Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Liero

78
96 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > plošinovka *
akce > arkáda
Forma:
freeware
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
1998 PC
Vývojáři:
Joosa Riekkinen
Oficiální stránky:
http://www.liero.be/
Liero (finsky "žížala") je plošinovka připomínající Worms, ale s tím rozdílem, že se hraje v real-time. Hru vytvořil finský programátor Joosa Riekkinen v roce 1998 pro systém DOS.

Ovládáte malou žížalu na plně zničitelné mapě (kromě kamenů) a vašim úkolem je zabít buďto počítačem řízeného protivníka nebo živého hráče. Největší lákadlo této hry je právě ve splitscreenu s kamarádem. Na začátku si vyberete 5 zbraní z nabízených 40 kousků a také mód hry - Deathmatch, Game of Tag či Capture the Flag. Všechny zbraně mají nekonečno munice, ale každá má jinak dlouhý interval nabíjení. K dispozici máte desítky střelných zbraní od pistolí, brokovnic, kulometů, odstřelovaček, UZIn, rotačáků přes rozličné výbušniny, tříštivé granáty, banana bomby, lasery, raketomety a miny. Arzenál je velice rozmanitý a každý si najde svou oblíbenou sadu 5 zbraní, které bude používat nejvíce.

Základní stavební kámen této rychlé akce je ve správném načasování a rychlé orientaci na mapě. Mapou se můžete prokousávat nebo prostřílet. K rychlému pohybu po mapě slouží "vystřelovací hák", kterým je možné se přichytit a přitáhnout kamkoliv během mžiku. Zároveň můžete během svých tarzanovských radovánek používat zbraně. Pokud jste tedy pod silnou palbou, hák je vaší poslední záchranou. K orientaci po levelu vám slouží minimapka pod hlavní obrazovkou. Celkově hra svou návykovou hratelností připomíná tituly jako Atomic Bomberman, Ignition či Worms, ve kterých šlo také především o souboj živých hráčů.

Po grafické stránce je Liero hodně pixelovaté a málo detailní. Přesto má grafika zvláštní kouzlo. Ve hře je také použita obdoba fyzikálního enginu, který dovoluje ničit celé prostředí či odhazovat nepřítele tlakovými vlnami po výbuchu. Mapy ve hře se generují zcela náhodně a je možné je upravit v editoru.

Liero vychází ze hry MoleZ od FRACTiLE Games, která vyšla v roce 1997. Z ní přejímá některé zvuky, zbraně a hlavně hratelnost. Liero se stalo natolik populárním, že vyšlo hned několik modifikací, ze kterých je nejpopulárnější Liero Xtreme, které nabízí online hru, modifikaci map, zbraní i žížal.


Poslední diskuzní příspěvek

Mimochodem se hra dá použít do letošní výzvy, konkrétně do 6. kategorie, a to dokonce na HC. Ale nevím, jestli Crash bude brát dohrání jako…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Základka, rok 2005, velká přestávka. Když spojím tyhle tři aspekty ze své minulosti dohromady, vybaví se mi jen jedno slovo - Liero (obviously). Ach, jaké krásné časy to byly, když jsme si my, parta nezbedných chaotických kluků, tvořili velice organizované a fungující rozvrhy turnajů, které se během těch 15 minut volna pokaždé uskutečnily. Dnes se musím pousmát, když si uvědomím, že v určité dny jsem se probudil v posteli, přičemž okamžitě první myšlenka, co mi vyvstala v hlavě, byl ten fakt, že dneska hraju proti Jirkovi a že to prostě MUSÍM vyhrát. A jací krásně různorodí hráči jsme to byli. Já byl specialista na rifliny, támhle Filip zase uměl překrásně manévrovat s missile střelami, plus tadyhle Ota zase uměl dobře házet s nejednou chiquita bombou. A když jsme si vypnuli přebíjení a nastavili své zbraně na permanentní palbu, rázem se z hry stala hotová jatka. S riflinou se dalo létat, missile střely tvořily mraky smrti jako z Mordoru, plus banánů málem bylo víc, než lidí čekajících na ně ve frontách za totáče.
S Lierem zkrátka byla prdel. Co na tom, že hra v jednom hráči je zcela zbytečná. Byla to hra na školním počítači u nás ve třídě, je JASNÝ, že na tom nebude hrát jeden člověk.

Pro: Vynikající zabíjačka pro dva

Proti: Inu, hnidopichově řeknu, že těch zbraní a možností mohlo klidně být víc.

+22
  • PC 70
• Obrovská škála možností (na DOSovku teda klobouk dolů)!
• Možnost hraní dvou hráčů na jednom PC.
• Výběr z nejrůznějších zbraní.
• Editor map.
• WormHole. Modifikátor základní hry a tvůrce pokročilejšího OpenLieroX nebo Liero eXtreme.

∙ Rozlišení (je sice menší, ale dá se to překousnout).

◦ Není úplně kompatibilní s novějšími systémy (což se blbě vyčítá hře z roku 98, ale zamrzí).
◦ Hrát s bootem je o ničem.

Pro: Možnosti a nastavení hry!

Proti: Nutnost mít protihráče, jinak není zaručena zábava.

+16 +17 −1
  • PC 60
V hodinách informatiky to byla rozhodně jedna z nejlepších her, která měla obrovskou výhodu v tom, že ke hraní stačil jeden PC. Hratelnost byla na dobré úrovni, navíc tu je spousta zbraní a zničitelné prostředí. Grafika je sice hodně jednoduchá, ale hra je díky ní přehledná a to že nevidím detailně svou žížalu mě moc netrápilo. Efekty některých zbraní jsou udělány celkem pěkně, fyzika se mi líbila. Když to porovnám s Worms musím říct že Liero asi vyhraje, v reálném čase mě to prostě bavilo víc.

Pro: výborná zábava ve dvou lidech, velký počet zbraní, náhodné mapy

Proti: pro jednoho hráče nemá co nabídnout

+13
  • PC 90
Liero byla ve své době jedna z těch her, co byla nesmírně návyková zabíječka času. Pamatuju, jak sme se bráchama navzájem vraždily až nakonec vznikla v domě rvačka o to, kdo podvádí :)
Každopádně Mám na Liero strašně milé vzpomínky a to díky určitým zajímavým možnostem, které tehdá nebyly až tak ve zvyku.

1. Obrovský výběr zbraní a možností aplikovat je (např. Missle a její "oko" jak jsem tomu říkal já)
2. Hra dvou hráčů na jednom počítači (díky tomu jsme s bráchou měli hodně modřin :))
3. Možnosti nastavení hry (načítáni zbraní, co bude v balíčcích, atd...)
4. Tvorba map (na tom jsme se vyřádili)

Bohužel hra měla svoje neduhy, mezi ně patřila hra s bootem, který nebyl zrovna nejchytřejší a problémy se spuštěním.

Pro: Možnosti, výběr zbraní, mutiplayer, tvorba map

Proti: Booti, problémy se spuštěním

+12
  • PC 90
Panebože kde jsou ty časy kdy jsem s bratrem šli k počítači jen kůli Lieru, vtu dobu jsme nějaký Worms neznali a milovali Liero, dosovka jak má bejt,super editor,možnost manipulování s nastavením,spoustu zbraní(miny,napalm,missile) a parádní multiplayer.
Na tuhle hru mám spoustu vzpomínek ikdyž mi je teprve 17 tak můžu říct, že je to až nostalgické,stouhle hrou sem neměl skoro nikdy problém proto hodnotím 90%.

(Ještě teď si pamatuju, jak sem půl hodiny před hraním vybíral jakou barvu bude mít můj červ.)

Pro: Vlastní nastavení,spostu zbraní,MP

Proti: Tahle hra je určena přímo pro MP(1v1), proti bootum je to nuda.

+11