Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Metal Gear 2: Solid Snake

Konami •  Aspect Co. (J2ME)
20.07.1990
01.10.2004
30.03.2010
24.10.2023
70
2 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Druhý díl špionážní stealth akce vychází na platformu MSX2 tři roky po svém debutu a pokračuje tam kde skončil. Příběh se odehrává v roce 1999 a svět čelí dosud nebývalé ropné krizi. Vše může zvrátit nový objev Dr. Kio Marva v podobě substance "oilix", která dokáže mnohonásobně zvýšit výnosy z těžby ropy. Nicméně vzápětí po oznámení tohoto objevu je Dr. Marv unesen. Stopy vedou do středoasijské země Zanzibar Land vedený skupinou žoldáků z celého světa. Potíž však nastává v tom, že Zanzibar Land disponuje nukleárními zbraněmi. A proto je do akce opět povolán Solid Snake. Cíl je jasný. Infiltrovat Zanzibar Land a zachránit Dr. Marva i jeho vynález.

Herně druhý díl navazuje na první. Stále se tak jedná o stealth akci. Největších změn doznali nepřátelé, kteří už nejsou vázání jenom na danou obrazovku, ale mohou se pohybovat a patrolovat volně napříč obrazovkami. Bylo jim také rozšířeno zorné pole z původní linie na 45°. Nepřátelé jsou již také schopní slyšet a tak prozkoumávají nedaleké kroky, rány do zdi nebo i výstřely bez tlumiče. Naproti tomu hráč dostal do vínku nové možnosti jako schopnost skrčit se, plazit se, schovávat se do úzkých prostor jako např. větrací šachty aj. Dalším cenným pomocníkem mu pak bude radar umožňující vidět nepřátele v blízkém okolí.

Hra se kromě původního vydání na systému MSX2 dočkala také portu Java ME a v rámci virtual console i na Nintento Wii. Bohužel všechny tyto varianty se týkaly pouze Japonska. Na západní trh se hra dostala až v rámci rozšířené Metal Gear Solid 3: Subsistance, kdy byla obsažena přepracovaná anglická verze společně i s prvním dílem. Obě hry pak byly nadále součástí i HD reedic MGS3 pro Xbox 360 a Playstation 3.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Tento komentář je napsaný velmi rychle, abys ho zbytečně nečetl pomalu. V rámci Master Collection jsem se rozhodl odehrát chronologicky všechny díly Metal Gear, série, která je mou nejoblíbenější. Hned v úvodu podotknu, že hodnotím MSX2 verzi, která je zcela bez debat ta kánonická. NES verze je stejně jako Metal Gear velmi odlišná, ale k jejímu dobru můžeme přičíst fakt, že sklidila poměrně velký úspěch a dá se považovat za kvalitní hru. Možná ji někdy zkusím, ale mé poprvé jsem věnoval MSX2.

Solid Snake musí tentokrát infiltrovat Zanzibar Land ve střední Asii, najít a zachránit uneseného českého bio inženýra Kio Marva a zničit nový typ Metal Gearu, D. Příběh se odehrává v roce 1999 s nukleární hrozbou v pozadí prolínající se celou sérií. Zásoby oleje jsou na kritickém minimu a zmíněný Kio Marv vyvine nový typ řasy zvané OILIX, která s malým úsilím a za nízkou cenu vyrábí náhražku ropy v podobě uhlovodíků. Zatímco Snake dostal do vínku rozšířený repertoár pohybů jako je skrčení a plazení se, největšího vylepšení z hlediska gameplaye doznali nepřátelští vojáci. Ti nyní mají zorné pole v úhlu 45 °, mohou natáčet hlavou a tím efektivně kontrolovat větší části mapy, než dříve. Také se tu nachází různé druhy povrchů a některé mohou Snakea prozradit - šustivý písek, ventilační mříže a další, to všechno vydává při pohybu hluk a upozorňuje stráže, že si svůj žold musí zasloužit i akcí. Snake zase má k dispozici nový radar, který efektivně vylepšuje funkci dalekohledu.

Dost mě odrovnalo, jak se Metal Gear 2: Solid Snake podobá Metal Gear Solid . Nemyslím si, že je nějak neetické vykrádat sebe sama, nicméně těch styčných bodů tu najdete opravdu více, než bych čekal. Je tu Ninja, je tu pěstní souboj po boji s Metal Gearem, je tu kontakt s dámskou postavou na dívčích toaletách, je tu odběhání 10 pater, přepadení ve výtahu 4 vojáky, dokonce i způsob boření čtvrté zdi je tu někdy až děsivě totožný... A ten výčet zdaleka nekončí, pokud to někoho zajímá, zde je podrobný anglický seznam: Podobnosti mezi MG2: Solid Snake a Metal Gear Solid . Jeden uživatel sítě Reddit to trefně okomentoval: Yes, Metal Gear Solid was essentially a 3D remake of MG2: SS.

Odstavcem výše chci říct to, že jsem měl zimomriavky po téměř celou dobu hraní. Pořád jsem si v hlavě přehrával situace z MGS a porovnával je. Nicméně Metal Gear 2 obstojí i jako samostatný titul. Právě díky své podobnosti s dalším dílem byste měli být schopni si velmi dobře představit, jakými nápady hýří a jak odměňuje trpělivé hráče pečlivě dávkovaným příběhem, novými gadgety a arzenálem. Když překousnete 2D grafiku - tedy mně osobně se líbila a i hudba tu oproti prvnímu dílu doznala značného vylepšení a je zkrátka super - budete se skvěle bavit, si myslím. Schválně porovnejte theme song s předchozím dílem :)

Mezi top nápady řadím třeba to, že se v průběhu hry mění frekvence některých postav, řekněme třeba Roye Campbella. Jeho novou frekvenci musíte najít u fyzické kopie hry, ale ne na obrázku jako tomu bylo v případě Meryl v MGS, nýbrž jako vyťukávací sekvenci, kde dešifrovací klíč je v manuálu ke hře. Ano, na Master Collection je i pro MG 2 připraven obsáhlý manuál, kde se dozvíte spoustu užitečných informací nejen z hlediska příběhu, ale i z hlediska gameplaye. Moc mě bavilo třeba stopování nepřátelského vojáka, který mě provedl džunglí a neustále se otáčel, zda za ním nejdu. Skvělý nápad za mě je i odchyt holuba, kterého musíte nalákat na jeden ze tří potravinových balíčků (jsou tu tři druhy Rationu, každý obsahuje něco jiného a může tak plnit dodatečnou funkci v rámci gameplaye mimo doplňování životů - například jeden z Rationů obsahuje čokoládu, která neutralizuje kyselinu sírovou. Za tuhle informaci bych zaplatil zlatem, sem ji dávám z mého čistého altruismu). Odpočívárna, kde se můžete proplazit pod spícími vojáky... Mohli bychom se bavit do nekonečna.

Nevěděl jsem, že téma dětí je až tak velké téma v rámci Metal Gear série, kdy jsem se s nimi setkal jen ve Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, ale tady se to jimi opravdu hemží. Sdělují vám velmi užitečné informace, které často hrají klíčovou roli pro správný postup vpřed a když jim ublížíte, sníží se vám maximální hodnota životů. Celkově jak mám zkušenosti hlavně s PlayStation hrami, původní jednička a dvojka mi dokreslila důležité aspekty napříč sérií a mám pocit, že ještě více věcí do sebe zapadá, než dříve.

Abych jen nechválil (to bychom tu byli do rána, bohužel bohudík), tak nejvíc mě sralo, že na radaru nevidíte, kam je na další obrazovce natočen nepřátelský voják. VŽDYCKY čumákoval mým směrem. A mám pocit, že se VŽDYCKY otočil, i když se ode mne vzdaloval. Ty trapný pasti v chodbách jsou taky na pěst, přiběhnu k vojákovi, chci mu dát pěstí, ale prostě pod Snakem je najednou propast velikosti tvojí mámy a zhebnu. Ideálně pak na mě čeká checkpoint pět minut dozadu. Respawn nepřátel sice není tak šílený jako v jedničce, ale i tady je dost přitažený za vlasy. Gameplay je překonaný v Metal Gear Solid a někdy může působit archaicky. Za mě ale 80 % minimálně.

I zde samozřejmě mimo běžných vojáků budete čelit zástupu bossů a stejně jako v mém komentáři k prvnímu dílu si je ve spoileru seřadíme na základě objektivního hodnocení jednočlenné poroty v mém složení. Rád bych podotkl, že zde jsou bossové obecně o dost lepší.

Running Man - Rychle mu to běhá, pomaleji myslí. Už od začátku je bohužel jasné, co musíte udělat. Položíte pár min a běháte dokolečka, super.

ULTRA-BOX - Čtyři otravní vojáci na malém prostoru. Nepředstavují žádný problém, jen jsou otravní jako moucha, když smrdíte.

Black Color - Teleportující se týpek může občas zavařit ale nakonec ho povaříte vy. Jeho hvězdice jsou rychlé a smrtící, je třeba si dát trochu pozor.

Red Blaster - Tady někdo viděl Spider Mana :D je to sice lehký boss, ale na druhou stranu oceňuji nápad a pěkné využití granátů

Predator - V předchozím díle to byli Arnoldové, tady je to Predator.. Ale není to žádné monstrum, jen se umí skvěle schovávat v džungli. Bohužel rychle najdete místo, kde na vás nemůže a granáty ho umlčíte rychleji než Stallone vrtulník kamenem.

Dr. Pettrovich - Matlák, co se chytí Snakeovi za krk. Hodnotím vysoko, protože zde existuje více způsobů, jak se ho zbavit. Za to má u mě každý vývojář plusový bod a jedno pivko se mnou jako celerblitou.

Hind-D - Jak vypadá Stinger Missiles ve 2D? Přesně tak jako tady. Součástí bosse počítám i backtracking pro raketomet. Hind-D je asi nejnebezpečnější protivník ve smyslu, že při zásahu se ty životy blíží nule rychleji než příspěvek na haranty v herně.

Night Sight - Bez debat by mohlo jít o nejlepšího bosse, na kterého můžete vyzrát jen pomocí sluchu, protože je prakticky neviditelný. Jenže jakmile ho jednou trefíte, můžete spamovat střelbu z Famasu stejným směrem a za cenu toho, že vás párkrát trefí, ho takhle velmi jednoduše umlátíte. Zkoušel jsem ho dostat zamýšleným způsobem, a to je peckoš.

Gray Fox - Jedna z mých nejoblíbenějších postav a tady je dost tuhým protivníkem. Ještě navíc kolem dokola jsou všude miny. Naštěstí Gray Fox má celkem velké hitboxy a po každém zásahu se snaží odběhnout a přijít z druhé strany. Při troše pozornosti by neměl dělat problémy ale vzhledem k tomu, že máte k dispozici pouze pěsti a fakt nic jiného... Dejte si pozor.

Metal Gear D - Nejtěžší protivník, který pravidelně zasypává Snakea naváděnými raketami a střelbou z kulometu, obojí ubírá poměrně dost životů, přičemž Snake ještě musí udržovat pozici tak, aby jeho granáty dopadaly na nohy Metal Gearu. Super.

Final Boss - Opravdu stačilo tam mít 8 dveří? Co třeba rovnou 200? :D Ne, na rovinu závěrečný boss není těžký, ale je určitě nejzábavnější. V málokteré hře musíte spojit rozprašovač a zapalovač, abyste hlavního bosse upálili. Tu máš!

Pro: Nápady, příběh, hratelnost, hudba

Proti: Nepřátelé, respawn, zastaralost

+10