Tak teď trošku k dějišti a herním mechanikám. Hru jsem chvíli zkoušel hrát na PC s klávesnicí a myší, ale nakonec jsem přesedlal na ovladač. Zase jeden z těch konzolových titulů, který si vyloženě žádá, aby se hrál na gamepadu. Jasně je to více či méně střílečka z třetí osoby, ale kromě toho krkolomného menu pro výběr itemů zbraní a interakce s prostředím, se mi ve výsledku gamepad osvědčil v mnohém. A výhody jako auto aim se mi pro průchod příběhovkou zdá nad míru uspokojivý. Přeci jen nehrajeme žádnou kompetetivní střílečku, ale spíše hru, který ze všeho nejvíce cílí na ten příběh.
K příběhu se dostaneme asi až v poslední části, teď bych vám milí přátelé hráči pověděl o tom, jak velmi moc mě okouzlil svět, který vytvořil Rockstar ve své hře na divoký západ. Asi mi dáte za pravdu, že častým problémem otevřených světů ve hrách je nedostatek aktivity pro daný úsek na kterém se hra odehrává. To však není případ RDR 2, kde v každém koutku světa můžete objevovat. Hlavně visuální a přírodní krásy svět, ale i různé mimo úkolové aktivity. Jsem si vlastně až teď při psaní uvědomil, že RDR 2 tyhle věci dělá hrozně přirozeně a nenásilně. Nejsou tu šílené questy typu ulov nafarmi a nevím co kvanta všech možných surovin. Nejsou tu žádné války gangů o území i když ta hra vyloženě vypadá, že by takový systém mohla mít. Ne tak zde nefunguje. Když cestujete přes divoký západ tu a tam potkáte nějakého člověka v tísni nebo lovce co potřebuje pomoci s vystopováním a ulovením zvěře, nebo bylinkáře co vás naučí rozpoznat novou rostlinu. Hromada vedlejších úkolů vás zavede k životům běžných lidí jejich strastem a problémům v divoké zemi. A vy je nemáte problém v průběhu hraní postupně plnit, protože nenudí a zabaví. Jediná repetetivní věc, která se ale také liší každým novým cílem, jsou úkoly pro lovce odměn. Repetetivní jsou ale ovšem jen v tom, že jich je nejvíce stejného typu - jestli mi rozumíte. A týkají se jak vedlejšího obsahu tak hlavní dějové linky.
Jak už jsem řekl svět divokého západu od Rockstaru je největší tahák a nejvíce okouzlující část hry. Nyní bych se rád podíval na samotný příběh hry. Nechci tady nic spojlerovat protože věřím, že tohle může pořád ještě číst někdo jako já, kdo se ke hraní stále neodhodlal a čeká na správnou chvíli. Asi bych se spíše chtěl nejvíce zaměřit na charaktery postavy ze hry. Ty nejzajímavější pro mě byly jmenovitě Arthur Morgan, John Marston, Dutch Van Der Linde, Hosea Matthews, Sadie Adler a Charles Smith - Micah Bell
Schválně jsem uvedl jen tyto jména bandy, protože se jedná asi o nejvýznamnější hráče v průběhu hraní hry.
Abych osvětlit pořadí Arthur Morgan je charakter, za který si zahrajete většinu herního obsahu a John Marston hned na druhém místě, protože je to nejbližší postava Arthura Morgana a v druhé řadě, protože si potom za něj zahrajete Epilogy hry a je hlavní postavou hry, kterou jsem ovšem ještě nehrál a to RDR 1. Ten zbytek jsou postavy, které mi přišly v příběhu nejzásadnější, které se v průběhu hlavní dějové linie s Arthurem a Johnem nejvíce potkávají a jsou nejzásadnější pro vývoj příběhu;) Ano mohl bych zmínit ještě postavy jako je Abigail Roberts - Johnova žena. Nebo Arthurovu někdejší lásku Mary. Abigail je samozřejmě postava, se kterou se v příběhu potkáváte často, ale nemá podle mě nějak zásadní vliv na klíčové části herního příběhu. A Mary i když Arthura stále miluje dotkne se příběhu jen okrajově a nijak vážně do něj nezasáhne.
Arthur Morgan je klíčovou postavou pro příběh, je to člověk který je silně ovlivněný ideologií gangu Dutche Van Der Lindeho, ta ideologie je vést gang jako rodinu, je to svým způsobem ideologie známého Robina Hooda, který nekradl peníze pro svoje obohacení, ale spíše pro obohacení chudých a potřebných. V tomhle případě jako potřebné berme Gang Van Der linde, protože i když se některé mise snaží profilovat tak, že pomáháte i lidem z vnějšího světa většina rozpočtu skončí uvnitř bandy. Samozřejmě, že většina postav uvnitř bandy jsou kriminálníci, kteří při loupení neznají slitování a jsou schopni chladnokrevně oddělat aby dosáhli kýženého výsledku. Ale jejich cíle jsou převážně příliš bohatí lidé z novodobého průmyslového světa. Ano tady narážím na to, že se ocitáme v době, kdy se divoký západ postupně mění na svět, který neúprosně požírá civilizace a výdobytky moderních dějin. S tím se samozřejmě pojí i obtíže bandy a celkový úpadek loupežnického byznysu. Vše se mění a nic není jako dřív a na všechny místní bandy tvrdě doráží Pinkertonova kancelář. Jedná se o jakési velké sdružení lovců odměn, kteří mají za úkol postupně pochytat a pověsit všechny zbývající gagny, které ještě řádí prériemi divokého západu. A v tomhle světě stojí Arthur Morgan, který se musí začít rozhodovat sám za sebe. Nebyl na to zvyklý vždy ho řídil Dutch a jeho pravá ruka Hossea - jakýsi duchovní otec gangu. Problémy však na gang doléhají čím dál více a ze všech stran se na ně řítí další a další. V takové době začnou lidé přicházet o životy a i takoví tvrďáci jako je Dutch, přestávají chápat svět, který do nedávna znali. Postoje bandy se začnou měnit. Dřívější ideologie už neplatí. Pro zbývající členy gangu to v podstatě znamená udělat poslední výhodnou akci a pak se ztratit z povrchu zemského. Jenže i když se zdá, že se místy gangu začíná zase dařit, vždy přijde další kudla do zad a naděje na záchranu padají. Dutch všem v gangu neustále opakuje, aby neztráceli víru v jejich věc, avšak Arthur s Johnem si začínají všímat toho, že Dutch situaci nezvládá a začíná se štěpit, navíc začne čím dál více naslouchat podvratnému živlu Micahu Bellovi, který se postupně stává pravou rukou a vytěsňuje prostor mezi Arthurem Johnem a Dutchem. Dutch dělá věci, které by dříve neudělal chladnokrevně popravuje lidi pro nic za nic. Tyto náznaky šílenství Arthura přimějí, aby začal měnit své postoje a jelikož do něj Hossea vštípil smysl pro spravedlnost a pro rodinu, kterou je mu hlavně jeho gang. Rozhodne se konat na vlastní pěst, aby zachránil alespoň ty, které ještě zachránit lze. V téhle části hry mu zůstanou nejvěrnějšími po boku paní Adlerová, ze které se po nešťastné události na začátku hry stane vdova a v průběhu hraní ostřílená pistolnice a Charles Smith, který byl vždy od začátku spíše takovým stínem avšak na konci se stane jednou z největších opor Arthura. Arthur se nešťastnou náhodou nakazí v průběhu hraní Tuberkulozou nezbývá mu mnoho času a tak musí začít jednat rychle, aby zachránil co se ještě zachránit dá. On sám tohle začne vnímat jako jakousi cestu pokání za vše co provedl. Sám několikrát Johnovi vštěpuje do hlavy, aby zachránil sebe a Abigail a vzdal se života kriminálníka, že on má ještě naději na nový život. Konec je samozřejmě velmi dramatický a tragický, ale Arthurovi se alespoň podaří osvobodit Johna, který nakonec začne dodržovat co mu Arthur kladl na srdce a snaží se o nový začátek s čím se pojí Epilogy. Ta část kdy jsem psal na začátku, že budete hrát za Johna Marstona.
Trošku jsem se rozepsal a naklovl zběžně příběh a tak jsem to raději hodil do spoileru;) Teď bych se však rád dostal k nějakému závěru.
Chtěl jsem vám v závěru asi říct jen tolik, že mám rád opravdové a uvěřitelné příběhy a miluji Western. Tohle přesně RDR 2 dělá. Vypráví uvěřitelný a opravdový příběh, který vás stejně jako mě musí upoutat a vtáhnout na první dobrou. Kromě toho všeho se jim hru podařilo zasadit do opravdu živého a působivého svět. Já téhle hře musím dát 100%. Nemám nic co by se ji dalo vytknout. Respektive ne v té hlavní věci ve které hraje prim. Ano nějaké technické problémy i po letech o vydání byly. Ale na tyhle malichernosti já u takhle rozsáhlých herních titulů nehraju. Nejsem recenzent a nemusím díky bohu sledovat všechny aspekty her. Já si můžu dovolit hodnotit subjektivně:) A z mého subjektivního pohledu musím říct, že žánrově neexistuje nic lepšího. Nemám pravda ani tolik nahráno jako ti ostatní, ale když se rozhlédnu kolem sebe a pročtu si názory ostatních. Musím říct, že se velmi shodují s tím co si o hře myslím já. Takže vám děkuji za přečtení a pozornost a těším se na to jak vám opět budu vyprávět o nějakém mém osobním zážitku z hraní her:)
Pro: Grafika, příroda, hodně lovné zvěře, detaily snad úplně ve všem, zábavné mise, vývoj postav, hudba
Proti: Správa zbraní je trochu komplikovaná, Jsou části mapy kde se ani v příběhu nepodíváte