Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • X360 70
Co se stane, když se spolu domluví dvě firmy procházející interní krizí? Na jedné straně tu máme finský Bugbear, který se rozhodl vyvinout novou IP, avšak po rozjetí vývoje zjistil, že herní trh je přesycen arkádovými závody; na druhé straně tu máme japonského vydavatele Bandai Namco, který se rozhodl experimentovat se starými sériemi, jak je vidět na spinoffu Ace Combatu. Se stejnou vizí byla vydavatelem oprášena šest let stará závodní série, vyvíjená tentokrát externím studiem z Evropy, hledající uplatnění svého projektu v nejisté době. Jak to celé dopadlo?

Po spuštění prvního závodu na vás vykoukne líbivá a stylizovaná grafika, která i dnes hře nedělá ostudu. Každá městská čtvrť má svou barevnou paletu a denní dobu, takže ačkoliv se tratě opakují, tak různorodé prostředí hře velmi sluší. Zajímavou vychytávkou je environmentální HUD podél trati, které se mi po celou dobu hraní neokoukalo.

A jak je na tom hratelnost? Jak se dalo čekat, Ridge Racer byl vždy o arkádových závodech a tady tomu není jinak. Naleštěné futuristické sporťáky jsou zpět s výtečnou ovladatelností. Úplnou novinkou je však destrukce okolí i soupeřů. Pomocí boost mechaniky, která funguje velmi podobně jako v Burnoutu 2 či Paradise, tu můžete otevírat zkratky skrze budovy a „fragovat“ své protivníky (frag je jen jiný název pro Takedown mechaniku). Po provedení fragu se kamera přepne na soupeře a vy tak můžete sledovat jeho destrukci na jednotlivé díly v reálném čase. Destrukce aut i okolí trati je nejen velmi působivá, ale i návyková.

Tvorba tratí také prošla inovací. Ty jsou poskládány z jednotlivých dílků, stejně jako v Trackmanii Sunrise či United. Já na Trackmanii vyrostl, takže jsem s tímto přístupem neměl vůbec problém a byla to příjemná změna, vidět tento track design jako z katalogu dílků po dlouhých letech znovu v praxi. A tím to samozřejmě nekončí; pokud si chcete poskládat z předvytvořených dílků vlastní trať, je ve hře editor, který vám to umožní - to docení hlavně fanoušci studia Nadeo.

Hned několik herních módu se postará o to, že se v průběhu hraní nebudete nudit. Budete tu závodit s ostatními soupeři jak v agresivních závodech Domination, tak v čistých s názvem Shindo; dále v časovkách i driftovacích eventech. Ke slovu se dostane též Frag Attack, který jako by z oka vypadl Road Ragi. O hudební doprovod se postará herní soundtrack složený z elektronické hudby, jak se k herní sérii sluší a patří. Uslyšíte tu jak originální soundtrack poskládaný přímo pro tento díl, tak i fanservisové návraty z dílů minulých. Soundtrack je správně návykový a rychle vám vleze pod kůži. Hudebnímu doprovodu dělají společnost i od základu přepracované zvuky motorů. Konečně odpadlo monotónní hučení motorů jak z vysavače a poslouchat tak vozy během závodů je radost.

Jak už ale celkové hodnocení naznačuje, hra není bez úhony. Největším negativem je výrazný rubberbanding, kdy například v boji o první pozici škobrtnete, pošlete svůj vůz do zdi okolní městské zástavby a po resetu se náhle propadnete na šestou pozici. A než se rozjedete, tak vás předjedou další tři soupeři. Za každou chybu tak dostanete pořádně na zadek a dá vám práci se znovu probojovat dopředu. Naštěstí jsou vám k ruce často se opakující dílky tratě, takže už od pohledu víte, kde si přibrzdit nebo sáhnout po ruční brzdě. Pokud se vám však povede nabourat v posledním kole tříkolového závodu a propadnete se o víc jak o pět příček, je lepší rovnou sáhnout po restartu.

S tím i souvisí místní bodové hodnocení. Vyjezdit si hvězdy za závody je sice těžké, ale spravedlivé. Nicméně, sbíraní bodů se v druhé půlce hry stává opravdovou výzvou. Bez nich se totiž neobejdete; jednotlivé eventy v městských čtvrtích jsou totiž uzamčeny bodovým milníkem, který je nutné překročit, aby se vám odemkl nový závod. To v kombinaci s některými eventy, které vám tolik nejdou a jste rádi, že je vyjezdíte na dvě hvězdy, vás nutí hledat způsoby, jak zvednout celkové bodové ohodnocení v jiných disciplínách. S touto herní mechanikou se dá pracovat a tak i přes veškerá úskalí lze hru dohrát, jen počínejte s tím, že cesta k cíli je trnitá a závěrečné titulky spatří jen ti, co mají dostatek trpělivosti.

Dalším negativem je game design posledního levelu, městské čtvrti Ghost Bay. Přijde mi, že její obtížnost je uměle vyšroubovaná nahoru; jako kdyby vývojáři nevěděli, jak vám závody okořenit ještě více. Seberou vám totiž to nejdůležitější – a tím jsou barevné filtry. Závodíte tak v prostředí plné tmavých šedočerných odstínů. Jediné, na co se dá v této úrovni spolehnout, je vaše paměť, jak jednotlivé dílky tratě zhruba vypadají, protože vizuálně se budete během závodů mnohem více ztrácet a tedy i dělat chyby a bourat. Tento level vskutku prověří vaše schopnosti hrát Ridge Racera nespoutaně. Jeho ponurá barevná paleta spolu s obtížností vám tak bude náramně připomínat o rok mladší Dark Souls, tedy hru, pod kterou se podepsal stejný vydavatel.

Bandai Namco čas od času experimentuje a zkouší, co hráči přijmou a co už ne. Nejprve jsme dostali nový Ace Combat a následoval poté Ridge Racer. Obě hry spojuje snaha přetvořit je a přiblížit modernímu publiku, a to na úkor vlastní identity. Výsledkem tohoto rozhodnutí, taktně schovaného pod označení spin-off, byla silná kritika od hráčů. Důsledkem nezájmu o obě hry ze strany hráčů a následných mizerných prodejů se tak vydavatel rozhodl obě značky pohřbít. Naštěstí pro Ace Combat to už neplatí, ale pro Ridge Racer bohužel ano. Bugbear díky včasnému dokončení videohry dostal za svou práci dobře zaplaceno, finančně se zahojil a mohl rozjet nový projekt, pod tajemným názvem Next Car Game. Bandai Namco svoji finanční ztrátu prostě odepsalo a pokračovalo ve vydávaní finančně úspěšnějších her.

Ridge Racer Unbounded trpí na to, že vybočil z tradičního pojetí šestého a sedmého dílu a zkusil něco nového. Skutečnost, že vývoj hry byl předán jinému studiu než japonskému Namcu taktéž nepomohla kladnému přijetí a skalní fanoušci se tak cítili podvedeni. Avšak, byla hra vystavena vysoké kritice po právu? Je Unbounded opravdu tak špatný, že si zaslouží mít dodnes na Steamu smíšené hodnocení? Nemyslím si. Stačí chytnout do ruky ovladač, zapnout kameru na efekty a zajet si na ochutnávku pár závodů. Po dvou hodinách hraní se tak přistihnete, že vás hra baví a není se čemu divit; kluci z Bugbearu závodní hry prostě umí. Výhry v závodech tu nejsou zadarmo, chce to trochu cviku, ale to je jenom dobře.

Odpověď na závěrečnou otázku, zdali se hru vyplatí koupit, zní za mě jednoznačně ano. Prověří vaše schopnosti hrát závodní hry a po dohrání budete mít pocit, že jste opravdu něco dokázali. Doporučuji sáhnout po počítačové verzi na Steamu, která běží ve vyšším rozlišení a 60 snímcích za sekundu. V kompletním balíčku se všemi DLC stojí v akci tři eura, což je cena, za kterou si stojí vyzkoušet i hůře hodnocenou hru.

Pokud videohru přijmete takovou, jaká je, budete odměněni parádními závody. Ano, jedná se o nejslabší Ridge Racer v sérii, dokonce jde i o nejslabší videohru od Bugbearu. To však ale neznamená, že by byla vysloveně špatná. Protože i nejslabší hra podle obou metrik může být pořád nadprůměrná.

Pro: Grafika a stylizace, agresivní pojetí závodů, všudypřítomná destrukce, zábavná a různorodá hratelnost, ovladatelnost vozů, track design z dílků, elektronický soundtrack

Proti: V posledním levelu opravdu vysoká obtížnost, místy výrazný grind, otravný rubberbanding, neuznání některých fragů

+5
  • PC 40
Co vznikne smíchaním FlatOutu, Need For Speed, Split second a další? Dost velká bída .Jedno město, pár okrsků v každém pár tratí. Cíl: vyhraj, anebo dojeď do třetího místa. Odemzkají se Vám další okrsky, auta apod. Jednoduché jak facka, tisíckrát viděné a časem i nudné. Hodně mi vadily animace, když třeba proletíte obchodem. Daj se přeskočit (díky bohu). Teď vám připadají Ridge Racery jako paskvil, ale přesto pár věcí se mi tam líbilo. Například jízdní model, který je poměrně slušný. Také ta destrukce byla docela dobrá. Také bych pochválil, že každé auto se chová jinak, takže si musíte zvyknout. Multiplayer jsem nehrál.

Pro: destrukce, každé auto se chová jinak, jízdní model

Proti: nic nového, obyčejné, animace

+3 +6 −3
  • PC 70
Výborná hra, která aspoň pro mě měla tvrdý začátek, kdy mi chvíli trvalo, než jsem se ji naučil hrát a než mě začala pořádně bavit, ale vyplatilo se. Závody jsou dost akční, líbí se mně i další módy oživující hratelnost jako drifty, stunty nebo ničení nejvíce aut v časovém limitu (připomnělo mi to policejní misi v Carmageddonu :)) I když mód běžných závodů s "nitrem" tolik zábavný není.

Level design se mi hodně líbil, i když se po čase zdají městské tratě hodně podobné a jedinou změnu při hraní tak zajišťují herní módy. Zničit se dá opravdu skoro vše. Grafika příjemná, hudební stránka taky ke hře sedí.
Líbí se mně, že postupem hry obtížnost neklesá, jako je tomu u těchto her někdy zvykem, ale drží se pořád vysoko.

Bohužel se mně zdá trochu nedoceněná, asi proto, že trvá, než se do ní člověk dostane. Další nevýhodou může být vysoká cena.

Rozhodně tuto hru doporučuju. Ikdyž na tom pracoval BugBear, s FlatOutem bych to nerad srovnával. Ridge Racer je mnohem arkádovější a tak se na něj dívám jinak. Přesto u mně patří k nejlepším závodním hrám.

Pro: Zničitelné prostředí, grafické zpracování, design tratí, více typů závodů

Proti: hodně podobné tratě, nevýhodou může být vysoká obtížnost, běžné závody s "nitrem"

+20
  • PC 60
Také se přidám a napíšu svůj komentář. Hra mě skoro vůbec nechytla, ale nějak mě nutila to hrát. Občas to totiž zábavné je. Pojdme se na to kouknout blíže.

Menu je celkem zajimavé, musím pochválit, pak si vyberete část města, auto a závod, závodů je několik druhů. Musím říct, jak zmínil Tomi2k9, obtížnost je opravdu na místě a je fakt, že se zapotíte. Ale to do her patří. Občas i nasere, když jste první celou dobu a najdenou vás někdo fragne před cílem poslední kolo. Náhle jste pátý a smůla. Repete.

Ono to fragování je pěkná blbost. Díky nitra stačí auto jen ťuknout a auto se rozmetá. Když do auta narazíte bez Nitra i prudce, tak nic. Ono i poškození aut je cypaté. Nic neodpadavá, jen při fragu auto se rozpadne. Poškození je odporné. I fyzika nárazu je taková nedotažená (oproti FlatOutu-ke kterému má hra blízko).

Nitro se ziskává driftem, dobře beru. Drift sice nemusím ale dá se to a je celkem jednoduchý. Libí se mi, že neztracíte body v drift závodu za náraz do zdi... Drift je vlastně hlavní náplň hry. Zatáčku bez driftu ani bez lehkého bez nárazu asi nezvládnete. Auto i při pomalé rychlosti je chová asi jako vlak. Pomalu si zatačí, strašně pomalu.

Co se týče města, je to vlastně starý, známy, nudný a ohraný New York. Ale je zničitelný. Auta, lampy i stromy! Dále pak lavičky, zíďky, značky. Vše jde zhodit, ziskaváte za to takové body abyste měli nitro. Ty body ziskváte hlavně tím driftem. Mno a jsou tam i zničitelné budovy, které jdou zničit jen nitrem, ale zase máte potom zkratku. Kterou využivají pak opponenti. Ale oni to neumí prorazit.

Hudba je otřesná, mě nesedla, fuj, hnus. A to jsme byl zvyklý od BugBearu na rock a metal.

Toť asi všechno, pěkná je grafika i efekty. Pěkné je město. Ale to je všechno. Pochválit musím závod, kdy jste tahačem ničili policii. To mě bavilo :) Libí se mi, že odstavená auta se po nárazu rozletí na kusy. To působilo i realně. To být ve Flatoutu, davám 10% navíc za nadšení :)

Pro: Grafika, efekty, obtížnost, město.

Proti: Hudba, zatačení, poškození, fragy, nedodělané.

+10
  • PC --
Hra na kterou jsem se po zkaženém třetím Flatoutu hrozně těšil - ale bohužel jsem od ní asi čekal víc. Sice se nejedná o vyloženě špatnou hru, ale taky ničím nezaujme... Co mě překvapilo, je od začátku vcelku velká obtížnost - protože poslední dobou mi přijde že vývojáři chtějí, aby jsme hru dohráli za odpoledne a honem si koupili další... To tady určitě nehrozí, protože AI protivníků je dost agresivní a rozhodně vám nenechají vítězství zadarmo.
Další co mě zaujalo je výborný soundtrack - dlouho jsem neslyšel ve hře takhle skvělou hudbu - jedná se většinou o moderní dubstep, který sice normálně nemusím, ale sem se hodí skvěle...
Původně jsem si hru chtěl předobjednat, ale nakonec jsem rád, že jsem to neudělal, rád si hru koupím třeba za tři stovky v akci kvůli mulťáku, ale za cenu, za kterou se prodává nyní je spousta lepších her. Od hry jsem čekal, že to bude něco na způsob flatoutu, ale tady vás hra bohužel nutí víc driftovat, než jezdit. Flatouty jsem měl rád, ale tohle mě bohužel tolik nechytlo. 6/10

Pro: Obtížnost, grafika, hudba

Proti: Stále to stejné dokola, žádné novinky

+8 +9 −1