Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Tormented Souls

  • PC 85
Výborná kopírka starých Residentů, těch co měli pevnou kameru. Poslední díly této éry byly remaky jedničky a nuly. A to už je taky 10let.
Torment Souls ale nekopíruje doslovně, příběh a enemáci jsou poněkud odlišní, ale prostředí, herní mechaniky, běhání po starobylém baráku, save jen na určitých místech, hudba... To je s Residentů obšlehnuté, v tom nejlepším slova smyslu. Survival je znásobený všudypřítomnou temnotou, kde je nutné mít v ruce zdroj světla, jinak je zle. A adventurní prvky zase vylepšuje možnost v určitých lokacích prostoupit jakýmsi "zrdcadlem do minulosti".. Tam něco udělat a vrátit se zpět s tím, že pozměněná minulost otevře cestu dále v přítomnosti. Hra je studia z Chile, což je samo o sobě hodně exotické :) a je samozřejmě nízkonákladová. Nečekejte dokonalé cut scény, motion capture a Atmos zvuk. Grafika prostředí je nicméně výborná a postavy, ty prostě překousneme :)

Pro: Atmosféra, grafika prostředí, Resident hratelnost

Proti: Pro někoho zastaralá hratelnost - statické kamery, je to budgetovka, grafika postav

+5

Marvel's Guardians of the Galaxy

  • PC 85
O herních Guardians of the Galaxy se dá s jistou mírou nadsázky říci, že to jeden z nejlepších Marvel filmů vůbec..
Ano, není to film, ale úvodní věta platí a v tom je ten fígl :)
Hra se drží stylu filmových "strážců" jako howno košule.
Parádní soundtrack, bizarní lokace, ještě bizarnější zvraty a situace.
Dokonalé hlášky, komplet pošťuchování a vtipné hádky jednotlivých protagonistů.
Dalo by se říct, že akce je zde "jen" jako jakási výplň příběhovými sekvencemi.
Někomu to nesedne a pokud nezná bláznivou partičku už z filmů, celé mu to nebude dávat moc velký smysl.
A potom je na problém zaděláno, ale pokud je hráč alespoň trochu znalý universa, bude spokojený.

Pro: Scénář, postavy, retro soundtrack, bizarní situace

Proti: Pro někoho délka cutscén a jistá nutnost být pozitivní k původním filmům

+10

Star Wars: Squadrons

  • PC 70
Tahle hra má jakousi sílu ve VR, evidentně byla pro VR koncipována už od začátku a klasický režim je tímto poměrně penalizován. Herně a příběhově se nejedná o žádné veledílo, myslím že jde hlavně o pocit "sedět uvnitř" bitevní lodě...
Ten pocit se poměrně slušně daří právě s "helmou na hlavě", mnohem hůř už potom na běžném monitoru.
Celkově fajn jednohubka pro staré bardy pamatující " Rogue Squadron", nebo ještě starší "Tie Fighter"..

Pro: Pocit ze hry ve VR, online i offline režim.

Proti: Obecně chudá náplň, krátká kampaň, hra na běžném monitoru ničím neuchvátí.

+6

Syberia: The World Before

  • PC 85
Příznivci klasických point-click adventur mohou slavit, po ne úplně dobrém třetím dílu se Syberia vrací v mnohem lepší formě a navíc vzdává hold  Benoît Sokalovi, za tento díl by se určitě nestyděl.
Ne úplně dokonalá, zato ale srdcem piplaná grafika a vůbec design celého světa člověka doslova uhrane.
Vůbec mě nevadí přechod ovládání na gamepady, naopak, mám dojem, že to celý žánr "vrací zpátky do hry"..
Úkoly nejsou extra náročné, člověk se místo lovení pixelů věnuje příběhu který příjemně odsýpá..

Pro: Příběh, stylizace, ovládání, obtížnost není frustrující.

Proti: Grafika obličejů a místy rozpohybování postav.

+5

Tomb Raider: Underworld

  • PC 55
Poměrně slabý a hlavně snadno zapomenutelný díl.  V době vydání měla možná hra co nabídnout - uhrovitým puberťákům co tak mají prakticky jedinou šanci koukat dlouho v kuse na nepřirozeně velké houpající se kozy.
Hra jako taková je zcela rutinní hopkací standard. Věřím, že 90% fanoušků 3d plošinovek ani nevzpomene, že něco takového existuje.
Dramaturgicky je hra neskutečně zastaralá. Lara je "dokonalý" plastikový superstroj stroj bez emocí.
Rozdíl mezi restartem v roce 2013 nebo třeba Uncharted, který vyšel pouhý rok po Underworld je naprosto propastný.
Dnes by taková hra nejspíše neobstála ani na mobilu.

Pro: Má to plošinky a dobrodružné lokace, v době vydání pěkný vizuál, je to Tomb Raider :)

Proti: Naprosto ploché generické charaktery, lokace jsou sice dobrodružné, ale nezajímavé, nic co by tu už nebylo.

Indiana Jones and the Great Circle

  • PC 100
Unikátní “filmová hra”, která rozhodně není “střílečkou”, ale pravou akční adventurou viděnou z vlastního pohledu.
Fantasticky zpracovaný, zahraný a namluvený Harison Ford. Výtečné vedlejší postavy. Dechberoucí vizuál a to i v rastru bez PathTracingu. S touto technologií je naopak plynulé hraní vykoupeno krvavými nároky a i na velmi silné kartě budou třeba DLSS berličky.
Celkově Dost možná nejlepší dobrodružství s Indym a včetně natočených filmů..

Pro: Fantasticky věrné zpracování látky, úžasný vizuál, dokonalé skloubení akce a adventury, velmi dobrá optimalizace v rastru

Proti: Zdrcující nároky na HW při použití fotorealistického PathTracingu

+10

Resident Evil Village

  • PC 90
Přistupoval jsem tomu velmi skepticky, protože "sedmička" ač je to super hra, není to Resident Evil. Pouze se to tak jmenuje, odklon od lore je tak masivní, že by to někdo mohl vracet s tím, že to není hra co si koupil. Nicméně Village na sedmičku navazuje a opět se vtělíme do role otloukánka Eathana Winterse. Příběh prozrazovat nebudu, ale zasazení, stylovost prostředí a bizarní postavy jsou opravdovým kladem hry. Zapadlá Rumunská vesnice, parádní hrad ve Viktoriánském stylu. Obrovská (po všech stránkách) macecha co vás nahání po celém hradě ve stylu Mr. X... Ano, Resident Evil je po všech stánkách braková série, kde logika nemá mnoho prostoru, ale forma je sakramentsky precizní a pořád se to hodně dobře hraje.

Pro: Famózní prostředí, technické zpracování, osvědčené herní mechaniky, bizarní postavy

Proti: Lore Residentů je už dnes jeden velký megaguláš, kde logiku nehledejte.

+2

Star Wars Jedi: Survivor

  • PC 90
Prakticky ve všech aspektech předčí první díl, Call už není naprosto neschopný ňouma, kterého složí první "vesmírná veverka" nebo jeden stormtrooper. Dovednosti síly a pohyby zůstaly (logicky nekoná se žádná "resetovací amnézie") z Fallen Order a přibyly hromady dalších. Rozšířila se i rodina světelných mečů a hlavně dovednosti v překonávání "plošinovkových pasáží"..
To mě na hře bavilo vůbec nejvíce. Běh po stěně, běh po další stěně, skok "do prázdna" a přitáhnutí se na háku.
Mnohem komplexnější než v Uncharted i Tomb Raiderech.
Technická stránka i patchi 9 není zrovna dokonalá. Je to funkční párkrát to spadlo na plochu a lidi citliví a výkon...
Prostě to často nevytěžuje grafiku na 100% a vypadá to na úzké hrdlo procesoru, kde škvaří jedno dvě jádra a zbytek nedostává "práci".. To je slabina.

Pro: Plošinovkové pasáže, grafika, filmovost, Call má už na začátku sadu dovedností z prvního dílu

Proti: Výkon a stabilita hry i po patche 9

Fallout 3

  • PC 75
F3 znamenal po prvních dvou hrách lehkou studenou sprchu. Nákup práv Bethesdou v čele s Toddem a totální hype před vydáním hry. Dále už jen nadšené putování pustinou z pohledu vlastních očí, které následně vysublimovalo v něco docela průměrného.
Pryč byl vysekán systém S.P.E.C.I.A.L, zůstal jen VATS..
A to ještě tak, že na normální obtížnost ho vlastně nebylo vůbec potřeba používat.
Bethesda se začínala už tehdy formovat v něco, co je dnes.

NHL 98

  • PC 90
Prvně 3Dfx akcelerovaný hokej a ještě v době totálního Českého Nagano šílenství, vzpomínám si, že tenhle ročník hráli fakt všichni. Snad i dívky :)
Na svou dobu fantastická prezentace, "švenky kamer" po hale, komentátoři, metalové intro.
Prostě od "placatých" hokejistů v 96, přes celkově ne úplně povedené 97 šel ročník 98 hodně nahoru.
+3 +6 −3

Unreal

  • PC 70
Grafická a skriptová dokonalost sama. Úvodní sekvence ve ztroskotané lodi udělala zářez do mozku nejednomu hráči, ale hlavně i milovníkům technologií obecně. To co bylo možné vyždímat z dýchavičné 3Dfx nebo i "softwarově" renderované hry na Pentiu MMX bylo dechberoucí.
Ještě přidám nádherný design světa, dynamickou hudbu.
Co bylo ale na štíru už v době vydání byla hratelnost samotná. Prostě jste procházeli cizí planetou, kosili "předpřipravené" enemáky a četli "příběh" v terminálech rozházených po světě. Tim Sweeny tenkrát připravil pro multiplayerovou část počítačem řízené protivníky - booty.
A v single části se nemohu zbavit dojmu, že oni nepřátelé rozeseti po světě byli pouze připravení booti.
+1 +2 −1

Dune 2000

  • PC 100
První vlaštovka "remake" éry. Dnes se remakuje prakticky vše, na co člověk pomyslí, v roce 2000 byla opravdu doba, kdy člověk nevěděl, jestli svou milovanou Dunu2 ještě někdy uvidí. Doba naprosto nesrovnatelná s tou dnešní. Žádné videa na youtube, žádný DOSbox - původní Dunu prostě nebylo bez "retro PC" jak spustit.
Z ničeho nic se zjevil plnohodnotný remake s filmovými sekvencemi, zachován zůstal příběh, mapy, gameplay upraven tak, že byly odstraněny zásadní nedostatky původní duny.
Bylo přidáno označování jednotek do bloků, vyvážena síla jednotek, totálně přepracovaný kultovní soundtrack Franka Klepackiho.
+3 +4 −1

Planescape: Torment

  • PC 100
Dokonale zvrácené RPG s příběhem, před kterým se musí sklonit nejedna kniha nebo film. Velmi rozsáhlý scénář, s filozofickým přesahem. Souboje byli po určité části hry v podstatě upozaděny a příběh dostával větší a větší prostor. Úžasná grafika na Infiny enginu a "níže položená" kamera pro větší detaily postav "kecacímu" RPG prospěla.
+6 +7 −1

Baldur's Gate

  • PC 100
Spolu s Falloutem naprostý RPG vrchol druhé poloviny devadesátých let. Tyto hry byly první ze žánru RPG které jsem si mohl vychutnat naplno hlavně díky CZ lokalizaci, a stálo to za to. Není nad nádherně malovanou 2D grafiku které se ve 3D začaly rovnat hry až po osmi letech. Infinity engine exceloval, celkově převratné RPG.

Pro: D&D pravidla 2generace, Infinity engine, postavy, rozsáhlost herní mapy

Proti: Zasekávání party v průchodech

+5 +7 −2

Neverwinter Nights

  • PC 70
Ve všech směrech průměrné nebo možná lehce nadprůměrné RPG nedosahující kvalit "Infinity" klasik jako BG1,2 / IWD a podobně. Přechod do 3D byl dle mého názoru předčasný...
-2 +1 −3

Far Cry

  • PC 95
Černý kůň sezóny 2004 to nakonec uhrál na výbornou. Nebýt kultu HL2, tak nejspíše akce roku.
Fantastický otevřený svět, na svou dobu opravdu next-gen, jak vodní hladina, tak vegetace. Malé mínus za který ale hra schytala hromadu hejtů byli byli enemáci co na nás z džungle vybafli zhruba v třetině hry.
Pravda byli až příliš silní a rychlí.
Tato od neznámého týmu šla proti titánům v podobě Dooma3 a Half-Life2 což by se papírově mělo rovnat sebevraždě. výsledek byl překvapující.
+3 +4 −1

Doom 3

  • PC 55
Zcela jinak pojatý díl, tady si dodnes lámu hlavu s tím, jestli tu hru nepochopili hráči, nebo samotní vývojáři.
D2 = velice rychlá frenetická akce, kde jste neustále v pohybu a řežete to do desítek nepřátel na scéně. Famózní gunplay.
Doom3 temná, rádoby atmosférická, pomalá a totálně skriptovaná akce. Pomalé tempo a pár nepřátel na scéně se dá shodit na technologie. Prostě v pokročilé grafice napěchované normálovými a bump mapami nešlo udělat desítky objektů na scénu.
Ale leveldesignové boty s baterkou nebo zbraní (později změněno/opraveno) a neskutečně přiblble se respawnujícími nepřáteli dělá z téhle hry sotva šedý průměr.
Později jsem už místnosti procházel tak, že jsem do dveří prostě "nacouval" držel šipku dozadu. Enemák se zjevil přímo před očima.

Pro: Technologie, normal mapping, bump mapy, dynamické stíny. Prostředí.

Proti: Skripty, a špatné skripty, baterka nebo zbraň - nefungovalo to.

+7 +8 −1

The Elder Scrolls III: Morrowind

  • PC 95
Krátce po přelomu tisícíletí opravdová revoluce v pojetí open world her. Ano vím, byly tady už první dva díly TES, ale v té době šel vývoj dopředu tak ryk rychle, že srovnávat Morrowind s tehdy ještě pořád zabugovaným Daggerfallem prostě nejde.
Úžasná fauna/flóra ostrova, pocit neznáma. Neskutečná motivace objevovat a prozkoumávat každý kopec, jeskyni - cokoli. V té době pořád ještě ryzí "hardcore" PC hratelnost - hra nikoho nevodila za ručičku a dungeon s questem na hlavní lince jste klidně hledali hodiny.
Vizuál opravdu na jedničku, DX8 shader na vodě. Obří pyramidové město Vivec.
Bethesda tehdy jela na plný kole.
+1 +3 −2

Act of War: Direct Action

  • PC 75
Vedle série C&C velmi opomíjená a dnes již prachem zapadlá hra, v době kdyby RTS na vrcholu rozhodně Act of War měla co nabídnout. V paměti rozhodně utkvělo výborné vizuální zpracování.
+2 +3 −1

Half-Life 2: Episode One

  • PC 70
Pokud se dobře pamatuju, velmi mě vadily první pasáže v Citadele. Dále už je to klasická ryzí hratelnost jako v původní hře, ale i tak "první epizoda" zůstává nejslabším článkem druhého dílu jako celku.
-1 +2 −3