Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Tak Lara sa vrátila a poteší väčšinu fanúšikov predchádzajúceho akčnejšieho reštartu série.

Čo sa mi páčilo?
Tentokrát sa tempo predsa len o niečo spomalilo a väčší priestor dostali aj hádanky, nie je ich veľa a takmer všetky sú nepovinné. Osobne ich odporúčam, lebo ponúkajú zaujímavé nápady a odohrávajú sa na pekných miestach - za všetky spomeniem starodávnu loď uveznenú v ľadovci.

Prvé, čo ma po spustení hry ohúrilo, bolo grafické spracovanie. Hra vypadá naozaj dobre. Na úvodné bombastické lokácie sa ale znovu nadviaže až ku koncu hry a stred ostane viac o voľnejšom bojovaní, skákaní, lezení a behaní po zasnežených a nezasnežených lesoch, aj tak sa však na hru dobre pozerá. Hlavne s postavou Lary Croft sa tvorcovia vyhrali a jej herecký prednes je v animačkách síce trochu prehnaný, ale jej mimika, výrazy, postava a vlasy majú perfektné animácie.

Ako celok je hra veľmi podobná svojmu predchodcovi. Ponúka otvorenejšie úrovne, kde je možné taktizovať a na nepriateľov si vymyslieť vlastnú metódu likvidovania. Možností je veľa a aj preto sú boje stále zábavné.

Gradácia hry je neskutočná a ak si poviete, že už váš v posledných hodinách hra nemá čím prekvapiť, tak budete na omyle. Záver hry je ako bombastický, veľkolepý, akčný, dobrodružný veľkofilm. Posledné 2 príbehové hodiny som len otváral oči, že čo si ešte tvorcovia vymysleli. Veľmi ma to bavilo. Záver je tak natrieskaný, že by som ho prirovnal intenzitou k môjmu obľúbenému Poslednému Mohykánovi.

Čo sa mi nepáčilo?
Celý priebeh hry je až príliš podobný predchádzajúcej časti. Jasné, je to tu všetko iné, ale aj napriek tomu veľmi podobné.

Lara vypadá v animačkách úžasne, až tak dobre, že ostatné postavy vypadajú oproti nej ako keby do tejto hry vôbec nepatrili a ich miesto bolo niekde v predošlej časti. Proste úroveň detailov Lary je tak veľká, že ostatné postavy vypadajú oproti nej nedorobene.

Príbeh je na žáner dostačujúci a neurazí, ale obsahuje dosť klišoidných scén a pár momentov, ktoré sú proste divné. Za všetky spomeniem hlavne postavu Jacoba, ktorý Laru stále v každej nahnutej scéne zachráni. Prvýkrát to je ešte ok, ale keď sa to už stane po tretíkrát, už som si zakrýval oči.

Verdikt
Je to veľmi podobná hra ako naposledy. Hádanky sú o niečo rozsiahlejšie, ale stále sa jedná prevažne o vydarené akčné dobrodružstvo. Ja som sa bavil.

Pro: Graficky to je veľmi pekné, Lara je krásna, hrateľnosť je zábavná, boje a ich voľnosť v likvidovaní, úvod, záverečné 2 príbehové hodiny sú tak natrieskané ako záverečných 10 minút v Poslednom Mohykánovi

Proti: Klišoidný príbeh, oproti Lare vypadajú ostatné postavy v animačkách nedorobene (hlavne vlasy a mimika), príliš veľká podobnosť s predošlým dielom

+42 +43 −1
  • PC 90
Na úvod bych chtěl jen zmínit, že patřím do kategorie těch lidí, kterým se předchozí dobrodružství Lary Croft líbilo. Od pokračování jsem tedy očekával, že se ponese ve stejném duchu akčního pojetí dobrodružné hry. Asi není překvapením, že i v Rise of the Tomb Raider to tak zůstalo, přesto i zde vývojáři udělali pár příjemných změn.

Obrovskou radost mi udělali (oproti předchozímu dílu) značně rozsáhlejší kobky, jejichž průchod komplexem a řešení puzzlů je daleko zábavnější. Nejsou hardcore složité, člověk se sice občas nad tím musí zamyslet, ale nikdy jsem se nad něčím nezasekl tak, abych se musel podívat do nějakého návodu. Objevování kobek je nepovinné, je zcela na hráči, zda je bude prozkoumávat.

Větší důraz je také kladen na stealth postup a taktiku, kdy si Lara zahraje na MacGyvera a může si třeba z přilehlé flašky udělat molotov koktejl či z obyčejné pohozené plechovky ruční granát. Skillovaní Lary a vylepšování zbraní /nástrojů zde také dostalo více prostoru a na konci hry tentokrát nelze mít vše na max, je potřeba více vybírat podle vlastních preferencí.

A co příběh? Ten je zkrátka klasický tohoto typu – celkem zajímavý, nechybí zvraty a celé je to obklopeno tajemnem s akční filmovou atmosférou. QTE až na pár výjimek v animacích již zde nečekejte (animace jsou většinou renderované a v ingame animacích se od hráče nevyžaduje). Vedle hlavní příběhové linie je možnost (kromě výše zmíněných kobek) prozkoumávat krajinu otevřeného světa a hledat různé artefakty, objevovat skrýše, lovit zvěř, plnit vedlejší mise místních obyvatel (něco "přines" a "znič") a v neposlední řadě sbírání všemožných materiálů, co se naskytnou Laře do cesty. Budu se opakovat, ale vše je opět nepovinné, hra do toho nenutí, lze se soustředit jen na hlavní linii.

Lara se zkrátka vrátila ve výborné formě. Předchozí díl mě velice překvapil a bavil, novější díl disponuje takřka stejnými herními mechanizmy, ovšem více cílí na atmosféru Indiana Jonesa. Těžko říct, zda ti, co jim předchozí díl nešmakoval, bude tento díl bavit. Nicméně pro mě se jedná o fajnové pokračování, které si s chutí rád někdy zahraji znovu.

PS: Hru jsem dohrál na Xbox 360, která se od PC verze liší jen v grafických detailech. I tak bych chtěl pochválit Crystal Dynamics (respektive Nixxes Software za jejich port), že i z 10 let staré konzole dokázali vytěžit maximum a hra i zde vypadá po grafické stránce parádně.

Pro: "Indiana Jones" felling, rozsáhlejší a zábavnější kobky, herní doba, velké množství nepovinných aktivit

Proti: Občas divná AI nepřátel

+38 +39 −1
  • PC 90
Je tady už spousta vynikajících komentářů popisující kvality hry od A do Z, tak za mě už jen stručně.

Pokud se vám líbil reboot značky z roku 2013, bude se vám s nejvyšší pravděpodobností líbit i Rise of the Tomb Raider.

Pro mě osobně jsou nové hry této série ztělesněním téměř dokonalé blockbusterové zábavy - inspirace v mé oblíbené sérii Uncharted je více než zřejmá, ale řekl bych, že v určitých ohledech je Tomb Raider ještě o kousek dál. Obzvláště dávkování tempa je tady podle mě zvládnuto prvotřídně - akční a explorační pasáže se střídají přesně ve chvíli, kdy už se vám daný druh gameplaye začíná přejídat (což byl v mém případě problém třeba v Uncharted 3).

Kdybych pak měl vyzdvihnout jedinou věc, kterou si z celé hry budu pamatovat, byly by to krásné a opravdu skvěle nadesignované lokace. Jak exteriéry, tak interiéry jsou nádherné a působí monumentálním dojmem. Konečně je zde také více parádních dobrovolných kobek. Co naopak nenadchne je příběh, který je takový... mno, trochu generický (a za mě horší, než třeba v předchozím díle). Pro mě osobně je však TR především gameplay-driven hra a jako taková funguje na jedničku - pokud to tedy máte podobně, určitě do toho jděte.
+38
  • PC 80
Letos jsou zase šílený vedra, co? Až člověk musí té fešandě Laře závidět pokaždé, když se začne klepat zimou a drkotat zuby. Klikařka jedna britská.

V první řadě musím říct, že jsem velice potěšený výběrem příběhového prostředí. Od tropického Japonska je mrazivá Sibiř vítanou změnou, díky které hra nepůsobí jako nějaký retardovaný bratříček dílu předešlého. I samotná Lara se dočkala po fyzické stránce určitých změn - její tvář už nepůsobí dojmem supermodelky, která se rozhodla LARPovat, plus opravdu nevím, jaký šampón používá, ale ať už je jakýkoliv, chci ho taky. Jinak je to ona stejná vykoukaná idealistka a sympaťačka z dílu předešlého, za kterou ale bylo radost hrát. Ovšem přiznám se, že jsem jí párkrát řekl, aby držela hubu, když furt dokola opakovala jednu větu o tom, co by měla udělat, když jsem přemýšlel nad vyřešením nějakého toho puzzlu.

Hlavní příběh je vcelku fajn, ovšem nemůžu říct, že by mě vyloženě ohromil. V podstatě opakuje stejnou formuli předešlých her, tudíž na něm člověk nenajde nic překvapujícího či ohromujícího. Odvyprávěný je ale hezky. Líbili se mi i hlavní padouši, přičemž pro jednoho z nich jsem měl i určité pochopení, což když se u hráče povede, je to pro onoho záporáka velikánské plus. A celkově - střílet přívržence zlé iluminátské organizace je mnohem uspokojivější, než jen nějaké poblázněné kultisty. Co se soubojů týče, drží si furt parádní kvalitu. Headshotoval jsem jak blázen, nejen díky dodatečným zkušenostem, ale i protože to je jedna z nejuspokojivějších věcí celé hry. Hádanky byly taky docela fajn, ovšem opět jich bylo málo. Celkově mi vlastně přijde, že tahle série na ně dlabe. Nejvíc jich hráč najde v oněch optional tombs, kde s nimi byla sranda, ovšem příště bych ocenil, kdyby je tvůrci implementovali víc do hlavního příběhu. Samotný vzhled lokací je překrásný, plus téměř každé místo má své jedinečné kouzlo, s čímž souvisí i dobrá rozmanitost prostředí. Nejvíc mi v hlavě utkvěla lokace Soviet Installation. A to kvůli hudbě. Právě tam totiž bubny indikují, jak blízko se od nepřátel Lara nachází. A když se jednou rozjely na plné pecky, opravdu mě to vyděsilo. Debilní vlci.... Za sebe taktéž velice oceňuji ten fakt, že se tvůrci nebáli ze Sovětů dělat pěkný svině. Challenge, kdy jsem měl spálit veškeré jejich vlajky a plakáty, jsem plnil s velkým potěšením.

Hrozně mi ale lezly na nervy ty kecy z veškerých deníků, starodávných textů, atd. Chápu, že se to určitým způsobem snažilo rozšířit informace o příběhu, historii daného místa a tak podobně, ale mě to absolutně nebavilo. Občasné výjimky byly nahrávky od postav, které Lara zná, ale jinak to bylo úmorné tlachání, které jsem po určité době úplně přestal vnímat. Mezi další zápory řadím zmíněný nedostatečný počet složitějších puzzlů a hádanek. Hrome, Crystal Dynamics. Dyť jsi to uměl! Přece si nemyslíš, že fanoušci Tomb Raidera neradi přemýšlí! A závěr poněkud odfláknutý.

Ve výsledku ale velice obstojné pokračování, plus samotný závěr má opět kulervoucí akci, která se dá popsat pouze slovem epic. Jsem velice zvědavý, jak bude tahle trilogie ukončena v následujícím díle. Každopádně se moc těším. Však se neboj, Laro, dotáhneme to spolu do konce, holka.
A chci ten šampón!

Pro: Lara, stále dobrý gameplay, prostředí, souboje

Proti: otravné collectables, málo puzzlů, odlfáklý závěr

+37
  • PC 80
Mám ráda pokračování, která fungují tak, že si po prvním díle řeknete "to bylo super, ještě jednou" a přesně to taky dostanete. Dvojka nového Tomb Raidera má skoro všechno, co měla jednička, a to v dobrém i ve zlém: uzavřené lokace, tentokrát krásně zasněžené, fyzické řešení "hádanek" ve hrobkách, výběr zbraní, kdy poměrně rychle získáte možnost vše a všechny neohroženě masakrovat (žádní super soupeři zde nejsou), dokonce se vrátily i OCD výzvy typu tref všech 8 malinkých visících věciček, z nichž tří si nemáš absolutně šanci všimnout, a ano, překvapivě jsou i zde oživlí starodávní vojáci, kteří si vyměňují drsně znějící nesrozumitelné hlášky a je o něco těžší je zabít než moderní SWAT team. Opět mě otravoval i uměle vynucený návrat zpět do přechozích lokací, kdy některá zákoutí zůstávala nepřístupná, dokud jste neodemkli dovednost, kterou Lara od svého hopsání po japonském ostrově už asi zapomněla.

Má dvojka vůbec něco navíc? Samozřejmě - místo jednoho cepínu, který na rozdíl od zcela reálného dvojitého povyskočení přece nikdy nedával smysl, má Lara dva. Co mi ale naopak scházelo bylo více vedlejších postav a trochu méně naivní příběh (všechno to střílení a skákání, padání a šplhání a když Lara konečně dosáhne na zdroj nesmrtelnosti, tak reaguje ve stylu jedenáctiletého Harryho Pottera). Chyběla mi skupina různorodých postaviček z Lařiny původní party, s kterými jsme postupně interagovali a taktéž záchrana Lařiny spolužačky v jedničce fungovala jako lepší motivace než to, co jsme dělali tady (hledali něco, co jsme nikdy nechtěli). Společnost nám dělali jen protivníci ve formě Cersei a Jamieho Lannisterových ve službách KGB, ruský bezdomovec, z něhož se vyklubal Ježíš Kristus a Lařin tlustý kamarád, kterého udržuje při životě jen jeho status infinite friendzone. Jsou hry, které mě osloví příběhem a kde mi záleží na tom, co se komu stane - toto bohužel nebyla jedna z nich, nicméně i tak to pořád byla skvělá zábava.

Pro: skvělá akční hra

Proti: méně vtáhne do děje

+34
  • PC 85
Na druhý díl restartované série Tomb Raider jsem se hodně těšil hlavně díky "prvnímu dílu", který mě mile překvapil. A tak jsem očekával něco v podobném duchu a vlastně jsem se toho dočkal i když ne vše se posunulo k lepšímu..

Ale od začátku, grafika je opravdu skvělá, možnost různého nastavení i na mém starém pc mi prostě učarovala i když chápu, že dnes už jsou hry zase dál, tak tohle mi přišlo jako dobře odvedená práce. Dokonce i vlasy Lary už vám nezvednou nároky o mnoho a tak bych rozhodně doporučoval nastavit si aspoň druhou ze tří možností, protože ten rozdíl je opravdu velkej. Lara vypadá výborně narozdíl od ostatních postav, ale i okolní svět vypadá velmi dobře, různé prostředí, sníh, voda, písek, vše je pěkné a rozmanité a jeho procházení jsem si hodně užíval.

Co se hratelnosti týká, tak hledání různých artefaktů, lovení zvěře nebo průzkum hrobek je něco co mě opravdu bavilo, nestustále jsem se snažil prošmejdit každej kout dané lokace a poměrně často jsem se zadrhával nebo i vracel do starších lokací. Různé akrobatické kousky co Lara předvádí k Tomb Raiderovi prostě patří a funguje to i když na mě to někdy vypadá až moc přehnaně, ale s tím jsem tak nějak počítal. U ačkních pasáží se mi líbí ta střelba, ať z pistole nebo z luku je cítit ta váha a dopad střely když už něco nebo někoho zasáhnete. A to i přes moje rozhodnutí hrát celou hru s gamepadem narozdíl od prvního dílu. Míření mi sice trvá opravdu dlouho, ale naštěstí na běžnou obtížnost vám hra trochu počká a nepřátelé se až tolik neskrývají.

Tak vlastně proč jen 85%, pominul bych menší glitche, které mě sem tam pobavily, nic zásádního co by mi znesnadnilo postup dál. Jasným mínusem je příběh, který mě ani trochu netálnul dál a vlastně mě ani moc nezajímalo jak to celé dopadne. Společně s rozhovory postav, které jsou prostě herní a dost nepřirozené taky moc ke vtáhnutí do příběhu nepomáhají, i když hlas Lary i ostaních postav je povedený.

Přestřelky jsou fajn, ale rozhodně bych se obešel bez neustálého "bombardování granátů", které po vás protivníci házejí jak na běžícím pásu a taky bezmyšlenkovité nabíhání přímo k vám mi nepřijde moc šťastné. Stealth je pěkný nápad a rozhodně jsem ho dost využíval, jen někdy ne zcela funguje, ale nic co by nešlo později vyřešit hrubou silou :) Celé to negativní završuje závěrečný souboj s vrtulníkem a sestřelování hořící koule z katapultu nad ním mi přijde mírně řečeno hloupý, ale nejhorší je poslední pokus o boj s hlavním záporákem, který vám sice vezme v animaci jen luk, ale ve hře "pochopitelně" nemáte ani zbraň, takže když po vás střílí jako blázen, musíte ho odlákat hozenou plechovkou a sundat zezadu. Opravdu moc blbějších soubojů jsem neviděl, ale možná je to lepší než kdyby tam byl nějaký závěrečný Transformer :)

Rise of the Tomb Raider bych rozhodně doporučil, hraní jsem si užil a určitě ještě zkusím najít ostatní hrobky a různé předměty pro doplnění sbírky, plus mě čeká ještě dlc s Babou Yagou...

Pro: Grafika, střelba, prostředí, hrobky...

Proti: Příběh, dialogy, některé souboje...

+28
  • PC 85
Rise of the Tomb Raider - hmmm, tak co říci úvodem? Tak třeba to, že je Lara zase o kousek dospělejší, vyspělejší, smrtonosnější a krásnější. Chvíli jsem si sice musel zvykat na to, že naše hrdinka vypadá opět trošičku jinak, než v jedničce, ale to byla věc pár minut. V komentáři na Tomb Raider jsem si stěžoval, že vypadá až moc “modelkovsky”, tady mě pohled na ní bavil s každou další cutscénou víc a víc. Lara je ve dvojce opravdu nádherná. Její kulatější a buclatější obličej s méně ostrými rysy jí neuvěřitelně sluší. Taky jsem rád, že vývojářům docvaklo, že pokud se pouští do third person hry, v níž se hráč neustále kouká na záda své postavy, musí tu zadní část udělat co možná opticky .. nejzajímavější. Nebudu chodit kolem horké kaše, Laře uděluji cenu za nejlepší videoherní zadek - kdo je proti? Nikdo? Si myslím...

Ale zpátky o pár desítek centimetrů výš. Vývojáři si dali obrovskou práci s obličeji celkově. Lara je na hranici uvěřitelnosti a v těsném závěsu má Anu a Jacoba. Detaily, emoce, mimika. Lařiny vlasy vlají ve větru, ulpívá na nich sníh (!!!), po vynoření z vody jsou viditelně mokré a ona si je ještě roztomilým způsobem vyždímá. Tleskám. Screenshotovací “F12ku” jsem mačkal ostošest a mnohdy jsem si jenom prohlížel Lařin perfektně zpracovaný model s dechberoucí scenérií v pozadí. Prostředí je totiž vypipláno taktéž famózně. Zejména písčitá Sýrie (které mohlo být víc) a zasněžené oblasti. Je uspokojující sledovat, jak se za Larou tvoří hluboké, sněhové stopy a ona se chudinka prodírá sněhem seč jí síly stačí. Po letošním výletu na běžkách s ní soucítím jako nikdy předtím.

Sakra, vážně jsem vyplýtval dva odstavce jenom pro popis grafiky? Tak dál .. oproti jedničce se pár věcí změnilo. Přibyl rozvinutější crafting, zajímavější dovednosti a větší arzenál zbraní (z kterých jsem reálně používal dvě - luk a kalacha). Líbí se mi i nové schopnosti. Lara má dva cepíny, takže se pohybuje svižněji. Umí se potápět (a časem dokonce i po neomezenou dobu), má jakýsi naviják, díky kterému se “přispajdrmenuje” kam se jí jen zlíbí, plus ten super nápad s lezeckými šípy. Pravda, jsou zde využívány až žalostně málo a téměř vždy jenom tak, jak se to hře hodí. Bylo by fajn mít víc vhodných povrchů a trochu se vyblbnout i mimo hlavní dějovou linku. Dokonce se mi jednou stalo, že Lara se nechytla šípu, který byl mimo indikovanou oblast, nicméně tam reálně s přehledem vyskočila. Když už jsme u toho skákání (a padání), které k Tomb Raideru neodmyslitelně patří, tak nemohu nepochválit jeden moc pěkný detail a sice, když sjíždíte po namrzlém laně, odlétávají z něj rampouchy. Opět drobnost, která ale přidává na celkovém pocitu ze hry. Potěšila mě i část, kde si Lara na chvíli zdřímla zmožena vyčerpáním. To se ve hrách moc nevidí. Už chybí jen to, aby postavy pravidelně vylučovaly a budu spokojený. :D

Hrobky jsou opět o něco těžší a promyšlenější. Každému se do paměti zajisté vryje jedna z prvních - zamrzlá loď. Tak jako tak jsou zde ale stále jenom pro zpestření, takže žádnou hardcore obtížnost nečekejte. Trochu to od hry, která se jmenuje “Tomb Raider” zamrzí, ale jsou tu jiná negativa, která je potřeba vypíchnout. Tak například asi u tří cut-scén po mně šel nějaký dlouhovlasáč, který jakoby z oka vypadl Jacobovi. Často mě to dost mátlo, a myslel jsem si, že mě ten hajzlík zradil. To je ale stále slabý odvar oproti tomu, co mě opravdu bilo do očí. Tím něčím, respektive někým, je klišoidní Jonah. Frajer se dostane do situace, kdy drží pistoli namířenou na největšího záporáka, ale samozřejmě poslouchá jeho srdcerevné žvásty a nechá se vpodstatě zabít (z čehož se následně vylíže, takže moje nejneoblíbenější postava série se se mnou potáhne i v Shadow). V přímém kontrastu s touto scénou mě potěšila Lara, která majíc na mušce Anu, se nenechá opít klasickou snůškou keců, ale rovnou pálí. Jakýpak copak. Nejvíce mě ale zklamal samotný závěr. Jakoby hra neměla už žádné eso v rukávu, tak na vás raději posílá desítky nepřátel, a nakonec ještě vrtulník à la Metal Gear Solid. Potom už následuje jenom úsměvně primitivní bossfight a konec. Tvůrci mohli být kreativní i v této části. Vrcholem je to, když vám finální boss sebere pouze luk, ale vy se rázem ocitáte i bez všech ostatních zbraní. Tohle šlo určitě vymyslet líp. Navíc se RoTR neustále snaží hrát na sentimentální strunu, ale přitom nedokáže vytvořit charaktery, na kterých by mi záleželo. Naprosto jsem nepochopil, proč mi hra nabízí, jestli chci zabít, či nezabít Konstantina, když do té doby masakruju nepřátelé po stovkách, a najednou, když se mi konečně dostane pod ruku i ten největší záporák, tak si mám hrát na dobráka?

Naproti tomu soundtrack je opět skvělý. Dlouho jsem si jen tak nepouštěl komplet celé album hned po dohrání hry. Naposledy asi u Virginie. Závěrečná skladba je pak už jen nádhernou tečkou.

A takový je druhý reboot Tomb Raideru. Hru jsem si perfektně užíval a nepamatuji si jediné místo, kde bych se nudil. Průzkum s akčními pasážemi, kdy se všechno rozpadá, Lara se řítí z ulomených útesů a hordy vojáků cílí palbu na její drobounkou postavu (všimli jste si jak je oproti ostatním NPC maličkatá?), je zde namíchán parádně. Pominu-li závěrečnou část, mám nutkání zařadit RoTR mezi nejlepší hry roku 2015, hned vedle pátého Metal Gearu. Inu, vypadá to dobře, zní to dobře a hlavně se to parádně hraje. Mám za sebou i pár hodin v endurance a mám stále chuť hrát. Už se nemohu dočkat, až se pustím do DLCéček.

PS:
Po dohrání jsem musel první díl přehodnotit a shodit ho o 5 procent dolů ve prospěch dvojky (možná ponížím i o deset).

Pro: Nádherná Lara, mimika postav, prostředí, spousta zábavy, soundtrack, novinky oproti TR1

Proti: Poslední část, příběh není nic světoborného, zvuk kalašnikovu, sem tam nějaký menší bug

+27
  • PC 80
Úvod do deja
Spoločne s Larou Croft sa vydávame po stopách mesta Kitezh v ktorom sa má údajne nachádzať tajomstvo nesmrtelnosti.

Plusy hry
➤Príbeh: niekedy sa v ňom nachádza dosť klišé situácií ale to hre vôbec neškodí a celkovo hra dáva dokopy niekedy až filmový celok
➤Lokácie: oproti predchodzému dielu sa v tomto pohybujeme hlavne v lokáciach kde je poriadna zima. To ale hre vôbec neuškodí, hlavne pokiaľ vaša grafika utiahne detaily na vyššiu ako strednu úroveň.
➤Lara: asi najväčší plus hry ( hlavne pre mužské pohlavie ) je samotná Lara a pohľad na ňu. Vždy upravená, nezraniteľná, odvážna. To je proste Lara, jeden z najkrajších ženských charakterov.
➤Vedľajšie aktivity: či už hádanky v kobkách, lov zvierat, zbieranie relikvií atd´, to všetko veľmi pekne dopĺňa príbeh a váš herný čas.
➤Koniec hry: jedna z mála hier čo koniec nezbabrala ale dokázala ho vyšperkovať na maximum.

Mínusy hry:
➤Ovládanie: v hre sa my dosť často stávalo že som namiesto hore skočil inde a to len preto že som o sekundu dlhšie držal prst na klávesnici. ( samozrejme môže to byť mojou neschopnosťou )
➤Nezničiteľnosť Lari: často až nezvládateľné situácie z ktorých sa Lara vždy či už s pomocou alebo bez nej vždy dostane. Mne osobne to až tak nevadilo ale ked´ sa to stane 3-krát v jednej lokácí tak človek začne rozmýšlať nad jej nesmrteľnosťou
➤Súboje: hra vám často poskytuje viac možností ako sa zo situácie dostať ale ked´ už príde na streľbu tak my to prišlo strašne nudné, hlavne kvôli jednoduchej obtiažnosti a stále sa opakujúcemu kolobehu. ( zabiť nepriateľa, schytať guľku, vyliečiť sa )

!! Záverečné zhrnutie !!
Lara sa vracia vo veľkom štýle a s ňou daľšie skvelé a hlavne akčné dobrodružstvo. Hlavný príbeh ma veľmi bavil, vedľajšie aktivity už menej. Hra má rýchly spád zakončený skvelo. Ja som hru kúpil v mesačnom Humble Bundle ale myslým si že nad 15€ sa neoplatí kúpiť.

➤Čas strávený v hre: 13 hodín ( bez DLC )

HODNOTENIE: 80/100%

Pro: Lara, príbeh, lokácie, koniec

Proti: občas ovládanie, súboje, nezničiteľná Lara

+26
  • PC 80
Rise of the Tomb Raider rozšířil první hru o pár nových a užitečných věcí. V akci využijete nové vycraftované vychytávky, při stealthu nové útoky a v survival budete hledat nové suroviny, které používáte v rozšířeném craftingu. K prozkoumání velmi pěkných lokací vám pomůže pár nových i starých nástrojů. Mezi ty nové se řadí fajn kotvička s lanem nebo třeba šípy, které po vystřelení do starých dřevěných desek fungují jako záchytné body. Kombinace toho všeho je správně dávkováno a krásně se střídá akce s lezením, případně puzzly.
Grafické zpracování je naprostá nádherné a ne jednou se zastavíte, abyste se pokochali výhledem na nové objevenou lokaci. Lara už není ta ustrašené naivka z prvního dílu. Dokáže přitlačit a nebojí se udělat ne moc zrovna příjemné rozhodnutí. Dokonce zmizely QTE. Pár se jich objeví, ale ve většině případů, kde byste je čekaly nejsou a můžete se dívat na nervy drásající scénu bez nutnosti hledání správné klávesy.

Mezi ty větší problémy patří občas kamera nebo spíš ovládání, které zazlobí před důležitým skokem - kamera se natočí do takového úhlu, že neskáčete ani doprava ani nahoru, takže Lara prostě skočí někam a nechytne se tam kde má, což se stalo párkrát. Nasere, ale dá se to přežít. Někdy je problém se skočením na zeď, protože animace jsou takového "poloautomatické" a zároveň se pohyb postavy ovládá pohledem myší (držíte W, pohnete kamerou doprava, Lara běží doprava) a takže se prostě stane, že skočíte pod špatným úhlem na zeď a Lara se neodrazí. Což nejvíc zabolí při řešení puzzlů. Na první pohled víte, co máte dělat, ale budete to dělat několikrát, protože vám někde chyběl milimetr na chycení a tak podobně.
Nejhůře je na tom předvídatelný příběh, který se bere až moc vážně. On je takový příběh mezi těmi výbuchy, střílením, skákáním a nevím čím vším, jako pěst na oko. Není hrozný nebo příšerný, jen by se nemusel snažit o tu "temnost" tak moc.
A teď několik těch hnidopišských nedostatků. Běhací části, kde všechno bouchá a padá a rozpadá jsou možná až moc velká snaha o nabušenou jízdu. Kamera při střílení je pořád divná. Zbraň je namířená skoro na 130 stupňů, ale střílí doprostřed obrazovky. Do očí bije i připravenost "hřiště". Lokace jsou dělané pro největší zábavu (naprosto v pořádku) a jsou nejrůzněji připravené na Lařiny skopičiny. Důležité odrazové zdi, můstky, větve a římsy jsou zvýrazněné, protože by se jinak nedalo poznat, co je přístupné a co ne - prostě by se to v tom krásném a propracovaném prostředí ztratilo (což je do jistý míry pochvalné).

Pokračování jak se sluší a patří - větší, hezčí a doladěnější. Hra prostě doladila a lehce posunula to, co se objevilo v předchozím díle. Nějaké ty neduhy se pořád najdou, ale v podstatě se nejedná o nic, co by vám vadilo tak moc, že byste tuhle akčnější honbu za pokladem přestali hrát. Spíš se jedná o takové hnidopišské nedostatky, které jsou ale v jiných sérií doladěnější (ehmmmm Uncharted), takže tady to může trochu vyčnívat.

Herní výzva 2018 - 2. "Krize identity"
+26
  • PC 90
Rise of the TR prináša so sebou novú, silnejšiu a zocelenú Laru.

Tentokrát si tvorcovia (našťastie) odpustili multiplayer a nahradili ho rôznymi výzvami (Challenges). Ja som síce niekoľkokrát tie výzvy skúsila, ale že by ma to nejak oslovilo tak to nie... Oproti predchádzajúcemu dielu tu máme čoraz viac obľúbený crafting. Z rôznych predmetov ako sú napríklad halúzky či pierka môžete vyrábať šípy, alebo napríklad liečivé bandáže (takže novinkou je i samotné healovanie), upgrady pre zbrane atď.

Ďalšou novinkou je výroba smoke-u, výbušnín a máme tu i molotovov koktail. Čo ma naozaj potešilo je to, že tvorcovia si odpustili tú kopu interaktívnych ukážok z predošlého TR a je ich tu naozaj minimum. No a nesmiem zabudnúť to, že Lara sa môže potápať, čo mi predtým naozaj veľmi chýbalo, keď bola vo vode.

Samotná Lara prešla takisto zmenami. Ešte pred tým ako hra vyšla som čítala, že na mimiku tváre použili novšiu techniku. Výrazy Lary boli super to súhlasím, mračila sa, v očiach jej bol vidieť strach atď. avšak ja som tam stále videla čosi navyše. Bohužiaľ ja som tam, najmä v ukážkach, videla viac samotnú Camillu než Laru čo ma zo začiatku veľmi znepokojovalo. Avšak po viac ako 80tich odohratých hodinách som si ani len nespomenula, že dáka Camilla existuje. Samozrejme ak nerátam to jej večne divné vzdychanie. Jednoducho človek ak si to aj všimol, prestane to tak vnímať časom.

Čo ma na hre sklamalo je to, že veľmi veľa pasáží z hier bolo až príliš podobných tým z predošlého. Spomeniem teda iba jednu, ktorá sa odohráva na začiatku hry, pretože nechcem zbytočne spoilerovať. Samozrejme ako inak Lara sa tam potáca, drží sa za brucho, pretože asi má zase svoje dni ako v predošlom TR (ale možno je naozaj zranená), potkýňa sa, kráča po bočnej stene skaly a vedľa vás je krásny výhľad na okolitú prírodu. Neviem ako vy ale mne to prišla ako veľmi nápadná kopírka scény na ostrove Yamatai kde sa objavil veľký titulok TOMB RAIDER. Samozrejme takýchto scén som tu objavila viacej ale niektoré môžu byť dôležitou súčasťou deja takže nechám to radšej tak. Ďalej sú tu sem tam dáke tie bugy. Asi za najväčší skvost pokladám bug, kde, som naozaj veľmi nešikovne spadla zo skaly pri vodopáde a ocitla som sa zrazu v močiari kde horela chata a nedalo sa z tade dostať. Bol to proste ako keby uzavretý priestor. Riešenie bolo jediné - odísť z hry a načítať naposledy uloženú. Nakoniec som zistila, že je to miesto, kade Lara prechádzala počas neskoršieho priebehu hry, len z opačnej strany pri úplne inej situácii. Ako sa mi to podarilo, to nik netuší.

V hre je neskutočne veľmi veľa vecí na zbieranie, takže ľudia, ktorí majú potrebu mať všetko na 100% to budú mať naozaj ťažké. Lenivcom však odporúčam, prehľadať toho čo najviac. Po prvé, primárna misia na vás bude čakať aj keby sa tam motáte dve hodiny (ako ja), a po druhé, mnoho vecí budete potrebovať na craftovanie a takisto sa vám navyšujú body potrebné pre skill points. Takže môžete si expiť Laru a neskôr v hre vám to môže byť dosť užitočné. Je tu takisto veľa jaskýň, ktoré ukrývajú poklady. Môžete ale nemusíte ich vyriešiť ale neviem či to robilo iba mne, ale po vyriešení puzzle mi stále v ich blízkosti vyhadzovalo, že táto jaskyňa ešte nebola preskúmaná. Zostávala som teda často zmätená, že či je ešte dáka iná v blízkosti alebo je to stále tá istá. Navyše k mnohým vám chýbajú potrebné nástroje ako napr. grapple axe, takže musíte sa tam vrátiť, na čo sa podľa mňa mnohí vykašlú a jednoducho sa tam nevrátia.

Ako celok však jednoznačne hru odporúčam a som spokojná. Hádanky boli ťažké (zas ako ktoré) a pri finálnom boji som sa potrápila. Prišlo i na nadávky a trieskanie do stola. Takisto je tu širšia ponuka zbraní, kopec noviniek ako napr. spomínaný crafting a samozrejme ani tu nechýbajú naozaj krásne scenérie. Mne osobne sa tento diel z trilógie páči najviac kvôli prostrediu kde sa hra odohráva. Bola to príjemná zmena po všetkých tých rokoch v džungli, i keď samozrejme aj v starých dieloch bolo snehu celkom dosť. No tentokrát, to malo naozaj ten správny šmrnc. A skiny. Možno to znie hlúpo, ale pre mňa sú dobré skiny v hre dosť dôležité. Jasné, nákupná maniačka sa nezaprie. Dobré skiny vedia hru pekne oživiť. Aspoň ja to tak vidím.

Ku hre mám aj všetky dostupné DLCčka, síce to nie je žiadna sláva, no napriek tomu sa naozaj teším, že som mala možnosť opäť navštíviť panstvo Croft, i keď v totálne dezolátnom stave. Takisto i Baba Yaga bolo príjemné spestrenie. A ako som už spomínala tak aj skiny rozhodne nie sú na zahodenie.

Pro: scenérie, samotná Lara, crafting, zbrane, hudba

Proti: repetetívne scény

+26 +27 −1
  • PC 70
Řeknu to rovnou a zcela upřímně, toto pokračování výborného rebootu - o super archeoložce, která ve valné většině z v nás urychlila vývoj hormonů a předčasně nás poslala do puberty - mě žalostně zklamal. Lara, je pořád to samý uhekaný a naivní kuře. Kde že je ta Lara, jak ji všichni dobře známe ze starých her? Konec prvního dílu naznačoval, že by jsme se vskutku tohoto přetvoření v akimbo třímající, salta házející a hlášky sypající Laru přeci jen mohli dočkat. Kdepak. Jediný rozdíl je v ubytku orgasmického sténání. Ovšem to není ani zdaleka největší problém.

Toto dílo je plné dizajnových podivností. Paradoxně se jedna z nich týká právě té "zkušené" Lary, která se opět musí učit vše od začátku. Ono to má své opodstatnění. Tato hra je stejně jako její předchůdce o prozkoumávání a grindování takzvaných EXP. Ty se získávají právě zkoumáním prostředí, sbíráním, zabíjením atd atd. To je sice fajn, ale proč se opět Lara musí učit jak udělat kotrmelec??? Proč šplhá zase tak pomalu, když ke konci jedničky šplhala a lezla jak kamzík na Amfetaminu? Krom oněch starých abilit jsou tu i nějaké nové, ale moc jich opravdu není a nijak originální též nejsou.

Příběh. Příběh v jedničce byl Ok. Žádný velký terno, ale dokázal udržet pozornost, audiology byly oživující a celkově to mělo fajn atmosféru moderního fantasy dobrodrůža.
Příběh Rise of the Tomb Raider Je prostý v tom nejhorším slova smyslu. Je debilní. Plný kliše, monotoniích charakterů. Dokonce ani ty audiology mě nezajímaly. To by bylo blbé samo o sobě, jenže. Celá ta plejáda předvidatelných cutscén s nudnými dialogy ve mě vyvolávaly silný pocit deja-vu. Jako bych už tohle hrál. Příběhová složka je skoro 1:1 okopírovaná od předchůdce: Lara hledá artefakt vázaný k nějaké pradávné sektě, narazí na skupinu fanatiků, který hledají to co Lara, Lara se odděluje od kamarádů, Lara padá do zajetí, Laru zradí přítel, přítel nechá Laru žít, přítel číslo 2 padá do zajetí, Lara zachrání přítele číslo 2, Lara bojuje s pradávnými válečníky/ochránci v brnění, pradávní ochránci začnou zabíjet fanatiky, Lara zabije ochránce i fanatiky, Lara zabíjí hlavního padoucha, konec. Bylo to utrpení. Dokonce ani Laře nevěřím její roli zkušené nakopávačce zadků, jelikož herečka působí dost afektovaně. A ten scénář ji v tom taky moc nepomáhá. Olej do ohně přidává melodramatičnost s tím, že se to samo bere moc vážně. Nejsou tu vůbec žádné odlehčené okamžiky, nějaká hhloupá cheesy hláška, odkaz nebo vtipný dialog, který se k tomuto typu her prostě hodí (Uncharted, starší Tomb Raidery to dělali dobře)

Hra je k tomu neskutečně jednoduchá. Ona normal obtížnost "Tomb Raider byla tak triviální, že jsem automaticky přepnul na tu nejtěžší možnou, což byl dobrý tah, jelikož jsem využíval více stealth postupu, který je tu zvládnut podle mě výborně. Souboje jsou více méně totéž jako minule, bud to mlsnost vyčistíte potichu nebo se spustí skript, čímž jste nuceni zloduchy odpravit hlučně. Prozkoumávání mě pořád baví, hádanky jsou o něco málo složitější, ale nefrustrují. Graficky je vidět pokrok hlavně u modelů postav a světelných efektů. Hairworks tu na rozdíl od minule nevypaluje kartě zrak a navíc to vypadá opravdu pěkně.

Ve výsledku mě na RotTR mrzí hodně věcí, ale co je důležité, že mě hra i přes ty své nemalé nedostatky bavila hrát a to je u mě pořád to nejdůležitější. Slušná délka, větší důraz na stealth a technologická vyspělost hře rozhodně prospívají. Co neprospívá je nabírání scénáristů z prvního stupně základní školy a přeskinování minullé hry.

Pro: Celkové produkční hodnoty (grafika, zvuk), délka, stále radost zkoumat, lepší hádanky a kobky, vyváženost gameplaye (poměr stealth, akce)

Proti: Příběh, postavy, dialogy, klišé, jednoduchá obtížnost, až moc velká podobnost s minulou hrou.

+25
  • PC --
Nový TR se nepředvedl zrovna tak, jak jsem očekával. Relativně slušné komorní dobrodrůžo z roku 2013 bylo nahrazeno macho příběhem o nesmrtelnosti a záchraně světa. Vystrašená Lara se stala urpuťačkou bojující za prokázání pravdy svého otce a neštítí se po cestě probodávat hrtany a popravovat brokovnicí do brady. Vždyť je to všechno, co má! (jaxama říká)

Předně - hra je napsaná neuvěřitelně hloupě. Nalezené zápisky mě asi tak od poloviny absolutně přestaly tankovat a jednoduše jsem je ignoroval, samotnou kapitolou jsou pak posuny v ději přes enginové animace. Jejich režie je něco tak hloupoučkého a nesmyslného, že se jsem se musel chytat stolu, abych nespadl ze židle nad demencí situace. Příklad: Jacob a Lara jsou oddělení poté, co se před Jacoba sesype hromada kamení. Lara se dostává do jeskynního systému, je sníh a noc. Proplave malou jeskyní a jako mávnutím kouzelného proutku se travička zazelená, je den a Jacob se objevuje na scéně zrovna ve chvíli, kdy má Lara dostat šíp mezi oči. Tomu říkám načasování podle skutečné události! Nebo: Speciální jednotka se slaňuje do kopule katedrály, aby si došla pro artefakt. Naprosto přehlíží velkého tlustého černocha, který členy komanda nastrká do propasti jednoho podruhém. Jonah zachraňuje Laru (protože jeho znovuobjevení ve hře musí být naprosto zásadní, jinak by si hráč klepal na čelo, že se objevil na scéně a všechno posral). Sám je ale unesen i s artefaktem v ruce, zatím co Lara aka Priority # 1, je ponechána na místě.

8GB VRAM na nových grafikách bude využito naprosto bezezbytku, ale ani GTX 1070 není zárukou plynulého běhu. Především v otevřených lokacích, jako Geothermal Valley nebo Soviet Instalation... Paradoxně právě v těchto místech vypadá hra nejhůře, protože množství flóry, členitosti terénu a vůbec celkové komplexity scény, naprosto znemožňuje enginu vypadat dobře a hýbat se plynule. To má za následek odporné zubaté okraje, nepříjemný shimmering lesklých věcí, těžko pochopitelnou rozmazanost jakékoli scény s vodou a samozřejmě propady FPS. V některých místech jsem si připadal jako v deset let staré hře. Oproti tomu enginové animace a některé scénérie, odehrávající se „víc na tělo“, vypadají opravdu úžasně.

Collectibles a crafting systém je tady tak nějak krát dva, oproti TR 2013. Všeho je víc, bordel se válí úplně všude a vůbec je to naprostý ráj pro všechny sběratele a noční můra pro completionisty. Lara nemá problém si vytvořit výbušnou hlavici šípu s tříštivým účinkem, namontovat si ji na šíp a střelit ji nepřáteli mezi oči. To vše asi za 3 vteřiny, při souboji, když se kryje za překážkou. Otrávené šípy jsou absolutní overkill, zabijí klidně 5 nepřátel naráz prakticky instantně a stává se tak z nich slušný gamebreaker. Doporučuji nepoužívat. Jinak bych soubojů klidně snesl i víc, naopak řešení hádanek v rámci nepovinných hrobek, mě výsostně nebavilo.

TR 2013 tak zůstává zatím prvním a posledním dílem série, který jsem si opravdu užil. Dvakrát. RotTR mě spíše nebavil a hrál jsem jej jen ze setrvačnosti a ze špatného pocitu vyhozených devíti stovek. Kdybych hru stáhl z warezu, ani bych ji nedohrál...

Hodnocení: ✰
+25 +26 −1
  • PC 85
Hned zpočátku se autorům daří to, co je podstatně důležité v každé singleplayer hře. Zapůsobit na obecenstvo a ukázat něco, co upoutá hráčovu pozornost. V případě nového TR se to povedlo na jedničku. Tou jedničkou je neobvyklé prostředí s divokým počasím ve velmi působivé grafice a pozoruhodnými detaily, které už signalizují, že se bezpochyby jedná minimálně o zajímavý titul.

Otevřené mapky nabízejí spoustu interiérových míst k objevení, kde jednak můžete dojít do doupěte nějakého zvířete nebo do podzemních katakomb, které nabídnou nějakou mini hádanku v podobě skákačky a řešení nepříliš komplikovaných puzzlů, které ale dostatečně navodí během pauz od přestřelek atmosféru hádankového dobrodružství v kobkách, které chybělo. Je to čistě na hráči, zda se bude průzkumům míst, kterých je vskutku hodně, věnovat a uspokojovat tak své touhy, nebo zda si čistě pro pocit z tohoto prvku dopřeje jednou či dvakrát a hlavní pozornost věnuje primárně rozřešení příběhu hry.

Co se týče progresivního systému hlavní postavy, nejen zabíjením, ale také zkoumáním předmětů a objevováním všeho možného se získávají zkušenosti, díky kterým je možné odemykat postupně poměrně dost vylepšení, která jsou nejen prohloubením bojových možností hlavní hrdinky, ale také rozšířením jejích smyslů a dobrodružných aktivit. Ruku v ruce jde s průběžným vylepšováním schopností i obtížnost hry, která není nikterak závratná, a to především z důvodu, že je v určité chvíli na základě vylepšení možný automatický systém zaměřování na headshot. Pochopitelně si každý může zvolit jakoukoliv jinou zbraň, kterou už nikdy nemusí měnit. Nerad bych až příliš konkrétně popisoval situaci ze soubojů, protože se jedná o skvělý díl série, který po dlouhé době uspokojí hráče, jelikož nabízí jak dostatečnou akci, tak skvělou grafiku a oldschoolové procházení hrobek v jednom.

Pro: grafika, soubojové možnosti, vylepšování, hrobky

Proti: příběhová předvídatelnost

+23 +24 −1
  • PC 80
Předešlý díl, který jsem hrál už několik let zpátky, byl super zážitek a moc jsem se těšil, až si zahraju pokračování. Poprvé jsem před pár lety jsem to vzdal, jelikož moje PC to nezvládalo a s novým strojem jsem s radostí vrhl do další kapitoly restartu Lary Croft.

Hra vypadá skvěle, hraje se skvěle, člověk si může sám určovat tempo, jak moc bude prozkoumávat oblasti, nebo víc se zaměří na samotný příběh, který není vůbec špatný. Co bych hře vytknul je optimalizace a padání frameratu občas i v částech, kde bych to nečekal, ale naštěstí to nějak výrazně hratelnost neovlivňuje, což je hlavní.

Komu se líbil první díl, budeme se mu líbit i druhý a užije si pěknou akční zábavu.
+23
  • PC 75
Vždycky jsem se divil, co na té Laře všichni vidí. Hry jako takové docela fajn, ale postava Lary mi vždycky přišla nudná, plus ta její divná postava s velkýma balónkama...Pak ale přišel v roce 2013 restart s novou Larou a můj názor se změnil. Tahle Lara je nejenom hezčí, ale také zábavnější, sympatičtější a s cepínem to umí jako nikdo. První díl jsem si i přes divný příběh užil a těšil se na pokračování, doufaje, že se v tomhle ohledu zlepší.

No, příběh lepší není. Základní linie (vlastně klasické "Najít artefakt ve ztraceném městě") je v pořádku, jen je kolem toho omotané divné cosi s mizernými zvraty a jedním z nejtrapnějších záporáků za poslední roky. Přitom různé dokumenty válející se ve hře jsou fajn, četl jsem je rád. Pak tu je drobnost, které se musím smát - hráči hra správně neodpustí snad žádnou chybu, každý špatný úchyt či skok trestá smrtí. ALE! Ve filmečkách Lara neustále někam padá, propadá se, dostává naloženo, prostě nikam nemůže přijít normálně a vždycky je tam nějaká plošinka, díky které se zachrání. Kde je spravedlnost, sakra! :)

Jinak je Rise of the Tomb Raider stejně zábavný jako první díl. Hru jsem dohrál na 100%, hledání artefaktů, dokumentů, prozkoumávání nepovinných hrobek, plnění výzev, to vše jsem si užil a o tom hlavně vlastně Tomb Raider je. Stejně tak souboje jsou docela zábavné, potěší i menší počet QTE oproti minulému dílu, ale i tak jich pár na hráče hra vytasí (a zrovna při souboji se závěrečným bossem - wtf?).

Ještě se zastavím u nepovinných hrobek - škoda že jich nebylo o pár víc, hádanky se povedly a jsou pro mne jeden z největších kladů hry.

Hra je vizuálně nádherná, některé výhledy jsou až epické (včetně těch na Laru:)).

Jinak je RotTR vlastně stejnou hrou jako předchůdce, což může být klad i zápor. Nechybí crafting, lov zvěře, jednoduché vedlejší úkoly, nic nového pod sluncem, je fajn že je to i zde.

Celkově je Rise of the Tomb Raider povedenou a zábavnou hrou, kterou sice trochu sráží příběh, ale i tak ji hodnotím docela vysoko. Na třetí díl se těším, snad tvůrci najmou nové a hlavně lepší scénáristy.

PS: Co tam Lara někdy předvádí, kam se hrabe Legolas :)

Pro: Hratelnost, zábava, grafika, Lara, nepovinné hrobky, průzkum a hledání artefaktů

Proti: Příběh, zvraty, neskutečně špatný záporák

+21
  • PC 70
Uberte přehnané násilí na hlavní hrdince, většinu quick-time eventů a několik dalších detailů a máte hned podstatně sebevědomější pokračování série. O něco dospělejší Lara mi sedla, příběh odsýpal svižně (ač teda nebyl postaven na příliš logických základech), souboje i pohybové pasáže bavily. Zůstaly velmi působivé lokace, mnohdy krásně naaranžavané tak, aby se vám po každém výlezu z jeskyně nabídl celkem epický výhled hodný screenshotu. Překvapily mě některá nečekaně kvalitní DLC.

Několik výtek bych sice našel, ale nejedná se podle mě o zásadní věci. Už jsem zmínil slabší příběh, postavy jsou takové trochu černobílé. Souboje jsou místy celkem snadné, hlavně byly dost overpowered šípy s jedovou bombou, které máte od začátku. Trochu mě zde mrzí občasný Lařin nearcheologický přístup ("Jak se dostanu dál? Což takhle vybombit tuhle úžasně zachovalou sochu, půjde po ní pak vyběhnout >:)").

Celkově vzato, druhý díl nevím-kolikáté rebootované série se celkem poučuje z chyb prvního dílu a nabízí o něco kvalitnější zážitek. Doporučuji.
+21
  • PC 85
Pokračování novodobého rebootu Tomb Raidera nás zavedlo na Sibiř, kamsi do země nikoho, kde to však pod ledovou krustou docela dost žije. První momenty ve hře zase hrají na podobnou notu jako v prvním díle, a sice koketují si s jakýmsi survivalem. Ale i tak si myslím, že orodovači za pořádný survival gameplay v Tomb Raideru zase utřou. Sem tam sice vykucháte nějakého toho vlka nebo srnku, ale zase máte na výběr daleko víc různých oblečků a z toho je většina pořádná péřovka nebo tak něco, takže chuděrka Lara kosu moc neklepe.

Všeho je jinak všude přehršel. Až do takové míry, že fakt jen brouzdáte po super lokaci a mačkáte klávesku - Lara jen občas tuhle něco utrhne, tamhle něco vypáčí... Super, novej skill. Myslel jsem si, že bych to mohl dotáhnout na 100%, ale asi to nevydržím. Tolik oblíbené hrobky už také nebyly jen na pár místech, ale i tak bych jich uvítal více. Rozhodně je pořád v převaze akční složka hry a přestřelky hrají prim při svižnějším průchodu hrou. Bohužel, hráč je k tomu nucen poměrně brzy po prozkoumání první větší oblasti a zjištění, že ta další větší oblast je ... prostě jen další lokace s naspawnovanou horou věcí. Například v Geothermal Valley mám pořád pocit, že na první pohled krásně zpracovaná krajina má jakési svazující a pevné hranice.

Tematika lovce pokladů a dobrodružství ve mě probouzela nadšení, že bude všude nějaké to super tajemství a řešení hádanek, ale bylo to vlastně pokaždé skoro to samé. A oproti předchůdci jen dvakrát tak nafouklé. Z příběhu jsem sice nebyl nijak výrazně zklamaný, ale trhák se opravdu nekoná. Zvlášť, když Konstantina sundáte QTE kombinací... Obtížnost je celkově hodně jednoduchá, doporučuju rozehrát rovnou na nejtěžší, a klidně i otálet s rozdělování skillů. Soubojový systém je svižný, střelba je docela dynamická a na krátkou vzdálenost nastupuje dle mého vhodně zpracované QTE, nebo spíš takové jednodušší kombo. Jeho aktivace ale dost závisí na poloze Lary vůči cíli. To je ale docela prasácky udělané a s tím souvisí i nejvíce smrtí způsobených pády těsně vedle zamýšleného přistávacího místa. K čemu je mi možnost ovládat trochu Laru za letu a skákat do zatáčky, když každou chvíli přistanu nějak debilně na hraně a Lara se začne cukat a dokonce mi propadla i mezi textury. Je pravda, že si na to člověk zvykne a po pár hodinách už skáče a chytá se všude dost přesně, ale občas mi to způsobilo pár dost blbě vypadajících smrtí a nervů.

I přesto však neotálím s minimálně stejným hodnocením, jako u prvního dílu. Rise of the Tomb Raider dělá v podstatě všechno dobře, stejně jako předchůdce, jen máme úplně nové prostředí, nový příběh a někde přefouknutý, někde pořád nedofouknutý obsah. Na nové módy se ještě těším a určitě je vyzkouším, snad to nebudou jen levné natahováky herní doby.

A proč je sakra takovej problém implementovat do hry kvalitní a optimalizovaný anti-aliasing? 4k ještě stále není standard...

Pro: Dabing, úhel kamery při plavání, mokré oblečení, mokré vlasy...

Proti: Přeplněno serepetičkami, optimalizace by mohla být lepší, klišovité

+20
  • PC 75
Venku začíná být mrtě zima po večerech, takže jsem si vždycky udělal ovocný čaj nebo Caro s mandlovým mlékem, natočil a posunul monitor směrem na postel, natáhl reproduktory, ztlumil podsvícení klávesnice, vzal do ruky gamepad a zachumlal se pod deku. Ano, je to tak, moje vyčerpávající příprava na hraní Tomb Raideru může směle soupeřit s tím, co prožívala Lara Croft v tomto dobrodružství a v některých ohledech ji i překonat, o tom snad není pochyb.

Tentokrát jsem se s ní podíval na Sibiř a panečku, že mi byla zima, jen jsem se podíval na obrazovku! Jak se tak Lara třásla, než si našla první kempingové místo, odkud pak mohla fast-travelit, mohl jsem v klidu posoudit, že grafika je naprosto skvělá. Líbily se mi dungeony, líbilo se mi prostředí opuštěné sovětské základny i zatopené pozůstatky monumentálních chrámů. Též zvuky jsou na skvělé úrovni, jen jsem musel trochu na začátku šašit s hlasitostí mluvy.

Hra velmi svižně střídá poklidnější části s těmi akčními, nepamatuji si, že bych se někdy vyloženě nudil. Je fakt, že ke konci už jsem přeskakoval nacházené svitky a záznamy, ale nemám pocit, že by mi to nějak ublížilo v pochopení příběhu. Neurazí, snad bych i řekl, že trochu nadchne, protože jsem se chtěl dozvědět, jak to celé dopadne. Jasně, klišé větší než používání slova "rekord" v titulcích senzacechtivých zpráv o počtu nakažených covidem, ale i tak, mírně od vyloupávání pistácií zkroucený palec nahoru.

Super bylo prozkoumávání mapy, pocit ze střelby, vylepšování a hledání skrytých věcí. To mě bavilo hodně. Opět ke konci už jsem na to kašlal, ale stejně to OCD ve mě křičelo, i když nejspíš méně než kámoši, kteří musí na chatě poslouchat tvojí muziku. Dobré bylo i postupné odemykání nových schopností postupem příběhu a jejich následné využití, ať už pro postup v příběhu, nebo při plnění nepovinných lokací.

Na druhou stranu moc mě třeba nebavilo lovit zvířata. Taky hádanky mohly být složitější, ono když ti někdo tak nějak pokradmu naznačuje, že jsi možná dement, který by to nezvládl, tak to mi sebevědomí nezvedne. A když už, tak Lara začne každých 10 vteřin plácat tu samou větu o tom, co máš udělat: "Hmm, třeba musím pohnout nějakým kamenem." Pohneš kamenem. "Jo, takhle je to správně, ty bejku jeden!" (to s tím bejkem jsem si možná jen vymyslel). Taky to zaměření na RPG prvky a v podstatě kopírování modelu Uncharted, ne že by mi úplně vyloženě vadilo, ale přece jen jsem fanda původních dílů, mám raději řešení hádanek než střílení a lovení, abych mohl nést víc nábojů. A ještě bych zde zmínil konec, kdy jsem místo gamepadu (ani nevím, jestli je zde autoaim, nepoužívám ho) musel vzít do ruky starou dobrou myš a klávesnici, protože při těch hordách nepřátel jsem umíral častěji než pasažéři Boeingu 737 MAX.

Doporučují 3 ze 3 Lary Croft ze Survivor Timeline a 3 ze 4 Fatalityů.

Pro: Grafika, atmosféra, tempo, narace, optimalizace

Proti: Hádanky, lovení, závěrečná bitka

+20
  • PC 85
Opět jako v předchozím díle, mě velice zaujalo prostředí, do kterého je hra zasazena. Ať se jednalo o propracované a polorozpadlé baráky či chrámy, které sloužily jako základny pro vojáky, nebo o nádhernou přírodu či sněhem zaváté hory.

Hned od spuštění hry jsem musel dávat pozor, co se děje. Nebylo by to ono, kdyby hned od začátku nemusela Lara před něčím utíkat, aby si zachránila život.

Během postupu v ději, jsem se seznámil s novým kmenem, obývající oblast, do které jsem se vydal hledat ztracený artefakt. Zde jsem byl však trošku zklamán. I přesto, že se snažili vývojáři hry vykreslit věrohodně a odlišně domorodce obývající zdejší les a ruiny bývalých domů, mohli si dle mého názoru odpustit středověké oblečení, do kterých tyto domorodce oblékli. Na jedné straně byli moderně vybavení vojáci a na straně druhé středověký lid. Já jako Lara jsem mohl díky obsáhlému šatníku změnit vzhled, abych více zapadl mezi přátelské domorodce, nebo se obléknout do moderního oblečení.

Nesmím také opomenout zmínit široké spektrum jednotlivých zbraní, pomůcek a jejich modifikací, které v průběhu hry získáváte prohledáváním všech koutů oblastí, a mnohdy Vám ulehčí postup ve hře.

Během hry jsem narazil na nejrůznější vedlejší úkoly, které byly podobné jako v předchozím díle. Jedná se o úkoly typu: sestřel něco, znič něco, zapal něco, atd. Nejvíce mě pobavil vedlejší úkol, při kterém jsem musel chytit několik slepic a odnést je zpět do kurníku. Myslím si, že mě to zaujalo hlavně odlišností od ostatních úkolů.

Jako příjemné zpestření pro mě byly logické úkoly, které jsem musel vyřešit k pokračování ve hře.

Další věcí, která mě ve hře hodně zklamala, byl finální boss fight. U většiny her bývá obvyklé, že čím víc se blížíte ke konci, tím těžší je protivníky porazit. zde však stačilo pouze párkrát odlákat pozornost nepřítele a zezadu ho vzít cepínem po hlavě.

Hra mě bavila, ale nemyslím si, že bych si jí v nejbližších letech zahrál znovu.
+19
  • PC 80
Hra přináší nové dobrodružství z restartované série o Laře Croft. Po útěku z prokletého ostrova to už není naivní archeoložka, ale stává se z ní klasický dobrodruh, který se pustí do každého nebezpečí. Hra si dle mého názoru bere všechno dobré z předchozího dílu a snaží se to dále rozvíjet. Ovládání je stále intuitivní, mírně se zvýšila obtížnost (což vítám), přibyly zbraně, různé druhy šípu, atd.

Co se týče příběhu, tak člověk při procházení hry nespadne ze židle nadšením, ale také se neurazí. Obsahuje nějaké spíše nečekané zvraty, ale na druhou stranu jsem narazil i na nelogičnosti. Plus samotný epický závěr mě bohužel taky moc nezaujal, přišlo mi toho až moc. Taky jsem si nevšiml, že by zde byly třeba nějaké zmínky na ostrov z předchozího dílu. Celkově bych ho hodnotil jako dobrý průměr.

Co musím vyzdvihnout je grafika. Řekl bych, že vývojáři hodně zapracovali především na postavě Lary (naštěstí ne v podobě zvětšování hrudníku, jako u dřívějších dílů), ale hlavně v mimice a pohybech, takže hlavní postava zobrazuje svoje aktuální emoce zase o něco reálněji. O něco hůř jsou na tom ostatní NPC, ale přežít se to dá.

Dále se mi líbilo i prostředí, ve kterém se Lara pohybuje, přijde mi otevřenější a větší. I díky tomu se dá zase o něco lépe taktizovat při střetu s nepřáteli. Často se mi stalo, že jsem se jen tak procházel zasněženou krajinou a pozoroval okolí. Abych se u toho nenudil, snažil jsem se získat různá collectibles, která jsou na všech mapách rozeseta. Jedná se buď o nějaké speciální úkoly a nebo deníky či artefakty, které poodhalí něco málo o jejich majitelích. Taktéž musím pochválit, že je zde více hrobek k prozkoumávání. Sice jsou nepovinné, ale určitě doporučuji každou z nich projít.

Co se mi naopak nelíbilo, byl především již zmíněný závěr příběhu, AI nepřátel, sem tam horší dialogy, apod. Občas naštval i level design, kdy se na mapě nachází průchody, na které je potřeba vybavení, které se získá později, tzn. Je potřeba si pamatovat, že tam něco takového bylo.

Celkově musím říct, že jsem se hrou spokojený. De facto zde máme pokračování hry, které staví na stejných principech, které baví. Jak jsem už psal u minulého dílu, jsem hodně spokojený s tím, jakým směrem se vývojáři s Larou po restartu série vydali. Jen tak dál.
+19