně Episodes from Liberty City a pustil se do hraní. Povedlo se mi to konečně dohrát (epizody mám rozjeté teď) a musím uznat, že mě to místy i bavilo, ale není to prostě ono. Grafická stránka je celkem slušná, výběr rádií není vůbec špatný, příběh, jímž nás protáhne Niko Bellic, který dorazí z Evropy splnit si svůj Americký Sen, není z nejlepších ale je v pořádku a snaží se nám to po celou hru dokazovat. Velmi mě však otravovalo nucené navštěvování přátel - pokud jste s nimi dostatečně nechodily plnit aktivity jako třeba hospody, bordely, restaurace, atd. jejich respekt k vám klesal. Nenuceně by to byla jistě větší zábava, nebo spíše tak, že by tam tato možnost vůbec nebyla, podobně jako to bylo ve všech ostatních GTA. Když to shrnu, dialogy, postavy a výše zmíněné věci mě v podstatě bavily, ale trvalo to několik rozehrání a přemáhání. Nakonec jsem však rád, že jsem hru prošel, ale musím jedním dechem dodat, že to je pro mě nejhorší díl ze série a přitom není vůbec špatný, ale jedná se o individuální komentář, tak si to snad mohu dovolit říct. Hodnotím 80ti procenty, které si titul nepochybně zaslouží, avšak je tam velké ALE.

Pro: Kvalitní příběh - Niko Bellic - Rádiové stanice

Proti: Navštěvování přátel a nucení do volnočasových aktivit - Optimalizace PC verze - Vedlejší postavy

+13 +14 −1
  • PC 85
Tak právě příjemně to nezačalo - instalační proces byl zdlouhavý, a než jsem se dopracoval ke spuštění samotné hry, něčím jsem si prošel. Každopádně, jakmile začala hra samotná, věděl jsem, že si to užiju. Celá první cutscéna, fungující také jako úvodní titulky, se mi hodně líbila. První mise byly takové nemastné neslané, ale nějak to začít musí, že. Jakmile se však Nikovi dostala do ruky zbraň, v tom momentě mě to opravdu začalo bavit. Taky jsem ocenil poměrně nový systém policajtů - zatímco v předešlých dílech museli být přímo u vás, aby po vás šli, zde stačí, aby vás někdo při zločinu viděl a už to nahlásí (tedy, takhle jsem si vysvětlil tu skutečnost, že kolikrát mě začali hledat třeba i až po 15 sekundách od krádeže auta). Ztratit se policistům je taky nyní obtížnější, což se jistojistě cenní. Skutečnost, že se toho opravdu hodně ovládá přes mobil, je zpočátku podezřelá, ale brzy jsem si to zamiloval. Šipky mě bavily, bowling mě bavil, billiard byl divný. Ožrat se je jednou dvakrát fakt prča, pak už jenom otrava. Možnost svézt se taxikem jsem taky rozhodně uvítal. Celkově mi mise přišly snadší, než v předchozích dílech, a pak zejména vůbec poslední příběhová mise mě hodně zklamala (ovšem ukončení u sochy svobody bylo fajn, o tom žádná). Poměrně častá možnost volby se zdá být hezkým zpestřením, nicméně při druhém hraní konajíc věci jinak (tj. zabil jsem ty, které předtím ne, nechal jsem žít ty, které před tím ne, atd.) jsem nepociťoval žádnou významnější změnu. Celkový počet příběhových misí od San Andreas klesl, ale to vůbec nevadí, protože téměř každá z oných misí je zábavná a svům způsobem originální (narozdíl od zmíněného SA). Vedlejších misí a způsobů, kterak se v Liberty City vyřádit a přitom přidávat procenta do celkového dokončení hry, je také hodně.

Co do technologického rázu, hra opět nezklamala. Jistě, na grafice se najde sem tam nějaká ta muška, ale takhle dobře vypadající městskou akci (ne že by jich bylo hodně) jsem stejně nikdy neviděl. Použití Euphoria enginu je ocenitelné, jelikož to poskytuje mnohdy výbornou podívanou a někdy dokonce trochu realismu, každopádně to, co předvádí sám Niko, je častokrát šíleně přehnané a otravné (např. lehce do něj ťukne projíždějící auto a on z toho půl minuty pokulhává dozadu a nakonec ještě spadne...co to?). O soundtrack jsem se nestaral, hned z kraje jsem tam naházel svůj výběr a každá jízda byla o to příjemnější.

A teď k tomu zásadnímu - Jak dlouho to fakt baví? Navzdory tu a tam blbým a nezábavným misím byla nejsilnějším tahákem SA schopnost udržet hráče zabavené na ku***sky dlouhou dobu, a ačkoliv jsem jí třeba nedokončil, vím že celkově jsem s ní strávil přes 100 hodin. Už teď ale vím, že z toho ani polovinu nestrávím se čtyřkou, a to z jednoho prostého důvodu - naprosto všechno v této hře omrzí. Všechno. Problém je, že všechno, co hra nabízí, nabídne už při plnění příběhových misí, a nenechá nic extra na potom, a dokončení příběhu zabere stěží kolem 20ti hodin (+ pár hodin strávených bezmyšlenkovitým blbnutím a zkoumáním celého města mezi misemi). A po dokončení příběhu je motivace hrát dál tím pádem minimální (nepočítaje multiplayer).

Je mi jasný, že hodně lidí to zkrátka baví a bude bavit ještě hodně dlouho převážně i kvůli zmíněnému multiplayeru, ke kterému jsem se jaksi nedostal, a tak zde hodnotím jen a pouze příběhovou část hry, protože hledat a střílet ptáky se mi nechtělo, a drbat se s přemísťováním vozidel do jedné a té samé garáže mě taky tak po páté moc nelákalo. Za sebe říkám, že příběhová část samotná je dost silná na to, aby přinutila kohokoliv uznat, že se jedná o titul vysoké kvality (a někoho, jako mě, snad i donutit projít si celou věcí okamžitě ještě jednou). Už to nehraju, ale jsem si jistý, že si to rád v nedaleké budoucnosti zopakuju.

Pro: Grafika jako celek, téměř každá příběhová mise je skrz na skrz zábavná a originální, příběh, mobil, taxiky a ostatní novinky

Proti: Některé vizuální detaily, Euphoria na Nika leckdy působí krapet přehnaně, všechno docela brzy omrzí

+12 +14 −2