Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Inšpirácia Limbom je zrejmá, ale inšpirovať sa hrou, ktorá je jedným z vrcholov svojho žánru určite nie je na škodu.

Za tie 3 hodiny, čo mi prejdenie zabralo, sa vystriedalo viacero farebných prostredí (alebo skôr pozadí). Hra sa grafickou štylizáciou podobá hlavne na už spomenutého Limba (na ktorého sa podobá aj hlavnou postavou a prekážkami), potom pripomína v upršanej lokácii plošinovku Monochroma a v snehovej fujavici zasa Never Alone. Tých podobností s ostatnými plošinovkami je viac než dosť, ale Toby sa napriek svojej neoriginalite snaží. Menia sa nepriatelia, hádanky, prekážky a pribúdajú stále nové úmrtia. Svojou obtiažnosťou patrí Toby niekam na stred. Musel som sa v niektorých častiach riadne sústrediť a párkrát som ich musel opakovať, ale nejaké extra frustrujúce momenty sa nedostavili. Najväčší problém bol niekedy s prostredím, kvôli ktorému sa nedali poriadne vidieť prekážky alebo koniec plošinky.

Toby: The Secret Mine je príjemná jednohubka z domácej kuchyne. Síce žiadnu dieru do sveta neurobí a ani sa nepriblíži k vrcholom svojho žánru, no zabaviť dokáže.

Doba prejdenia - niečo cez 3 hodiny
Počet úmrtí - 203
Zachránení - 22 z 26


P.S.: Na tvorbe sa podieľal aj Memphis a nájdete ho aj v záverečnej ďakovačke :)
+28
  • PC 75
Vizuálně úchvatný kousek, který bohužel není až tak originální. Avšak přístup „když už kopie, tak kopie mistra (čti Limbo)“ se mi zdá jako nejlepší možný. A u prvotiny jediného autora (notabene z Čech) je o to snáze tolerovatelný.

Malé černé cosi. Na začátku se to krčilo při pohledu na zlé únosce svých kamarádů a na konci … na konci záleží jenom na Vás, zda putování a všechny ty nepřátelské překážky utlumily vaši touhu po pomstě anebo naopak Vás jen zatvrdily. Před závěrečným zúčtováním však musíte překonat na dvě desítky krátkých levelů, které vás provedou drsnou severskou vánicí, důlními šachtami i steampunkovými továrnami. Tedy pokud jsou jednoduchá barevná paleta, podmanivá melodie a roztomilé zvuky hlavního hrdiny pro Vaši fantasii dostatečným podnětem.
O atmosféru tak u Tobyho jde až na prvním místě. Lze tedy odpustit mírně nepřesné ovládání a občas designově necitlivé umístění pastí či klecí s kamarády, které máte osvobozovat. To jsou však chyby, na které si po dohrání ani nevzpomenete. Zůstane jen pocit, že cesta na kterou jste se vydali měla smysl!

Herní výzva 2016, kat. 4

Pro: spojení hudby a animace, přívětivá až rodinná hra

Proti: nedotažený pohyb postavy, "vykrádačka"

+25
  • PC 50
Plošinovky jsou jeden z mých nejoblíbenějších žánrů a o to víc potěší, když se objeví nějaká česká. Když člověk vidí Tobyho, tak ho hned napadne Limbo! Každopádně česká hra nečeská hra, budu upřímný...

Narozdíl od Limba postrádá Toby atmosféru a působí tak nějak... bez nápadu, bez duše. Prostředí se sice několikrát změní, ale ani jedno se člověku nevryje do paměti, všechny působí tak nějak stejně, akorát se mění barva pozadí, tedy krom sněhu. Tahle část je paradoxně ale nejhorší. Jednoduše bílá obrazovka, nepřehledný chaos. Puzzly jsou primitivní, většinou jsem všechno prošel bez pozastavení a hra tedy zakládá spíše na rychlosti, načasování a přesnosti. To by bylo v pořádku, pokud by se nestávalo, že musíte jít občas na smrt abyste zjistili, co vás čeká a na další pokus jste s tím počítali. Tohle opravdu nemám rád. Samozřejmě checkpointy jsou na každem kroku, ale i tak je to z mého pohledu nefér zacházení. Takže umírat budete hodně...

Celou dobu jsem se navíc nemohl zbavit dojmu, že hraju mobilní hru. Všechno tomu totiž nasvědčuje. Od jednoduchého menu, jak dělaného pro dotykové obrazovky, přes vyběr levelů až po slabší grafiku (stíny, světla) a vesměs zbytečnou hudbu, kterou jsem ani nevnímal. A předpokládám, že port na mobily je i v plánu.

Chápu, že na tom dělal v podstatě jeden člověk, ale budu fér a na rovinu říkám, že Toby na konkurenci nestačí a jde tak o průměrný počin, s herní dobou kolem dvou hodin, což je idealní délka.
+23
  • PC 80
Toby se velmi podobá hře Limbo. Tmavý svět, tvořený stíny a zlými příšerkami s červenýma očima. Toby je hodný a oči má bílé. Na své cestě jsem musela zachránit všech 26 kamarádů zavřených v kleci. Nutno říci, že u Limba jsem měla občas velkou potřebu zabít svého panáčka vlivem frustrace. Tady jsem tuto touhu neměla snad ani jedinkrát. Některé hádanky jsou velmi obtížné a také vás hra někde nutí doslova běžet na čas.

U hry jsem strávila příjemné tři hodinky a dokončila jsem je na obě varianty a splnila všechny achievementy. Temná hudba působí jako velmi příjemný podkres a líbilo se mi, že když se objevil záporák, měl svojí znělku. Levely mají odlišně barevné pozadí a často se liší i typem nástrah a samozřejmě i obtížností. Hra mě bavila, ale Limbo je o fous lepší.

Pro: hudba, zpracování, příběh, alternativní konec

Proti: hra mohla být delší

+23
  • PC 60
Že Lukáš Navrátil při tvorbě Tobyho nenašel inspiraci ve známé plošinovce Limbo by nedošlo asi jen člověku, který Limbo nikdy nehrál a nikdy o něm neslyšel. Sám autor se tím vůbec netají, a proč taky. Klon kladně přijaté hry není nikdy na škodu.

Jako malý rohatý človíček (aspoň myslím, že to jsou rohy) jsem se v poklidu procházel krajinou, ale náhle jsem spatřil dvakrát větší stvoření, jak unáší mého kamaráda. Ihned jsem se za únoscem rozběhl, ale brzy se mi ztratil z dohledu. A právě tady začalo mé putování.

Při procházení 21 levely docházelo k častým změnám prostředí a barvy pozadí, takže se nedostavoval stereotyp. Ten by se asi nedostavil ani tak, protože díky tomu, že jsem občas koukal Romče pod ruce, když Tobyho minulý měsíc hrála ona, trvalo mi dohrání asi dvě hoďky.

Ovládání je jednoduché a intuitivní, až na hádanky, k jejichž vyřešení bylo třeba použít myš, což v kombinaci s klávesnicí působilo u plošinovky trochu chaoticky. Vše se ale nakonec dalo zdárně dokončit a já mohl spatřit snad nejkratší titulky u placené hry.

Pro: hlavní hrdina, různá prostředí, dvě různá zakončení

Proti: ovládání hádanek, krátké

+22
  • PC 85
Tato hra mě zaujala už při vydání, za prvé kvůli podobnosti a velké inspiraci hrou LIMBO a pak kvůli tomu, že jde o český výtvor, navíc prakticky jen od jednoho člověka. Přesto jsem se dostal ke hraní až nyní, protože jsem prostě dostal chuť na něco podobného :)

Hra není tolik depresivní jako její vzor, ač se tam provádí skoro stejné věci. Může za to do velké míry fakt, že není černobílá, ale postupně se na obrazovce prostřídají snad všechny myslitelné barvy, ač ty temnější samozřejmě převažují. Jen ta sněžná lokace je taková divná, za prvé není skoro vidět na cestu a za druhé je to takřka jen bílá obrazovka bez detailů. To, že mi zdejší level dal asi nejvíc zabrat do toho ani nepočítám :)

O čem tedy hra je? O putování postavičky za záchranou svých kamarádů, kteří byli uneseni. Na cestě je spousta překážek jak přírodního, tak umělého/strojního charakteru, i živí protivníci se nebojí ukázat. Konec nabízí rozhodnutí mezi dobrým a špatným. Paradoxně mi v okamžiku rozhodnutí přišel ten špatný konec jako vhodnější :)

Hru jsem si užil, Limbu se samozřejmě rovnat nemůže, ale kdyby všechny napodobeniny slavnějších vzorů byly aspoň v takovéto kvalitě, hned by bylo na světě lépe :) Umíral jsem velmi často a někdy i schválně, od toho podobné hry přeci jsou :) Možná jen herní doba by mohla být trochu delší, přeci jen asi 2 a půl hodiny není žádný zázrak, ale jako dílo jednoho člověka je to vlastně hodně dobrý.

Vlastně ani nevím o nějaké další takové temnější hopsačce, ale určitě bych si někdy zas něco podobného v budoucnu zahrál ;)

Pro: klon Limba, barvičky, smrt

Proti: klon Limba, krátké

+22 +23 −1
  • Android 60
Letošní Herní výzva je peklíčko z několika důvodů, ale ten hlavní je úkol číslo sedm „Neseď doma“. Dohrát hru na přenosném zařízení v mém případě znamená na mobilu a já nesnáším hraní na mobilu. Po Tobym jsem sáhl jako po něčem, co vypadá hezky, hraje se jako Limbo (které jsem hrál), je možné ho dohrát za krátkou dobu a dokonce byl na Google Play ve slevě. Naprosto perfektní kandidát na rychlé a bezproblémové splnění úkolu.

Autor hry pochopil v čem tkví část kouzla Limba. Jednoduché ovládání a stylizace, které kompenzují svou komplikovaností hádanky (všechno to schovám za toto jedno slovo). Ke každé hádance je důležité přistupovat trochu jinak. Někde pomůže být rychlý, jinde zase přesný a většinou kombinace obou. Případně se jiné hádanky musí vyřešit zkoušením a experimentováním, což většinou znamená „porušit hrou ukázané vlastnosti“ - to jsou úplně ty nejhorší.

Zkoušení a opakování by bylo naprosto v pořádku, kdyby se hra ovládala dobře. Virtuální tlačítka stojí obecně za starý hovno (bačkora by to nevystihla) a v kombinaci s mými neohrabanými prsty je to ještě horší. Skákací části ve hře chtějí dost preciznosti a výše zmíněnému nepomáhá ani fakt, že není hra úplně vyhlazená. Několikrát se mi Toby zasekl na hraně platformy nebo sotva škrtl hrot bodce, což vyústilo v jeho smrt. V takových částech jsem si vzpomněl legendární pixel perfect plošinovky.

60% dávám jen proto, že se po týdnu nárazového hraní na displeji mého mobilu neotiskla frustrace v podobě promáčkliny ve tvaru mé nohy.

Herní výzva 2020 - 7.Neseď doma
+22
  • PC 70
Toby není zrovna můj šálek kávy, Navíc si také vypůjčuje grafiku od Limba. Ale to nevadí protože je pěkný, pravda že na předchůdce to ani zdaleka nedosahuje. Není nádherný, překrásný nebo dokonalý, je prostě jen pěkný.

Od malého českého týmu pár lidí vzniklo tohle co se přibližuje zpracováním již zmíněnému Limbovi, což si určitě zaslouží respekt, protože hra je kvalitní. Sice hra nezáří originalitou nebo zábavou či kvalitním příběhem, Vlastně nevyniká v ničem. Dokonce hraní bylo v některých místech až stresující. Naštěstí hra není nijak dlouhá a logické hádanky nebo puzzle byly vždy rychle vyřešené.

Nakonec bych hru vyhodnotil jako lehce nadprůměrné dílo s pěknou hudbou, určitě i vhodné pro starší děti.

Pro: Hudba, Krátkost, Limbismus, Jednoduchý příběh.

Proti: Opakování částí,Nutnost načasovávat pohyb Tobyho, Občas repetitivní a stresující hraní.

+20
  • Android 65
Jako téměř každý, i já svůj komentář začnu konstatováním že inspirace Limbem je tu zjevná. Ale inspirovat se takovou hrou je celkem ošemetná věc, protože se člověk nevyhne srovnávání.

V základu se nejedná o špatnou hru a splňuje to, co by plošinovka splňovat měla. Překážky jsou různorodé, někdy těžší, ale ne přímo frustrující (no, i když mých 332 úmrtí říká spíše něco jiného), hra celkem odsýpá a nezačne vyloženě nudit. Na druhou stranu ale ani ničím výjimečným nezaujme (vizuál, ač povedený, jsme už viděli jinde) a chybí tomu vlastní tvář s atmosférou. Ne, těch 21 kol nebylo utrpením, ale nic to ve mě nezanechalo a vzpomínat na tuhle hru nebudu.

Věřím, že neznat Limbo, tak jdu s hodnocením o několik procent výše. Ale teď prostě nemohu jinak.
+17
  • PC 70
Pokud si přečtete komentáře k této hře dost se tu píše o inspiraci hrou Limbo. Já hned na začátek napíši že nemohu porovnat a dam sem pohled člověka který Limbo nehrál. Tato hra je klasická plošinovka ( skákačka ) doplněna několika hádankami, opravdu několika protože hra není některak dlouhá zabere sotva 3h což není opravdu mnoho ale není to projekt velkého studia o stovkách vývojářů, tuto hru dělal jeden člověk tak by se k tomu mělo přihlédnout.

Hra mě zaujala vizuálním zpracováním a beru to spíše jako uměleckou tvorbu než vydat hru pro masu hráčů. Ve hře hrajete za jednu postavu a snažíte se zachránit svoje kamarády, příběh moc nečekejte ve hře se nemluví a jak jsem psal spíše to vyjadřuje nějakou formu uměleckého záměru kde si každý muže domyslet o co se asi tak mělo jednat. hra jako taková je opravdu zpracovaná dobře jak kam se dostat vás poměrně navede a délkou úrovní vás i udrží v touze dohrát level. Úrovně jsou nápadité a mění se po dobu celé hry, a abych nezapomněl hudba byla dobře udělaná sedí tam a působí skvěle se zpracováním a hratelností.

Jestli hledáte hry které jsou jen AAA tak toto přeskočte ale jestli vás zajímají malé projekty z uměleckým zpracováním určitě bych tento titul zkusil, nečekejte zábavu na mnoho večeru, je to spíše projekt jako z tvorby nezávislých malých filmařů co se jejich filmy promítají na festivalu v KV Varech a na Primu se nikdy nepodívají. Na hru jsou navázané na Steamu i achivementy a ve hře je i výzva najit všechny kamarády takže se dají úrovně i opakovat aby jste vyzobali co se dá. Obtížnost hry je spíše lehčí.

Pro: Zpracování, hudba

Proti: Délka

+17
  • PC 50
Herní výzva 2020 - 7. Neseď doma

Tuhle jednohubku jsem křupnul na mém obstarožitním laptopu během dovolené v Řecku, když rodinka usnula a celé to netrvalo ani tři hodiny. Popravdě ani nevím, co ke hře napsat. Principy nejsou nijak originální a už mnohokrát zmiňovaná podobnost s Limbem je opravdu vidět na každém kroku.

Oceňuji velkou variabilitu prostředí a hezkou grafiku, díky čemuž je pořád na co koukat bez toho, abych mě hra začala nudit. Hra je sice extrémně krátká, ale vlastně skončí ještě dříve, než začne nudit. Navíc si na nic nehraje, takže ve finále člověk dostane přesně to, co si zaplatí.

Logických puzzlů je, co by se za nehet vešlo a často jen držíte šipku pro pohyb a občas něco přeskočíte. Finále chtělo trochu cviku, ale po pár pokusech bylo hotovo. Zamrzely prakticky jen tři achievementy, z čehož dva jsou za obě verze finále, což je na pár minut a třetí je za získání všech uvězněných kamarádů, kteří jsou však často dost umně schovaní a s tím se mi crcat nechtělo.

Celkově mě hra nijak zvlášť nebavila, ale zase ani nenudila. Většinou je krátká doba velkým záporem, ale zde jsem za ni byl rád, protože se to prostě nestačilo přehoupnout do nudy.

Pro: Hezká grafika; variabilita prostředí; ideální délka.

Proti: Jednoduché; neoriginální.

+16
  • PC 80
Hru som rozohral a na pár drobností ma celkovo baví - a to práve, nie som fanúšikom hier ako Limbo! Páči sa mi hlavne ako sa striedajú puzzle na "premýšľanie" s puzzle skákacími - ešte sa mi nestalo, že by som sa nudil a zakysol za sebou na dvoch logických či skákacích veciach!
Graficky hre nemám čo vytknúť! Je to naozaj celkom pekné veldielo. Ovládanie je tiež na perfektnej úrovni (hru hrám na x360 ovládači, možno na klávesnici to je horšie - neviem!). Trochu mi chýba hudobný "doprovod". Niečo čo keby počujem, poviem si: Áno, toto je tá pesnička z Tobyho!
Rovnako mi chýba nejaké to začiatočné menu a trošku mi chýba nejaké intro, lebo o čo ide som si musel vyčítať z popisu hry.Verím ale, že Toby 2 ak niekedy bude ho už mať bude!

Pro: grafika, nápad, level dizajn, optimalizácia náročnosti

Proti: hudba, chýbajúce intro

+12