Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Jako fanoušek původních dílů jsem se na třetí díl hodně těšil( i když to je trochu slabý slovo :). Když jsem však rozehrál prvních pár minut hry, měl jsem takový divný pocit, jako bych hrál úplně jiné RPG.Možná to bylo tím, že orci byli v minulých dílech za hodně silné soupeře(doteď si pamatuju v G2 útěk před armádou orků do hradu) a tady je zabíjíte po desítkách většinou bez problému(vyjímkou jsou šamani).

Naštěstí se ona "gothicovost" vrátila a to díky náramnému designu úrovní, kdy každá lokace(Myrtana,Varant,Nordmar)má svoji specifickou atmosféru(např. z Nordmaru čiší divočina:). Gothic znovu exceluje ve zpracování denního života NPC. Není nad to si v noci v městě opékat maso nad ohněm a sledovat tancování orků do rytmu bubnů. Zpracování se víceméně týka i zvěře(párek jelenů nebo stádo bizonů).
Obměna vývoje postavy mě osobně nevadila, ale chtělo to trochu dořešit učení z knížek(starověké znalosti jsem se učil jen z knih, ale stačilo to, abych se naučil získávání bonusových doved. bodů

Horší to bylo s celkovou zabugovaností, které se pohybovali od těch hodně častých(doprovázení Npcček se stalo pro mě noční můrou, díky jejich záhadnému mizení a znovu objevení) až po ty méně časté(propad přes textury). A ještě horší to bylo s optimalizací(resp. neoptimalizací). Prvně jsem hru zkoušel na počítačí, který měl o něco vyšší parametry než byly uvedeny minimální. Ani na nejmenší detaily jsem to nerozjel plynule. Na silnějším to už šlo, ale i tak mě hra několikrát spadla.

K mínusům dá přiřadit i bojový systém(čti neustálé klikání levého tlačítka).Pokud existují nějaká komba, tak jsem na ně nepřišel.Taky mě mrzelo, že hlavně ze začátku jak si chybí příběh a taky některé vedlejší linky jsou odfláklé(např. Leeova pomsta).
Málem jsem opomenul hudbu, která je parádní (úžasná hlavní znělka z Nordmaru).

Gothic 3 ve mě probouzel rozporuplné pocity po celou dobu hraní.Nakonec však nelituju, že jsem ho dohrál.

Pro: hudba, zpracování života npcček, design lokací

Proti: bugy,bojový systém, odfláknutost některých vedlejších linií

+13
  • PC 25
Gothic 3 Collector Edition, môj najhorší pre-order mi pripomenul, narozdiel od Overclocked: History of Violence, čo je zlé na počítačových hrách.

Zle, horšie, najhoršie na počítačových hrách je 3 minutové čakanie na loading screen. To bolo treba absolvovať po každej smrti - aj pri smrti z dôsledku prepadnutia cez textúru, (časté) zaseknutia v stene (občasné), CTD (neustále), či nedajbože po boji na blízko s prasaťom (stopercentné). Prasa ako hlavný nemesis, to tu ešte nebolo. Vzdialene to pripomína Lord of the Rings Online s Moria raid bossom - ultra large turtle.

Ono, ani s ostatnými fíčurami (pre kristove rany kto toto poslovenčil) to nie je moc ružové. Grafika je fajn do 10 metrov, ale pri long-range view je všetko tak rozmazané, že by sa za to nemusel hanbiť ani Picasso. Rozhľad z veže je už len pre drsné povahy. Hudobný doprovod nie je ani zdaleka na takej úrovni aký by sa od orchestra očakával. Systém frakcií je zbytočný, každý quest pripomína onlinovku (zabi 10 hentoho, prines 10 tamtoho), všetky mestá sú o tom istom a pre lásku božiu v každom musí byť aréna. S lukom sa dá zabiť čokolvek pri štipke trpezlivosti s kitovaním, AI sa každú chvíľu zasekáva, chodí tam a späť, či ostane stáť vedľa vás bez toho, že by sa snažilo útočiť. Samozrejme až na prasa, ktoré vás sundá za dve sekundy.

Ja neviem, pobehovať po krajinke kým som nenatrafil na prasa, alebo sa neprepadol cez textúru, alebo nezasekol o peň, alebo nedostal CTD, alebo sa mi nezacyklil zvuk bolo celkom fajn. Chválim snahu vytvoriť velký otvorený svet, no ten zákerný lepréchaun v teame Piranha Bytes sabotoval všetko ostatné.

Edit po znovu dohratí v roku 2012: Komentár zobrazuje dobu počas vydania hry v 2006. Avšak po vydaní Community Patchu 1,74 a opravení takmer všetkých bugov a revampovaní súbojového systému by si hra zaslúžila hádam aj trojnásobok tohto hodnotenia.
+13 +21 −8
  • PC 65
Po dobrých zkušenostech s prvním a druhým dílem jsem měl veliké očekávání když se Gothic 3 dostavil na trh. Realita byla bohužel jiná.

Samotný příběh začal pěknou bitvou, ale skončil nezajímavě - konec bych okomentoval: "OMG!". Po opuštění vesnice nastalo množství, většinou nudných, úkolů na způsob "najdi, přines Azore". Frakce jsou tady jen aby se neřeklo (kromě konce příběhu), ale oceňuji úspěšný pokus udělat ze skřetů něco víc než hloupé opice. Soubojový systém byl oproti předchozím dílům značně degradován, akorát střelné zbraně se lépe ovládají - v boji jsem se zapotil pořádně akorát při bitvě o hlavní město.

Při prvním spuštění mě zarazila dlouhá doba načítání. Grafika velice zaujala, jen kdyby nebyla tak náročná na PC. Prostředí vypadá krásně, obzvlášť se mi líbil Nordmar - zasněžená krajina. Hudební doprovod je epický. Fyzika je na tom hůř, hlavní hrdina by mohl soutěžit ve vrhaní drobnou zvěří do dálky.

Gothic 3 bych nazval začátkem konce série Gothic.
Hodnocení: 70%

Pro: hudba, grafika, krajina, skřeti

Proti: neoptimalizované, fyzika, děj, úkoly

+13 +14 −1
  • PC 70
Tak som konečne pokoril hru, ktorá bola za posledné roky kontroverzná a rozdelila hráčov na dva tábory. Veľký kontinent rozdelený na tri odlišné časti, množstvo miest a questov robia z tejto hry výzvu na niekoľko hodín. Originálne je samotné liberalizovanie miest, ktoré spočiatku pôsobí ako zábavné, no po niekoľkých mestách ide skôr o nútenie sa. Zatiaľčo zalesnený stred kontinentu a pekne spracovaná púšť lahodia oku, zasnežený sever je kvôli neuveriteľne zlej dostupnosti odkiaľkoľvek kamkoľvek prechádzkou mrazivým peklom. Približne niekde v polovici hracej doby som si uvedomil, že hru nechcem dohrať čisto zo zábavy, no skôr z principiálneho dôvodu. Menej je v tomto prípade niekedy viac, no ak hre odpustíte niekoľko nedostatkov ako zlý systém boja na blízko a neskôr stereotyp, má vám čo ponúknuť.

Pro: atmosféra krajiny, stále pekná grafika

Proti: melee combat, príliš mnoho miest na dobývanie

+13 +15 −2
  • PC 80
Aj keď som predchádzajúce 2 diely nedohral, rozhodol som sa vyskúšať tento diel, po odohraní TES III som bol pripravený na všetko, ale hra ma hneď na začiatku prekvapila svojou jednoduchosťou. Po intre sa hneď ujmete role svojho hrdinu, postava je hneď na začiatku vytvorená ( nie je možný výber pohlavia alebo rozdelenie bodov schopností ). Hra počas prvého otvorenia inventára vás stručne informuje o mechanizme hry, ale aj tak na mnohé maličkosti prídete až počas hrania. Úvodná dedina Ardea mi prišla ako tutoriál, keďže pri oslobodzovaní mesta spod orkskej nadvlády vám pomáhajú vaši starí známi a taktiež aj nepriateľskí orkovia mi prišli o mnoho slabší, ako tí v neskorších fázach hry.

V hre vystupuje 6 frakcií (rebeli, orkovia, severania/nordmarania, nomádi, rangeri a hashishini), u ktorých sú najvýznamnejší len rebeli a hashishini. V hre sa dá získať len pozitívna reputácia, takže sa nemusíte báť, že zabitím skupinky orkov si zhoršíte reputáciu u orkov. Takže aj keď na začiatku hry oslobodíte Ardeu, môžete naďalej spolupracovať aj s orkami. Herný svet je rozľahlý, rozdelený do 3 veľkých oblastí Myrtana, Nordmar a Varant. Trochu mi vadilo, že celý svet máte zobrazený v jednej mape, takže neočakávajte mapu každej jaskyne ako tomu je napr. v TES. Hra je ale zato navrhnutá bez zbytočných loadovacích priestorov, celý svet je jedna veľká lokácia. Bolo by to celkom pekné riešenie tvorcov, keby načítavanie uložení netrvalo skoro minútu, takže pokiaľ budete často umierať, čo je na začiatku hry veľmi častý jav, trochu si aj zanadávate pri sledovaní pribúdajúceho pásika na obrazovke. Aj po vydaní posledného objemného patchu je hra naďalej nestála a aj na 4-jadrovom procesore a 512 MB grafike nie je schopná ísť plynulo na maximálnych detailoch. Cez občasné sekanie sa dá ešte preniesť, ale hra je schopná hocikedy padnúť do Windowsu, najviac som sa s padaním stretol pri teleportovaní, kde sa objavila chybová hláška s názvom Where is the Guru ?. Táto chyba smeruje na bonusový quest, ktorý pridáva do hry až community patch, quest zahŕňa, tak ako už názov napovedá, nájdenie guruho, je obsiahnutý v celom svete a jeho pointou je hľadanie zamknutých truhiel, svojím spracovaním sa dá zaradiť medzi Easter egg-y. Pokiaľ ste narazili na túto, chybu pozrite sa do zaujímavostí, kde som popísal ako tento problém vyriešiť.
Jednoduchosť hry spočíva v neobmedzenom inventári, v pomerne malom počte schopností, do ktorých môžete investovať ťažko získané skúsenostné body a v dialógoch, keďže tentokrát môžete komunikovať len s postavami, ktoré majú meno a aj to nie do nekonečná o tom istom, však Morrowind. Ako v každom RPG, v hre levlujete získavaním skúsenostných bodov, či už za questy, niektoré rozhovory alebo zabíjanie všemožných inteligentných alebo zvieracích nepriateľov. Pri levlovaní získavate len 10 skúsenostných bodov (SB), hodnota zdravia, výdrže a many sa nezvyšuje, pokiaľ chcete zvýšiť tieto atribúty musíte do nich vložiť SB. SB sa nedajú hneď po získaní použiť, musíte najprv nájsť učiteľa, ktorý vás naučí určitú schopnosť alebo zvýši vaše atribúty (sila, lov, alchýmia, pradávne vedomosti, kováčstvo, zlodejina), ku každému z týchto atribútov je priradených pár schopností, ktoré sa môžete naučiť pokiaľ dosiahnete určitý počet bodov v danom atribúte, napr. sila = boj so štítom, s 2 zbraňami, s ťažkými zbraňami alebo kušou..., lov - vylepšenie lukostreľby alebo schopnosti potrebné na získavanie kože alebo zubov zo zvierat ( veľmi užitočné, odporúčam dať čo najskôr, na niektoré questy je to potrebné, ak dané predmety nechcete kupovať, taktiež je to výborný zdroj peňazí )..., pradávne vedomosti - boj s čarodejníckou palicou, resp. použitie kúzel ( hru som odohral bez kúziel, takže to neviem posúdiť )..., kováčstvo - umožňuje kovanie nových zbraní (vami ukuté zbrane spôsobujú väčšie poškodenie ), naostrenie zbraní = + 10 poškodenie, dolovanie nerastných surovín = zlato, železná ruda, síra a magická ruda..., zlodejina - umožňuje otváranie zámkov, okrádanie, lepšie obchodovanie ( ceny sa menia o 10 %, je to vidno až pri drahších predmetoch, keďže aj tak sú všetci obchodníci v hre nenažrané svine, ktoré chcú za všetko 4x toľko, ako je ich skutočná hodnota, ale kúpa paladinskej zbroje sa fakt oplatí),... a alchýmia umožňuje tvorbu liečivých elixírov (trvalé elixíre sú z toho najlepšie, ale nájsť potrebné prísady je dosť ťažké) a výrobu rôznych šípov - ohnivý, výbušný, jedovatý; nakoniec sú to ešte nezaradené atribúty ako dlhší beh (výdrž ovplyvňuje len beh, keďže pokiaľ výdrž klesne na minimum behať nemôžete, ale bojovať hoci trochu pomalšie môžete naďalej), akrobacia (menšie poškodenie pri páde) a odolnosti voči teplu, mrazu, jedu (oplatí sa to, keďže aj krvavá mucha je schopná vás zabiť, takto vám už neublížia) a chorobám (toto som vôbec nepochopil, niekedy hrdina kýcha, ale žeby boli nejako poškodené atribúty alebo ste chytili nejakú inú chorobu som počas hry ani raz nezaregistroval).

Inventár
Zbieranie predmetov má v hre určitý význam na rozdiel od TES môžete do svojho inventára dať veci, ktoré môžete neskôr potrebovať pri niektorom queste, ale taktiež sa nájdu predmety, ktoré slúžia len na spoplatnenie, napr. čakal som, že hra umožní aspoň z trolích koží vytvorenie brnenia, ale nie brnenie si môžete len kúpiť, kúpa je ale obmedzená vašou reputáciou pri danej frakcii, pokiaľ chcete lepšiu zbroj nepotrebujete len peniaze, napr. keď chcete paladínsku zbroj potrebujete si zvýšiť reputáciu u rebelov na 60 (pôvodne to bolo len 50, tak nechápem prečo to upravili).
V hre nájdete široký arzenál zbraní, no postupne ako si budete zvyšovať atribúty budete používať už len tie silnejšie a na slabšie zabudnete. Každá zbraň spôsobuje určité poškodenie, ktoré môže byť ovplyvnené pozitívne alebo negatívne, pokiaľ zbraň získate v súboji alebo niekde nájdete, je dosť možné, že zbraň je opotrebovaná = jej poškodenie je o 50% menšie ako by ste ju kúpili, zaujímavé ale je, že cena je rovnaká ako novej; v hre sa nachádzajú cenné truhly - zabudnuté a tajomné - ktoré obsahujú postupne ako ich nachádzate nové a vzácnejšie zbrane, takže ich hľadanie sa oplatí. Zbrane si môžete naostriť, otráviť, posvätiť alebo vlastnoručne vyrobiť a zvýšiť ich poškodenie.

Súboje
Počas vašej púte narazíte na mnoho zvery a príšer, z ktorých vás aj ten najslabší môže dosť poraniť (pokiaľ bojujete na blízko). Pri love vysokej zveri som mal pocit akoby som hral lovecký simulátor, hlavne pri niektorých questoch je to adrenalín, keďže jelene sa rozpŕchnu a niektoré sa už nevrátia, čoho následkom je len načítanie uloženej pozície. Trošku mi tu chýbali draky, keďže za celú hru ich zabijete len 4 a aj to som 2 zabil už na 6 levli (takže pokiaľ chcete skúsiť rolu drakobíjcu zahrajte si radšej Skyrim). Zvierací nepriatelia vás napádajú v skupinách, takže na začiatku hry sú tieto súboje veľmi nebezpečné, roztrhá vás svorka vlkov, zadupú vás do zeme nosorožce alebo roznesú vás na kopytách bizóny.
Súboje s ozbrojenými nepriateľmi sú ale celkom pekne a efektívne prevedené, cez systém komb a krytia. Pokiaľ neoslobodzujete mesto tak nepriatelia na vás útočia po jednom alebo dvoch, ostatní čakajú, kým neprídu na rad. Pokiaľ nie je váš protivník voči vám nepriateľský tak ho po porazení len omráčite a môžete ho okradnúť a keď chcete aj doraziť. Tento systém vyvolávania súbojov je dobrý spôsob na získanie niektorých predmetov - napr. kladív, píl, ktoré potrebujete vo väčšom množstve pre 1 quest - alebo zbraní - strážcom sa obnovujú donekonečna po prebudení. Aj keď som si na začiatku myslel, že taký drak alebo trol je najsilnejší protivník, mýlil som sa, aj na konci hry vám najväčšie poškodenie spôsobia čarodejníci a ľadový golemovia (pred ľadovým útokom sa skoro nedá vyhnúť a jeden zásah vám vezme polovicu života ). Zaujímavý je počin tvorcov, že šípy nepoškodia všetko, klasický šíp nezraní ani kostlivcov ani golemov.
Pokiaľ nechcete bojovať sami môžete si so sebou zobrať spoločníka, ale niekedy je vám viac na príťaž ako na pomoc, keďže môže zomrieť alebo byť agresívny voči inej frakcii. Pokiaľ máte spolubojovníka nepriatelia nenapádajú len vás, práveže skôr si to odnesie váš spolubojovník.

Fyzika a osvetlenie
Ragdoll efekty ma vôbec neoslovili, pri zabíjaní malých živočíchov som mal pocit akoby som hral golf, len namiesto loptičky som mal králika. Mŕtve jedince po smrti sa ostanú triasť ako želatina, neviem či to majú byť posmrtné nervové vzruchy, alebo chyba. Šípy sa taktiež správajú zvláštne, pokiaľ miniete cieľ tak sa šíp odrazí, ani to neviem popísať ako to vyzerá ale je to vážne komické.
Osvetlenie sa počas fáz dňa mení a vyzerá to úchvatne, ale osvetlenie v jaskyniach ma zarmútilo, fakle (tak ako aj šperháky) sú v hre len na jedno použitie ale nemusíte sa báť často ich potrebovať nebudete, väčšina jaskýň je osvetlená fosforeskujúcimi kryštálmi, a tu je kameň úrazu osvetlenia, celá jaskyňa je osvetlená, len vy vidíte pár kameňov čiernych akoby neboli osvetlené, čo pôsobí na váš zrak ako bug. Pokiaľ vstúpite do temnej jaskyne tak tam všetko vyzerá takto, vidíte len jemné obrysy predmetov, ale tu je to prirodzené.

Interakcia
V hre môžete okrem lovu aj zbierať rôzne bylinky na prípravu elixírov. Patch dovoľuje pri oddychovaní pomalú regeneráciu zdravia, pokiaľ sedíte alebo opekáte si niečo pri ohni. Pokiaľ máte recepty a naberačku môžete si v kotli niečo uvariť. Potom sú to len maličkosti ako pílenie dreva alebo otáčanie prasaťa nad ohňom. Dlho som v hre nevedel, kde môžem použiť lopatu a až pred koncom hry som prišiel na to, že na mieste kde sú prekrížené kosti a lebka môžete kopať, je to označenie pokladu. Čítanie kníh a kamenných tabuliek vám môže zvýšiť pradávne vedomosti alebo alchýmiu.

Ozvučenie
Hudba je vybraná podľa situácie, pokiaľ si len vykračujete krajinou, tak hrá pokojná, keď vás zaregistruje nepriateľ hneď sa zmení a vy viete že môžete očakávať útok. Dialógy sú zvládnuté dobre, až na to, že niekedy ich hlasitosť klesá, tak že ich skoro vôbec nepočuť.

Príbeh
Hlavná dejová línia je redukovaná, počas vašej cesty hľadáte vášho starého známeho Xardasa, keď už ho nájdete splníte pre neho 1 úlohu a nasleduje rozhodnutie, ktoré smeruje k jednému z 3 koncov. Hra berie ohľad najmä na vedľajšie questy, ktorých sú tu stovky, ale nie sú veľmi originálne - zabite niečo/niekoho, prineste niečo, sprevádzajte niekoho (toto som nenávidel, postavy sa často zasekávajú), porozprávajte sa s niekým a potom už len oslobodzovanie miest, resp. ničenie rebelských táborov.
Po 75 hodinách hrania som odohral všetky 3 konce a musím priznať že až na pár maličkostí sú rovnaké, líšia sa podľa toho či oslobodíte jednotlivé oblasti a ktorí z vašich starých známych prežijú.

Cestovanie
Nemusíte sa báť, že po celej krajine sa budete prechádzať pešo, každé mesto označené na mape má svoj teleportačný kameň, ktorého použitie vás tam prenesie. Pri teleportovaní však hra dosť padala v spojení s guru questom, takže pred teleportovaním si najprv hru uložte.

Záver
Pokiaľ by bola hra lepšie optimalizovaná neváhal by som jej dať aj 90%, ale táto vada dosť ovplyvní pohľad na Gothic 3. Hra dokáže pobaviť a zaujať na dlhé hodiny, pokiaľ plníte vedľajšie questy. Čo dodať na záver, napriek všetkému chcem vidieť ako to dopadne s naším hrdinom v stand-alone datadisku Forsaken Gods a potom ako prológ si zahrať prvé dva diely.

Herná doba : 75 hodín 45minút
Konečný stav : 81. level

Pro: vedľajšie questy, grafika, hudba, neobmedzený inventár, spracovanie dialógov

Proti: hlavná dejová línia, padanie hry, zlá optimalizácia, zasekávanie NPC, výpadky textúr

+12
  • PC 80
První dva díly považuji za dokonalé a vysloužily si u mě absolutní hodnocení. Proto jsem se na Gothic 3 velmi těšil. O to větší bylo mé zklamání, když jsem zjistil, že to na svém tehdejším pc nespustím. Dnes si uvědomuji, že to bylo spíše štěstí a ke Gothicu 3 jsem se dostal, až když byly na světě Community patche. Zde musím podotknout, že tvůrci patchů odvedli skutečně skvělou práci a vypracovali Gothic do hratelné podoby. Já sám jsem se za celou hru nepotkal s jediným bugem a hra mi ani jednou nespadla.

Herní svět je skutečně rozlehlý a graficky velmi hezky zpracovaný. Systém získávání reputace mi moc nesedl a jeho opakování v každém městě nebo vesnici mi přišlo spíše otravné. Questů je ve hře spousta a kromě typický přines tohle, zabij tamto se najde i pár originálních. Trochu mi vadilo, že není možné se napevno připojit k nějaké frakci jako v předešlích dílech a s tím spojené získání zbroje dané frakce. Zde si můžete na základě reputace klidně koupit paladinskou zbroj a pak sympatizovat třeba se skřety. K tomu si také nemůžete vybrat zaměření mág/bojovník, ale tak nějak můžete rozvíjet všechno, protože zkušenostních bodů je dostatek. Můj hrdina byl na konci spíše takový polobůh, který ovládá magii, boj s mečem i střelbu s lukem.

I přes jistá negativa a odklonění od konceptu předchozích dvou dílů je podle mě Gothic 3 stále kvalitním titulem. Myslím ale, že tímto dílem měl příběh Gothicu skončit, protože to co se z něj stalo dnes je otřesné. Ještě že tu máme Risen, který jde v jeho stopách.
+11
  • PC 80
Očekávání byla obrovská, první dojmy také. Přesto po dohrání musím říct, že se trojka, ač graficky excelentní, svým předchůdcům nemůže ani zdaleka vyrovnat. Velkou vinu na tom nese velké množství bugů a hlavně příšerná optimalizace, kdy se hra trhá i na hi-end sestavách. I přesto vás ale Gothic 3 dokáže odměnit parádní hratelností, skvěle nadesignovaným herním světem (hlavně zalesněná Myrthana vypadá skvěle, zamrzlý Nordmar už se mi líbil méně, stejně jako poušť na jihu), parádními dialogy a atmosférou předchozích dílů.

Pro: Vynikající grafika, design herního světa, atmosféra.

Proti: Spousty bugů, neoptimalizové.

+10 +11 −1
  • PC 80
No, co si budeme namlouvat... Piranha Bytes si i přes své dravé rybí zoubky ukousli příliš velké sousto. Svět je přehnaně velký a roztahaný, často prázdný a díky tomu je příběh děsně nekonzistetntní. Navíc je vyplněn spoustou úkolů "jen aby tam něco bylo," kde se donekonečna točí "dojdi do jeskyně a pobij tamní obyvatele," přičemž všechny ty jeskyně jsou stejné. A soubojový systém také smrdí, i po tunách patchů se stává, že se do vás nepřítel zakousne (divočáci?!?!) a nepřestane útočit, dokud není po vás... a vy s tím dělat nemůžete vůbec nic.

Vývoj postavy se také moc nepovedl, je to až moc lehké, zkušenosti naskakují jak blázen. A vůbec, "vývoj" prostě nefunguje. Když hned druhý obchodník, kterého potkám, nabízí nejlepší brnění ve hře, je ve zdejším státě něco shnilého.

Pořád mě to baví, pořád mě to drží, pořád je to super hra... jen to už není starý známý Gothic s jedinečným příběhem, světem, postavy a úkoly.

UPDATE: Ke třetímu Gothicovi jsem se vrátil s několikaletým odstupem a po bohatém komunitním záplatování, a musím říci, že je rázem docela jiný! Pokud jste tedy ještě nehráli, těch (doslova) pár stovek teď už klidně investujte.

Pro: Atmosféra pořád fajn a kdo zná předchůdce, vychutná i ten jinak pokulhávající příběh, ohromný svět

Proti: ohromný svět, technické nedodělky, šité horkou jehlou

+10 +14 −4
  • PC 80
Jsem velikým fanouškem série Gothic a od té doby co jsem dohrál první dva díly a první díl Risen, se německá firma Pyranha Bytes dostala mezi mé oblíbené.
Okamžité vtáhnutí na začátku hru se stal pro mě adrenalinovým začátkem. Poté, co jsem osvobodil město od skřetů, jsem se cítil velice dobře za krásně odvedenou práci. ( A to byla fuška).
Gothic 3 jsem musel začít několikrát od začátku celé hry, protože poté co osvobodíte vesnici, jste ihned "přidáni" k rebelům, a až později se můžete rozhodnout, na kterou stranu se přidáte. Já samozřejmě nejdříve jsem hrál za rebely, a poté co jsem osvobodil 3 města, šéfové orků v dalších městech mě ihned napadli a bohužel jsem nemohl plnit další úkoly. Samořejmě je to logické, že se roznesly zprávy o mém osvobozování, ale když hraji RPG tak se snažím splnit co nejvíce úkolů. Tak jsem se dal k Orkům.
Jako mám rád ve filmech záporáky, tak ve hrách je to úplně stejné.
Hudba musím říci se povedla a každá změna hudby v daných situacích (souboje) nebo v jiných částech světa (pouš´t, horym myrtana), je velice unikátní svým stylem.
Co se týče prostředí a okolí, tak chvilkama hra není optimalizovaná a sem tam můžete objevit nějaký ten bug.

Nejsložitější bylo pro mě, aby mě ten druhý následoval, když jsem ho chtěl dovést napříkald z jednoho města do druhého, tak mi záhádným způsobem zmizel. Když jsem ho vypátral celou cestu šel po zadních a poté spadl do vody a zemřel.... To byl pro mě nepříjemný zážitek.

Hra po delších hodinách začne zacházet do stereotypu. A závěr mohl být tedy opravdu lepší.

Já dávám nakonec 80% a to díky tomu, že Gothic série patří mezi mé TOP hry.

Pro: Hudba, prostě GOTHIC,

Proti: Bugy, po delší době hraní začne nudit, závěr mohl být víc vygradovaný.

+10 +11 −1
  • PC 80
Netrpělivě očekávaný třetí díl mnoho fanoušků zklamal, mnohé však přesto ohromil. Pravda bude někde uprostřed, protože Gothic 3 působí dost neoptimalizovaným dojmem a ani jemu se nevyhnul tradiční neduh v podobě nepřijemných bugů. Atmosféra Gothicu ze hry však stále přímo čiší a hlavní hrdina během rozhovorů neztratil svůj osobitý styl humoru. Neuvěřitelně rozlehlé prostředí však působí narozdíl od prvních dílů poněkud prázdně, nudně a postupem času čím dál tím víc stereotypně. Na úkor obrovské plochy se vytratila ta typická vypiplanost každičkého koutu herního světa. Nicméně hra dokáže i přesto zaujmout a hlavně díky značné porce nostalgie při setkáních se starými známými NPC Vás stejně připoutá do křesla.

Pro: Stále je to ten "Gothic", humor, provedení střelby z luku/kuše, grafika

Proti: Na svou dobu opravdu ďábelské HW nároky, bugy, zbytečně obrovský, ale ve skutečnosti celkem prázdný svět

+9
  • PC 70
Na Gothic 3 jsem se po fenomenálních prvních dvou dílech těšil jako malé dítě. Věděl jsem, že bude hra hodně rozbitá a příšerně optimalizovaná. Proto jsem si počkal, až vyjde série patchů 1.70 a výš. Strach ze špatné optimalizace jsem neměl, protože jsem si byl jistý, že hra z druhý poloviny roku 2006 musí chodit na mém P4 3,2 Ghz, 2GB RAM DDR2, GeForce 7600 GT 256 MB.

Plný nadšení jsem napoprvé nastavil grafiku na rozlišení 1024x768 a střední detaily. Hra se rozběhla na takových 5-10 snímků za vteřinu. Rezignovaně jsem všechno stáhl na minimum. To už se to dalo hrát, i když při složitější scenérii se to občas nepříjemně zpomalilo. Grafika pak vypadá asi jako v jedničce.

Zjištěním toho, že grafika mě na mém počítači neohromí, jsem se pustil do prohledávání obrovského světa. Pamatuji si z prvních dvou dílů, že všechny scenérie byli pečlivě propracované a každá jeskyně měla svojí originální strukturu. Tady se jede všechno podle jedné šablony. Příroda je prostě nic moc (kromě Myrtany). Ani města nevypadají bůhví jak. Je tam sic dost obyvatel, ale jenom s pár z nich se dá mluvit. Bohužel i s pozoruhodně chytrými skřety, což je taky dost velký odklon od zajetých kolejí. Města jsou rozdělena na dvě části. Když v dolní části splníte dost opakujících se úkolů, zalíbíte se vrchnosti, postoupíte do horní části, kde vás zpravidla čeká jeden velký úkol. Vy se budete muset rozhodnout, jestli sympatizujete s skřety a pomocníky nebo s lidmi.

Příběh navazuje na konec dvojky, kdy se hrdina s přáteli vrací z dračího ostrova a najde svou zemi Khorinis obsazenou skřety po skřetí invazi. Příběh (spíše takové očekávání nějakého zjištění) má skvělý spád a držel mě dost dlouho u vesla. Aby pak po nějakých 50 hodinách hraní a vypiplávání postavy zničehonic skončil. Žádné gradování, žádný zvrat či natahování se nekoná. Celé je to navíc strašně jednoduché, takže doporučuji obtížnost hard. Možná si to nejlepší autoři šetřili do datadisku.

Pro mě velké zklamání.

Pro: nástin příběhu, gothická atmosféra, komunitní patche

Proti: zbytečně velký a prázdný svět, špatná optimalizace

+7 +11 −4
  • PC 60
S legendární sérií Gothic jsem se prvně setkal až u vydání druhého dílu společně s jeho povedeným datadiskem. Tehdy jsem jim to zhltnul se vším všudy – prozkoumal jsem snad každej kout mapy. Mnoho jsem tak očekával od třetího dílu:

I objevil jsem se po krátkém intru uprostřed vesnice společně s ňákejma parťákama a bandou skřetů. První, co teda mám udělat je vytřískat vesnici od nepřátel – fajn bez větších problémů jsem je všechny sejmul. Když jsem to tam trochu prošmejdil, měl jsem inventář plnej blbostí a zbytečností už v samotnym začátku.

Inu vyrazil jsem na luka a řekl si "ale jo, todle je Gothic" – ignoroval jsem tak odpudivou grafiku, kdy jsou vzdálenější objekty než 15 metrů fest rozmázlý (krátkozrakej hrdina, kterýmu skřeti rozbili brejle?). O zobrazovací vzdálenosti postav a objektů se raději vyjadřovat ani nebudu.
Muzika není špatná, ale je tak nějak moc veselá (mollovou melodii jsem pomalu ani nezaslechnul) a pozitivní, že rozhodně nedokresluje atmosféru okupací zmítané země - působilo to na mě, jak kdyby ji měl autor hotovou už předem. Zvuky celkově jsou místy tak nějak odfláklý – třeba v jeskyni, aby nebylo úplný ticho, přidali tam jen bučení atp.

Jakmile jsem prozkoumal okolí, navštívil pár vesnic, začalo se dostavovat první znechucení. Pár dojmů:
Boje jsou sice těžký, ale zároveň působí (hlavně se zvířectvem) poněkud komicky.
Rozhovory mi přišly strojený a jednoduchý – příliš věcný, účelný a prvoplánový. Dabing hlavního hrdiny jsem začal díky jakési nevychovanosti (jen klade holé otázky bez reakcí na sdělované) a znuděnosti dabéra brzy nemít rád.
Hlavní quest dopředu absolutně netáhne a vedlejší úkoly? Nedostal jsem jinej vedlejšák, než prosté "zabij" nebo "přines".
Brzy jsem zjistil, že mě nic netáhne do další vesnice – jít po cestičce, kde každých 20 metrů číhá ňáká potvora. Když tam dojdu, chtěj po mě důvěru – takže mě hra nutí plnit pořád obdobné q pro obě strany konfliktu. Naštestí nikomu to nevadí – rádi mě maj pak všichni. Hurá!

Už si možná přesně nepamatuju, jak se hrál Gothic 2, možná jsem byl tenkrát ještě nenáročnej, mladej a zaslepenej, nevím. Vím jen, že tohle pokračování mě skutečně nebavilo, přišlo mi, že nabízí jen to stejný dokola - "zabij, posbírej, přines". To vše v naivním světě (uprchlý vězeň se skrývá před pronásledovateli asi 30 metrů od nich v podstatě jim přímo na očích) zabaleném v nepřitažlivém grafickém hávu s nehodícím se hudebním doprovodem a především nevýraznou atmosférou, která mě osobně nepohltila ani z poloviny, kolik bych potřeboval na dotažení hry do konce.

60%

Pro: Vonost, obtížnost

Proti: Rozhovory, questy, chudá atmosféra, naivita herního světa

+7 +9 −2
  • PC 95
Gothic není špatný. Není vůbec špatný. Sem tam si majznout. Občas vykrvácet až do potupného loadu. Ale ta atmosféra, kde kosmír je rybou a ryba je to o co tu kráči. Krásné. Věru.

No dobře no. Původní komentář jsem byl nucen vymazat, ale něco tu zůstat musí. A teď co s tím? No, tak začnu plkat. Já rád plkám. Hm.

Proti: švih švih

+6 +11 −5
  • PC 55
Gothic 3.. co o něm napsat, doporučit nebo ne? Gothic a Gothic II jsou pro mě nejlepší RPG, Gothic je pro mě srdcovka a každý díl jsem hrál několikrát. Gothic 3 ale nejméně.. Tedy pokud nepočítám Arcania the Gothic tale...

Miluju Gothic, miluju ho natoliik, že jsem s třetím Gothicem tehdy pořizoval nový PC..a se čtvrtým Gothicem, který již nebyl od piraní opět nový PC. To jen pro úvod.

Třetí Gothic byl dlouuuho ve vývoji, tak dlouho, že jowood musel na piraně tlačit s vydáním a nemám jim to za zlé, už byl několikrát odložen. Piraně chtěli udělat velkolepý svět, obrovský svět a to jim prostě nejde.. Hra postrádá příběh, konec druhého dílu vyložene zapne obrovské očekávání, jak to dopadne ve třetím díle.. a jak to dopadne? Ono vlastně tak nějak nijak a to je právě ono. Když opomenu optimalizaci, všechny bugy, které vyřešili fanoušci se svým CM patchem. Ta hra je prostě prázdná, něco ji chybí.. a co to je? Chybí ji hlavní zaporák? Přitom nazačátku je právě onen očekávaný záporák to nejlepší. Hra je ve výsledku dones tamto, přines tohle. Přesto je to stále slušná hra, ale nese název Gothic.. a tudíž ji nemohu doporučit.

Velké plus je za hudbu. To ale nestačí.

Pro: je to gothic, hudba

Proti: Hlavní záporák??? Příběh?? Bugy, nedodělanost... ostuda serie (Gothic 3 datadisk a Arkanii do serie nepočítám)

+6 +8 −2
  • PC 55
Audiovizuálně nejkrásnější tech demo (i opatchované a plně funkční!) v historii počítačových her. Jen se musíte trochu stydět, pokud s někým bydlíte, protože při soubojích to zní jako byste se dívali na gruppen gay porno. ;)
+3 +11 −8
  • PC 60
Gothic vždy stavěl na příběhu a atmosféře. Po naprosto dokonalé jedničce a podobně vydařené dvojce přišla trojka, které mne zklamala na plné čaře. Až příliš obrovský svět, který snad nejde nikdy celý projít, neuvěřitelné množství zbytečných questů, na svojí dobu hrozná grafika, zamotaný příběh, tragická hratelnost a nerovnoměrné a naprosto blbě řešená obtížnost(zvířata na severu nebo na jihu jsou silnější než orkové na začátku). Hra má tři konce, jenže datadisk tohle kazí...je to snad k něčemu ukončovat to jiným koncem než tím,kterým začíná datadisk.
Trojka je pro mne obrovským zklamáním, které jsem projel s trainerem, neboť bez něj bych u té hry strávil víc mého času, který za tuto hru opravdu nestojí.
-1 +6 −7
  • PC 45
Tak na tuto hru mám mocinky moc "krásných" vzpomínek a můj bratr taktéž který se rozhodl že tu hru dohraje, budiž brána jako polehčující okolnost v té době jeho nizký věk s čím souvisí i jiná soudnost, avšak byla to právě jeho zkušenost, která mě přinutila tuto hru z Rpg, přeřadit do žánru Trololol komických béček, aneb serem na to, hlavní je vytřískat z toho prachy. Pamatuji se jak mi můj bratr chtěl ukázat závěrečný souboj, měl nabušenou výbavu epických předmětů, že pouhou ránou do nepřátel létaly vzduchem malé "atomovky", avšak přeci jen narazil, cestou totiž potkal nepřítele mnohem silnějšíhonež je hrdina na 99 lvl(či jaký byl) ve vší zbroji a síle! Silnější než epický polobůh nesoucí se v těžké pancířové zbroji, pod jehož kroky puká zem, ze stromů opadává listí a prostí lidé se modlí, ano tím hrdinou byl obyčejný kanec, který měl taktickou výhodu útoku ze zálohy, což se v praxi v této hře rovná "load quicksave". Celkem mi přišla zábavná bratrova reakce, který když viděl, že se blíží to obyčejne prase(ze zálohy), snažíc se mu utéci(pozdě) trousil vulgární výrazy, které však prase neodradili od toho jej ubít k smrti. Když jsem hrál hru já, tak zábavná mi přišla jen z prvu, svět byl zbytečně rozsáhlý a vážně mě nebavilo se vandrovat jak trotl a hledat v nějaké slabě popsané lokaci nějakou trapnou jeskyni(v jiných hrách mě to baví, ale prostě gothic to neumí podat do zábavné omáčky, prostě fuck off běž a přines!), už jen proto že jsem vždy riskoval střet s tak nebezpečným epickým zabijákem, jako je obyčejný divočák. Chvíli bylo zábavné osvobozovat města od okupace, kdy jsem v 99% využíval debility a bugů hry, někdy si okupanti nechali vytlouci půlku posádky než se rozhodli se postavit na odpor a jindy takřka hned se ve vší síle vrhly na mě, ale to přeci nebyl žádný problém stačilo si stoupnout na pátý schod jakéhokoliv baráku a herní ai dostala neřešitelnou úlohu. Těmito pikantnostmi je hra prošpikovaná a to už pak nezachrání ani pěkná grafika, snaha o příběh a otevřený zabugovaný svět, plný kritických bugů. Kdysi bývalo zvykem, že si nidko nedovolil vydat hru s takovým množstvím bugů, bohužel je jiná doba a dnes se často razí pravidlo vydat za každou cenu záplaty ve formě patchů pak přijdou posléze, na což já však herním vývojářům z vysoka seru.

Dalším "zábavným prvkem", je samozřejmě to že se stáváte epickým hrdinou, ale přesto vás každá ze stran neváhá zneužít takovými triviálnostmi.Vás! hrdinu který osvobozuje města! Drakobijce! Je sice pravda že vám občas ukázal obyčejní divočák kdo je tu skutečným pánem, ale to přeci někoho neospravedlňuje Vás pověřit trapnými úkoly, který by zvládl i ten retardovaný vesničan(i když je pravda že s jejich Ai by měl problémy najít východ z domu a vylést nějaké schody), questy typu kup deset rohlíků a jedno máslo, nejsou zábavné vůbec a můžu vám říct, že po chvíli byste chtěli mít jejich duchaplného questaře při ruce, mít velký sklep plný ošklivého náčiní, který by byl zvukově izolován.

Velice zábavným prvkem byl posmrtný rock´n roll, nevěřili byste co dokázaly mrtvoly za neuvěřitelné kreace.Často jsem pak litoval, že jsem nepatřil mezi nejlepší "žáky" tanečních, když jsem místo tance více času věnoval poživáním alkoholických nápojů a ochutnávání kamarádek. Nic méně vždy stálo za to takovou tu show dokoukat do konce.

Na závěř jsem si pro vás připravil lahodný bonbónek:

Takhle jednou pohýbá očividně naštvaný hraničář po lese a mumlá si pro sebe nadávky a kouká furt do mapy, kterou v rukách přetáčí ze strany na stranu, zcela jistě je jasné že opět vzal nějaký nevýhodný kšeft(totálně debilní zabugovaný úkol), když tu najednou spatří trosky a nad ním honosného draka, nevahá bere luk zahazuje tornu a jde jej zabít kryje se v troskách a přebíhá ze strany na stranu drak brzy umírá, vydá se k místu kde jej zahlédl a nachází krásně zdobenou truhlu s pokladem draka, truhlu otvírá a celý vzrušením se u toho klepe, po otevření však zjistí, že v truhle nic není, opět drak bezdomovec pomyslel jsi a pokračoval v hledání jeskyně, když tu najednou, prásk bum prásk, ze zálohy ho sundal statečný divočák, a tak skončil život drakobijce, hraničáře Balora(v praxi: exit game uinstall this piece of ***, yes!)

Hru jsem nedohrál ale předpokládám že finální boss bylo dikové prase v pancířu.

Přesto však musím konstatovat že ač soubojový systém je zde opět jen hromádkou trusu o proti předchozím dílům není už úplně tak trapný a je nejlepší z celé série.
-6 +15 −21
  • PC 80
Je to Gothic, to je pravda, opět navazuje příběh, ale už to není ono. Není to už Gothic v tom smyslu, že je to takové moc propracované, hold nemusíte to ani moc savovat, protože když uděláte blbost tak se stejně nic neděje protože existují zadní vrátka (nemyslým marvin mode), když jste něco podělali v G1 a G2 museli jste load a hledat příčinu. Gothic 1 a 2 byly napůl logické hry, stačilo si pamatovat kde je ten chlápek, nemuseli jste se nejdříve někoho zeptat a pak až se tam ten chlápek oběvil, tak to je v těch stupidních napodobeninách (TES), v G1 a G2 tam en chlápek byl už od začátku, mohli jste najít spoustu pokladů zadáčo, které tam jen tak leželi (ale museli jste se k nim logicky dohrabat, nikoliv promlátit).
Neni to ono.

Pro: Návaznost příběhu, staré dobré postavy,

Proti: Není to starej dobrej gothic, svět je už moc velký ale jde si ho zapamatovat

-12 +5 −17
  • PC 85
Mohlo to být lepší. Fakt jsem se na to těšil, ale tím víc jsem byl zklamán.

Pro: Hudba,...nic jinýho mě nenapadá, ale není to špatná hra.

Proti: Grafika (někdy je fakt dost hranatá), absence příběhu,HW náročnost...

-20
  • PC 30
jak hodnotit hru ze které bolí oči... nehratelná sekaná, ostudný nástupce skvělé dvojky
-32 +2 −34