Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Dungeon Siege II

  • PC 50
Dvojka Dungeon Siege je velmi podobná jedničce, ostatně vyšla nedlouho po ní. Základní principy hry se nemění, přesto došlo k několika změnám, které hře určitě neprospěly.

První věc: obtížnost. Hrál jsem na střední, ale bylo to v podstatě o řezání másla nožem - nepřátele byli nudní, bez výzvy, bez radosti nad vítězstvím. Měl jsem sice plný batoh lektvarů, ale používal jsem je jen výjimečně. Bohužel, i lektvary jsou o ničem - na rozdíl od jedničky, kdy vám dolily životy či manu, zde pouze jejich nabytí zrychlují, takže když už se dostanete do potíží, moc vám nepomohou.

Druhá věc: očarovávání předmětů. Nově si můžete běžný (neočarovaný) předmět vzít do města, přidat ingredience, a hle - máte kouzelný předmět. Stejný, jako vám vypadne z každé druhé truhly. Naprosto zbytečné, po druhém pokusu jsem tuto funkcionalitu ignoroval.

Třetí věc: questy. Ty vás mnohdy posílají již na probádaná území, akorát těžko hledáte, kde je ten skrytý pramen. Okolo vás se pohybují nepřátelé, které nudně kosíte po desítkách, a je to jen o tom najít to konkrétní místo. Zářný případ je quest "Duchové Aranny", který vás vrací daleko zpátky a je neskutečný opruz procházet dávné lokace se slabými soupeři znovu. Proč to, proboha?

Čtvrtá věc: družina. Zapomeňte na osm členů jako v jedničce, tady na první dohrání budete mít maximálně čtyři. Budiž, nevadí. Plusem je, že můžete mít zvířecího společníka, ovšem když ho vykrmíte na určitou úroveň, jeho další vývoj už běží velmi pomalu. Můžete si koupit silnějšího, ale já chtěl prostě mít svého vlka...

Pátá věc: hudba. Velký sešup dolů. Po datadisku k jedničce je to velmi citelné. Jedná se jen o jakýsi doprovod na pozadí, který hru nijak neobohatí.

Šestá věc: specializace vývoje postav. O ničem. Ta prvotní je omezená, dále se nevyvíjí, ale stejně má větší efekt, než ty ostatní, na kterých budete pracovat zbylých 80% hry. Toto není naplnění RPG hry.

Poslední věc: inflace předmětů. Narážíte neustále na pojmy "skvělý luk", "raritní meč", ale obojí je podprůměrné. Je to, jakoby bylo všechno smetí nadzvihováno do nebes. Opět: proč to?

Nechci, aby mé hodnocení dvojky Dungeon Siege vyznělo nějak negativně - není to špatná hra. Je poctivě udělaná, prostá bugů, přesuny družiny jsou bez komplikací, i přes nevýrazný příběh a lineárnost si tato akční hra může najít své příznivce. Přesto se nemohu ubránit dojmu, že se jedná o sešup dolů oproti předchozí verzi. Trojka pak už i v oficiálních recenzích sklidila spíše kritiku a hrát ji už nehodlám. Škoda - není to špatné, ale ani dobré. Prostě průměr, čemuž odpovídá i mé hodnocení.

Pro: prosto bugů

Proti: změny oproti prvnímu dílu

+12

Dungeon Siege: Legends of Aranna

  • PC 70
Datadisk vychází z principů i grafiky základní hry a nijak zvlášť se od ní neliší - máme zde opět nevýznamný příběh (znovunabytí jakési hole), akčnost a lineární průběh, je tu ale cosi, co mě nutí k mému hodnocení původní hry (65%) přidat ještě kousek navíc - tím je jednak určitá atmosféra, téměř melancholická, daná jak posmutnělými lokacemi (jeskyně, hřbitov), tak především hudbou, což je z mého pohledu ten hlavní důvod, který nakopává mé výsledné procento vzhůru. Zejména v jeskyni, kde do hudby zasahují vzdálené ozvěny hlasů, nářků a stenů, se mi líbila nejvíc - bohužel v soundtracku zrovna tahle pasáž není obsažená, bylo by to skvělé hudební pozadí pro jeskyně v Dračím doupěti.

Pro: hudba, atmosféra

Proti: lineárnost, příběh

+12

Dungeon Siege

  • PC 65
Mnoho let jsem s kamarády plánoval, že si jednou zahrajeme společně multiplayer nějaké RPG hry. Vzhledem k tomu, že mnozí z nás už měli své rodiny, nebylo to úplně jednoduché, ale nakonec jsme se domluvili a volba padla na Dungeon Siege - a tak jsem se k této hře dostal i já.
Název hry sedí, skutečně se jedná o dungeon. Nová postava, kterou si v základech můžete upravit dle svých představ a vybrat si (ze dvou:) pohlaví. Další vývoj pak závisí na tom, zda půjdete cestou boje (zblízka/střelba) nebo magie (bojová/přírodní). Právě přírodní magie je výraznou výtkou, protože zřetelně zaostává za přínosem ostatních stylů.
Na příběh zapomeňte, hlavní náplní je v celku lineární posun prostředím a zejména boj, jedná se o ryze akční hru. Nicméně je potřeba vyzdvihnout jednu věc, a to je právě multiplayer, pro který byla vytvořena samostatná mapa, nabízející široký prostor k prozkoumávání i tajné lokace, přičemž jednotlivé oblasti nabízejí specifické nestvůry s odlišnou nebezpečností, tzn. dle postupného vývoje si postavy mohou troufnout na nové, dříve nebezpečné lokace.
Suma sumárum: hra se mi líbila, hezké vzpomínky zůstávají, žádná špička to asi není, ale těch 65% si zaslouží.

Pro: speciální mapa pro multiplayer

Proti: přírodní magie

+15

Dyna Blaster

  • PC 75
Hra postavená na jednoduchých, až triviálních principech, přesto nabízí skvělou hratelnost. Netřeba číst žádné manuály ani absolvovat tutoriál (který ve hře stejně není), člověk na vše přijde velmi rychle sám. Obtížnost je tak akorát, aby se šla hra dohrát a přitom stále znamenala určitou výzvu. Krom toho lze ještě využít multiplayer (hot seat), který je velmi rychlý a docela zábavný.

Pro: hratelnost, obtížnost tak akorát

Proti: možná hudba či spíše ozvučení, to je ale poplatné době vzniku

+13

Baldur's Gate

  • PC 70
Jako hráč odkojený Dračím doupětem či Lone Wolfem jsem měl před patnácti lety, kdy jsem si koupil za své peníze svůj první počítač, poměrně snadné rozhodování o tom, které RPG si na PC nainstaluji jako první. Baldur's Gate mělo výborné recenze, vyzdvihující zejména příběh (a je vhodné poznamenat, že aplaus se snášel zejména na druhý díl této série), takže jsem se směle pustil do hraní.
Příběh mě zklamal. Tímto nechci říct, že by byl špatný, to ne. V porovnání s jeskyněmi, které jsem jako PJ vytvářel, se však nejednalo o nic, z čeho bych byl paf. Chybou bylo, že jsem si vytvořil velká očekávání, spíše se tedy jednalo o zklamání mých představ, než samotného příběhu.
Baldur's Gate běží na pravidlech AD&D, žel bohu zrovna na nešťastné verzi, která do výpočtů vlastností postav zařadila nestandardní záporné parametry (tj. záporná čísla). Nejsem ani zastáncem dvoj-povolání, ani úzkých specializací, které kouzelníkům omezují výběr kouzel. Nic z toho v zásadě nijak zvlášť nevadí, jedinou vážnější výtku mám spíše k omezenému výběru parťáků do družiny, a to právě kouzelníků. Hrál jsem za hraničáře, ve hře je kouzelníků, které lze přibrat do party, jen pár, a pokud nechcete přijmout postavu se záporným přesvědčením, výběr se dále zužuje. Kdybych to byl býval věděl, hrál bych za kouzelníka.
Výše uvedenými řádky rozhodně nemíním, že by hra byla špatná - naopak, považuji ji za vysoce nadprůměrnou a tomu odpovídá i mé hodnocení. Jedná se o poctivé nelineární RPG s otevřeným světem, jež je v zásadě prosto bugů. Z množství zajímavých předmětů i kouzel jsem čerpal pro svůj svět DrD. Líbí se mi rovněž způsob řešení přechodu mezi jednotlivými místy na mapě. Přesto nebude jednička Baldur's Gate hrou, kterou bych si musel bezpodmínečně zahrát znovu, jakkoliv mi na ni zůstávají vesměs pozitivní vzpomínky.
+20

Golden Axe III

  • SegaMD 70
Hráno jako multiplayer s bráchou o prázdninách 1999 na zapůjčené platformě Sega. Brácha to mastil za modrého pantera, či co to bylo, já si vybral do vysoka vyskakující amazonku. Dohráno několikrát, ale pár dnů trvalo, než jsme se do toho pořádně vžili a osvojili si své postavy. Po dvaceti letech krásné vzpomínky - na dobu, kdy doma nebyl počítač a půjčení Segy na pár dnů bylo jako dárek z čistého nebe (jakkoliv v srpnu 1999 bylo v ČR zrovna zatmění Slunce).

Pro: vyvážená obtížnost, rozšíření hratelných postav oproti minulým dílům

Proti: jednoduchost, relativně krátké

+8

Moorhuhn: Winter Edition

  • PC 70
Jednoduchá dvourozměrná střílečka, jejíž zasněžená krajina se vleze tak na čtyři klasické 4:3 obrazovky vedle sebe. Nic zvláštního, o žádný průlom se nejedná, ale... ...ale v rámci možností z toho autoři vytřískali maximum. Vysoká zábavnost a množství ukrytých možností, prostřednictvím kterých jste si mohli hru zpestřit a nakopnout tu zábavnost ještě trochu výše - tady si dovolím i přes určitou triviálnost dát trochu vyšší hodnocení.

Pro: hratelnost a zábavnost, řada ukrytých "easter eggs"

Proti: jednoduchost, spíše malá hříčka

+7

Pong

  • Arcade 80
Moje první videohra vůbec. Táta ji jednou přinesl půjčenou od kamaráda, mohla být tak polovina 80. let. Po napojení na televizi mohli hrát až čtyři hráči - okamžitě jsem vytvořil soutěžní tabulky a vyzval celou rodinu na zápas o "mistra". Ano, ne každý byl nadšený jako já - mámu to nezajímalo a sourozenci byli ještě malí. I tak - přesto, že se jednalo o naprostou triviálnost, které by se současná mládež asi smála - to byla pro mě bomba a nadchla mě do budoucna pro počítačové hry.

Pro: jeden se základních stavebních kamenů pro budoucí počítačové hry, možnost zvyšování obtížnosti (zrychlení nebo zmenšení odpalovací plochy)

Proti: z dnešního pohledu asi naprostá triviálnost, tenkrát to však byla originální, nová věc

+14

Undress Me

  • PC 30
V rámci herní výzvy 2017 bychom měli vytáhnout ze žumpy jednu ze 100 nejhůře hodnocených her. Nemyslím si, že je úplně šťastné takto tlačit hráče k hraní špatných her, a tak jsem si vybral takovou, u které nebylo třeba trávit více času, protože i středně šikovnému člověku stačí půlhoďka, aby pokořil metu 10 tisíc bodů (já si ji stanovil na 12 tisíc, u kteréhož čísla jsem pochopil, že se dívky už více svlékat nebudou...:) Velmi jednoduché, pokud si to chce někdo ztížit, pak nechť hraje na touchpadu. Atraktivita tří děvčat je ale diskutabilní, mně se líbila jen ta prostřední.

Pro: když už nějaký velkopivovar, tak tedy Plzeň

Proti: jednoduchost bez větší výzvy, atraktivita striptérek

+7

Duke Nukem 3D

  • PC --
Psal se rok 1997, chodili jsme na vysokou a peníze na útratu jsme si vydělávali po brigádách. Jeden z nás měl štěstí - chytnul fleka v makléřské firmě, jejíž mladý šéf byl nadšenec do počítačových her a pořídil do firmy několik nabušených počítačů (tenkrát tuším Pentium 166) a zapojil je do LAN sítě, v rámci které pak s podřízenými mastil multiplayer Dukea. K něčemu takovému se tenkrát dostal málokdo. Když nastal večer a padla tma hustá tak, že by se dala krájet (= všichni z práce vypadli), bral nás kamarád tajně do své práce a mastili jsme multiplayer mezi sebou.

Nejdříve jsme vždy vystříleli emzáky a pak už to bylo jen mezi námi. Ale byl tu jeden zásadní rozdíl - zatímco dotyčný kamarád měl v Dukeovi nahráno desítky hodin, skvěle se orientoval a během dvou minut si opatřil bazuku, my ostatní jsme byli "Dukeem nepolíbení" elévové a šmrdolili se jen tou prvotní pistolkou. Skóre mezi námi a ním tak končilo po pár hodinách cca 80:0. Snažil jsem se jak jsem mohl, abych měl na svém kontě proti němu aspoň jedničku, ale nikdy se mi to nepodařilo.

Jednoho večera jsem se proto rozhodl, že to score snížím opačnou cestou, tedy že se nenechám zabíjet, když už mu to nemohu vrátit. Vymyslel jsem ďábelský plán - v kinosále byla malá díra ve zdi, do které jsem se asi dvě minuty soukal, ale nakonec se do ní vlezl. A pak jsem čekal. Jo, obětoval jsem hru a čučel na jedny a tytéž rozmazené pixely na monitoru, ale po deseti minutách jsem začal sklízet ovoce. "Kde je Yarwen?", povídá kamarád, "už dlouho jsem ho nezabil?" Potuleně jsem se na druhé straně místnosti usmíval, netuše, že už jsem intenzivně hledán. Asi za tři minuty se zpoza mé okupované díry mihly nohy. Čí to byly? A všiml si mě? Odpověď jsem dostal vzápětí - najednou jsme v díře byli dva - já a...granát. Bylo mi jasné, že se nedokážu z díry včas vysoukat, takže jsem si jen užíval svou poslední sekundu s mým novým spolubydlícím, abych pak díru vymaloval načerveno, zatímco se za mnou kamarád svíjel smíchy...

Suma sumárum, singlplayer jsem nehrál a v mulťáku jsme se stejně stříleli hlavně na první úrovni, takže hru nehodnotím. Ale zážitky na ni mám veselé a rád na ty naše noční seance vzpomínám.
+23 +24 −1

Plants vs. Zombies

  • PC 70
Pro mě důkaz, že nezáleží na grafice či áčkovosti titulu, nýbrž hratelnost je tím základním stavebním kamenem hry. A já se u kytek a zombíků bavil velmi dobře.

Pro: hratelnost, rozmanitost kytek i zombií

+13 +15 −2

NHL 2001

  • PC 45
NHL 2001 přišlo se systémem převahy, kdy pokud se vám dařilo, pohyb vašich hráčů byl rychlejší a obratnější a naopak. Pakliže byl v tlaku soupeř, těžko se z toho dostávalo - nejlépe přerušením hry, během které převaha trochu vyprchala. Tak jako tak hlavní problém hry je řešení vyšší obtížnosti - lehká obtížnost byla tak triviální, že hráče nebavilo každý zápas vyhrávat 10:0, střední byla tak akorát, ale neskutečně frustrující - soupeřův brankář byl neprůstřelný. Pokud přestřílíte počítač 50:3 a prohrajete 1:2, přičemž poslední gól byl vystřelen ze soupeřova obranného pásma, plachtil několik sekund do lapačky mého brankáře, který s ní na poslední chvíli uhnul, je to na vymazání hry z disku. Přesto jsem se hrou strávil dlouhé chvíle, hlavně díky tomu, že jsem si sehnal patch s českou extraligou a první ligou, kdy jsem za Vítkovice odehrál řadu sezón. I tak si však hra nadprůměrné hodnocení nezaslouží, za mě 46%.

Pro: systém převahy

Proti: neprůstřelný počítačový brankář

+4 +5 −1

FIFA 2000

  • PC 60
Do FIFY 2000 bylo možné nahrát český patch "FIFA FX", který implementoval do hry Gambrinus ligu včetně několika zástupců druhé ligy a také pohár ČMFS. Každý ročník tedy mohly dva týmy spadnout, ty nejlepší pak hrály v příští sezóně ligu mistrů nebo pohár UEFA. S kamarádem jsme díky tomuto patchi strávili nad hrou moře času, vždy jsme se střídali ob zápas a s Baníkem jsme postupně získali všechny tituly i na nejvyšší obtížnost - ovšem s vypnutým offside systémem, neboť zvyšovat obtížnost hry jen tím, že je téměř nemožné si přihrát a vše je nutné hrát na centry s modlením se, ať to vyjde, není úplně šťastné. Rovněž bránění nebylo zcela jednoduché a kolikrát jsme si říkali, že bychom fakt chtěli umět bránit tak, jak to dělal počítač za soupeře. Rohové kopy, z nichž byla takřka 50% šance, že dostanete gól, pak byly černou můrou. Celkově ale hodnotím hru kladně, zábavy jsme si užili dost i přes výše popsané mouchy.

Pro: vyladěné natolik, aby hra byla zábavnou na delší dobu

Proti: kombinace na vyšší obtížnost, rohové kopy

+8