Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

< >
Po dohrání obou her bych řekl, že jde o velmi podařený remake. V některých aspektech je lepší než originál (systém střelby nebo zařazení stealth pasáží na místa, kde by bylo logické takto postupovat). V jiných nepochopitelně neopravuje slabá místa původní hry (závod, útěková sekvence atd.). Celkově je akčnější (chybí ony "nudné" pasáže, které ovšem z původní hry dělaly více než jen third-person střílečku) a přímočařejší (když hra nechce, aby bylo možné vystoupit z auta, tak to nejde, v některých misích autoři zabraňují experimentování hráče otřepaným "return to mission area in 10, 9, 8, ..." ).

Obecně asi neexistuje příliš podobných věcí (third-person kombinace akce a ježdění po městě, pokud možno ještě s trochou adventurních/simulačních prvků nebo různým způsobem řešení misí). Napadá mě série GTA, Sleeping Dogs, tak trochu série Just Cause, možná série Watch Dogs / Saints Row (vlastním, ale nehrál jsem), Scarface / Godfather / Saboteur / True Crime / Yakuza / Crackdown nejsem schopen posoudit a série Shenmue už je něco jiného, stejně jako třeba L. A. Noire.

Původní Mafia je podle mého jedna z prvních městských akcí (GTA III vyšlo jen pár měsíců před ní, o něco starší Project Overdrive nebyl dokončen a nevím o žádné ještě starší podobné věci) a je tak trochu škoda, že nevzniklo v zásadě nic podobného a že se městské akce ubírají trochu jiným směrem.
@Phoenix (11.01.2021 09:08): Ironií osudu jsem měla s těmito pasážemi problém právě na PC a bála jsem se PS4, protože v těchto částech AA není, a auto i letadlo jsem dala bez trápení na druhý pokus. Celkově jsem měla ale ze střelby pocit, že nepřátelé sice vydrželi víc než ve dvojce, ale současně méně než ve trojce a docela by se to dalo srovnat s původní jedničkou, tam se kolikrát člověk žáky mohl ustřílet. Ale je tedy pravda, že rozhodně nemluvím o samopalu, Thompson je mizerný natolik, že se většinu času spoléhám jen na pistole a jedničky do hlavy. Ale tak nemůžu říct, že bych to nedělala i v původní hře, tam ale rozhodně byl T1928 užitečným společníkem, tady tomu tak moc není. V tomto aspektu u mě zcela jasně vede dvojka, ani originál to neměl úplně dokonalé.
@Phoenix (11.01.2021 10:15): Mě se to špatně posuzuje, protože u některých her s gamepadem bojuji víc než by bylo zdrávo, potřeboval bych porovnání na PC... ale taky je dost možné, že stárnu, protože jsem si nedávno dával repete COD a COD:UO a na druhou nejtěžší mi (hlavně UO), přišlo celkem velká výzva a to ty hry mám projité xkrát a tisíce hodin v MP :D
@S4TW (11.01.2021 09:54): Já bych to nakonec na Classic asi i dal, když už jsem to na něj dohrál do poloviny (s výjimkou dvou věcí, které nebyly přestřelky s pěšími nepřáteli). Ale nebaví mě to na ni, hra na tuto obtížnost není stavěná, minimálně ne tak, aby byla současně zábavná. Pár cover-based shooters už jsem hrál a tady to na Classic skutečně není příliš dobře vyváženo.
@Phoenix (11.01.2021 00:57): Já jsem to teda na classic prošel, ale s Aim Assist, ale na mou obranu jsem hrál na gamepadu, takže to místy byla taky sranda (a do hotelové mise jsem hrál bez AA, to bylo teprve peklíčko, tam jsem to definitivně vzdal, když mě 3x po sobě na schodech dal týpek s brokovnicí na jednu ránu :)).
@Brasikona (11.01.2021 06:00): Mně se pasáže tohoto typu nelíbí v žádné hře. Jakýkoli skill hráče jde u něčeho takového naprosto do háje, protože z chaoticky se pohybující vozidla jednoduše nelze rozumně mířit na jiné chaoticky se pohybující vozidlo. Do toho hráč tvoří pro nepřítele velmi jednoduše zasažitelný cíl spolu s chráněným objektem (počítač problémy s mířením skutečně v takových pasážích nemá). Chápu, že podobné věci působí strašně cool třeba ve filmu, ale tohle je základní nepochopení účelu daného média (tj. uplatnění schopnosti hráče, nikoli vznik frustrace z toho, že daná událost je zcela mimo jeho kontrolu).

Pokud bude Normal nuda, tak to třeba časem zase přepnu, ale odpuzuje mě i ta podivná odolnost panáčků, jakkoli jsem zatím každou běžnou přestřelku na Classic prošel. Hry s reálným zasazením holt mají tu smůlu, že něco podobného vypadá vrcholně nereálně, kdyby byli protagonisté na Marsu a měli kolem sebe silové pole, tak je to fuk. Rozumím tomu, že ani .45 náboj nezastaví reálně každého spolehlivě na jednu ránu kamkoli, ale tohle je skutečně opačný extrém.
@Phoenix (11.01.2021 00:57): Tak přesně v oné spoilerové části padl můj první pokus o klasik, ale tehdy tam byl v háji skript :D Ale stejně, ta pasáž se fakt nepovedla, doteď ji nechápu, proč prostě vůbec existuje... Jako jediné rozumné vysvětlení mě napadá snad jen to, zda neměli něco takového připraveného pro M3, ale nakonec to zužitkovali tady... Tuhle část nemám ráda ani v původní hře, kde mi bohatě stačí dvě auta, natož pak tady.

Jen se trochu obávám, aby naopak nebyla normální až moc nuda, že to půjde projít až moc snadno, ale je fakt, že klasická dokáže fakt potrápit.
Na konci deváté mise jsem se Definitive rozloučil s obtížností Classic. Nejen že každý řadový nepřítel vydrží zpravidla alespoň jeden zásah do hlavy a celý zásobník do těla, ale druhý zmíněný typ zásahu nemá prakticky vliv na jeho chování (je stále schopen běhu nezměněnou rychlostí či chirurgicky přesné střelby do Tommyho). V kombinaci s tím, že hlavní hrdina naopak vydrží velké kulové (z krytu nelze mířit a není vidět kurzor, takže se nedá "připravit", při míření se Tommy odkryje a tak okamžitě koupí hned několik zásahů od místních robotických ostrostřelců) to skutečně přestalo být zábavné. Hrál jsem na myši bez Aim Assist, mohl jsem hrát s tím, ale jaký to má ve střílečce smysl? A ano, v původní hře byli nepřátelé také celkem odolní, jenomže se trefovali (až na výjimky) celkem sporadicky a Tommy toho vydržel výrazně více (tady koupím jednu dvě a polovina zdraví v háji).

Korunu tomu ovšem nasadil závěr deváté mise, který byl už v původní hře i tak dost na palici, ale "vylepšit" to ztrojnásobením délky útěkové sekvence a kardinální hovadinou jménem obrněné auto ... ?

Pevně doufám, že na obtížnost Normal to bude více zábava než dosavadní "tvrdá práce".
@Bursoft (09.01.2021 11:54): No, u mě jsme si tam třeba dvě hodiny jezdili všichni krásně bezchybně, to bylo o nervy, nikdo se ani v jednom z těch míst nevymlel :)) Podezřívám samozřejmě ty dodrbané skripty, ale myslím, to aktualizace následně hned vyděsila, ale to byla teprve sranda :D

No, rozhodně mi oba závody přijdou mnohonásobně lepší než třeba ty v Cyberpunku, to jsem až zírala...

@Phoenix (09.01.2021 11:18): Jako uznávám, že nejsem detailista, ale za ty roky jsem v Mafii vyzkoušela spoustu věcí, ale fakt, koho jen tak napadne se za ním vydat pěšky, nebo spíš prostě proč? :D Každopádně bych k tomu asi dodala „Radši si zvykej“. Mně tohle tedy vůbec nevadilo, pěšky bych se za ním nevypravila, naopak jsem ocenila, že ty gumy prostřelit jde (a honička pak netrvala tak dlouho), a že jde auto i zničit a honičce se vyhnout, to jsem považovala věrné ohlédnutí k originálu. Ale asi budeš i dál ve hře čekat něco víc,
Tak v DE je hlavně závod naskriptovanej až to bolí. Na začátku se stačí dostat na nějaké 5. místo a je jisté, že dojedete první, páč ostatní před váma se vždycky vybourají na stejných místech.
Mně závody v původní Mafii přijdou fér. Auta se chovají realisticky (na tu dobu) a soupeři nemají takovej ten script, že vás dojedou a jsou jak přivázaný na gumě, aby to bylo po tom hollywoodským stylu napínavější. V definitive se ty auta chovají více arkádově, takže člověk pořádně neví, co si může dovolit a soupeři „cheatují“.
@Brasikona (09.01.2021 01:53): V původní hře lze auto jedoucí pomalu rychle dohnat pomocí běhu a dotyčného zastřelit. V Definitive to nelze, protože postava se skriptovaným nástupem do auta natolik zdrží, že v případě následného vystoupení pronásledovaný stihne ujet. Je velká škoda, že tohle remake nezachoval (není to jediný případ, kdy šlo něco v původní hře udělat více způsoby, uvidíme co dál).

Největším problémem závodu je právě to, že člověk buď musí jet naprosto bezchybně (což je dost problém, když auto pošle do hodin každý muší pšouk) nebo vyhrát jednoduše tak, že způsobí na začátku hromadný karambol, díky kterému ostatním ujede (udělal jsem to tak, když jsem hrál původní Mafii poprvé před patnácti lety a včera úplně stejně) a pak lze vyhrát i s nějakou občasnou chybou (v původní verzi jsem na defaultní Easy způsobil karambol a následně ostatním ujel tak, že jsem i přes dvoje hodiny předjel posleního o jedno kolo).

Závod je v původní verzi ztělesněním toho, proč nemůžu Mafii hodnotit výše. I v jiných misích je prošpikována geniálními nápady typu prostřílení penumatik dopředu, v samotném závodě může člověk poškodit vůz tak, že se stane neovladatelným (např. uražením kola), skončit na boku a prohrát nebo se zabít díky pádu "na střechu". Pro soupeře ovšem zjevně platí zcela jiná pravidla (při experimentování s obtížnostmi mě kupříkladu na Extreme během pár vteřin po mé chybě předjel jezdec, kterého jsem před tím míjel v poloze "kola vzhůru", což by hráče okamžitě zabilo) a kombinací všech těchto faktorů se ze závodu stává naprosto nehratelný opruz na libovolnou obtížnost a s libovolných patchem. Totéž platí třeba pro krkolomnost střelby nebo poslední souboj, ve kterém má Sam z nepochopitelných důvodů odolnost T-800 ... ve hře, která jinak přistupuje jako k simulaci ke kde čemu.

Závod jsem nakonec v Definitive odjel na Easy, je vrcholně ostudné, že autoři nebyli schopni přijít s něčím, co by se dalo alespoň trochu hrát.

@Bravewolf (09.01.2021 02:47): Proč?
@Phoenix (09.01.2021 00:54): Tak přiznám se, že pěšky jsem to nikdy nezkoušela. Ale vzhledem k tomu, že tam chtěli honičku, to holt alespoň nějak jet stejně musí. I když jak říkám, to druhé auto tam nechápu, proč kde se najednou objevilo, ale budiž, telefony, echo, posily...

No, ale už to bylo až v tom patchi. Ale čistě pro mě byl klasik utrpením, původní 1.0 závod (ten proklínáný těžký) primitivní. Tady bych to srovnávala s nastavením extrémní obtížnosti, pokud má tedy člověk štěstí, v obou případech. Ideálně se v původní Mafii všichni rozsekali a člověk si to odjel poměrně v klidu, v nové není moc šancí se dopředu dostat, což kromě skriptů přičítám i počtu závodníků, stejně tak se člověk nedostane dopředu v první zatáčce. Pak už člověk čeká, až se povětšinou ty první dva vysekají na určeném místě. Ale abych nekřivdila, na PC mi to přišlo obtížností srovnatelné s tou původní, jen to chtělo se naučit mapu a nehrát to jako originál. Přiznám se, že jsem hned poté měla problém odjet závod tam, což se mi za ty roky nestávalo :D
@Brasikona (08.01.2021 22:22): Prostřílet se sice dají, ale nemá to příliš vliv na rychlost jízdy vozidla, narozdíl od původní verze, kde šlo takto "předchystané" auto doběhnout s trochou cviku pěšky. Remake tohle znemožní už tím, že člověk ztratí spoustu času nutností nechat se usadit do vozidla.

Jinak jsem od remake čekal různé věci, ale aby byl závod ještě hůře nadesignovaný ... hlavní problém spočívá v nevhodné kameře (i na umístění high nad vozidlem vidím celkem kulové) a nemožnosti kloudně nabourat ostatní (jedna z mála soudných možností v původní verzi byla řetězová havárie hned na začátku závodu a všem ujet, tohle v remake zjevně nelze). Možná je to obtížností Classic, ale celkem logicky jsem chtěl zážitek blízký originálu, což měla Classic umožňovat (přičemž v původní hře lze nastavit u závodu pět různých obtížností + zničitelnost vozidla, aniž by to mělo vliv na zbytek hry).
@Phoenix (08.01.2021 21:14): Pneumatiky prostřílet jde, nebo alespoň šlo, nicméně pokud došlo k respawnu, došlo i k jejich obnovení. Nebo tomu alespoň tak bylo, sama jsem zkoušela tyhle staré "triky" kvůli recenzi (střelbu do okna jsem tady ale samozřejmě nečekala), ale neručím za to, že se to nezměnilo v nějaké aktualizaci – ideální by tedy bylo, kdyby se neobnovovala. Když člověk prostřílí pneumatiky, jede pak pomaleji, ale stejně se musí vypořádat s dalším vozidlem (jehož přítomnost tam ale popravdě nechápu), když člověk zničí auto úplně, týpek se pak za autem kryje a přestřelka proběhne před motelem.

PS. Hodně štěstí a pevné nervy!
Po paralelním dohrání prvních pěti misí původní vs Definitive: střelba lepší v Definitive stran ovládání zbraní, počty nepřátel zhruba nastejno (krom první mise a naháněčky v Ordinary Routine , kde také chybí možnost prostřílet autu dopředu pneumatiky, hra Vás naopak natlačí do jediného řešení, jímž je automobilová honička), Definitive posouvá styl hry pryč od "simulace" (chybí původní rozvláčnější tempo, ale naopak třeba prvních pár misí postrádá proti originálu time limit). Odvoz a dovoz závodního auta těsně před samotným závodem mi přišlo v Definitive na obtížnost Classic výrazně těžší, dělal jsem jej tak dvacetkrát, uvidíme, co samotný závod.
@Dunemaster (26.12.2020 10:37): Protože Hangar dělá novou IP a Češi se zasadili o to, aby byl nějak využit čas, který kolem toho teď je. Povedlo se jim prosadit předělání jedničky, kterou z většiny dělali, přičemž ano, jedním u cílů bylo i to, aby se daly všechny tři hry hrát na současné generaci konzolí.
No, ale bylo to i to vzdání holdu a pochopitelně jim na tom záleželo, což je ostatně i vidět z toho, kolik veteránů se kvůli tomuto vývoji vrátilo.
A ačkoli je u nás jednička klasika a legenda, v USA je nejhranější díl trojka, takže přes herní základ z trojky se tak mohou i další hráči dostat k původní hře. Ostatně o tomhle všem teď dost mluvil Roman Hladík v rozhovoru pro Visiongame.
@Dunemaster (26.12.2020 11:54): Vůbec... Co se her týče, tak jsou mi remaky docela ukradené. Nepochopím to třeba u filmů, proč hollywood nutně potřebuje udělat remake třeba asijských filmů starých 5 let, když to vždycky akorát poserou a nikoho by nezabilo kouknout na ten originál, protože filmy prostě nestárnou. Nebo stárnou, ale ne tak rychle, jak hry. Na film člověk může kouknout i po 40 letech a furt je to v pohodě zážitek, ale u her stačí kolikrát 10 let nebo nové generace konzolí a už je to zastaralé a nehraje se to zrovna dobře.

Takže pro mě za mě, i kdyby to dopadlo špatně, tak aspoň by to zkusili. Lepší než nic.

Já nejsem zrovna člověk, který má takové ty řeči "Hry dnes nejsou co bývaly a bla bla". Podle mě jsou hry rok co rok lepší.
@Dunemaster (26.12.2020 11:00): No právě, že jednička je pro tebe svatá a stejně tak to má většina DH a vůbec Česka. Taky se musí brát na vědomí, že původní Mafia nebyla zrovna extra světová záležitost a pro spoustu hráčů je až tenhle remake první setkání s jedničkou.

2K prostě měli dobrou hru, kterou "nikdo" nehrál a prodeje dvojky a trojky naznačovaly, že by o to mohl být zájem, tak proč to prostě neudělat.

Škoda, že tohle nikdy neudělají s Vietcongem. :D
@Fritol (26.12.2020 10:49): Ok, asijsem se mel krotit, neb jsem sice videl spousta gameplaye, ale nehral to primo.

Porad vaham, ci tak ucinit. Jednicka je pro me dost svata a je tu i ten faktor, ze pribeh uz me ted jen tezko prekvapi, kdyz jde o remake.
@Dunemaster (26.12.2020 10:37): Asi bych v tom nehledal nic víc, než jen snahu prostě vydělat a připravit celou trilogii na next-gen. Jedničku si dnešní konzolisti neměli možnost zahrát a ani na PC už to pro dnešní hráče není zrovna příjemný zážitek, takže to remake potřebovalo. Co jsem naposledy četl, tak to prodalo něco přes milion, což je asi dostatečné na 40€ hru vyvíjenou v ČR.

A s tím "paskvilem" je to diskutabilní. Mně osobně to třeba přišlo jako lepší hra než originál, takže ne jen že je to solidní "pocta", ale taky je to lepší hra. Že se dělá na čtverce je téměř jisté, ale osobně si nemyslím, že vzniká na základech jedničky. Uvidíme.
@Charllize (06.12.2020 08:11): Tak střílení do kulometu a motorů jsem úplně nebrala jako součást soubojového systému, ale "díky" za připomenutí, z toho budu mít trauma do konce života :D

@player (06.12.2020 15:04): Jedině noclipem, mechanismus není funkční, přesněji to vypadá, že se nestihl nebo s ním nebylo něco v pořádku, proto byl vystřižen, zřejmě s ním měli nějaké problémy, těžko říct. Dostat se tam dá jedině tímto "neoficiálním" způsobem, jinak je ve hře jedině opravdu ta cutscéna, jinak nic.
Dá se nastoupit do tramvaje? A v definitive edition se dá do nazdemky jenom v cutscéně v misi Melouch? To je docela zklamání.
Hrál jsem na gamepadu a s auto-aim off se to nedalo za tak krátkou dobu ustřílet ani náhodou, kdežto při zapnutém auto-aim na high kulomet padl na první pokus s prstem v nose. Ten rozdíl tam je hodně zásadní. Nakonec jsem ho nechal zaplý na low. Hrálo se mi to tak nejlíp, to míření není moc dobře udělané. Každopádně ta část s kulometem je nejstupidnější a nejzbytečnější sekvence hry.
@Walome (29.11.2020 23:11): Jo, ta pasáž je stupidní, to nepopírám, nicméně šestý pokus není nic, to je pohoda. Holt jsem asi měla na ovládači dvakrát za sebou štěstí (a pak i s tím letadlem, to šlo na první pokus dokonce), nebo nevím. Ale u PC jsem tehdy byla nucena vzdát i klasickou trofej, a stejně to nijak nepomohlo. Tam se za ty dvě hodiny ty pokusy už ani spočítat nedají, peklo, peklo, peklo. Zlatá úniková pasáž v původní hře, a to na ni od počátku nadávám a nikdy mi za ty roky nešla, ale už je mi jasné, že může být i hůř... :)))
Jo tam jsem si snizil obtiznost na nejlehci a i tak to bylo na gamepadu peklo. Dal jsem to asi na 6. pokus. Je to stupidni pasaz. Nekonecny naboje tvl, to je gaming jak vino.
@Brasikona (29.11.2020 18:17): Já jsem viděl několi lets playů, kde to dali na 4 až 5 pokus. Tak nevím pří shlédnutí tědlech videii jsem jsi připadal jako úplně neschopný, když tuhle část dělám už nejmíň po desáte
@Brasikona (29.11.2020 18:55): Tak fakt nevím, teď jsem kontroloval jejich stream i nějaký jiný a vypadá, že nikde auto aim není. Jediný logický vysvětlení je, že jsem asi lama. :D A to jsem dohrál skoro celýho Dooma na Nightmare obtížnost..
@Bursoft (29.11.2020 18:46): Hm, možná nějaká změna mezi preview a finální verzí? Teď si tedy jistá už tolik nejsem, ale všichni se o tom (ne)auto-aimu právě zmiňovali a když jsem to hrála, tak jsem neměla pocit, že by tam bylo cokoli auto :D
@Brasikona (29.11.2020 18:44): To se mi nějak nezdá, když jsem koukal na Vortex, jak měli ten dlouhej stream preview verze, tak hráli na gamepadu a vypadalo to, že jim to míří v podstatě samo, taky s tím neměli moc problém.. Ale nevím, já u toho každopádně trpěl na K+M :D
@Brasikona (29.11.2020 18:17): A nemáš na gamepadu auto aim? Který mimochodem jde myslím zapnout i na myši, tak se na to podívejte do nastavení, jestli dokonce není defaultně zapnutý. Možná proto to někteří dají na druhej pokus a někteří u toho mlátí vzteky do stolu :D
@Bursoft (29.11.2020 14:14): Mě všichni děsili, jak je to na gamepadu těžké, a přitom jsem to na klasik dala na druhý pokus, zatímco na PC jsem to dělala dvě hodiny...

Měla jsem tehdy pocit, že tam je nějak dodrbaný ten skript, protože se mi to náhodou povedlo, když jsem střílela úplně random mimo někam do háje. Zkusila bych to, ze zoufalství...
@player (29.11.2020 13:23): Snížit obtížnost na nejnižší a pokud hraješ na gamepadu, tak připojit myš. Jinak je to torture. Já to hrál na K+M na klasik obtížnost a jenom tu pasáž jsem opakoval tak 30x, neskutečná debilita.
Jak mám sejmout věž toho obrněného vozu v misi výlet do přírody když ten thomson i to auto strašně hážou? Už mě to vážně nebaví. Tahle část mise je naprosto idiotsky udělaná
@DEU (16.11.2020 08:51): Ale v diskusi by to zapadlo, takhle je to pořád vidět. Zejména uživatelé, kteří ho mají v přátelích, si budou moct jeho skvost přečíst kdykoli a na jednom z prvních míst... A to se vyplatí.
@Garret (12.11.2020 19:11): Jo, jeden z nepřátelských hlasů, jenže označení je k ničemu, ty soubory nemají žádný systém. Zatím mám tři jeho repliky v databázi, ale prošla jsem jen 800 souborů, teď na to nebyl čas. Má své repliky v rámci "balíku" nepřátel, kdy má každý hlas nějaké své určené, ty pak hra různě používá pro postavy v přestřelkách. Ještě ten systém nemám bohužel rozlousknutý.
@Brasikona (12.11.2020 19:04): teď jsem si vzpomněl - jaxme se vonehdá bavili vo tom, koho vlastně daboval Tuček, tak v nějakým rozhovoru zmiňoval, že daboval Thug 3 :-) asi nějaké výkřiky během přestřelek
@eiserik (10.11.2020 08:56): Komentar k Mafii ale musi byt kilometr dlouhy, to nejde takhle odbyt, clovece. Pro priste se polepsi a tady mas mensi inspiraci:

Vidim to jako dnes, bylo chladne uterni odpoledne, k obedu jsem mel kure a postacka mi dorucila mou specialni edici puvodni Mafie zabalenou ve stylove krabici od pizzy. Nejsem milovnikem italske kuchyne, radsi jim kure nebo treba krkovicku. Bylo asi pul pate, kdyz jsem krabici rozbalil, ukousl dalsi kus kurete a obdivoval baleni se tremi cedecky, falesnym zippo zapalovacem, fesnym trickem a dalsimy kramy. Chut kurete se mi prijemne rozlevala po jazycku a brich se plnil dalsimi a dalsimi sousty. Kolem pate jsem kure dojedl a nalil si sklenici dzusu. Byl pomerancovy.

Instalace se zdala nekonecnou, och jak ja se tesil. Pri cekani na dokonceni jsem si rozbalil cokoladu. Byla s liskovymi orisky. Myslim, ze to byla cokolada Orion. Koupil jsem ji tenkrat u nas v samoobsluze. V te same, co jsem koupil kure. Po instalaci jsem zapnul hru a nevstal od pocitace az dlouho do noci. Pouze ve chvilich, kdy mi doslo mlsani, jsem vstaval, abych si sem tam sel ohrat kure nebo nalit dzus. Dohral jsem tenkrat hru az do konce a snedll u ni nejedno kure. Grilovane, pecene, na paprice... Pribeh prosteho taxikare me chytil za srdicko a ja si tu hru proste zamiloval.

Dnes, o dvacet let pozdeji, jim kure a premyslim, co napsat o nejnovejsim remaku tohoto narodniho pokladu. Ted po dohrani s prsty umastenymi od kurete a opatlanymi od cokolady vlastne nevim, jestli se mi hra libila nebo nelibila. Pribeh ma stale tah na branku, pokus o prohloubeni charakteru se jakz tak povedl a zjednodusene ovladani dava sanci nam, jedlikum kurat, v krytu prikusovat stehynka. Negativne hodnotim nedostatek (spis absenci) nejakych novych boom sakalaka prvku, treba obchody s hadrama nebo rychle obcerstveni s kuraty tam pridat mohli. Nebo treba mise na farme si primo rikala o pridani par slepicek.

Tohle ale asi nejde nove Mafii zase tak moc vycitat, uz v te puvodni zadna kurata nebyla.

Jako dalsi bych si mohl dat kousek kurecich prsicek a zhodnotit kvalitu grafiky a jizdni model. Tak smele do toho. Grafika je okulahodici a v kombinaci s kridylky od pana s bradkou tvori synergicky celek, ktery pohladi srdce, oci i zaloudek.

Jizdni model je oproti puvodni verzi vice arkadovy, o to lepe se vsak pri jizde pije dzus a ukusuje teple kuratko. Snad jen vsudypritomna zluta pica rusi lahodny dojem a nejednomu kung pao zhorkne v ustech. Nicmene pry to jde s nejnovejsim patchem vypnout, nevim. Ja hru dohral hned po vydani.

Rad bych zhodnotil i rezim volne jizdy, ale bohuzel uz pri prvnim ukolu, pri kterem jsem si dal kureci rizecky, jsem odpadl. Volnou jizdu tedy nehodnotim, dle videii jde ale o povedenou taskarici, pri ktere ovsem jdou vsechna kurata stranou.

Jak tedy ve finale hodnotim tento remake? Neco se mi libilo, neco se mi nelibilo. Bavil jsem se temer celou dobu a to je hlavni. Tedy pokud ve viru zabavy ma clovek cas a chut prikusovat kure. To ne kazda hra dokaze.
S jakým nejhorším CPU jste to tady kdo hrál? Vypadá to, že koupě novýho Ryzenu do Vánoc asi není reálná a hrát to v 720 na low se mi taky nechce :-(
@Releon (komentář): Můžu se zeptat na ty hrubky? Běžně titulky propaluju pohledem, nicméně tady jsem pokaždé sledovala synchron a pak hrála buď bez nich nebo s anglickými, tak přemýšlím, co mi uniklo. Když teď procházím vytažené linky (mám za sebou asi tisíc řádků), zatím jsem si ničeho nevšimla.

EDIT: Jo, a mimochodem, k tomu remaku dvojky... :D
https://www.facebook.com/m2edit/photos/761461581281763
@DEU (28.10.2020 16:51): v podstatě souhlasím, že ideální remake by neměl nic odebírat a už vůbec ne měnit příběh k horšímu (ten je tu mixed bag, něco je lepší, něco horší). Ale bohužel na to dostali jen 2 roky, což sice není omluva 2K managementu, ale vývojáři s takovým termínem odvedli dobrou práci, svá pozitiva remake má taky. Ale určitě je tu do jisté míry propálená příležitost a nenaplněný potenciál.
Taky ale za tu hru plnou cenu nechtěli, prodává se už od launche levněji než je typických 60.

Damn, o tý psí hlavě jako zbrani jsem neměl tušení :D
https://www.youtube.com/watch?v=NfPk_SbPTSQ

Ve videu výš je vidět, co všechno do remaku nezahrnuli. Plus ještě zapomněl autor videa zmínit, že například při vyhození poloprázdného zásobníku nepřijdete o v něm zbývající náboje, či ony vynechané mise Lucase Bertoneho. Nemoho si pomoci, ale za mě jde o selhání, protože remake by nikdy neměl vynechat nic z originálu a naopak přidat nové elementy, které v původní verzi v té době chyběly. A ne přidat hru zjednodušující konzoloidní prvky, ale například roli peněz ve hře, zpřístupnit vnitřky budov skrz obchody, autoservisy a podobné elementy jako v Mafii II. Zaplať pánbůh za motorky, ještě mohli přidat autobusy. Pak bych neměl problém dát za hru plnou cenu, za současné situace bych za ni nedal ani třetinu.
@stepankoby1 (27.10.2020 19:03): Nehraju ani jednu verzi, ale myslím, že se to mezi sebou neliší, ale kecala bych, jistě to nevím :D

@DEU (27.10.2020 19:40): Zprasit a buchta jsou právě výrazy remaku, ne původní hry. Ale teď jsem si ještě vzpomněla na "bro" v jednom z dřívějších komentářů – Paulie v původní hře opakuje "brácho, brácho, brácho" – na to jsem si vzpomněla až teď, ale to je stejně jen jako zajímavost :D
Yeah pal, takže jsme přesně došlo k tomu hlavnímu – jiný způsob, jak to přeložit, v tomto případě prostě není. V původní hře si může Paulie řvát "Hej, kamaráde" jak chce, tady ne.
@Brasikona (27.10.2020 18:54): Předně podotýkám, že nejsem zběhlý ve slangu používaném v USA behěm prohibice. Proto nevylučuji, že mnou zmíněné výrazy označené za "novotvary" a "patvary" skutečně gangsteři mohli tou dobou používat. Nicméně na mě remake první Mafie působí, že jich je ve srovnání s původní první Mafií více. Pravda je, že jsem ji hrál naposledy před více než deseti lety a Tebou zmíněné "Sorry, sorry, sorry." a výrazy "zprasit" a "buchta" si po těch letech už vážně nepamatuji. Budu muset po drahmých letech herní klenot znovu zahrát. Na větu "Oukej, kámo. Užij si to." jsem si vzpomněl. Tehdy jsem se nad ní nepozastavil, dnes už bych asi byl v údivu. Objektivně budu moci obě hry porovnat až budu mít remake dohraný. Toto jsou pouze mé první dojmy z videí.

V angličtině jsem ji dohrál jen jednou, ještě na střední škole a tudíž si původní anglické znění nepamatuji už vůbec. Čekají mě tedy dva průchody ;)

Věta "Yeah pal. That'll do it." by se dala dobově přeložit "Jo, kamaráde, jsme hotoví." nebo "Jo, kamaráde, má to za sebou.". Jenže to by nesedělo slabikami. Angličtina se ne vždy dá překládat doslovně.
@DEU (27.10.2020 14:02): To je ale za mě docela vtipné, protože styl dabingu první Mafie je samé sorry, sorry, sorry... A pouští se dost do dnešní (už tehdejší?) mluvy. Zrovna to sorry mě v první Mafii vždy vytáčelo, to prostě nezapadalo do češtiny, žádný novotvar. A Tomášovo SHIT nebo angličtina v kostele mě baví pokaždé :D Pro realistický zážitek tu je angličtina, která jazyk a jeho dobu reflektuje i jeho přízvukem, čeština tohle k dispozici nemá, tak se zkrátka uchyluje ke slangu, který navíc často vychází z argotu, a tak je docela na místě, i když si pánové mafiáni mnohdy hrají na vyšší vrstvu. Nemám s tím problém. Ale abych tedy schválně řekla, s čím problém mám – zprasit a buchta – tyhle dva výrazy mě začaly šíleně štvát až dojímat. | Oukej, kámo, užij si to.

@DEU (27.10.2020 15:06): Paulie řekne "Yeah pal. That'll do it." – jak jinak to přeložit, navíc aby to sedělo synchronem pro dabing?
@DEU (27.10.2020 14:02): Nvm no, mně tam podobný věci nijak uši nervaly, respektive si neuvědomuju, že by tam něco takovýho bylo. Ano, na začátku řeknou tágo, ale to je tak všechno, co si vybavím.

@JohnCZ (27.10.2020 14:08): To sice jde, ale to ovládání je nepřátelský minimálně na klávesnici. Tady souhlas s DEU, že je to prostě navržený na gamepad a klávesnice je zase jen sprostě přemapovaná z gamepadu, než aby se nad tím někdo zamyslel..
@Bursoft (27.10.2020 13:46): Já jsem se nevyjádřil přesně. Chtěl jsem zachovat styl českého dabingu z původní první Mafie. Ne, aby do hry autoři cpali dnešní novotvary a patvary, kterými mluví převážně současná cílová skupina. Je to hra ze 30. let minulého století a mluva v ní je na úrovni posledních deseti let. Nebo snad v anglickém znění padají výrazy "bro", "bra", neustálé uširvoucí "like" a podobné? A souhlasím, že nejautentičtější zážitek je s anglickým dabingem. O vánocích hru pořídím, pokud bude ve slevě, protože za součanou cenu ji kupovat opravu nebudu.
@DEU (27.10.2020 13:34): Ty chceš, aby byla hra autentická, ale zároveň ji chceš hrát v češtině. Tak pak nevím co chceš, protože se to vylučuje. Zasazení hry je do 30. let v USA, tudíž se tam mluví anglicky a jedinej autentickej zážitek budeš mít v EN. A neodvolával bych se na to, jak se mluvilo ve 30. letech u nás, mentalita a kultura byla určitě dost odlišná proti USA.
@Thellwin (27.10.2020 12:03): Když dělám remake herní legendy svého žánru, měl bych se držet původní předlohy, neubírat z ní, ale naopak přidávat. Protože pak se stane, že právě nemožnost používání MHD nebo vynechané mise pro Lucase Bertoneho budou některým hráčům chybět. A není pro mě omluva, že to většinu hráčů nezajímá. Původní první Mafie byla jedinečná právě i těmito detaily, komplexností. Naopak mi v ní už tehdy chyběla role peněz ve hře během kampaně a že se nedalo vstoupit do budov s výjimkou dané mise.

@Toaleťák (27.10.2020 13:26): Na mě to bohužel dělá dojem, že se autoři snaží na úkor autenticity za každou cenu zaujmout dnešní cílovou skupinu. Ale ještě to zaplaťpánbůh není v takové šílené míře jako v jiných AAA hrách. Jinak ten slang, co jsi poslal, je masakr. Žiju v Kanadě a nevím z toho zhola nic :)
@DEU (27.10.2020 11:37): No zas tak bych to jazykově nekritizoval. Ono v těch třicítkách v US se taky mluvilo docela květnatě. Pár příkladů snad zde nebo zde. V kontextu pak zde. Osobně se mi ten český překlad docela líbí svou formou, ale chápu, že co nerve uši jednomu, může rvát uši druhému :-).
@Fritol (27.10.2020 12:47): Jakožto PC hráč bych uvítal nemít tam krycí systém vůbec a vše si řídit sám příslušnými klávesami pro skrčení, pohyb, míření a střelbu a jejich vzájemnou kombinaci (stejně jako to bylo v původní první Mafii). Chápu ale, že hra je multiplatformní, v dnešní době cílena primárně na konzole a že by konzolovým hráčům systém kombinace více tlačítek nevyhovoval. Prostě udělat tu hru na PC o něco těžší, jenže to by byla práce navíc pro úzké spektrum hráčů.

Netuším, co je Rocket jump a 360 no scope kill. Battlefield Heroes jde úplně mimo mě.
@DEU (27.10.2020 12:37): Zákopy byly jen pro srovnání s reálně používaným krytím. Nicméně stále nechápu, co od toho jako chceš. Kryty v Mafii fungují dobře. Dřevo se ti rozletí a jako kryt nefunguje, betonové zdi a sloupy zas nejdou prostřelit, což je logické s těmi zbraněmi, co nepřátelé používají. Abys někoho dostal z betonového krytu i v realitě, tak buď máš u sebe granát (Což průměrný gangster asi nemá) nebo zbraň, která dokáže beton zničit, což taky běžně nikdo nemá. Jediná logická možnost, pokud chceš nepřítele zlikvidovat, je ho nějakým způsobem obejít nebo se k němu přiblížit. Takže ano, nepřítel si pro tebe musí dojít.

V tomhle ohledu je to poměrně realistické a nějak nechápu, jak jinak bys to chtěl udělat. Nemít tam cover systém žádný a random tam běhat bez krytí jak v Doomu nebo dělat rocket jump a 360 no scope kill jak v BF Heroes...

K dabingu pak viz @Brasikona (27.10.2020 12:03). Tvůj pohled nesdílím a myslím, že přeháníš, ale budiž. Neshodneme se.
@Fritol (27.10.2020 12:06): Ne, vojáci to nedělají špatně. I ve krytu ale můžeš dostat zásah, pokud se kryješ špatně, nebo na tebe vidí sniper. Zde ve hře jsi, pokud její kód neumožňuje aby si pro tebe některý z nepřátel doběhl, prakticky nesmrtelný. Navíc Ti stačí jedna klávesa pro aktivaci krycího módu a poté druhá pro míření z něho. Skrz ni provedeš pohyb nohou, rukou i hlavy při vykouknutí z krytu a při následném skrytí.

Pro Tvoji informaci - Gears of War jsem nikdy nehrál a ani nevím co je to za žánr. A jaké zákopy? V Mafii se snad bojuje někde u Verdunu? Prosím k věci :)

Já ale nechci přepínat do anglického jazyka z důvodu nesouhlasu s nekvalitou českého ozvučení. Já chci, aby byla hra autentická době a prostředí a ne si upravovala elementy hry pro zaujetí dnešních mladších, často infantilních, hráčů. Toto je přesně logika ustupování salámové metodě pomalého dávkování neautentických, někdy i progresivních prvků, která může mít jednou za následek degradaci značky na úroveň například dnešní série Battlefield nebo jiných, které kvůli tomu i umřely.

@Brasikona (27.10.2020 12:03): Autenticky dle doby. Máme slovo kamarád, taxík a pořádek.
@DEU (27.10.2020 11:37): "Ve chvíli, kdy je hráč ve krytu, nemůže se mu nic stát, dokud si pro něj nepřítel nepřiběhne. Je to pro mě osobně výrazně nerealistický a obtížnost hry degradující prvek. "

Co to je za bláboly... takže když vojáci nebo zásahové jednotky postupují opatrně podél zdí, které jim slouží jako kryt, tak to dělají špatně? To viděli někde v Gears of War, že... A zákopy se taky asi kopaly jen tak pro srandu.

"Co mě nějvíc odrazuje od koupě hry jsou konverzace ve hře ve stylu dnešní mládeže"

Si to dej anglicky no, vyřešeno. Hledáš problémy kde nejsou...
@DEU (27.10.2020 11:37): Tak je to o tom co od hry očekáváš. Já jsem si chtěl užít příběh, ani jednou mě nenapadlo, že bych se chtěl projet tramvají nebo nadzemkou, když to nedávalo smysl, jenom proto, že můžu. Tyhle věci mě mohly nadchnout možná před těmi 18 lety. Někomu mise od Lucase chybět mohou, mě opet ne, i kdyby byly, nedělal bych je. Co se týče dialektu mezi galerkou v USA ve 30. letech, nejsem dostatečně fundovaný na to, abych to mohl posoudit, mě to nevadilo. A nakonec k obtížnosti - už ani nevím, na jakou obtížnost jsem hrál, klasická to nebyla, v příběhových hrách už nějaké výzvy dávno nehledám :)
@DEU (27.10.2020 11:37): Jak jinak ale převést nějakou tu "zločineckou mluvu", kolikrát navíc i s přízvuky, než právě slangem či argotem? Zrovna tahle slova nepatří do mého slovníku, uši mi nicméně v tomto kontextu netrhají. Ale našla bych tam za sebe pár jiných, to je pravda. A MHD se nakonec nějak nevyvedlo (ve dvojce bylo vyloženě škrtnuto), třeba se ho ještě dočkáme, kdo ví...
@Chuck (20.10.2020 10:49): Krycí systém je pro mě indikátor, že je hra dělaná primárně pro konzole. Ve chvíli, kdy je hráč ve krytu, nemůže se mu nic stát, dokud si pro něj nepřítel nepřiběhne. Je to pro mě osobně výrazně nerealistický a obtížnost hry degradující prvek. Ale s tím já jakožto jednotlivec pramálo udělám.

@Thellwin (komentář): Já tam kromě grafiky, vylepšených Salieriho, Sáry a Normana a vylepšených příběhových scén naopak vidím dost osekaných prvků ve hře. Město sice více žije díky interakcím s postavami, ale stejně jako od dvojky jsem si nevšiml, že se dájí používat tramvaje nebo nadzemka. Mise pro Lucase Bertoneho byly v prvním díle dobrovolné a toto mohli a autoři je měli do hry také takto zakomponovat. Co mě nějvíc odrazuje od koupě hry jsou konverzace ve hře ve stylu dnešní mládeže. Nejsem si vědom, že by se lidé ve třicátých letech oslovovali "kámo", taxíku říkali "tágo" a že budou "v cajku". Tohlě mě neskutečně rve uši. A další prvek, který mě na první pohled vadí, je celková zjednodušenost hry i na nejvyšší obtížnost a některé nelogické prvky chování postav ve hře, že hra přepne na filmeček kdykoliv kterákoliv postava něco začne říkat během mise a podobně.