Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Outcast - Second Contact

81
5 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > akční adventura *
akce > 3rd person akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
14.11.2017 PCPS4XOne
Vývojáři:
Appeal S.A.
Oficiální stránky:
http://www.outcast-universe.com/
Outcast: Second Contact je kompletným remakom titulu Outcast z roku 1999, ktorý bol v roku 2014 znova vydaný s niekoľkými vylepšeniami pod názvom Outcast 1.1.

Na remaku sa podieľali pôvodní tvorcovia tejto značky zo štúdia Appeal. Originál svojho času vydláždil cestu všetkým moderným 3D otvoreným svetom a tým pádom aj hrám ako Gothic, či Grand Theft Auto III, ktoré vyšli až o dva roky neskôr. Hru preslávilo špecifické vizuálne spracovanie, pričom o renderovanie grafiky sa staral voxelový engine a samotné vykresľovanie prostredia prebiehalo pomocou procesora a pamäte RAM. Súčasťou remaku je aj zremasterovaný legendárny soundtrack od Lennieho Moora, ktorý nahral Moskovský symfonický orchester. Základ hrateľnosti ostal zachovaný.

Remake je vytvorený v engine Unity, ktorý pomocou doplnku používa starý kód hry. Outcast: Second Contact tak slúži ako ukážka toho, že nové enginy môžu pomôcť publikovať staré hry.


Poslední diskuzní příspěvek

Zdravim, chtel bych se optat, nechapu nektere ty itemy (bohuzel chybi in-game popis, manual k te humble verzi take neni :/). K cemu je treba…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Outcast mne poprvé zaujal, když jsem si v Levelu č. 54 přečetl recenzi, v níž dostal (pokud si dobře pamatuji) 9.1 a tehdejší recenzent o něm mluvil jako o revoluci. Psal se rok 1999, mě bylo 12 let a Outcast zněl jako splněný sen. Malý, nepodstatný problém byl jen v tom, že jsem tehdy neměl dostatečně výkonné PC (Pentium 100mhz opravdu nestačilo), takže mi nezbývalo, než si dokola číst tu recenzi. Časem jsem na Outcast docela zapomněl a jen na něj občas narazil v časopisech (chystá se druhý díl! Druhý díl byl zrušen!). Pak ale vyšel na GOGu (a posléze steamu), pročež jsem si ho koupil (dokonce na obou platformách), připraven splatit ten dětský dluh sám sobě a konečně si tuto revoluci zahrát na vlastní oči a prsty.

Bohužel jsem zjistil, že Outcast nezestárl příliš dobře. Spustil jsem jej a zjistil, že se asi nepřenesu přes již opravdu hodně fousatou grafiku, animace i gameplay, a hru odložil s tím, že "snad někdy". O nějaký ten rok později se Outcast objevil znovu, když původní autoři (belgičtí Appeal) v éře kickstarter horečky zkusili rozjet kampaň na zafinancování remaku. Kampani jsem samozřejmě přispěl (ač byla vedena opravdu tragicky), ale ve výsledku byla neúspěšná, takže jsem už přestal doufat, že si Outcast někdy zahraju.
No a najednou...kickstarter nekickstarter, Outcast remake vyšel stejně, díky zafinancování malým publisherem BigBen. A já si tedy konečně tuhle legendu zahrál a s radostí dohrál (chřipka a nutnost být doma pomohla).

Nejdříve je potřeba si uvědomit jednu věc - Second Contact mělo opravdu extrémně nízký budget a malý tým, takže nelze čekat zázraky. Facial animace jsou cca na úrovni roku 2003, modely NPC jsou cca čtyři, dabing má nízkou kvalitu zvuku (tým neměl k dispozici originální nahrávky, jen komprimované) a s originálem je to skutečně 1:1 remake, nejsou zde žádné nové questy ani nic podobného.

Ale jinak je to remake skvělý. Grafika sice není state of the art, ale lokace vypadají hezky a atmosféricky, animace Cuttera jsou koukatelné (naštěstí ten kolík co měl v zádeli zaražen v originálu po cestě do remaku ztratil), ovládání na gamepadu je naprosto bezproblémové a pohodlné, interface to samé. Mimochodem, je docela fascinující jak technicky funguje - autoři kód původní hry překlopili jako plugin do Unity enginu, takže zatímco Unity se stará o zobrazování grafiky, samotná herní logika a AI běží ze stejného kódu jako originál.

No a samotná hra? (uff, není nad dlouhé úvody)
Konečně chápu, co tehdy toho redaktora levelu tak uzemnilo. Outcast musel být v době vydání opravdu zjevením. Sice není RPG, ale přesto je to takový prototyp budoucích (těch dobrých) open world her, od Gothicu po Witchera 3. Otevřený svět (rozdělený do několika zón, každá s unikátním biomem a hudbou), obyvatelé žijící si vlastním životem, důraz na sidequesty, které jsou rámované příběhem, dialogy, a kontextem jež dává smysl. Navíc je Outcast zjevně a docela nepokrytě inspirován klasikou Stargate SG1. Nejen, že se zde cestuje portály identickými s těmi z SG1, ale on i sám protagonista s nejvíc hardcore jménem v historii hardcore jmen, Cutter Slade, je charakterově (a smyslem pro humor) velmi, velmi podobný klasikovi Jacku O'Neillovi. Což je super! Vždycky jsem chtěl Stargate hru a nikdy jí nedostal, Outcast je the next best thing.

Opravdu mě bavilo prozkoumávání Okaaru a Shamazaaru a dalších lokací, prokecávání místních obyvatel, dokonce i občasný puzzle (ikdyž ten hudební si mohli odpustit). Souboje jsou mechanicky velmi jednoduché, run, strafe and gun, ale nebylo jich tolik aby mě stihly začít vadit. Cutter má k dispozici docela slušný arzenál a i různá udělátka (hologram, neviditelnost, dynamit), pokud by si to chtěl hráč trochu okořenit.
Teď při psaní poslouchám ten nádherný soundtrack, ten celé hře dává vskutku fantastický feel..listen.

Kdybych Outcast hrál při vydání, velmi pravděpodobně by v mé kolonce hodnocení svítila stovka.
Jak rád bych si zahrál velkorozpočtové pokračování..bohužel při pohledu na steamspy a prodeje tohoto remaku mě přepadá chuť emigrovat na Adelphu. Tento remake se i se svým extrémně nízkým rozpočtem ani zdaleka nezaplatil. Ale jsem rád, že vznikl.
+23
  • PC 80
Na rozdíl od Paula to řeknu hned na úvod: jsem rád, že tenhle remake vznikl. A to hlavně proto, že by mě Outcast jinak úplně minul. Voxelová grafika je sice zajímavá raritka, ale dneska už vypadá natolik hnusně, že moderního hráče jen těžko zaujme. Proto remake vítám a jsem rád, že jsem si takto mohl doplnit hráčské vzdělání. Vezměme to ale postupně.

To, co se ze začátku jeví jako RPG, se nakonec ukáže spíše jako akční adventura. Určitý progress tam sice cítit je, ale to, jakým způsobem hráč postupuje herním světem či v jakém pořadí se do jednotlivých oblastí vydá, je čistě na něm. Všechny lokace jsou příjemně odlišné a když už mě jedna začala pomalu unavovat, byl konec a pustil jsem se na další. Paradoxně jako ta nejhorší se mi jevila hned ta úplně první. Shamazaar je region inspirovaný stupňovitými rýžovými poli typickými pro asijské země. Na oko super, ale velmi brzy hráč poznává, že je hra co do ovladatelnosti postavy hodně krkolomná a to neustále drápání se po jednotlivých stupních brzy unaví (hezky jsem si připomněl zdolávání hor ve Skyrimu). Zároveň je to lokace v celé hře nejroztahanější. Zbylé regiony jsou naopak dost malé, což jsem především v pozdějších fázích hry už určitě uvítal.

Postupně jsem tedy navštívil bažinatý Okasankaar (který byl boží jak po stránce hratelnosti, tak graficky), džunglovitý Okaar (vizuálně krásný, hádanky na na pěst a nejvíc je tu vidět zastaralý design) a lávou a popelem pokrytý Montazaar (vizuálně ok a svižná lokace). Nesmím zapomenout na pouštní město Okriana v regionu Talanzaar, které funguje jako sídlo hlavního záporáka a také jako centrální hub s obchodníky a questy směřujícími hráče skrze daoky (nebo chaapa´ai chcete-li) do ostatních regionů.

Všechny lokace jsou po stránce vizuální zremakovány parádně, byť že je to jinak 1:1 předělávka, tak jsem odpozoroval jisté přežitky v designu. Povrch je málo členitý, je tu minimum cut-scén, munice a loot často narvaný do okrajů místností jak v Doomu mě drtil, design lokací je často čistě účelný pro puzzly a rozhodně to ne vždycky působí jako uvěřitelný svět - např. některé do určité doby uzavřené lokace kvádrovitě ohraničené kolem dokola horami. S tím se ale dalo počítat. Co mě ovšem příjemně překvapilo jsou questy. Vesměs jde pořád o klasiku - dones, přines, sejmi - ale všechno to je orámcováno příběhem a na rok 1999 je to fakt dobrý. Dnešní standardy jsou samozřejmě už někde jinde (nebo resp. měly by být, žejo Ubisofte), ale že je to takové nenáročné mi tady ani moc nevadilo. Příběh je jednoduchoučký, možná až trochu schematický. Dialogy se ale vezou spíše na vlně humoru a funguje to dobře. Hra ovšem není úplně mělká. Kultura Talanů a jejich strasti a příběhy mě poslouchat bavilo a je za tím vidět tvůrčí práce a představivost. Jednoho dne bych se určitě na Adelphu rád vrátil a užil si ji i jako moderní dobrodružství ve formě plnohodnotného pokračování, které celý svět rozvine.

Vrátil bych se ještě k technické stránce. Vzhledem k tomu, že to dělalo studio o pár lidech, je pochopitelně nedomrlá. Samotná grafika je super a jen tak se neokouká, ale hráč chtě nechtě narazí na zabugované animace a další technické ústupky. Občas kvůli tomu hra vypadá jako v alpha verzi, což je trochu škoda. Potěšilo upravené chování zbraní, které v původní hře vypadá dost komicky. Technicky nejsou souboje nic moc, AI je stupidní a hráč - stejně jako protivník - běhá akorát sem a tam, střílí a doufá, že mu nedojde munice. Naštěstí akce je spíše okrajového rázu, nepřátel je po mapě rozeseto relativně málo a tak se mi střílení zprotivit nestihlo. Optimalizace je také mizerná, hra se často potrhává a takový Okaar mi třeba často běžel sotva při 40 snímcích.

Soundtrack je super, ale je ho trochu málo a po 30h se ta smyčka několika epických tracků už docela ohraje a osobně bych ocenil spíše nějaké poklidné brnkání a onen intenzivní orchestr si nechal na nějaké vyhrocenější chvíle. Ale to také přičítám spíše na vrub věku původní hry.

K Outcast musí hráč přistupovat s určitými očekáváními. Původní hra musela být ve své době fakt něco a tvůrci to poctivě vizuálně omladili. Nic víc, nic míň. Vypadá to zas dobře, hraje se to pořád docela dobře, ale jako celek je to už tak trochu relikt minulosti. Ale jsem rád, že jsem si to v téhle podobě mohl zahrát.

Pro: chytlavá hratelnost, originální svět, různorodé lokace, hromada solidních questů, humor, hezká grafika, poctivý remaster

Proti: technická stránka a optimalizace, určité dnes již zastaralé mechanismy a designérské postupy, např. příšerně pomalé nakupování munice s nutností pár minut čekat, než ji obchodník vyrobí, nevyužité portály

+14