Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Mafia: Definitive Edition

  • PC 85
Původní Mafia je díky svým kvalitám mnoha lidmi považována za jednu z nejlepších her vůbec. Vznik remaku tak vyvolává velká očekávání, ale také obavy z toho, že to prostě už nebude ono. Že se vytratí ta skvělá atmosféra, která z Mafie udělala legendu. Podařilo se očekávání naplnit?

Začnu příběhem. Ten se pochopitelně drží původní předlohy, ale přesto si jde v určitých věcech vlastní cestou. Možná to bude znít až kacířsky, ale v určitých aspektech mě tu příběh bavil více než originál. Možná to bylo tím, že základní kostru příběhu mám z originálu velmi dobře zažitou a tak se nyní chytám spíše na další detaily, kterých je zde hromada. Ať už jsou to texty v dopisech nebo rozhovory mezi postavami. Celkově se mi líbí, že postavy více mluví, dozvídáme se tak mnohem více detailů "ze života". Některé postavy již nemají jen epizodickou roli ve "své" kapitole, ale setkáváme se s nimi častěji (Sára, Carlo). Jiné postavy jsou zase úplně jiné než v předloze (ze staříka Vincenza starajícího se o zbraně se stal gangster ve středních letech, který chodí i do akce) a o některých se toho bohužel ani teď moc nedozvíme (Ralph, Lucas). U Ralpha mě to asi štve nejvíc, protože po jeho epickém stěru Paulieho jsem čekal, že se jeho příběhová linka ještě rozjede a kromě fair play jsem se nedočkal skoro ničeho, ani neukazuje, jak se dostat do aut. Samotný Tom mi také připadá trošku jiný. Působí mnohem více jako darebák, který se v práci pro Dona Salieriho našel a ne jako postavička noblesního elegána z filmů z 30. let, která je jen tak mimochodem gangstrem.

To, z čeho jsem měl opravdu velký strach, byl nový český dabing. V hlasech je velmi dobře slyšet, že jsou herci o 18 let starší, ale naštěstí jsem si rychle zvykl. Popravdě, nedokážu si ani představit, že by všechny postavy namlouvali mladší dabéři, prostě by to už nebylo ono. Ve výsledku jsem byl spokojený i z hlasu Marcela Vašinky, který převzal roli Dona Salieriho. Dabing se tedy za mě povedl.

Celkem jsem spokojený i s hlavními misemi. Některé se drží předlohy, i když sem tam vynechají některé části, ale některé mise jsou komplet předělané. U některých se pak i trochu pozměnil význam k příběhu jako celku (Např. v misi Kněz Sam Toma nabádá, aby holku ušetřil, nebo v Jen tak pro radost se od začátku počítá s diamanty a ve skutečnosti se s doutníky pašují drogy). Chybí mi však mise pro Lucase Bertoneho. Při hraní původní hry, to byl vždy příjemný oddech od hlavního příběhu (zde je u něj akorát hledání aut v Jízdě).

Hrál jsem na klasickou obtížnost a musím říct, že je v některých případech až přehnaně obtížná a hlavně nefér k hráči. Zcela běžně se mi stalo, že když jsem vykoukl a dostal dvě tři rány, tak jsem byl tuhej. To beru. Ale že já musím buď velmi dobře trefit nepřítele do hlavy a nebo do něho vysypat půlku zásobníku, to už je horší. Nehledě na to, že si tam Sam a Paulie chodí bez problému bez krytí a nic se jim nestane (až na výjimky jsou nesmrtelní). Pak jsem úplně nepochopil, proč mi nepřátelé hlásí, že hází molotov asi tak hodinu před tím, než jej hodí. Možná, abych se stihl přemístit jinam.

Každopádně s vysokou obtížností se dá celkem snadno vyrovnat hlavně díky častějším checkpointům, takže nebylo třeba při neúspěchu opakovat skoro celou misi jako u předlohy. Na druhou stranu, nevýhodou checkpointů je fakt, že po nahrání hry zmizí mrtvoly, předměty a resetují se lékárničky a bedny s náboji. Bohužel se mi v poslední misi stalo to, že se mi nahrála hra do situace, kdy mám u sebe jen 3 náboje do brokovnice a když jsem se chtěl vrátit zpět k dříve zabitým gangstrům a pobrat zbraně, tak jsem měl prostě smůlu. Zůstala tam jen resetovaná krabice s několika molotovy. Ve výsledku ale musím říct, že jsem se se vším dokázal nějak vyrovnat a tak mi klasická obtížnost působila problémy pouze u závodů a výletu do přírody (bránění Sama a hlavně útěk před obrněným vozem, kde bylo potřeba opravdu velmi dobře mířit v krátkém časovém intervalu). Zbytek byl relativně v pohodě.

Ze změn v herním světě mám spíše rozporuplné pocity. Na jednu stranu se mi líbí zjednodušení a spojení venkova, dává to jako celek mnohem větší smysl. Co ale úplně nechápu je přejmenování čtvrtí. Celkově jsou ulice mnohem živější, což vítám. Co ale hodně zamrzí je absence původní hudby ve čtvrtích. Je pravda, že poslouchání rádia je přirozenější, ale já měl tu původní hudbu k tomuto městu tak zažitou, že to prostě bez ní není ono. Výběr hudby v rádiu mě ničím nenadchnul, ale také neurazil.

Co se týče jízdy v dopravních prostředcích, tak bych řekl, že jejich fyzika je oproti původní hře taková podivná. Evidentně neměla moc vysokou prioritu při vývoji. Výběr aut trochu kazí přítomnost modernějších aut hned od začátku (asi jsou to nějaké bonusy ve formě aut z ostatních dílů Mafie). To měli zpřístupnit spíše jako bonus po dohrání nebo tak něco. Na první pohled potěší novinka v podobě motorek, ale po první jízdě jsem si řekl, že se jim raději budu vyhýbat, protože mi moc nevyhovuje jejich ovládání (asi to chce zvyk). Naštěstí nejsou až na pár výjimek pro hru moc důležité.

Co se mi ale moc nezamlouvá je AI policie. Policisté jsou totiž doslova idioti. Jeden příklad za všechny. Je po mně vyhlášeno pátrání, protože jsem ukradl auto. Po dlouhé honičce jsem vystoupil z auta a zaběhl na molo v přístavu. Policisté mě tam nevidí, skončí pátrání. Já se následně vracím a nastupuji do toho ukradeného vozidla, vedle kterého stojí asi 3 auta policistů a vesele odjíždím.

Co se dalších chyb týče, tak kromě občas haprujícímu ovládání, kdy nešlo vylézt na bednu, se mi nic významného nestalo. Maximálně stojí za zmínku drobné logické nepřesnosti jako např. v misi Fair Play, kde se klade důraz na to, aby se kradený závoďák včas vrátil, než přijde druhá směna. Ale když dorazím k bráně, tak najednou není třeba spěchat a do garáže můžu jet klidně hodinu. Auto pak klidně můžu zaparkovat obráceně, to taky nikomu nevadí.. Ale jak říkám, to jsou už jen drobnosti.

Nedílnou součástí původní Mafie byla Extrémní jízda. Zde máme pouze obyčejnou jízdu, s několika misemi. Některé z nich jsou inspirovány právě extrémní jízdou (sledování ufa nebo docházející benzin). Celkem mě bavilo hledání aut na základě indicií od Lucase, ale původní Extrémní jízda byla pro mě zábavnější.

Co říci závěrem? V prvé řadě se mi úplně nelíbí označení hry jako definitivní edice. Definitivní hru totiž beru takovou, která je dokončená přesně tak, jak se původně zamýšlelo plus všechna možná rozšíření. Tady mám vlastně úplně jinou hru, která bude svým označením zastiňovat tu původní a to je tak trochu škoda. Jinak musím říct, že se remake celkem povedl. Je v mnoha ohledech jiný a původní hru rozhodně nepřekonává. Má však svoje kvality ve vyprávění svého pojetí příběhu, dialozích a dabingu. Hra často působí až filmovým dojmem. Trošku do pozadí šla jízda ve městě, které je tu mnohem míň, prostě mi chybí ty následné cesty domů. Ve výsledku jsem se hrou spokojen a věřím, že si ji někdy ještě jednou zahraji.

Pro: Příběh, dialogy, dabing

Proti: AI

+23