Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Raji: An Ancient Epic

18.08.2020
15.10.2020
04.04.2023
16.04.2024
kompatibilní
68
6 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Raji: An Ancient Epic je akční adventura, která těží především z tradiční indické kultury. Obrazově je inspirovaná rádžasthánskou architekturou a indo-perskými miniaturami, cut-scény jsou řešené ve stylu tradičního stínového divadla a příběh sám těží z hinduistické mytologie.

Hlavní hrdinka, artistka Raji, je nucena postavit se démonům a jiným nadpřirozeným bytostem poté, co je z pozemského světa unesen její bratr Golu. S tím má totiž své plány mocný a zlotřilý démon Mahabalasura a Raji, požehnaná válečnou bohyní Durgou, je jediná, kdo jej může zastavit.

Hratelnost sestává ze skákání, řešení jednoduchých puzzlů a soubojů s démony. Od bohů Raji postupně dostává speciální schopnosti reprezentující různé živly a také čtveřici zbraní - trišulu (božský trojzubec), luk, meč a štít a energetický disk. V průběhu hraní si také hráč může vyslechnout několik klasických hinduistických mýtů, které přibližují fungování světa bohů.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 65
God of War meets Prince of Persia s pevnou, většinou izometrickou kamerou. Atraktivní indická mytologie, moc hezká grafika, cutscény stylizované do podoby stínového divadla. Mohla to být fakt hezká hra a ona vlastně i je, jen má čtyři pro mě nepříjemná ale.

Za prvé souboje. Je jasné, že soubojový systém jen těžko může dosahovat ladnosti a plynulosti klasik žánru, ale, i když mě souboják vlastně docela bavil, měl jsem neustále pocit, že je spíš o náhodě, než o skillu. Čitelnost nepřátelských útoků je dost tristní a většina, zejména větších soubojů, se tak změnila v uskakovací chaos s cílem co nejrychleji ubouchat nepřítele nejsilnějšími komby. On celkově balanc komb je takový podivný a síla jednotlivých zbraní zrovna tak. Ač jsem chtěl, až do konce jsem souboje pořádně neovládl... a i ta komba přicházela tak nějak náhodně.

Za druhé, hra prostě končí v půlce. Tvůrci budují nějakou expozici, hráč začne poznávat prostředí, užívat si útržky z neokoukané a pro mě vlastně i dost neznámé mytologie a najednou bum, bez větší gradace snová sekvence a finální bossfight. Je sice pravda, že celková délka je s ohledem na náplň a kvality jednotlivých mechanik vlastně tak akorát, ale v rámci pacingu příběhu je to citelně useknuté.

S tím souvisí, a to jest za třetí, i jakési sbírání a rozdělování skillpointů, které jsou evidentně designovány na minimálně o třetinu delší hru. Hráč si může zbraně rozšířit o vlivy tří elementů - blesky, oheň a led. Problém je, že oheň se objeví až za polovinou hry a led těsně před jejím koncem, takže není šance, že by si je hráč stihnul jakkoli užít. Elementy výrazně ovlivňují obtížnost soubojů a jelikož jsem měl všechny bodíky naházené do blesků, používal jsem ty. Tvůrci si toho asi byli vědomi a ponechali ve hře možnost okamžitého přerozdělení všech bodů, ale k tomu mě hra v tak krátkém časovém rozmezí neměla šanci namotivovat.

A konečně za čtvrté: finální bossfight je na gamepadu prostě a jednoduše nehratelný. Po takřka 10 otrávených pokusech jsem to vzdal a nakonec to dohrál M/K... a dal ho bez problému na první dobrou. A to protože jsem prostě jen mířil myší. I tak to byla ale esence šíleného chaosu, kdy jsem absolutně netušil, co dělám, ale bušil do všeho tak dlouho a tak intenzivně a odhodlaně, že se výsledek nějakým zázrakem dostavil. Indické inženýrství v kostce.

Příběh sice moc za koule nechytl, ale inspirace právě prostředím hinduistické mytologie mě na hru nalákala a nakonec i u ní udržela. Monumentální lokace, ne nepodobné svým jednodušším videoherním designem těm z klasických God of War, jsou na oko velmi pohledné, místy až pohádkové.

Plošinovkové pasáže mi zase připomněly staré časy při hraní Sands of Time, kdy stačilo jen zlehka špatně odhadnout směr a princátko letěl odhodlaně do propasti. Hry jsou v tomhle ohledu dneska z technického hlediska už výrazně dál a šplhání je v nich i mnohdy zábavnější, ale tenhle jistý retro přístup mi přišel vlastně docela osvěžující.

Ach, nechtěl jsem být až takhle negativní. Raji: An Ancient Epic je prvním indickým pokusem o větší hru a je to nutno tak brát. I přese všechny problémy se mi to vlastně docela líbilo a tvůrcům upřímně fandím v další tvorbě. S nabytými zkušenostmi a doufejme i štědřejším budgetem.

Pro: audiovizuální stránka, hindu mytologie, cutscény ve stylu tradičního indického stínového divadla, profesionální indický dabing (ale je na výběr i anglický), hudba a tradiční hudební nástroje

Proti: celkově hodně rough around the edges, půlka hry chybí, nečitelnost a nijaký balanc soubojů, finální bossfight

+15
  • PC 65
Indický videoherní průmysl zatím v podstatě neexistuje, a tak je tato malá indie záležitost vlastně úplně první indická videohra, která vyšla na většině hlavních platforem a získala si nějakou mezinárodní pozornost.

Autorům evidentně hodně záleželo na prezentaci domácí kultury, a tak se tu dočkáme hinduistických mýtů a tradičního indického výtvarnictví a hudby. Právě výtvarně nakonec Raji zaujme nejvíc, hratelností sestávající ze soubojů a jednoduchého skákání (+ primitivních puzzlů, u nichž většinou není potřeba žádného přemýšlení, neb řešení je zjevné na první pohled) nijak zvlášť neohromuje.

Souboje by určitě snesly větší míru rozmanitosti a ovládání mohlo být přesnější. Například mířit jde rozumně jen na myši, na gamepadu hrdinka míří "automaticky", což čtěte spíše jako "čistě náhodně". Asi bych netvrdil, že je Raji nějaká must-have záležitost, ale na druhou stranu je to taky v současnosti nejlepší hinduistická akční adventura všech dob...

Pro: výtvarné zpracování, hinduistická mytologie

Proti: nedopečená hratelnost, useklý závěr, souboje s bossy

+14
  • Android 70
Raji: An Ancient Epic je poměrně příjemnou hrou, které by si měli všimnout hlavně hráči na mobilních telefonech. Sama sice nepřináší v podstatě nic nového, šikovně si ale půjčuje mechaniky z ostatních her a skládá je dohromady. Na PC či konzolích není kvůli konkurenci ničím výrazným, ale právě u mobilů je tomu naopak.

Kdybych měl hru nějak jednoduše popsat, řekl bych, že je to kombinace původního God of War a Prince of Persia: The Sands of Time obalená indickou mytologií. Od Prince of Persia si bere parkour, od God of War základy bojového systému a k tomu přidává pár logických hříček. Dohromady to tak tvoří příjemné dobrodružství, které je tak akorát dlouhé a připomíná hry po roce 2000 (ale tím dobrým způsobem).

V rámci herní doby projdete několik odlišných lokací a setkáte se s relativně velkou škálou nepřátel, na které překvapivě nejde použít univerzální taktika a souboje jsou tak poměrně zábavné. Postupně si odemykáte nové zbraně a body, za než si lze vybrat pasivní schopnosti. Na výběr časem dostanete ze tří stromů dovedností, kde každý reprezentuje jiný živel a boha. Živly ale nejde během boje rychle a jednoduše přepínat, což je poměrně škoda. Problém s přepínáním je kvůli ovládání také u zbraní, kde kvůli rozložení tlačítek na dotykovém displeji během výběru zbraně nemůžete chodit, což vám během boje dá kritickou nevýhodu. Problém v ovládání jsem občas měl také během skákání, kde jsem kvůli nepřesnosti a absenci nějaké menší berličky (vracení času jako u prince nebo třeba možnosti vytvoření vlastních checkpointů) občas musel celé skákací pasáže znovu opakovat. Ostatní aspekty jsou však velmi dobře přizpůsobeny pro mobilní hráče a i díky široké škále výběru obtížností si tak každý může hru užít.

Přestože hratelná stránka je tak velmi povedená, příběhová je už na tom hůře. Cílem hlavní protagonistky, kterou ovládáme v rámci celé herní doby, je zachránit jejího bratra ze spárů démonů. Problém je, že to je asi její jediná charakterová vlastnost a nezmění se to během celé herní doby. Postava umí skvěle používat všechny druhy zbraní od bohů, ale nikde pořádně nezjistíme, kde se to naučila. A přestože se mi vizuálně velmi líbí styl vyprávění, nepředává hráči dostatečně tu emoční stránku a k postavám tak nic moc necítíte. Tomu nepomůže ani finále, kde jsem sice pochopil myšlenku, avšak rozhodně to nebylo nic uspokojivého a nebylo to provedeno dobře.

Velmi příjemnou stránkou je na druhou stranu indická kultura a samotná mytologie, která vás provází snad každý okamžik. Hru navíc můžete projít v hindštině a dostat tak ještě autentičtější atmosféru. Hráč se může dozvědět mnoho o bozích či s nimi spojených příbězích. Většinou se však jedná o volitelný vedlejší obsah a koho to nezajímá, může projít pouze příběh.

Raji: An Ancient Epic jsem si já osobně velmi užil a určitě ji mohu doporučit každému, kdo má předplatné na Netflixu a baví ho mobilní gaming. Lidem na PC a konzolích bych hru doporučil jen v případě, že jsou velkými fanoušky indické mytologie, nebo si chtějí připomenout mírně old school hry, jakými byly právě Prince of Persia nebo God of War.

Pro: herní mechaniky, různorodá prostředí, velká škála nepřátel, odlišné zbraně a schopnosti, přizpůsobení pro mobilní zařízení, indická kultura a mytologie

Proti: hlavní postava, příběh a jeho finále

+6