Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • Android 80
Konečne som sa dostala aj k jedničke.

Netypicky som sa s Amanitou zoznámila až s ich neskoršími hrami ako Machinarium a Botanicula a prvý Samorost mi pristál na tanieri až teraz. Hrať ho na mobile mi prišlo ako najlepší nápad skrátiť si dlhú chvíľu cestou do práce. Jednoduché ovládanie na dotykovej obrazovke tomu určite dopomohlo.

Od prvého Samorostu som čakala point and click adventúru, ktorá bude štýlom pripomínať neskôr vydané hry od Amanity. Grafika zodpovedala presne tomu, čo som očakávala ale hratelnosť mi prišla o dosť zjednodušená. Samozrejme pri dĺžke hry a tomu, že to bola prvotina, to dáva zmysel a nijak mi to nevadilo. Beriem to tak, že sa Amanita s každým jedným dielom zlepšovala až do podoby, ktorú vidíme dnes.

Človek by nemal byť pripravený na príbeh typu AAA hry, skôr na niečo milé, čo mu po kliknutí na obrazovku vytvorí úsmev na tvári. Či sa jedná o roztomilú animáciu alebo zvukový efekt, srší z toho Amanita. A ten kto ju má rád, bude mať rád aj Samorost 1. U mňa to tak rozhodne je.
+15
  • PC 70
Herní výzva 2023 – 2. Debut (Hardcore)
Na úvod se sluší říci, že nejsem fanda her od společnosti Amanita Design. Od her očekávám něco malinko jiného, ale i tak je fajn si zahrát něco mimo běžný repertoár.

Prvotina studia nepředstavuje žádnou složitou hru podobnou z doslechu občas poměrně obtížnému Creaks, nebo podobným hrám zmíněného studia. Jedná se o jednoduchou odpočinkovou hru stávající se z pár obrazovek. I ty ale dokáží vykouzlit celkem zajímavý příběh, který jsem si dokonce musel ihned po dohrání zopakovat za účelem lepšího pochopení. Ačkoliv chápu, že se jedná o prvotinu studia, která je dokonce zdarma, je těžké hru vůbec uchopit jako hru.

Zmíněná grafická stylizace v podobě umělecky ztvárněných obrazovek příběh skvěle doplňuje a řekl bych, že se jedná o velmi povedené zpracování. Jediné, co se mi až příčilo, bylo použití reálného ztvárnění obličeje. To se dle mého do hry absolutně nehodí a zůstat u klasického kresleného zpracování by hře sedlo lépe.

Ačkoliv se jedná o zábavu na pouhých pár minut, urrčitě mě hra nahlodala k tomu, abych se zamyslel nad vyzkoušením další z celé řady her z rukou tohoto studia. Komu hru doporučit? Pokud jste fanošci podobných her, určitě jste Samorost nepochybně několikrát prošli. Pokud stejně jako já tento typ her nevyhledáváte, určitě její vyzkoušení doporčuji. Ve výsledku, o mnoho času hráče opravdu nepřipraví.

Hodnocení: 70 %

Pro: Vizuální zpracování, příběh, atmosféra hry, zdarma

Proti: Opravdu krátká záležitost, nevhodné použití skutečného obličeje

+17
  • PC 75
Kdo by neznal jednu z nejznámějších a nejikoničtějších point-and-click adventur od nás. Byl to super zážitek si zahrát první hru od tohoto Českého studia, které je tady s námi už 20 let a nostalgicky u toho vzpomínat na jeho počátky a vývoj.

I přes to, že hru lze dohrát do patnácti minut věřím, že ji ocení každý milovník tohoto žánru, protože vizuál a hudba jsou prvky, které této hře dávají přidanou hodnotu. Samorost dostal v roce 2021 remaster, který mimo jiné nabízí vyšší rozlišení a novou hudbu a tak ho nedoporučuji pouze těm co hru nikdy nehráli, ale i zkušeným hráčům série.

Samorost je free a můžete ho stáhnout jak na Steamu , tak  stránkách vývojařů. Mimo to si můžete vzít Samorosta i na cesty, protože je taktéž ke stažení na Ios a Androidu.

Pro: Hra je free, vizuál, hudba

Proti: Nic

+11 +12 −1
  • PC 45
  • Android --
Herní Výzva 2023
2. Debut

Co jsem to u všech čertů "hrál"? Tohle není hra ale interaktivní animace, o skřítkovi který se snaží zabránit ve srážce dvou planetek. V několika úrovních je potřeba se proklikat scénami klikáním na věci/tvory ve správném pořadí. Tohle dílo se ani nedá považovat za logickou hru protože puzzly jsou primitivní a dohrál by to i pes po lobotomii. Jednotlivé scény jsou poskládane fotky kmenů, větví, kamenů a dalších předmětů na kterých se odehrávájí animace dopovázené otravnou a opakující se melodii. Celá "hra" je vhodná maximálně pro děti do 3. třídy základní školy protože člověk který je starší a spustí ji jako prvotinu si ji nemá šanci užít. Celá "hra" je velmi krátká a máte jí dohranou do 20. minut, na mě spíše působí jako demo k dalším dílum, vůbec mě neoslovila a necítim potřebu zkoušet další díly autorů.

Pro: super že to je tak krátký, freeware, uninstall tlačítko funguje

Proti: příliš krátký

+9 +10 −1
  • PC 60
Jedná se o velmi krátkou klikací prvotinu od studia Amanita Design. A ten výraz klikací myslím doslova. Smyslem hry je totiž v několika obrazovkách klikat na různá interaktivní místa a následně jejich vhodným pořadím vyřešit danou obrazovku a dostat se dál. 

Osobně jsem měl největší problém hned na první obrazovce, kdy jsem si myslel, že řešení spočívá ve správném pořadí klikání na mnichy. Nakonec bylo řešení mnohem jednodušší. Zbytek hry jsem už prosvištěl během několika minut.

Hra má sice jen několik obrazovek, ale i na nich je vidět ten grafický cit, který se dále rozvíjí v dalších hrách od Amanity. Hudba je pak příjemná na poslech a rozhodně se za těch pár minut hraní neoposlouchá.

Za mě tedy příjemné hraní. Vytknout se tomu dá skutečně jen ta až přílišná krátkost, do které se vlastně ani nedá začlenit o něco složitější příběh. Ale vzhledem k tomu, že se jedná původně o studentský projekt, tak rozhodně dávám klobouk dolů.
+17
  • Android 85
Jeeeej, to byla moc příjemná cesta šalinou, když jsem hru hrál! Nic jsem od prvotiny Amanity nečekal a dostal jsem kouzelné dobrodružství s klidnou atmosférou a super hudbou Floexe.

Hra mi na každé obrazovce vykouzlila úsměv a během hráni jsem i dostal chuť na dýmku. Jen trochu mě štvalo, proklikávání celé obrazovky abych zjistil aktivní body.

Pro: Floex, grafika, "free" nalada

Proti: moc krátké, nejasné aktivní prvky na obrazovce

+8 +10 −2
  • PC 75
Samorost, co si pamatuji, byl v době svého vzniku zjevením. Od té doby se Amanita hodně posunula a již očekáváme takové milé hříčky. I teď je však Samorost milou, byť velmi krátkou, hříčkou. Co mě asi nejvíce vyvedlo z míry, v dnešní době uspěchaných a rychlých her, jsou hádanky, kterých významnou součástí je prostě počkat. Minimalistické vtipny, hudba, hádanky, skvělá kombinace na malé pohlazení na duši na večer.

Pro: rozkošnost, milost

+11
  • PC 75
A na konec mé série hraní Samorosta jsem se vrátila na její začátek. Tento díl jsem hrála už kdysi před lety, ale nic jsem si z něho nepamatovala. Snad jen to, že Samorost má udělat jeden úkol a že to zabere tak deset minut hraní. A také že jo.

Bylo pěkné sledovat, kde to všechno začalo - jako studentský projekt a jak daleko se Samorost dostal. Samorost na rozdíl od druhého a hlavně třetího dílu nebyl sám o sobě nijak výřečný, pouze seděl na místě a když jsem na něho klikla, tak na mě zamával zaťatou pěstí. Ale i tady jsem se musela usmát, když jsem viděla, jak na svých lyžích sjíždí travnatý kopec.

Překvapilo mě grafické ztvárnění hry, které sice ještě nebylo tak propracované, ale i tak se na to dobře dívalo. Potěšilo mě, že už tady šlo klikat na různé věci na obrazovce, které na to nějak reagovaly (často i s legračními zvuky). Krátkost hry mi absolutně nevadila vzhledem k tomu, že se jedná o prvotinu dělanou v rámci studia na škole.
+31
  • PC 80
Herní výzva 2017
5. "Rychlovka"


Upřímně, čekal jsem krátkou hru. Ale to, že ji dohraju cca za deset minut, to jsem opravdu nečekal. Samorost vyniká svojí poněkud netradiční grafikou a tajemnou atmosférou. Adventury osobně moc nemusím, ale u Samorosta jsem se upřímně bavil. Škoda jen, že je akorát na jedno hraní, protože řešení se snadno zapamatuje.

Pokud potřebujete nějakou krátkou hru na uklidnění, Samorost je jasnou volbou.

Pro: originalita, free, chytlavé, uklidňující

Proti: hra mohla být delší

+23
  • PC 55
Jako rychlovku do Herní výzvy 2017 jsem zvolil hru snad úplně nejkratší. Ne však pro její krátkost, ale protože to byla konečně příležitost zahrát si tuhle často zmiňovanou, a snad i legendární hru.

Obrázky Samorostů jsou dobře známé, proto Samorost nebyl velkým překvapením ani krokem do neznáma. Ale přece jen jsem to nečekal až tak krátké. Je to docela experimentální hra, s velkou dávkou nevšednosti. Hraní je fajn a intuitivní, takže to dobře odsýpá.

Rovnou jsem se pustil do první zdarma dostupné kapitoly Samorosta 2. Ten mě překvapil rozhodně víc než jednička, a to příjemně. Neuchvátil mě ale natolik, abych za 5€ pořídil druhou kapitolu. Na zařazení do seznamu přání to však stačí. Tak třeba Samorosta dvojku potkám zase v Herní výzvě 2018.
+10
  • PC 70
Herní výzva 2016 - #9 Hra vydaná nejpozději v roce 2006 aneb Vánoční dohánění dlouholetých restů.

Amanita ušla opravdu dlouhou cestu a stala se celosvětově uznávaným studiem, není tak na škodu si připomenout jejich již 13 let starou prvotinu. A kouzlo Samorostu, příjemné klikací freeware flashovky, funguje bezchybně i s odstupem tak dlouhé doby. Především díky tomu, že hlavní trumfy hry - parádní ručně kreslené obrazovky, roztomilý humor a originální práce s hudbou / zvuky - nezestárly ani trochu. Maximálně "feel good" relaxační záležitost.

Je fascinující, jaký příběh jednoho malého českého studia tahle 20 minut dlouhá hříčka odstartovala.
+21
  • PC 65
Herní výzva 10

Jubilejně 10 komentář na DH

Samorost, co bych o něm napsal, když je tak kraťoučký, že ho má člověk dohraný za 5-10 minut. No ono se něco snad najde.

Příběh úplně jednoduchý, na vaši planetku letí jiná a hrozí srážka, vy se svojí raketou z plechovky letíte na druhou planetku, abyste ji odklonili. Žádný extra příběh bez nějakých zvratů vás tady nečeká, opravdu jde pouze o toto.

Grafika vypadá velice zajímavě. I na to, že je ve hře tak málo obrazovek se opravdu vyvedla. Prostředí je takové tajemné a člověk má strach, co na vás může odkud vyskočit.

Hudba a zvuky, těch je na tu krátkost ve hře dost, především mě dostala veverka s gramofonem a skákající sova.

Hlavní postavička za celou hru nic nepromluví, ale aspoň na vás zamává.

Tak to by bylo asi vše, protože nic víc už ani o této hře napsat nelze.

Pro: zábavné, zdarma, rodinné

Proti: krátkost

+8 +11 −3
  • PC 65
Velice zajímavá a příjemná hříčka v prohlížeči. Adventurka se rozkládá na pár obrazovkách kde hráči předkládá jednoduché, ale zajímavé hádanky. Nejvíce se mi líbila stylizace a atmosféra. Hra je krátká, ale zadarmo, takže to tak nevadí. Čeští tvůrci odvedly dobrou práci a tato jednohubka mě rozhodně navnadila na další díl.

Pro: nápaditost, atmosféra, stylizace

Proti: krátkost

+21
  • PC 50
Jestli lze o některých hrách tvrdit, že to jsou jednohubky, pak bych Samorost přirovnal k hroznovému vínu. Jednohubky jsou něco, co mám rád (a ano opravdu se teď bavím o jídle). Nejčastěji se v poslední době setkávám s jednohubkami s česnekovou pomazánkou a navrch položenou půlkou hroznu. Samorost je právě ta půlka hroznu, umazaná od česnekové pomazánky, která z jednohubky spadla. Bohužel už leží jen na tácku a tak není tak hezká a nikoho na první pohled příliš neláká. A já mám bohužel ze hry stejný pocit.

Samorost jsem si zahrál hlavně ze zajímavosti (po předchozí výborné zkušenosti s Machinarium) a čekal jsem upřímně úplně něco jiného. Narozdíl od Machinaria, ze kterého jsem byl vzhledově unešen, u Samorostu je pro mě vzhled naopak největším mínusem. Nejsem fanouškem divnoumění a vzhled tu ze hry dělá divnohru. Kdyby byla grafika celá kreslená, pak bych to přijal určitě daleko lépe.

Jednoduchost hry je až taková moc...levná. Něco podobného bych spíš očekával u klikaček, které můžete najít na každém webu s prohlížečovými hrami. Na druhou stranu by to mohla být fajn odreagovačka, kdyby nebylo té grafiky. Nijak tomu nepomáhá ani zatraceně krátká herní doba, kdy hru dohrajete skutečně za pár minut.

Kdyby ta půlka hroznu nebyla zamazaná od česneku, mohl by být Samorost sladkým soustíčkem (na sousto je ta hra moc krátká). Takhle si ale akorát zamažu prsty a ostatní na mě budou koukat, že vyjídám zbytky. No co vám budu povídat. Jsem hodně zklamaný... tuhle hru bohužel už radši nikdy víc!

Pro: když překousnete vzhled, můžete si užít pár minut pohodové hry

Proti: divnovzhled, divnohra

+9
  • PC 70
Jelikož žánr Freeware her úspěšně ignoruji, trochu jsem bojoval s tím, jakou hru si vybrat do herní výzvy roku 2016. Když jsem najednou na hlavní stránce DH viděl komentář na Samorost. Jelikož byl v profilu i link na tuto hru, tak jsem na ni kliknul a ...dohrál.

Co hra v celkovém dojmu ztrácí svou krátkostí vynahrazuje originalitou. Jsou zde krásně vidět počátky tvorby party nadšenců, která se bude zdokonalovat v dalších hrách, které jsem sice ještě nehrál ale očkem je poznám.

Úplně při hraní cítím tu atmosféru studentské tvorby. Chuť něco tvořit a ukázat světu své nápady skrz tohle médium. I tak krátká chvíle hraní byla plná podivností, humorných příhod a někdy až geniální kombinace grafiky a zvuků. Co se úkolů týká nijak složité nebyly a nebýt určitého zabugovaného mechanismu na jedné obrazovce, tak jsem vše plnil tak nějak automaticky a bez záseku. Asi jsem naladěn na stejnou vlnu podivného myšlení jako autoři.

Je až škoda, že v dnešním světě jen málokdo klikne na podobnou hru a dokáže si ji užít. Vše ustupuje potřebám nové generace hráčů, kteří takové věci nedocení. Pár let to ještě půjde, ale jsem přesvědčen, že spatříme ten konec. Snad se pletu.

Pro: originalita, "fotorealistická" grafika, nápad

Proti: jeden podivný bug, krátkost

+23
  • PC 60
Samorosta som si zahral vďaka Herní výzve 2016. Freeware hry nehrávam a toto bola jedna z tých, ktoré som poznal. Prvotina od Amanity Design, od ktorej som zatiaľ dohral Machinarium a Botaniculu s ktorými som bol nadmieru spokojný. Samorost je veľmi jednoduchý a krátky, no aj napriek tomu má svoje čaro. Pekne vypadá, dobre sa počúva a jeho humor je príjemný. Je veľká škoda, že tých obrazoviek je tak málo, lebo na množstvo milých detailov sú v Amanite majstri.

Príjemná hra zadarmo, no aj napriek tomu skončí rýchlejšie než som čakal. Tento rok však bude u mňa rokom Samorostu, budem pokračovať dvojkou a potom sa už budem tešiť na trojku, ktorú snáď tento rok vydajú.

Pro: Pekné, milé, free

Proti: málo obrazoviek a je to príliš krátke

+19
  • PC 70
První počin od Muchomůrek se sice nemůže chlubit nijak oslnivou herní dobou, ale i tak zaujme skvělými nápady, které se rodily v animovaných hlavičkách tvůrců již zde.

Samorost je vlastně planetka, která vypadá jako dřevěný samorost a na ní žije skřítek, který zřejmě rád pozoruje okolí dalekohledem. Díky tomu přijde na to, že se k jeho domovině blíží velkou rychlostí další Samorost a aby vše neskončilo srážkou obou těles, vydá se tento mrňousek ve své Polokonzervě na záchrannou misi.

Při přistání na cizím území jsem musel skřítkovi pomoci s několika úkoly, mezi něž patřilo letní lyžování, rybaření či práce ve strojovně. Díky šipkám, které mi ukazovaly, jakým směrem se bude pokračovat a za poslechu zvláštních zvuků a shlédnutí krásných animací se mi podařilo dokončit důležité poslání a obě planetky se zdárně vyhnuly.

Pro: příběh, skvělé nápady tvůrců, úkoly, zvuky, animace, Polokonzerva

Proti: možná až příliš krátké

+15
  • PC 90
hra o jednom trpaslíkovi který si spokojeně žije ve svém domečku jednoho dne na něho ale může narazit ale jiná planetka a tak náš hrdina nedbá a vyjede svojí párkovou raketou zachránit jeho planetu, hra má tajemné prostředí výtvarnou animaci kterou si každý zamiluje je krátká a ne tak složitá jeden úkol máte udělaný za 4 minutky a když jste rychlejší i ne za chvíli to máte dobrané a vás čeká potlesk který si hráč rozhodně zaslouží ale místo potlesku by to chtělo ještě větší odměnu jako kdyby se třeba z obrazovky házeli dorty a buchty cheche hra není složitá ale líbí se mi a moc protože má pořádný děj a myšlenku a samo sebou že si pochvalu zaslouží i animace a návrh panáčků hru můžete hrát celou na internetu zadejte si Samorost a tam se vám to ukáže celé a zdarma
+13 +15 −2
  • PC 85
Velice zajímavá a originální hříčka, u které, pokud nevíte bližší info o její tvorbě, jako jsem nevěděl ani já, budete příjemně překvapeni závěrem, kde Vám hra ukáže, že na ní pracovali studenti české programátorské školy. Každopádně musím říct, že tvůrce musí mít představivost jako blázen, když vytvoří takovou nápaditou hru. Opravdu...klobouk dolů
+16
  • PC 60
Tato hra mi zaujala prostředim a vlastně všim příběh tam byl grafika taky náká ale moc dlouhý to boužel nebylo někdy sem opravdu nevěděl co udělat ale dal sem to bylo to zábavné zabyl sem tim 1hodinu.

Pro: prostředí,příběh,zábavné

Proti: krátké

-8 +2 −10
  • PC 80
Samorost je překrásná hříčka. Hra, která vychází od samotného základu slova hrát si. Autor si tu dokonale vyhrál s grafickým prostředím. Celý svět Samorostu působí překrásným dojmem. Prostě radost hrát a objevovat další postup ve hře. Ale vraťme se hezky na začátek a povězme si něco o příběhu.

První díl Samorostu vyšel na svět roku 2003. Náš hrdina vykreslen jednoduše a mile, vypadá jako takový Lumík s čepicí. Snaží se zabránit srážce jeho vesmírné lodi s jiným korábem. A tak se ze své mateřské lodě vydá malou raketou na výzvědy. Přistane na korábu a putování může začít. Animace všech postaviček je roztomilá a člověk se nemůže nebavit. Vše působí tak originálním dojmem. Princip hry je jednoduchý. Je třeba po vzoru starých dobrých adventur se trochu rozpomenout na pixelhunting a hledat a zkoušet co hra udělá. Čím překvapí. Co se stane když kliknu semhle nebo támhle. Hra není klasickou adventurou se spletitým dějem, inventářem, mnoha postavami a větvenými dialogy. Ve hře se prakticky nemluví. Samorost je hříčka. Má pobavit. A velmi se jí to daří. Podstatou hry je splnit úkoly na jedné obrazovce a posunout se tak na jinou.

Pár rad na závěr:

- nedělejte z komára velblouda, řešení hádanky bývá většinou dost viditelné
- pořádně zkoumejte okolí, nejen myší ale i pohledem
- některé hádanky působí složitě, ale v podstatě jsou jednoduché
- i ten malinký pixel v rohu obrazovky může mít třeba zásadní vliv na postup

článek s obrázky

Pro: originalita

Proti: krátká herní doba(?)

+13
  • PC 65
Zaujímavá jednoduchá "hříčka". Prvé na čo som si pri hraní spomenul bol Malý Princ od Exupéryho. Či už organickými planétkami, alebo akousi snovou atmosférou, ktorá spájala detskú rozprávkovosť s dospelosťou. Z hľadiska hrateľnosti je to len triviálne klikanie na pár interaktívnych bodov a postup do ďalšej obrazovky, no už len pre celkovú štylizáciu je tých 15-20 minút veľmi príjemným spestrením od klasických hier.

Pro: štylizácia, atmosféra, hudba

Proti: krátke a z hľadiska hrateľnosti triviálne

+14
  • PC --
Výsledek toho, když se pár lidí rozhodne dokázat, že i počítačová hra může být umění. A věřím, že se jim to povedlo! Krátká, ale velmi působivá klikačka má jakési lákavé kouzlo bizarních spojení zrezlé techniky a přírody... Tuto hru si může zahrát úplně kdokoli a každý si v ní může najít zalíbení...
+3 +7 −4
  • PC 80
Samorost se mi svojí kvalitou navždy zaryl do paměti. Hledal jsem tenkrát pouze nějakou obyčejnou chodičku, se kterou zabiji jedno nudné odpoledne. Hra narychlo načtená přes vyhledávač u mne nakonec sklidila slova nadšení a obdivu. Těch cca 8 herních obrazovek (free), dovedlo tak zvláštně pobavit a navnadit, že jen těžko se mi někdy v budoucnu podobný zážitek zopakuje.
Ve hře mě příjemně překvapilo trošku nestandartní prostředí s mírně tajemnou atmosférou. Při tvorbě hry někdo evidentně nešetřil svým důvtipem a fantazii... Taktéž grafika působí zábavně, na jednu stranu ostře fotogenická, na druhou jakoby dočmáraná v Paintshopu. Potěší, že je hra od českých tvůrců, což je i poznat na některých objektech ve hře.

Pro: Free, udivující, zábavné.

Proti: Asi určitě nic.

+30
  • PC 90
Originální pojetí klikací adventury, jedinečná grafická stránka, naprosto skvělá hudba. Nenáročné a zábavné prozkoumávání kousků jedné bizarní... planetky. Hra je to sice krátká, ale zadarmo. V zásadě by si tohle (nebo alespoň jinou Amanita Design hru v tomhle stylu) měl imho zahrát každý :)

Sice tak docela nevím, co tady dělá, ale nestěžuju si na to :)
+21