Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

KKnD: Krush, Kill 'n' Destroy

Žánr:
strategie > real-time strategie *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
25.03.1997
Vývojáři:
Beam Software
Oficiální stránky:
http://melbournehouse.kknd2.com/kknd/about.htm
KKND neboli Krush, Kill 'n' Destroy (Rozdrť, Zabij a Znič) je real-time sci-fi strategie, jejíž děj se odehrává v post-apokalyptickém světě. V roce 2078 spolu již mnoho let bojovaly prakticky všechny národy naší planety a právě v tento rok došlo k odpálení jaderných raket. Celá lidská civilizace byla prakticky vyhlazena a z jejího popela po šedesáti letech povstala dvě společenství. Zmutovaní Evolved, jež zůstali na povrchu - neb se nestihli schovat, a Survivors, kteří se naopak schovat stihli. Logicky se tyto strany nenávidí a chtějí tento spor ukončit eliminací toho druhého.

Co do stylu hraní jde o klasickou real-time strategii se základy velmi podobnými hrám jako Command & Conquer či StarCraft. Obě strany disponují unikátními jednotkami. Survivors připomínají spíše vojenské síly současnosti, kdežto Evolved si osvojili hlavně brutálnější, méně technicky elegantní prostředky.

Předělávka původní hry pro Windows 95 vyšla ještě toho roku a regulérní druhý díl KKnD 2: Krossfire o rok později.

Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře


V roce 1997 se mi dostalo do rukou demo real-time strategie s názvem KKnD. V té době jsem byl fanouškem jiné legendární strategie pod názvem Dune 2, tak jsem si řekl, že za zkoušku tenhle neznámý titul stojí. A dobře jsem udělal, protože hra mě opravdu pohltila! Jakmile byla později možnost zakoupit plnou verzi hry, neváhal jsem a nedlouho na to se mi CD z pěkné krabice hřálo v počítači.

Hra svým způsobem nepřináší nic nového, respektive revolučního. Cíl je klasický - zničit všechny soupeřovi jednotky a budovy. Jako platební kredit slouží ropa, tudíž je nutné jí těžit, případně narušovat těžbu soupeřovi. Za získaný kredit se staví armáda a budovy. U budov nechybí možnost provést upgrade, po kterém můžeme vyrábět více jednotek, nebo obranných věží. Celkem jsou k dispozici dvě strany - Survivors (Přeživší) a Evolved (Mutanti). Každá z obou stran obsahuje 15 misí. Briefing misí je rozdílný, což potěší. Krom klasického stavění základny a zničení všeho živého na straně nepřítele je například v jedné misi úkolem ochrana ropných tankerů během jejich přemisťování na straně Survivors a nebo naopak jejich zničení na straně Evolved. Dalším z rozdílných úkolů je vyhledání a zabití načelníka z pohledu Survivors a nebo jejich ochrana z pohledu Evolved. Asi není překvapení, jak moc je důležité ovládat co nejefektivnější strategii, zvlášť v této hře, protože mise, která se dá dohrát i za 20 minut se může stát noční můrou, kterou budete hrát značně přes hodinu.

Jak již bylo zmíněno, ve hře figurují dvě strany. Každá strana je opravdu velmi dobře zpracovaná. Všechny jednotky, ale i budovy jsou zpracovány rozdílně a jejich vzájemná podobnost je opravdu minimální. Výjimkou jsou pouze ropné tankery. Celkově jednotky na obou stranách působí velmi originálně a to hlavně platí o straně Evolved, která má díky mutaci k dispozici bojové kraby, brouky a nebo slony s raketovým nosičem. Dokonce i obranné věže jsou velmi rozdílné. Po této stránce opravdu lze jen chválit! Také nás před každou misí uvítá krátká videosekvence. Jedná se opravdu o velmi jednoduchá videa s informačním panelem na pravé straně, který se často snaží o vtipné popisky a někdy se mu to i celkem daří.

Po technické stránce si vede hra výborně. Grafika je na tom hodně dobře a určitě neurazí ani po tolika letech! Kromě jednotek vypadá velmi dobře i terén. Například zbytky Sochy Svobody vyčnívající z písku vypadají skvěle. Ano, podobný motiv už jsme viděli i jinde, ale zde to perfektně vytváří postapokalyptickou atmosféru. Hudba je též velmi kvalitní, ale menším záporem jsou pouhé dvě skladby na obou stranách. Ovládání je jednoduché a přehledné. Dostane se rychle pod ruku.

Závěrem si troufnu tvrdit, že se jednoznačně jedná o jednu z nejvíc podhodnocených her na databázi! Ke hře jsem se vrátil i v roce 2014, abych jí konečně úspěšně dohrál za obě strany a podařilo se (v roce 1997 jsem nedokázal úspěšně dokončit poslední mise a to jak za Survivors, tak i za Evolved). Zábava to stále byla dobrá, i po tolika letech. Na druhou stranu velkým minusem je zasekávání jednotek. Především ze strany tankerů, které dokáží pocuchat nervy i hodně ostříleným hráčům. Nicméně, technickou stránkou hry, dynamickou akcí a pestrostí jednotek si tato hra zaslouží více pozornosti, než kolik se jí dostalo!

Pro: celkové zpracování, pestrost jednotek, atmosféra, rozmanitost misí

Proti: zasekávání jednotek

+18+19 / -1

KKND patrí do éry hier, keď ešte RTS boli na vrchole svojej slávy. Aj keď táto hra upadla do zabudnutia a bola mnohokrát považovaná za klona CaC nie je to tak. Mnohé RTS vtedy vyzerali na prvý pohľad podobne, ale po chvíľke hrania sa ukázalo, čo je na hre jedinečné. A tak to je aj u KKND.

KKND ma oslovilo už svojím motívom, postapokalyptickým svetom. V KKND bojujú proti sebe 2 frakcie - Survivors - tí ktorí prežili vojnu v bunkroch radioakivitou nezmenení a teraz sa usilujú o obnovenie ľudskej civilizácie a mutanti - Evolved, ktorí ľudí nenávidia, považujú sa za nový evolučný článok a právoplatných vládcov postapokalyptickej Zeme.

Po príbehovej stránke obidvoch kampaní som bol sklamaný. Každá kampaň prináša 15 misií a briefingov. Briefing pozostáva z komentára vašich veliteľov - Survivors - generál a prieskumník a Evolved - náčelník a šamanka. Monológy veliteľov som veľmi nepočúval, keďže som sa snažil prečítať počítačové výpisky, ktoré sa snažia o trochu humoru a niekedy ma aj dosť pobavili. Ale nemôžem si odpustiť sa nevyjadriť k zovňajšku napr. prieskumníka, tak ako chápem, že prežili v bunkri, kde toho mali zrejme dostatok, ale nechápem prečo tie videá vyzerajú tak nereálne, keby mal to oblečenie aspoň trochu pokrčené alebo zašpinené, ale nie, on leží v zákope, nemá na sebe ani škvrnku špiny, skrátka vyzerá akoby práve opustil čistiareň...

Na začiatku kampane nemáte možnosť výberu obtiažnosti, čo robí v hre chvíle, keď si hovoríte a veď je to hračka a je to celkom zábavne a potom príde misia so základňou a vy začínate preklínať, prečo ste si kedy túto hru nainštalovali. AI má vždy voči vám navrch, či už vyspelejšou technológiou, pokiaľ im zničíte budovu a oni postavia novú majú ju automaticky vylepšenú na maximálnu úroveň, budovy môžu stavať kde chcú (na miestach kde mali budovu pôvodne postavenú a vy môžete len stavať okolo už postavených budov) alebo ložiskami ropy, ktoré sa im vyčerpávajú 4x pomalšie ako vám. Mnohé z týchto misií sú doslova utrpením, kým sa dopracujete k úspešnému anhilovaniu nepriateľa misiu aj niekoľko krát nanovo spustíte. Jednu misiu za Survivors som hral asi aj 2 hodiny, keďže som nebol schopný zlikvidovať Evolved, takže som čakal kým im dôjde ropa a až potom som zaútočil, som rád, že takto som musel hrať len túto jedinú misiu...

Obidve strany sú kompletne odlišné. Jediný ich spoločný znak je ťažba ropy. Na ropné ložisko je potrebné priniesť mobilné ťažobné zariadenie, ktoré sa tam rozloží a náklaďaky budú chodiť po ropu, ktorú odvážajú do elektrárne. Základňa u Survivors takto pozostáva z - kasárne, výrobne vozidiel, opravovacej stanice a výskumného strediska. Evolved majú o jednu budovu viac, keďže súčasťou ich armády sú aj zmutované zvieratá a tie vyrábajú v samostatnej budove. Významným herným prvkom je upgradovanie budov s pomocou výskumného strediska/alchymistického strediska. Upgradenuta budova umožňuje produkciu vyspelejších jednotiek a základná budova = kasáreň umožňuje odomknutie mapy a po druhom vylepšení na nej vidíte aj nepriateľské jednotky a taktiež budovanie defenzívy (3 typy veží). Spočiatku som sa snažil veže využívať, ale neskôr som prišiel na to, že sú predražené a kým ich s pomocou inžiniera opravíte aj ich zničia.

Na môj vkus je v hre až príliš veľa druhov pechoty, ktorá je vo veľkom množstve nebezpečná, ale pokiaľ má nepriateľ jednotky s plošným poškodením vaša pechota je mŕtva skôr ako sa priblíži na dostrel, takže v neskorších fázach hry je pechota nepoužiteľná. Taktiež mechanizované jednotky alebo prerastených mutantov postupne prestanete používať, ako sa vám odomknú silnejšie jednotky, tie sú ale väčšie a sme pri ďalšom probléme. Jednotky sa navzájom zasekávajú a nie sú schopné postupovať naraz, do útoku idú ako husi za radom a nepriateľ ich po jednom likviduje. Umelá inteligencia je niekedy na zaplakanie, najmä keď čakáte na ropu a ono nič a vy potom hľadáte, kde je problém a zistíte, že 2 náklaďaky zostali zakliesnené v sebe. Zaujímavým prvkom v niektorých misiách je protiatómový bunker, ktorý ukrýva predvojnovú superjednotku (v hre sú 3 rôzne), ktorá sa bohužiaľ nedá opraviť, získa ju ten, kto ako prvý objaví tento bunker.

Musím vyzdvihnúť ešte jeden podstatný herný prvok a to budovanie armády. Z jednej budovy môžete naraz trénovať aj všetky jednotky pokiaľ máte dostatok ropy a do radu môžete naklikať až 9 jednotiek, čo je výrazné uľahčenie budovania armády.

Grafiku musím pochváliť, hra aj na svoj vek vyzerá úchvatne. Každá jednotka je jedinečná a vy tak ani v tej bojovej vrave nemáte problém rozlíšiť plameňometčíka od raketometčíka. V niektorých misiách by mi, ale nevadilo keby boli mapy väčšie, tak ste neustále pod útokom a nestíhate chystať aj obrannú aj útočnú armádu.

Zvukovej stránke musím vytknúť najmä nemožnosť nastaviť hlasitosť reči, takto niekde v pozadí streľby vám hlas oznámi, že vám došli zásoby ropy a vy si to nevšimnete alebo útočíte na nepriateľské ropné pole a zatiaľ vám oni naopak ničia základňu, ale vy ste to kvôli hlasnej streľbe ani nepočuli.

Svojím motívom a frakciami je hra jedinečná, ale chaotickou obtiažnosťou a chybami v pathfindingu KKND dosť stráca, pokiaľ by som to mal porovnať s Jurassic War (čo bola prvá RTS čo som hral, a tiež má pár svojich chýb, ale napriek všetkému je to hra, ku ktorej sa stále rád vraciam) tak KKND za pár rokov u mňa upadne do zabudnutia, na druhú stranu opätovné odohranie kampaní už nezaberie toľko času (odohrané za 13hodín 30 minút). Možno si za pár rokov spomeniem ako obrovský krab valcoval pechotu a rozhodnem sa hru opäť nainštalovať, nikto nevie...

Pro: grafika, frakcie, pokus o humor, rozmanitosť jednotiek, systém upgadovania budov

Proti: nemožnosť výberu obtiažnosti, AI, pathfinding, nemožnosť nastavenia hlasitosti, nevyužiteľnosť pechoty v neskorších fázach hry

+12+12 / 0

Command & Conquer křížený s Šíleným Maxem - takto možná primitivně, ale docela výstižně charakterizoval hru dobový kritik. Už v roce 1997, kdy jsem zkusil demo a seznámil se s prvními recenzemi, jsem se nemohl zbavit dojmu, že hra nebyla doceněna a že se jí křivdilo, když byla odbyta nálepkou zbytečného C&C klonu. Čas plynul, záhy vyšel výborný druhý díl a na první KKND se téměř zapomnělo. Škoda, dle mého skromného názoru jde o špičku mezi klasickými real-time strategiemi.

Velkou předností hry je grafika. Jednotky a budovy vypadají na svou dobu nadstandardně a především terén - rozmanitá postapokalyptická krajina s trojrozměrnými prvky - znamenal v žánru krok kupředu. Na 19 palcovém monitoru působí grafika i dnes skvěle a ani na 24 palcovém neztrácí moc glanc, což třeba o prvním Red Alertu nebo Duně2000 říct s klidným svědomím nemohu. Ve srovnání s KKND2 mě potěšil naprosto plynulý scrolling.

Zatímco efektní zvuky patří k silným stránkám hry, s hudbou si mohli autoři více pohrát. Pouze dvě skladby za každou stranu, byť celkem povedené, začnou svou repetitivností časem vadit. Jednoduchá doprovodná videa mezi misemi nesnesou srovnání s C&C, avšak na nich hra nestojí.

Hráč musí překonat za každou stranu 15 misí, jež jsou vesměs založeny na klasickém scénáři "postav základnu a anihiluj nepřátele". Obtížnost mi nepřišla vysoká s výjimkou 13. mise za SURVIVORS a 14. a 15. mise za EVOLVED, které vyžadují hlubší zamyšlení a tuny trpělivosti. Jednotek máme k dispozici mnoho, pěších snad až zbytečně mnoho. Jsou mezi stranami vcelku rovnoměrně a férově rozděleny. Výjimku tvoří vrcholná zbraň SURVIVORS - obří pojízdný kulomet. Proti němu nemají EVOLVED odpovídající protizbraň - jejich raketomet v podobě gigantického kraba vám kvůli své mizerné ovladatelnosti nezřídka způsobí více škody než užitku. Síla kulometu dává vzniknout určité nerovnováze sil, díky které jsou poslední dvě kola za SURVIVORS poměrně snadná, avšak za EVOLVED pekelná.

KKND má velmi rychlý spád, k čemuž přispívá moderně a efektivně vyřešené ovládání tvorby jednotek a budov. Vývojáři se pokusili do hry včlenit ve své době nový prvek - rostoucí zkušenost jednotek, jež zvyšuje jejich sílu a odolnost v boji. Vzhledem k tempu hry, kdy při útocích nepřítele neustále ztrácíte a ihned doplňujete desítky jednotek, však uvedená funkcionalita hodně ztrácí na svém praktickém významu.

Mezi zápory hry řadím mizerný pathfinding a časté zasekávání jednotek uprostřed základny v místech, kde byste to na pohled nečekali. Stavění budov a především rafinérií dále od sebe se tak stává strategickou nutností:-)

První KKND se oproti druhému dílu vyznačuje temnější atmosférou, vážnějším, ne tolik nadsazeným a svým způsobem realističtějším pojetím. Byť nepřináší do žánru nic převratného, překonává své současníky živelností bojů, dynamikou akce a frenetickou zvukovou stránkou, která vtahuje do děje. Suma sumárum - starosvětsky výživná pařba:-)

Pro: Grafické provedení terénu, zvuková kulisa, tempo hry

Proti: Zasekávání jednotek, malý počet hudebních skladeb

+10+10 / 0

KKnD mě už od počátku zaujal svým grafickým zpracováním. Podobně jako u Falloutu, i zde jsem si užíval ten postapokalypický svět. Právě všechny ty detaily v podobě známých mrakodrapů mezi ruinami, či grafické zpracování Evolved, udělaly z této hry ultimátní zážitek.

Prvním okamžikem hra připomene Command & Conquer, od kterého se však postupem času odlišuje. Jednotky jsou děleny do základních dvou oddělení na pěchotu a vozidla/bojová zvířata. To co stojí za zmínku, je fakt že každá jednotka má svoji výhodu a nevyhodu. Tudíž tu neplatí, že nejdražší dostupná jednotka je ve všech ohledech nejlepší, hráč je tedy nucen dělat pestřejší armádu.

Systém vylepšování budov a následné odemknutí nové verze jednotky, či obrané věže byl také velice vítaný. Hru velice okořenila ta nejistota, zdali mám investovat do výzkumu nových technologií, nebo naopak radši co nejdříve vybudovat velkou armádu ze slabších jednotek.

To vše souvisí také s tempem hry, které je vysoké. Nepřítel útočí velice brzo a v docela krátkých intervalech. Některé mise pak byly takřka triviální, druhé zase tak těžké, že jsem od počítače odešel a ke hře se vrátil až za několik dní.

Atmosféra, grafické zpracování, herní možnosti - to vše si mě získalo. Na druhou stranu, obtížnost některých misí dokáže pokazit den.

75%
+9+9 / 0