Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Jab (12.02.2022 21:58): První díl jsem zabalili v půlce. Už se to začalo cyklit a zábavné souboje se staly rutinou. Bohužel příběh nebyl natolik silný, abych měl důvod hrát dál. Upřímně než jsem se podíval do návodu, měl jsem za to, že budu před koncem. Zjištění že jsem přesně v půlce mě dostalo. Druhý díl má prý větší tah na branku.

@Tulareanus: Chápu na co narážíš. Nechci druhý PST. Spíš hledám příběh, který není casual. Fantasy setting nevyhledávám vůbec. Spíš už se mu vyhýbám.
@Say (12.02.2022 21:46): Numenera je sklamaním pre ľudí, ktorí chceli rovnakú hru ako Planescape Torment, ale zároveň chceli, aby v nich vyvolala "novú" emóciu. :D Je to podobné ako ľudia, ktorí chcú, aby sa nejaká kapela na novom albume neopakovala, ale na druhej strane nemajú radi, keď kapela vlastne nehrá veci podľa šablóny, ktorú poznajú.

Numenera sa síce snaží zabrnkať na strunu nostalgie, ale mne našťastie neprišlo, že by nejak veľmi kopírovala Torment a ide si našťastie svojou cestou. Svoje chybičky má, ale nič radikálne. Druhý Planescape Torment to však (ani v dobrom, ani v zlom) nie je. Pre ľudí, ktorí majú radi extra ukecané neortodoxné príbehy bez tony elfského fantasy patosu to však určite za zahratie stojí.
Dohráno. Jedním slovem bych PS:T nazval jako "očistec". Skvělé dialogy, hlavní motiv a společníci (v BG2 mě vyloženě otravovali, tady naopak). V kontextu příběhu nedává smysl systém D&D, Je vidět, že je to tam v určitých ohledech spíš našroubované, ale to je drobnost.

Nějaká doporučení na hry, kde jsou dialogy a pointa na podobné úrovni?
pravidlo tří: video 
Nordom - "Pozor: Morte. Já mám otázku. Co je to pravidlo tří?"
Morte - "Annah, Fall-From-Grace a moje maličkost koupající se v Cimmerianské bahnité ploše."
Nordom - "To konfliktuje s několika předešlými definicemi."
Morte - "Hej. Někteří lidé čtou ten slovník, jiní píšou ho."

Nordom - "Pozornost: Morte. Já mám otázku. Co je osud?"
Morte - "Annah, láhev Furyondianské pálenky , a apartmá v té Hodovní Hale (Městské Hale)."
Nordom - "Rozumím."
@Say (05.02.2022 22:16): U toho advokáta je riešených viacero questov. Mimo iné sa môžeš popýtať na dedičstvo, ktoré si u neho uschovala jedna z predošlých inkarnácií (51-AA, pozri nejaký návod, trebárs link). O tom dedičstve sa ale najprv musíš dozvieť z denníku, dodecahedronu, ktorý môžeš nájsť v Civic Festhall v tej súkromnej lóži. Dedičstvo je uložené vo Foundry, advokát ti dá lístok, ktorý ukážes stráži pred Foundry bránou. Na prečítanie toho dodecahedronu sa musíš naučiť jeho jazyk u linguistu.

Inak normálne sa do Foundry vo vanille dostaneš cez Giltspura, ktorý ťa tam pošle s nejakou zásielkou, len v tých Fixpackoch a Restoration Packoch a neviem čom ešte je to zjavne zmenené. (hral som iba vanillu)
Jak se dostat do Slévárny? Giltspur nemá žádnou možnost v dialogu, aby mi dal quest. Kapesník s krví k otevření portálu už mám.
@emxd (03.02.2022 15:47): Čeština na UB není, na nějaké věty anglicky už jsem narazil.

No, nebere... Vzal mi jednu a možnosti předání dalších nevidím v dialogu s ním.
Dotaz ke hře. Mám z Dead nation v inventáři asi 5 hlav. Lothar si vzal jen jednu, ostatní se mi nepodařilo v dialogu předat. Je to nějaký bug, nebo opravdu vezme jen jednu lebku? Zabírá mi to docela dost místa v inventáři, tak bych se toho rád zbavil.


@Red (02.02.2022 18:04): Za to mohl plugin Textare Cache.

@emxd (02.02.2022 18:01): Pravděpodobně něco s UI.menu, které ale nechci rozvrtat kvůli CoverstaionsPotraits.
Jestli to spolu nesouvisí. Say má prostě nějaký developerský balíček, co rozbíjí scripty ve hře i v diskuzi:D
@Say (02.02.2022 12:05): Hmm, skúsil som ten install order, ale mne to funguje normálne. Nezobrazuje mi to žiadne červené boxy. Tak neviem, asi som si to s niečim pomýlil...
@Say (02.02.2022 13:29): Pardon, administrátorský OT, ale jak se ti daří opakovaně rozbíjet reakce? Mohl bys mi prosím do PM napsat detaily (postup, prohlížeč atd.)? Díky.
<span class="reply mceNonEditable" data-tc-id="w-0.4478470027368905">@Jab (02.02.2022 12:11): Jediné, co jsem odinstaloval tak byl mód upravující keybinds pro kouzla, protože mi zrušil jiné keybinds (quicksave, quickload...). Ale to nemá na čtverečky žádný vliv, ty byly hned od nové hry. Možná to bude mít něco společného s UI mody. Conversations Portraits mají ale u popisu vyloženě napsané, že po reinstalu/odinstalaci už to u uložených pozic nebude fungovat. Tak do toho radši nechci rýpat.
@Say (02.02.2022 12:05): Jakmile začneš hru, tak už by si měl hrát jen s tím, co si tam měl instalovaného při tom jejím začátku a nic neměnit. Jinak ti to může rozházet hru do nějaké míry. Když začneš s novým NO, tak tam ty červené nuly (či co to má být) také máš?

Je mi divné, že by problém byl v té tweak anthalogy a onom zvýšeném stackování předmětů. Jakkoliv to tak na první pohled vypadá, tak zrovna tohle je část modu, která je asi nejvíce vyzkoušená a prověřená.
<span class="reply mceNonEditable" data-tc-id="w-0.9133252367742496">@emxd (01.02.2022 17:37):

weidu.log
// Log of Currently Installed WeiDU Mods
// The top of the file is the 'oldest' mod
// ~TP2_File~ #language_number #component_number // [Subcomponent Name -> ] Component Name [ : Version]
~HIDDENGAMEPLAYOPTIONS/HIDDENGAMEPLAYOPTIONS.TP2~ #0 #0 // Install all Hidden Gameplay Options at once: 3.0
// Recently Uninstalled: ~HIDDENGAMEPLAYOPTIONS/HIDDENGAMEPLAYOPTIONS.TP2~ #0 #103 // Update key bindings -> for priest and mage spells: 3.0
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #60 // Uprava animace zbrani: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #2090 // Zmena zkusenostniho stropu -> Odstranit limit zkusenosti: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #2210 // Change Grandmastery Bonuses -> Prave velmistrovstvi ve zbrani (Baldurdash): v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #2240 // Upravena THAC0 tabulka: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #2261 // Uprav tabulku sesilani kouzel pro magy -> PnP tabulka: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #2271 // Uprav tabulku sesilani kouzel pro bardy -> PnP tabulka: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #2281 // Uprav tabulku sesilani kouzel pro kleriky -> PnP tabulka: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #2390 // Paladins Use Icewind Dale-Heart of Winter Spell Tables (grogerson): v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #2400 // Rangers Use Icewind Dale-Heart of Winter Spell Tables (grogerson): v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #3020 // Vsechny predmety identifikovane: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #3030 // Jednoduche uceni kouzel -> 100% nauceni kouzel: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #3080 // Increase Ammo Stack Size -> Neomezene skladani streliva do jednoho slotu: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #3090 // Increase Gem and Jewelry Stacking -> Neomezene skladani drahokamu a sperku do jednoho slotu: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #3100 // Increase Potion Stacking -> Neomezene skladani lektvaru do jednoho slotu: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #3110 // Increase Scroll Stacking -> Neomezene skladani svitku do jednoho slotu: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #3200 // Prodejne hole, kyje a praky (Icelus): v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #3262 // Recoverable ammunition -> 75% chance to recover after a successful hit: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #3273 // Recoverable throwing weapons -> 100% chance to recover after a successful hit: v9
~CDTWEAKS/SETUP-CDTWEAKS.TP2~ #1 #3320 // No Depreciation in Stores: v9
~POWEROFBELIEF/SETUP-POWEROFBELIEF.TP2~ #0 #0 // Power of Belief: 0.1
~A7-RESIZEABLECOMBATLOG/SETUP-A7-RESIZEABLECOMBATLOG.TP2~ #0 #0 // Freely resizeable combat log: 1.3
~JOURNALPORTRAITCONVERSATIONS/SETUP-JOURNALPORTRAITCONVERSATIONS.TP2~ #0 #200 // Modify PSTEE UI.Menu: 0.51
~JOURNALPORTRAITCONVERSATIONS/SETUP-JOURNALPORTRAITCONVERSATIONS.TP2~ #0 #210 // Use PSTEE Bestiary Portraits for dialogue: 0.51
~PST-UB-RELOADED/PST-UB-RELOADED.TP2~ #0 #0 // All Recommended PS:T Unfinished Business Components: v1.5
~PST-UB-RELOADED/PST-UB-RELOADED.TP2~ #0 #50 // Expanded Deionarra's Truth Mod: v1.5
@Say (01.02.2022 12:38): Len tak zo zvedavosti, aký máš weidu.log? :) (v složke, kde máš PST:EE nainštalované). Niečo sa mi zdá, že aj ja som mal podobný problém, kedysi dávno, ale za b*** si neviem spomenúť.
Netušíte, proč mám přes čísla množství předmětů v inventáři červené boxy? Screen 

Mody: Tweaks, UB, Resizable comabt log, Hidden Options, Power of Believ, Journal Portait conversations.
Red (31.01.2022 01:32) : Mám to rozehrané asi od roku 2004, kdy jsem došel cca do půlky. No a teď se k tomu vracím, akorát jedu od začátku, protože ze staré verze nemůžu zprovoznit savy (Widescreen), EE se zdá technicky kompatibilnější se současným HW/SW a hlavně si už moc nepamatuji obsah. A jak je člověk starší, tak to i jinak vnímá.
@Say (27.01.2022 16:54): UB ne. Nějak jim to s těmi překlady na fóru beamdogu asi moc nejde. Sigil v tomhle byl aktivnější.

Ale Tweak Anthalogy (což je nástupce různých tweak packů dohromady pro všechny IE hry) v češtině dle svého readme je. Překládal to ale ještě Vlasák a Raz na Sigilu. Tak si nejsem jist, zda je přeloženo skutečně vše v téhle novější verzi.
Nevíte, jestli někdo nepřekládal mód Unfinished business (nebo Tweak pack)?
@Red (10.05.2020 18:10): "Takže v PST EE neodstranili videa a nezkazili UI?"

EE remake je skoro ve všem dobrý, odstraňuje bugy a dotahuje, co by vanille v dnešní době chybělo, jako je větší rozlišení, podpora širokoúhlých displejů a podpora moderních OS, ale štvaly mě na něm dvě věci:
1) hlavní menu už se nedá ovládat pomocí klávesnice (ve vanille bývávalo R-Resume life, A-abyss atd.)
2) odebrali video s logem TSR a moje oblíbené video "špatného konce," když si TNO zabije postavu nezbytnou pro další postup v příběhu.
@Red (10.05.2020 18:10): "On je remaster Last Express? To bych si nechal říct..."

Pod remastrom som mal na mysli tie android/iOS verzie od DotEmu, ktoré máš aj na steame. Aj na Gogu je už tuším k dispozícii len tá Android verzia. Dostať sa k pôvodnej dá asi už len cez piratebay.

"Takže v PST EE neodstranili videa a nezkazili UI?"
Videá sú ponechané a UI je IMO lepšie ako v pôvodnej verzii.
Já dohrál BG EE, BG2 EE a ID EE:)
Ta jednička máš pravdu.
Ta dvojka ten UI se mi hodně nelíbí, proto to podruhý budu hrát v originále.
ID úplně neposoudím, to starý jsem hrál jen jednou a moc si to nepamatuju.
@Red (10.05.2020 18:10): hrál jsem všechna beamdogácká EE, dohrál jsem BG1EE.

BG1EE, tam nejvíc zarazí absence původních cutscén a nahrazení novými, nová NPC stojí za starou bačkoru, nová expanze si mě nezískala.

Jinak IMHO největším technickým problémem všech Infinity Engine her v dnešní době (což je až dvacet let od původních vydání) je nízké rozlišení. Jakkoli jsem na tom vyrůstal a jsou to moje (víceméne) srdcovky a jakkoli pro mně vzhled není to nejůležitější, ty hry tím dnes hodně trpí. A EE s tím nedokáže moc udělat, bohužel.

Jinak P:T EE je naprosto v pohodě, IMHO důstojná náhrada původní hry.
On je remaster Last Express? To bych si nechal říct...
Takže v PST EE neodstranili videa a nezkazili UI?
@emxd (10.05.2020 17:52): Beamdog je třeba trestat za BG2. Ten de facto žádné úpravy nepotřeboval. A Beamdog tak akorát přidal nové bugy, velmi špatná NPC a k nim související otravné (a zabugované) questy. O Šamanovi, který nemá jako hlavní postava přístup k žádnému strongholdu, pak ani nemluvě. U BG 2 EE určitě platí, že za koupi nestojí, pokud člověk má někde původní hru.
@Longin (10.05.2020 16:56): "EE. Nevím, proč to na GOGu dost lidí nenávidí."
Je to čisto len zo zotrvačnosti. Beamdog bol po ich prvých EE verziách považovaný za hyenu, čo sa priživuje. Ja som z tých EE verzii hral len BG1 a Planescape. BG1 EE sa mi nepáčila, ale pri PST:EE je badať velký posun k lepšiemu. Keď sa spätne pozriem na tie remastre starých hier, väčšinou to bola katastrofa, viď. Heroes 3 alebo The Last Express. PSTEE je výnimka, IMO je to remaster, ktorý sa naozaj podaril.
Nazývání Planescape: Torment adventurou mi vždycky přišlo nejen hrozně otravné, ale především neuvěřitelně pitomé.

To, že má hra slabší souboje (jako ostatně spousta jiných RPG) nebo na ně klade menší důraz nijak neubírá z onoho "ROLE-PLAYING" elementu, tj. že se můžete chovat různě a hrát různými způsoby. Zkrátka vybrat si a hrát nějakou ROLI.

Jinak o vanilla vs EE jsem taky přemýšlel a asi někdy zkusím tu EE. Byť se mi opravdu nechce sponzorovat Beamdog (ale tak koupil jsem ji ve slevě). Hlavní překážku v případě původní verze vidím v možné nekompatibilitě s novými OS a HW - údajně je naprosto běžné, že hra zprvu běží dobře, ale pak začne padat v některých konkrétních částech, snad i bez výhlidky na nějaké řešení a to se mi moc nechce riskovat.
Nj, tú argumentáciu, že Planescape je viac adventure ako RPG poznáme ;) Niečo v štýle - tá hra je adventúra, lebo aj na boxarte je napísané adventure! To je jeden z "argumentov", ktoré som za tie roky počul :)

Counter-argument, čo si o tom myslia tvorcovia hry.
@emxd (10.05.2020 14:10): Tak nějak, no stejně mě ten "nechutný powergaming" tady hrozně baví - v normálních hrách takhle taktizuješ pro to aby jsi měl co nejsnazší průchod skrz souboje, a tady to děláš pro to aby jsi měl co nejbohatší rozhovory a možnosti roleplaye :D
@AlieN (10.05.2020 13:30): Ono sa to dá všetko ešte pekne redukovať. Napr. tie charisma checky, 95% z nich budú nejaké useless checky na vyšší reward za quest. Čo si pamätám, v hre sú len 3 miesta na kvázi dôležité charisma checky a to -> 1. Presvedčiť Stale Mary v Dead Nations aby ti ukázala portál k SilentKingovi 2. Presvedčiť Ravel, aby ti dala maximálny reward (tuším +2WIS +1INT alebo tak nejak, kto si to má pamätať :)) 3. Na povzbudenie Nordoma. Zvyšok charismacheckov je trash. Takže s týmto metaknowledge môžěs začat hrať s 9 CHA a zvýšiť ju dočasne cez Friends kúzlo v tých 3 miestach.

Na INT, väčšina checkov je <=16. Kludne môžeš hrať 18WIS,18CON,12INT , na lvlupoch zvýšiť INT na 14 a kúpiť si dve +1INT tetovania na 16INT hneď na začiatku.

Áno, je to nechutný powergaming, ale tá hra je 20 rokov stará! :)
Statchecků na inteligenci je ve hře nejvíc spolu s charisma, ale zase na skoro žádné nepotřebuje být nijak zásadně vysoká.

Number of dialogue states which offer resolutions based on given stats:
INT only: 266
WIS only: 97
CHA only: 302
INT or WIS: 75
INT or CHA: 28
CHA or WIS: 4
INT or CHA or WIS: 12

Highest Checks in the Game Are:
CON: 21 (Paranoid Incarnation - next highest is 12)
STR: 21 (Paranoid Incarnation - next highest is 17, but only occurs if you are a fighter at the time; next highest for any class is 16)
INT: 21 (no checks above 19 until after Carceri)
WIS: 24 (Transcendent One - next highest is 22)
CHA: 25 (Nordom - Vhailor and TTO are only other checks above 18)
DEX: 19 (Nabat in Curst)
Všetok ten príbehový content je gateovaný cez statchecky. Čiže z tohto pohľadu je jedno, či to hráš za mága/thiefa/fightera. Primárne rozdiely sú:
1. Za mága si môžeš "užívať" FinalFantasyesque animácie pri kúzlení
2. Za fightera s 25 CONstitution je combat kompletne trivializovaný do bodu, kde ho môžeš riešiť v štýle attackmove ala Starcraft
3. Za thiefa máš prístup k neobmedzenému množstvu consumables - od charmov, čo kúzlia insect plague, cez bone charmy na zvýšenie resitencii/zníženie AC, cez healovacie blood charmy atď...

A samozrejme, každý z tých classov má samostatné bonusy a k tomu tetovania na 7 a 12 lvl.
Dohráno za bojovníka s důrazem na velkou počáteční moudrost (WIS). Překvapivě oproti hraní za mága s vysokou inteligencí (INT) jsem podle všeho o nic nepřišel. To je taková poznámka pro tvrzení, že PST po stránce příběhu se dá užít hlavně hraním za mága.
Dneska je to na den přesně 20 let stará hra.
To asi vyžaduje další rozehrání. :) Uvažuju, že ozkouším tu vylepšenou edici od Beamdogu, i když nevím, zda bych jim už chtěl přihrávat víc peněz...
@Shoggot (08.07.2019 22:43): beztak prelozil "berk" jako "ogara" a mysli si, kdo vi, jaky je to hantec (nemam chut se v tom hrabat a hledat priklady, jakousi takovou verzi PT v anglictine mam uz pres rok stazenou a mam za sebou jen par stran. Nejspis to smazu...)
@90210 (08.07.2019 19:38): +1
Jo, už před dvaceti lety to byla okrajová záležitost pár bohémů, stejně jako celou druhou polovinu 20. století.

Já bych spíš skoro rekl, ze amatersti překladatele z Chebu pořádně nevi, co to je :)
@Longin (08.07.2019 16:51): V roce 2000 s bidnou znalosti anglictiny to bylo super, na druhou stranu ten preklad vetsinou delali lidi s velmi podobnou urovni znalosti, takze to podle toho vypadalo, ale darovanymu koni...Tehdy kazdopadne byly hry v cestine velkou dirou na trhu, proto taky tolik frcely preklady na cover cd Score a Levelu, ale dnes je fakt jina doba. Hranim her v cestine se hraci pripravujou o jedno z mala realnych pozitiv teto cinnosti. Pokud tedy samozrejme nehrajou hry, kde je jedinym textem "options", "save game" nebo "shotgun".

@Shoggot (08.07.2019 16:17): Ja jsem v Brne vyrostl, hantecem mluvili strécové s mulletem, pivasem a krýglem Starobrna pochlastavajici na stojaka v centru pred 20-ti a vice lety. Dnes uz je to davno pryc, ale amatersti prekladatele z Chebu to evidentne vidi jinak.

@Sadako (08.07.2019 15:44): Ja si IWD2 kdysi koupil, doma s hruzou zjistil, ze je to cely v cestine a nakonec si "vypujcil" puvodni verzi, abych to vubec mohl hrat.

@AlieN (08.07.2019 15:08): Za radobyhantec trpasliku v prekladech her a Sapkowskeho knih bych po Valasskym vzoru nevahal narazet na kul.
@Longin (08.07.2019 16:51): Já si matně pamatuju ještě češtinu do BG, která byla místy naprosto WTF. Velmi rychle jsem ji vykopala. PT a Fallout v tom suchu ještě ušly (třeba ty texty dávaly vesměs i něco jako smysl), byť ve Falloutech velmi časté
- děkuji
- jsi vítán
mě pokaždé dostalo.

Na druhou stranu, ta čeština nebýt, tak si to i tenkrát zahraju anglicky se slovníkem, jako hromadu jiných věcí, ono by mě neubylo.
@Sadako (08.07.2019 16:44): Nevím jak ty, ale já ve 12 letech, kdy vlastně vycházeli češtiny na Fallout a PST, jsem byl rád za takové překlady. V originálu jsem si na to troufl až v období vš a popravdě ten zážitek dostal jiný rozměr.
@Longin (08.07.2019 16:18): Běžíme od piva! Zrovna nedávno jsem po letech vykopala kupodivu stále živý link na překladatelské perly z amatérských herních překladů.

@Shoggot (08.07.2019 16:17): Já si pro sebe takhle přeložila třeba AvP a Quake, ale upřímně řečeno, asi by mě ani tenkrát nenapadlo to použít jako část překladového asi-literárního útvaru, který má sloužit i někomu jinému než mně.
Když už jsme u těch překladů, tak jsem si vzpomněl na System Shock.

running out of beer - bezime od piva
Then it unloaded both barrels into his stomach - Pak se mu uvolnily oba sverace
@Longin (08.07.2019 16:06): To už byl hantec dávno pryč před 15-20 lety. Nerozuměla mu ani většina rodilých brňáků nikdy. Taky jsem v Brně strávil už 8 let.

@Sadako (08.07.2019 16:09): Já taky tu motivaci nechápu úplně, možná částečně. Taky jsem si kdysi pro sebe překládal věci. Ale to mi bylo třeba tak 10...
@Tulareanus (08.07.2019 15:48): Já to někdy chápu v případě beletrie, která pracuje se jmény, která nejsou známa skrz jiné médium. Někdy. A je to strašlivě těžké, protože angličtina si na tyhle tzv. mluvící jména potrpí asi tolik, jak je obtížné převádět je do češtiny nedebilním způsobem, který by brutálně nerozbourával kontext celého díla.
Proč tohle někdo provádí v amatérském překladu de facto herních textů, tj. určených převážně ke konzumaci publikem z řad hráčů, to mi asi zůstane navždy utajeno.
@Tulareanus (08.07.2019 15:48): Přesně tak! :D
Jinak teď vážně. Brno je univerzitní město a přes léto město duchů. Osobně neznám moc rodilých Brňáků. Nejčastější jazyky jsou tu čeština, slovenština (kromě léta) a asijská angličtina. Ten zmiňovaný hantec jsem si spojoval vždycky s obdobím před 15-20 lety při návštěvách Brna, kdy někteří starší obyvatelé mluvili často pro mě nesrozumitelně.
Dnes fakt neslyším rozdíl ve výrazivu mezi například Pražákem a Ostravákem. Všechno je to pro mě stejná pakáž! :D
Ja stále nechápem tej tendencii, prekladať mená postáv, hlavne do niečoho, čo nemá ani historický kontext mena (pochopím, ešte Joshua, Joseph, Jozef a podobne). Je to ako translated for the sake of being translated. Hlavne už nežijeme v dobe, kedy to ľudia nevedia vysloviť (aj na to slúžil fonetický prepis, ako sa dnes robí napr. pri japončine, kedy sa postava volá napr. Jošitaka). Ale to, čo postovala Sadako je fakt zlý vtip. Přemysl Podlaha, the pomalý horor.



@Longin (08.07.2019 15:15): Mne sa páči tá tvoja logika, sám píšeš o tom, že hantec by malo byť niečo, čo mala mať spodina, ale asimilovali to "nájazdy slovákov a balíkov z Čiech", ktorý si idú plniť svoj vidlácky sen... to by sa logicky mali učiť hovoriť ako spodina. :D
@Longin (08.07.2019 15:15): Mluvila tím chvíli spodina a pak po vynálezu televize už nikdo. Celý tyjátr kolem hantecu je uměle vytvářený, něco málo z něj se dostalo do běžné mluvy a pak prostě zmizel, protože to nikdy nebylo žádné nářečí (wtf), ale obyčejný argot, který pak někdy v druhé polovině vytáhlo na světlo pár nadšenců s Bolkem Polívkou a vytvořili snad u některých i dojem, že se tím furt mluví.

Není se tam kde s tím setkat, protože hantec je jako argot mrtvý už dávno a dávno a jediné co z něj přežilo je těch pár slov. "Nájezdy" Slováků a balíci z Čech s tím nemají nic společného, argotem nemluvila ani většina Brna nikdy.
@Fingon (08.07.2019 14:28):
@AlieN (08.07.2019 15:08):
Právě to použití hantecu na trpaslíky a spodinu se Birdmanovi v Arcanu fakt povedlo. Ale každý podle svého gusta...

Jinak popravdě ten hantec je opravdu chcíplé nářečí. Za 8 let, co jsem v Brně, jsem se s tímhle nářečím setkal minimálně. Holt asimilace nájezdy Slováků a balíků z Čech plnící si svůj vidlácký sen udělala své.