Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Fable: The Lost Chapters


Komentáře

< >
  • PC 80
Fable je pohádka, ve které jsem si v roli nemluvného hrdiny mohl s postupem času zvolit, zda se přidám na stranu dobra či zla. Již v útlém věku jsem přišel o celou svou rodinu v důsledku nájezdu banditů, ale naštěstí se mě ujal uznávaný čaroděj, jenž mě zavedl do cechu hrdinů a já se tak mohl připravit na pomstu.

Asi v devatenácti jsem si vzal první ženu, kterou jsem potkal v hospodě v Jižním Kamenném Újezdu, protože se do mě beznadějně zamilovala při hraní pexesa. Nejspíše se jí zamlouvaly peníze, jenž jsem právě v pexesu vyhrál a myslela si, že jí tím zajistím zářnou budoucnost. To jistě netušila, že si za pár let vezmu i starostku Kamenného Újezdu, na což ale asi nikdy nepřišla, protože mi místo očekávaných rozvodových papírů darovala plátové rukavice.

Mimo svateb můj vrah kuřat (později hraničář) plnil hlavní i vedlejší úkoly, bojoval po celém Albionu s bandity, vosami, hobby a dalšími roztodivnými monstry, nacházel truhly s poklady, otevíral démonické brány, nakopával slepice do neskutečných vzdáleností, chytal vcelku velké ryby, kupoval a vylepšoval domy a při tom všem zestárl až na důchodový věk 65 let, který se už více nezvyšoval.

Tímto způsobem jsem dospěl až do úplného finále ke drakovi, kdy jsem měl projité všechny sice lineární, ale vzhledově atraktivní lokace a překvapivě mi hra po závěrečných titulcích dovolila pokračovat, ale jelikož jsem měl již splněné všechny úkoly (kromě těch stálých), tak jsem této možnosti nevyužil.

Fable si nejspíše ještě někdy zahraji, protože i když se nevyznačuje příliš vysokou obtížností a čiší z něj linearita, disponuje mimo jiné skvělou hudební složkou a hlavně výběrem dobré a špatné strany, takže po vyzkoušení té dobré si tentokrát zahraji za stranu zla.

Pro: pohádkové prostředí, volba mezi dobrem a zlem, manželky, nakopávání slepic, rybaření, vlastnění domů, stárnutí, hudba

Proti: malá obtížnost, linearita, okolí nestárne

+28 +29 −1
  • PC 65
Fable je rozhodně jedna z nejoriginálnějších her posledních let. Oficiální prameny tvrdí, že jde o RPG, s čímž nemůžu zcela souhlasit. Spíš jde o rubačku v otevřeném světě s lehkými RPG prvky.

Příběh hry mi nepřišel zrovna zajímavý, popravdě jsem se poslední hodinu hry těšil na konec, poslední dvě kapitoly přišly dost natahované, jelikož tvůrci neustále hráči házeli hordy respawnujících se příšer pod nohy. Svět Albionu je zajímavý, hra se vzhledově tváří dost jako pohádka pro děti, což rozhodně není. Ať už díky místy docela brutálním animacím (kde létají vzduchem i hlavy), ale i díky dosti temnému konci.

Fable je originální v jedné věci a tou jsou detaily. Bohužel máloco je opravdu dotažené do zábavné formy. Hráč může chytat ryby, kupovat hadry, balit holky, oženit se a mít dům, který lze postupně vylepšovat,… Ano, to všechno je zpočátku zajímavé, ale ve výsledku to zabaví jen na pár minut a pak už je hratelnost jen o questování. Úkoly jsou vesměs zajímavé a některé i originální. Často je ale nutností se probojovat přes hordy, později i respawnujících se, nepřátel. Bojový systém mě bavil do první poloviny hry, pak už jsem se docela nudil, protože to bylo stále o tom samém, jen ve více frustrující formě.

Jako zápor musím počítat vyloženě debilní ukládání, které na hráče velmi nahlas řve jedno velmi nepříjemné slovo: KONZOLE. Hra se ukládá pouze na začátku a na konci questu a to tak, že mezi uloženími bývají i půlhodinové pauzy a pokud hráč nemá čas vysedávat u hry několik hodin denně, je to prostě totálně zabitý. Navíc se ve hře vyskytuje dost úkolů, kde musí hlavní hrdina někoho chránit a když po pár dlouhých desítkách minut dojdete do poslední lokace a tam vám nechtěně vašeho chráněnce zabijí, je to opravdu HODNĚ na prášky. Z toho vyplývá, že je hra místy dosti tuhá a menší děti by mohly mít problém ji vůbec uhrát. Rozhodně doporučuju mít permanentně u sebe alespoň 20 léčivých a 9 „zespárůsmrtizachraňujících“ lektvarů. U bossů to je vyloženě nutnost. Jakmile se můžete léčit, hra se naopak stává až směšně lehkou. Dalšími znaky konzolovitosti je ovládání, koridory a neustálé načítání malých lokací.

Mezi klady hry musím rozhodně zařadit nádhernou grafiku a výborné zvuky, které hře dodávají atmosféru. Nadabování je rovněž na úrovni. Mise odehrávající se ve vězení považuju za vrchol hry.

Verdikt: Fable měla být hrou revoluční. Není tomu tak, ale stále jde o originální rubačku v moc pěkné grafice, se zajímavými dialogy a některými památnými questy. 65%

Pro: nádherná pohádková grafika a animace, dialogy, mnoho detailů, hudba, quest odehrávající se ve vězení, kupování hadrů a zbraní mě bavilo, stárnutí hrdiny, nízká cena

Proti: smrděj z toho konzole - koridory, ukládání a jednoduchost, nezajímavý příběh, v závěrečných fázích hry respawn nepřátel a tedy nudný a frustrující gameplay,

+27
  • PC 60
Fable je pro mě hodně rozporuplná hra.
Příběh je tuctovej jak jen fantasy může být. Pár "nečekaných" zvratů, nějaká ta ztráta milované osoby, prostě klasika.
Prakticky jediné v čem vyčnívá a je originální je zpracování světa a jeho ovlivňování. Toť sice moc pěkna věc, ale po čase značně nudná. Proč bych měl například běhat po vesnici a rozesmívat virtuální dívčiny? Já vím, je to jednodušší než v reálu, ale pramálo zábavné. Dál třeba různé posunky, tanečky, vyznávání lásky, posměšky a tak. Jednou, možná dvakrát zkusíte a necháte být. Stejně to vypadá blbě. Zvlášť když hrdina necekne ani hlášku. A to je další hrozná věc!
Kdo proboha vymyslel němé hlavní hrdiny? To se mám ztotožnit s hluchoněmím nabušeným chlápkem? Vždyť je absolutně směšný když potká po několika letech svoji sestru, jež považoval za mrtvou a která navíc ztratila zrak a on jen mlčí a blbě čumí svýma obrovskýma očima přes půl hlavy.
Další originální a promarněná věc je stárnutí. Proč hrdina stárne tak neskutečně rychle? Za 6 herních dní je vám nejmíň 30! Ach jo...
Největší zápor je nejspíš až neskutečná jednoduchost. Podařilo se někomu během hry zemřít? Mě teda ne. Možnost vzkříšení hru naprosto degraduje od nějaké motivace. Prostě nakoupíte 9 lektvarů vzkříšení, k tomu 99 lektvarů zdraví a navrch 99 lektvarů many a rázem je z vás nesmrtelnej nadčlověk. Skoro sem měl pocit, že cheatuju. Ach jo...
Jedna z mála věcí, která mě potěšila byl samotný závěr hry. Nemyslím finální souboj, ani završení příběhu. Naprosto jiná věc, kterou jiní často přehlíží.
Po závěrečných titulcích totiž hra neskončí! Ale můžete si dál vesele pobíhat po světě a plnit nedodělané úkoly, popřípadě se jen kochat neuvěřitelnou, až kýčovitou barevnosti světa Fable.
Škoda jen, že to pobíhaní v koridorech, ani nakupování domů atd. už není tak zábavné, jak si nejspíš autor myslel. Ach jo po třetí...

Škoda, přeškoda. Tak pěkná hra a tak nudná.
+22
  • PC 85
Reakce na recenzi JohnCZ: Každý názor respektuji a dokážu ho byt je negativní a je na mou oblíbenou hru přijmout ale v tomto výjimečném případě se musím hry zastat. Pár argumentů v recenzi je zcela zcestných.
-Fable není RPG? Myslím že to je to první PRAVÉ RPG v té době. Jak už z názvu vyplývá RPG "Role Playing Game" do češtiny asi jako přeloženo "Vžij se do postavy kterou ovládáš" a nikoliv "nasbírej milion XP a prodávej haraburdí abys měl na silnější meč".
A Fable byla jediná hra (vedle Mass Effectu) která dokázala abych se vcítil do hlavní postavy,napomáhá tomu několik důležitých prvků. Vaše postava roste a vyvíjí se. Stárne ,rostou ji vousy, tloustne, hubne nabírá svaly (ano z toho byli všichni odvaření v San Andreas) na těle má jizvy podle toho jak moc jste v bojích dostávali nakládačku, měnění účesů, tetování a kupování oblečení.
Pak je tu sytém morálních rozhodnutí, který fungoval naprosto skvěle a nejenom, že podle toho reagovalo vaše okolí, ale stejně tak se měnil vzhled hrdiny. A jak jsem sílil měl jsem pocit i já jako hráč, že jsem silnější a vždy když jsem přišel do města a lidé mě opěvovali a dívkám při pohledu na hrdinu padaly kalhotky to byl vždy super pocit.

-Konzolovitost: Ano, hra byla převedena z konzolí, ale absolutně vůbec nic nenasvědčovalo tomu, že bych hrál port z konzolí jako tomu je v dnešních dobách. Ovládání na PC bylo zcela intuitivní a jednoduché. Levé tlačítko myši útok, pravé obrana, kolečko myši kotouly, a modifikátor "shift" a myš kouzla. Co je na tom konzolovitého? Linearita mi zde osobně vůbec nevadila a nevím zda se mýlím, ale lineární byl i skvělý Gothic ne? A stěžoval si někdo? Stejně na tom byla dobře i optimalizace a v PC verzi byl přidán nový obsah navíc a to včetně příběhu, jenž mě osobně zajímal od začátku do konce. Jedna z nejlepších konverzí na PC vůbec.

Questy byly krásně provázané a dávaly smysl. Ne jako v RPG "vybij vesnici trolů a já ti za to dám kouzelnej klacek" kupování domů a shánění knih pro školu v kamenném újezdu bylo velmi příjemné zpestření.
Grafika je pohádková a detailní, hudba naprosto pasující a hlavní záporák pořádnej zmetek.
Fable pro mě osobně byla revoluční hra, jen bohužel nebyla prostě (jako většina, jenž chtějí inovovat a odlišit zavedené principy v žánru) pochopena a to mě opravdu mrzí. Mnoho her jako již zmíněné San Andreas nebo můj milovaný Mass Effect a mnoho dalších ti všichni si vzaly příklad právě z této hry a něco takového si může dovolit jen a pouze revoluční hra.

Pro: Morální volby a jejich dopad na na herní svět,dovednostní a fyzický vývoj hlavního hrdiny,grafika,jednoduché ovládání,návyková hratelnost,přidaný obsah na PC,mnoho kouzel.

Proti: Opravdu velmi jednoduché (nezemřel jsem ani jednou za hru),na RPG velmi krátké.

+22 +23 −1
  • PC 65
Zdráhal bych se Fable označit za RPG. Od tohoto žánru lze minimálně očekávat hrdinu vyvíjejícího se v rámci příběhu odehrávajícím se v nějakém světě. Odmyslete si příběh i svět a máte zhruba vyznění této hry. To co je zde vydáváno za svět a příběh, není nic samostatně funkčního, jde prostě jen o kulisy pro hráčova hrdinu, kolem kterého se vše točí. Je to jen chabá záminka, aby hrdina mohl vykonávat své velké skutky. Fable je tak jakýmsi simulátorem hrdiny, který je ve hře stylizován něco mezi představou dítěte a parodií, jako by se snad tvůrci nemohli rozhodnout, do jakého stylu se vrhnout nebo nad tím spíš ani nepřemýšleli. To vlastně definuje vyznění celé hry vzhledem k tomu, že Fable je právě o hrdinovi a ničem jiném.

Jenže i samotný vývoj postavy je značně chabý. Možností kam investovat nahromaděné zkušenosti je málo, takže se prakticky od začátku do konce nezmění způsob hraní. Více je zde útočeno na hráčovi pudy hromadit různé předměty a překonávat výzvy. Hráč za celou dobu prakticky o ničem (natož podstatném) nerozhoduje, jen výjimečně je mu dána možnost zvolit mezi dvěma očividnými volbami dobra nebo zla. Těšil jsem se, že Fable bude vynikat alespoň v možnostech, jak se vyblbnout mimo "dějovou" linii, ale volba mezi dobrem a zlem se definuje podle toho, jestli zabíjím jen zlé lidi nebo zabíjím i dobré a sem tam někomu vyprázdním skříň. Hráčova volba má vliv leda tak na podobu postavy a proklamované reakce na jeho činy se pak smrskávají na jediné – jestli lidé strachy utíkají nebo nadšením tleskají (či co to asi dělají, když je hráč dobrák).

Fable je vizuálně krásná hra a ze začátku se tváří jako by hráči nabízela spoustu možností. Jenže brzy lze poznat, že pod kudrlinkami se neskrývá vůbec nic a vlastně nabízí jen spoustu jednoduchých "cool" blbinek naházených bez nějaké celistvosti či smyslu do hry. Hraní Fable tak připomíná návštěvu poutě, kde se vám také nabízejí v lákavých světýlkách různé atrakce nemající spolu nějakou souvislost. Některé vás baví míň, některé víc a na ty jdete třeba dvakrát. Ale potřetí je to už nuda nebo se vám z toho točí hlava. Když si odmyslíte všechny ty zbytečné ptákoviny, zůstane vám hlavní herní náplň - obyčejná rubačka, která celkem slušně zabaví.

Ve Fable jde o jednoduchou přímočarou zábavu bez nějakého většího smyslu. A tak největší slabinou hry pro mě nakonec byly náznaky, co víc by mohla být, ale není ani zdaleka. A vyznění některých lokací mi až příliš často vyvolávalo vzpomínky na pořádná RPG od Bioware, s kterými Fable absolutně nesnese srovnání.

Pro: Vizuálně krásná, líbivá, lákavá, celkem zábavná.

Proti: Povrchní, dětinská, bez hlubší atmosféry, splácaná.

+20
  • PC 90
Mě osobně tato hra velice bavila. Hrál jsem ji před X lety, ale dnes si klidně sednu k PC, nainstaluji ji a zahraji si ji znovu. Její úrověň obtížnosti je sice velice jednoduchá a dělaná pro nenáročné hráče menšího věku, ale to nijak kvalitu této hry nepoškozuje...
Je skvělá, zabaví na delší dobu, je zde mnoho questů, které můžete plnit dle libosti. Je zde mnoho možností, jak trávit volný čas ve hře, zlepšovat své tělesné i magické schopnosti a měnit průběh děje. Zda hrát za lumpa a vraha, či naopak za hrdinu a svatého bojovníka.
Za mě 90%, zbylých 10% jsem hře strhnul jen kvůli oné zmíněné jednoduchosti, občasným (ale téměř žádným) chybám v grafice a kratšího příběhu. I tak je to hra pro milovníky fantasy her jako stvořená! Nejlepší pohádková hra, kterou jsem kdy hrál.

Pro: Skvělý příběh, mnoho questů, mnoho možností vlastní zlepšení hrdiny, slušný počet nepřátel, pěkný design kouzel, brnění a zbraní.

Proti: Málo map, sem-tam chyby v grafice, až příliš malá obtížnost, příběh mohl být delší.

+17
  • PC 75
Bavilo mě to dlouho a vlastně stále ještě baví, takové lepší akční RPGčko s tunou zábavných blbůstek kolem.

Příběh je kýčovitý a šablonovitý (což je autorský záměr), ale klidně bych snesl i nějakou originálnější zápletku.

Nejvíce mě zaráží stárnutí hlavního hrdiny, který je na konci starší (od pohledu) než Guild master. Je holt dost divné, když ze všech postav stárne jen on.

Pro: Volnost, hratelnost, několik skvělých lokací, rybaření, klub rváčů...

Proti: Klišovitost příběhu, pořád je to jen takové jednodušší, mohlo se z toho vytěžit víc

+15
  • PC 80
Pamatuju si, že právě jednička Fablu byla jednou z vůbec prvních her, co jsem kdy hrál. Bez titulků s anglickým zněním, netušíc, že nemusím dlouhé hodiny bojovat s jedním zemním trollem nahý s holí v ruce a prostě si můžu koupit vybavení. A i tak jsem byl kouzelným světem fascinován a Fable mi zůstal ve vzpomínkách.

O pár let později jsem se k němu vrátil a projel jsem ho s otevřenou hubou a obrovským nadšením v srdci. Vždyť to má tak neskutečně cool záporáka, skvělý bojový systém a nádherný soundtrack! Při založení účtu na databázi jsem Fablu nostalgicky vpálil stovku a ani jsem nepřemýšlel nad tím, jestli skutečně hra byla tak dokonalá a bezchybná, že si zaslouží perfektní hodnocení. No, a když jsem se k ní letos vrátil, zjistil jsem bohužel, že není.

Celá hra je přeplněná potenciálem. Lore je naprosto fantastický, a když mi hra dovolila poslouchat dobrou čtvrthodinu všechno o lidech a historii Albionu z úst orákula, nadšeně jsem zjišťoval, kolik příběhů v sobě hra vlastně skrývá a jak to scénáristé mají skvěle promyšlené. Až jsem si říkal, že by to všechno materiálem vydalo na celou trilogii o Jackovi (a jeho dvou společnících společně s Williamem Blackem, kteří dostali zmínku akorát prostřednictvím dnes již dávno smazané lore stránky), kde by se odhalily jeho další motivace a původ, které by jedničce dodaly tu pravou hloubku. No, hloubka nakonec nedorazila a dva další díly přinesly akorát pseudo studnu přání dvojky a mdlého, zapomenutelného záporáka trojky. Tohle bohužel totálně podrazilo Jacka, který při znovudohrání působí jako klišé stereotypní maniak s evil plánem zničit svět, který ale vypadá a zní hrozně cool.

Všichni tu hře zazlívají konzolovitost a systém ukládání. S ukládáním souhlasím, nejhorší je to ve chvíli, kdy chcete po konci dohrát ještě pár vedlejšáků, co jste minuli, a musíte všechno projít najednou, jinak se hra vrátí k poslednímu autosavu - před drakem, a veškeré počínání ztratíte. S konzolovitostí naopak nesouhlasím a přijde mi, že zrovna Fable byl konvertován skvěle. Gameplay funguje povětšinou na klasických klávesách, na které jsme zvyklí z ostatních her, a pokud někomu některá nesedí (například běh na pravém tlačítku může být značný nezvyk), může si ji jednoduše v nastavení změnit. Linearita tu sice nějaká je, ale pokud plníte i vedlejšáky, nakonec se stejně budete do spousty oblastí vracet a pár jich objevíte ještě předtím, než vás k nim příběh vůbec zavede. No a bojový systém je sice hrozně jednoduchý, ale zároveň nesmírně zábavný a variabilní.

Co mně ale vadilo hrozně, je stárnutí. Příběh vám dává dojem, že mohla půlka děje proběhnout v několika dnech. Proto je pak zarážející, když kouknete do statistik hrdiny a vidíte, že za dobu hraní zestárl o dvacet let. Co dělá mezi jednotlivými questy, když uběhnou roky? Čeká, až pro něj bude mít cech něco zajímavého? Navíc tomu vůbec nenapovídá okolní svět, který se s vámi nemění a dokonce i vaše manželka po třiceti letech od svatby vypadá pořád stejně.

Když už jsem zmínil matoucí statistiky hrdiny, nemůžu nezmínit hrozné menu, pod kterým se nachází. Je sice pěkné, že máte všechno pod escapem, ale proč tam je inventář? Proč je ukládání a vypnutí hry pod nastavením? Proč jsou knihy schované v deníku hrdiny a ne klasicky v inventáři? Proč tu není možnost předměty prostě zahodit a proč některé z nich není možné prodat, i když je u nich stanovená cena a nejsou příběhové?

Další problém je zdraví NPCček. Sice je to tak realističtější, vzhledem k tomu, že já jsem tu ten nepřemožitelný hrdina, a vydržím tedy mnohem víc než casual nájemný vrah, ale že i ten nejnabušenější společník zemře na dva tři hity mi přijde přehnané. Aspoň si však můžete dopřát tu radost, že takového společníka na nic obětujete ve chrámu Skorma (i když odměny za to dostanete jen v přesný čas za přesných podmínek, což taky nepotěší). U vesničanů a obchodníků je životnost ale mnohem horší, a když pak dostanete quest o doprovázení a úplně u konce vám enemák zabije doprovázené NPC na jednu ránu, je to na zabití.

To by bylo tak nějak všechno, co mi vadí. Jako největší plus bych určitě uvedl vizuální zpracování hry (Anniversary rozhodně prohrává) jdoucí ruku v ruce s nádherným soundtrackem, který z každé lokace dělá atmosférickou záležitost. Dále určitě dynamický a nezastavující příběh s morálními rozhodnutími a výborným koncem. Nesmím také vynechat deník dokumentující příběh z pohledu hlavního hrdiny, díky kterému si před koncem hry můžete skvěle zrekapitulovat, co všechno se dělo (a že se toho dělo hodně). No a posledně moje osobní libůstka, démonické dveře, jejichž úkoly jsou pokaždé zajímavé a originální, a stříbrné klíče, které jsou dobře poschovávané.

Co dodat na závěr? Fable v sobě má spoustu potenciálu a baví, ale potřeboval by plnohodnotně rozvinout záporáka i lore, doladit všechny nedokonalosti a hlavně předělat celé rozhraní na něco přehlednějšího.

Pro: cool záporák, vizuální zpracování, soundtrack, příběh, deník, bojový systém, rozhodnutí, konec, démonické dveře, stříbrné klíče

Proti: klišovitý záporák, podkopnuto pokračováním, ukládání, menu, stárnutí hrdiny, doprovázecí questy, společníci, potřeba přesných podmínek v chrámech bohů, nízká obtížnost

+15
  • PC 90
Při uklízení skříně jsem objevil hru za 199 korun FABLE.

Tak jsem zavzpomínal. O co, že v ní vlastně šlo.

Jo to byla ta fantasy s konzolovým stylem (což pro mě Pcčkáře bývá milé zpestření), která mě bavila, která mě HODNĚ bavila, vzpomínám… a vybavují se mi různě zpracované lokace s vynikající atmosférou a je mi jasno. Ta hra byla pecka. Záleží samozřejmě na tom, jací jste „snílci“ a jak se dokážete vžít do příběhu a atmosféry. Mně se to podařilo dokonale.

Jelikož tento komentář píši 3-4roky po dohrání, patrně nebude úplně objektivní, protože si na vše nevzpomenu. Avšak právě proto by mohl být můj komentář přínosný. A člověku je přirozené pamatovat si kladné dojmy a záporné zapomínat.
Takže na co si vzpomínám kromě skvělé atmosféry:

V průběhu hry stárnete a to od dítěte po kmeta, avšak okolí ne, což kladný dojem z tohoto prvku samozřejmě kazí. Právě proces stárnutí vám umožní se s hrdinou ztotožnit mnohem lépe, než kdybyste se sním, setkali už v dospělosti. S charaktery z dětství či puberty se setkáte později i v dospělosti, což atmosféře jedině přispívá.

Jak postupujete v úrovních a rozvíjíte své bojové či kouzelnické umění, rostete i fyzicky +kouzelníkům se začíná tělo pokrývat magickými-energetickými znaky. Bojovníci se mohou nechat potetovat. Vaše vzezření ovlivňuje i chování – padouch * dobrodinec. Docela vychytávka.

Dále si vybavuju velké bossy, které jsem zdolal, v určité lokaci „nadupanej“ meč, který šel ze skály vytáhnout, jen když jste měli posílené ty pravé schopnosti. Svatbu, ano svoji svatbu a jak jsem se opil s výčepní ve své rodné vísce :) Kostlivce a vlkodlaky. Obrovské stráže v jedné zasněžené vesnici, a že mě štvalo, proč taky nejsem takový „obr“, avšak po pár úrovních jsem byl taky chlapák. V určitou noční hodinu v určitých vsích „klub rváčů“, možnosti volby, mezihry…
Nakonec ještě jednou zdůrazním skvělou atmosféru jednotlivých lokací, kdy jsem se těšil, až budu mít za sebou misi v „záhrobní“ oblasti a zabojuji si zase v tom „slunném lese“. Nekecám a vzpomínáním, při psaní tohoto komentáře, na mě dojem z atmosféry opět dýchl.

Možná teď, když už mám s hrami více zkušeností, by mě Fable tolik neuchvátila a nedal bych jí tak vysoké hodnocení. Ostatně, vypadá to, že se o tom půjdu přesvědčit. Že by instal….?

Pro: RŮZNÁ ATMOSFERA LOKACÍ, stárnutí, akce, tetování...(již dávno nevzpomínám)

Proti: nestárne okolí (již dávno nevzpomínám)

+13 +14 −1
  • PC 60
Na chvilu som uveril Molyneuxovym reciam a uprimne bola to chyba. Hra skutocne bavi priblizne prve tri hodiny, potom hrac zisti, ze cely svet je len trasa pospajanych uzkych linearnych chodnickov, volba medzi dobrom a zlom je naozaj len kozmeticka, hrdina nerozprava, suboje su otravne, pribeh je klise na klise a hlavne schopnosti nie su vybalancovane. Na co bude clovek investovat body do chladnych zbrani a specialnych schopnosti, uskakovat a sekat v boss fightoch, ked sa to vobec neoplati (je to z tohto hladiska obcas aj dost tazke) a staci napchat kopec bodov do AoE kuzla, ktore spolahlivo a jednoducho zlikviduje kazdeho. Nastve aj to, ze nepriatelov je velmi malo druhov a odlisuju sa len tym, ze postupom casu v hre ovela viacej vydrzia. Hrdina je v konecnom dosledku len anonymnou figurkou, ktora pateticky zachranuje svet alebo vyvrazduje, bez nejakych specifickych reakcii a crt ako napriklad v KOTOR serii.

Pro: Krasna hudba, prve rozhliadanie sa po hre

Proti: pribeh, nudne a otravne boje, nevybalancovane schopnosti, hra vas po cely cas vedie neuprosne za rucicku, dobro/zlo je len kozmeticka crta

+11
  • PC 85
Počkat, počkat, počkat...moment vážení..Fable, že není RPG? Je zde vývoj postavy a jejich schopností, možnosti změnit vzhled, rozhodnutí na základě dobra a zla, a k tomu všemu možnost mít dům, partnera...to všechno jsou RPG prvky které tvoří RPG hry.

Jistě, on asi největší problém je, že tahle hra není Zaklínače. Není ani moje milované Dragon age nebo Mass effect. Ona si ovšem na tohle ani nehraje. Jedná se o klasické RPG s pohádkovými až humornými prvky, které se nesnaží mít temný reálný svět ale jednoduchý až zábavný, s vtipnými momenty a okořeněné právě vážností v těch pravých chvílích kde vás zasáhne.

Začínáte hru s chlapec tabula rasa, který sní o tom čím by mohl být, ale ještě není ničím, a právě v tu chvíli ho dostanete do rukou. Nejdůležitější chvíle jeho života zažíváte s ním, a pokud hru od začátku nehrajete stylem budu "Epic Evil" můžete se do postavy vžít a na své okolí reagovat podle svého nejlepší svědomí a vědomí. Nejedná se hru na jedno zahráti,upřímně mám pocit, že je ve hře dost proměnných i na čtvrté dohrání.

Vývoj postavy je pestrý, jedná se o jednu z mála her kde jsem mohl mít svého "Arcane Archera" se vším všudy. A svoje povolání můžete i o kořenit jistým titulem, pro váš líbezný RP pocit. Myslím, že tohle je pro hračičky jako já celkem zábavné.

Hra si opravdu zdejší nízko hodnocení nezaslouží. Jedná se o osmdesátkovou záležitost, pro někoho i o devadesátkovou. Jen tomu přijít na kloub:-)

Pro: Proměné příběhu, výzvy, vývoj postavy,

Proti: Malá obtížnost

+11
  • PC 75
Fable je značně rozporuplná hra. Na jednu stranu ohromí pěknou pohádkovou grafikou a hlavně celkovým výtvarným zpracováním, vynikající hudbou a spoustou možností. Na druhou stranu značně zklame kostrbatým příběhem, nepřehlednou mapou s nepříliš rozsáhlými koridory a v neposlední řadě krkolomným ovládáním (inventář, hrdina, mapa, ... ach ty gamepadové konzole).

Ony proklamované široké možnosti vedlejšího vyžití se sice tváří na první pohled obrovsky, megalomansky a kdo ví jaká další superlativa by člověk hledal. Ale... Ale když se do hry člověk trochu dostane, tak vlastně nic moc nenabízí. Jo, jasně. Hrdina si koupí barák, učísne háro, pokéruje záda, zahraje karty... Ale co dál? Tohle zabaví jednou při vyzkoušení jak to vlastně funguje, ale že by se v tom měl člověk vyžívat? Pronajímat domy, aby si každé tři dny chodil jak jeliman pro nájem? To strhujícím gameplayem opravdu nezavání. Přičíst k tomu vcelku nudné vedlejší úkoly, ke kterým v pozdějších fázích hry naprosto chybí jakákoliv motivace (hrdina je v podstatě nesmrtelný), tak se z Fable stává vlastně jen ten jeden příběhový koridor. Alespoň je pěkně udělaný.

No a k samotné herní náplni. No ono to RPGčku jen trochu přičuchlo, ale pak se pokojně vrátilo do své kategorie 3D řežba. Skilly jsou silně nevyvážené. Takový luk jsem za celou hru použil jen v jedné lokaci (nepočítám střelecký turnaj) abych si vyzkoušel, že je opravdu na nic. Sekání je o něco lepší, ale masivní bitky později hráče v podstatě donutí jít cestou magie s plošnými kouzly. A pak hra začíná být silně stereotypní... Bum bum bum, mana, bum bum bum, mana, ... Konec hry.

Možná to teď vyznělo dost negativně, ale tak špatná hra Fable zase není. Bavil jsem se většinu času (cca 20 hodin?) dobře a celkově jsem si tu pohádkovost dost užíval. Pokud člověk nehledá rozsáhlé RPG prvky, ale spíš svižnou akci, je Fable skvělou volbou právě pro něho.

Pro: vizuální zpracování, vynikající hudba, pohádková atmosféra

Proti: hra toho nabízí hodně, ale jen málo toho je opravdu dotaženo do konce

+10
  • PC 80
Fable pro mě bylo před lety kdy jsem ho poprvé dohrál jako blesk z čistého nebe. Nabízel možnost volby které v té době nebyla ještě vůbec častá(vyjímka je Bioware ale ta šla trochu jinou cestou). Konečně na Vaše skutky herní svět reagoval obyčejní lidé tleskali a připomínali vaše slavná vítězství nebo se naopak děsili toho temného hrdiny a v panice utíkali. Hrdina se podle svého konání značně měnil a hra nerozdělovala že ta dobrá cesta je težší a lepší, ne hned po přijetí do cechu sám mistr oznámí že ať už jdete po jakékoliv cestě vždy Vás dovede do cíle.

Samotná nálepka dětská hra působí směšně, setkáváme se zde s korupcí, vydíráním, zneužívání moci, touze po penězích, vraždy, přetvářkou a falší, obětování nevinných a dokonce zde najdeme nevěstinec který můžeme provozovat. Pořád vám přijde že hra působí dětsky?

Putování hrdiny po světě se spoustou menší drobností a věcí co může dělat rozhodně potěší. Jeho schopnosti lze vést i více styly, a sice RPG strom není tak košatý jak v jiných detalnějších RPG neoznačil bych hru za obyčejnou rubačku.

Místa která ve hře navštívíte dýchají paradní atmosférou, cesta k popravčímu vrchu působí správným depresivním dojmem a takových situacích zde najdeme po vícero.

Hru jsem dohrál už třikrát a pokáždé jsem zde objevil něco nového díky jiné cestě, že jsem třeba něco přehlédl nebo jiný bojový styl pro hrdinu. Fable nabídne opravdu silný herní zážitek když mu to dovolíte a odpustíte menší chyby a tu konzolovitost přeci jen hra prvně vyšla jen pro Xbox.

Pro: Parádní zpracování, ty možnosti a reagující herní svět, hudební doprovod, originální questy

Proti: Starnutí hrdiny je extrémní, hrdina toho příliš nenamluví, trocha té konzolovitosti

+10 +11 −1
  • PC 90
Máte rádi pohádky? Chcete se stát hrdinou, kterého budou milovat všechny ženy z celého kraje? Ano? Tak se pohodlně usaďte a poslouchejte.

Bylo, nebylo. Žil byl jeden šikovný vývojář počítačových her, který se jmenoval Peter Molyneux. Pracoval ve své firmě Lionhead Studios a tvořil hry s převratným obsahem, ovládáním a zpracováním. Všechny jeho hry byly kritikou vysoko ohodnoceny, ale komerčně nebyly zas tak úspěšné. To šikovného vývojáře opravdu mrzelo, protože tvořil hry pro všechny a chtěl, aby se lidé u jeho her bezmezně bavili. Tak vytvořil hru s pracovním názvem Ego a jak to s ní dopadlo? Posuďte sami.

Bajka, báje, povídačka...
Původní koncept hry Ego byl zachován, avšak ne se všemi vymoženostmi, které Molyneux plánoval. Fable: The Lost Chapters (dále jen Fable) je akční RPG z pohledu třetí osoby, jejíž příběh se odehrává ve světě zvaném Albion. Jakožto malý chlapec jste svědky masakru celé vaší vesnice a jediný kdo přežije jste vy. Po tomto strašném zážitku se objevuje tajemný mág, který si vás vezme na starost a odvádí vás do Guildy. Tam se učíte a trénujete nové dovednosti a postupně se stáváte silnějším a zdatnějším. Také se setkáte s Guildmasterem, který vám vysvětlí, jak to ve světě Albionu chodí. Záhy tak zjistíte, že v okolí na vás čekají desítky úkolů, které je třeba splnit a které vás dovedou až k závěrečné pomstě smrti vašich rodičů.

Bojuj a staň se hrdinou
Úkoly se dělí na příběhové a nepovinné. Pokud se budete držet pouze příběhu (což nedoporučuji), zabere vám dokončení hry 10 – 12 hodin, což na RPG není mnoho. Ovšem herní dobu si můžete zdvojnásobit plněním nepovinných úkolů a můžete tak získat zajímavé předměty, peníze, mocné zbraně, brnění a cenné zkušenosti. Na začátku jste obyčejný kluk, na kterého všichni pokřikují Chicken chaser (pozn. ten kdo honí slepice). Avšak postupně si vydobýváte respekt okolí a rázem se stáváte Hrdinou. Svět Albionu je unikátní v tom, že reaguje na vaše činy. Kromě zkušeností získáváte reputaci. Ve Fable stejně jako v Black and White se můžete stát dobrým nebo zlým. Pokud budete zabíjet monstra a bandity, získáte si srdce celého okolí a všichni vás budou respektovat jako dobrého hrdinu. Avšak začnete-li loupit, zabíjet bezbranné a rozhodovat se proti morálním zásadám Albionu, stanete se tyranem, kterého se všichni bojí. V příběhu jsou určité momenty, ve kterých se musíte rozhodnout mezi dobrem a zlem. A toto rozhodnutí určí vaši další cestu.

Meč, luk a čáry máry
RPG bez zbraní a kouzel by bylo jako snídaně bez kafe a tak dostáváte na výběr z několika kousků sečných zbraní, kuší či luků a samozřejmě i kouzel. Než vezmete do rukou obrovský oboustranný meč se třemi kouzelnými kameny, uplyne hodně vody a mnoho nepřátel bude muset být zabito, abyjste získali potřebné zkušenosti a sílu. Zkušenosti vypadávají ze zabitých nepřátel a získáváte je plněním úkolů. Zmínil jsem kouzelné kameny. Silnější zbraně disponují max. třemi rozšířeními v podobě kouzelných kamenů, které vám např. zvýší útok, přesnost, obranu či zdraví. Tyto kameny umístěné na zbrani se však dají použít pouze jednou a jejich výměna za jiný není možná. Zbraně můžete mít u sebe dvě. Jednu v ruce a druhou si nesete na zádech. Kouzla se dělí na několik kategorií. Obranná, útočná, na blízko a na dálku. To v sobě zahrnuje firebally, blesky, zpomalení času, tlakové vlny, ohnivý vír, vysávání energie z nepřátel, rychlé úskoky, vyvolání pomocníků, obranný štít, omámení nepřátel atd. Kouzel je kolem 30-40, přičemž každé kouzlo má 7 stupňů účinnosti. To se týká i ostatních schopností, dovedností a vlastností. Ty se dělí do kategorií jako síla, přesnost, hbitost, zdraví a vůle. Ve hře máte ukazatel zdraví, počet životů (můžete sebrat až 9 lahviček, které vás okamžitě po smrti vrátí zpět do života) a ukazatel vůle (obdoba many). Kouzla si přidáváte do slotů po dvojici a jejich kombinace závisí jen na vás. Nutno dodat, že tento systém není úplně ideální, protože klávesou shift pro rychlé použití je možno aktivovat pouze kouzla z jedné dvojice a mezi ostatními musíte přepínat kolečkem myši, což se v náročnějších vřavách nedá dost dobře stíhat a mnoho kouzel tak nenajde využití. Celý soubojový systém je poměrně jednoduchý a buď můžete bojovat nezávisle s každým, nebo se zafixovat na jednoho protivníka. V boji využijete pouze prvek krytí, úskok nebo útok a to je vše. Souboje jsou tak méně komplexní a jedná se spíše o jednoduché mlácení a používání kouzel. Co se ostatní výbavy týče, k dispozici máte několik druhů oblečení a brnění, které vám přidá na strachu či kráse. To jak vypadáte, hraje také svou roli.

Fable = The Sims?
Za získané peníze si v Albionu můžete u obchodníků koupit téměř vše. Od zbraní, oblečení a brnění až po lopatu, rybářský prut, jídlo, pivo, tetovací a holičské karty a další věci. Lopatou je možno v Albionu kopat poklady, rybářským prutem můžete chytat nejenom ryby a ty pak prodávat, ale někdy se poštěstí vytáhnout z jezírka klíč k jedné z několika uzamčených truhel. Jídlo zde slouží, stejně tak jako lahvičky k doplnění zdraví. Vaši postavu můžete nechat potetovat, ostříhat a oholit podle svého vkusu. Když budete hodně krásní a populární, nebude pro vás problém najít si ženu a uzavřít s ní sňatek. K tomu je ve Fable aplikován systém emocí a gestikulace, kdy můžete na veřejnosti zavýskat na některou z žen a obdarovat ji bonboniérou či růží. Pak už jen stačí koupit snubní prsten a ruka je v rukávu. Vše završíte koupením domu a jeho vylepšením. Uvnitř si můžete na zeď dát vystavit některou ze svých trofejí (třeba zub Krakena) a dům prodat či pronajmout. Můžete se nechat rozvést a .... tak bych mohl pokračovat ještě hodně dlouho.

Pohádka k nakousnutí
Svět Albionu není nijak závratně rozsáhlý a nemůže tak konkurovat jiným RPG. Zato působí velmi kompaktně a pohádkově. Grafika hry je barevná, plná detailů a pořád je na co se dívat. Ve hře je implementován denní režim a hrátky světla a stínů jsou úžasné. Postavy jsou vymodelovány do detailu a působí robustně. To se týká i okolních domů a chatrčí. A to vše si užijete i na slabších strojích. Hudba a veškeré zvuky včetně všech dialogů jsou perfektní a do celého prostředí sedí jako šnek do ulity.

Zazvonil zvonec…
Co Fable vytknout? Téměř nic. Záleží na každém z nás, zda-li nám bude vadit jednodušší soubojový systém nebo kratší herní doba spojená s nepříliš rozsáhlým světem. Každopádně s Fable prožijete několik intenzivních večerů a nudit se rozhodně nebudete. Peter Molyneux nám předvedl další ze své vize ideálních her. Vzal kvalitní příběh, obalil ho do atraktivního hávu, přidal zajímavé prostředí a navíc implementoval řadu drobností, které bychom u konkurence hledali jen těžko. Přesto nebyl zcela spokojen a nevyužité nápady se pokusí zrealizovat ve Fable 2. Já osobně se nemohu dočkat.

Pro: Kouzelný pohádkový svět, vynikající grafika, pohádková hudba, obrovské herní možnosti, prožijete život od malého děcka až po starce, spousta zbraní a kouzel, můžete hrát za dobro i zlo

Proti: Ve hře nerostou stromy a svět se nevyvíjí jak slíbil Molyneux - ale ve dvojce už to bude!

+9 +11 −2
  • PC 90
Hra, kterou jsem na prvních pár pokusů nedohrál. Snažil sem se co nejrychleji doběhnout hlavní lini, samozřejmě vedlejší úkoly sem také bral, ale vždycky ve třech čtvrtinách mě hra z nějakého důvodu přestala bavit. Jednoho dne, po asi 20. rozehrání sem si řekl kurňa, tak já teda zkusim koupit barák, udělat manželku, zahrát si hospodský hry, měnit účesy,... A zjistil jsem, že Fable je ještě větší hra, než sem myslel. A to sem si původně myslel, že je pěkně malá, díky ne tak rozlehlým lokacím. Úplně jsem zapoměl na hlavní příběh a užíval si vítězství v hospodách, soutěžích v kopání slepic, sbírání legendárních zbraní, rybaření, hledání pokladů, atd.

Hra je na tom jako Morrowind/Oblivion. Musíte mít chuť si jí užít. Osobně jediný zápor, který mi vadil, je ten, že i když už je hrdina v pokročilém věku, lidé na něj pořád mluví jako na fakana a ťuťu ňuňu, no musíš zabít balveriny, kteří trhají vesničany na kousky, yes you do, oh yes you do... Kromě toho nemám námitek.

Pro: Pěkné lokace, pěkně vypadající zbraně a brnění, magie, minihry, vedlejší možnosti, zpodobení dobra a zla, místy humor

Proti: Malé lokace, mluva vesničanů, ne moc kvalitní příběh

+8 +9 −1
  • PC 90
Osobně mě tato hra učarovala svojí uvěřitelnou pohádkovostí. Nehraje si na realismus, ale příběhově mě upoutala do křesla a nedala vydechnout, dokud jsem jí nedohrál. Pravdou ale bohužel je, že svět se absolutně života hrdiny nemění a zlo a dobrou jsem vnímal pouze jenom jako vzhled svého hrdiny. Ano, občas nebyl úkol koncipován jako záchrana kupců, ale jako jejich likvidace, ale to byl většinou asi jediný rozdíl mezi dobrem a zlem. Výborná ale byla pro změnu Aréna, tu jsem si užil, kort při boji 2 vs všichni... :-) Celkově mohu Fable jako 3D akci doporučit, jako RPG nikoliv, protože o RPG prvky hra pouze zavadila, ale jejich pořádné vložení do hry tu nenajdeme. Ať se na hru ale dívám jakkoli a oprostím se od škatulkování, jako celek funguje a to překvapivě dobře. Baví vás a to dle mě na výbornou a o to tu jde především, ne?

Pro: Hezká a stylová grafika, hudba, stárnutí hrdiny (byť to nemá žádný efekt).

Proti: Jednoduchost, přímočarost, rozdělení světa na spoustu malých lokací oddělených loadingem (že by pozůstatek po X-Box konverzi?)

+7
  • PC 80
Pro mě určitě velice povedené RPG s dětskými prvky, kvalitním příběhem a relativně lehkou hratelností. Určitě zajímavým prvkem je, že v průběhu hry stárnete a než se dostanete na finální ostrov jste už prošedivělý děda. Velice povedený je rozvoj osobnosti buď v zlý(takový jakoby čert) nebo hodný(nebeský kroužek nad hlavou) charakter. Fable je určitě nadprůměrné RPG, které by mělo bavit spoustu lidí jakéhokoliv věku.
+7
  • PC 75
Obstojný příběh žene hráče kupředu touto moderní RPG, stejně jako nízká obtížnost daná nevyvážeností herního systému. Pokud ale zpomalíte a vychutnáte všemožné nepovinné činnosti, budete se bavit.

(původně postnuto na Xzone)

Pro: Skvěle prokreslené lokace a celkově dobrá grafika. Povedená (evidentně nákladná) hudba. Nenáročná hratelnost. Široká škála různých bonusových činností. Poměrně dobrý HUD.

Proti: Svět rozsekaný na maličké lokace vypadá nepřirozeně. Nudné souboje. Špatná AI. Celkově nevyvážená hratelnost. Nepříjemný bug, který vypíná teleporty.

+6 +7 −1
  • PC 85
Tahle hra si me ziskala predevsim peknou grafikou a perfektnimi souboji, ktere je proste radost sledovat i hrat. Ostatni... ostatni je obcas takove moc detisnke, coz nekdy vadi, nekdy ne.
Pribeh je misty zajimavy a tahne, misty pro zmenu jako by nebyl. Hra ma silne momenty i momenty docla nevyrazne a zaver se meni hlavne rubacku, coz bych ovsem nebral jako negativum. Celkove vzato vetsinu casu jsem se bavil a rozhodne nepovazuju hrani Fable za promarneny cas. je to zajimavy koncept, atmosferu ma hutnou a obsahuje spoustu momentu, pro ktere by byla skode se teto hry vyhnout. Cili doporucuju.

Pro: příjmně stylizovaný fantasy svět s pěknou grafikou, výtečně provedené souboje i vývoj postavy, spousta možností herního světa a nejeden pamětihodný moment

Proti: tempo je dost nevyvážené a občas má člověk pocit, že hraje tuctovou rubačku, naštěstí tomu tak většinu času není

+4 +7 −3
  • PC 85
Hra Fable je poměrně originálním počinem v žánru akčních RPG her. Pokud zde však čekáte příběh doslova epických rozměrů, hra vás nemile zklame, neboť mi připadalo, že ve hře působí pouze jako forma kulisy. Ne, tahle hra opravdu není o příběhu samotném, je o vašich činech a o tom jakým se chcete sami stát hrdinou. Začínáte jako malý chlapec ve vesnici a skončíte například jako zarostlý hrdina, skrývající tvář plnou šrámů. Vizuální vývoj postavy je opravdu velice osvěžující a pomůže vám se s hrdinou sžít. Variabilita hry však nekončí u vašeho hrdiny. Je zde nespočet akcí, které se dají provést a dohromady tak tvoří dokonalou pohádkovou atmosféru hry. Můžete se oženit, koupit si dům, obchodovat, nebo jen tak v klidu u jezírka chytat ryby. Questů není nijak závratně moc a někdy se zbytečně opakují, ale pokud chcete pouze žít svůj život a ve hře postupovat pouze pomocí úkolů hlavní dějové linie, nikdo vám bránit nebude. Je však důležité, že svým chováním ovlivňujete to, jak na vás ostatní lidé nahlížejí. Pokud budete neohroženým válečníkem, co pomáhá lidem, budou si vás podle toho lidé vážit. Naproti tomu, cestou zabijáka či zloděje si vysloužíte temnou auru a místní obyvatelé se strachy roztřesou, jen se k nim přiblížíte.

Může se tedy zdát, že jde o "městskou akci" ve fantasy kabátku, ale není tomu tak. Úkolů je málo, a i vývoj vaší postavy vás za nějakou dobu omrzí. Největší nevýhodu vidím v příliš lineárním průchodu lokacemi, kdy se jen musíte dostat z bodu A do bodu B, než vás loading přenese do další mapy.

Jinak je Fable opravdu povedená hra a pevně věřím, že svoje příznivce si určitě najde.
Koneckonců… komu by vadilo žít na chvíli v pohádce? :-)

Pro: Povedený styl grafiky, vizuální vývoj postavy, doslova pohádková atmosféra

Proti: Ve skutečnosti příliš lineární, občasné chyby v designu úrovní, pro někoho problematické ovládání

+4