Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Zase tu řešíte totální voloviny :D

@Shoggot (14.01.2020 20:06): @Charllize (14.01.2020 20:33): A to na těch hrách pracovali dvě ženy :O
https://alicesoft.fandom.com/wiki/Fumya
https://alicesoft.fandom.com/wiki/Tori

@Tulareanus (14.01.2020 20:38): To by ses divil, kolika ženám se tyhle hry líbí, a nevím proč se gaijin jako ty o to trápí, je to prostě jiná kultura.

@pajmič (14.01.2020 21:19): Zapoměl si na loli, to je v Japonsku taky dost populární. Oni prostě tyhle úchylnosti mají raději doma než na ulicích. I když se tam množí populace hikikomori a herbivore mužů.
@Phoenix (14.01.2020 21:43): Tá posledná veta to je ťažký úlet.
Demagogia je ty, že reaguješ na tvrdenie niekoho iného tým, že ho najprv prekrútiš ako sa ti to hodí a potom vyvrátiš tvoju domnenku, ktorú nikto netvrdil. Ohľadom Holokaustu, niektorí SR poslanci reálne tvrdili/tvrdia, že plynové komory sú výmyslené a že žiaden žid nezomrel v koncentračnom tábore, viď Mazúrek. A aj pomocou týchto vyhlásení majú toľko voličov.
@Phoenix (14.01.2020 21:43): Ale naopak, to je pravda, ale v době o které se bavíme s Fatalitym byli největší obchodníci s otroky v Atlantiku jednoznačně Britové, po nich Španělé, Francouzi a Portugalci a v kontextu návaznosti na pokračující atlantický obchod s otroky v nově vzniklých Spojených státech (a to jak o něm uvažovali) je ta návaznost přece jen na evropské státy, nikoli arabské.
@Tulareanus (14.01.2020 21:27): "To čo vnímame ako správne a nesprávne neprichádza intuitívne, ale vychádza z nášho rebríčka hodnôt, ktorý v podstate dostávame od spoločnosti v ktorej sa narodíme a vyrastáme"

Tady by s Tebou kategorický imperativ Immanuela Kanta nesouhlasil. Existují jistě společnosti, které mají žebříček hodnot odlišný od jiných, otázkou ovšem je, jestli tak mohou fungovat jako celek (bude daný systém udržitelný, když se podle daného žebříčku hodnot budou chovat všichni?) a jestli budou konkurenceschopné společnostem s jiným žebříčkem hodnot.

Nebo jinak, jsou některé žebříčky hodnot, které nejsou pouze otázkou tradice (ono "od společnosti"), ale otázkou toho, že tak skutečně společnost může dlouhodobě fungovat a proto byl takový žebříček vtělen do tradice.

I společenské uspořádání je postmodernistům navzdory absolutní, nikoli relativní.

Co se týče holokaustu, asi jsem se nesetkal s člověkem, který by popíral, že Němci zplynovali nějaké množství Židů větší než nula, debata je vedena na úrovni počtu. Označit člověka, který tvrdí "tři miliony a ne šest" za popírače Holocaustu je těžká demagogie.

A čo si Kafalín predstavujete pod takým pojmom sexistické prvky? Biologický fakt "existují pouze dvě pohlaví"?

@Shoggot (14.01.2020 21:29): Největšími obchodníky s otroky byli Arabové, ale chápu, že se Ti to nehodí do krámu. Naopak zlý bílý heterosexuál byl jediný, kdo otroctví nevynalezel, ale zrušil jako princip.
@Tulareanus (14.01.2020 21:27): Ja si to zkratka nemyslim. Urcite ne uplne. Protoze vzdy na konci zalezi (nebo by melo zalezet) jen na tobe. A i kdybych si precetl jen knihy, ktere glorifikuji otrokarstvi a zil v dobe otrokarstvi v rodine otrokaru, verim (nebo alespon jako Mulder chci verit), ze bych vedel, ze to neni OK.

(Nekteri) Otroci se asi zle nemeli podle nekterych pramenu, ale i kdyby se meli kralovsky, tak otrokarstvi je proste not OK. Urcite procento, treba tech 15 % slovenskych volicu (a nepochybuji, ze podobne procento bude i tady), bude vzdy vsechno zpochybnovat, nebo mit odlisny nazor. Pochybuji ale, ze celych 15 % slovenskych volicu popira holokaust, nebo jsou to "jen" lide, kteri se boji zmen, globalizace atp., a chteji z tohoto principu volit nekoho jineho.

@Shoggot (14.01.2020 21:29): A pred temi staletimi, staletimi a staletimi otrokarstvi bylo taky? Bylo tedy od pocatku lidstva? Jak rikam, nejsem dejepisec. Oponuji proti tomu, ze cely lidsky nazor tvori jen socialni bublina, detstvi, v podstate to, co vypsal Tul. Myslim si, ze kazdy se muze rozhodnout, jestli je pro nej neco OK a neco not OK.
@pajmič (14.01.2020 21:19): Nemyslel som to celkovo, ale skôr na určitú skupinu ľudí, cieľovku tých eroge. Inak súhlasím s tým čo si napísal. Ide aj o to, že ak spoločensky podnecuješ (a v Japonsku sa to dá aj hrami) určité vzorce chovania, resp. naznačíš pre ľudí, čo to nevedia rozlíšiť, že takéto veci sú ok alebo akceptované, tak to môže posúvať ich morálne normy.
Inak Japonsko je výrazne patriarchálnejšia krajina, takisto napr. Južná Kórea než väčšina západu. Z časti asi za to, aké hry a porno tam vznikajú, môže veľmi konzervatívny prístup k sexualite, partnerstve, randení a prejavovaní náklonnosti na verejnosti. Historicky tabuizované veci, aj čo sa týka rozprávania sa o nich. A potom to pôsobí ako keby doma za zastretými roletami museli absurdne dobiehať a kompenzovať. :)
@Fatality (14.01.2020 21:19): My jsme ho neměli, zato jsme měli dlouhou dobu feudalismus, dráby a robotu. V Americe ho právě měli od začátku, od roku 1776. Protože nic jako odlučného jako americká kultura od evropské v té době řádně neexistovalo a tak jednoduše převzali kulturní praxi, která v Evropě trvala v Evropě už více jak tisíciletí: otrokářství a otroctví je ok, je to super byznys ve všech jeho podobách. Otroctví jako instituce se lemuje jako jedna z nejvýraznějších linek celými lidskými dějinami. To teda "intuici" trvalo dost dlouho, než došla tam, kde je.
Zajímavé, že "určitou dobu" myslíš několik staletí, protože Amerika taky nevznikla z ničeho, ale z britského područí a Britové byli největší obchodníci s otroky už několik staletí.

Vlastně nevím proti čemu oponuješ. Otroctví bylo po staletí a staletí a staletí kulturně přijatelnou praxí a až vývoj ve společnosti a kulturní paradigmatické posuny ustálily postoj, že je to něco nemorálního a neakceptovatelného. A to by se bez toho psaní a vytváření v kultuře neobešlo, protože kultura utváří u lidí a společnosti hodnoty a hodnotové řády. To je proces.
@Paul (14.01.2020 20:45): Tak ono hlavne, to čo som písal, nie je niečo, čo som si ja vymyslel alebo si subjektívne beriem len ako súčasť svojej morálky, ale skôr to ako v súčasnosti túto problematiku reflektuje západná kultúra, ku ktorej sa radíme. Čiže súhlasím s tým, čo som písal, ale nevychádza to vyslovene odo mňa. :)
Objektívnosť v tom ani nehľadaj, nie je to exaktná veda, ale ako píšem vyššie reflektovanie stavu spoločnosti - čiže čo dnešná spoločnosť vyžaduje, povoľuje a kam smeruje na základe spoločenských udalostí, povedzme posledných sto rokov, keďže to nie sú osamelé myšlienky, ale niečo, čo kryštalizuje dlho.
Každopádne one night stand ani nie je problém. Problémom je konkrétny kontext. Ak s nejakou kamoškou alebo babou, ktorú stretneš prvý raz ten večer napr. v podniku máte spolu sex dobrovoľne, je to úplne prirodzená vec. Záleží však celý ten spôsob, ako vnímaš tú osobu a ako komunikuješ seba, svoje úmysly a čo sú tvoje úmysly. Ak ideš večer do podniku s tým, že tam nejakú babu pretiahneš, ktorá sa ti bude páčiť, lebo má dobrú postavu a kozy, tak je to sexistické - danú osobu vnímaš len ako sexuálny objekt na uspokojenie svojej potreby. Ale v prípade, že napr. narazíš na osobu, ktorá je ti sympatická a viete sa porozprávať alebo si zatancovať a mať fajn čas, ktorý vyústi v sex, nie ako niečo prvoplánové, tak to je v podstate vnímanie alebo akceptácia tej osoby. No a z hľadiska napr. filmov a hier ide o to, že človek nie je vec a takým spôsobom by mala figurovať aj narácia. V prvom Witcherovi sú tie ženské v podstate vyobrazené len sexuálne objekty bez nejakej vlastnej osobnosti alebo hlbšej myšlienky. A to je tá sexuálna objektifikácia. A na to, aby bolo niečo sexistické, nemusí človek nikoho znásilňovať. Sexistický môže byť napr. aj vtip. Nikto nikoho za to neodsúdi do basy samozrejme, ale ak je niečo označené za sexistické, tak to v prvom rade znamená, že to má "prvky" sexuálnej objektifikácie.

A moralizovanie nie je vždy zlé, ale malo by to byť tiež robené s citom a hlavne tak, že človeku sa snažíš niečo vysvetliť. V takom prípade by to malo byť podľa mňa ok. Inak týmto témam sa z časti (nie je to hlavná náplň) venujem odborne na univerzite.

@Charllize (14.01.2020 20:46): Myslím, že to čo v tomto príspevku píšem vyššie Paulovi z časti odpovedá na tvoju otázku. Z inej časti by mal mať človek od toho dostatočný nadhľad, ale i tak, ja osobne by som to nehral, lebo mi to príde morálne už za hranicou. A od autorov podobných hentai hier, kde má hráč otrokyne,submisívne slúžky a podobne, ktorých je dosť veľa, je to jednoducho absurdná kompenzácia asi najmä pre incelov. Prečo by inak bol po tom dopyt?

@Fatality (14.01.2020 20:48): Odpoveď v podstate načrtol Shoggot. To čo vnímame ako správne a nesprávne neprichádza intuitívne, ale vychádza z nášho rebríčka hodnôt, ktorý v podstate dostávame od spoločnosti v ktorej sa narodíme a vyrastáme - rodina, škola, kamaráti, širší okruh ako mesto, štát, ale samozrejme primárne sociálna bublina. No nič z toho nie je intuitívne, ale prevzaté a naučené. V podstate dogmy a indoktrinácia. Samozrejme na základe našich ďalších a rôznorodých skúseností (napr. konzervatívni rodičia vs. liberálni kamaráti/kolegovia) si postupne niektoré názory a hodnoty upravujeme alebo prevezmeme od inej skupiny ľudí, ktorá nám viac vyhovuje. Pointa je primárne ale v tom, že otázky, ktoré boli "vyriešené" v minulosti a ponúkajú jednoznačnú odpoveď ako napr. holokaust alebo otroctvo považujeme za automatické. Ale zober si, že vždy sa nájde veľa ľudí, ktorí budú popierať holokaust alebo tvrdiť, že otroci sa vôbec nemali zle. A na Slovensku je podľa volebných preferencii momentálne ochotných súhlasiť asi 15% voličov. Čiže vo výsledku to také jednoznačné vôbec nie je. A nielen preto je stále dôležité, aký morálny kompás majú diela fikcie alebo príbehov založených na realite, reflektujú totiž postoje našej spoločnosti. Ak ľuďom napr. nevadia očividné sexistické prvky v nejakej hre, je vysoko pravdepodobné, že si podobné správanie u ľudí ani neuvedomujú v reále alebo ich zľahčujú. Tým samozrejme netvrdím, že ty si taký.
A ešte jedna vec - Sapkowského fantasy svet je fikcia, nie podľa skutočných udalostí. Navyše je to pastiche - čiže kombinácia rôznych prvkov rôznych časových období (stredoveký Touissant a niektoré pozície postáv, oblasti ako Novigrad zo začiatku novoveku), veda je tam vo viacerých oblastiach o dosť pokročilejšia, než u nás vo vizuálne podobnom čase. Je tam viac rôznych ideológii, terminológii. A paradoxne na tom kontinente aj oveľa väčšia globalizácia (mix národov, rôznych mien a zvykov na malej ploche napr. nejakého mesta). Nehovoriac o tom, že sú tam ženy, ktoré vykonávajú povolania, ktoré v našom stredoveku mohli vykonávať len muži alebo sa jednalo len o výnimky - či už vládnutie, iné politické moci, ženy tam vlastnia majetok a budovy atď...
@Shoggot (14.01.2020 21:13): Nejsem dejepisec, tak me kdyz tak oprav, ale treba v CR, potazmo Rakousku Uhersku, jsme asi nikdy otrokarstvi nemeli. A asi ani v Americe ho nemeli vzdy. Zkratka se jen v urcitou dobu dostali k moci lide, kterym to spatne neprislo, a umoznili mit sve otroky i obycejnym lidem, a po case se to otocilo (pominu, ze valka severu proti jihu nebyla v pocatcich kvuli otrokarstvi, ktere pak pridali, protoze potrebovali vojaky). V jinych odvetvich se deje v podstate to same (nabozenstvi, sexismus, sovinismus, atd.).
@Tulareanus (14.01.2020 20:38): Ohledně té tvé teorie o submisivitě a dominanci v Japonsku. Jak si na to přišel?

Japonský zábavní trh, konkrétně eroge, zahrnují nepřeberné množství typů her, které se zaměřují na určitou skupinu lidí. Od běžného randění a "vanilla" sex, či pikantnější kousky zahrnující S/M, rape, reverse rape, bondáž, až po naprosté chuťovky jako Guro, scat, zvířátka, blinkání a mučení atd. Japonská mentalita je velice kolektivní, ale pokud se jedná o horizontální soužití, je to paradoxně bída, možná je to díky těm hrám, klubům, automatům...je to velice chytrý přístup, jak zamezit rozmnožení na relativně malé a izolované ploše a navíc většina těch úchyláčků a násilníků zůstane pěkně doma, kdo si hraje, nezlobí :)

Na druhou stranu všechna ta opatření zavinila tu asexualitu a obecnou sociální plachost, pokud jde o vztahy.
@Fatality (14.01.2020 21:10): Byli, pochopitelně, to vůbec nepopírám, ostatně řada protiotrokářských textů jsou velmi staré. Ale muselo proběhnout hodně práce (i času, ale práce taky), aby ono povědomí, že to je špatné, nakonec bylo tak samozřejmé, jak říkáš. To se nestalo ze dne na den, nevzniklo to z vakua, kultura tak nefunguje, nezávislé na tom, co lidi tvoří.
@Paul (14.01.2020 20:45): To jsi to trochu převrátil. Tohle není o konsentu, ale o reprezentaci. Nebo když už bys chtěl mluvit o konsentu, tak o konsentu těch, kteří jsou reprezentováni. Troufám si tvrdit, že toho by se ti tu ale nedostalo. Takže ve výsledku se to týká nás všech, o nikoho konkrétního tu nejde, však to jsou virtuální postavy. Úplně obecně je to naše polemika s autory díla, kteří si myslí něco, co my si nemyslíme. Cajk, ne?
@Shoggot (14.01.2020 21:04): Chapu tvuj pohled a castecne s nim i souhlasim, ne vsak uplne. To, co rikas, mi nesedi predevsim v tom, ze neverim tomu, ze i kdysi, tedy v dobe toho otrokarstvi, nebyli lide, kteri to povazovali za spatne. Driv, nez o tom vysly knihy nebo jiny psany text.
@Shoggot (14.01.2020 20:56): jo, taky by se mi líbilo, kdyby každá postava, kterou Geralt v jedničce potká, měla rozsáhlou questlajnu a tunu dialogů a scén, než se s ní případně bude moci Geralt vyspat.
@Fatality (14.01.2020 20:57): Ale to já nezpochybňuji, ale právě ta cesta k tomu masově zastoupenému poznání, že něco je "špatné" se nějak vytváří a stálo za tím i hodně kulturní práce a s nějakou vrozenou intuicí to nemá nic moc společného. Říkáš, že aby člověk poznal, že něco je špatné, tak o tom nemusí psát tři A4, ale ono to ve skutečnosti právě tím psaním vzniká, protože tak se nějaké široké povědomí o tom, co je špatné a co je dobré utváří, nebere se to jen tak z ničeho, z vakua. Když to vezmeš s tím otroctvím, o kolik by to přijímání hodnoty, že je otroctví špatné třeba v USA probíhalo jinak, kdyby jen nikdy nebylo napsáno Dobrodružství Huckleberryho Finna. A stovky, tisíce dalších kulturních děl, které se podílely na vytvěřní toho, co ty už dnes považuješ za "intuitivně" samozřejmé.
@Shoggot (14.01.2020 20:52): Ano, a středověk hádám, že byl patriarchální. Nevím, kde žiješ ty, já jsem v ČR v 21. století, a že otrokarstvi je špatný, by tu měl alespoň cítit, když už ne vědět, každý.
@Paul (14.01.2020 20:45): Tak ono to není tolik moralizování (oblíbené slovo dnes), jako regulérní kritika díla. A ani se neváže ke kritice těch lidí, kteří mají night-one stands, jde o kritiku té práce s postavami.
@Fatality (14.01.2020 20:48): Intuitivně ale člověk ví pramálo, to co je "špatné" nebo "dobré" se odvozuje od kultury, která se nějak tvoří, nějak replikuje, nějak vyvíjí.
Kdyby se idea, že je otrokářství špatné nevtěsnala do kultury skrz všechny možné diskurzy a kulturní díla, tak to "intuitivně" nevíš. Tvoje "intuice" je kulturně konstruovaná, stejně jako byla "intuice" lidí předtím konstruovaná do apologetiky a ospravedlnění otroctví. Ostatně, kdyby to byla záležitost čistě intuice, nejsou kolem toho přece tak strašlivé konflikty v minulosti.
@Tulareanus (14.01.2020 20:38): To, co pises, smysl dava. Ale to by prece mel vedet kazdy, alespon intuitivne, ze otrokarstvi je spatny. Muzu si precist myslenky v Mein Kampf, ale nejsem dement, abych si myslel, ze jsou OK. Za me je OK to vyobrazeni sexualnich aspektu ve Witcherovi, prestoze si mohu myslet, ze to neni koser. Kvuli tomu ale nemusim psat clanek na tri A4 o tom, jak je to spatny, stejne jako kvuli tomu nemusim delat hry, kde explicitne rikam, ze je to spatny. Ktera strilecka ukazuje, ze zabijeni nepratel je spatny, treba? Nejakej clanek na to ale urcite bude, mozna na Kritiqal.com ... Nepotrebuju ukazovat ve hrach, ze strileni / zabijeni je spatny, abych vedel, ze to spatny je.

Too much spatny! :D
@Charllize (14.01.2020 20:33): No, řekněme, že nepravdu Shoggy nepraví :) On je ten protagonista opravdu ztělesnění mužského pohlavního orgánu ze vředem na žaludu.

Ohledně Witchera a obecné zobrazení erotiky v něm je dosti povrchní, neřku li trapné. Pro ta mladistvá individua, jenž ještě nepřišli na to, jak mazat historii na počítači svého tatky nebo mamky.
@Tulareanus (14.01.2020 18:42): dík za objasnění, i když si stejně nemyslím, že je tenhle pohled ("je to sexistický a basta") nějak "objektivně" jasnej a správnej. Spousta žen i mužů nějak takhle funguje i v reálu (one night stands, tinder..) a kdo jsem já (ty, bumtarata..), abych jim o tom moralizoval. Každej to má nastavený jinak a dokud je všechno consentual, je mi to jedno. A Geralt nikoho neznásilňuje.
@Fatality (14.01.2020 19:03): Problémom nie je to, že sa tam také veci dejú, ale pohľad z akého sa na to pozerá/koná hráč a aké možnosti mu autori dajú. Predsalen môžeš mať dnes hru alebo film napr. o otroctve v amerike, ale je podstatný rozdiel, keď to natočíš tak, že je zrejmé, že je to zlé a odsúdeniahodné alebo či to natočíš tak, že je to vlastne ok, lebo tak to funguje alebo to dokonca glorifikuješ. To isté platí aj pre vnímanie žien ako sexuálnych objektov - je "dobré" že tam sú postavy ako Henselt, ktorý si myslí, že ako "z boží vúle král" môže hocičo, čo sa mu zachce alebo skorumpovaný veliteľ Flotsamu, ktorý si myslí, že ak bude držať nôž všetkým pod krkom, tak je na vrchole potravinového reťazca. Dôležité je ich konanie nereplikovať a náležite vystavať dej, aby hráč chápal, že to sú negatívne aspekty, proti ktorým treba stáť.

@Naginata (14.01.2020 19:12): Tak Japonsko je známe tým, že u nich sexizmus prekvitá v brutálnej forme a spoločnosť je nastavená tak, že žena má byť submisívna. Paradoxom je to, že na západe sú potom takéto tituly hlavne doménou mužov, ktorí by chceli byť dominantní a obletovaní, vnímajú častokrát ženy len ako sexuálny objekt, ale v reálnom svete je ich milostný a partnerský život neexistujúci/nenaplnený a dominantný rozhodne nie sú. A to platí asi výrazne aj pre tých japonských mužov, keď sa tak zamyslím. Hierarchický korporátny systém, ktorý akýkoľvek systémový neúspech pretaví do osobnej frustrácie...
No ty kartičky v jedničce mi přišly poněkud trapné. A máte pravdu, že chyběly penisy. Taky mám takový dojem, že všechny starší ženy tam měli jeden model babky, ale to asi nebylo sexistické, jako spíš z důvodu úspor.
@Fatality (14.01.2020 19:17): Tak ono to tak chodí i dnes. To neznamená, že je to v pořádku. Nebo že to snad bylo v pořádku tenkrát. Možná to akceptovala větší část společnosti, to z toho ale nedělá správnou věc. Jinak se bavíme o fantasy světě, takže i to tenkrát je trochu problematické, ale budiž.

Často také zaznívá argument, že je to v pořádku, protože autoři nedělají nic jiného, než že ukazují svět takový, jaký je – sexistický, rasistický, zlý. Na to skvělé odpovídá ten článek, který sdílel Ebb níže: Replication is not commentary, in fact, it is often the exact opposite.
@Paul (14.01.2020 18:35): Sex je tam častokrát odmena za vyriešenie questu. A nabáda aj takým spôsobom, že completionist hráči alebo achieveri jednoducho za to, že to absolvujú zbierajú kartičky do kolekcie. Sex je tým pádom prezentovaný ako kvantitatívny "zárez". To, že na to nie je konkrétny achievement neznamená, že sa to tak nedeje. Sexistické je to aj v tom, že tie postavy tam slúžia v 90% prípadoch len na sex. Rozumej, ak tá postava má nejaké vlastnosti, názory a v podstate sa profiluje osobnostne ako Triss alebo Shani, tak je to ok. Ak tam v podstate je len na to, aby dobre vyzerala a bol s ňou sex, to je na tom to sexistické.
@Bellerofontes (14.01.2020 16:45): "A znásilnění Ves jako plot device nikomu nevadí?" - můžeš tohle nějak rozebrat? Jako že znásilnění by se ve hrách (filmech, seriálech..) nemělo zobrazovat/dít, pokud dané dílo není vysloveně o něm? Nebo jak to myslíš?

@Tulareanus (14.01.2020 16:37): "Na druhej strane Witcher 1 je až cringovo sexistický v tom, ako nabáda hráča, aby sa Geralt vyspal s čo najväčším počtom žien a dostal ešte memento v podobe kartičky. Je to tam brané ako šport."

Jak hráče nabádá? Pokud si dobře pamatuji (a je možné že se mýlím), tak hra žádný quest (ani achievement, ani nic podobného) "ojeď co nejvíc ženských" neobsahuje a hráč/Geralt klidně může být celou hru věrný Triss nebo Shani.

Rozuměj, já nejsem nějakej velkej fanda konceptu těch erotickejch obrázků a víc preferuju cutscény z dvojky a trojky (i když z uměleckýho hlediska se imho ty obrázky v jedničce povedly), ale jestli je Geralt sexista záleží na hráči co hraje (když tedy přistoupíme na to, že spát se spoustou žen znamená být cringe sexistický, o čemž by se asi taky dalo na dalších dvacet stránek polemizovat).
@BUMTARATA (14.01.2020 16:19): Já to považuji za parodii reality. A úplně mi stačí, když tohle bude zdůrazněno. Pokud už to pak vezme japonská/korejská (/whatever) mládež za základ svého roleplay, tak imho budou tohle chápat.

Stran dynamiky a diskuze jsem pro (metoo je v tomhle dobré). Ono třebas "slavná" scéna s Hanem Solem tlačícím nerozhodnou Leiu na zeď už je dnes spíše trochu strašidelná. Ona do něj samozřejmě byla zamilovaná (měla to ve scénáři), takže to prošlo. Ale dnes bych si asi řekl, že pokud prohodíme účastníky, tak to minimálně v 9/10 případů bude hodně špatný nápad. Ale nebude to pravidlem. Jen důvodem k dalšímu zamyšlení před krokem k "akci". Na tomhle si právě současná diskuze láme zuby. Místo spokojení se s odhalením zločinů a upozorněním na podobné situace, které budou z většiny jedné osobě nepříjemné, je i touha přijít s novým setem univerzálně závazných pravidel. To se nepovede. Lidské interakce jsou na to příliš bohaté a dynamické. Imho i kvůli tomuhle se dnes často z různých homofobií (atp.) obviňují vzájemně liberálové. Což dále posílá do háje původní prospěšnou debatu.
Zajímavé. Třetí díl jsem stále nehrál, tak asi není divu, že v mých vzpomínkách na předchozí hry Geralt vystupuje jako sexistické prasátečko.

A znásilnění Ves jako plot device nikomu nevadí?
Ja teraz trojku hrám a myslím, že tam je veľký pokrok v tom, ako sa na veci nazerá. Včera som tam mal napr. quest v boxe, kde som zistil po výhre, že boxer je maskovaná žena a následne sa spýtala Geralta, že čaká na jeho uštipačnú alebo ponižujúcu reakciu. A on povedal, že prečo by to robil, keď bojovala dobre a so cťou. V queste s turnajom a lady Vivienne tiež Geralt vysvetloval Guillemovi, že Vivienne sa musí rozhodnúť sama za seba. A takýchto situácii bolo v trojke plno. Aj Geraltova kritika voči náboženstvu (Eternal Flame) v Novigrade a práve v tej oblasti aj výčitky viacerým ľuďom voči im rasizmu voči neľuďom a v podstate aj používateľom mágie.

Na druhej strane Witcher 1 je až cringovo sexistický v tom, ako nabáda hráča, aby sa Geralt vyspal s čo najväčším počtom žien a dostal ešte memento v podobe kartičky. Je to tam brané ako šport. No čo sa týka rasizmu, tak tá téma tam bola silno načrtnutá a Geralt to komentoval kriticky. Ale asi dosť záleží, či sa hráč v priebehu hry pridá ku Scoiatel alebo k rytierom. Ja som tú hru prešiel len raz a pridal som sa ku Scoiatel a tam to bolo značné. V podstate to bola moja hlavná motivácia, prečo som sa k nim pridal, lebo ako liberál nemám rád útlak, o to viac, ak je len na základe rasistických pohnútok. Na druhej strane bolo celkom zaujímavé, ako bolo ukázané, ako aj oni majú svoje nedostatky (terorizmus), ale i tak sa tie témy riešili v rozhovoroch, napr. s Yaevinnom.

Dvojka bola na pol ceste medzi jednotkou a trojkou. Myslím, že práve vo Vergene dobre adresovala tému rasizmu. Túto tému adresovala vlastne aj vo Flotsame ako bol zobrazený útlak neľudí. Opäť asi záviselo aj od toho, ku komu sa hráč pridal, za Rochea sa dal vyriešiť Flotsam, za Iorvertha Vergen. Každopádne vo W2 a W3 sa mi páčilo, ako sú tam zobrazované negatívne postavy - ukazuje to na negatívne vlastnosti aj v dnešnej spoločnosti a myslím, že to do takej hernej tvorby patrí ako isté zrkadlo, kým spoločnosť túto problematiku vyrieši. Podľa toho článku, že mocné ženy sú problém len v momente, kedy ohrozia mocného muža - to mi príde ako jasné, neprekvapivé. Na tom stojí mocenská štruktúra patriarchátu. O to viac ešte v stavovských zriadeniach a monarchie, čím to samozrejme neobhahujem, len mi to príde správne vykreslené. To, že je niekto niekde potrestaný, neznamená, že trestajúci nie je tiež zlý alebo horší. Preto mi v podstate aj isté znechutenie nad tým Loc Muinne v dvojke prišlo ako nielen adekvátna reakcia, ale fungovalo aj emocionálne dobre pre hráča, ukazovalo to, že bol inkludnutý do hry natoľko, aby zaujal stanovisko.

No a čo sa týka Sapkowského - keď som ho pred rokmi zažil naživo, tak v momente ako od neho ženské fanynky chceli, aby im podpísal knihy, odfotil sa s nimi alebo mu chceli kúpiť pivo, tak div nekrochkal a nezačal slintať.
@Jab (14.01.2020 15:50): Tak to záleží, čemu přisuzuješ jakou váhu. Např. male gaze, který zmiňuješ, já osobně za problém považuju. On i ten kontext je proměnlivý. Z toho ale neplyne, že celá hra je šovinistická, to vůbec, však už tu bylo zmíněno, že je dílem mnoha lidí, takže takto jednoduše to jistě říct nelze a myslím, že se tu o to ani nikdo nepokouší. Akorát je dobrý, a o tom jsem přesvědčen, na podobné věci upozorňovat, mluvit o nich. Tak se snad doufám budeme přibližovat lepšímu světu.
@Jab (14.01.2020 15:50): Ve Witcherovi mi tohle přijde trochu jako žánrová úlitba sword & sorcery, skrze horror tam existuje i jiná než čistě historická (ve smyslu chronologie) návaznost.
@Paul (14.01.2020 15:42): To je v poriadku, že je to častá výtka. Debata trošku odklonila síce, ale pôvodne som začal s tým, že Netflix bol podľa mna bližšie ku knihe než W1 a W2, pretože lepšie vystihol Sapkowského relatívne progresívne postoje, ktoré sú v prvých dvoch hrách skôr regresívne.
@BUMTARATA (14.01.2020 15:18): Sexualizuje se ve velkém ve všech oblastech kultury. Příběh Ciri může být kolikrát chce o jejím uchopení zodpovědnosti a její síle. A stejně projde saunou. Tam to tedy alespoň nějakou elementární (ale opravdu jen malou) logiku mělo. Úbor Ves je směšný. Ale v kolika hrách je to na větší facepalm a bereme to za součást "pojetí" hry (viz různé japonské onlajnovky)? Asi je fér si ale vždy říci, zda to zapadá to kontextu. Taková japonská onlajnovka s prsatými elfkami je trochu sebeparodií. Tak proč ne. I kdyby s tím byl stokrát spojen byznys s collectibles a útočilo to tedy na sexuální pudy. U Ves to dosti nezapadá. Potkal jsem ji prvně až ve trojce a v momentě, kdy jde na přepad, si to už určitě mohla zavázat. Tady mě to pak do celkového vyznění hry nezapadalo. Ale s jejím charakterem jsem celkově problém neměl. Uvedeným výše chci říci/zdůraznit, že jde o ten kontext. A i s ním se vždy nedohodneme, zda něco sedí či nesedí do daného "zobrazení". Ono do těhle debat také patří nějaká úroveň tolerance. Těžko tak říci, že je Witcher 3 mizerná sexistická hra (podobně její hráči), páč Ves nezavázala košili. A těžko si upřít křivý úsměv, že zrovna na tomhle by se měl svádět boj proti šovinismu. Tím ti to nechci přímo přišít. Ale tahle debata opravdu začíná vyvolávat emoce, které nejsou úměrné problému.
@Shoggot (14.01.2020 15:35): to nepopírám.. Jen já už jsem toho trochu přejeden, tyhle diskuze jsem poprvé viděl na qt3 12 let zpátky když nemohli angličané přežít že místo cutscén CDP udělali erotický obrázky :)

@Adieu (14.01.2020 15:35): zrovna ten alternative costume mi u Triss přijde fakt hrozně na facepalm, je to hodně wish fulfillment co brutálně koliduje s příběhem..ale jako volitelně, proč ne. Koneckonců Triss už je tak nějak předělaná hodně anyway (vyléčená jizva..). Ciri a Yennefer jsou v pohodě :)
@Paul (14.01.2020 15:22): Také si myslím, protože na jednoho soudného kritika se ihned nalepí dvacet tupých inkvizitorů. Moje dívka by mohla vyprávět, když jakožto bílá žena neparodicky cosplayovala postavu tmavší kůže a do týdne se z toho stala kyberšikana od stovek až tisíců afroameričanů, která skončila nutným založením nového účtu. :/ :D

Ovšem téma sexualizovaných ženských kostýmů ve hrách, potažmo fantasy, je zajímavé. Hraju zrovna trojku Witchera a zkoušel jsem DLCčkové kostýmy, přičemž Ciri má brnčo, co ukazuje bříško, a Triss vypadá jako luxusní čarodějnická kurtizána, v Novigradě nenápadná jako hovno na sněhu. Nebo Yennefeřiny ornamentální punčošky či již v základní hře obsažené podpatky. :D